Druk de pagina | Sluit venster

Stremsel in eten

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam Algemeen
Forum beschrijving: Algemene zaken over de Islaam
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=1798
Gedrukt op: 05 mei 2024 om 00:21


Onderwerp: Stremsel in eten
Geplaatst door: reyhani
Onderwerp: Stremsel in eten
Geplaatst op: 10 mei 2004 om 05:47

salaam alaykom,

ik heb een vraagje. Bij het kopen van producten let ik op of er een e-nummer in zit of niet.

Sommige  e-nummers zijn dus Haram.

In kaas zit stremsel. Is dat ook haram... Wat is die stremsel eigenlijk, en waarom is dat haram.

 

 




Antwoorden:
Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:07

Assalamu alaikum,

stremsel is een spulletje dat in een kalverenmaag zit. Dit zorgt ervoor dat melk "verkaasd". Om dit spul te verkrijgen moet het kalf wel eerst geslacht worden; het is dus een dierlijk product, en volgens sommigen is het haram om kaas te eten met stremsel als het kalf niet op islamitische wijze is geslacht. Volgens anderen weer niet omdat de stremsel als zodanig niet meer in het eindproduct terug te vinden is ofzo. Er bestaat trouwens ook vegetarische kaas dat gestremd is met plantaardige stremsel. Het is in de meeste eko-winkels wel te koop. Of het lekker is weet ik eerlijk gezegd niet.

Hier een nuttige link over E-nummers; een lijst met waar die E's nou voor staan. Maakt boodschappen doen wel een stuk intensiever.

http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm - http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm

Succes!

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:09

Stremsel wordt uit de maag (vraag me niet welke) van pasgeboren kalfjes gehaald, of in ieder geval was dat oorspronkelijk zo.  Ondertussen zal er wel een manier zijn om dat industrieel aan te maken.

Groetjes Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Ben-
Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:50

jah , bij chips en m&m`s is het bekent dat het bij te veel eten er ziektes zoals kanker van kunnen komen.

zou OP DE ZAKKIES MOETEN staan  (net als bij rookwaren) M&M`s kunnen schadelijk voor de gezondheid zijn of zo

en op spinazie, dat het niet twee keer opgewarmd mag worden, d`r zijn gewoon mensen die het niet weten dat er dan giftige stoffen vrij komen !



Geplaatst door: reyhani
Geplaatst op: 11 mei 2004 om 02:10

salaam alaykom,

heel erg bedankt broer Amier, Kim en Ben voor (de link en) de informatie...

en jah het zou wel grappig zijn als er zoiets stond al die dingtejes...

ok, gelullig had ik gelijk... Ik dacht ook dat het haram was en daarom at ik al die tijd geen kaas... Ze gaan mij dus blijven raar vinden...



Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 11 mei 2004 om 04:18
hmm...ik lust toch geen kaas


Geplaatst door: hanan21
Geplaatst op: 10 augustus 2004 om 12:21

salaam alaikom

ik weet nu ook sinds een tijdje dat kaas gemaakt wordt via stremsel .  Omdat ik zelf altijd veel kaas eet ben ik gaan onderzoeken of er ook vegetarische kazen zijn. Ik heb op een site van vegetariers gelukkig kazen gevonden die geen dierlijk stremsel bevatten dit zijn de merken van de kazen:

- albert hein

- bastiaans

- de drie geitjes

- doolin

- gouda vegetar(in kaaswinkels)

- groene koe

- L'hirondelle

- hooidammer

- terschellinger

- zuiver zuivel

ik hoop dat jullie er wat aan hebben

beslama



Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 11 augustus 2004 om 02:29

Salamoen Aleykoem

BROODJE KAAS 4EVVVVVVVAHHHHHHH!



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 11 augustus 2004 om 04:27

We gaan gewoon een keer een kaas-avond organiseren, je weet wel lekker stokbroodje, echte boter en 200 verschillende kazen of zo (en een rood wijntje voor de liefhebbers)



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: *Anissa*
Geplaatst op: 11 augustus 2004 om 06:33

salaam alikoem

Ham kaas (chips) daar zit toch aleen  ham smaak in.
Is dat alsnog haraam om te eten.

groetjes anissa



-------------
Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 11 augustus 2004 om 10:56
In eerste instantie geplaatst door *Anissa*

salaam alikoem

Ham kaas (chips) daar zit toch aleen  ham smaak in.
Is dat alsnog haraam om te eten.

groetjes anissa

Assalamoe alykoem,

huh, het is toch ham, en dat is haraam, waarom zal de smaak ervan toegestaan zijn? simpel d8 ik.

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

We gaan gewoon een keer een kaas-avond organiseren, je weet wel lekker stokbroodje, echte boter en 200 verschillende kazen of zo (en een rood wijntje voor de liefhebbers)

droom maar lekker verder Kimmie

 



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 11 augustus 2004 om 11:00
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

We gaan gewoon een keer een kaas-avond organiseren, je weet wel lekker stokbroodje, echte boter en 200 verschillende kazen of zo (en een rood wijntje voor de liefhebbers)

droom maar lekker verder Kimmie

???



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 12 augustus 2004 om 04:29

Salamoen Aleykoem

(ik denk die reactie---->wijn voor de liefhebbers???)



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: miss-mg
Geplaatst op: 12 augustus 2004 om 04:44
maar er bestaat tog ook halal kaas als ik het goed heb ik heb het tenminste op het nieuws gehoord en hij moet net als de normale kaas smaken


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 12 augustus 2004 om 05:46
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

(ik denk die reactie---->wijn voor de liefhebbers???)

Wat is het probleem dan als hij geen liefhebber is?  We zitten hier gewoon een beetje te grappen, ik schrijf al express 'wijn voor de liefhebbers' (wijn en kaas is immers een uitstekende combo).

Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 02:40

Salamoen Aleykoem

IK DENK dat hij het verkeerd begreep maar zou het niet weten?



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: rafiaa
Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 04:12

assalamoe aleikum,

Om nog even terug te komen op de ham/kaas chips.

Wij eten dat niet om onze kinderen wat duidelijker te maken dat we geen ham eten, maar er zit in die chips echt geen ham. Er zijn smaakstoffen aan toegevoegd die het de smaak van ham geven. Ik weet de e-nummers niet precies meer uit mijn hoofd, maar je moet gewoon de ingredienten bekijken en dan zou je het gewoon kunnen eten. Zelf denk ik waarom perse die eten als er zoveel soorten chips zijn, ik laat deze links liggen.

