Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Kleding

 Post Reply Post Reply
Schrijver
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Kleding
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 07:14

Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu
welke kledingvoorschriften gelden er voor vrouwen in de islam?

en: is punker- of skaterkledingstijl verboden in de islam?

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 09:35

salaam aleykum.

hmm zo te zien geen goede smaak wat kledij betreft. maar goed,ik zal even je vraag beantwoorden met behulp van dit stukje tekst dat ik heb gevonden op www.risallah.com  :

Vrouwen die korte, strakke of doorschijnende kleding dragen.

E�n van de manieren waarop onze vijanden ons in moderne tijden aanvallen, is door middel van de mode die zij ontwerpen en promoten en die populair is geworden bij Moslims. Deze mode bedekt niets, omdat zij zo kort, doorschijnend of strak is. Veel van deze kleding is zelfs zo ongepast om te dragen bij andere vrouwen of mahram! De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam vertelde ons dat dit soort kleding zou verschijnen tussen de vrouwen van de laatste tijd, zoals is overgeleverd in de hadeeth, verhaald door Abu Hurarayrah (moge Allah tevreden zijn met hem):

�Er zijn twee soorten mensen van de Hel, die ik niet heb gezien: mensen die zwepen hebben als de staarten van vee, waarmee ze de
mensen zullen slaan en vrouwen die gekleed doch naakt zijn, lopend op een lokkende manier met hun haar gelijkend op de bulten van kamelen, zijwaarts leunend. Zij zullen het Paradijs niet betreden noch haar geur ruiken, alhoewel haar geur kan worden bespeurd van zo-en-zo�n afstand.� [Overgeleverd door Muslim, 3/1680]

Ook inbegrepen in dit soort kleding zijn de gewaden gedragen door sommige vrouwen die vanaf de boord grote splitten hebben of hier en daar uitgeknipte stukken. Als de draagster gaat zitten wordt haar �awrah (d.w.z. alles behalve het gezicht en de handen) zichtbaar, naast het feit dat door het dragen van zulke kleding een vrouw op de kuffaar gelijkt en hun mode en trends van ontblote kleding volgt. We vragen Allah ons hiervoor te beschermen. Een andere serieuze zaak met betrekking tot kleding is de slechte afbeeldingen die op sommige kleding verschijnt, zoals afbeeldingen van zangers of rockgroepen, wijnflessen, etc., afbeeldingen van levende wezens wat verboden is in de Islam, kruizen, logo�s van onzedelijke clubs en gezelschappen of slechte woorden die mensen van eer geen voordeel brengen, die in buitenlandse talen kunnen zijn geschreven.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Oem_hudayfa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oem_hudayfa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 11:18

assalaamoe aleykoem warahmatullah wabarakatuh zuster,
Dit is een link, waar de wijze van correcte kledingswijze opstaat:
http://app.al-islaam.com/index.php/module/libary/action/page /book/153/chapter/637/page/1312

 

Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 11:21
Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

bedank voor het antwoord :)
maar wat dat slechte smaak betreft :P
punker en skater stijl is iig niet strak doorschijnend of kort (:
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 13:33

salaam aleykum.

graag gedaan ;)

neh het is niet doorzichtig ofzo,maar gewoon,tjah hoe moet ek da uitlegge :P het past niet bij meisjes,zo zal ik het zeggen  

maar jah,ieder zijn smaak eh

laa ilaha illalah
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 13:46

Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

haha tjah.. uiterlijk weergeeft innerlijk (gedeeltelijk)
k draag dat soort kleding (nog) niet hoor..
maar zou wel leuk zijn toch? meisje + "skaterkleding" + hoofddoek :P xD
wahah maarjah

Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 13:49

salaam aleykum.

hahah, ow wat een zicht zou dat zijn :P moslima met hoofddoek en dan nog een broek afgezakt tot aan de knie�n met spijkerarmbande ... hahaha:D wie weet de nieuwe mode :D

laa ilaha illalah
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 14:02
nog een vraagje: is skater/punker kleding... mannenkleding?
want d�t is w�l verboden
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2006 om 14:04
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

salaam aleykum.

hahah, ow wat een zicht zou dat zijn :P moslima met hoofddoek en dan nog een broek afgezakt tot aan de knie�n met spijkerarmbande ... hahaha:D wie weet de nieuwe mode :D


nou.. de broek afgezakt tot de knie�n.. liever niet :'D
maar wel lekker xxl als t gaat om de breedte van de broekspijpen :P
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 00:35

Smaak blijft heel persoonlijk. Geregeld zie je moslims met lange baarden in nog langere jurken.

