Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zelfbeeld

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Pundiz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pundiz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zelfbeeld
    Geplaatst op: 04 juni 2006 om 07:28

Zelfbeeld,

 

 

Laatst heb ik op Andere tijden een documentaire gezien over een stukje uit de geschiedenis van Marokkanen in Nederland.

Het behandelt hoe de Marokkaanse gemeenschap het ervaart hoe Nederland reageerde op de toestroom van arbeiders en later hun gezinnen.

Ergens ben ik geschokt dat er een haast verkeerd beeld opkomt.

Er wordt gesproken dat mensen lachend naar Marokkanen en Turken deed. En over Jan Maat (CP).

Er wordt verteld dat men Nederlanders soft waren en dat wij hier in veranderd zijn.

Zonder een lang verhaal te maken heb ik die periode anders gezien.

 

Er werd lachend gedaan door Nederlanders die zelf onder aan de ladder stonden(staan).

Niet door de gemiddelde Nederlander. Deze groep Nederlander was juist ge�nteresseerd en wilde wel een andere invloed in hun cultuur. Nederland is altijd toevluchtoord geweest voor verschillende gedachtes. En konden naast elkaar bestaan.

Jan Maat met zijn partij werd helemaal niet geaccepteerd in Nederland, Ja door die lage Nederlander die wij ook hebben. Zoals elk volk asociale kent.

In Nederland werd Jan Maat gewoon uit gespuugd. Welke info handen de Marokkanen en Turken? Volgens mij kregen zij informatie uit 2e hand omdat er niet begrepen werd hoe Nederlanders werken. Deze 2e hand was zeker geen Nederlander.

Nederland kent zijn vrijheden en daar hoort bij zelfkritiek zo lossen wij dingen hier op.

Jan Maat heeft de wind van voren gekregen van meer dan 80% van de bevolking en is flink gepakt. Ik zag toen alleen Nederlanders dit doen. Hebben de Marokkanen en Turken dit nog nooit gezien of zo beleeft?

En dat we soft waren is ook niet juist begrepen. Onze moeders waren toen nog vaak thuis en kregen nieuwe buren. En waren gewent dat de vouwen het ijs braken en zo contact maakte met de andere cultuur. Er was totaal geen angst. Wel merkte onze moeders dat de vrouw anders reageerde dan hun. Vaak bleven de vrouwen van immigranten binnen omdat zij de taal niet spraken. Wat werd hun verteld door de mannen die hier vaak al 5 jaar woonde.

Ik denk dat de man bang was dat zijn vrouw zou veranderen in die recalsitrante vrouw zoals hij de Nederlandse vrouw zag. Terwijl wij Nederlander juist niet bang zijn van die vrouw. Wel vonden wij het maar niets dat de vrouw ondergeschikt is aan een man.

Het heeft te lang geduurd dat die vrouwen Nederlands spraken. Men vergat dat Nederland net een dorpje is. Men lette hierop elkaar.

Het was ook midden in de tijd van de vrouwen emancipatie.

 

Hoe is dat beeld gekomen? Het beeld wat er niet was alleen als je bang bent voor wat je niet begrijpt. Dat gelde ook voor de lage Nederlanders. En nog steeds.

 

Ik hoop nog steeds op een dialoog met elkaar en die moet niet over de Islam gaan.

Ook hoop ik dat er ook zelfkritiek komt, net zoals de Nederlanders dat doen.

En ook wil ik duidelijk maken dat niet alle Nederlanders het zelfde waren net zoals niet elke immigrant het zelfde is.

 

Dit is de site waar de documentaire te zien is.

 

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/ 20982498/items/21114169/

 

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/ 20982498/

 

 

 

 

Echt ik hoop echt dat wij weer bij elkaar komen, beiden kunnen leren van elkaar.

 

 

De Zwevende Kiezer.

Nederlander met hoop

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 07:57
Ben jij zelf ook een van oorsprong blanke nederlander?
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Pundiz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pundiz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 08:04

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Ben jij zelf ook een van oorsprong blanke nederlander?

 

Ja, ik ben van oorsprong een (blanke) Nederlander. Nu 35 en heb het begin me gemaakt van imigrant kinderen die naar school gingen.

Waarom vraag je dat, Rahil?

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 08:12
Was gewoon een vraagje voornamelijk uit interesse maar ook vanwege je nickname (dacht eerst aan iets hindustaans)...
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Pundiz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pundiz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 08:16

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Was gewoon een vraagje voornamelijk uit interesse maar ook vanwege je nickname (dacht eerst aan iets hindustaans)...

 

 

Grappig. Ik heb deze naam van een groep muziekanten die Midival Punditz heet.

