Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Poldermoskee

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: Wat vind je van Poldermoskee?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
5 [35.71%]
1 [7.14%]
6 [42.86%]
2 [14.29%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Poldermoskee
    Geplaatst op: 08 september 2008 om 12:55
Afgelopen vrijdag is in Amsterdam het zogeheten Poldermoskee geopend.
De kranten staan er vol van en er gaan verschillende meningen de ronde.
Wat vind jij van dit initiatief? Denk je dat dit de moskee is waar de jongeren op zitten te wachten en het nodig hebben om door
gebrek aan kennis van Arabische taal de poldermoskee een uitkomst is omdat alles in het Nederlands is? Of denk je juist dat we nu ook in het moskee het Arabische taal de rug toe keren en dat het op die manier zal verwateren?

Ik hoor graag jullie mening en argumentatie over dit intiatief.
Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2008 om 14:37

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ik vind het best onzin. Helemaal als je daar binnenkomt en mag kiezen tussen een ruimte waar je gemengd mag zitten /bidden of een ruimte waar je apart kunt kiezen.

 

Natuurlijk zijn er een hoop jongeren die het Arabisch niet machtig zijn en die begrijpen dan niet wat er wordt gezegd in een moskee waar Arabisch wordt gesproken. Maar om daarvoor een nieuwe moskee te openen �waar ze alleen maar Nederlands spreken- vind ik wel onzin en een beetje overdreven.

 

Ze kunnen ook gewoon de lezingen die in het Arabisch worden gegeven ad hoc vertalen naar het Nederlands. Zo ook met vragen en antwoorden etc.

 

Het beeld dat er wordt gegeven van de moskee is dat iedereen welkom is maar ook dat het voor mensen is die niet super strikt zijn..

 

Hi j draagt een spijkerbroek en een overhemd, heeft een goede baan, is getrouwd en heeft twee jonge dochters. En hij is moslim. Hij bidt regelmatig, maar niet vijf keer per dag, en hij vast tijdens de ramadan.

 

Gayr InchaAllaah�

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2008 om 16:13

assalaam,

als ik de tekst lees in NRC handelsblad, denk ik dat ze het beter geen moskee hadden moeten noemen , maar een brug naar een moskee of in plaats van integratie, differentiatie opleiding voor nederladers of verwesterse allochtonen.

mannen en vrouwen samen in een ruimte in de moskee. alstublieft niet. of noem het dan geen moskee.

moge allah subhannewataala mij vergeven

assalaam.



Aangepast door Khabir
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2008 om 00:27
"Polder-moskee" roept bij mij associaties op die uitmonden in termen als "Woestijn-klomp" Werkelijk, de wereld wordt er met de dag toch vrolijker op. wat mensen toch niet al verzinnen!

Aangepast door alzukar
Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2008 om 15:07
Salam allen,
Ik vind het erg jammer dat Marokkanen weinig in het middenpad te vinden zijn. of het is extreem rechts of juist extreem links trappend op alle grenzen en normen.
Ik ben een absolute voorstander dat er meer Nederlands in de moskee moet komen. Door de taal toegankelijk te maken trek je een breder scala bezoekers die de preek en lezing ook kunnen volgen en wat van leren ipv luisteren en bijna in slaap vallen omdat ze het niet kunnen volgen.

Maar om dan gelijk te kiezen voor ALLEEN Nederlands daar ben ik het niet mee eens. Gaan we zo een scheiding treffen? Alleen mensen die Nederlands spreken zijn welkom in poldermoskee en anders heb je daar weinig te zoeken?!
Er zijn ook andere manieren om taalbariere weg te nemen. Live vertalen van de preken, een samenvatting in het Nederlands, wat mij betreft hang je een scherm op met daarop live ondertiteling of je deelt headphones uit met gewenste taal. Genoeg alternatieven dus om de Arabische taal toch te behouden.
We proberen een oplossing te vinden zonder de oorzaak te bestuderen. Waarom spreken de jongeren weinig tot geen Nederlands?? Dat is voor een groot deel te danken dat ze in hun jeugd weinig tot geen Arabisch hebben meegekregen. Nederlands op school, op straat, thuis met broertjes/zusjes en soms zelfs met ouders. Nu hebben we nog de moskee waar Arabisch gesproken wordt en waar je dus toch nog wat kunt op****ken en leren en wat doen we, we halen ook daar het Arabisch weg.
Nog effe en we krijgen een imam die tijdens het gebed de Nederlandse vertaling van Leemhuis gaat reciteren ipv de origineel Arabische Koran??!!!

En dan nog het verhaal van "gemengd bidden" @#$!@#$@!$GGRR@#@#~
Waarom is dat nou weer nodig? is daar een noodzaak tot? ruimte gebrek? vrouwen en mannen hebben geen andere keus dan samen te zijn zoals in Mekkah bijv.?!!
Of is dit een manier om jongeren aan te trekken en het gebed gezelliger te maken?
Ik weet niet wat ik ervan moet denken hoor... Ik weet alleen dat er wel een reden is waarom Allah swt heeft bepaald dat vrouwen en mannen in gescheiden ruimtes moeten bidden. Als je eigen partner niet eens naast je mag bidden hoe kan je dan rechtvaardigen dat je zelfs tijdens het gebed naast een "vreemde" vrouw/man mag bidden.

