Druk de pagina | Sluit venster

De Paus

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam en niet moslims..
Forum beschrijving: De hoge tolerantie van Islaam tegenover niet moslims... Hoe zit het met moslim worden??..
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=6716
Gedrukt op: 09 mei 2024 om 00:36


Onderwerp: De Paus
Geplaatst door: ABTT
Onderwerp: De Paus
Geplaatst op: 11 mei 2006 om 11:07

Salam Alaykoum,

Ik heb een vraag voor onze pauselijke vriende

De paus is de geestelijk leider van de rooms-katholieke christenen. Althans op papier, want in Nederland trekt niemand zich wat aan van wat de Paus doet en zegt.

De paus kun je het beste vergelijken met de ayatollahs van Iran, alhoewel de paus absoluut g��n wereldlijk gezag heeft. Feitelijk heeft hij ook geen macht.
De overige christenen erkennen het gezag van de paus niet.
Zo heb je protestantse christenen en de oosters-orthodoxen die hun eigen pauzen hebben (daar heten het patriarchen). De belangrijkste patriarch was vroeger die van Constantinopel, maar door de verovering hiervan door de Turken (constantinopel heet nu Istanbul) is de patriarch van Moskou geloof ik het belangrijkst.

Wie is hier rooms-katholiek? En klopt die uitleg?

[Graag geen ellenlange knip en plak werk]



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?



Antwoorden:
Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 11 mei 2006 om 15:40

Ik ben katholiek.

Vraag gerust.



-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 11 mei 2006 om 16:39
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Ik ben katholiek.

Vraag gerust.

psssssst.... "De vraag staat er al"...


Geplaatst door: Thorax
Geplaatst op: 11 mei 2006 om 16:59
de paus als geestelijk leider van de RK-kerk, ja dat klopt wel zo ongeveer. Volgens mij is het zelfs zo dat de officiele leer is dat de paus de menselijke opvolger van Jezus op aarde is, maar dat weet ik als niet-katholiek niet zeker.

Protestanten hebben bij mijn weten geen pauzen. Er zijn wel protestantse kerken met bisschoppen, maar geen pauzen.


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 03:24
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Salam Alaykoum,

Ik heb een vraag voor onze pauselijke vriende

De paus is de geestelijk leider van de rooms-katholieke christenen. Althans op papier, want in Nederland trekt niemand zich wat aan van wat de Paus doet en zegt.

De paus kun je het beste vergelijken met de ayatollahs van Iran, alhoewel de paus absoluut g��n wereldlijk gezag heeft. Feitelijk heeft hij ook geen macht.
De overige christenen erkennen het gezag van de paus niet.
Zo heb je protestantse christenen en de oosters-orthodoxen die hun eigen pauzen hebben (daar heten het patriarchen). De belangrijkste patriarch was vroeger die van Constantinopel, maar door de verovering hiervan door de Turken (constantinopel heet nu Istanbul) is de patriarch van Moskou geloof ik het belangrijkst.

Wie is hier rooms-katholiek? En klopt die uitleg?

[Graag geen ellenlange knip en plak werk]



De Paus is de opvolger van Petrus, Petrus die door Christus was aangewezen als 'de rots waarop Hij zijn Kerk zou stichten'. De Paus is in principe gewoon Bisschop, Bisschop van Rome, Eerste onder de gelijken.
Vroeger waren er een aantal Patriarchen, je had de Patriarch van Rome, van Constantinopel, van Alexandri�, van Antiochie, etc. De Patriarch van Rome was toendertijd ookal de eerste onder de gelijken (dus de belangrijkste), toen de Kerk nog ��n was. De titel Paus is later gekomen. Tot dit jaar had de Paus ook nog altijd de titel 'Patriarch van het Westen'. De Paus heeft in de loop van de tijd naar de smaak van de Orthodoxen echter teveel macht gekregen, enkele theologische verschillen zijn echter ook oorzaak van scheuring.

De Paus is de geestelijke leider van de Rooms-Katholieke Kerk en van vele andere Katholieke Kerken die de Paus erkennen als de opvolger van Petrus en daarmee de plaatsbekleder van Christus op aarde. Het is niet waar dat de Paus alleen op papier de leider is, hij is de echte leider van alle Katholieken. Of men luisterd naar de Paus is een persoonlijke keuze.
Feit is dat de de Nederlandse Kerkprovincie verantwoording dient af te leggen aan de Paus. De Kerkprovincie wordt geleid door een aantal Bisschoppen en een Aartbisschop. Deze hebben onder zich weer Dekens, en Priester staan. Via deze ambten komt de leer van God en de uitspraken van de Paus altijd bij de gelovigen terecht.  Daarnaast is het trouwens niet zozeer naar de Paus luisteren, het is naar God luisteren. De Paus kan zelf de leer niet maken, de leer komt van God, de Paus kan deze leer slechts verkondigen, uitleggen en de Kerk leiden volgens deze leer.

Vele overige Kerken erkennen de Paus inderdaad niet als leider door Christus aangesteld. Vele zien echter wel dat de Paus een belangrijk en wijs persoon is. Hij inspireerd daarom ook vele niet Katholieken. De Orthodoxen erkennen hem niet als DE leider, ze erkennen hem wel als leider van de Moederkerk, hun zusterkerk. Ze zien hem gewoon als belangrijkste Bisschop van de Kerk.

De Koptische Kerk in Egypte heeft trouwens een eigen Paus, die ook echt Paus heet, hoe dat verder zit weet ik niet.

De Paus heeft geen wereldlijk gezag meer. Athans, hij is nog het staatshoofd van Vaticaanstad, maar dat is maar een ministaatje. Op dat staatje na heeft hij enkel geestelijke gezag. In het verleden hebben de Pausen wel wereldlijk gezag gehad.

De Paus is de leider van de Kerk, hij leidt de Kerk echter niet alleen. Hij doet dat samen met Kardinalen en Bisschoppen. Kardinalen zijn een soort van adviseurs van de Paus, daarnaast hebben ze ook bepaalde functies. In het Vaticaan zijn verschillende congregaties (ministeries) met een Kardinaal of Bisschop aan het hoofd. De huidige Paus, Benedictus XVI, was hiervoor bijvoorbeeld als Kardinaal Ratzinger leider van de Congregatie van de geloofsleer.

De vergelijking mat Ayatollahs gaat denk ik niet helemaal op. Ayatollahs kan je beter vergelijken met patriarchen, je hebt er meerdere. Er is niet ��n Ayatollah voor alle Islamieten, oook niet voor alle Shiieten. Daarnaast is er de wereldlijke macht waar een verschil zit. Ook de manier hoe de Paus gekozen wordt is denk ik anders.

Ik heb geprobeert om uit mijn hoofd wat te typen, ik heb even geen research gedaan, maar dit is ongeveer hoe het zit. Het is een beetje een warrig verhaal geworden.


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 03:26
In eerste instantie geplaatst door Thorax

de paus als geestelijk leider van de RK-kerk, ja dat klopt wel zo ongeveer. Volgens mij is het zelfs zo dat de officiele leer is dat de paus de menselijke opvolger van Jezus op aarde is, maar dat weet ik als niet-katholiek niet zeker.

Protestanten hebben bij mijn weten geen pauzen. Er zijn wel protestantse kerken met bisschoppen, maar geen pauzen.


Volgens mij is de protestante kerk in Nederland de enige zonder Bischoppen. De 'moderne' gemeentes die overal ter wereld uit de grond schieten maar niet bij een bepaald kerkgenootschap horen hebben ook geen Bisschoppen o.i.d. Maar de wat oudere, lutherse kerken vooral, hebben allemaal Bisschoppen. Maja, nederland is altijd poldermodelstijl en daarnaast ook niet luthers maar overwegend calvinistisch.


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 03:34

Ik kan daar nog aan toevoegen dat de belangrijkste taken van de paus o.a. zijn:

- het zuiver houden van de christelijke leer en traditie. Ondanks dat ik met een aantal Vaticaanse ideeen niet eens ben (ik noem o.a. het condoomstandpunt, de rol van de vrouw in de kerk) denk ik dat het toch belangrijk is dat er een, excusez le mot,  'instituut' is dat tracht de leer zuiver te houden. De mens heeft de natuurlijke neiging tot 'zwerven'.

- het bijeenhouden van de schaapjes. Dit botst natuurlijk regelmatig met het door mij in punt 1 genoemde taak. Toch zie je, als de paus ergens zijn gezicht laat zien, dat het een enorme inspiratie is voor vele miljoenen gelovigen die een glimp van de heilige vader  mogen opvangen. Ook onder jongeren.

PP

 



-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: Thorax
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 04:46
Bedankt voor de correcties en aanvullingen. 


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 10:18

oke;

1) Dus de eigenlijke paus in rome is al een traditie die al 2000 jaar stand houdt (alleen met een andere titel)? Zoja: Welke zijn de verschillen ten op zichte van 2000 jaar geleden? Bvb de plaats (Rome)? De kardinalen?

2) Weet iemand hoe de gemeenschap christenen + katholieken + protestanten dan heet? Zij geloven toch allen in Jezus (vrede zij met hem). Oftewel als de Zoon van God, als God zelf of nog een andere belijdenis. Met andere woorden de ca. 1/3e van de wereldbevolking die daartoe behoort?



