Salaam,
er staan goede en verkeerde dingen in die tekst. Er zijn moslims op wie bovenstaande slaat, en er zijn moslims op wie het niet slaat. Het probleem met dergelijke analysies is dat ze alle moslims (in dit geval, het kan ook om andere groepen gaan) op 1 grote hoop proberen te vegen voor het gemak.
Punt 1: "Mohammed B. heeft niets van Allah begrepen". Dat vind ik een heel gewaagde uitspraak, want wie begrijpt dan alles van Allah? Ik ken hem (B.) niet persoonlijk, maar wat ik zo van hem weet is hij iemand die doorgeschoten is in zijn liefde voor Allah en Mohammed vzmh. Dat is mogelijk, de koran zelf spreekt van mensen die tever gaan in hun liefde voor Allah en Zijn boodschappers. Nu is Mohammed B. een moordenaar geworden, moge Allah subhan wa t'ala genade met hem hebben.
Punt 2: er zijn idd moslims die alles voor zoete koek slikken als er een sausje van mooi religieus taalgebruik over wordt gegoten. "Kijk die broeder in zijn jelleba en zijn baard, dat kan toch geen misdadiger zijn? Hij zegt immers bij alles "bismillah" en "subhanallah". Zelfs de shaitaan kan een jelleba en een baard dragen en subhanallah zeggen als hem dat zo uitkomt. Een moslim herken je niet aan zijn uiterlijke vorm en zijn gekrulde zinnen, maar aan zijn gedrag en keuzes die overeenkomen met de leidraad die ons door God in Zijn koran is gegeven. En dat is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, gezien de vele verschillende interpretaties die er zijn van wat nu eigenlijk de wil van God is. Maar ik ben er van overtuigd, door ervaring en door kennis, dat dit (het slikken voor zoete koek) niet op de main-stream moslims slaat, van welke madhab of stroming dan ook. Neem bijvoorbeeld een papier dat helemaal geel is geschilderd, maar met een zwarte stip in een hoekje. Iedereen kijkt automatisch naar die zwarte stip en het is die stip die indruk maakt; niet de overige 99% van het papier dat knalgeel is.
Punt 3: er staan eeuwige en onwrikbare dingen in de koran, en er staan context gebonden dingen in de koran. En beide kunnen oproepen tot levensvragen waar wij met zijn allen over moeten nadenken; de koran zelf roept op tot het overdenken (dhikr) van God en Gods wooord. Wat mij betreft hebben diegenen die zeggen dat de koran een wetboek is dat alleen letterlijk te nemen is geen gelijk, en diegenen die zeggen dat de koran alleen symbolisch te interpreteren is ook geen gelijk. De koran zelf zegt dat een gedeelte van de tekst ��nduidig is en een gedeelte meerduidig. Het is niet alleen een commentaar op het leven van Mohammed vzmh; het is een leidraad voor de gelovigen. Iedereen die de koran serieus leest kan dat bevestigen. Mijn ervaring is dat de meeste moslims de koran zien als een heilig boek dat je behoort voor te lezen tijdens het gebed en wat je met eerbied behoort te behandelen. Ze lezen het niet zozeer om er iets van te leren; daarvoor zijn geleerden en imaams. De meeste moslims zijn schoenmaker, of dokter, of vuilnisman, of leraar, of visser, of bankdirecteur, of piloot, of boer, of systeembeheerder etc. in hun dagelijks leven, en geloven in God en Zijn boodschappers, boeken, engelen, de laatste dag en Zijn oordeel maar proberen niet het leven van Mekka anno 600 na chr. te immiteren.
Punt 4: Godzijdank wel ja! Alhamdulillah!
Wassalam,
Amier.
------------- � Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
|