Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Afvalligheid

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Afvalligheid
    Geplaatst op: 18 september 2007 om 14:07

Assalaamu 3alaykum wa Ra7matullahi wa Barakatuhu ya Igwaanuna wa Agawaatuna fi deen, en Hoi voor de anders-gelovigen.

Zo zo, dat is me weer eens een tijd geleden, maar ik ben er weer! Ik kwam laatst iets interessants tegen in de Bijbel en vroeg me af wat jullie visie hierover is.

�Wanneer iemand � uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend � u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen�(Deuteronomium 13: 8-11)

Ik kijk er naar uit. Av� wa 7ayaakumullaah,

Juwairiyah.

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2007 om 14:30
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Assalaamu 3alaykum wa Ra7matullahi wa Barakatuhu ya Igwaanuna wa Agawaatuna fi deen, en Hoi voor de anders-gelovigen.

Zo zo, dat is me weer eens een tijd geleden, maar ik ben er weer! Ik kwam laatst iets interessants tegen in de Bijbel en vroeg me af wat jullie visie hierover is.

�Wanneer iemand � uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend � u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen�(Deuteronomium 13: 8-11)

Ik kijk er naar uit. Av� wa 7ayaakumullaah,

Juwairiyah.

 

Salaam Aleykoum,

dan krijg je zoiets vaags te horen als het topic wat ik startte over doodstraf in de bijbel

Ik ken jou van thabaat.net denk ik leuk dat je hier ook komt,

Wa AleykoumSalaam

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2007 om 15:35
Hehe, barakaAllahu feeki, glad to be here. Islaam.nl is het eerste forum waar ik echt actief ben geweest. Ik vind het alleen zo jammer dat de site zo veranderd is. Het is best frustrerend dat je het forum zo klein blijft zien. Khayr inshaAllah.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 06:35
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Assalaamu 3alaykum wa Ra7matullahi wa Barakatuhu ya Igwaanuna wa Agawaatuna fi deen, en Hoi voor de anders-gelovigen.

Zo zo, dat is me weer eens een tijd geleden, maar ik ben er weer! Ik kwam laatst iets interessants tegen in de Bijbel en vroeg me af wat jullie visie hierover is.

�Wanneer iemand � uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend � u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen�(Deuteronomium 13: 8-11)

Ik kijk er naar uit. Av� wa 7ayaakumullaah,

Juwairiyah.



Lees het Nieuwe Testament (oftewel de hele Bijbel) en ga dan na of het voor een n Christen geoorloofd is om een afvallige te doden. Ik kan je het antwoord wel geven: NEE!

Jij, en anderen vallen Christenen aan op een halve tekst, neem het hele plaatje (dus de hele Bijbel en niet alleen de Joodse Thora), verdiep je in wat de Bijbel voor een boek is, hoe hij is ontstaan en hoe je hem dient te interpreteren. Kom dan terug met je zwartmakerij.

Verder vraag ik mij af wat je eigenlijk wilt bereiken met dit bericht? Want dat staat er namelijk niet, je zegt enkel "Kijk wat in de Bijbel staat...." Wat wil je dus zeggen met je bericht? Wat probeer je te bewijzen?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 11:46
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Assalaamu 3alaykum wa Ra7matullahi wa Barakatuhu ya Igwaanuna wa Agawaatuna fi deen, en Hoi voor de anders-gelovigen.


Zo zo, dat is me weer eens een tijd geleden, maar ik ben er weer! Ik kwam laatst iets interessants tegen in de Bijbel en vroeg me af wat jullie visie hierover is.


�Wanneer iemand � uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend � u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen�(Deuteronomium 13: 8-11)


Ik kijk er naar uit. Av� wa 7ayaakumullaah,


Juwairiyah.



Die doet wat hierboven staat of daartoe oproept spoort niet en hoort in de bak thuis. Met TBS.
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 12:27

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Lees het Nieuwe Testament (oftewel de hele Bijbel) en ga dan na of het voor een n Christen geoorloofd is om een afvallige te doden. Ik kan je het antwoord wel geven: NEE!

