Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenEerwraak

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Eerwraak
    Geplaatst op: 17 januari 2004 om 22:55
Dit is niet zozeer een Islamitische vraag.

Waarom zijn er zoveel gevallen van eerwraak in Arabische landen, af en toe zijn er ook incidenten waar iemand moet worden gedood omdat er anders eer word verloren.
Voor mij betekend eer niets en is alleen een plaag.

G.K. Chesterton heeft hier een prachtig gedicht over gemaakt:

O God of Earth and Altar,
Bow down and hear our crys,
Our earthly rulers falter,
Our people drift and die,
The walls of gold entomb us,
The swords of scorn divide,
Take not thy thunder from us,
But take away our pride.


Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 11:44
Voor Moslims bestaat eer zeker wel. Je moet de eer van de familie hoog houden.

Eerwraak komt ook voor in niet-Islamitische landen. Alleen dan wordt het een familie-ruzie genoemd met slechte afloop.

Tegenwoordig willen ze alles op eerwraak gooien! Ja die Moslims zijn maar aggresieve mensen. En zoals je laatst in Nederland ook zag hoeft het niet altijd eerwraak te zijn. Maar het staat natuurlijk mooier in de krant.

"Moslim dood familielid om de eer van familie hoog te houden"

Maar eerwraak komt zeker wel voor!
Maar je kan niet alles op een forum gooien wat fout is aan de mensen. Anders kan ik ook een topic openen:

- Waarom zijn er zoveel pedofielen(astagfirullah) in Westerse landen.
- Waarom gaan er zoveel mensen vreemd(astagfirullah) in Westerse landen.
ENZ>ENZ>ENZ>

Kijk eerst naar jezelf. Jou topics kan je beter openen op een Hollands forum. Je krijgt hier toch niet het antwoord dat je graag wilt horen. Hier komen Alhamdoelillah veel mensen die kennis hebben van de Islam(kan je lezen aan hun replay's). De ware Islam en niet dat wat je van de Westerse media hoort.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 14:00

Hallo,

Paul mag toch wel vragen wat dat nu allemaal is met eerwraak?  Als je gewoon alles gaat aannemen uit de media, kom je het hier niet meer navragen...  Ik bedoel, als Paul alles geloofde over eerwraak, zou hij hier deze tread niet openen...

Mooi gedicht Paul btw.

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 15:50

hoi,

neeh..helaas weet ik niets over eerwraak,en ken ook niemand die daar mee te maken heeft ,gelukkig...!echte moslims doen niet aan eerwraak....ze horen alleen Allah (swt) te eren..en doden is de grootste zonde...Maargoed het bestaat...En wat nak4life zegt,het komt onder een andere noemer in alle landen voor...al moet ik zeggen dat in de arabische landen de moordenaar onder druk wordt gezet door zijn omgeving..triest!!

groeten

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Lil-Esra Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 16:04
Eerwraak bestaat wel, maar dat het is niet alleen in de Islamitische landen. Het is net zo goed hier in Nederland! Iedere familie heeft wel zoiets maar niemand noemt het eerwraak... Het is altijd onder een andere naam, alleen bij islamitische landen gebruiken ze het woord eerwraak omdat ze denken dat de Islam wreed is! Zie het ook nu bij die jongen die zijn leraar doodschoot, ze noemden het ook eerwraak, maar dat is het dus niet. De media probeert op die manier de Islam zwart te maken en andere mensen er de verkeerde indruk er van te laten krijgen!
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 17:39

Salamoen Aleykum

Eerwraak heeft niets met Islam te maken maar puur met cultuur en afkomst.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
redouan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 21:01

Eerwraak is een begrip die de media aan islamieten hebben gekoppeld.omdat dat de aandacht van de mensen trekt. Wat ik ook laatst had gelezen in de krant dat er ook zo ongeveer mee te maken had. Bijvoorbeeld een nederlander pest terwijl een allochtoon terroriseert. Dat slaat natuurlijk ook op nix maar het heeft gewoon puur te maken met sensatie. Want zeg eens eerlijk als jij een artikel met als kop familie ruzie zit staan en een kader der naast ziet staan met als kop eerwraak dan durf ik bijna te wedden dat jij het tekstje dat over eerwraak eerder leest puur omdat het spanneder uitziet.

aan paul

 p.s zoek het maar ff op in het woordenboek en als er staat dat het met islam te maken heeft dan zal ik hier niet meer verschijnen op het form

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2004 om 23:01
Salaam,

"Waarom zijn er zoveel gevallen van eerwraak in Arabische landen?"

Abu Henk denkt dat de negatieve reacties niet geheel onterecht zijn, omdat Pauls vraag lijkt voort te komen uit een berg dubieuze of verwarrende veronderstellingen. Het is niet vreemd dat mensen bij deze vraag de indruk krijgen dat het idee is dat eerwraak vooral eigen is aan en wijdverbreid is in de Arabische wereld. Beide veronderstellingen zijn onjuist. En het past de oprecht nieuwsgierige student (van kennis) niet om vragen als deze te stellen. Hetzelfde effect krijg je overigens als een Arabier zou vragen: waarom zijn zoveel vrouwen in het westen h**ren? (Zoals nak4life al duidelijk maakte.) Ik zou zeggen: haal daar de dubieuze veronderstellingen maar uit...

Maar goed, Abu Henk heeft ooit werk gelezen van mensen die meenden dat eerwraak kenmerkend is voor het hele Mediterraanse gebied (en dus niets te maken heeft met Arabisch-zijn of moslim-zijn). Toch, zelfs voor het zuidelijke Mediterraanse gebied denkt Abu Henk dat deze auteurs essentialisten zijn wiens theorie�n helemaal niets kunnen verklaren (de onvermijdelijke retoriek). Zij kunnen niet verklaren waarom in de meeste gevallen overspelige of 'te vrije' vrouwen (om maar iets populairs te noemen) niet worden afgeslacht en ook niet waarom het zo geconcentreerd lijkt te zijn in sommige gebieden, wijken, families.

