Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotennaar moskee tijdens menstruatie

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Nour islaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Directe link naar dit bericht Onderwerp: naar moskee tijdens menstruatie
    Geplaatst op: 26 januari 2004 om 11:31

 

ASalaam oe3aleikom,

Ik had weer eens een vraagje m.b.t. de menstruerende vrouw.. Er word me uit verschillende hoeken verteld dat wanneer een vrouw ongesteld is ze wel in de moskee mag gaan zitten maar niet bidden. Zoals bij ons in de dorp vaak het geval is... wordt er sadaka gegeven en worden alle vrouwen uitgenodigd.. Mag je dan als vrouw tijdens haar menstruatie naar de moskee gaan om te gaan eten.. En hoe zit het met les geven. Als een vrouw les geeft in de moskee, in een plek waar het gebed word gedaan, en ze is ongesteld mag zij dan wel of niet in de moskee verblijven???

Hoop insaAllah snel van jullie te horen...

Djazakoem Allahoe gayran

Oegtkoem fi dien

kawtar

Terug naar boven
moslima_14 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 oktober 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 37
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2004 om 11:56

Asalaamoe alaikum war�hmattoe Allah oegtie

Je mag de moskee niet binnen gaan als je ongesteld bent en dit omdat de moskee een rein gebied is voor moslims om te kunnen bidden en omdat jij of een andere vrouw dan ongesteld is is ze onrein en mag ze de moskee niet binnen komen

Inshallah is dit genoeg om je hierover ingelichte

 

Wailikum asalaam war�hmattoe Allah

 najiha

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2004 om 12:17

Salaam,

Misschien is het 'handig' om te weten welke bewijzen worden aangevoerd voor dit verbod. Kijk bijv. op (van Islam-Q&A):

Menstruating women entering the mosque to listen to a khutbah

Menstruating women entering rooms attached to the mosque

Wa salaam,

Abu Henk

Terug naar boven
aynur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 januari 2004 om 10:14

ve aleikum selaam????/

je mag een moskee wel binnen maar niet in een mescid ik hoop dat je de verschil weet????

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 januari 2004 om 16:16
In eerste instantie geplaatst door aynur

ve aleikum selaam????/

je mag een moskee wel binnen maar niet in een mescid ik hoop dat je de verschil weet????

Salaam Aynur,

Moskee is een verbastering van het arabische woord mescid of masdjied. In het turks zeg je cami, ook uit het arabisch overigens, en het is allemaal hetzelfde.

Selamlar,

Amier.

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 februari 2004 om 15:29
OK, ik ben een Nederlandse bekeerlinge en ik ga gewoon naar de moskee als ik ongesteld ben. Ik zit daar ook zonder hoofddoek (en zijn toch geen mannen). Alleen als ik bid (niet als ik ongesteld ben) dan heb ik een qimaar op. Daar is toch niets mis mee. Ik lees ook in de Koran als ik ongesteld ben. Anders ben je tijdens je menstruatie ineens 'ongelovig' en niet bezig met je 'imaan'. Dat kan toch niet. Maar goed, ik heb mijn eigen mening over die dingen. Groetjes happylady
Terug naar boven
aynur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 10:30

selamunaleikum happy lady

kijk je mag absoluut geen koran lezen tijdens je menstruatie maar er zijn wel gebeden die je mag lezen tijdens je menstruatietijd dan ben je ook bezig voor je geloof. en als je naar de moskee gaat en je gaat zonder hoofddoek dat kan niet ook al zijn er geen mannen je doet het uit respect voor de koraan en voor de mensen die gaan bidden want mensen die bidden staan tegenover allah en praten tegen allah het is dus volkomen uit respect....

Terug naar boven
aynur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 10:37

selaam amier ,

kijk ik zei het omdat ik zelf woon in een moskee ja het is een islamitische studie centrum waar we wonen en iedereen komt er naar toe om te gaan bidden in de belangerijke dagen het is een moskee maar volgens mij mag je niet in de mescids in turkije die echt in de vorm zijn van een moskee met minareth want tijdens de menstruatietijd gaan we niet naar binnen we blijven buiten tot iedereen heeft gebeden. daarom dacht ik mischien verschilt het wel.