 

salaam rafiaa



-------------
"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 05:13

Salamoen Aleykoem

In de kaas die ik vaak eet zit natuurlijk ook stremsel. Is dat haraam voor mij of zijn er ook stremsel die helal is?



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 06:48

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,


De regering van de Verenigde Arabische Emiraten heeft een document, samengesteld door Professor Ahmed Saqr van Beiroet geplubliceerd, waarin na een gedegen onderzoek een lijst wordt meegegeven van gefrabriceerde artikelen, die een of onderdeel bevat van het varken, waarover velen geen kennis over hebben. Het is een religieuze plicht van alle moslims kennis te nemen van deze artikelen en dit onder de aandacht te brengen van andere moslims, opdat zij tot de gewaarschuwden zullen blijven behoren. Zelfs de moslim handelaren, die deze producten aan de man brengen zullen moeten stoppen: niet slechts het consumeren van producten in kwestie is Haram(onwettig), doch Haram is ook het kopen en verkopen ervan! Hieronder treft u een aantal van deze producten aan.
1:Kaas: Bij vervaardigen van kaas worden ook dierlijke vetten en zelfs vlees gebruikt, bijvoorbeeld maagdeeltjes van babybiggen.
2:Frisdranken: Sommige fabrikanten gebruiken een substraat met als bestanddeel het bloed van het varken. Aan de chemische benaming is niet te zien dat er stoffen inzitten die Haram zijn, zoals pepsine.
3reuzel in)Gebak: in de meeste gebak- en broodsoorten zit varkensvet. Men gebruikt deze naam i.p.v. varkensvet: Reuzel is het vet achter in de buikholte van een varken die op de bakplaten wordt gesmeerd. Daarom dient dit vermeden te worden. Andere benamingen voor dit vet zijn; Pork,Sporkle, Bacon, Proker en Hog
4: Zeep enz: Bij het fabriceren van zeep gebruikt men varkensvet.
5: Shortenine of animal Shortenine(dierlijk vet): is een bakolie die olien bevatten of van varkens of van dieren, die niet op islamitische wijze werden geslacht.
6: Gello of Gelatine: men gebruikt huiden en beenderen van varkens bij de productie hiervan.
Nu komt er een voor de dames. Willen jullie niet geloven.
7:Make up (lippenstift); ook hierin zit varkensvet; 

tegenwoordig hebben heel veel additieven die in voedsel gebruikt worden een E-nummer gekregen. Heel veel mensen kijken of er geen dierlijke vetten in bijv. een pak koekjes zitten, maar ze letten niet op de E-nummers. terwijl er wel de hulpstof E471 aan toegevoegd is (Mono- en diglyceriden van vetzuren)
dit zijn dan vetten van varkens of van niet halal geslachte runderen.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van emulgatoren �n van andere E-nummers, die uit dierlijke producten
(kunnen) bestaan.

Emulgatoren zijn stoffen, die het mogelijk maken dat twee stoffen mengbaar worden, die anders niet te mengen
zijn. Vet en water zijn niet te mengen, maar door toevoeging van lecithine (uit ei) zijn ze wel mengbaar
(bijvoorbeeld in mayonaise). Lecithine is dan de emulgator.
Veel levensmiddelen zijn erg complex van samenstelling en bevatten dus vet en water. Daarom worden in
sauzen, puddings, snoep, soep etc emulgatoren toegevoegd. Producten gaan anders schiften, zakken uit of
zien er in ieder geval niet meer aantrekkelijk uit.

Welke emulgatoren worden nu waar van gemaakt ?
Voor het gemak de hele groep E300-400 even kort omschreven (deze groep bevat ook stoffen met andere
werking). Vetgedrukte nummers kunnen dierlijke elementen bevatten.
E 322 : Lecithinen. Deze komen uit ei, soja of mais.
E 325 : Natriumlactaat. Het zout van melkzuur. Gemaakt uit melkzuur, dat op weer door bacteri�n is gemaakt.
E 326 : Kaliumlactaat. Het kaliumzout van melkzuur.
E 327 : Calciumlactaat. Het calciumzout van melkzuur.
E 330 : Citroenzuur. Uit fruit of via een schimmel verkregen.
E 331a-c, E332a-c en E333a-c : Citraten, zouten van citroenzuur.
E 334 : Wijnsteenzuur. Uit wijn of uit tamarindepulp, een tropische boom.
E 335-337 : Tartraten, zouten van wijnsteenzuur.
E 338 : Fosforzuur. Chemisch gemaakt uit fosfaaterts.
E 339-343 : Fosfaten, zouten van fosforzuur.
350-352 : Zouten van appelzuur, uit appels.
E 400 : Alginezuur. Een verdikkingsmiddel uit algen.
E 401-405 : Zouten van alginezuur.
E 406 : Agar-agar. Een verdikkingsmiddel uit algen.
E 407 : Carrageen. Een verdikkingsmiddel uit mos of wier.
E 408 : Furcelleran. Een verdikkingsmiddel uit wier.
E 410 : Johannesbroodpitmeel. Een verdikkingsmiddel uit de johannesbroodboom.
E 412 : Guar. Een verdikkingsmiddel uit de Cyamopsis boom.
E 413 : Tragacanth. Een verdikkingsmiddel uit de Astralagus boom.
E 414 : Arabische gom. Een verdikkingsmiddel uit een Acacia boom.
E 415 : Xanthaangom. Een verdikkingsmiddel uit een bacterie.
E 416 : Karayagom. Een verdikkingsmiddel uit een boom uit India.
E 420 : Sorbitol. Een zoetstof uit de lijsterbes, pruimen of via chemische synthese.
E 421 : Mannitol. Een zoetstof uit diverse bomen.
E 422 : Glycerol. Een oplosmiddel/emulgator synthetisch gemaakt.
430-436 : Tween-producten. Synthetische emulgatoren.
E 440 : Pectine. Uit appels of sinaasappels.
E 450 : Verschillende fosfaten, allen synthetisch.
E 460 : Celgeslachtsdeelose. Houtstof, uit allerlei planten.
E 461-466 : Diverse typen celgeslachtsdeeloses, allen synthetisch of uit hout.
E 470 : Vetzuurzouten. Zouten van natuurlijke, plantaardige vetzuren.
E 471 en 472 : Mono- en diglyceriden. Natuurlijke vetten van diverse oorsprong, plantaardig of dierlijk. Meestal
plantaardig, maar dierlijk (oa varkens) is niet uit te sluiten. (Deze zit in Pringles)
E 473 : Suiker-esters. Gemaakt uit suiker en glycerol.
E 474 : Suikerglyceriden. Gemaakt uit suiker en vetzuren, zie opmerking bij E 471.
E 475 : Polyglycerol-vetzuuresters. Uit polyglycerol en vetzuren, zie opmerking bij E 471.
E 477 : Propyleenglycol esters. Uit propaandiol met vetzuren. Zie opmerking bij E471.
479 : Sojavetten.
E 480 : Dioctylnatriumsulfosuccinaat. Synthetisch.
E481-482 : Lactaatesters. Uit melkzuur en vetzuren, zie onder E471.
E 483 : Stearyltartraat. Uit wijnsteenzuur en stearylalcohol. Semi-synthetisch.
(E 485) : Gelatine. Uit dierlijke botten
E 490 : Propyleenglycol. Synthetisch.
491-495 : Span-producten. Synthetisch.