En wat betreft: "Voor mij betekent eer niets en is alleen een plaag."

Het is natuurlijk afhankelijk van de uitwerking van het begrip, maar ik weet zeker - mocht ik jou een tijdje in je dagelijks leven volgen - dat ik bij jou 'eer' of door 'eergevoel' gemotiveerd handelen zou ontdekken .

Wa salaam,

Abu Henk
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2004 om 19:44
Ik heb het over arabische landen, niet over de islaam, eerwraak komt meer voor in arabische landen dan in westerse (er was nog een onderzoek... ik moet even die site weer vinden).
Als ik zou willen vragen waarom westerse vrouwen meer overspel spelen ed zou ik naar een westers forum gaan.

AbuHenk, waarom typ je de hele tijd in de derde persoon? Geen kritiek, ik vind het zelf erg grappig klinken .

En inderdaad als je mij een dag zou volgen zou je mij inderdaad erop kunnen betrappen op eergevoel te handelen, iedereen doet het, maar dat betekend niet dat het goed is.


Paul
Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2004 om 16:56

Hoi Paul en Kimmie

Laat ik voorop stellen, dat je ten alle tijde een vraag mag stellen, maar weet danwel dat je niet altijd een antwoord krijgt, die je wil horen.

Ten eerste wil ik je vragen waarom je Arabisch gelijk aan Moslim associeert?

(80% van de Moslims, is niet van Arabische komaf).....

Ten tweede, met de gestelde vraag, beledig je mij en ik denk vele Moslims met mij (realiseer je dat?)

Ten derde, Kimmie, eerwraak associeren met de Islam, is iets wat je van de Media hebt en je komt hier je gelijk halen, of niet?

Tipje van de sluier: Kimmie en Paul: onderzoek eens of eerwraak binnen de Islam mag of niet!

Paul, je stelt een vraag: waarom?????

Kunnen, wij gezonde mensen, weldenkende mensen een antwoord geven op een gek!!!!

Jij wil dat wij een antwoord geven, waarom er mensen zijn die eerwraak plegen. Het is hetzelfde als ik jou de vraag stel, om eens in de hersenen te gaan zitten van een verkrachter.....

Denk eens na, voordat je een beledigende vraag stelt. Dat je op andere site's dat kunt flikken, is jou zaak, maar hier moet je je hersenen laten werken!

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2004 om 17:09

Beste Imaan,

kijk s eerst effe goed wat er al gezegd is, voor je zo'n bericht neerpent.  Zie jij ergens berichten staan met mijn naam eronder waar ik niks van weet of zo?  Het enige wat ik hier gezegd heb, is dat het toch beter is dat Paul iets vraagt, dan alles gewoon in de media aan te nemen.  Blijkbaar zie jij dan dingen die er niet zijn of zo...  Het was trouwens Nak4life die de associatie met media legde, niet ik... 

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2004 om 18:27

Beste Imaan,

De associatie van het fenomeen 'eerwraak' met de Islam is helemaal niet zo ondenkbeeldig en er is dus zeker geen reden om zo te keer te gaan tegen Paul en Kim.

Als je je verdiept in de 'Arabische' cultuur, dan zie je dat het begrip 'eer' hoofdzakelijk samenhangt met het (goede) gedrag van vrouwen in het algemeen en het handhaven van hun maagdelijheid in het bijzonder. Familie-eer hangt nauw samen met de mate waarin de vrouwelijke leden zich houden aan de gedragsvoorschriften. Juist de Koran c.a. geven voorschriften over gedrag en maagdelijkheid van de vrouw. Het niet houden aan deze voorschriften betekent dus zowel een schending van Allah's voorschriften als een schending van de familie-eer. Deze eer dient bij schending -zo luidt de ongeschreven regel- te worden 'hersteld'. Eerwraak kun je zien als een uit de hand gelopen methode daartoe. Los van de constatering, dat de Koran niet oproept tot eerwraak, kun je wel vaststellen, dat het 'eer-concept' zijn wortels mede heeft in diezelfde Koran.

Vr. gr.,

Vincent

 

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2004 om 19:02

hoi

ben het er niet mee eens...als dat zo was ,was ik niet eens moslima geworden!

Geduld,heel veel geduld,en overleg met elkaar ,dat is wat er van ons gevraagd wordt in de Koran.Verder worden er in de Koran genoeg(geweldloze)oplossingen aangedragen in gevallen van problemen tussen de man en de vrouw.En ik kan je zeggen dat alleen Allah degene is die ons straft voor onze daden...geweld is gewoon niet toegestaan...behalve in oorlog tegen Islam...

En de man hoort zich net zo goed te geragen aan als de vrouw trouwens,ook voor de man zijn er tig regels!

groeten van Zahra

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2004 om 21:39
Salaam,

Abu Henk,
Gehoord de 'beraadslaging',
(i)
Vaststellend dat het goed lezen van elkaars bijdragen noodzakelijk is voor goede communicatie;
Van mening zijnde dat op dit punt winst is te behalen;
(ii)
Constaterend dat de aanvankelijke vragensteller ('Paul') kenbaar maakte geen 'islamitische vraag' te gaan stellen;
Vaststellend dat we ons bevinden op een islamitisch forum met hoofdzakelijk islamitische bezoekers;
Vaststellend dat eerwraak recentelijk ten onrechte en eenzijdig in verband is gebracht met de islam;
Overwegend dat eerwraak een delicaat onderwerp is dat een delicate aanpak behoeft;
Van mening zijnde dat de vragensteller in dit opzicht niet verstandig heeft gehandeld;
(iii)
Constaterend dat de reacties van moslims getuigden van de nodige irritatie;
Constaterend dat in de reacties nagenoeg geen poging werd gedaan om op de aanvankelijke vraag in te gaan;
Van mening zijnde dat dergelijke reacties weinig effect sorteren, behalve het kenbaar maken van irritatie;

Besluit een oproep te doen aan de forumleden (inc. zichzelf) om behoedzaamheid te betrachten in het terechtwijzen van elkaar; om in discussies het verstand te laten zegevieren over de emotie; om fouten niet met fouten en beledigingen niet met beledigingen en haat niet met haat te beantwoorden.
En gaat over tot de orde van de dag.

