Salaam Aleikum onderstaande stukje zget wel genoeg van oegtie selima misschien heb je daar iets aan...
�De etiquette van de droomuitleg�
Er zijn drie soorten dromen, dromen die een verwerking van de gebeurtenissen van de afgelopen dag zijn, ware dromen en dromen van Shayt�n, die een leugen zijn.
Er is overgeleverd dat de Profeet (saws) gezegd heeft dat ware dromen een deel van de veertig delen van het Profeetschap zijn. Daarom is het niet aan iedereen toegestaan om droomuitleg te geven. Slechts iemand die aan de volgende eisen voldoet mag dat doen:
- Hij moet een adequate kennis van de tafs�r van de Qor�aan hebben
- Hij moet over een gedegen kennis beschikken van de ahadith van de Profeet (saws)
- Hij moet goed onderricht zijn in de Arabische taal
- Hij moet bekend zijn met de aard en de status van de mensen
- Hij moet bekend zijn met de basisprincipes van de droomuitleg
- Hij moet een zuivere en reine ziel hebben
- Hij moet iemand zijn van onberispelijke moraal
- Hij moet eerlijk in woord en daad zijn
Waarom al deze bovenstaande vereisten?
Omdat bij het geven van de droomuitleg soms de tijd een rol speelt en op andere momenten de uitleg direct uit de Qor�aan of de ahadith moet komen, en op weer andere momenten komt de etymologie ter sprake (woord afleidkunde, wetenschap die de oorsprong en de geschiedenis van de woorden opspoort). Soms concentreert de �Moe�abbir� (degene die de droom uitlegt) zich niet op degene die de droom gezien heeft maar op iemand die op hem lijkt qua persoon of qua naam. Soms wordt de uitleg alleen maar gegeven door middel van een naam of de betekenis daarvan. Soms gaat men naar de wortelbetekenis van een woord of juist de bredere of smallere betekenis van een woord.
Voorbeelden van uitleg uit de Edele Qor�aan:
- Allah (swt) zegt in de Edele Qor�aan: �Alsof zij (de maagden uit Al-Djennah) als verzegelde eieren zijn� Door deze aya (vers), omdat Allah (swt) vrouwen uit Al-Djennah met eieren vergelijkt, kunnen eieren die in een droom gezien worden door de Moe�abbir (droomuitlegger) als vrouwen ge�nterpreteerd worden.
- En stenen of rotsen kunnen als de hardheid van het hart uitgelegd worden, als we de volgende aya (vers) van de Qor�aan in ogenschouw nemen: �Dan worden jullie harten, als stenen of zelfs harder dan stenen.�
- En vlees kan als achterklap (roddel) uitgelegd worden, in het licht van de volgende aya in de Qor�aan: �Wat! Zal ��n van jullie het vlees van zijn dode broeder eten? (Nee) jullie zullen dat haten!� In deze aya (vers) vergelijkt Allah (swt) achterklap (roddel) met het eten van de dode broeder.
- En sleutels kunnen als schatten uitgelegd worden, want Allah (swt) zegt: �En Wij gaven hem (Q�roen) zoveel schatten, dat hun sleutels door een groep krachtige mannen gedragen werden.� Logisch, de aya (vers) uitleg is heel duidelijk want men kan alleen door middel van een sleutel bij zijn schat komen.
- En zo kan bijvoorbeeld ook een boot of een voertuig als veiligheid of bescherming tegen een ramp uitgelegd worden, want Allah (swt) zegt in de Qor�aan: �Toen redde Wij (N�eh) en de mensen van de ark� En Hij (swt) zegt ook: �Toen redde Wij hem en degenen met hem in de ark.�
- Als iemand droomt dat een koning zijn huis binnenkomt of een bepaalde stad en als dit in tegenstrijd is met zijn (de koning) normale gewoonte, dan kan dit uitgelegd worden als een ramp die dat huis of die stad zal overkomen, of als een vernedering voor de notabelen van die stad. Deze uitleg wordt gegeven in het licht van de volgende aya (vers): �Waarlijk koningen, als zij een land binnentreden, vernielen zij het en maken de edelste van haar bewoners tot de laagste.�
- Ook kan kleding door de interpretatie van de volgende aya (vers) als vrouwen cq mannen uitgelegd worden: �Zij (jullie vrouwen) zijn kleding voor jullie en jullie zijn kleding voor hen.�
Voorbeelden van droomuitleg uit de ahadith
- Een kraai kan als een schaamteloos en corrupt persoon uitgelegd worden, want de Profeet (saws) noemde de kraai �f�siq�, wat schaamteloos, corrupt etc. betekent.