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 10:45
Die pausen worden vereeerd alsof het pop-idolen zijn.

-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 10:46
In eerste instantie geplaatst door ABTT

oke;

1) Dus de eigenlijke paus in rome is al een traditie die al 2000 jaar stand houdt (alleen met een andere titel)? Zoja: Welke zijn de verschillen ten op zichte van 2000 jaar geleden? Bvb de plaats (Rome)? De kardinalen?

2) Weet iemand hoe de gemeenschap christenen + katholieken + protestanten dan heet? Zij geloven toch allen in Jezus (vrede zij met hem). Oftewel als de Zoon van God, als God zelf of nog een andere belijdenis. Met andere woorden de ca. 1/3e van de wereldbevolking die daartoe behoort?



1: Het ambt van plaatsbekleder van Christus op aarde en opvolger van Petrus houd inderdaad al zo'n 2000 jaar stand. In de loop de eeuwen heeft het wel wat transformaties doorgemaakt door de groei van de Kerk, door het krijgen en weer verliezen van wereldlijke macht, door kerkscheuringen, etc.

De plaats van de opvolger van Petrus is altijd Rome geweest. De huidige St.Pietersbasiliek staat op het graf van de Apostel en Martelaar Petrus. De eerste Paus. Petrus maakte apostolische reizen en onder andere ook naar Rome. Christenen werden in de eerste eeuwen nog hevig vervolgt, vele Martelaren dus. Petrus werd in Rome aan een omgekeerd kruis op zijn kop gekruisigd. (Zijn broer Andreas werd in Constantinopel aan een X-vormig kruis gekruisigd)

In de loop der eeuwen heeft de Kerk een veel duidelijkere structuur en organisatie gekregen. De Paus is daarnaast de enige leider geworden van de Rooms-Katholieke Kerk. In de tijd van de (5) Patriarchen was hij wel de belangrijkste (eerste onder de gelijken) maar toch werd de Kerk in principe door meerdere mensen geleid, waarvan eentje dus net iets hoger stond dan de anderen. Deze Patriarchen werden daarbij weer geholpen door de Bisschoppen. Zo gebeurt het nog steeds. Eens in de zoveel tijd is er een concilie waarop een groot aantal Bisschoppen is uitgenodigd en ze met zijn alle de koers van de Kerk onder de loep nemen en besluiten nemen voor de toekomst. Het laatste concilie was in de jaren '60.

Kardinalen zijn gewoon Bisschoppen, ze hebben alleen een bijzondere functie. De Kardinalen zijn de adviseurs van de Paus. De Kardinalen kiezen de volgende Paus. De Kardinalen ontvangen geen nieuwe wijding bovenop hun Bisschopswijding, de Paus cre�ert hun namelijk.

Bisschoppen zijn de opvolgers van de Apostelen (Priesters trouwens ook). Een Priester wordt in principe door drie Bisschoppen tot Bisschop gewijd. Er is een keer een onderzoek geweest waaruit blijkt dat de Bisschoppen van de Katholieke en Orthodoxe Kerken nog altijd op deze manier zijn terug te leiden tot de Apostelen. De protestanten en anglicanen hebben ergens een breuk in deze opvolging zitten.

2: Katholieken, Orthodoxen, protestanten, anglicanen zijn allemaal Christenen. Ze volgen allemaal Christus. In ongeveer 500 scheide de Kopten (Egyptische Christenen) zich af van de Oude Kerk (een veel gebruikte naam voor de Kerk toendertijd, Katholieke Kerk (zonder Rooms ervoor) word ook wel gebruikt. Katholiek betekend letterlijk algemeen) vanwege een theologisch misverstand.
in ongeveer 1050 vond er een grote scheuring plaats tussen oost en west. Daaruit is de Rooms-Katholieke en de Oosters-Orthodoxe Kerk ontstaan. Beide liggen theologisch echter zeer dicht bij elkaar.

In de 16e eeuw (toch?) vond er binnen de Rooms-Katholieke Kerk een scheuring plaats. Daaruit zijn de protestanten ontstaan. Luther en Calvijn zijn de belangrijkste starters hiervan. De kritiek die Luther in eerste instantie had op de Kerk kan inmiddels overigens niet meer gegeven worden. Die kritiek betrof namelijk voornamelijk de handel in Bisschopszetels (wat gelukkig niet meer bestaat), de wereldlijke macht van de Paus, verafgoding van van alles en nog wat. Protestanten hebben ook een aantal door Christus zelf ingestelde sacramenten afgeschaft, ze hebben naar mijn idee een beetje een uitgekleed geloof daardoor.

Verder zijn er sektes en groeperingen als de Jehova's die zeggen dat Jezus niet God zelf is, maar dat hij letterlijk de zoon was van God. Er zijn ook nog Gnostische sektes die dwaalleren verkondigen, deze steken onder invloed van de Da Vinci Code tegenwoordig weer steeds meer de kop op.

Nu ga ik werken.


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 10:48
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Die pausen worden vereeerd alsof het pop-idolen zijn.


Leugens mag je ergens anders verkondigen. De Pausen zijn belangrijk, ze zijn de geestelijk leider van de gelovigen en dus willen de gelovigen hem graag horen en zien, maar verering als pop-idolen is gewoon grote onzin.


Geplaatst door: DruideHerne
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 10:54
Bonefatius,
Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.
Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)
Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.

de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.
Het heeft niks te maken met het Christendom.
De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.
Hij wist beter!!


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 11:07

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Bonefatius,
Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.
Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)
Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.

de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.
Het heeft niks te maken met het Christendom.
De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.
Hij wist beter!!
Het idee was van Licinius en niet van Constantijn de Grote.En verder werd er alleen godsdienstvrijheid in zijn volledige vorm uitgeroepen.Dit om al die opstanden te vermijden,waar het romeinse gezag veel moeite mee had en ook uiteindelijk aan is bezweken.

"Roma invicta"



Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 13:56
Kinderen, hou aub. op. Ik ben katholiek!!

-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: jiyuu
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 14:05
En ik WAS katholiek.

-------------
www.hhugs.org.uk/


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 14:43
Wat zijn we beiden dan gelukkig en tevree met ons eigen geloof.

-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 16:14
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

En ik WAS katholiek.
Geeft nix Jihuu,hier kom je niet meer op de brandstapel.En je wordt ook niet voor gek verklaard. 


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 17:33

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Bonefatius,
Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.
Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)
Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.

de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.
Het heeft niks te maken met het Christendom.
De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.
Hij wist beter!!

hmm, dan moet ik in 2 richtingen gaan splitsen.

Richting 1)

a) Rond welke periode leefde Petrus en Johannes de Rechtvaardigde?

Als ik Druideherne geloof dan is het Constantijn (ca 315) die de Paus aanstelde? Was er daarvoor geen Paus? Want wanneer ongeveer werd het toonbeeld de Paus of iets dergelijks als een leider naar voren geschoven? Dus dat hij feitelijk in Rome regeerde, was dat 50 na of 100 na of in de tijd van Constantijn (300 na)?

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

1: Het ambt van plaatsbekleder van Christus op aarde en opvolger van Petrus houd inderdaad al zo'n 2000 jaar stand.

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

Petrus maakte apostolische reizen en onder andere ook naar Rome.

b) Volgens Bonafitius was het dus altijd al in Rome en nu al ca 2000 jaar. Maar wat ik niet begrijp is dat Petrus reizen maakte naar zijn eigen verblijfplaats?

Richting 2)

a) Dus de 1/3e die als geloofsbelijdenis Christendom hebben bestaan uit Katholieken, Protestanten, etc... maar er is geen groep die christenen heet?

b) Weet iemand de percentages van de grootste groepen?



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 12 mei 2006 om 18:40

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Die pausen worden vereeerd alsof het pop-idolen zijn.


Leugens mag je ergens anders verkondigen. De Pausen zijn belangrijk, ze zijn de geestelijk leider van de gelovigen en dus willen de gelovigen hem graag horen en zien, maar verering als pop-idolen is gewoon grote onzin.
Leugens? waar heb jij het nou weer over, iedere keer als de paus op het sint-pietersplein verschijnt staan er o.a. jonge meisjes als uitzinnigen te gillen en dragen buttons met I love the Pope. Kijk maar naar de reacties toen in Duitsland bekend werd dat er een van oorsprong duitse paus was gekozen. Helemaal onzin is het niet want zelfs mijn kleine neefjes en nichtjes vinden dat de hele sfeer eromheen iets weg heeft van een pop(e)concert. En ik ken veel christenen die dat ook vinden. (voornamelijk leden van de pinkstergemeente die overigens tegen mij zeggen dat de katholieken aan het dwalen zijn met hun beeldjes)

PS: volgens mij ben jij postpentacapost.



-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 05:05

 

Je moet de hysterische meute jaarlijks in Mekka eens zien. Tientallen doden. Erger dan een popconcert!

 



-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 05:28
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

 

Je moet de hysterische meute jaarlijks in Mekka eens zien. Tientallen doden. Erger dan een popconcert!