Verder zijn nog de volgende producten mogelijk gemaakt met dierlijk materiaal :
E120 : Cochenille uit schildluizen (insecten) E542 : Beendermeel en bloedproducten.
E904 : Shellac (een was uit luizen)
E913 : Lanoline (uit wol)
E921 en 921 : Cyste�ne en cystine : uit kippenveren, varkensharen, mensenharen en dierlijke eiwitten

Het probleem is de oorsprong van de vetzuren. Deze is niet te achterhalen in het eindproduct. Zowel dierlijke als plantaardige vetten zijn chemisch 100% identiek. De producent maakt de vetzuren meestal uit het goedkoopste vet. Dit zal in vrijwel alle gevallen plantaardig vet zijn, echter het gebruik van dierlijk vet is niet uitgesloten. En dat kan runder of varkensvet zijn. Maar ja zoals de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam in een hadith zegt:
� Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel� Beter voorkomen dan genezen in mijn ogen. Ik weet dat het erg moeilijk is om al die producten die je koopt af te gaan op de E-nummers. Maar het zal inshaAllah alleen ten goede van ons komen. Er zijn Alhamdolilah heel wat biologische producten in de supermarkten, weliswaar iets duurder, maar de tevredenheid van Allah swt (inshaAllah ya Rabb!) is niet uit te drukken in geldprijzen.

Fi Amani Laah,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah



Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 08:22

Assalamu alaikum,

ik heb destijds een kaasmakers cursus gevolgd tijdens mijn studie biologische landbouw, maar deeltjes biggenmaag in de kaas is volslagen nieuw voor mij. Nooit van gehoord.

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 09:12

Salamoen Aleykoem

Ik zie helemaal geen vetgedrukte? Wil je het a.u.b alsnog doen want dit is heel belangerijk en ik wil er gebruik van maken. Alvast thnx.



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 12:58
In eerste instantie geplaatst door *Anissa*

salaam alikoem

Ham kaas (chips) daar zit toch aleen  ham smaak in.
Is dat alsnog haraam om te eten.

groetjes anissa

Beetje late reactie, maar in Hamka's (want die bedoel je waarschijnlijk) zit geen ham, alleen smaakstoffen die de hamsmaak imiteren. Ik eet het persoonlijk wel. Ik heb laatst ook ham (vleeswaren dus) gevonden namelijk van kalkoen (voor degenen in Den Haag: Fresh & Snackstore in de Wagenstraat heeft veel soorten halal vleeswaren; als het niet gekocht is door enthousiaste mede-moslims ).

In ieder geval was die ham qua smaak praktisch hetzelfde als varkensham. Ik vond eigenlijk dat ik daarom ook best die Hamka's kon eten, omdat het geen varkenvlees deeltjes bevat zeg maar.

Salaam happylady



Geplaatst door: miss-mg
Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 14:55
Heey waar is die winkel precies in de wagenstraat ik werk in die straat en heb em nog nooit gezien.


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 02:33

Salamoen Aleykoem

Maar er zit toch iets in van ham in hamkaas of niet? Ik bedoel die hamsmaak krijg je niet zomaar. Of wel? Ik at het nooit omdat ik d8 is haraam.

Oja en remco ik honger liever hier uit dan in het hiernamaals.



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Herne
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 03:40

Los van het feit of iets delen van een varken bevat is het toch de vraag of al die toevoegingen nut hebben.

Het beste kan men dingen zelf klaarmaken. Dan weet je precies wat er in zit en het is ten eesrste veel lekkerder en ten tweede gezonder. en goedkoper. Teminste als je de tijd niet meerekent die het kost om het te maken.

Voor Jam heb je geen gelatine nodig. een verdikkingsmiddel dient om te maskeren dat er meer water dan fruit is gebruikt in Jam bv.

Lekkere jam bestaat uit teminste 90 tot honderd procent fruit afhankelijk als je suiker wilt bebruiken.

Voedsel heeft geen bewaarmiddelen meer nodig in Nederland. Dat moet je gewoon opeten voordat het bederft en anders kun je het altijd nog invriezen.

Het is mischien een idee omrecepten uit te wisselen die natuurlijk zijn .

Persoonlijk ken ik er vele :-)

Druiden leven nog steeds dicht bij de natuur , zelfs wanneer ze in een stad wonen :-)

 

 



Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 04:08

Ha! Ik heb al eens het idee geopperd om een receptenhoekje op het forum in te richten, maar dat werd als zijnde "niet-islamitisch" door sommige leden afgedaan. Toch is mijn tajine overheerlijk en ook mijn kisir en siskebab mogen er wezen. Er bestaat geloof ik een hadith die zegt dat de profeet het toestond het gebed uit te stellen als er toevallig een gerecht wordt bereid waar de gelovige heel erg van houdt. Ik kan me de bron niet herinneren helaas!

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 05:17
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

Ik zie helemaal geen vetgedrukte? Wil je het a.u.b alsnog doen want dit is heel belangerijk en ik wil er gebruik van maken. Alvast thnx.



Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

soub7anAllah wat vreemd, ik weet bijna zeker dat het vetgedrukt was, elghayr inshaAllah. Ik ben dat papiertje waar ik deze informatie vandaan heb kwijt, ik ga inshaAllah even goed door mijn spulletjes neuzen en dan kom ik erop terug inshaAllah. Excuses maar ben een beetje een sloddervos als het gaat om papieren, hehe. elghayrr inshaAllah..!

fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 07:58

Salamoen Aleykoem

He amier ben je soms een turk want je zegt kisir en dat is een turks gerecht. Of toch niet?