Wa salaam,

Abu Henk

P.S. Paul - en iedereen eigenlijk - lees een interessant en belangrijk stukje over de 'loaded question' (waar ik het in mijn eerste bijdrage in deze thread over had) op onderstaande site:

http://www.fallacyfiles.org/loadques.html          
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 22:07
De reden dat ik deze vraag over Arabische landen hier stel is dat ik hier waarschijnlijk meer mensen zal vinden die naar een arabisch land zijn geweest of er hebben gewoont te vinden (ik neem aan dat er wel een aantal mensen naar Mekka is gegaan) en dat islamitische mensen hoogst waarschijnlijk meer weten over Arabische landen dan ik.

Imaam ik heb je wel heel erg op stang gejaagt, sorry, ik ben waarschijnlijk ook gek . Ik opende deze thread en dan hoef je je niet af te reageren op Kim, met woorden die zij niet gezegd heeft.
Ten tweede, met de gestelde vraag, beledig je mij en ik denk vele Moslims met mij (realiseer je dat?)
Ik zou net zo kgoed kunnen zeggen dat westerlingen worden beledigd met beschuldigigingen over Coca Cola, Verschrikkelijke uitlatingen tegen Joden, en respect hebben voor massamoordenaars als Bin Laden en Saddam, Bin Ladens doel is Westerlingen te vermoorden met zijn zielige excuus, de Jihad (kruistochen, iemand?).

Zahra, ook al mag het niet, het word toch ook door Islamitische mensen gedaan, of het nou mag of niet... en er zijn toch ook gebeden waar al je zonden vergeven worden?
(1000 keer een zin zeggen dacht ik... er was een post op dit forum erover)

Abuhenk, bedankt voor je wijze woorden.


Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 22:44
In eerste instantie geplaatst door Paul

De reden dat ik deze vraag over Arabische landen hier stel is dat ik
hier waarschijnlijk meer mensen zal vinden die naar een arabisch land
zijn geweest of er hebben gewoont te vinden (ik neem aan dat er wel een
aantal mensen naar Mekka is gegaan) en dat islamitische mensen hoogst
waarschijnlijk meer weten over Arabische landen dan ik.

Imaam ik heb je wel heel erg op stang gejaagt, sorry, ik ben waarschijnlijk ook gek . Ik opende deze thread en dan hoef je je niet af te reageren op Kim, met woorden die zij niet gezegd heeft.
<span style="color: rgb(255, 0, 51);">Ten tweede, met de gestelde vraag, beledig je mij en ik denk vele Moslims met mij (realiseer je dat?)</span>
<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Ik zou net zo kgoed kunnen zeggen
dat westerlingen worden beledigd met beschuldigigingen over Coca Cola,
Verschrikkelijke uitlatingen tegen Joden, en respect hebben voor
massamoordenaars als Bin Laden en Saddam, Bin Ladens doel is
Westerlingen te vermoorden met zijn zielige excuus, de Jihad
(kruistochen, iemand?)</span>.

Zahra, ook al mag het niet, het word toch ook door Islamitische mensen
gedaan, of het nou mag of niet... en er zijn toch ook gebeden waar al
je zonden vergeven worden?
(1000 keer een zin zeggen dacht ik... er was een post op dit forum erover)

Abuhenk, bedankt voor je wijze woorden.


Paul




Nou ga ik echt niet meer rustig lopen praten. Eerst dag ik dat we hier nog dau'a(vertellen over het geloof) konden doen maar jij bent een eigenwijs, naar kereltje!!

Ik sta open voor discussies, maar niet voor beledigingen. Ga alsjeblieft naar een ander forum..misschien vind je meer op het stormfront ofzo.

Als wij iets plaatsen, dan plaatsen we ook bewijzen mee. Bijvoorbeel over Coca Cola en Nike. Wij hebben foto's meegezonden. Ik moet toegeven dat die van Coca Cola een beetje onduidelijk waren.

Heel mooi dat je nu je mening bloot hebt gegeven.

"(Harry)dat westerlingen worden beledigd met beschuldigigingen over Coca Cola,
Verschrikkelijke uitlatingen tegen Joden, en respect hebben voor
massamoordenaars als Bin Laden en Saddam, Bin Ladens doel is
Westerlingen te vermoorden met zijn zielige excuus, de Jihad(Harry)"

Dus westerlingen worden beledigd als je het over een Amerikaans bedrijf hebt, westelingen worden beledigd als we het hebben over de Joden. En als er iets met de moslims gebeurd?? Dan zijn de Westerlingen stil!!!

Jullie staan naast de Joden met hun bondgenoot Amerika. Verschikkelijk dat wij Coca Cola beledigen. Foei!!! Is Coca Cola heilig ofzo?!?! Des te meer een reden om een ander merk Cola te drinken.
En de Joden zijn zo lief!! Ze maken de huizen kapot van Moslims, "ach dat baby'tje mag er best in blijven hoor..wij kunnen het huis ook zo wel slopen". Ja enkele Palestijnen blazen zich op..dit is fout!!! Maar wat wil je, de joden hebben voor hun ogen hele families afgeslacht, dan ga je kapot.