- Een muis kan als een schaamteloze en onkuise vrouw uitgelegd worden, want de Profeet (saws) heeft gezegd dat een muis corrupt en schaamteloos is. In deze hadith wordt het woord �F�siqah� gebruikt wat normaal gebruikt wordt om een corrupte en onkuise vrouw te beschrijven.
- En in het licht van de volgende hadith kan een rib een vrouw betekenen: �Een vrouw is van een gebogen rib geschapen.�
- Een drempel kan ook als een vrouw uitgelegd worden want er is overgeleverd dat Ibr�h�m tegen zijn zoon Isma�iel gezegd heeft: �Verander je drempel� hiermee �zijn echtgenote� bedoelend. Er zijn dus talloze voorbeelden van uitleg waar de hadith aan ten grondslag liggen.
Voorbeelden van droomuitleg aan de hand van het algemene taalgebruik
- Als iemand droomt dat zijn arm lang is betekend het dat hij de mensen met vriendelijkheid en vrijgevigheid zal behandelen, want de Arabische uitdrukking: �Zijn arm is langer dan de jouwe� betekend dat hij guller dan jij bent.
- Hout in een droom dragen betekent dat er geroddeld wordt. De Arabische uitdrukking: �Hij draagt hout� wordt gebruikt voor iemand die over een ander roddelt.
- Als men droomt dat hijzelf of iemand anders ziek is, kan dit als hypocrisie uitgelegd worden. De Arabische uitdrukking �Die en die is ziek in zijn belofte� wordt gebruikt als iemand zijn belofte niet nakomt.
- Als men droomt dat iemand een steen naar een ander gooit of een pijl naar een ander afvuurt of een wapen op een ander richt betekent dat, dat die persoon kwaad over de ander spreekt, want de Arabische uitdrukking �Die en die schiet op een ander� wordt gebruikt als iemand over een ander roddelt of hem valselijk beschuldigt.
- Als men droomt dat hij of iemand anders de handen met zeep wast kan dat uitgelegd worden als wanhoop of het verlies van hoop. De uitdrukking: �Ik was mijn handen van jou met oesh�n� wordt gebruikt wanneer iemand alle hoop verloren heeft om iets goeds of nuttigs van een ander te krijgen.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden om te laten zien dat vaak de uitleg afhangt van het dagelijks gebruik van de Arabische taal (Of van de moedertaal van de dromer), woordenschat, uitdrukkingen en gezegden. Er zijn hier talloze voorbeelden van.
Voorbeelden van de uitleg volgens de oorspronkelijke betekenis van namen
Als iemand met een speciale naam in de droom voorkomt of zo�n naam wordt gehoord, dan zal de uitleg geschieden volgens de betekenis van de naam. Hieronder een paar voorbeelden:
Fadhl, F�dhil, Afdhal betekenen: Uitmuntendheid, superioriteit, vriendelijkheid, gulheid, eer etc.
Rashied, R�shid, Arshad betekenen: het rechte pad betreden, tegen fouten beschermd, goed geleid, goed gedrag etc.
Saliem, S�lim, Aslam betekenen: gedegenheid, veiligheid, gezondheid, zonder blaam zijn, een goede aard hebbend etc.
Voorbeelden van droomuitleg volgens de diepere betekenis van de woorden
Een bloeiende bloem zoals een narcis of een roos duidt op de kortstondigheid van het leven of een onherroepelijke dood. Want bloemen zijn niet eeuwig. Normaal gesproken hebben zij maar een korte levensduur. Let wel, een zelfde uitleg kan gegeven worden voor iemand die bloemen bezit of voor iemand die met zulke bloemen geassocieerd wordt. Hier zijn vele voorbeelden van.
De uitleg volgens de tegenovergestelde betekenis van zaken
Als men zichzelf ziet huilen in de droom kan dat als vreugde en geluk uitgelegd worden, mits het huilen geluidloos geschiedt, zonder gillen of het verscheuren van de kraag zoals bij rouwen gebeurt. En het tegenovergestelde zoals vreugde, geluk, plezier maken, lachen, etc. als droefheid uitgelegd kan worden.
En ook als men droomt dat twee mensen vechten, dan zal degene die het gevecht verliest de overwinning krijgen.
En als men droomt dat men gekopt wordt (een bepaalde vorm van aderlating) betekent het, dat men gedwongen wordt om aan bepaalde voorwaarden in een overeenkomst of een contract te voldoen. Of als men droomt dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, betekent het, dat men gekopt wordt. De reden hiervoor ligt in de betekenis van het Arabische woord �shart� (voorwaarden) dat soms in de betekenis van koppen gebruikt wordt.