Juwairiyah jij schreef:

"

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,


De regering van de Verenigde Arabische Emiraten heeft een document, samengesteld door Professor Ahmed Saqr van Beiroet geplubliceerd, waarin na een gedegen onderzoek een lijst wordt meegegeven van gefrabriceerde artikelen, die een of onderdeel bevat van het varken, waarover velen geen kennis over hebben. Het is een religieuze plicht van alle moslims kennis te nemen van deze artikelen en dit onder de aandacht te brengen van andere moslims, opdat zij tot de gewaarschuwden zullen blijven behoren. Zelfs de moslim handelaren, die deze producten aan de man brengen zullen moeten stoppen: niet slechts het consumeren van producten in kwestie is Haram(onwettig), doch Haram is ook het kopen en verkopen ervan! Hieronder treft u een aantal van deze producten aan.
1:Kaas: Bij vervaardigen van kaas worden ook dierlijke vetten en zelfs vlees gebruikt, bijvoorbeeld maagdeeltjes van babybiggen.
2:Frisdranken: Sommige fabrikanten gebruiken een substraat met als bestanddeel het bloed van het varken. Aan de chemische benaming is niet te zien dat er stoffen inzitten die Haram zijn, zoals pepsine.
3reuzel in)Gebak: in de meeste gebak- en broodsoorten zit varkensvet. Men gebruikt deze naam i.p.v. varkensvet: Reuzel is het vet achter in de buikholte van een varken die op de bakplaten wordt gesmeerd. Daarom dient dit vermeden te worden. Andere benamingen voor dit vet zijn; Pork,Sporkle, Bacon, Proker en Hog
4: Zeep enz: Bij het fabriceren van zeep gebruikt men varkensvet.
5: Shortenine of animal Shortenine(dierlijk vet): is een bakolie die olien bevatten of van varkens of van dieren, die niet op islamitische wijze werden geslacht.
6: Gello of Gelatine: men gebruikt huiden en beenderen van varkens bij de productie hiervan.
Nu komt er een voor de dames. Willen jullie niet geloven.
7:Make up (lippenstift); ook hierin zit varkensvet; 

tegenwoordig hebben heel veel additieven die in voedsel gebruikt worden een E-nummer gekregen. Heel veel mensen kijken of er geen dierlijke vetten in bijv. een pak koekjes zitten, maar ze letten niet op de E-nummers. terwijl er wel de hulpstof E471 aan toegevoegd is (Mono- en diglyceriden van vetzuren)
dit zijn dan vetten van varkens of van niet halal geslachte runderen.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van emulgatoren �n van andere E-nummers, die uit dierlijke producten
(kunnen) bestaan.

Emulgatoren zijn stoffen, die het mogelijk maken dat twee stoffen mengbaar worden, die anders niet te mengen
zijn. Vet en water zijn niet te mengen, maar door toevoeging van lecithine (uit ei) zijn ze wel mengbaar
(bijvoorbeeld in mayonaise). Lecithine is dan de emulgator.
Veel levensmiddelen zijn erg complex van samenstelling en bevatten dus vet en water. Daarom worden in
sauzen, puddings, snoep, soep etc emulgatoren toegevoegd. Producten gaan anders schiften, zakken uit of
zien er in ieder geval niet meer aantrekkelijk uit.

Welke emulgatoren worden nu waar van gemaakt ?
Voor het gemak de hele groep E300-400 even kort omschreven (deze groep bevat ook stoffen met andere
werking). Vetgedrukte nummers kunnen dierlijke elementen bevatten.
E 322 : Lecithinen. Deze komen uit ei, soja of mais.
E 325 : Natriumlactaat. Het zout van melkzuur. Gemaakt uit melkzuur, dat op weer door bacteri�n is gemaakt.
E 326 : Kaliumlactaat. Het kaliumzout van melkzuur.
E 327 : Calciumlactaat. Het calciumzout van melkzuur.
E 330 : Citroenzuur. Uit fruit of via een schimmel verkregen.
E 331a-c, E332a-c en E333a-c : Citraten, zouten van citroenzuur.
E 334 : Wijnsteenzuur. Uit wijn of uit tamarindepulp, een tropische boom.
E 335-337 : Tartraten, zouten van wijnsteenzuur.
E 338 : Fosforzuur. Chemisch gemaakt uit fosfaaterts.
E 339-343 : Fosfaten, zouten van fosforzuur.
350-352 : Zouten van appelzuur, uit appels.
E 400 : Alginezuur. Een verdikkingsmiddel uit algen.
E 401-405 : Zouten van alginezuur.
E 406 : Agar-agar. Een verdikkingsmiddel uit algen.
E 407 : Carrageen. Een verdikkingsmiddel uit mos of wier.
E 408 : Furcelleran. Een verdikkingsmiddel uit wier.
E 410 : Johannesbroodpitmeel. Een verdikkingsmiddel uit de johannesbroodboom.
E 412 : Guar. Een verdikkingsmiddel uit de Cyamopsis boom.
E 413 : Tragacanth. Een verdikkingsmiddel uit de Astralagus boom.
E 414 : Arabische gom. Een verdikkingsmiddel uit een Acacia boom.
E 415 : Xanthaangom. Een verdikkingsmiddel uit een bacterie.
E 416 : Karayagom. Een verdikkingsmiddel uit een boom uit India.
E 420 : Sorbitol. Een zoetstof uit de lijsterbes, pruimen of via chemische synthese.
E 421 : Mannitol. Een zoetstof uit diverse bomen.
E 422 : Glycerol. Een oplosmiddel/emulgator synthetisch gemaakt.
430-436 : Tween-producten. Synthetische emulgatoren.
E 440 : Pectine. Uit appels of sinaasappels.
E 450 : Verschillende fosfaten, allen synthetisch.
E 460 : Celgeslachtsdeelose. Houtstof, uit allerlei planten.
E 461-466 : Diverse typen celgeslachtsdeeloses, allen synthetisch of uit hout.
E 470 : Vetzuurzouten. Zouten van natuurlijke, plantaardige vetzuren.
E 471 en 472 : Mono- en diglyceriden. Natuurlijke vetten van diverse oorsprong, plantaardig of dierlijk. Meestal
plantaardig, maar dierlijk (oa varkens) is niet uit te sluiten. (Deze zit in Pringles)
E 473 : Suiker-esters. Gemaakt uit suiker en glycerol.
E 474 : Suikerglyceriden. Gemaakt uit suiker en vetzuren, zie opmerking bij E 471.
E 475 : Polyglycerol-vetzuuresters. Uit polyglycerol en vetzuren, zie opmerking bij E 471.
E 477 : Propyleenglycol esters. Uit propaandiol met vetzuren. Zie opmerking bij E471.
479 : Sojavetten.
E 480 : Dioctylnatriumsulfosuccinaat. Synthetisch.
E481-482 : Lactaatesters. Uit melkzuur en vetzuren, zie onder E471.
E 483 : Stearyltartraat. Uit wijnsteenzuur en stearylalcohol. Semi-synthetisch.
(E 485) : Gelatine. Uit dierlijke botten
E 490 : Propyleenglycol. Synthetisch.
491-495 : Span-producten. Synthetisch.

