In eerste instantie geplaatst door tarah
Waarom word er zoveel waarde gehecht aan die steen? |
De Zwarte Steen
Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid ( http://www.islam-qa.com/ - www.islam-qa.com ) Vertaal door http://www.almutaqqun.tk/ - www.AlMutaqqun.tk
1. De Zwarte Steen is door Allah van het Paradijs naar deze aarde gezonden.
Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas zei: De Boodschapper van Allah (sallallahu �alayhi wa salaam) heeft gezegd: �De Zwarte Steen daalde neer van het Paradijs.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 877; al-Nasaa�i, 2935. De hadith is door al-Tirmidhi ingedeeld als sahih.)
2. Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas zei: De Boodschapper van Allah (sallallahu �alayhi wa salaam) heeft gezegd: �Toen de Zwarte Steen neerdaalde van het Paradijs, was het witter dan melk, maar de zonden van de zonen van Adam hebben het zwart gemaakt.� (Overgeleverd door al-Tirmidgi, 877; Ahmad, 2792. Ingedeeld als sahih door Ibn Khuzaymah, 4/219. Al-Hafiz ibn Hajar heeft het ingedeeld als qawiy (sterk) in Fath al-Baari, 3/462.)
3. De Zwarte Steen zal op de Dag der Opstanding naar voren komen en in het voordeel getuigen van degenen die het in oprechtheid aangeraakt hebben.
Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas gezegd heeft: De Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei over de Steen: �Bij Allah, Allah zal het naar voren brengen op de Dag der Opstanding en het zal twee ogen hebben waarmee het zal zien en een tong waarmee het zal spreken en het zal getuigen in het voordeel van degenen die het in oprechtheid aangeraakt hebben.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 961; Ibn Maajah, 2944. Deze hadith is geclassificeerd als hasan door al-Tirmidhi en als qawiy door al-Hafiz ibn Hajar in Fath al-Baari, 3/462)
4. Het aanraken, kussen of aanwijzen van de Zwarte Steen is het eerste wat gedaan moet worden wanneer men de Tawaaf begint, hetzij voor de Hadj of de �Umrah of vrijwillige Tawaaf.
Het is overgeleverd van Jabir ibn �Abd-Allah (radiAllahu �anhu) dat toen de Boodschapper van Allah naar Mekka kwam, hij naar de Zwarte Steen ging en deze aanraakte. Toen liep hij naar de rechterkant ervan, rende drie keer en liep drie keer [om de Ka�bah]. (Overgeleverd door Muslim, 1218)
5. De Profeer (sallAllahu �alayhi wa salaam) kuste de Zwarte Steen en zijn ummah volgde zijn voorbeeld daarin.
Het is overgeleverd dat �Umar (radiAllahu �anhu) naar de Zwarte Steen ging en deze kuste en toen zei hij: �Ik weet dat je slechts een steen bent die noch gewin kan brengen noch schade kan veroorzaken. Als ik niet had gezien dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) je kuste, dan had ik je niet gekust.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 1520; Muslim, 1720)
6. Als een persoon niet in staat is om de Steen te kussen, moet hij het met zijn hand of iets anders aanraken, dan kan hij datgene kussen waarmee hij het aangeraakt heeft.
Het is overgeleverd dat Naafi� gezegd heeft: Ik zag Ibn �Umar de Steen met zijn hand aanraken en daarna zijn hand kussen. Ik zei: �Ik ben hier nooit mee opgehouden sinds ik de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) dit zag doen.� (Overgeleverd door Muslim, 1268)
Het is overgeleverd dat Abu Tufayl (radiAllahu �anhu) gezegd heeft: Ik zag de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) Tawaaf rond het Huis verrichten, de hoek [waar de Steen zich bevindt] aanraken met een gebogen staf die hij bij zich had, en daarna de staf kussen. (Overgeleverd door Muslim, 1275)
7. Als een persoon niet in staat is om bovenstaande te doen, dan kan hij er naar wijzen met zijn hand en �Allahu akbar� zeggen.
Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas gezegd heeft: De Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) verrichtte Tawaaf op zijn kameel en elke keer als hij bij de hoek [waar de Steen zich bevindt] kwam, wees hij ernaar en zei: �Allahu akbar.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4987)
8. Het aanraken van de Steen is ��n van de dingen waarmee Allah onze zonden compenseert.
Het is overgeleverd dat Ibn �Umar gezegd heeft: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zeggen: �Het aanraken van hun beiden [de Zwarte Steen en al-Rukn al-Yamani] is een compensatie voor zonden.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 959. Deze hadith is geclassificeerd als hasan door al-Tirmidhi en als sahih door al-Hakim, 1/664. Al-Dhahabi was het met hem eens.)
Het is voor een moslim niet toegestaan om andere moslims te ergeren bij de Steen door te slaan of te vechten. De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) heeft ons verteld dat de Steen in het voordeel zal getuigen van degenen die het in oprechtheid aangeraakt hebben, wat niet het geval is wanneer een persoon het aanraakt door de dienaren van Allah te storen.
En Allah weet het het beste.
|