Over smaak valt nu eenmaal te twisten.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 06:13
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Smaak blijft heel persoonlijk. Geregeld zie je moslims met lange baarden in nog langere jurken.

Over smaak valt nu eenmaal te twisten.

 

dat zijn geen jurken  .

dat heet qamis  .

en het heeft niets met smaak temaken en is geen mode .

maar sunnat rasoelollah  sallalaah 3alyhiwa salem.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 11:36
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Smaak blijft heel persoonlijk. Geregeld zie je moslims met lange baarden in nog langere jurken.

Over smaak valt nu eenmaal te twisten.

 

dat is geen smaak dat is:
1) religieus
2)cultureel

die mensen hebben ook jeansbroeken en t-shirten aangedaan,net zoals de rest,tot ze zagen wat islam was en een voorbeeld wilde nemen, ze kozen de profeet Mohammed (s.a.w) en dat heeft niets met mode te maken

 

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 13:37
Niettemin kun je over smaak twisten. De reacties bevestigen mijn stelling in deze.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 19:31
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Smaak blijft heel persoonlijk. Geregeld zie je moslims met lange baarden in nog langere jurken.

Over smaak valt nu eenmaal te twisten.

 

Je kunt het ook zoals de nederlanders zeggen "een gewaad". De paus draagt er ��n en de kardinalen ook. Ik geloof ook de afgestudeerden die met hun pet gooien (Harvard, Princeton,... d� slimmerikken op de aardbol)? Ohja, als ik me niet vergis werd al die kledij gekopieerd vanuit de "moslimwereld"? (Eerste universiteiten ontstonden in de islamitische wereld?)

Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2006 om 03:11
Het blijven jurken. Is ook geen probleem. Ook Maarten 't Hart houdt ervan.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2006 om 05:58
nee het zijn zijn en blijven geen jurken   pan
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
*yousra* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 108
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *yousra* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2006 om 07:23
ik vind gewoon dat een vrouw zich een beetje gedekt moet kleden maar oja wanneer is hoofdoek verplicht ik ben zelf 16 en draag geen hoofdoek
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2006 om 08:08

In geloof is geen dwang. Vrije keus derhalve.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2006 om 09:34
In eerste instantie geplaatst door *yousra*

ik vind gewoon dat een vrouw zich een beetje gedekt moet kleden maar oja wanneer is hoofdoek verplicht ik ben zelf 16 en draag geen hoofdoek
vanaf wanneer je ongesteld bent :) ;)
I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
*yousra* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 108
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *yousra* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 04:57
ja dat heb ik gehoord ja maar er zijn moslims die pas hijaab aan doen wanneer ze getrouwd zijn
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 06:12
dan zijn ze verkeerd bezig
laa ilaha illalah
Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote anis Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 18:06

Salaam,

Liefste yousra, zoals onze broeder moslimboy al heeft gezegd zijn die meisjes verkeerd bezig. Ik begrijp ni waarom ze wachten tot ze getrouwd zijn. Doen ze dat voor Allah of aanbidden ze hun mannen. Wat ik je wel wil aanraden is de hoofddoek te dragen je bent tenslotte 16 jaar maar dat is uw keuze. Maar als je zover bent draag a.u.b de hoofddoek juist.

Dit wou ik altijd zeggen en nu grijp ik mijn kans. De bedoeling van het dragen van hijaab is om niet op te vallen en gerespecteerd te worden door de mensen vooral de mannen. De correcte hijaab is; kleding die de vorm niet laat zien en de alles bedekt behalve de handen en het gezicht. De hoofddoek moet helemaal over de borst gedeelte komen. Maar als ik nu kijk hoe meisjes de hijaab dragen subhana Allah, het doekje lijkt nu een stukje mode te zijn, strakke kleding, alles doorzichtig er zijn sommigen die zelfs een korte rok dragen en op hun hoofd de hoofddoek. Mascha'Allah. daarom draag uw hijaab correct. Ik zal niet zeggen aan diegene die de hijaab niet correct dragen niet dragen want hem dragen is beter dan niet.Daarom vraag ik langs deze weg; zusters draag uw hijaab correct en weet dat je dit doet voor uzelf en voor Allah Subhana Talah. Weet wie aan Allah denkt Allah hem nooit zal vergeten.

Wasalaam.

"Wendt u tot uw Heer en onderwerpt u aan Hem voordat de straf over u komt, want ...