Jij, en anderen vallen Christenen aan op een halve tekst, neem het hele plaatje (dus de hele Bijbel en niet alleen de Joodse Thora), verdiep je in wat de Bijbel voor een boek is, hoe hij is ontstaan en hoe je hem dient te interpreteren. Kom dan terug met je zwartmakerij.

Verder vraag ik mij af wat je eigenlijk wilt bereiken met dit bericht? Want dat staat er namelijk niet, je zegt enkel "Kijk wat in de Bijbel staat...." Wat wil je dus zeggen met je bericht? Wat probeer je te bewijzen?

Zo zo, wat een aanteigingen uit het niets. Op de teentjes getrapt? Nergens voor nodig hoor, ik vroeg enkel naar jullie visie.

Ik ben niet zo goed onderlegd in de Bijbelleer vandaar dat ik de tekst aan jullie (moslims en niet-moslims) voorleg. Ik hoopte dat jullie me iets wijzer zouden kunnen maken wat dat betreft, kennelijk heb ik het verkeerd ingeschat. Mijn welgemeende excuses.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 12:30

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Die doet wat hierboven staat of daartoe oproept spoort niet en hoort in de bak thuis. Met TBS.

Dit is een zeer duidelijke mening (misschien dat Dhr. Bonitafius hier een lering uit kan trekken), hier ben ik het overigens gedeeltelijk mee eens. Ik vind namelijk dat zoals de overheid in Nederland een geweldsmonopolie heeft, de zogenaamde 'overheid' in een Islamitisch land (niet dat er een dergelijk land op aarde bestaat) dat ook zou moeten hebben. 

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2007 om 06:34
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Lees het Nieuwe Testament (oftewel de hele Bijbel) en ga dan na of het voor een n Christen geoorloofd is om een afvallige te doden. Ik kan je het antwoord wel geven: NEE!

Jij, en anderen vallen Christenen aan op een halve tekst, neem het hele plaatje (dus de hele Bijbel en niet alleen de Joodse Thora), verdiep je in wat de Bijbel voor een boek is, hoe hij is ontstaan en hoe je hem dient te interpreteren. Kom dan terug met je zwartmakerij.

Verder vraag ik mij af wat je eigenlijk wilt bereiken met dit bericht? Want dat staat er namelijk niet, je zegt enkel "Kijk wat in de Bijbel staat...." Wat wil je dus zeggen met je bericht? Wat probeer je te bewijzen?

Zo zo, wat een aanteigingen uit het niets. Op de teentjes getrapt? Nergens voor nodig hoor, ik vroeg enkel naar jullie visie.

Ik ben niet zo goed onderlegd in de Bijbelleer vandaar dat ik de tekst aan jullie (moslims en niet-moslims) voorleg. Ik hoopte dat jullie me iets wijzer zouden kunnen maken wat dat betreft, kennelijk heb ik het verkeerd ingeschat. Mijn welgemeende excuses.



Sorry, komt beetje door een ander bericht waar ik voor deze reactie op had gereageerd.

Wat ik er op kan antwoorden is dat met de komst van Jezus de Wet zoals we die in het Oude Testament vinden (de tien geboden) eigenlijk vervolmaakt wordt, Jezus roept ons op om die wet geeheel na te leven. In deze wet staat 'Gij zult niet doden'  dat zult gij dus ook niet doen.

Heel praktisch kan je het ook zo bekijken. Wanneer afvalligheid een zonde is dan kan het betekenen dat die zonde jou naar de hel zal brengen. Hoe kan het dan goed zijn in Gods ogen om degene die deze zonde begaat te doden. God wil zoveel mogelijk zielen in de hemel. Daarom is het beter een afvallige niet te doden maar in te laten zien dat hij/zij afvallig is en dat zijn/haar geloof niet het ware is, oftewel, laat de afvallige leven zodat hij/zij nog gered kan worden.

