Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

belangrijker? kennis opdoen of huishouden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Salafi_Manhadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 22 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salafi_Manhadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: belangrijker? kennis opdoen of huishouden
    Geplaatst op: 16 augustus 2005 om 06:30
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------
 

 Wat is belangrijker? Het opdoen van kennis, of het huishouden doen?


Vraag:

�Wat is beter voor een Moslim vrouw, het zorgen voor de huishouding en haar man, of het besteden van haar tijd naar het zoeken van kennis, en een bediende aannemen die voor het huishoudelijke werk zorgt?�

Antwoord:

�Alle Lof behoort aan Allaah.

Ja, het is verplicht voor een Moslim vrouw te streven naar het zoveel mogelijk begrijpen van haar religie, maar het bedienen van haar man, het gehoorzamen van haar man en het opvoeden van haar kinderen zijn ook belangrijke verplichtingen. Zij moet iedere dag tijd vrijmaken om te leren, ook al is het maar voor even. Of zij zou wat tijd opzij moeten zetten om te lezen en dan zal de rest van haar tijd voor haar dagelijkse werk zijn. Op deze manier zal zij het leren en haar werk niet verzuimen en  hoeft zij haar kinderen niet bij een bediende achter te laten die op hen let.

Het zoeken van een balans in deze kwestie, door het vrijmaken van tijd om te leren, ook al is maar een beetje, en tijd voor haar huishouden, zal genoeg zijn voor haar.�

Shaych Saalih al-Fauwzaan

Fataawa al-Mar`ah
Vertaald door: Umm AbdurRahmaan



 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2005 om 11:56

Op zich een nogal logisch antwoord: studeren en het bijhouden van het huis zijn beiden belangrijk, dus voor beiden moet tijd vrijgemaakt worden en iedereen moet daar zijn eigen balans in vinden.

Interessanter vind ik de vraag of voor mannen hetzelde geld. Laat ik het zo zeggen: dat lijkt me voor de hand liggend om aan te nemen als er geen bron is die dat ontkent (waar ik nog nooit van gehoord heb).

Vanuit joods-religieuze hoek heb ik wel eens een argument voor een seksistische taakverdeling gehoord wat erop neerkwam dat de prioriteit lag bij het zoveel mogelijk in staat stellen van manlief om te studeren. Ik betwijfel echter of dat wel overeenkomstig de bronnen is.

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.