 

De Moslims gaan om dichterbij bij ALLAH Subhana Wa Ta'ala te komen en niet zoals de katholieken om dichterbij een mens zoals de paus te komen. Het verschil lijkt mij duidelijk. Alle verheerlijking en aanbidding komt alleen aan ALLAH Subhana Wa Ta'ala toe en aan niets of niemand anders dus ook niet aan de paus. Als er een plek zou zijn waar ik zo mogen sterven dan zou het absoluut zonder twijfel Mekka zijn.

-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 05:43
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

 

Je moet de hysterische meute jaarlijks in Mekka eens zien. Tientallen doden. Erger dan een popconcert!

 

De Moslims gaan om dichterbij bij ALLAH Subhana Wa Ta'ala te komen en niet zoals de katholieken om dichterbij een mens zoals de paus te komen. Het verschil lijkt mij duidelijk. Alle verheerlijking en aanbidding komt alleen aan ALLAH Subhana Wa Ta'ala toe en aan niets of niemand anders dus ook niet aan de paus. Als er een plek zou zijn waar ik zo mogen sterven dan zou het absoluut zonder twijfel Mekka zijn.
Dat blijft 1 pot nat.Of je nou dicht bij een mens gaat staan,omdat je zo dichter bij God denkt te komen.Of je wandeld rond een steen.Het heeft geen zin en geen nut om christenen op dit punt aan te spreken,moslims hebben een zelfde soort neiging.


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 05:48
Jij kan heel goed appels met peren vergelijken. Feit blijft dat Moslims alleen ALLAH Subhana Wa Ta'ala aanbidden en dat er katholieken zijn die de paus haast zo erg vereren dat het naar aanbidding neigt.

-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:19
Als ik bid zie ik niks. Ik weet niet eens of het wel "bidden" is.


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:22
Maar jij bent dan ook geen moslim.

-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:27
Ik denk dat Jezus ��k niks zag als hij bad.


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:28
Had hij zijn ogen dicht?

-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:33
Juist niet. Hij liet alles toe.


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:48
Dat was zijn geheim?

-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:57
Hij was transparant. Door hem zie je wat h�j zag. Heel rustgevend.


Geplaatst door: Peter Pan
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:59

Of poreus?



-------------
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 07:04
Nee, hij absorbeert niet, je wordt juist immens vrij


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 07:08

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Jij kan heel goed appels met peren vergelijken. Feit blijft dat Moslims alleen ALLAH Subhana Wa Ta'ala aanbidden en dat er katholieken zijn die de paus haast zo erg vereren dat het naar aanbidding neigt.
Dit is wat ik vond....

De allereerste moslims die zich in 622 n.Chr. met de profeet Mohammed in Medina vestigden hadden aanvankelijk de gewoonte om, in navolging van de daar aanwezige joden en christenen, te bidden naar de richting van de stad Jeruzalem. Toen het na enige tijd echter tot een breuk kwam met de joden en christenen van Medina veranderde Mohammed de gebedsrichting van Jeruzalem naar de Ka�ba in Mekka.

Tegenwoordig maakt de Ka�ba deel uit van een grote moskee (al-Masjid al-Haram) die er later omheen is gebouwd. De Ka�ba zelf is een vrij klein vierkant gebouw dat in het centrum van dit complex is gelegen en waarin het oostelijke hoekpunt de heilige Zwarte Steen (al-hajar al-aswad) is gemetseld. Deze steen, vermoedelijk een meteoriet van buitenaardse oorsprong, werd al vele eeuwen voor de geboorte van Mohammed door de lokale Arabische bevolking aanbeden.

De Ka�ba is doorgaans bedekt met een omhullende kostbare zwarte doek van brokaat, de kiswa, die versierd is met spreuken uit de Koran en wordt volgens een eeuwenoude traditie elk jaar op kosten van de Egyptische regering vervangen.

Kijk maar eens of jij andere zaken kan aanhalen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Qibla (Arabic: ����� ​) is an Arabic word referring to the direction that should be faced when a Muslim prays. At one point the direction of the Qibla was toward Baitul Muqaddas, Jerusalem (and it is therefore called the Second of the Two Qiblas), however this only lasted for seventeen months, after which the Qibla was returned to the Kaaba. According to accounts from Muhammad's companions, the change happened very suddenly during the noon prayer in Medina. Muhammad was leading the prayer when he received a revelation from Allah instructing him to take the Kaaba as the Qiblah [literally, "turn your face towards the Masjid al Haram. ] According to the historical accounts, Muhammad, who had been facing Jerusalem, upon receiving this revelation, immediately turned around to face Mecca, and those praying behind him also did so. Some skeptics argue that the change was political in nature and resulted from a row with the Jews of Medina.

The Qibla, for any point of reference on the Earth, is the direction of the Kaaba. In Muslim religious practice, supplicants must face this direction in prayer. It should be noted that Muslims do not worship the Kaaba or its contents; the Kaaba is simply a focal point for prayer.

Focal point.. Is een concentratie punt... Niemand weet waar god zich precies bevind... Niemand... Waneer we zeggen in de Hemel,dan weten we nog steeds niet waar dat is.

Christenen hebben exact dat zelfde probleem.De paus kan voor christenen dus ook een focus punt zijn.... Waarom? Om juist die zelfde reden als hier boven aangegeven.

De paus wordt vaak gekozen op grond van zuiverheid.Iemand die dicht bij het woord van god staat.Voor christenen is dat het focus punt voor gebed.

En iemand bewonderen voor zijn goede daden,is iets anders als aanbidden.

Ik vind het overigens jammer dat de joodse en christelijke gelovige destijds,de moslims hebben afgewezen.De exacte redenen zullen we waarschijnlijk nooit achterhalen.Ze hadden immers beter moeten weten,het waaren zij die het woord van god als eerste kregen.Maar tot de dag van vandaag stoten ze nog steeds moslims af.En omgekeerd gebeurd ook exact hetzelfde.

God heeft gewild dat we 1 werden,maar dit zelf moesten leren inzien.



Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 08:02
Heiligenverering

Kort
Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.

Mensen vereren?
Katholieke gelovigen kunnen aan Heiligen eer betuigen, zonder daarmee afbreuk te doen aan de aanbidding van God. Voor sommige katholieken, en zeker voor veel buitenstaanders, is dit moeilijk te bevatten. Dat is niet vreemd: in de bijbel staat toch duidelijk dat we niemand en niets anders dan God mogen aanbidden? (o.a. Ex. 20, 1-6) Er is hier echter sprake van een subtiel, maar uiterst belangrijk onderscheid tussen aanbidding en verering.

Cultus latriae

De eer die aan God gebracht wordt is, zo leert de Kerk, een aanbidding. In het Latijn wordt die aanbidding sinds het Tweede Concilie van Nicea (787) een cultus latriae genoemd. Latriae is een omzetting van het Griekse woord latreia, dat 'Godsverering' betekent. Als enkelvoudig Latijns woord voor Godsverering legde het Concilie voor aanbidding adoratio vast.

Cultus duliae
De aanbidding van God mag niet worden verward met de verering van heiligen. De verering van heiligen wordt sinds Nicea (787) in het Latijn cultus duliae genoemd, naar het Griekse douleia dat in wezen 'afgodendienst' betekent. Het enkelvoudige Latijnse woord voor verering is veneratio.

Voorsprekers bij God
Heiligen die vereerd worden hebben tijdens hun leven op een bijzondere wijze getuigenis van hun geloof afgelegd. Ze hebben vaak met zichzelf geworsteld, vooraleer zij zich geheel aan hun getuigenis konden overgeven. Een groot aantal van hen heeft dat zelfs als
Martelaar met de dood moeten bekopen. Heiligen, zo leert de Kerk, weten daarom uit ervaring hoe moeilijk gewone mensen het in hun worsteling op weg naar rechtvaardiging kunnen hebben. Dit maakt Heiligen tot voorsprekers bij God: zij kunnen proberen God mild te stemmen, als een gelovige iets verzoekt.

Aanroepen

Iedere katholiek kan een heilige aanroepen en om hulp smeken, in de hoop dat hij op voorspraak van de heilige weldaden en gaven van God verkrijgt. Als er daadwerkelijk weldaden worden verricht, gebeurt dat altijd alleen door Jezus Christus, die alleen de Verlosser en Zaligmaker is. Heiligen kunnen, in tegenstelling tot hetgeen de volksdevotie eeuwenlang geneigd was te geloven, zelf dus beslist geen gaven schenken. Zij kunnen alleen een zaak bij God bepleiten.

Speciale aanroepingen

Het gebruik wil dat sommige heiligen speciaal voor het ene of andere geval worden aangeroepen. Wie iets kwijt is geraakt, kan bijvoorbeeld een beroep doen op de H. Antonius van Padua. Oudere katholieken kennen nog het rijmpje dat vroeger gebruikt werd: " Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn � vind".

Maria en de 'cultus hyperduliae'

Maria neemt als Moeder van God in de Gemeenschap van de Heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden maar vereerd. Om de bijzondere status van de verering van Maria te markeren wordt in het Latijn wel van een cultus hyperduliae gesproken, zeg maar 'een heel bijzondere verering'.

Feest van allerheiligen
Ieder jaar herdenkt de Kerk op 1 november in het feest van Allerheiligen alle heiligen en zaligen.