Verder zijn nog de volgende producten mogelijk gemaakt met dierlijk materiaal :
E120 : Cochenille uit schildluizen (insecten) E542 : Beendermeel en bloedproducten.
E904 : Shellac (een was uit luizen)
E913 : Lanoline (uit wol)
E921 en 921 : Cyste�ne en cystine : uit kippenveren, varkensharen, mensenharen en dierlijke eiwitten

Het probleem is de oorsprong van de vetzuren. Deze is niet te achterhalen in het eindproduct. Zowel dierlijke als plantaardige vetten zijn chemisch 100% identiek. De producent maakt de vetzuren meestal uit het goedkoopste vet. Dit zal in vrijwel alle gevallen plantaardig vet zijn, echter het gebruik van dierlijk vet is niet uitgesloten. En dat kan runder of varkensvet zijn. Maar ja zoals de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam in een hadith zegt:
� Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel� Beter voorkomen dan genezen in mijn ogen. Ik weet dat het erg moeilijk is om al die producten die je koopt af te gaan op de E-nummers. Maar het zal inshaAllah alleen ten goede van ons komen. Er zijn Alhamdolilah heel wat biologische producten in de supermarkten, weliswaar iets duurder, maar de tevredenheid van Allah swt (inshaAllah ya Rabb!) is niet uit te drukken in geldprijzen.

Fi Amani Laah,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah"

 

Maar bij alle nummers zijn ze normaal niet dikgedrukt. En alvast bedankt voor je moeite hoor. En je bent niet de enige sloddervos hierzo



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 08:20

Assalamoe alykoem,

ISLAM,

Amier is getrouwd met een turkse, toch?, sorry Amier dat ik voor jouw praat, ik kan me alleen nog herinneren dat je dat ergens had gemeld.

happylady,

wat is het verschil  tussen ham en hamsmaak, is het ook zo dat aardappel niet hetzelfde is als aardappelsmaak?

en Remco,

wees niet bang dat we uitgehongerd raken, als je ons huis ziet, ga je wel schrikken, genoeg eten, eten die je mss nooit hebt geroken



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 08:30
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Amier is getrouwd met een turkse, toch?

Klopt! En ik hou van verschillende culturen op mijn bord, dus ik lust zowel kisir als bastilla als sambal goreng als boerenkool, als het maar veel smaak heeft!

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 08:55
boerenkool en smaak..?Hehe, mijn persoonlijke mening hoor..


Geplaatst door: nouret_bo
Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 16:34

asalam hanan21

Er staat ij jouw lijst dat kaas van  AH is dat voor alle kazen bedoelt of alleen sommigen kazen , want bij de AH wordt er kaas voor je gesneden als je dat wil je hebt ook voor verpakte, maar zou je mij daar wat meer over willen vertellen.

Alvast bedankt zuster

nouret



Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 04:48

Salamoen Aleykoem

Ik heb gisteren een kaas gezien die bevat natuurlijke stremsel. Is die dan halaal of zit er nog andere dingen in waarnaar ik moet kijken? Meer dierlijk zit er toch niet in of wel?



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 06:28

Salaam aleikum,

over die winkel, dat is een foutje.  Het is de Stationsstraat, richting HS. Sorry. Het is een blauw-witte winkel. Ze hebben dus allerlei soorten 'nederlandse' vleeswaren, zoals gebraden gehakt en dus ook roookworsten , maar dan in de halal variant. Lekker!!

Ik ga dus eerst eens even uitzoeken of er ham in hamka's zit. Last time I looked, niet, maar ik zal een zak kopen en het uitpluizen. Ik kom er op terug inshallah.

Enne, die natuurlijke recepten! Ik ben vooor! Ik ben namelijk ook bezig met consuminderen. Ik denk als moslim dat wij ook de taak hebben goed voor de aarde te zorgen. Om wat God geschapen heeft, niet zomaar te vervuilen. Dus ik probeer milieuvriendelijk te leven (wat erg moeilijk is), afval te scheiden. Ik vind biologisch vlees dus ook belangrijk, helaas is het duur. Ik vind het een heel goed idee.

Salaam happylady



Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 10:14

Er zit dus g��n ham in Hamka's. Het mag dus gewoon gegeten worden door ons moslims. :D

Salaam happylady



Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 10:20

Salamoen Aleykoem

Ok dan begin ik vandaag met het eten van hamkaas. Het rook al zo lekker.



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 10:26
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Er zit dus g��n ham in Hamka's. Het mag dus gewoon gegeten worden door ons moslims. :D

Salaam happylady

Assalamoe alykoem,

ik geloof het niet, enne... happylady, ik wil graag weten hoe dat precies zit?

wassalaam,



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 14:21

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door happylady3113


Er zit dus g��n ham in Hamka's. Het mag dus gewoon gegeten worden door ons moslims. :D
Salaam happylady

Assalamoe alykoem,
ik geloof het niet, enne... happylady, ik wil graag weten hoe dat precies zit?
wassalaam,

Wa aleikum salaam,

wat wil je precies weten dan? Ik denk dat ik het gewoon even uit ga zoeken bij de producent, die bel ik wel even volgende week, inshallah. Als ik wat op papier heb, zal ik het bij deze topic plaatsen. In ieder geval staat er op de ingredientenlijst geen ham, alleen een heeeel klein beetje kaaspoeder. Er zitten dus gewoon smaakmakers in die ons op het verkeerde been zetten. Inshallah laat ik het je snel weten.

Salaam happylady



Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 14:24
Er hoeft niet perse HAM op staan wil het hele product haraam zijn. Er kunnen ook harame emulgatoren inzitten of wat dan ook. Ik ben ook benieuwd mensen. Eerst Pringles haraam straks ook nog Hamka's, oh no we're gonna starve!


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 14:26

Pringles haraam? Waarom? Wat zit daar dan weer in dan?  Trouwens, heel veel soorten drop kun je ook niet eten vanwege de gelatine die erin zit. En zo noooog veel meer.  Ik vind het maar knap moeilijk, en eet het dus vaak wel.