Dat is onze taak, meewerken aan Gods plan om zoveel mogelijk zielen naar de hemel te brengen, iemand doden omdat die persoon een zonde heeft begaan en daarom God de rug heeft toegekeerd dood in een klap twee zielen, je dood de ziel van de zondaar/afvallige die geen kans meer heeft om terug te keren naar het enige ware geloof en je dood je eigen ziel omdat het doden van een mens in 99% van de gevallen een doodzonde is die jou eigen ziel dood en van God afkeert.

Waarom zeg ik 99%? Omdat er altijd wel uitzonderingen zijn. Als God mij beveelt om iemand te doden dan zou het een zonde zijn om een dergelijk bevel te negeren. In de Bijbel zijn ook twee voorbeelden te vinden waarbij iets dergelijks voorkomt.

Jezus leert ons elkander lief te hebben, en juist degene die je vijanden zijn. Mensen die afvallig zijn kan je zien als vijanden van jou en jou geloof en juist die mensen moet je de liefde tonen die jij kan geven doordat jij geloofd in Jezus Christus en in zijn aanwezigheid leeft, in staat van genade.

Oftewel, in een zin samengevat: Dood nooit een afvallige.
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2007 om 13:32

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Hehe, barakaAllahu feeki, glad to be here. Islaam.nl is het eerste forum waar ik echt actief ben geweest. Ik vind het alleen zo jammer dat de site zo veranderd is. Het is best frustrerend dat je het forum zo klein blijft zien. Khayr inshaAllah.

,Salaam Aleykoum,

Lekker rustig toch bevalt me wel hoeveel ik ook niet elke dag 50 topics door te lezen nu mis ik tenminste niets

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
postpentecost Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentecost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2007 om 14:30
Blijft natuurlijk de vraag waarom die aangehaalde tekst in de Thora staat.
Eerstens waren het wetten voor het Joodse volk van die tijd. De Joden
waren een volk met een bijzondere functie, waarbij strenge
heiligingswetten hoorden. Er staan veel meer gruwel-achtige wetten in de
Thora, zoals bvb het stenigen van een zoon die opstandig is t.o. zijn
ouders...
Ik denk dat de reden van die wetten is dat het kwaad in de kiem
gesmoord dient te worden. Als mensen redelijk corrigeerbaar zouden zijn
door zulke brute maatregelen, dan was er nog iets voor te zeggen. Door
een afvallige te stenigen zou je met een enkele executie afvalligheid
voorgoed de wereld uit helpen. Maar de praktijk leert dat zulke
maatregelen niets helepen, M.a.w. de Thoranische wetgeving heeft niet
het beoogde resultaat en is derhalve niet geschikt om de mensen op het
goede spoor te houden. bovendien waren de wetshandhavers vaak
wettelozer dan het gewone volk...zo onthulde Jezus ons.

Het Evangelie van Jezus laat ons een andere weg tot behoud zien,
waarvan de belangrijkste elementen Verzoening, vergeving, genade en
liefde zijn. Jezus zegt, dat een ieder die Hem lief heeft in staat zal zijn
Zijn geboden na te leven. Hij heeft de wet samengevat in "GOD liefhebben
met al je kracht en je hele ziel en verstand en je naast als jezelf
liefhebben. Voor mensen die zo leven is wetgeving overbodig.

Zo zien we dus dat het Evangelie een oplossing biedt voor een oud
dilemma. Daarom is het droevig dat we in de Islam zien dat de mensheid
weer teruggevoerd wordt naar een rigide wettenstelsel, zoals dat van de
Joden. Maar misschien moeten de Moslims er eerst van overtuigd raken
dat strikte wetshandhaving niet per definitie betere gelovigen oplevert
voordat ze aan de Genade van GOD in het verzoenoffer van Jezus toe zijn.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.