Vormen van Heiligenverering

Heiligenverering krijgt vorm in het vieren van de feestdagen van heiligen, in de eerbiedige omgang met hun stoffelijke overblijfselen en de voorwerpen die aan hen hebben toebehoord (de zogenaamde relikwie�n), in het plaatsen van beelden en in bedevaarten. Maar het meest van alles vindt de verering plaats in het persoonlijke gebed en in de aanroeping, waarbij de heiligen om hun voorspraak wordt verzocht.

Beelden worden niet aanbeden

Vaak wordt een gebed om voorspraak in de buurt van het beeld of de
Relikwie van de aangeroepen heilige gebeden. Dat betekent niet dat de gelovige het beeld of de relikwie aanbidt. Hij gebruikt het slechts, om zich in zijn gebed tot de heilige beter te kunnen concentreren.

Ontstaan
De heiligenverering is in de Kerk vrij vroeg ontstaan doordat gelovigen de herinnering aan grote overledenen uit hun gemeenschap gingen vormgeven. De vroegste heiligenfeesten waren dan ook lokaal: iedere kerk vereerde haar eigen gestorven, geheiligde leden. Aanvankelijk ging de verering van de gelovigen vooral uit naar martelaren die omwille van het geloof vervolgd en gedood waren, later ook naar vrome mannen en vrouwen aan wie men na hun dood wonderen toeschreef.

Reliekschrijn
Het plaatsen van voorwerpen die aan de vereerde hadden behoord - overblijfselen van zijn gebeente, kleren door hem gedragen, voorwerpen door hem gebruikt - in een bijzonder versierde kist, de reliekschrijn, was gewoonlijk het eerste offici�le teken van een verering. Het plaatsen van een Relikwie in een schrijn gebeurde namelijk meestal met toestemming van de bisschop. Pas na de oprichting van een reliekenschrijn werd een feestdag ingesteld.

Feestdag

Het feest van een heilige wordt van oudsher meestal op zijn of haar sterfdatum gevierd. De gelovigen herdenken dan de bijzondere kwaliteiten of eigenschappen van de de heilige, waarin hij anderen tot voorbeeld strekt. Deze feestdagen zijn terug te vinden in de zogenoemde Heiligenkalender.

Wereldwijde heiligenverering

Rond de tiende eeuw na Christus gingen steeds meer bisschoppen van buiten Itali� de paus raadplegen in belangrijke aangelegenheden, waaronder heiligenvereringen. Vanaf ongeveer 1200 werd duidelijk, dat voor verering van een heilige in de hele Kerk - wereldwijd dus - pauselijke goedkeuring nodig was. Bisschoppen bleven nog wel plaatselijke vereringen in hun eigen kerkprovincies toelaten.
Paus Urbanus VIII ontnam hun in 1625 het recht hiertoe. Van dan af bestaat een volledige procedure, inclusief proces, van Heiligverklaring.

Eerst zalig, dan heilig

Over het onderscheid dat in de procedure van de Kerk bestaat tussen Zaligen en heiligen zullen we hier kort zijn. Voorbeeldige mensen die plaatselijk grote indruk hebben gemaakt, worden door de Kerk louter 'zalig' verklaard, en pas dan wanneer na zorgvuldige afwegingen vast is komen te staan, dat ze een bijzondere plaats bij God innemen. Alleen zaligverklaarden die betekenis hebben gekregen in de gehele Katholieke Kerk kunnen later ook nog de titel 'heilig' krijgen.

Litanie van alle heiligen
Vanaf de zevende eeuw wordt in de Kerk de 'litanie van alle heiligen' gebeden. Deze Litanie is een beweeglijke, in populaire vorm gegoten opsomming van alle heiligen die de Kerk kent, soms uitgebreid met de plaatselijke zaligen. De litanie van alle heiligen wordt tegenwoordig onder meer gebeden bij de
Paaswake, bij de viering van het Doopsel, bij de Ambtswijding tot bisschop, priester of diaken, bij gelegenheid van de religieuze Professie, bij de wijding van een Kerkgebouw of een Altaar, en bij boeteprocessies.

Vaticanum II

Het
Tweede Vaticaans Concilie heeft in de Dogmatische Constitutie over de Kerk opgeroepen tot zuivering van de heiligenverering van alle misbruiken, tekorten en overdrijvingen die in eeuwen volksdevotie waren aangeslibd. Van de andere kant heeft het Concilie nog eens benadrukt, dat een zuiver bedreven heiligenverering geenszins afbreuk doet aan de aanbidding van God, de cultus latriae (in de Nederlandse vertaling van de Concilietekst aangeduid als 'latreutische eredienst').

Concilietekst
Dit is de relevante Concilietekst:
"In haar herderlijke bekommernis wekt (...) [het Concilie] tevens al degenen op die met die taak belast zijn om de misbruiken, tekorten of overdrijvingen die rechts of links zouden zijn binnengedrongen te weren en trachten te verbeteren en alles tot meerdere lof van Christus en God in te richten. Aan de gelovigen moeten zij dus leren, dat de echte heiligenverering niet zozeer in de vermenigvuldiging van de uitwendige praktijken, als wel veeleer in de meer werkzame toeleg van onze liefde gelegen is; daardoor verwachten wij, tot groter nut voor onszelf en voor de Kerk, van de heiligen 'het voorbeeld van hun gedrag, de weldaad van hun gemeenschap en de hulp van hun voorspraak'. Anderzijds moeten zij aan de gelovigen duidelijk maken, dat onze omgang met de hemelingen, als hij in het brede licht van het geloof wordt gezien, de latreutische eredienst die wij door Christus in de Geest aan de Vader brengen geenszins verzwakt, maar deze integendeel aanzienlijk verrijkt." (Dogmatische Constitutie over de Kerk, VII, 51)

Johannes Paulus II
Geheel in lijn met de aansporingen van het Concilie heeft paus
Johannes Paulus II tijdens zijn pontificaat velen heilig verklaard. Met meer dan 450 heiligverklaringen en meer dan 1300 zaligverklaringen heeft hij een absoluut historisch record gevestigd. Deze paus is namelijk - let wel! - verantwoordelijk voor meer dan de helft van het totale aantal heiligen in de geschiedenis van de Kerk.

Misschien is het je nu een beetje duidelijk Rahil.



Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 08:09
Wie een mooi voorbeeld wil zien van heilige volkshysterie bekijke nog eens de beelden van de aankomst of begrafenis van Khomeiny. Welhaast middeleeuws, en het verbaasde me indertijd hoe ze die man �berhaupt nog in zijn graf hebben weten te krijgen. Nog over de "Middeleeuwen" geproken:
De monniken van Fossanuova, waar Thomas van Aquino gestorven is, hebben uit vrees dat hun de kostbare reliek zou ontgaan, het lijk van de edele meester letterlijk ingemaakt: van het hoofd ontdaan, gekookt en letterlijk geprepareerd. In de bergen van Umbri� wilde het volk omstreeks het jaar 1000 de heilige kluizenaar Sint Romuald doodslaan, om toch vooral zijn gebeente niet te verliezen. Tijdens een plechtig feest deelde Karel VI ribben uit van zijn voorvader, de Heilige Lodewijk. Aan de prelaten gaf hij een been.
Overigens luidde het officie�le standpunt van de Kerk, in overeenstemming met het Tweede Gebod ('Non adorabis ea neque colis') dat slechts God aanbeden kon worden, en dat zaken als beelden slechts dienden om aan de eenvoudigen, die de Schrift niet kenden, te t�nen wat zij moeten geloven. Zoiets als het bekende "plaatje bij het praatje" om ook de ongeletterde of minder wijsgerig ingestelde te laten delen in de aanschouwing van het Licht. (Bron: "Herfsttij der Middeleeuwen"
J.Huizinga, uitg. Wolters-Noordhoff).



Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 10:47
Ik snap wat je bedoeld Ruud, mijn eerste reactie overigens over dat de paus haast  als een pop(e)-idool wordt vereerd bedoelde ik overigens niet als iets negatiefs. Het was alleen het gevoel dat ik er bij kreeg als ik het op tv zag. Bedankt voor het opzoeken overigens. De volkshysterie omtrent de dood van Khomeiny heb ik overigens ooit nooit kunnen plaatsen. Bij Khomeiny kreeg ik ook het gevoel dat hij haast werd vereerd als een God.

-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 14:40
euh, manne, we vergete de paus...

-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 14:50

In eerste instantie geplaatst door Thorax

de paus als geestelijk leider van de RK-kerk, ja dat klopt wel zo ongeveer. Volgens mij is het zelfs zo dat de officiele leer is dat de paus de menselijke opvolger van Jezus op aarde is, maar dat weet ik als niet-katholiek niet zeker.

Protestanten hebben bij mijn weten geen pauzen. Er zijn wel protestantse kerken met bisschoppen, maar geen pauzen.

Dat klopt, maar dat is als je het mij vraagt in werkelijkheid meer een politieke kwestie om mensen die kritisch zijn het woord uit de mond te nemen. Je ziet dat wel vaker in religies. Dat leidt tot de achterlijkheid (letterlijk) die soms wordt ten toon gespreidt: door onderdrukking van vrije geesten, kritische stemmen, wordt ontwikkeling geremd (of is er achteruitgang - de mensen met autoriteit zijn intellectueel vaak niet de meest begenadigde mensen, lijkt het).

In dit geval is ertoe besloten op een concilie in een tijd dat er dissidente geluiden waren die een zekere populariteit genoten.