Salaam happylady



Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 02:38

Salamoen Aleykoem

Ok dan ik ook eentje. Skittles is ook haraam naar mijn weten omdat er gelatine in zit. (Best handig zo want ik wist bijvoorbeeld niet dat drop haraam was en nou eet ik het niet meer inshallah)



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 05:40

mashaAllaaahhh aghie I S L A M!!

"Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel"

In Pringles zit E471 als je bij de ingredienten kijken, dit zijn mono- en diglyceriden van vetzuren. E471 is een vetzuur waarvan de oorsprong niet altijd bekend is. Meestal is het plantaardig, maar soms ook van dierlijke oorsprong. Aangezien we niet weten wanneer het een plantaardige of een dierlijke oorsprong heeft, kunnen we beter dit hele E-nummer vermijden want oprechtheid geeft rust van de geest en leugenachtigheid is twijfel.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi,

Umm `Aqeelah



Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 16:41

Salamoen Aleykoem

juwairiyah die enummers die jij gaf zijn ze allemaal haraam of enkele. Ik ben een beetje dom(nou niet een beetje maar gewoon dom) en ik zou het liefst gewoon een lijst hebben met e-nummers die gewoon kans hebben om haraam te zijn. Je weet toch ik bedoel dan kijk in die lijst en op die product en als die nummers er staan zeg ik: ok dit is haraam. Ik denk dat ik beter moet opletten want ik denk dat ik veel eet waarvan de enummers haraam kunnen zijn. En als het echt niet anders kan leef ik wel alleen van HAMkaas!



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 05:40
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

aangezien ik mijn papiertje met alle E-nummers niet kan vinden, heb ik een beetje zitten zoeken op het internet en ben ik de volgende site tegengekomen, inshaAllah heb je hier iets aan. Ik blijf gewoon doorzoeken ondertussen..!!

http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm - http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm

Fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 16:31

Salamoen Aleykoem

Bedankt voor die site.

Enneh ik w8 nog steeds op de afsluitende antwoordt op hamkaas. Mag ik het wel eten of niet? Ik w8, ik w8, ik w8...



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 03:27
ik wacht mee..


Geplaatst door: Herne
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 12:51

In Engeland mogen Moslims nu producten  waar gelatine inzit.

Ook een weinig alcohol in bep producten is niet langer meer taboe.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3527724.stm - http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3527724.stm



Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 12:55
soub7anAllah, de mensen zijn zwaar afgedwaald, moge Allah swt hen leiden, Allahoemma Ameen! By the way, het zal misschien hard overkomen but I don't care of ze in Engeland zulke producten consumeren ja of nee. In Marokko drinken ze Heineken en gebruiken ze harddrugs, maar dat maakt het niet toegestaan voor de Moslims. Pretty sad..


Geplaatst door: Herne
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:24

Ja maar ik hoor altijd zo hoog opgeven van Moslim geleerden.

Dit is in Engeland goedgekeurt door de hoogste Moslim voedsel raad. Zij beslissen wat Halal is heb ik begrepen.

Ik ben zelf geen Moslim dus mij maakt het niks uit :-)

 

 



Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:26

Eh Islam,

wat ben ik blij dat je hebt gewacht! SORRY! Ik heb dus vandaag gebeld naar Smiths. Ik heb slecht nieuws . Er staat op de verpakking NERGENS aangegeven dat er ham of ander vlees inzit. Dat klopte ook, zei de man aan de telefoon, maar het zit er stiekem wel in, maar het is erg lastig om dat erop te zetten. (Dat wil ik dus nog uit gaan zoeken, maar dit terzijd). Het komt er dus op neer dat er GEEN ham in zit, maar in de smaakversterker zit een heel klein beetje rundvlees. SORRY! Ik sprak voor mijn beurt. Ik ga hier echter nog wel achteraan, want er staan g��n E-nummers op de verpakking, wil uitzoeken waarom dan niet.

Maar nog meer slecht nieus: Bacon-chips mag natuurlijk niet, omdat daar wel echt varkensvlees inzit, MAAR Wokkels naturel, Chipitos, X en O's, Chester balls, Cheestos frites paprika zijn ook chips-soorten waar rundvlees in KAN zitten. Niet te geloven, mijn favoriete chips (chipitos) dus ook . Ik heb die man de suggestie aan de hand gedaan om duidelijkheid te geven en chips te ontwikkelen waar geen vlees in zit. Hij zei daarop letterlijk: ach ja, de meesten eten het toch wel. DAT KOMT OMDAT HET NIET OP DE VERPAKKING STAAT!!!! Ik heb gezegd dat zodra moslims dit weten, deze producten over het algemeen vermeden zullen worden. Dat ze dat dan vanzelf merken

Dus ISLAM, het spijt me erg dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Ik was in de oprechte veronderstelling dat er geen vlees in zit, omdat de smaakversterkers dat dus NIET aangaven. Ik ga hier echter achteraan, wan ik vind het een fout van Smith, aangezien er NIETS op de verpakking staat wat over vlees gaat.

Salaam happylady



Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:34

Salaam,

wist je dat voedsel van joden en christenen (ook door hun geslacht vlees) halal is? En dat de grootste afnemer van in nederland geelectrocuteerde kippen Saudi Arabie is? Weet wat je eet.

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:40

Dat heb ik vaker gehoord. Kun je dit ook onderbouwen? Iemand in mijn omgeving zei dat altijd en gaf er zelfs Koranteksten bij. Ik weet het even niet meer. Ik vind het een zeer interessante opmerking.

En inderdaad, in islamitische landen wordt altijd alles klakkeloos gegeten, maar daar zullen ook produkten uit het Westen verkocht worden, die misschien niet halal zullen zijn....

Salaam happylady



Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 14:33

Salaam,

Soerat al-Ma'ida, ayaat 3 tm 5 gaan daarover:

"3. Verboden is voor jullie wat vanzelf is doodgegaan, bloed, varkensvlees, vlees waarover iets anders dan God is aangeroepen, het verstikte, het doodgeslagene, het doodgevallene het doodgestotene, wat wilde dieren hebben aangevreten- behalve wat jullie geslacht hebben- en wat geofferd is op de offerstenen en ook dat wat jullie met pijlen verloten. Dat is een schande. Heden wanhopen zij die aan jullie godsdienst geen geloof hechten. Vreest hen niet, maar vreest Mij. Heden heb Ik jullie godsdienst voor jullie voltooid, Mijn genade aan jullie volledig bewezen en de Islaam (de overgave aan God) als godsdienst voor jullie goedgevonden. Maar als iemand door honger gedwongen wordt zonder tot zonde geneigd te zijn, dan is God vergevend en ruimhartig. 4. Zij vragen jou wat hun toegestaan is. Zeg: <Toegestaan aan jullie zijn de goede dingen en (de vangst van) die roofdieren die jullie afgericht hebben door ze iets te leren van wat God jullie geleerd heeft.> Eet dus van wat zij voor jullie vangen en vermeldt Gods naam erover. En vreest God; God is snel met de afrekening. 5. Heden zijn aan jullie de goede dingen toegestaan. Het voedsel van hen aan wie het boek gegeven is, is aan jullie toegestaan en jullie voedsel is aan hen toegestaan en ook de eerbare vrouwen onder de gelovigen en de eerbare vrouwen van hen aan wie voor jullie tijd het boek gegeven is, als jullie haar in eerbaarheid en niet in ontucht haar loon geeft en zonder minnaressen te nemen. Maar wie het geloof verzaakt, diens werk blijft vruchteloos en in het hiernamaals behoort hij tot de verliezers".