Weet je wie de grootste massamoordenaar is!! Jou grote vriend Bush. Maar hij doodde maar Moslims. Wie zijn wij?!?! En wie heeft gezegd dat Saddam zo goed is, hij is niet eens een Moslim(Alaho alem). En Saddam en Jihad whahahhaaaaa laat me niet lachen. Wie kwam binnevallen??? De Irakezen hadden niet eens bio-wapens. Dus denk na voor je iets neer typt. Wie vermoorde duizenden burgers. Hoe durf je jezelf te verdedigen als je land word ingepikt. WIJ DOEN HET VOOR DE BURGERS VAN IRAK!!! Ja dat zijn de AMerikanen nu...er zijn nog maar weinig Irakezen over. En de overgebeleven Irakezen moeten integreren in hun eigen land!??!?!?! Het moeten echte Amerikanen worden. ZO niet...dan zijn het terorristen.

En Jihad. Als een Jood vanuit Nederland naar Israel gaat om te vechten in het leger word hij hier later ontvangen als een held. Gaan wij vechten voor onze broeders en zusters dan worden wij ook ontvangen.......
........
.....
....door de politie die ons naar Amerika stuurt om ons in een "hotel" te stoppen in Cuba!!!!

<Harry>Zahra, ook al mag het niet, het word toch ook door Islamitische mensen
gedaan, of het nou mag of niet... en er zijn toch ook gebeden waar al
je zonden vergeven worden?
(1000 keer een zin zeggen dacht ik... er was een post op dit forum erover)<Harry>

Beledig ons maar, jij hebt deze zinnen harder nodig dan je denkt. Terwijl ik dit schrijf lach ik...ook al voel ik woede in mij...Jij mag mijn broeders,Zusters of mij beledigen wat je wilt....iedereen gaat een keertje dood.....wat zal je tegen Hem zeggen. Maar ik heb je gewaarschuwd!!!
..ik weet niet of je LIVE ook zo'n grote mond hebt...weet dat geen enkele Moslim alleen staat zolang als ik besta en zolang er Moslims bestaan!!! Ja plaats maar in je replay dat de Moslims zo agressief zijn....

Jij kan hier elke discussie openen die je wilt. Je bent vrij daarin mits het volgens de regels is. Maar jij staat zo zwak met je argumenten. Weet je hoe dat komt Allah(s.w.a.) is met de Moslims Inshallah.

ZO ATTACK ME!!!!

NAK






Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 22:55

A Selam oe Ale'ykoem,

Een Moslim die zich aan de leerstellingen van zijn religie houdt, is tolerant en vergevingsgezind. Dit zijn edelijke eigenschappen, die sterk in de Qora'an worden aanbevolen, waar degenen die deze deugden bereikt hebben, worden beschouwd als het uitstekende voorbeeld van vroomheid in de Islam en die tot de groep behoren, van degenen die goed doen en succesvol zijn in het verdienen van de liefde en de tevredenheid van Allah (swt):

"...die de woede onderdrukken en die de mensen vergeven, waarlijk, Allah houdt van degenen die het goede doen". Soerat al-Imraan (3:134)

Zulke mensen hebben hun woede in bedwang en koesteren geen wrok. Hun harten zijn bevrijd van haat. Tolerantie en vergevingsgezindheid zijn houdingen, die niemand bereiken kan, behalve degenen wier harten ontvankelijk zijn voor de leiding van de Islam en zijn leerstellingen. Zij geven de voorkeur aan vergiffenis, beloning en eer van Allah (swt), boven verlangen van hun ego naar wraak.

De Qora'an staat degene die onderdrukt wordt toe zichzelf te verdedigen en weerstand te bieden aan onderdrukking en agressie. Hij staat degene die kwaad gedaan heeft niet toe, door het verlangen naar zichzelf te verdedigen en wraak te nemen, overweldigd te worden. Integendeel, hij voert hem naar het niveau van geduld, tolerantie en vergevingsgezindheid en vermeldt dat dit iets is dat veel vastberadenheid en wilskracht vereist:

"En degenen die, wanneer een onderdrukker hen onrechtvaardig behandeld, wraak nemen. De vergoeding voor een kwade daad is kwaad van hetzelfde gehalte, maar ieder die vergeeft en tot verzoening komt, zijn beloning ligt bij Allah. Waarlijk, Hij houdt niet van de zalimoen (onderdrukkers, polythe�sten, zondaren etc.). En voorwaar iedereen die wraak neemt, nadat hem onrecht gedaan is, voor hen is er geen weg. De weg (van de beschuldiging) is slechts voor degenen die de mensen onderdrukken en verderf op aarde brengen, voor hen is er een pijnlijke bestraffing. En waarlijk, iedereen die zich geduldig toont en vergeeft, zal zeker onder de aanbevolen zaken van Allah zijn". Soerat Asj-Soerah (42:39-43)

De Moslims worden dus aangemoedigd om in tijden van haat en/of woede, geduldig te zijn en zich tot Allah (swt) te keren, zodat de wrok uit zijn hart verbannen wordt!

Verder........Vincent zei:

Deze eer dient bij schending -zo luidt de ongeschreven regel- te worden 'hersteld'. Eerwraak kun je zien als een uit de hand gelopen methode daartoe. Los van de constatering, dat de Koran niet oproept tot eerwraak, kun je wel vaststellen, dat het 'eer-concept' zijn wortels mede heeft in diezelfde Koran.