-------------
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 13 mei 2006 om 16:00
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Ik snap wat je bedoeld Ruud, mijn eerste reactie overigens over dat de paus haast  als een pop(e)-idool wordt vereerd bedoelde ik overigens niet als iets negatiefs. Het was alleen het gevoel dat ik er bij kreeg als ik het op tv zag. Bedankt voor het opzoeken overigens. De volkshysterie omtrent de dood van Khomeiny heb ik overigens ooit nooit kunnen plaatsen. Bij Khomeiny kreeg ik ook het gevoel dat hij haast werd vereerd als een God.
Geeft niets Rahil... Laat het rusten,we dienen van elkaar te leren en dat doen we nu ook.Vergeet niet dat je morgen op straat iemand tegen kan komen,die je weer een heel ander beeld kan geven.Draai in je hoofd je andere wang en loop door.Geef de ander zo min mogelijk kans om haat te verspreiden.Probeer er zo veel mogelijk boven te staan.Zowel binnen je geloofsgemeenschap als wel er buiten.Verwacht echter geen wonderen. 


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 15 mei 2006 om 05:12
In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Bonefatius,
Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.
Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)
Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.

de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.
Het heeft niks te maken met het Christendom.
De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.
Hij wist beter!!

hmm, dan moet ik in 2 richtingen gaan splitsen.

Richting 1)

a) Rond welke periode leefde Petrus en Johannes de Rechtvaardigde?

Als ik Druideherne geloof dan is het Constantijn (ca 315) die de Paus aanstelde? Was er daarvoor geen Paus? Want wanneer ongeveer werd het toonbeeld de Paus of iets dergelijks als een leider naar voren geschoven? Dus dat hij feitelijk in Rome regeerde, was dat 50 na of 100 na of in de tijd van Constantijn (300 na)?

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

1: Het ambt van plaatsbekleder van Christus op aarde en opvolger van Petrus houd inderdaad al zo'n 2000 jaar stand.

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

Petrus maakte apostolische reizen en onder andere ook naar Rome.

b) Volgens Bonafitius was het dus altijd al in Rome en nu al ca 2000 jaar. Maar wat ik niet begrijp is dat Petrus reizen maakte naar zijn eigen verblijfplaats?

Richting 2)

a) Dus de 1/3e die als geloofsbelijdenis Christendom hebben bestaan uit Katholieken, Protestanten, etc... maar er is geen groep die christenen heet?

b) Weet iemand de percentages van de grootste groepen?



Ik zeg bewust 'zo'n' 2000 jaar. Jezus stelde Petrus aan als de eerste onder de gelijken. Petrus was daarmee de eerste Paus, hoewel die titel nog niet bestond. Petrus heeft meerdere apostolische reizen gemaakt, waaronder ook naar Rome. Uiteindelijk is hij in Rome gekruisigd vanwege zijn geloof in Christus en daarmee martelaar van het geloof geworden. Zijn opvolger zeteld sindsdien in Rome op een kleine onderbreking na. In Avignon (Frankrijk) heeft ook een tijde een Paus gezeteld.

Er zijn tussen de 1,5 � 2 miljard Christenen. Daarvan is ruim 1,1 � 1,2 miljard Katholiek. Alle groepen samen zijn de Christenen, er zijn binnen het Christendom dus verschillende stromingen. Net als dat je binnen de islam shiieten, soenieten, etc. heb.

De huidige hierarchie van de RKK lijkt veel op de romeinse organisatie. De Kerk heeft dus goed gekeken naar het organisatiewonder van het romeinse rijk. Het is echter een feit dat Jezus Petrus aanstelde tot leider, en niet Constantijn. Petrus was een van de Apostelen van Jezus, dus leefde in de tijd van Jezus, hij was directe ooggetuige van alles. Het zou best kunnen dat Constantijn de titel Paus introduceerd, het ambt bestond echter al. De Bisschop van Rome was altijd al de belangrijkste Bisschop in de Kerk.

Het lijkt wel in de mode om Constantijn aan te wijze als oorzaak van vele dingen in de Kerk.


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 15 mei 2006 om 05:21
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Die pausen worden vereeerd alsof het pop-idolen zijn.


Leugens mag je ergens anders verkondigen. De Pausen zijn belangrijk, ze zijn de geestelijk leider van de gelovigen en dus willen de gelovigen hem graag horen en zien, maar verering als pop-idolen is gewoon grote onzin.
Leugens? waar heb jij het nou weer over, iedere keer als de paus op het sint-pietersplein verschijnt staan er o.a. jonge meisjes als uitzinnigen te gillen en dragen buttons met I love the Pope. Kijk maar naar de reacties toen in Duitsland bekend werd dat er een van oorsprong duitse paus was gekozen. Helemaal onzin is het niet want zelfs mijn kleine neefjes en nichtjes vinden dat de hele sfeer eromheen iets weg heeft van een pop(e)concert. En ik ken veel christenen die dat ook vinden. (voornamelijk leden van de pinkstergemeente die overigens tegen mij zeggen dat de katholieken aan het dwalen zijn met hun beeldjes)

PS: volgens mij ben jij postpentacapost.



Zoals mensen al doen kan ik de hype die rond de Paus bestaat heel goed vergelijken met de hype om een heidense steen in Mekka.

De Paus is nu eenmaal een zeer belangrijk persoon. Hij is de plaatsbekleder van Christus op aarde, hij is de opvolger van Petrus de belangrijkste Apostel. De Paus staat echter voor alle  gelovigen nog altijd kilometers onder Christus, Christus is de centrale figuur, de Paus kan ons enkel naar Christus brengen door Christus goed te dienen.

Tuurlijk was Duitsland blij met een Duitse Paus. De vorige Paus was Pools en heeft veel voor Polen betekend. Daarnaast is hij pas de vierde niet Italiaanse Paus. De eerste Paus was Petrus, Petrus kwam uit Palestina. We hebben nog een Nederlandse Paus gehad die slecht 33 dagen heeft geleefd in zijn functie als Paus (Paus Adrianus de zoveelste) en we hebben dus een Poolse Paus gehad, Johannes Paulus II. En nu dus een Duitse Paus. Het is bijzonder dat we dus een niet Italiaanse Paus hebben in de lijst van honderden Italianen. Daarbij is het voor Europa ook belangrijk om een Europese Paus te hebben op dit moment.

Mensen van pinkstergemeenstes mogen kritiek hebben. Ze vergeten echter dat niet de Katholieke dwalen maar dat zij zijn afgedwaald. Waarom ben je afgedwaald als je beelden mag maken van personen? Waarom ben je afgedwaald als je mag bidden tot Jezus met een Kruis in je hand, je bid tot Christus, niet tot het Kruis in je hand. Het Kruis is slecht een hulpmiddel, geen doel.

ps. ik ben wel een oud-lid maar niet postpentacapost


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 15 mei 2006 om 05:32

Beste Bonifatius,

Kun je mij uitleggen waarom pinkstergemeentes afgedwaald zijn? Ik praat er heel veel over met een collega die van de pinkstergemeente is. Bedankt overigens voor de uitleg.



-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 15 mei 2006 om 05:54
Pinkstergemeenstes zijn ontstaan uit de protestante kerkgemeenschappen. Zoals je weet zijn de protestanten op een gegeven moment afgescheiden van de Katholieken.

De reden van afscheiding is opzichzelf logisch, De hervormers Luther, Calvijn e.a. schopte tegen het te wereldlijke gedrag van Bisschoppen en de Paus. Ze schopte tegen vreemde verering, aanbidding.

Het gevolg van hun kritiek is echter dat er een kerkgemeenschap ontstont die zomaar ineens 5 van de 7 Sacramenten afschafte. Sacramenten zijn door Christus ingesteld en zijn allen terug te vinden in het Nieuwe Testament. Er werden dus zaken die Christus had ingesteld afgeschaft. De pinkstergemeenstes bouwen voort op die grote fout.

Dat er toendertijd kritiek was op bepaalde zaken in de Kerk vind ik logisch, de kritiek ging alleen steeds verder en bereikte daardoor dingen die helemaal geen kritiek verdiende. Het ging uiteindelijk zover dat er dus zaken werden afgeschaft die door Christus zelf zijn ingesteld.

De protestanten kerkgemeenschappen hebben zeker wel waarde, ze proberen Christus net als Katholieken te volgen. Ze hebben in het verleden denk ik echter wel een paar grote fouten gemaakt.

Een voorbeeld:
Het hart van het Katholieke geloof is de Eucharistie. Wat de Eucharistie is kun je hier lezen: http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID574011.html - http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID574011.h tml

Dit zeer belangrijke Sacrament bestaat niet meer in de protestante kerken. Het is simpelweg afgeschaft. Er bestaat in sommige kerken nog wel een soort van gedenken van het laatste avondmaal, maar de inhoud is afgeschaft, en het is geen Sacrament meer. En dat terwijl het zo duidelijk is dat Jezus dit wel heeft ingesteld.

Zelfde geldt voor het Priesterambt. Die enkel voor alleenstaande mannen openstaat. Ook dat is zo door Christus ingesteld.




Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 15 mei 2006 om 11:42
In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Die pausen worden vereeerd alsof het pop-idolen zijn.


