Moet ik (mijn zonden) bekennen?
Een persoon vroeg met een droevige stem: �Ik wil berouw tonen, maar moet ik dan over de zonden die ik gepleegd heb een bekentenis afleggen? Is het een voorwaarde voor berouw dat ik de Qaadi (rechter) in de rechtbank vertel over alles wat ik heb gedaan en hem vraag een gepaste straf op mij uit te voeren? Wat is de betekenis van het verhaal dat ik net heb gelezen over het berouw van Maa�iz, van de Ghaamidi vrouw en de man die de vrouw in de tuin kuste?�
Mijn antwoord hierop is dat de relatie van de dienaar met Allah zonder tussenpersonen, ��n van de meest belangrijke aspecten is van het geloof in Tawh�ied (goddelijke eenheid) en waar Allah tevreden mee is.Hij zegt: �En wanneer Mijn dienaren jou (O Mohammed) vragen stellen over Mij: voorwaar , Ik ben nabij. Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij spreekt�� 278
Als wij geloven dat berouw alleen tot Allah gericht moet worden, dan geldt dit ook voor de bekentenis.De profeet was gewoon vergiffenis te vragen in zijn doe�aa-e: �Aboe-oe laka bini�matika �alay wa aboe-oe bi dzanbie� (Ik erken Uw gunsten voor mij en ik erken (d.w.z. ik beken) mijn zonde aan U).
Dit is een bekentenis aan Allah.
___________________
278 Soerat al-Baqarah (2), aayah 186.
Wij zijn, door de Genade van Allah, niet als de christenen met hun priester, biechtstoel, document van vergiffenis etc.Waarlijk, Allah zegt: �Weten zij dan niet dat het Allah is Die berouw aanvaardt van Zijn dienaren�? 279
D.w.z. Hij accepteert berouw van Zijn dienaren zonder een bemiddelaar of tussenpersoon.
Wat betreft de uitvoering van straffen, als de daad niet tot de offici�le aandacht komt van de Imaam, heerser of Qaadi, dan hoeft een persoon niet naar hem toe te gaan om te bekennen.Als Allah de zonde van die persoon heeft bedekt, is er niks mis met het bedekken van zijn eigen zonden.Het is voordelig voor hem berouw te tonen aan Allah en de zaak is tussen hem en zijn Heer.E�n van de namen van Allah is as-Sittier, Degene Die (de fouten van Zijn dienaren) bedekt of verbergt en Hij houdt ervan als Zijn dienaren hun fouten verbergen.Voor wat betreft de Sah�aabah, zoals Maa�iz, de Ghaamidi vrouw die zinaa pleegde en de man die de vrouw in de tuin kuste, zij deden allen iets wat niet verplicht was, moge Allah tevreden met hun zijn,omdat zij zo graag zichzelf wilden zuiveren.Het bewijs hiervoor (voor het feit dat een bekentenis niet verplicht is, vert.) is dat de profeet zich in de eerste instantie van Maa�iz en de Ghaamidi vrouw afwendde. Toen �Omar over de man die de vrouw in de tuin had gekust, zei: �Allah bedekte zijn zonde.Hij had zijn eigen zonde moeten bedekken�, bleef de profeet stil waarmee hij aangaf eens te zijn met �Omar.
Het is dus niet nodig om naar de rechtbank te gaan en een offici�le bekentenis af te leggen, als Allah je zonde heeft bedekt.Ook is het onnodig om naar een Imaam van een moskee te gaan en hem te vragen een gepaste straf te geven, of een vriend te vragen de straf uit te voeren of thuis jezelf pijnigen, zoals sommige mensen denken.
Het volgende verhaal zal je leren op te passen voor de houding van sommige onwetende mensen tegenover degenen die berouw tonen: Een man, die berouw wilde tonen, ging naar de onwetende Imaam van een moskee, bekende tegenover hem zijn zonde en vroeg hem wat te doen.De Imaan zei: �Ga naar de rechtbank en leg een offici�le bekentenis af. Zij zullen dan een gepaste straf uitvoeren.Daarna zullen we zien wat we verder gaan doen.�De arme man wist dat hij niet in staat was dit te doen, dus hij vergat berouw te tonen en keerde terug naar zijn oude gewoonten.
Hierbij wil ik de gelegenheid nemen een belangrijke opmerking toe te voegen: Kennis hebben van de Islamitische oordelen en deze zoeken in de juiste bronnen, is een toevertrouwde zaak. Allah zegt: ��vraag het dan de bezitters van kennis, indien jullie het niet weten.� 280
En ��(Hij is) de Erbarmer, vraag over Hem aan degene die daarover het meest weet.� 281
Niet elke uitnodiger naar de Islaam is gekwalificeerd voor het uitvaardigen van fataawaa 282. Niet elke Imaam of muadzin 283, schrijver, spreker of verhalenverteller, is gekwalificeerd voor het vaststellen van oordelen voor de mensen.Maar de moslim is zelf verantwoordelijk voor wat hij aan kennis overneemt en hij moet er zelf achter zien te komen of die kennis betrouwbaar is.
Dit is een belangrijke kwestie in het geloof.De profeet maakte zich zorgen over de toestand van de Oemmah die geleid werd door dwalende A-Iemmah. E�n van de Selef 284 zei: �Kennis is religie, dus let op van wie je jouw religie overneemt�. Pas op voor valkuilen en zoek alleen hulp bij betrouwbare geleerden wanneer je twijfelt over een kwestie.En Allah is de Bron voor hulp.
________________
279 Soerat at-Tawba (9), aayah 104.
280 Soerat an-Nah�l (16), aayah 43.
281 Soerat al-Foerqaan (25), aayah 59.
282 Uitspraken of verordeningen.
283 Oproeper tot het gebed. 284 Eerste generaties vrome voorgangers.
|