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 11:05

salaam

ik heb ooit op tv(iqraa) gehoord,da je wel koran mogt lezen tijdens uw menstruatie,

en vr de moskee,ik denk dat de fatwa dat abu heeft gegeven,voldoende is.

wallahou a3lam

besslama

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
aynur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 11:52

ve aleykum selaam

 

ik vind het eigenlijk niet voldoende dat een tv programma zegt want het is niet altijd betrouwbaar maar je mag geen koraan lezen

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 12:03

salaam

ok,akkoorrd,maar da hangt er ook van de spreker in die tv programa:het was fadilit sheikh al karadawi die dat zei, maja maar mag ik mss vragen op wat baseer je je,als je dat zegt?

t is niet da je menstrueert dat god niet nr u gaat luisteren,of dat je niet doe3a mogt doen...en nog eens je bent alleen onrein vr het bidden+(gemeenschap hebben met je man.)la hayaa a fi din.

wassalaam

 

 

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
aynur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 15:26

kijk dat bedoel ik niet je begrijpt het verkeerd tuurlijk niet allah luistert iedereen en altijd dat houd geen menstruatie in. maar dat houd in je mag geen salat doen en je mag geen 1 ayet uit de koraan lezen alleen de fatiha mag je lezen maar zonder bismillah..

en er zijn dua ' s  die je wel mag lezen zoals istigfar de fatiha de tahiyyat de verzen die je leest tijdens het bidden als je zit. die dua's mag je wel lezen.

zo ver weet ik het...

ik baseer het op dat de vijanden van hetgeloof islam dingen organiseren om het geloof islam minderwaardig te maken en om de islam met een slecht naam te laten herkennen. daar basseerde ik het op maar ik zeg niet dat die sheikh liegt of zo... zo moet je het ook niet opvatten... maar ik zal er toch er achter aan gaan... om toch meer informatie te vinden over dit onderwerp ...

insaallah zal ik met de hulp van allagh een goede einde aan zal laten komen...

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 12:33

Assalaamu 'Alaykoum,

Ik heb gemerkt dat er duidelijkheid nodig was omtrent het reciteren van de Koran tijdens de menstruatie. Onderstaande fatawa zijn hopelijk duidelijk voor iedereen.



Kan een vrouw de Koran aanraken, lezen of reciteren terwijl zij ongesteld is?

Dit is afkomstig uit het boek van Dr Bilal Philips �"Islamic Ruling on
Menstruation and Post Natal Bleeding" pagina 12:

Het aanraken en reciteren van de Koran. Het is toegestaan voor menstruerende vrouwen om de Koran te lezen en aan te raken.

Kanttekening bij de hierboven gemaakte verklaring: Al hebben veel geleerden de menstruerende vrouw en de mensen die in junub (onrein vanwege seksule gemeenschap) verkeren verboden om de Koran te lezen of aan te raken, Imaam al_Bukhaarie nam het standpunt in dat er geen authentiek bewijs is die deze bewering onderbouwt en dat het in feite was toegestaan.
Als onderbouwing van zijn visie noemde hij het standpunt van sommige van de vroegere geleerden die het reciteren en aanraken van de koran ook toestonden om aan te tonen dat de verbieding van het reciteren van de koran voor de menstruerende vrouw niet unaniem was onder de vroegere geleerden.
(Fat-h-al-Baaree, vol. 1 p. 305)

Ibn Taymeeyah zei: "Het verbod van het lezen van de Koran voor de menstruerende vrouw heft geen basis in zowel de Koran als de sunna. De overlevering die toegeschreven is aan de profeet �De menstruerende vrouw of de persoon in junub (onreinheid wegens seksuele gemeenschap) mag niets uit de koran lezen � is NIET authentiek volgens de unanieme mening van de hadith geleerden.
Ongetwijfeld menstrueerden de vrouwen gedurende de tijd van de profeet en als het reciteren uit de Koran verboden was zoals het gebed, dan zou de profeet dat uitgelegd hebben aan zijn opvolgers en zijn vrouwen, en het zou overgeleverd zijn aan ons.
Gevolg is, omdat er geen verbod is overgeleverd van de profeet , is het niet toegestaan om het haraam te verklaren wetende dat hij het niet verbood. En als hij het niet verbood, ook al waren er veel gevallen van menstruatie gedurende zijn tijd, is het duidelijk dat het niet haraam is.
(al-Majmoo' vol. 26 p. 191)

Ibraaheem an-Nakha'ee (geleerde onder de studenten van de sahaba) zei:

Er is geen kwaad in een menstruerende vrouw die een een Koranische vers reciteert.�
(Dit was ook de mening van Imam Maalik )
(Vol. 1 p. 182 chap.. 9 of Sahih AlBukhari)

Imaam Al-Bukhari noemde deze frequentie met de bedoeling om te bewijzen dat, omdat de profeet verzen van de Koran naar de heidenen stuurde die in een staat van onreinheid verkeerden, het mogelijk is voor een menstruerende vrouw om de Koran te lezen.