Leugens mag je ergens anders verkondigen. De Pausen zijn belangrijk, ze zijn de geestelijk leider van de gelovigen en dus willen de gelovigen hem graag horen en zien, maar verering als pop-idolen is gewoon grote onzin.
Leugens? waar heb jij het nou weer over, iedere keer als de paus op het sint-pietersplein verschijnt staan er o.a. jonge meisjes als uitzinnigen te gillen en dragen buttons met I love the Pope. Kijk maar naar de reacties toen in Duitsland bekend werd dat er een van oorsprong duitse paus was gekozen. Helemaal onzin is het niet want zelfs mijn kleine neefjes en nichtjes vinden dat de hele sfeer eromheen iets weg heeft van een pop(e)concert. En ik ken veel christenen die dat ook vinden. (voornamelijk leden van de pinkstergemeente die overigens tegen mij zeggen dat de katholieken aan het dwalen zijn met hun beeldjes)

PS: volgens mij ben jij postpentacapost.



Zoals mensen al doen kan ik de hype die rond de Paus bestaat heel goed vergelijken met de hype om een heidense steen in Mekka.

een beetje respect kan geen kwaad, he, bonifatius



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 06:47
In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Die pausen worden vereeerd alsof het pop-idolen zijn.


Leugens mag je ergens anders verkondigen. De Pausen zijn belangrijk, ze zijn de geestelijk leider van de gelovigen en dus willen de gelovigen hem graag horen en zien, maar verering als pop-idolen is gewoon grote onzin.
Leugens? waar heb jij het nou weer over, iedere keer als de paus op het sint-pietersplein verschijnt staan er o.a. jonge meisjes als uitzinnigen te gillen en dragen buttons met I love the Pope. Kijk maar naar de reacties toen in Duitsland bekend werd dat er een van oorsprong duitse paus was gekozen. Helemaal onzin is het niet want zelfs mijn kleine neefjes en nichtjes vinden dat de hele sfeer eromheen iets weg heeft van een pop(e)concert. En ik ken veel christenen die dat ook vinden. (voornamelijk leden van de pinkstergemeente die overigens tegen mij zeggen dat de katholieken aan het dwalen zijn met hun beeldjes)

PS: volgens mij ben jij postpentacapost.



Zoals mensen al doen kan ik de hype die rond de Paus bestaat heel goed vergelijken met de hype om een heidense steen in Mekka.

een beetje respect kan geen kwaad, he, bonifatius



Weet ik, zeg dat dus ook tegen je collega Rahil Amin. Of ik meende wat ik zei laat ik in het midden, wat ik wel zeg is dat ik puur even de bal terug kaatste.

Hij praat respectloos over de Heilige Vader, ik laat zien dat ik ook respectloos kan doen. Ik laat zien dat de drukte rond de Paus precies hetzelfde is als de drukte om een steen.

Dat ik die steen heidens noem is overigens een geschiedkundig feit. De kaba is een heidens bouwwerk.


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 07:01
Als je vind dat ik respectloos ben dan hoor jij mij als christen toch de andere wang toe te keren? De Kaaba is overigens geen heidens bouwwerk tenzij je wilt beweren dat Abraham en Isma�l die de Kaaba hebben gebouwd heidenen waren. Lees Surah Al Baqara : 127. En toen Abraham en Isma�l de muren van het Huis optrokken, biddende: "Heer, aanvaard dit van ons, want U bent de Alhorende, de Alwetende,

-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 07:20
De kaba is volgens geschiedkundige een bouwwerk dat is gebouwd door heidenen en voor heidenen.

Omdat ik jou de andere wang dien toe te keren meen ik mijn uitspraak misschien wel niet. Ik maakte de opmerking toch om jou te laten zien dat een belediging heel makkelijk gemaakt is en dat jij dus op je woorden moet letten net als ik. Ik vind het vervolgens heel tekenend voor deze site dat vervolgens wel ik maar niet jij word aangesproken op respectloos gedrag.

Het vers uit de koran maakt op geen enkele manier duidelijk dat het over de kaba gaat. Het Huis kan ook mijn huis zijn of jou Huis. Waar staat het Huis danwel volgens de koran, en hoe weten we dat de kaba dat huis is? Misschien heeft daar in de buurt wel ooit het Huis gestaan waar de koran het over heeft, maar is dat wel het bouwerkje dat er nu staat. Geschiedkundige zijn het erover eens dat het een heidens bouwwerk is, door en voor heidenen en hun godsdienst.


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 07:32
Het was ook niet mijn bedoeling om de paus die voor jou en anderen heilig is te beledigen. Je mag me altijd aanspreken erop als je vind tdat ik iets verkeerds heb gezegd. Maar let jij ook een beetje op je woorden als je zegt dat de Kaaba een heidens gebouw is. Mekka en de Kaaba nemen een belangrijke rol binnen de Islam in . Maar goed, bij deze mijn excuses als ik je heb beledigd....

-------------
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim


Geplaatst door: Oem-Hudayfa
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 08:28

Beste Bonifatius,

Het is zeker duidelijk dat het om de Ka'ba gaat, en waarom het gebouwd is.
Lees de vers hieronder maar:

125. En toen Wij het Huis tot een plaats van verzameling voor de mensheid en een toevluchtsoord maakten, zeggende: "Neemt de plaats van Abraham als een plaats voor gebed". En Wij geboden Abraham en Isma�l, zeggende: "Reinigt Mijn Huis voor degenen, die de ommegang verrichten en voor degenen, die er toegewijd in verblijven en voor degenen, die zich neder buigen en zich ter aarde werpen.

De Moslims verrichten de ommegang (Tawaaf) om de Ka'ba heen, wanneer ze zich in Mekka bevinden. Nergens anders omheen. Tevens is het een plaast om te bidden, zoals aangegeven word aan het einde van de vers. Hopelijk is het nu duidelijk voor je..



-------------
Oh how I pray that on that day, We'll be with those to whom Allah will say: Peace be with you, I am pleased with you.


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 14:16

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Het was ook niet mijn bedoeling om de paus die voor jou en anderen heilig is te beledigen. Je mag me altijd aanspreken erop als je vind tdat ik iets verkeerds heb gezegd. Maar let jij ook een beetje op je woorden als je zegt dat de Kaaba een heidens gebouw is. Mekka en de Kaaba nemen een belangrijke rol binnen de Islam in . Maar goed, bij deze mijn excuses als ik je heb beledigd....

Van mijn kant ook mijn excuses.

Ik uitte mij op een beledigende manier daar ben ik mij van bewust. Wat ik alleen niet kan terugnemen is dat de kaba voor de Islam door heidense religie(s) werd gebruikt. Geschiedkundige zijn het daar naar mijn weten over eens.

In eerste instantie geplaatst door Oem-Hudayfa

Beste Bonifatius,

Het is zeker duidelijk dat het om de Ka'ba gaat, en waarom het gebouwd is.
Lees de vers hieronder maar:

125. En toen Wij het Huis tot een plaats van verzameling voor de mensheid en een toevluchtsoord maakten, zeggende: "Neemt de plaats van Abraham als een plaats voor gebed". En Wij geboden Abraham en Isma�l, zeggende: "Reinigt Mijn Huis voor degenen, die de ommegang verrichten en voor degenen, die er toegewijd in verblijven en voor degenen, die zich neder buigen en zich ter aarde werpen.

De Moslims verrichten de ommegang (Tawaaf) om de Ka'ba heen, wanneer ze zich in Mekka bevinden. Nergens anders omheen. Tevens is het een plaast om te bidden, zoals aangegeven word aan het einde van de vers. Hopelijk is het nu duidelijk voor je..

Hoezo is het duidelijk dat het om de kaba gaat? Er staat alleen het Huis, meer niet. Ook het vers dat je nu aanhaalt zegt niks over of het wel of niet om de kaba gaat. De handelingen die in het vers beschreven staan worden inderdaad nu verricht om en bij de kaba, maar dat zij nu worden verricht is geen bewijs dat de kaba het gebouw is, er staat namelijk niet dat deze handelingen bij de kaba moeten worden verricht, dat ze moeten worden verricht waar ze verricht worden. Kijk, als dezelfde handelingen rondom de Aya Sofia zouden plaatshebben dan zou dit vers volgens jou bewijzen dat de Aya Sofia de kaba, het Huis is.



Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 16 mei 2006 om 17:24
In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


Zoals mensen al doen kan ik de hype die rond de Paus bestaat heel goed vergelijken met de hype om een heidense steen in Mekka.[/QUOTE]



In alle culturen werd het bewijs van het bestaan van god(-en) gezien in de orde en de doelmatigheid van de natuur, maar in het bijzonder ook in van deze orde afwijkende verschijnselen. Kometen en meteorieten (Zwarte Steen in de Ka'ba) werden, ook in Europa tot in de 17e eeuw, gezien als tekenen (prodigia) van Gods almacht en barmhartigheid evenals bijvoorbeeld walvisstrandingen, monsterlijke geboorten en eclipsen.
Maakte de zondige mens het al te bont dan raakte God vertoornd en strafte hij zijn schepselen. Hij liet deze straf echter voorafgaan door een waarschuwingsteken (bv. komeet) zodat de mensen door boetedoening hun straf op het laatste moment nog konden ontlopen.
Het ging hierbij nadrukkelijk niet om opvattingen die betiteld zouden kunnen worden als "volks" of "bijgelovig", maar om idee�n zoals die onder geletterden en geleerden leefden.
Ook in onze tijd kan de aanschouwing van bijvoorbeeld een meteoriet mensen leiden naar gedachten over een kosmos en daarmee naar het besef van eigen nietigheid en onderworpenheid. Het ontelbare van de korrels zand van een woestijn kan dat ook. We moeten elkaar maar niet te snel "heiden" of "ongelovige" noemen..


