Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Ziauddin Sardar

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Saviourmachine Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ziauddin Sardar
    Geplaatst op: 08 november 2005 om 07:42
Wat vinden jullie van de uitspraken van Ziauddin Sardar. Ik neem aan dat jullie meningen hierover verdeeld zijn, dus voel je vrij van mening te verschillen. :)

  1. Hij zegt: "Mohammed B. heeft niets van Allah begrepen."
  2. Hij schaart de Nederlandse moslims onder de passieve geloofsgenoten, die zich zonder tegenstribbelen laten bedelven onder karrenvrachten heilige teksten, die voor zoete koek worden geslikt, omdat nu eenmaal wordt gedacht dat een goede moslim zijn geloof alleen maar kan belijden als hij zich houdt aan de plichten, de voorschriften.
  3. "Moslims moeten leren dat de koran geen eeuwige en onwrikbare waarheden verkondigt, maar juist de fundamentele levensvragen stelt. Vragen die beantwoord moeten woden door de gelovige zelf, niet door de koran. De koan is een commentaar op het leven en de tijd van de profeet Mohammed. De meeste moslims nemen de koran letterlijk en zijn dus blijven steken in de tijd."
  4. [Er zijn jongeren die] "de vrijheden van Europa gebruiken. Ze lezen zelf de koran. Ze debatteren erover.
Aldus De Telegraaf.

Waarmee zijn jullie het (gedeeltelijk) eens, en waarmee niet?
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 05:00

Salaam,

er staan goede en verkeerde dingen in die tekst. Er zijn moslims op wie bovenstaande slaat, en er zijn moslims op wie het niet slaat. Het probleem met dergelijke analysies is dat ze alle moslims (in dit geval, het kan ook om andere groepen gaan) op 1 grote hoop proberen te vegen voor het gemak.

Punt 1: "Mohammed B. heeft niets van Allah begrepen". Dat vind ik een heel gewaagde uitspraak, want wie begrijpt dan alles van Allah? Ik ken hem (B.) niet persoonlijk, maar wat ik zo van hem weet is hij iemand die doorgeschoten is in zijn liefde voor Allah en Mohammed vzmh. Dat is mogelijk, de koran zelf spreekt van mensen die tever gaan in hun liefde voor Allah en Zijn boodschappers. Nu is Mohammed B. een moordenaar geworden, moge Allah subhan wa t'ala genade met hem hebben.

Punt 2: er zijn idd moslims die alles voor zoete koek slikken als er een sausje van mooi religieus taalgebruik over wordt gegoten. "Kijk die broeder in zijn jelleba en zijn baard, dat kan toch geen misdadiger zijn? Hij zegt immers bij alles "bismillah" en "subhanallah". Zelfs de shaitaan kan een jelleba en een baard dragen en subhanallah zeggen als hem dat zo uitkomt. Een moslim herken je niet aan zijn uiterlijke vorm en zijn gekrulde zinnen, maar aan zijn gedrag en keuzes die overeenkomen met de leidraad die ons door God in Zijn koran is gegeven. En dat is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, gezien de vele verschillende interpretaties die er zijn van wat nu eigenlijk de wil van God is. Maar ik ben er van overtuigd, door ervaring en door kennis, dat dit (het slikken voor zoete koek) niet op de main-stream moslims slaat, van welke madhab of stroming dan ook. Neem bijvoorbeeld een papier dat helemaal geel is geschilderd, maar met een zwarte stip in een hoekje. Iedereen kijkt automatisch naar die zwarte stip en het is die stip die indruk maakt; niet de overige 99% van het papier dat knalgeel is.

Punt 3: er staan eeuwige en onwrikbare dingen in de koran, en er staan context gebonden dingen in de koran. En beide kunnen oproepen tot levensvragen waar wij met zijn allen over moeten nadenken; de koran zelf roept op tot het overdenken (dhikr) van God en Gods wooord. Wat mij betreft hebben diegenen die zeggen dat de koran een wetboek is dat alleen letterlijk te nemen is geen gelijk, en diegenen die zeggen dat de koran alleen symbolisch te interpreteren is ook geen gelijk. De koran zelf zegt dat een gedeelte van de tekst ��nduidig is en een gedeelte meerduidig. Het is niet alleen een commentaar op het leven van Mohammed vzmh; het is een leidraad voor de gelovigen. Iedereen die de koran serieus leest kan dat bevestigen. Mijn ervaring is dat de meeste moslims de koran zien als een heilig boek dat je behoort voor te lezen tijdens het gebed en wat je met eerbied behoort te behandelen. Ze lezen het niet zozeer om er iets van te leren; daarvoor zijn geleerden en imaams. De meeste moslims zijn schoenmaker, of dokter, of vuilnisman, of leraar, of visser, of bankdirecteur, of piloot, of boer, of systeembeheerder etc. in hun dagelijks leven, en geloven in God en Zijn boodschappers, boeken, engelen, de laatste dag en Zijn oordeel maar proberen niet het leven van Mekka anno 600 na chr. te immiteren.

Punt 4: Godzijdank wel ja! Alhamdulillah!

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 05:01
p.s. wie is Ziauddin Sardar eigenlijk?
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 05:09

Ik ben het volledig eens met Sardar eens. Het sluit perfect aan op het artikel van Manji.

Terug naar de werkelijke kracht van de islam, zowel cultureel, maatschappelijk als op wetenschappelijk terrein !!!

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 05:09
wyhhahaha mashallah agie amier ik wou net vragen wie is dat???
"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Saviourmachine Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 05:54
Ha Amier, bedankt voor je antwoorden. Ik ben blij dat er zo over wordt gedacht. Ik hoop dat vele moslims zoals jij denken.  

Ziauddin Sardar is volgens het artikel een britse wetenschapper, columnist en essayist. Hij is van Pakistaanse afkomst en een kritische (hij zelf zegt liever sceptische) moslim. Hij heeft de hele islamitische wereld bereist op zoek naar de echte islam, naar een geloof dat aansluiting heeft met onze tijd. Iets wat met de mens meegroeit.
Op wikipedia staat ook een stukje over hem. Hij is een fervent aanhanger van Allah, maar spreekt zich duidelijk uit over extremisme.

Ik vond in dit artikel Waarom haten mensen Amerika? een goede vergelijking. Hierin wordt Josh Lyman geciteerd, die zegt (vertaald): "Een islamitische extremist verhoudt zich tot de Islam als ... tot het Christendom." Het antwoord is vrij eenvoudig: ... = KKK, de Ku Klux Klan. 
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.