Fatawah of Islamitische Regels over belangrijke zaken door Sheikh
Nasir-ud-Din-Al Albani

V. - Is het verboden om de Koran te reciteren zonder de woedoe (rituele reininging)
A. � Er word de voorkeur gegeven om te reciteren met woedoe. De hadeeth (overlevering) van de profeet die tayammum maakt om te antwoorden op �as-�Salamu�Alaykum�. Het is niet verboden om te reciteren zonder woedoe. Wat betreft de vrouw die ongesteld is of pas bevallen is, niets weerhoudt haar ervan om te reciteren uit de Koran. De hadeeth dat At-Tirmidee overleverde van ibn Umar dat de profeet (vrede zij met hem) zei: �De vrouw die ongesteld is en de man in junub mogen niet reciteren uit de koran� dit is een �munkar� hadeeth, omdat de imaam van Sunna Ahmad Ibn Hanbal zei dat deze niet authentiek is. Liever nemen we de hadeeth van Aisha (radiya Allahoe �anha) dat de profeet (vrede zij met hem), tijdens het maken van haar Hajj en ze was ongesteld, tegen haar zei: �Doe alles wat de pelgrims doen behalve het gebed en de tawaaf .� Leest de pelgrim geen Koran? Daarom is deze hadith een duidelijk bewijs voor het toestaan van een vrouw om de Koran te reciteren/lezen tijdens haar menstruatie. En daarom is het niet toegestaan om een vrouw tijdens haar menstruatie ervan te weerhouden van het reciteren van de Koran, bewerende dat zij niet rein is!

Als Allah haar ervan had weerhouden de Koran te reciteren dan zouden we die weerhouding volgen en dat zou de einde van de zaak zijn.
Maar Hij openbaarde een onderscheid tussen gebed en zijn onderdelen : omdat sommigen zeggen dat het lezen van de Koran een van de pilaren van het gebed is, dus waarom maken we de reiniging niet een voorwaarde net als bij het gebed? Daarom zeggen wij: Niet alleen reciteren van de koran is een onderdeel van het gebed , maar ook, het gebed begint bij het zeggen van �Allahu Akbar�. Dus dan zouden we ook moeten zeggen dat het een voorwaarde is dat je woedoe moet doen voor het zeggen van �takbeer�! En het zelfde geldt voor �tasbeeh� en �tahmeed� etc. We zien dat sommige van de metgezellen de voorkeur gaven om de woedoe te hebben bij het aanraken van de Koran, dus dat het de voorkeur heeft. Maar om het verplicht te maken en te zeggen dat het verboden voor een vrouw is om tijdens haar menstruatie de koran aan te raken dan heeft dat absoluut geen bewijs.

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 12:39
Question:
Is it permissible for a menstruating woman to recite the du�aa�s of the Day of �Arafaah despite the fact that they include aayaat from the Qur�aan?

Answer:

There is nothing wrong with the woman who is menstruating or bleeding after childbirth reciting du�aa�s that are prescribed for the rituals of Hajj. Also, according to the correct opinion, there is nothing wrong with them reading Qur�aan as well, because there is no clear saheeh report that states that the woman who is menstruating or bleeding after childbirth should not read Qur�aan. It was reported that the man who is junub (in a state of impurity following sexual activity), in particular, should not read Qur�aan whilst he is junub, because of the hadeeth of �Ali (may Allaah be pleased with him). With regard to the woman who is menstruating or bleeding after childbirth there is the hadeeth of Ibn �Umar: "The menstruating woman and the man who is junub should not read Qur�aan" � but it is da�eef (weak), because the hadeeth was reported by Ismaa�eel ibn �Ayyaash from the Hijaaziyeen, and he is da�eef in his reports from them. But she should read without touching the Mus-haf (copy of the Qur�aan in Arabic), from memory. In the case of the man who is junub, he should not recite Qur�an at all, either from memory or from the Mus-haf, until he has done ghusl. The difference between them is that the timespan for the one who is junub is very short, he can do ghusl straightaway, as soon as he finished having intercourse with his wife. He is not junub for long, and it is up to him when he wants to do ghusl; if he cannot find water, he can do tayammum ("dry ablution" using dust etc.) and pray and read Qur�aan. But the woman who is menstruating or bleeding after childbirth has no control over her situation � it rests with Allaah, may He be glorified. The period lasts for a number of days and nifaas (post-natal bleeding) is the same. So it is permissible for them to recite Qur�aan so that they do not forget it and so that they do not miss out on the blessings of reciting Qur�aan and learning the rules of sharee�ah from the Book of Allaah. If that is the case, then it should certainly be permissible for them to read books containing du�aas that are a mixture of aayaat and ahaadeeth, etc� this is the more correct of the two opinions of the scholars, may Allaah have mercy on them. [1]