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 17 mei 2006 om 03:20

Assalamou 3alaykoum,

oke, we wijken nu even af van het onderwerp, dus ik ga nog proberen om even terug te komen naar het onderwerp de paus.

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Bonefatius,
Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.
Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)
Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.

de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.
Het heeft niks te maken met het Christendom.
De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.
Hij wist beter!!

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

1: Het ambt van plaatsbekleder van Christus op aarde en opvolger van Petrus houd inderdaad al zo'n 2000 jaar stand.

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

Petrus maakte apostolische reizen en onder andere ook naar Rome.

1) Rond welke periode leefde Petrus en Johannes de Rechtvaardigde?

Als ik Druideherne geloof dan is het Constantijn (ca 315) die de Paus aanstelde? Was er daarvoor geen Paus? Want wanneer ongeveer werd het toonbeeld de Paus of iets dergelijks als een leider naar voren geschoven? Dus dat hij feitelijk in Rome regeerde, was dat 50 na of 100 na of in de tijd van Constantijn (300 na)?

2) Volgens Bonafitius was het dus altijd al in Rome en nu al ca 2000 jaar. Maar wat ik niet begrijp is dat Petrus reizen maakte naar zijn eigen verblijfplaats?

3) Dus de 1/3e die als geloofsbelijdenis Christendom hebben bestaan uit Katholieken, Protestanten, etc... maar er is geen groep die christenen heet?

4) Weet iemand de percentages van de grootste groepen binnen het christendom?

ma3a salaam



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 17 mei 2006 om 05:12
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Assalamou 3alaykoum,


oke, we wijken nu even af van het onderwerp, dus ik ga nog proberen om even terug te komen naar het onderwerp de paus.


In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Bonefatius,Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.Het heeft niks te maken met het Christendom.De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.Hij wist beter!!
In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

1: Het ambt van plaatsbekleder van Christus op aarde en opvolger van Petrus houd inderdaad al zo'n 2000 jaar stand.
In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

Petrus maakte apostolische reizen en onder andere ook naar Rome.


1) Rond welke periode leefde�Petrus en Johannes de Rechtvaardigde?


Als ik�Druideherne geloof dan is het Constantijn (ca 315) die de Paus aanstelde? Was er daarvoor geen Paus? Want wanneer ongeveer werd�het toonbeeld de Paus of iets�dergelijks als een leider�naar voren geschoven? Dus dat hij feitelijk in Rome regeerde, was dat 50 na of 100 na of in de tijd van Constantijn (300 na)?


2) Volgens Bonafitius was het dus altijd al in Rome en nu al ca�2000 jaar. Maar wat ik niet�begrijp is dat Petrus reizen maakte naar zijn eigen verblijfplaats?


3) Dus de 1/3e die als geloofsbelijdenis Christendom hebben bestaan uit Katholieken, Protestanten, etc... maar er is geen groep die christenen heet?


4) Weet iemand de percentages van de grootste groepen binnen het christendom?


ma3a salaam



Beste Abtt,
Als je kennis neemt van Jezus'eigen woorden in de Evangelie�n (Marcus, Lucas, Matte�s)dan vraag je jezelf af wat de religies, in de vorm die zij hebben aangenomen, nog met de zuivere Boodschap van Jezus van doen hebben. Je kunt jezelf zelfs afvragen of die Boodschap wel m�g worden toevertrouwd aan enige religie, louter vanwege het simpele feit dat dit leidt tot ongewenste vermenging met wereldlijk-materie�le machtsbelangen. "Tollenaars" dus, die zich, heel menselijk, vroeger of later, steeds weer meester maken van de tempel, en de kritiek die voortvloeit uit Jezus'woorden ten bate van de eigen clan aanwenden.

Veel vragen over de geschiedenis van het pausschap en de verweving daarvan met wereldse machtsbelangen vindt je beantwoord als je gaat kijken op sites met als zoekterm "investituurstrijd". Een goede site die ik vond is: http://www.katholieknederland.nl/abc/paus.html.
Een prachtig voorbeeld van zo'n investituurstrijd is het thans spelend conflict rond de bisschopsbenoemingen in China.

Wat betreft het ontstaan van het protestantisme, daar hebben, en in niet te onderschatten mate, ook materie�le overwegingen aan ten grondslag gelegen ("Geen Duits geld voor Rome").

Verder begrijp ik niet waarom veel moslims (niet alle) zich, bij hun kritiek op het "Westen", steeds maar blijven baseren op hetgeen in de Koran gezegd wordt over de mensen van het "Boek", zeker waar het Europa aangaat. Ik wil hen aanraden om zich te verdiepen in wat twee wereldoorlogen hier hebben teweeggebracht. En dan zullen ze wellicht beter begrijpen waarom we hier nooit meer enige vorm van theocratie willen, nooit meer volksmenners die zich beroepen op de "Voorzienigheid". En als ik moslim was dan zou ik mij in deze tijd vooral druk maken over het behoud van de sociaal-democratie, over de uitwerking van Jezus'Woord in de wereld.
Een beetje off-topic misschien, maar m.i. w�l belangrijk.
Vriendelijke groet,
                                     �� ALZUKAR

P.S.: Een zeer uitgebreid overzicht, zowel inhoudelijk als cijfermatig, wat betreft alle mogelijke spirituele stromingen in de wereld, kun je vinden in: "Encyclopedie van de godsdiensten, kerken en sekten" van Prof.Dr.C.J.Bleeker (Uitg.Elsevier, Amsterdam 1978, ISBN 90 10 02126 2).









Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 17 mei 2006 om 05:27

www.katholieknederland.nl/abc/paus.html

edit: Aha, oke, had je PS niet gezien.

PS: Heb je een link van?  (van die encyclopedie)

Oke, laten we nu even verder gaan.

Zoals jullie weten werden een paar maanden geleden in de Filipijnen een soort "feest" gehouden. Het feest houdt in dat ze de kruisiging vreedzaam herinneren. Echter de Filipijnen zijn een stapje verder gegaan en herleven de kruisiging. Ze dragen de kruis tot aan een bepaald punt en worden gekruisigd(!). De Kerk (= de paus?) is tegen dit soort praktijken.

Wat vinden jullie daarvan?



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 17 mei 2006 om 05:41
In eerste instantie geplaatst door ABTT

www.katholieknederland.nl/abc/paus.html



oke, maar hoe zit het met de etnische groeperingen?


edit: Aha, oke, had je PS niet gezien.


PS: Heb je een link van? �(van die encyclopedie)



Nee, ik heb dat boek hier w�l zelf, maar ik heb weer geen scanner en zo. Als ze het in een gewone bibliotheek niet hebben probeer dan eens een universiteitsbibliotheek (gratis lenen) of in de ramsh (hooguit een paar Euro denk ik).


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 17 mei 2006 om 05:46
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door ABTT

www.katholieknederland.nl/abc/paus.html



oke, maar hoe zit het met de etnische groeperingen?


edit: Aha, oke, had je PS niet gezien.


PS: Heb je een link van?  (van die encyclopedie)



Nee, ik heb dat boek hier w�l zelf, maar ik heb weer geen scanner en zo. Als ze het in een gewone bibliotheek niet hebben probeer dan eens een universiteitsbibliotheek (gratis lenen) of in de ramsh (hooguit een paar Euro denk ik).

oke, bedankt, heb ondertussen ge�dit

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Oke, laten we nu even verder gaan.

Zoals jullie weten werden een paar maanden geleden in de Filipijnen een soort "feest" gehouden. Het feest houdt in dat ze de kruisiging vreedzaam herinneren. Echter de Filipijnen zijn een stapje verder gegaan en herleven de kruisiging. Ze dragen de kruis tot aan een bepaald punt en worden gekruisigd(!). De Kerk (= de paus?) is tegen dit soort praktijken.

Wat vinden jullie daarvan?



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 06:27
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Assalamou 3alaykoum,

oke, we wijken nu even af van het onderwerp, dus ik ga nog proberen om even terug te komen naar het onderwerp de paus.

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Bonefatius,
Je vergeet te vertellen dat het Pausdom door constatijn is op ge richt.
Voor de goede orde de eerste Christenen werden nite geleidt door Petrus maar door Johannes de Rechtvaardige:-)
Pontifax Maximum is een oude Romeinse titel die door constantijn aan zijn nieuwe Paus gegeven werd.

de Rk constructie is een Romeinse uitvinding.
Het heeft niks te maken met het Christendom.
De algemene kerk van Rome was een idee van Constantijn. ,die trouwens zelfs nooit Christen werd.
Hij wist beter!!

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

1: Het ambt van plaatsbekleder van Christus op aarde en opvolger van Petrus houd inderdaad al zo'n 2000 jaar stand.