Hier maak je een grote fout, door "eerwraak" als een ongeschreven regel te zien, dat indirect voortvloeit uit de leerstellingen van de Qora'an. Deze zogenaamde ongeschreven regel, waar jij het over hebt, is een voortvloeisel van ego�sme, dat eerder als iets cultureels, dan als iets religieus bestempeld kan worden. De Islam kent de Qora'an en de Sunna, en g��n ongeschreven regels, die mensen ten alle tijden kunnen verzinnen, voornamelijk voor hun eigen bestwil. Een regel staat �f in de Qora'an, of het staat er niet! Door ongeschreven regels zou het principe van de Islam omgegooid worden, en zouden mensen slechts in datgene geloven, wat ze zelf gecre�erd hebben!

Ik hoop dat ik met bovenstaande verzen uit de Qora'an eindelijk duidelijk heb kunnen maken dat eerwraak absoluut g��n Islamitisch aangelegendheid is! Het os ons recht, als stervelingen niet, om het leven van een ander te ontnemen, omdat wij in onze eer/trots gekrenkt zijn. Zulk trots kent de Moslim niet:

De Profeet (vzmh) heeft gezegd: "Niemand die ook maar een deeltje, zo groot als een atoom, trots in zijn hart heeft, zal het Paradijs binnengaan".  (Moeslim)

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 00:13
Dus Nak, ik ben een vervelend naar nazimannetje?

Dus westerlingen worden beledigd als je het over een Amerikaans bedrijf hebt, westelingen worden beledigd als we het hebben over de Joden. En als er iets met de moslims gebeurd?? Dan zijn de Westerlingen stil!!!

Protesten, Nak, regeringen zijn NIET het volk.

Jullie staan naast de Joden met hun bondgenoot Amerika. Verschikkelijk dat wij Coca Cola beledigen. Foei!!! Is Coca Cola heilig ofzo?!?! Des te meer een reden om een ander merk Cola te drinken.
En de Joden zijn zo lief!! Ze maken de huizen kapot van Moslims, "ach dat baby'tje mag er best in blijven hoor..wij kunnen het huis ook zo wel slopen". Ja enkele Palestijnen blazen zich op..dit is fout!!! Maar wat wil je, de joden hebben voor hun ogen hele families afgeslacht, dan ga je kapot.

Wij (de westerlingen) (over generaliseren gesproeken) staan naast Amerika en de Joden?
De Joden doen ook verschrikkelijke dingen, het is een proces dat levendig word gehouden VAN BIJDE KANTEN.

Weet je wie de grootste massamoordenaar is!! Jou grote vriend Bush. Maar hij doodde maar Moslims. Wie zijn wij?!?! En wie heeft gezegd dat Saddam zo goed is, hij is niet eens een Moslim(Alaho alem). En Saddam en Jihad whahahhaaaaa laat me niet lachen. Wie kwam binnevallen??? De Irakezen hadden niet eens bio-wapens. Dus denk na voor je iets neer typt. Wie vermoorde duizenden burgers. Hoe durf je jezelf te verdedigen als je land word ingepikt. WIJ DOEN HET VOOR DE BURGERS VAN IRAK!!! Ja dat zijn de AMerikanen nu...er zijn nog maar weinig Irakezen over. En de overgebeleven Irakezen moeten integreren in hun eigen land!??!?!?! Het moeten echte Amerikanen worden. ZO niet...dan zijn het terorristen.

Ik was tegen de oorlog, maar wat zou jij met Irak willen zien gebeuren NU?
Dat het weer een dictatuur word of dat er demoncratie komt?
En als je mijn post GOED hadt gelezen hadt je gezien dat ik Saddam niet met de Jihad associeerde, BIN LADEN.

En Jihad. Als een Jood vanuit Nederland naar Israel gaat om te vechten in het leger word hij hier later ontvangen als een held. Gaan wij vechten voor onze broeders en zusters dan worden wij ook ontvangen.......

Een Jood word hier ontvangen als een held? Door zijn familie.
........
.....
....door de politie die ons naar Amerika stuurt om ons in een "hotel" te stoppen in Cuba!!!!

<Harry>Zahra, ook al mag het niet, het word toch ook door Islamitische mensen
gedaan, of het nou mag of niet... en er zijn toch ook gebeden waar al
je zonden vergeven worden?
(1000 keer een zin zeggen dacht ik... er was een post op dit forum erover)<Harry>

Beledig ons maar, jij hebt deze zinnen harder nodig dan je denkt. Terwijl ik dit schrijf lach ik...ook al voel ik woede in mij...Jij mag mijn broeders,Zusters of mij beledigen wat je wilt....iedereen gaat een keertje dood.....wat zal je tegen Hem zeggen. Maar ik heb je gewaarschuwd!!!
..ik weet niet of je LIVE ook zo'n grote mond hebt...weet dat geen enkele Moslim alleen staat zolang als ik besta en zolang er Moslims bestaan!!! Ja plaats maar in je replay dat de Moslims zo agressief zijn....

See you in hell.

Jij kan hier elke discussie openen die je wilt. Je bent vrij daarin mits het volgens de regels is. Maar jij staat zo zwak met je argumenten. Weet je hoe dat komt Allah(s.w.a.) is met de Moslims Inshallah.

En God is met de Christenen, Jehova is met de Joden, Shiva is met de Hindoe�sten.


Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 09:44
In eerste instantie geplaatst door Leyla

A Selam oe Ale'ykoem,

Een Moslim die zich aan de leerstellingen van zijn religie houdt, is tolerant en vergevingsgezind. Dit zijn edelijke eigenschappen, die sterk in de Qora'an worden aanbevolen, waar degenen die deze deugden bereikt hebben, worden beschouwd als het uitstekende voorbeeld van vroomheid in de Islam en die tot de groep behoren, van degenen die goed doen en succesvol zijn in het verdienen van de liefde en de tevredenheid van Allah (swt):

"...die de woede onderdrukken en die de mensen vergeven, waarlijk, Allah houdt van degenen die het goede doen". Soerat al-Imraan (3:134)

Zulke mensen hebben hun woede in bedwang en koesteren geen wrok. Hun harten zijn bevrijd van haat. Tolerantie en vergevingsgezindheid zijn houdingen, die niemand bereiken kan, behalve degenen wier harten ontvankelijk zijn voor de leiding van de Islam en zijn leerstellingen. Zij geven de voorkeur aan vergiffenis, beloning en eer van Allah (swt), boven verlangen van hun ego naar wraak.

De Qora'an staat degene die onderdrukt wordt toe zichzelf te verdedigen en weerstand te bieden aan onderdrukking en agressie. Hij staat degene die kwaad gedaan heeft niet toe, door het verlangen naar zichzelf te verdedigen en wraak te nemen, overweldigd te worden. Integendeel, hij voert hem naar het niveau van geduld, tolerantie en vergevingsgezindheid en vermeldt dat dit iets is dat veel vastberadenheid en wilskracht vereist:

"En degenen die, wanneer een onderdrukker hen onrechtvaardig behandeld, wraak nemen. De vergoeding voor een kwade daad is kwaad van hetzelfde gehalte, maar ieder die vergeeft en tot verzoening komt, zijn beloning ligt bij Allah. Waarlijk, Hij houdt niet van de zalimoen (onderdrukkers, polythe�sten, zondaren etc.). En voorwaar iedereen die wraak neemt, nadat hem onrecht gedaan is, voor hen is er geen weg. De weg (van de beschuldiging) is slechts voor degenen die de mensen onderdrukken en verderf op aarde brengen, voor hen is er een pijnlijke bestraffing. En waarlijk, iedereen die zich geduldig toont en vergeeft, zal zeker onder de aanbevolen zaken van Allah zijn". Soerat Asj-Soerah (42:39-43)

De Moslims worden dus aangemoedigd om in tijden van haat en/of woede, geduldig te zijn en zich tot Allah (swt) te keren, zodat de wrok uit zijn hart verbannen wordt!

Verder........Vincent zei:

Deze eer dient bij schending -zo luidt de ongeschreven regel- te worden 'hersteld'. Eerwraak kun je zien als een uit de hand gelopen methode daartoe. Los van de constatering, dat de Koran niet oproept tot eerwraak, kun je wel vaststellen, dat het 'eer-concept' zijn wortels mede heeft in diezelfde Koran.

Hier maak je een grote fout, door "eerwraak" als een ongeschreven regel te zien, dat indirect voortvloeit uit de leerstellingen van de Qora'an. Deze zogenaamde ongeschreven regel, waar jij het over hebt, is een voortvloeisel van ego�sme, dat eerder als iets cultureels, dan als iets religieus bestempeld kan worden. De Islam kent de Qora'an en de Sunna, en g��n ongeschreven regels, die mensen ten alle tijden kunnen verzinnen, voornamelijk voor hun eigen bestwil. Een regel staat �f in de Qora'an, of het staat er niet! Door ongeschreven regels zou het principe van de Islam omgegooid worden, en zouden mensen slechts in datgene geloven, wat ze zelf gecre�erd hebben!

Ik hoop dat ik met bovenstaande verzen uit de Qora'an eindelijk duidelijk heb kunnen maken dat eerwraak absoluut g��n Islamitisch aangelegendheid is! Het os ons recht, als stervelingen niet, om het leven van een ander te ontnemen, omdat wij in onze eer/trots gekrenkt zijn. Zulk trots kent de Moslim niet:

De Profeet (vzmh) heeft gezegd: "Niemand die ook maar een deeltje, zo groot als een atoom, trots in zijn hart heeft, zal het Paradijs binnengaan".  (Moeslim)

Wa Ale'ykoem a Selaam

Asalaam wa alaikoum

zuster leyla...heel goed uitgelegd...dank je daarvoor...dit is het stukje...wat ik heel nuttig en belangerijk vind...

De Qora'an staat degene die onderdrukt wordt toe zichzelf te verdedigen en weerstand te bieden aan onderdrukking en agressie. Hij staat degene die kwaad gedaan heeft niet toe, door het verlangen naar zichzelf te verdedigen en wraak te nemen, overweldigd te worden. Integendeel, hij voert hem naar het niveau van geduld, tolerantie en vergevingsgezindheid en vermeldt dat dit iets is dat veel vastberadenheid en wilskracht vereist:

"En degenen die, wanneer een onderdrukker hen onrechtvaardig behandeld, wraak nemen. De vergoeding voor een kwade daad is kwaad van hetzelfde gehalte, maar ieder die vergeeft en tot verzoening komt, zijn beloning ligt bij Allah. Waarlijk, Hij houdt niet van de zalimoen (onderdrukkers, polythe�sten, zondaren etc.). En voorwaar iedereen die wraak neemt, nadat hem onrecht gedaan is, voor hen is er geen weg. De weg (van de beschuldiging) is slechts voor degenen die de mensen onderdrukken en verderf op aarde brengen, voor hen is er een pijnlijke bestraffing. En waarlijk, iedereen die zich geduldig toont en vergeeft, zal zeker onder de aanbevolen zaken van Allah zijn". Soerat Asj-Soerah (42:39-43)

De Moslims worden dus aangemoedigd om in tijden van haat en/of woede, geduldig te zijn en zich tot Allah (swt) te keren, zodat de wrok uit zijn hart verbannen wordt!

heel mooi...oualaikoum asalaam...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 10:24
In eerste instantie geplaatst door Paul

Dus Nak, ik ben een vervelend naar nazimannetje?
<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">Dus westerlingen worden beledigd als je het over een Amerikaans bedrijf
hebt, westelingen worden beledigd als we het hebben over de Joden. En
als er iets met de moslims gebeurd?? Dan zijn de Westerlingen stil!!!