Das duidelijke taal nietwaar? En passant ook even over het trouwen van joodse en christelijke vrouwen wat onder een andere topic foutievelijk door sommige doordravers als haraam wordt bestempelt. Leest iemand hier wel eens de koran? (Dit vraag ik niet uit arrogantie maar uit interesse). En dan bedoel ik niet de koran als relikwie om maar hasanat te sprokkelen, maar om er ook daadwerkelijk iets uit te leren.

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: Umm Umarah
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 14:45

 

Amier ik begrijp niet echt waarom je zo vijandelijk reageert.



-------------
Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:09

Ja Amier, dat vers bedoel ik! Ik wist niet waar het stond. Bedankt. Het gaat er alleen om dat je de naam van God zegt wanneer je je eten eet, dan is het goed voor God. Het probleem is niet dat ik de Qoran niet lees, maar ik ben niet zo vlot in dit soort dingen vinden .
Salaam happylady



Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:21
haha nou happylady3113, hoe moet dat nou met die chips, lghayr inshaAllah. Ik denk dat het toch beter is als we gewoon zelf chips maken, dan weet je zeker dat er niks in zit!! We overleven het wel toch happylady3113?!! :D



Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:25

Ja, vast wel. Om te beginnen, heb ik maar popcorn gemaakt vanavond  Maar ik schrok gewoon dat er in zoiets simpels als wokkels ook al vlees zit. Ik heb een vriendin die vegetarisch eet. Die zal hier ook niet blij van worden . Maar ja, wat doe je eraan? Gat in de markt! Vegetarische chips! Wie gaat een fabriek beginnen ! Er zullen veel klanten zijn!

Salaam happylady



Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:29
haha, hey dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee..!! Misschien zal "Lays" wel geinteresseerd zijn in het voorstel, you'll never know!! Tegenwoordig hebben ze van alles wel een biologische versie dus, waarom niet!!

Maar ja, alles om Allah swt tevreden te stellen, en op een Dag zal Hij ons inshaAllah ook tevreden stellen, Allahoemma Ameen!! :'(

Fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:32
Ik heb ook serieus tegen die man van Smith gezegd, dat de moslim gemeenschap een grote doelgroep is. Zodra die serieus producten gaan boycotten (wel een heel extreem voorbeeld) merken ze dat heus wel. Ik snap ook wel dat Nederland niet islamitisch is, maar duidelijk dingen aangeven en inspringen op de behoefte van het publiek (en grote subgroepen) is nooit slecht.
Salaam happylady


Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 16:06
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

 

Amier ik begrijp niet echt waarom je zo vijandelijk reageert.

Salaam,

daarom schreef ik "ik vraag dit niet uit arrogantie maar uit interesse". Dat komt omdat het mij steeds meer opvalt dat in het belijden van de islam de koran hier in de discussies een ondergeschoven kindje lijkt, of in ieder geval iets wat je eigenlijk niet mag lezen als gewone moslim zijnde, en al helemaal niet mag proberen te begrijpen, zelfs niet al roept de koran ons letterlijk op dit wel te doen. Hoevaak wordt in de koran wel niet gezegd "Hebben wij dan geen duidelijk boek met duidelijke bewijzen gezonden". Dat wordt dan gericht aan "Ya eyoehelledhine amenoe" oftewel "Oh jullie die geloven". Niet alleen aan een eleitaire club schriftgeleerden waar we liever naar luisteren dan naar het woord van God zelf. "Zij hebben hun monniken en schriftgeleerden tot heren genomen" zegt de koran over de joden en christenen. Nou, ik ken nog een groep die dat aan het doen is, kun je raden wie? En wat mij het meeste stoort zijn de mensen hier op het forum die onze broeders en zusters oproepen om zich maar vooral niet te veel in de geschiedenis van de ummah te verdiepen en je te verdiepen in de verschillende interpretaties die er zijn 'omdat dat tot fitnah leidt'. Schande! Het volk dom houden om de waarheid in pacht te kunnen hebben is een methode die de kerk eeuwenlang gebruikt heeft om zijn leden te kunnen onderdrukken en uitbuiten voor eigen belang, en juist de persoonlijke verantwoordelijkheid en de directe relatie tot God is wat in mijn ogen de islam zo verheft boven de andere religies. Ik geloof met hart en ziel in de islam en ik hou van mijn broeders en zusters, maar wat ik vandaag de dag zie lijkt als twee druppels water op de geschiedenis van de kerk van een paar honderd jaar terug, en als zelfs hier op het forum de vrije meningsuiting en de "hoge mate van tolerantie tegenover andere geloven" (zoals het forum zo mooi kopt) en het een andere mening dan de orthodoxe wordt uyitgemaakt voor ongeloof en afvalligheid, dan hoeft deze hele puberale poppenkast van mij niet meer en ik vind het heel jammer maar ik meen het. Het breekt mijn hart te zien dat 16, 17 jarigen nu blijkbaar van mening zijn dat de hoogste trap van geloof het dragen van een baard of niqaab is, eigen mening makruh of zelfs haraam is en het sterkste argument wat je tegen je kunt krijgen is "ben jij soms een alim dat je de koran probeert te begrijpen" of "ben jij soms een koraniet". Geen wonder dat zo'n beetje de gehele oude garde van het forum weg is of steeds minder komt. Er wordt weleens tegen mij en tegen andere "vrijdenkers" gezegd "jou mening wordt door geen enkele groep in de ummah gedragen". Ten eerste is dit pertinente onzin, een open blik is genoeg om te zien dat het aantal moslims die pleiten voor een verdere interpretatie van de heilige teksten groeiende en groeiende is. Dit is geen bid'a zoals de vastgeroestenen denken; de koran en ahadith zijn altijd geinterpreteerd naar sociogeografische en historische context, zowel door de vier canonieke wetscholen als door veruit de meeste ulema. Ten tweede raad ik iedereen aan om eens onbevangen wat te onderzoeken naar het lot van diegenen die de moed hebben hun andere geluid te laten klinken in het consevatieve wereldje van schriftgeleerden in de islamitische wereld om het maar zo te noemen. Als je geluk hebt wordt je verbannen en wordt je huwelijk ontbonden, als je pech hebt "verdwijn" je of wordt je simpelweg vermoord op beschuldiging van "ongeloof".