Het kan best aan mij liggen maar ik snap niet helemaal wat we met zo'n maatregel willen bereiken.
Ik hoor dat graag.

wa salaam
 van
Islaam.
Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Salim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2008 om 16:33
Ik vind een poldermoskee wel een leuk en creative initiatief.
Als je naar de huidige moskeeen kijkt dan zie jaar iets wat lijkt op getto vorming. Marokkanen bij elkaar in apart moskee, Turken apart, Surinamers apart, Egyptisch moskee etc.. allemaal eilandjes op zichzelf en zeer vasthouden aan het "wij / jullie" gevoel.
Ik vind dat wij als moslims dat gevoel niet mogen hebben. Tussen moslims moet er altijd een "ONS" gevoel zijn. We zijn tenslotte broeders en zusters van elkaar. Zo'n moskee is dan juist een mooi middel om die saamhorigheid te bevorderen.
We zijn tenslotte in Nederland en we zijn ook Nederlanders. Daarom is het juist ideaal en niet meer dan logisch dat de voertaal in zon moskee het Nederlands is.
Zo kunnen in een zaal verschillende nationaliteiten naar 1 lezing luisteren zonder dat sommige weg gejaagd worden omdat ze de taal niet machtig zijn. De huidige generatie spreekt vooral Nederlands en als je alleen arabisch, turks etc spreekt dan heb je ruime keuze uit andere moskeeen.

Dat verhaal van mogelijkheid tot gemengd bidden daar heb ik gemengde gevoelens over. Ik weet niet of dat zomaar mag van de islaam, maar lijkt me wel dat ze dat hebben uitgezocht het is tenslotte een moskee waar wel imams die wat van weten rond lopen lijkt me toch?!
Ik zelf zou het niet prettig vinden om tussen de dames te bidden dat is zo raar en voelt niet correct los of het wel of niet mag van islaam. Ik zie in elk geval geen enkele toegevoegde waarde daarvan, behalve dat je gezellig naast je vrouw blijft natuurlijk. Maar aan de andere kant krijg ook zogenaamde "islaam dating" IN de moskee notabene. "islam dating" op het internet vind ik al niet kloppen laat staan in de moskee.
Dat gedeelte hadden ze van mij gewoon normaal moeten laten. Islam is modern en gaat met de tijd mee, maar je kan ook overdrijven.

de groetjes,
Salim
Doe wat je wil, praten doen ze toch.... maar doe NIET wat Allah NIET wil.. want de dood is nabij...
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2008 om 00:37
Ik snap sowieso niet waarom mensen zich naar een gebedshuis begeven om daar te bidden en/of daarvoor een bepaald moment van de dag uittrekken. Dat heeft voor mij iets van een formaliteit waarmee de "zaak" (met de Schepper) dan weer is "afgedaan" waarna we we kunnen overgaan tot de "orde van de dag".
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2008 om 08:56

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Ik snap sowieso niet waarom mensen zich naar een gebedhuis begeven om daar te bidden en/of daarvoor een bepaald moment van de dag uittrekken. Dat heeft voor mij iets van een formaliteit waarmee de "zaak" (met de Schepper) dan weer is "afgedaan" waarna we we kunnen overgaan tot de "orde van de dag".

behalve dat je meer kennis op kan doen door te luisteren naar een preek, mits in een verstaanbare taal, welk ik een goede initiatief vind van zo'n "polder moskee". kan men ook de eenheid voelen. van daar dat ik het spreken van de Qoranishe taal zover dat je het gebed kan doen, een plicht voor ieder moslim vind.

uitterraad heb je behalve een zuivere hart en vertrouwen in je schepper niets meer nodig om met hem in contact te komen en te blijven. 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2008 om 00:38
Je laatste twee regels onderschrijf ik, Khabir.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2008 om 14:36

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

We zijn tenslotte in Nederland en we zijn ook Nederlanders. Daarom is het juist ideaal en niet meer dan logisch dat de voertaal in zon moskee het Nederlands is.
Zo kunnen in een zaal verschillende nationaliteiten naar 1 lezing luisteren zonder dat sommige weg gejaagd worden omdat ze de taal niet machtig zijn. De huidige generatie spreekt vooral Nederlands en als je alleen arabisch, turks etc spreekt dan heb je ruime keuze uit andere moskeeen.

Hier ben ik het niet mee eens. Arabisch is en blijft toch de taal van de Koran. Het is dus helemaal niet erg om gewoon Arabisch te spreken in de moskee. Ze kunnen het gewoon vertalen naar het Nederlands. Dan is iedereen blij en verstaat iedereen het. Als je alleen maar Nederlands gaat praten dan krijg je alleen maar jongeren binnen. Terwijl dat ook niet de bedoeling moet zijn mag ik hopen.

Maar aan de andere kant krijg ook zogenaamde "islaam dating" IN de moskee notabene. "islam dating" op het internet vind ik al niet kloppen laat staan in de moskee

Inderdaad. Dan wordt het in plaats van liefde op het eerste gezicht, liefde op het eerste gebed ofzo.

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2008 om 14:39

Ik snap sowieso niet waarom mensen zich naar een gebedshuis begeven om daar te bidden en/of daarvoor een bepaald moment van de dag uittrekken.

Ik zie de laatste tijd op het forum dat jij heel veel niet snapt�

Groetjes

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2008 om 22:04
Dat is niet van de laatste tijd.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.