Tijden waarop dromen het krachtigst zijn
Men moet in gedachte houden dat de betrouwbaarste dromen, de dromen zijn die men in het laatste gedeelte van de nacht of de middagrust en gedurende de dag krijgt. Dromen tijdens het seizoen waarin fruit rijpt en het fruit verkocht wordt zijn ook heel krachtig. De tijd waarin dromen nauwelijks enige betekenis hebben zijn tijdens het winterseizoen en wanneer het dreigt te gaan regenen.
Zaken waaraan gedacht moet worden v��rdat de Moe�abbir de droom uitlegt
Het belangrijkste dat de �Moe�abbir� (droomuitlegger) ieder detail van de droom, die iemand heeft gehad volledig begrijpt. Hij moet in staat zijn om alles op de balans van de regels van de droomuitleg af te wegen. Als de talloze feiten uit een droom zodanig zijn, dat zij op een logische manier met elkaar samenhangen dan zal zo�n droom als betrouwbaar gezien worden. Maar als de feiten die uit de droom voortkomen zo zijn, dat ze niet op een logische manier met elkaar samenhangen moet de Moe�abbir (droomuitlegger) naar de afzonderlijke betekenis van de woorden gaan. Alles wat het dichtst in de buurt van de regels van de uitleg komt, moet aangenomen worden.
Als een droom zo ingewikkeld is dat die niet op de balans van de regels van de droomuitleg gewogen kan worden, wordt zo�n droom als betekenisloos gezien.
En als een bepaalde droom de Moe�abbir laat twijfelen. Moet hij een beroep doen op het bewust zijn van de ontvanger van die droom, als de droom over de shal�t gaat, moet hij hem over de shal�t ondervragen, als het over een reis gaat, dan moet hij hem over een reis ondervragen, en als het gaat over een huwelijk, dan moet hij hem over het huwelijk ondervragen. Daarna moet de Moe�abbir de droom naar zijn beste kunnen uitleggen.
De Moe�abbir moet buitengewoon voorzichtig zijn wanneer hij een droom uitlegt, als de droom obsceniteiten of onfatsoenlelijke zaken bevat, dan moet hij het of met plezierige bewoording uitleggen �f de uitleg ervan gewoon vermijden.
Het is noodzakelijk dat de Moe�abbir biologische en logische classificaties van de zaken aanhoudt en de uitleg volgens deze classificaties laten verlopen. De biologische en logische classificatie van zaken gaat als volgt:
A. Geslacht
B. Soort
C. Aard en eigenschappen (karakteristiek)
A. Voorbeelden van het geslacht van zaken
Bomen, wilde dieren en vogels. Als deze in een droom gezien worden (apart of gezamenlijk) betekenen zij zeer waarschijnlijk de mens.
B. Voorbeelden van soorten
Een specifieke boom zoals walnootboom of een dadelpalm. De dadelpalm kan als een eerbare Arabische persoon aangeduid worden, want dadelpalmen komen veelvuldig voor in Arabische landen. Een walnootboom daarentegen vertegenwoordigt een niet �Arabisch persoon, want deze bomen groeien in niet Arabische landen.
Hetzelfde geld voor vogels. Als een vogel groot is symboliseert het een Arabier, en een pauw symboliseert iemand die niet Arabisch is.
C. Voorbeelden aan de hand van de aard en da karakteristiek van zaken
Een dadelpalm. Dit kan als de totale goedheid en deugdelijkheid uitgelegd worden, want de dadelpalm wordt als een boom gezien die volledig uit goedheid bestaat, zoals dat uit de hadith bekend is. Aan de andere kant is de walnoot een boom, die als iemand die bedrieglijk en ruzieachtig is ge�nterpreteerd kan worden. Waarom? Omdat zijn aard heel hard is en zijn kern slechts bereikt kan worden door hem open te splijten.
De aard van vogels is te vliegen. Daarom wordt over iemand die met en vogel geassocieerd wordt gezegd dat hij vaak ver reist.
De pauw kan als een rijke niet �Arabische koning aangeduid worden, die over veel versierselen beschikt en vele volgelingen heeft. Hetzelfde geldt voor de witte valk of adelaar. Maar als het een kraai of een ekster zijn, vertegenwoordigen zij een slecht persoon.
Zoals uit de bovenstaande voorbeelden blijkt, moet de Moe�abbir in staat zijn analogie�n te trekken voordat hij de droom uitlegt. Als hij dat doet�. zal hij dat door de wil van Allah (swt) geleid zijn.
En de Leiding komt uitsluitend van Allah (swt)
Conclusie: Laat niet zomaar iemand zonder kennis van zaken je droom een uitleg geven, maar ga hiervoor naar een degelijke Moe�abbir met kennis van zaken, en kennis van de Qor�aan de tafs�r en de Soenna.
*****
Wa alaikoem salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh
Namens beheer "Islam & Meer"
Oegtikoem fie dien Selima el Adel