Beste mensen, het khalifaat is zo groot geworden mede door haar enorme tolerantie tenoverstaande van anderen, enkele uitzonderingen daargelaten, en het openstaan voor denkbeelden van anderen. Wetenschap, filosofie, mystiek, kunst, alles bloeide toen de moslims het absorbeerde als een woestijn die de regen absorbeert. Interne conflicten hebben het ten val gebracht, mongolen die baghdad verwoestte, kruistochten, westers imperialisme hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat die openheid en dat absorbsivermogen verdween. Dat wordt de verstarring in de fiqhwetenschappen genoemd en nee "Sjonny", niet door orientalisten. Al hamdulillah gaan er steeds meer stemmen, en belangrijke, invloedrijke stemmen op om de poorten van de isjtihaad weer open te gooien (grappig genoeg zowel door "selefieten" als door modernisten) om een frisse wind door de stoffige wetenschappen te laten waaien. Ik ben geen geleerde, maar dat hoef je ook niet te zijn om Gods woord naar vermogen te kunnen intepreteren, want de koran zegt dat God niets vraagt wat je niet kunt dragen, en niets te accepteren waar je geen weet van hebt. Geleerden zijn er voor wetstelsels in sociale relaties, geschiedenis, welke hadith staat waar enz. enz. enz. Maar voor jou en mijn overgave is geen enekel geleerde, groot of klein, nodig. Alleen de koran, je verstand en je hart. Dat is niet moeilijk, integendeel, dat vereist alleen veel moed en veel vertrouwen in Allah subhan wa t'ala. En dat is wat ik probeer, elke dag opnieuw.

Dit is wat ik te zeggen heb, nogal of topic en het beheer mag het verplaatsen van mij als ze daar genoegen in scheppen. Voor de rest vind ik de discussies hellaas tamelijk langdradig en zinloos worden en ik vind er weinig tot geen genoegen meer in om telkens weer dezelfde argumenten voor en tgen te moeten lezen en/ of geven. Dus ik hou het voorlopig voor gezien. Het ga iedereen goed en moge Allah swt je geven wat je nodig hebt.

Wassalam,

Amier.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: ~Zahra~
Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 17:01

asallam aleikum,

absoluut mee eens.

wa sallam.



-------------
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 03:39

Salamoen Aleykoem

Amier ik begrijp je wel maar nog een ding wil ik kwijt. Vergeef gewoon zodat Allah(sbw) jouw op de dag des oordeels ook vergeeft.

En happylady, je hoeft je echt niet te verontschuldigen want ik trap er niet in. Je hebt me belazert. Mijn leven heeft geen zin meer.

Waarom zeg je nou sorry, JIJ hebt toch niks verkeerts gedaan. Je hebt het juist rechtgezet door die producent te bellen en te zeggen dat cheetos e.d. ook haraam zijn. Dan wil ik nog iets vragen. Zijn alle cheetos merken haraam(want ik eet heel veel van die pinda smaak.) en is doritos "geen stijl" ook haraam. Ik eet ongeveer een zak per dag zo lekker is het. En inshallah zal Allah(sbw) jouw belonen alleen voor je karakter al!



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 03:50

Salaam aleikum,

Amier, jammer dat je gaat. Ik snap je frustratie wel. Moge het jou ook goedgaan.

Verder ISLAM, 'k ben blij dat je het zo goed opneemt.  De soorten chips die ik heb opgeschreven zijn degenen waar volgens die man vlees in (kan) zit(ten). De anderen dus neem ik aan van niet. Dus die zul je dan gewoon kunnen eten. Verder is er een organisatie in Den Haag die hier juist mee bezig is. Helaas ben ik de naam vergeten. Het is een islamitische organisatie die recepten opvraagt van allerlei producten en kijkt naar bereidingswijzen en dan een soort halal-bewijs afgeeft, zeg maar. Weet iemand de naam van die organisatie. Zij weten vast ook wel meer.
Salaam happylady



Geplaatst door: ~Zahra~
Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 12:35
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,

Amier, jammer dat je gaat. Ik snap je frustratie wel. Moge het jou ook goedgaan.

Verder ISLAM, 'k ben blij dat je het zo goed opneemt.  De soorten chips die ik heb opgeschreven zijn degenen waar volgens die man vlees in (kan) zit(ten). De anderen dus neem ik aan van niet. Dus die zul je dan gewoon kunnen eten. Verder is er een organisatie in Den Haag die hier juist mee bezig is. Helaas ben ik de naam vergeten. Het is een islamitische organisatie die recepten opvraagt van allerlei producten en kijkt naar bereidingswijzen en dan een soort halal-bewijs afgeeft, zeg maar. Weet iemand de naam van die organisatie. Zij weten vast ook wel meer.
Salaam happylady

asallam aleikum,

Ik denk dat je dit bedrijf bedoelt:

halal voeding en voedsel-Den Haag  http://www.halal.nl - www.halal.nl  

wa sallam



-------------
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 13:42
Ja, die bedoel ik volgens mij wel, maar de site is niet echt uitgebreid. Jammer. Zij zouden heel veel info kunnen geven voor degenen die dat nodig hebben.
Salaam happylady


Geplaatst door: styx
Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 15:08
Amier,

Wat ben jij een wijs mens! Ik ben heel blij dat er mensen zoals jij bestaan. Alhamdullillah!

Salam


Geplaatst door: Sjonny
Geplaatst op: 25 augustus 2004 om 10:33

Amier,

Wat ben jij een dom mannetje. Moge Allah jou genezen van je ziekte en jouw leer dat besmet is geraakt door de khalifieten sekte.

Irshad Manji wannabe....



Geplaatst door: Juwairiyah
Geplaatst op: 25 augustus 2004 om 11:12
en moge Allah swt ons leiden en ons helpen elkaar te respecteren ondanks de verschillende denkwijzen, Allahoemma Ameen (want hier bereik je in mijn ogen helemaal niks mee!!)



Druk de pagina | Sluit venster