<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Protesten, Nak, regeringen zijn NIET het volk.</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
</span>
<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">Jullie staan naast de Joden met hun bondgenoot Amerika.
Verschikkelijk dat wij Coca Cola beledigen. Foei!!! Is Coca Cola heilig
ofzo?!?! Des te meer een reden om een ander merk Cola te drinken.
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">En de Joden zijn zo lief!! Ze maken de huizen kapot van Moslims,
"ach dat baby'tje mag er best in blijven hoor..wij kunnen het huis ook
zo wel slopen". Ja enkele Palestijnen blazen zich op..dit is fout!!!
Maar wat wil je, de joden hebben voor hun ogen hele families
afgeslacht, dan ga je kapot.
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">


<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Wij (de westerlingen) (over generaliseren gesproeken) staan naast Amerika en de Joden?
De Joden doen ook verschrikkelijke dingen, het is een proces dat levendig word gehouden VAN BIJDE KANTEN.
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">Weet je wie de grootste massamoordenaar is!! Jou grote vriend Bush.
Maar hij doodde maar Moslims. Wie zijn wij?!?! En wie heeft gezegd dat
Saddam zo goed is, hij is niet eens een Moslim(Alaho alem). En Saddam
en Jihad whahahhaaaaa laat me niet lachen. Wie kwam binnevallen??? De
Irakezen hadden niet eens bio-wapens. Dus denk na voor je iets neer
typt. Wie vermoorde duizenden burgers. Hoe durf je jezelf te verdedigen
als je land word ingepikt. WIJ DOEN HET VOOR DE BURGERS VAN IRAK!!! Ja
dat zijn de AMerikanen nu...er zijn nog maar weinig Irakezen over. En
de overgebeleven Irakezen moeten integreren in hun eigen land!??!?!?!
Het moeten echte Amerikanen worden. ZO niet...dan zijn het terorristen.


<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Ik was tegen de oorlog, maar wat zou jij met Irak willen zien gebeuren NU?
Dat het weer een dictatuur word of dat er demoncratie komt?
En als je mijn post GOED hadt gelezen hadt je gezien dat ik Saddam niet met de Jihad associeerde, BIN LADEN.<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
</span></span>
<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">En Jihad. Als een Jood vanuit Nederland naar Israel gaat om te
vechten in het leger word hij hier later ontvangen als een held. Gaan
wij vechten voor onze broeders en zusters dan worden wij ook
ontvangen.......


<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Een Jood word hier ontvangen als een held? Door zijn familie.</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
</span><span style="color: rgb(204, 0, 0);">........
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">.....
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">....door de politie die ons naar Amerika stuurt om ons in een "hotel" te stoppen in Cuba!!!!
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">

<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);"><Harry>Zahra, ook al mag het niet, het word toch ook door Islamitische mensen
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">gedaan, of het nou mag of niet... en er zijn toch ook gebeden waar al
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">je zonden vergeven worden?
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">(1000 keer een zin zeggen dacht ik... er was een post op dit forum erover)<Harry>
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">

<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">Beledig ons maar, jij hebt deze zinnen harder nodig dan je denkt.
Terwijl ik dit schrijf lach ik...ook al voel ik woede in mij...Jij mag
mijn broeders,Zusters of mij beledigen wat je wilt....iedereen gaat een
keertje dood.....wat zal je tegen Hem zeggen. Maar ik heb je
gewaarschuwd!!!
</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">..ik weet niet of je LIVE ook zo'n grote mond hebt...weet dat geen
enkele Moslim alleen staat zolang als ik besta en zolang er Moslims
bestaan!!! Ja plaats maar in je replay dat de Moslims zo agressief
zijn....


<span style="color: rgb(0, 0, 0);">See you in hell.</span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">
</span>
<br style="color: rgb(204, 0, 0);">
<span style="color: rgb(204, 0, 0);">Jij kan hier elke discussie openen die je wilt. Je bent vrij daarin
mits het volgens de regels is. Maar jij staat zo zwak met je
argumenten. Weet je hoe dat komt Allah(s.w.a.) is met de Moslims
Inshallah. </span><br style="color: rgb(204, 0, 0);">


<span style="color: rgb(0, 0, 0);">En God is met de Christenen, Jehova is met de Joden, Shiva is met de Hindoe�sten.


Paul

</span>

Dat je een nazimannetje bent, dat zijn je eigen woorden.

"(de westerlingen)" ook dit zijn je eigen woorden Paul, kijk maar naar je bericht ervoor.

En de hel?!?!?!? Daar wil ik dus echt niet naar toe!!! Inshallah hoeft dat ook niet. Maar dit wens ik jou en niemand toe. Daarom hoop ik ook dat je ooit het licht zult zien.




Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 13:10
Ik sta open voor discussies, maar niet voor beledigingen. Ga alsjeblieft naar een ander forum..misschien vind je meer op het stormfront ofzo.

Als ik me niet vergis is stormfront een neonazi forum.

Jullie staan naast de Joden met hun bondgenoot Amerika.

Je hebt het in de vorige zinnen de hel tijd over westerlingen, wie bedoel je dan met "Jullie"?

BTW ik geloof simpelweg niet in de hel, de laatste zin van mijn post was simpelweg onzinnig, meer impuls.