Question:

I read some Tafseers (Qur�anic commentaries) when I am not taahir (ritually pure), such as during my monthly period. Is there any sin on me for doing that? Will I be committing a sin if I do that?

Answer:

There is no sin on the woman who is menstruating or bleeding after childbirth if she reads books of Tafseer or even if she reads Qur�aan without touching the Mus-haf, according to the more correct of the two scholarly opinions. As for the man who is junub, he should not read Qur�aan at all until he has done ghusl, but he can read books of Tafseer and hadeeth etc., without reading whatever they contain of aayaat, because of the report that nothing would stop the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) from reading Qur�aan except janaabah (being junub). According to a hadeeth narrated by Imaam Ahmad with a jayyid isnaad, he said: "As for the man who is junub, he should not read even one aayah." [2]

Footnotes:

[1] Fataawaa Islaamiyyah (1/239)

[2] Fataawaa Islaamiyyah (1/239).

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 12:48

Is it permissible for a menstruating woman to recite the Qur.aan and books of supplications?

Question: Is it allowed for a menstruating woman to read a book of supplications on the Day of 'Arafah, given the fact that the book contains Qur.aanic verses?

Response: There is no harm in a menstruating or post-partum bleeding woman reading the books of supplications that are written for the rites of the pilgrimage. In fact, there is nothing wrong with her reciting the Qur.aan according to the correct opinion. There is no authentic, clear text prohibiting a menstruating or post-partum bleeding woman from reciting the Qur.aan. The thing that is narrated is concerned with the sexually defiled person only, as such should not recite the Qur.aan while he is sexually defiled. This is based on the hadeeth of 'Alee.

As for the menstruating or post-partum bleeding woman, there is the hadeeth of Ibn �Umar which states, "Neither the menstruating woman nor the sexually defiled person is to recite anything from the Qur.aan." However, this is weak. This is because it is from the narrations of Ismaa'eel ibn Iyyash on the authority of people from the Hijaaz and he is weak when he narrates from them. However, she may recite from her memory without touching the Qur.aan. As for the sexually defiled person, he/she may not even recite the Qur.aan from memory or touch the mushaf until he/she makes ghusl. The difference between the two is that the amount of time one is sexually defiled is very short as he may make ghusl as soon as he has done the act with his spouse. The amount of time is not long and he is in control of its length as he may make ghusl whenever he wishes. Even if he cannot find water, he can make tayammum and pray or recite the Qur.aan. However, the menstruating or post-partum bleeding woman does not have control over their lengths, such control is in the hand of Allaah. Menstruation and post-partum bleeding take days.

Therefore, it is allowed for them to recite the Qur.aan so that they do not forget what they have memorized and so they will not lose the merits of reciting it. It is also so they may learn the laws of the Sharee�ah from the Book of Allaah. Therefore it is even more so permissible for her to read the books of supplications that have verses and hadeeth intermixed with them. This is the correct view and is the correct opinion of the scholars- may Allaah have mercy on them- on that point.

Shaykh Ibn Baaz
Fataawa al-Mar.ah

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 14:22

salaam

djazaaki lahou khairan oughtie!!

wassalaam.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2004 om 15:24
In eerste instantie geplaatst door marhaba

salaam

djazaaki lahou khairan oughtie!!

wassalaam.



 wa djazaak oegt! ;)

wassalaamu 'alaykoum,
Oum Mujahid
Terug naar boven
laouiza Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 februari 2004
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 9
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 11:53

selaam allemaal,

ik zie dat het een moeilijk onderwerp is mag een een vrouw tijdens ongestelheid naar moskee?

wat ik hoor is dat het niet mag, maar over de lezing is geen duidelijkheid maag je gaan als er een lezeing is?

daar is niks over duidelijk jammer genoeg. maar over de koran?

wat ik meestal hoor van imaam s is dat het zelfs haram is om de koran karim, aan te raken als je niet rein bent zoals als je geen woudoe hebt.

maar allah weet het best.

beslama

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.