Ik heb de naam geschreven zoals ik hem hoor. Ik hoor graag muziek van andere. Muziek is een brug.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 08:19
Ik denk dat zoiets als multiculturele samenleving in die tijd een niet zo hot item was (voor zover je het een hot item kan noemen)....van de kant van de Nederlander en van de kant van de niet-Nederlanders is er denk ik veel te weinig gedaan om meer van elkaars cultuur, gebruiken,gewoonten,religie enz enz te weten te komen. Vaak worden deze dingen pas belangrijk geacht wanneer het eigenlijk al te laat is, alhoewel te laat is het natuurlijk nooit.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Pundiz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pundiz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 08:31

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Ik denk dat zoiets als multiculturele samenleving in die tijd een niet zo hot item was (voor zover je het een hot item kan noemen)....van de kant van de Nederlander en van de kant van de niet-Nederlanders is er denk ik veel te weinig gedaan om meer van elkaars cultuur, gebruiken,gewoonten,religie enz enz te weten te komen. Vaak worden deze dingen pas belangrijk geacht wanneer het eigenlijk al te laat is, alhoewel te laat is het natuurlijk nooit.

Je hebt zeker gelijk Rahil. Zonder iemand te beledigen probeer ik dit toch te zeggen.

Door de het (toen) te kort aan de Nederlandse taal hebben anderen invloed gekregen op mensen die antwoorden zochten. Alleen waren de mensen die dit uitlegde zelf al niet meer zo geacsepteerd in hun eigen land. Veel landen waar de imigranten vandaan kwamen waren al aan het veranderen.

Toen er Nederlanders naar Australie en Nieuw zeeland gingen, maakte zij de zelfde dingen mee als de imigranten die naar Nederland kwamen.

De Nederlanders die gingen waren ook vaak van het platteland en waren zeer gelovig. Deze mensen hadden in hun eigenland al een conservatief beeld. En spraken alleen Nederlands. Ook toen zij daar woonde, woonde zij bij elkaar en spraken alleen Nederlands en isoleerde zich.

Deze Nederlanders zijn op dit moment meer (Nederlander) dan wij hier zijn. Het is alsof ze een in bubble leven die ze mee nemen uit de tijd die ze vertrokken.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 08:54
Je ziet inderdaad vaak dat als mensen naar het buitenland vertrekken dat ze in hun nieuwe land toch bewust of onbewust contact zoeken en de banden gaan versterken met hun eigen landgenoten. Kijk maar in de bijlmermeer in Amsterdam. Genoeg Surinamers die in de jaren 70 en 80 elders in Nederland woonden maar later toch naar Amsterdam zijn vertokken omdat je er zo lekker veel Surinamers had. Wijken in Nederland moeten ook divers worden wat betreft woningbouw. Gelukkig zie je het de laaste jaren wel vaker dat er niet alleen maar dure koopwoningen worden gebouwd. Kijk maar naar een gemeente als Hoogvliet waar er altijd overlast was met een bepaalde groep niet-Nederlanders, de veelal goedkope woningen waar zij in waren gehuisvest hebben allemaal plaats moeten maken voor duurdere koopwoningen. ��n van de gevolgen is dat een heleboel mensen uit die groep geen huis kunnen kopen en zijn verhuisd naar Rotterdam Zuid (met name pendrecht)....vaak worden problemen in nederland alleen maar verschoven zonder dat er een echte oplossing wordt gezocht. Alle groepen moeten met elkaar praten om een passende en voor iedereen bevredigende oplossing te vinden.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Pundiz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pundiz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2006 om 09:20

Ook hier zie je het juist Rahil. Wijken in Nederland behoren gemend te zijn met de juiste % die in Nederland bestaat. Er wonen zoveel nationaliteiten in dit land. In de jaren 90tig is er een grote uittocht geweest van wijken die in de jaren 80tig gebouwd zijn. De meeste Nederlanders zijn vertrokken uit deze wijken toen hun kinderen niet meer naar de school gingen in die wijken. Niet omdat er meer immigranten kwamen. Onze gemeentes stuurde ook asociale Nederlanders naar die wijken in de hoop dat ze zich aanpaste aan het gedrag. Die veroorzaakte meer problemen, zoals kortzichtige praat.

Immigranten hebben waarschijnlijk niet in de gaten gehad dat Nederlander niet weg gingen omdat er meer immigranten kwamen.  Ook zagen zij niet het verschil wat ook bestaat tussen Nederlanders. Net zoals ik naar Spanje ga en geen verschil zie in Spanjaarden die er wel zijn. Alleen Spanjaarden zien en herkennen dit.

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.