(39:54)
Terug naar boven
*yousra* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 108
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *yousra* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 12:01
bedankt voor de reactie ik wil egt hoofdoek dragen maar in dit weer dan denk ik egt machallaah dat je ht kunt volhouden in d zomer (niet beledigent bedoelt hoor )maar in de zomer vind ik vrouwen egt sterk die hoofdoek dragen
Terug naar boven
misz-mg Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 39
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote misz-mg Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 11:00
ik heb gehoord dat het niet verplicht is om een hoofddoek te dragen maar ik hoor zoveel dat ik niet precies weet wat ik nou eigenlijk moet geloven. Maar ik zie heel veel meisjes die wel bedekte kleren dragen maar tog ook wel iets straker zijn vind dat wel mooi maar waar koop je die kleding want ik zoek het maar zie het eigenlijk nergens
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 14:24

In eerste instantie geplaatst door *yousra*

bedankt voor de reactie ik wil egt hoofdoek dragen maar in dit weer dan denk ik egt machallaah dat je ht kunt volhouden in d zomer (niet beledigent bedoelt hoor )maar in de zomer vind ik vrouwen egt sterk die hoofdoek dragen

 

Allah helpt je daarbij,

Zodra ik buiten loop in de zomer voel ik het amper maar dan kom ik binnen dan doe ik snel mijn ghimaar af en jilbaab of rok wat ik dan ook maar aan heb,want dan heb ik het in 1 keer snikheet,

Ook kan je zomers bv ervoor kiezen om niet de ghimaar te dragen maar een hoofddoek(lichte kleur) dat kaatst de zon af,

Verder moeten we Allah gehoorzamen en kan het helpen om over de hel te gaan lezen de bestraffing in het graf en de dood,zodat je imaan gaat stijgen tot het punt dat je weet dat de hoofddoek een bedekking is voor de vrouw wat ook beschermend aanvoeld voor de vrouw,

Ook is het voor sommige zusters een trend geworden en een mode om een hoofddoek strak om hun hoofd te binden en strakke kleren te vragen ik vind het echt heel erg dat zusters dit doen en hoop dat ze tot het besef komen en leren dat de hoofddoek tot over de boezem diend worden gedragen en dat strakke kleren niet goed zijn,want zo zijn de vrouwelijk vormen toch nog te zien en koefaar gaan denken o dat is een normale moslima(de strak geklede vrouw) en dat is een extremist(de zuster die volledig bedekt gaat en de ghimaar draagt)want op deze manier maken die zustres de islam ten schande en is het een verzwakking voor de oemmah.

Tenzij dit in onwetendheid gebeurd of door onderdrukking van de man die de vrouw het verbied om een hijaab(ghimaar) te dragen,dan rust de verantwoordelijkheid bij de man,

En Allah weet het beste,

InshaAllah heb je iets aan onderstaande stukje en nogmaals ik weet dat je er tegenop ziet om een hijaab te gaan dragen(vanwege je omgeving en school enz)maar Allah zal je helpen daarbij amin

Is het niet dragen van een hijaab een grote zonde?
 

 


Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het vertonen van haar aantrekkelijkheden door de vrouw en het zich niet houden aan de correcte Islamitische kledingvoorschriften, waaronder het dragen van de hidjaab, staat voor ongehoorzaamheid aan de Bevelen van Allah, Die zegt (interpretatie van de betekenis):

�O Profeet, zeg tot jouw echtgenoten en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Meest Barmhartig.� (Soerat al-Ahzaab: 59)

�En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun Khimaar (een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd, hals, nek en oren mee bedekt) over hun Djayb (opening van de kraag) dragen.� (Soerat an-Noer: 31)

�En blijft in jullie huizen en vertoont jullie aantrekkelijkheden niet zoals in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan.� (Soerat al-Ahzaab: 33)

Er bestaat geen twijfel over dat het niet dragen van de hidjaab behoort tot de grote zonden omdat de Profeet (vrede zij met hem) in de volgende overlevering waarschuwt voor een strenge bestraffing voor de vrouwen die hun aantrekkelijkheden openlijk tonen, hij (vrede zij met hem) zei: �Twee groepen inwoners van het Vuur heb ik (in mijn tijd nog) niet gezien: ,,Een volk met zwepen, als de staarten van de koeien, waarmee zij de mensen slaan. En vrouwen die gekleed doch naakt zijn. Heupwiegend en anderen hiertoe (ook) brengend. Hun hoofden zijn als de bulten van wiegende kamelen. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden en zij zullen haar geur niet ruiken ook al is haar geur, waarlijk, van zo en zo een afstand te ruiken.� (Moeslim)
Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.059 seconden.