Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenBijwonen crematie ongelovige?!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bijwonen crematie ongelovige?!
    Geplaatst op: 01 januari 2004 om 21:32

A Selam oe Ale'ykoem,

Een collega van een vriendin van mij is onlangs overleden. Deze vriendin (een Moslima) is uitgenodigd op de crematie van deze man. Nu vroeg zij zich af, of het voor haar toegestaan is om deze crematie bij te wonen, aangezien hij athe�st was. Of mag ze sowieso niet naar een crematie en/of begravenis van een ongelovige?

Is het ook niet toegestaan als haar intentie is, dat ze collegialiteit wil tonen?

Ik zie graag jullie antwoorden tegemoet, aangezien de crematie morgen al plaats zal vinden.

Zjazakoem Allahoe Ghajran.

Wa Ale'ykoem a Selaam, Leyla

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 21:43

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

hoe het zit als je een berafenis van een ongelovige wil bijwonen,of crematie...weet ik niet..

wel weet ik dat het de vrouw sterk wordt afgeraden om zich op een bergaafplaats te bevinden...en in dit geval gaat het dan om een broeder of zuster...

volgende tekst heb ik gevonden in het boek van Aboebakr Djaber El Djezeiri(de weg van de moslims)

bezoek van vrouwen aan de begraafplaats

De geleerden zijn unaniem in hun verbod om vrouwen regelmatig begraafplaatsen te laten bezoeken.De Profeet(vzmh)zei

" Allah heeft vrouwen,die regelmatig begraafplaatsen bezoeken,vervloekt.' (Achmed,Ibn Majeh en Timidi)

Refererend aan deze hadith hebben enkele geleerden deze bezoeken afgeraden,zelfs als die met grote tussenpozen en zeldzaam zijn.Anderen hebben het toegestaan door zich te baseren op het feit dat Aysja(r.a.),de echtgenote van de Profeet(vzmh)naat het graf van haar broer AbderRahmen ging.OP vragen hierover antwoordde zei:

'Zeker!De Profeet(vzmh)verbood het,maar stond het vervolgens toe." (Hekem&Baihaki)

Degenen,die zeldzame bezoeken hebben toegestaan stellen voorwaarden.Men dient het begaan van kwaad te vermijden,evenals het zich uitputten in gejammer,of geschreeuw,het zich vertonen in mooie kleding,het ten toon spreiden van haar charmes,het smeken van de doden om gunsten te verlenen net als andere misstanden,die in alle tijden en op alle plaatsen zijn geconstateerd bij bezoekers,die de regels van de religie niet kennen.

wa sallam

Zahra


Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 13:02

A selam oe Ale'ykoem oeghti fie Dien,

Bedankt voor je antwoord  

Toch ben ik nog erg benieuwd naar het feit of het toegestaan is om naar de begravenis en/of crematie van een ongelovige te gaan. En dan toegespitst in of het wel/niet toegestaan is voor een Moslim en Moslima.

En is er dan ook verschil in het bijwonen van een begravenis van iemand uit het Boek? Christenen? Joden?

Ik zie graag jullie antwoorden tegemoet.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 13:09

Assalaam Aleykoem Leyla,

Ik zocht en vond het volgende, hoop dat je er iets aan hebt...

Vraag: Mag ik als moslim naar een begrafenis van een christen in de kerk?

Antwoord: Lof zij Allah, Heer der werelden, de gebeden en groeten van Allah zijn met Zijn boodschapper Mohammed, zijn familieleden en metgezellen, voorts:

Het is niet toegestaan om een begrafenis van een ongelovige bij te wonen. Bewijs hiervoor vinden we in Soerat At Taubah, aayah 84: �En verricht nooit een salaat over een dode van hen en sta niet bij zijn graf: voorwaar, zij geloven niet in Allah en Zijn Boodschapper en zij stierven, en zij waren zwaar zondig.�

Hopend uw vraag voldoende beantwoordt te hebben.

En Allah weet het beste.

 

Vraag: Wanneer moslims onder de christenen wonen, mogen zij deze dan bezoeken wanneer zij ziek zijn? Of hun begrafenis bijwonen wanneer zij dood zijn? Wanneer de moslims dit doen wordt dit dan beschouwd als zonden?


Antwoord:
Alle lofprijzing is voor De Heer der werelden. Men mag hun begrafenis niet bijwonen. Hen bezoeken is toegestaan, omdat dit de aanleiding kan zijn dat de zieke van de islam zal gaan houden. Wanneer hij als een ongelovige sterft, zal het vuur zijn straf zijn. En omwille van deze reden verricht men het gebed niet voor hem. En Allah weet het beste.

Sheikh Al-islaam Ibnoe Taimiyyah (Madjmoe� Al-Fataawaa  23/625)

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 13:12

A selaam oe Ale'ykoem Miss Layla,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Moge Allah (swt) je zegenen.

Liefs Leyla

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 13:19

Assalaam Aleykoem Leyla,

Youre welcome!

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.