Paul
Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 15:03

A Selam oe Ale'ykoem Fatiha,

Djazak Allahoe Ghairan oeghtie  

Beste Nak4Life en Paul, zullen we deze discussie, vol aantijgingen en beschuldigingen naar elkaar toe, laten voor wat het is? Laten we ons concentreren op de Topic en elkaars vragen zo objectief en goed mogelijk beantwoorden. Het is zonde om een discussie omtrent een erg belangrijk, en wellicht onduidelijk onderwerp voor velen, op zo'n manier te zien stranden.

Dus beste mensen: begraaf de strijdbijl en laat de sfeer op dit forum niet verpest worden. Bij voorbaat Dank.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2004 om 20:52
Peace.


Paul
Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2004 om 12:41
In eerste instantie geplaatst door Leyla

Verder........Vincent zei:

Deze eer dient bij schending -zo luidt de ongeschreven regel- te worden 'hersteld'. Eerwraak kun je zien als een uit de hand gelopen methode daartoe. Los van de constatering, dat de Koran niet oproept tot eerwraak, kun je wel vaststellen, dat het 'eer-concept' zijn wortels mede heeft in diezelfde Koran.

Hier maak je een grote fout, door "eerwraak" als een ongeschreven regel te zien, dat indirect voortvloeit uit de leerstellingen van de Qora'an. Deze zogenaamde ongeschreven regel, waar jij het over hebt, is een voortvloeisel van ego�sme, dat eerder als iets cultureels, dan als iets religieus bestempeld kan worden. De Islam kent de Qora'an en de Sunna, en g��n ongeschreven regels, die mensen ten alle tijden kunnen verzinnen, voornamelijk voor hun eigen bestwil. Een regel staat �f in de Qora'an, of het staat er niet! Door ongeschreven regels zou het principe van de Islam omgegooid worden, en zouden mensen slechts in datgene geloven, wat ze zelf gecre�erd hebben!

De strekking van mijn opmerking was niet, dat het verschijnsel 'eerwraak' uit de Islam komt, maar dat een aantal van de voorschriften uit de Koran c.a. zodanig in de cultuur zijn verweven geraakt, dat dit -in combinatie met gestoorde mensen- vervelende consequenties kan hebben. Religie heeft geleid tot bepaalde culturele 'regels' die helaas op een niet-religieuze manier worden 'nageleefd' . Het is van belang om de relatie religie vs cultuur niet te onderschatten.

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2004 om 13:26

bismillaah,

een kleine kanttekening over eerwraak; ik denk dat zulke verschijnselen in relationeel verband staan met de sociale en intellectuele ontwikkeling van een maatschappij. factoren als werkloosheid en armoede zijn dingen die misdrijven op zulk niveau vergemakkelijken en deze werken verlichting van de rede niet bepaald in de hand. Ik ben het eens met Vincent als hij stelt dat er normen en waarden in de islaam zijn (en gelukkig maar) die weer een cultuur kunnen creeren waarin mensen bepaalde normen willen hanteren die bij nalaten van de 'geldende normen' voor zover deze islamitisch zijn natuurlijk, op eigen wijze gestraft worden.

laten we het volgende verhaal even bestuderen: een stelletje idioten in afghanistan zien een jongen lopen met een meisje van hun stam en besluiten als wraak het zusje van de jongen te verkrachten, in groepsverband wel te verstaan. in hoeverre is hun daad religieus gemotiveerd? het enige wat islamitisch is is de norm dat een jongen geen geslachtsgemeenschap mag hebben met een meisje voordat het huwelijk is voltrokken. als de islam rechtertje zou mogen spelen (om deze voor het gemak maar even te personificeren) dan zouden die idioten gestenigd worden voor het onrecht dat zij het meisje hebben aangedaan.

nu rijst de vraag weer: zouden deze idioten hun daad gedaan hebben als zij gewoon op school hadden gezeten en een baan hadden en niet in armoede leefden? en geen oorlog kenden en de hieruit voortvloeiende agressie? of bijvoorbeeld gewoon de islaam kenden en correct praktiseerden? kweet het niet.

wa salaam

abu ibrahim

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2004 om 14:10

Salaam,

Abu Henk sluit zich (in hoofdlijnen) aan bij Abu Ibrahim. Men kan moeilijk betogen dat er een 'causaal' verband bestaat tussen 'islam' en een 'cultuur van eerwraak'. Zoals eerder gesteld, is het een fenomeen dat beschouwd werd als typerend voor het Mediterrane gebied. Daarnaast kan men zich afvragen in hoeverre 'eerwraak' de islam voorafgaat in de tijd (hoogstwaarschijnlijk wel). Hoewel je nog wel kunt onderzoeken in hoeverre het is toegenoemen met de komst van de islam (Abu is niet op de hoogte van een dergelijk onderzoek). Maar dat lijkt Abu niet erg waarschijnlijk omdat, zoals Abu Ibrahim al aangeeft, een eerwraak-moordenaar - vanuit een shari'a-perspectief - zijn eigen doodsvonnis tekent.

Terug naar het Mediterrane gebied: wat de sociaal-economische these van Abu Ibrahim zou kunnen versterken is de constatering dat 'eerwraak' in het noordelijke Mediterrane gebied tegenwoordig minder voorkomt dan in het zuidelijke Mediterrane gebied. Wat is er in de afgelopen decennia (en eeuwen) wel in het noorden en niet in het zuiden van het Mediterrane gebied gebeurd? Men zou kunnen betogen dat het de industrialisering, urbanisering en met name alfabetisering (al met al, 'ontwikkeling') is die hier het verschil maakt.

Wa salaam,

Abu Henk

Terug naar boven
Hacer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 26
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 01:20


[/QUOTE] En God is met de Christenen, Jehova is met de Joden, Shiva is met de Hindoe�sten.


Paul

Hiermee al zeg jij dat er dus 3 verschillende goden bestaan??????????????
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.