Salaam alaykum zuster,
Moge Allaah je situatie verbeteren en je man leiden. Amien!
Hier het bewijs dat het niet toegstaan is dat mannen en vrouwen mixen:
Surah 33 Al-Ahzaab vers 53
"En als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter het gordijn. Dat is reiner voor uw hart en haar hart".
Tafseer Ibn Kathier zegt hierover:"met deze vers wordt bedoeld Zoals Allaah verboden heeft hun (de vrouwen van de Profeet) kamers binnen te treden, is het ook verboden om naar ze te kijken. Als men iets van een vrouw wil nemen moet men dat doen zonder naar haar te kijken. En als men iets wil vragen dan moet dit vanachter een scherm.
De Profeet (saw) heeft ook een scheiding gebracht tussen man en vrouw in de moskee, via de scheiding in de rijen. De profeet gebood de mannen te blijve zitten na de salaat om de vrouwen genoeg tijd te geven om de moskee te verlaten;en er was een speciale deur voor de vrouwen.
Het bewijs is o.a. de hadith nr. 793 van Umm Slamah in saheeh Bukhari:
......"As-Salaam alaykum tweemaal voor de beeindiging van het gebed en de vrouwen stonden dan op om weg te gaan. Hij (saw) bleef dan nog een tijdje zitten voordat hij wegging."
In Abu Dawood hadith nr. 876 staat de hadith van Ibn Umar dat de profeet (saw) heeft gezegd: "Wij moeten deze deur laten voor de vrouwen".
In een hadith van Uqbah inb 'Aamir zegt de profeet (saw):
"Wees voorzichtig in het binnentreden bij vrouwen.Een man van de Ansaar zei, "hoe zit het met Al-Hamu ,de schoonfamilie van de vrouw, (de broer van haar man of zijn neef etc.)? "de Profeet (saw) antwoordd": "De schoonfamilie (broer, neef) is de dood zelf".
Imaam An-Nawawi heeft over deze hadith gezegd: "Al Layth ibn Sa'd zegt de schoon-familie (al -Hamu) verwijst naar een (mannelijke) familielid van de echtgenoot, met wie zijn kan trouwen na scheiding of dood van haar man".Bijv. de broer neef, oom, etc. Hiertoe worden natuurlijk niet de vader van de echtgenoot gerekend en de zonen van haar man.
Wat betreft de uitspraak "de zwager is de dood zelf" betekent dat je heel voorzichtig moet zijn voor hem (hun), omdat het kwaad het meest van hem (hun) kan worden verwacht. Dit is omdat de zwager in tegenstelling tot de vreemde de vrouw makkelijker kan benaderen en makkelijker toegang heeft tot het huis van zijn broer zonder dat het hem kwalijk wordt genomen.
Als uiting van een man zijn liefde voor zijn vrouw hoort hij "ghayrah"voor haar te voelen;dat is een grote bezorgdheid om haar situatie,en het verlangen om haar te beschermen tegen al datgene dat haar pijn kan doen, al zijn het slechte woorden of blikken.Maar ghayrah moet niet wantrouwen worden zonder reden, of om gebreken bij haar te willen vinden. Jaabir Bin 'Atik heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
"Inderdaad, er is een vorm van ghayrah waar Allah van houdt en een vorm die Allaah haat. Ghayrah waar Allah van houdt is die welke gebaseerd is op toegestaan wantrouwen.En ghayrah wat Allah haat is die zonder geldig wantrouwen".
Iemand zonder ghayrah wordt "dayyuth"genoemd.Een man die dayyuth is heeft geen gevoel van bescherming of respect t.o.v. zijn vrouw, zo iemand zal de geur van het paradijs niet eens ruiken!
De Profeet zei, vzmh, Allaah heeft het Paradijs voor drie mensen ontoegankelijk gemaakt: de alcoholist, de weggelopen slaaf (vroeger) en degene die zelfvoldaan is over de slechte daden die zijn familie aan het begaan is" (Sahih al-Jami` # 3047)
Ik hoop dat Allaah je man zijn hart veranderd opdat hij hierme stopt.
Salaam alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh
Je broer Abu Ammaar
Moge Allaah mij vergeven voor mijn fouten.
------------- Ieder mens heeft 3 karakters: dat wat hij laat zien, dat wat hij heeft, en dat wat hij denkt dat hij heeft.
|