In eerste instantie geplaatst door Bonefatius

Petrus maakte apostolische reizen en onder andere ook naar Rome.

1) Rond welke periode leefde Petrus en Johannes de Rechtvaardigde?

Als ik Druideherne geloof dan is het Constantijn (ca 315) die de Paus aanstelde? Was er daarvoor geen Paus? Want wanneer ongeveer werd het toonbeeld de Paus of iets dergelijks als een leider naar voren geschoven? Dus dat hij feitelijk in Rome regeerde, was dat 50 na of 100 na of in de tijd van Constantijn (300 na)?

2) Volgens Bonafitius was het dus altijd al in Rome en nu al ca 2000 jaar. Maar wat ik niet begrijp is dat Petrus reizen maakte naar zijn eigen verblijfplaats?

3) Dus de 1/3e die als geloofsbelijdenis Christendom hebben bestaan uit Katholieken, Protestanten, etc... maar er is geen groep die christenen heet?

4) Weet iemand de percentages van de grootste groepen binnen het christendom?

ma3a salaam



Ik had de vragen al beantwoord, dus moet je even terug lezen .


In eerste instantie geplaatst door ABTT

www.katholieknederland.nl/abc/paus.html

edit: Aha, oke, had je PS niet gezien.

PS: Heb je een link van?  (van die encyclopedie)

Oke, laten we nu even verder gaan.

Zoals jullie weten werden een paar maanden geleden in de Filipijnen een soort "feest" gehouden. Het feest houdt in dat ze de kruisiging vreedzaam herinneren. Echter de Filipijnen zijn een stapje verder gegaan en herleven de kruisiging. Ze dragen de kruis tot aan een bepaald punt en worden gekruisigd(!). De Kerk (= de paus?) is tegen dit soort praktijken.

Wat vinden jullie daarvan?



Ik weet niet of de Paus echt tegen is. De Paus hamert er denk ik meer op dat het beter is om elke dag een zogenaamde kleine versterving te doen als boete dan dat je ��n keer per jaar jezelf aan een kruis laat nagelen. Het kruisigen van jezelf is in ieder geval geenzins de leer van de Kerk, het is een vorm van volksgeloof die opzich niet fout is, maar er zijn betere manieren om boete te doen.

Mijn mening erover is dit: Ik zou het zelf nooit doen, ik heb bewondering voor het lef dat deze mensen hebben. Persoonlijk denk ik dat kleine verstervingen bij elkaar grotere betekenis hebben en beter voor je zijn dan een keer per jaar boete doen aan een kruis. Dit kruis laat jou je gedrag namelijk niet veranderen, kleine verstervingen kunnen dat wel doen.

Het feest waarbij dit gebeurde is trouwens Goede Vrijdag. De dag waarop wij herdenken dat Christus gekruisigd werd.




Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 07:01
Ik denk zelf dat Jezus dit niet had goedgekeurd.Waarom ook.... Als je je tijd beter kan besteden aan goede daden.


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 07:29

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


Het feest waarbij dit gebeurde is trouwens Goede Vrijdag. De dag waarop wij herdenken dat Christus gekruisigd werd.

ahzo,

Op de Goede Vrijdag zag ik op het nieuws ook de paus een bepaalde aanbidding verrichten. Hij lag namelijk op zijn buik op de grond en had een kussen onder zijn hoofd of borst (weet niet meer zeker). Ik weet niet percies waarnaartoe hij zich richte: Jeruzalem of gewoon richting een kruis?

Mijn vraag hierbij is ook ofdat hij dat alleen doet op de Goede Vrijdag? En weet iemand misschien ook van welke leer die houding die hij aanneemt vooruitkomt?

ma3a salaam



-------------
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


Geplaatst door: Bonifatius
Geplaatst op: 22 mei 2006 om 07:42
Hij had als het goed is een kussen onder zijn borst. Ik heb dit niet gezien omdat ik op dat tijdstip in de kerk was. Daar lagen echter ook de 5 aanwezige priesters op hun buik voor het altaar. Ze richten zich naar/op Christus. In de kerk waar ik was was dat richting een kruis die is opgenomen in het hoofdaltaar en meteen ook richting het Allerheiligste Sacrament, het lichaam van Christus wat in het Tabernakel wordt bewaard.
Tijdens het gebed knielen Katholieken vaak. Dit liggen gaat nog een stapje verder. Knielen is eerbied en onderwerping, liggen gaat gewoon een stap verder als knielen.

Je zou deze houding kunnen baseren op de Bijbel waarin Christus ook op een dergelijke manier bidt. Of het ook echt daarop gebaseerd is weet ik niet, ik zie het vooral als een teken van volledige onderwerping aan Christus. Als een persoon gewijd wordt moet hij ook op een dergelijke manier liggen, hij moet zich compleet onderwerpen aan Christus en zijn Kerk.

Waarschijnlijk lag de Paus ook nog in een bepaalde richting, het oosten, omdat de St.Pieter geloof ik (ik weet het niet helemaal zeker) een geor�enteerde kerk is, wat betekend dat het koor (het achterste, meestal ronde gedeelte van de kerk) gericht is naar het oosten. Niet letterlijk naar Jeruzalem, maar naar het oosten waar Jeruzalem ligt. Maar de richting maakt in principe niks uit, een Christen kan in alle richtingen bidden. Katholieken richten zich vaak in richting een kruisbeeld o.i.d. of richting het Tabernakel.


Geplaatst door: ABTT
Geplaatst op: 23 mei 2006 om 07:25

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Tijdens het gebed knielen Katholieken vaak. Dit liggen gaat nog een stapje verder. Knielen is eerbied en onderwerping, liggen gaat gewoon een stap verder als knielen

Dus het is in principe mogelijke om tijdens elke gebed te gaan liggen? Bvb als ik Katholiek ben, mag ik dan bij elke gebed gaan liggen? Omdat ieder mens toch streeft naar de tevredenheid van zijn godsdienst?

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

In de kerk waar ik was was dat richting een kruis die is opgenomen in het hoofdaltaar en meteen ook richting het Allerheiligste Sacrament, het lichaam van Christus wat in het Tabernakel wordt bewaard.

Dit begrjip ik niet helemaal, kun je het misschien anders uitleggen aan de hand van mijn Quote?

In eerste instantie geplaatst door ABTT

  • Het Allerheiligste Sacrament = het lichaam van Jezus (aleyhi salaam)?
  • Wat is het Tabernakel? Jezus' lichaam (alayhi salam) is toch niet op de aarde?
  • Hartelijk dank, ma3a salaam



    -------------
    Constantijn: 315 Milaadiya
    Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 23 mei 2006 om 07:56
    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

    Tijdens het gebed knielen Katholieken vaak. Dit liggen gaat nog een stapje verder. Knielen is eerbied en onderwerping, liggen gaat gewoon een stap verder als knielen

    Dus het is in principe mogelijke om tijdens elke gebed te gaan liggen? Bvb als ik Katholiek ben, mag ik dan bij elke gebed gaan liggen? Omdat ieder mens toch streeft naar de tevredenheid van zijn godsdienst?

    Het word nergens verboden, dus in die zin mag het. Het is in de meeste kerken alleen niet heel makkelijk. In kerken staan over het algemeen wel knielbanken, maar de ruimte om te gaan liggen is er niet altijd. De ruimte waar de priesters en de paus liggen is een ruimte die in principe niet voor iedereen toegankelijk is. Alleen voor de priesters en de leken die meewerken aan de kerkdienst.

    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

    In de kerk waar ik was was dat richting een kruis die is opgenomen in het hoofdaltaar en meteen ook richting het Allerheiligste Sacrament, het lichaam van Christus wat in het Tabernakel wordt bewaard.

    Dit begrjip ik niet helemaal, kun je het misschien anders uitleggen aan de hand van mijn Quote?

    In eerste instantie geplaatst door ABTT

  • Het Allerheiligste Sacrament = het lichaam van Jezus (aleyhi salaam)?
  • Wat is het Tabernakel? Jezus' lichaam (alayhi salam) is toch niet op de aarde?
  • Hartelijk dank, ma3a salaam



    Het Allerheiligste Sacrament is het lichaam van Christus. Je weet waarschijnlijk wel dat Christus tijdens het laatste avondmaal een aantal woorden heeft uitgesproken. Jezus zei dat het brood dat hij brak zijn lichaam is en dat de wijn die hij rond liet gaan zijn bloed was, dat vergoten word voor onze zonden. Hij vertelde dat wij dit moesten blijven doen om hem te gedenken. In een Eucharistieviering (kerkdienst) wordt dit dagelijks herhaalt, daarbij gebruikt de priester precies de woorden van Jezus. De priester consacreerd de hostie en de miswijn, die daardoor veranderen in het lichaam en bloed van Christus in de gedaante van brood en wijn.

    Katholieken geloven in de werkelijke aanwezigheid van Christus in de geconsacreerde hostie. Er wordt daarom zeer eerbiedig omgegeaan met deze hostie(s). Als je ze krijgt uitgereikt in de kerk dan moet je een hostie meteen nuttigen, het liefst leggen priesters de hosie op je tong (hoewel in nederland het op de hand leggen meer gebruikelijk is, maar niet de voorkeur geniet van de Kerk).

    De geconsacreerde hosties die na een Eucharistieviering over zijn, worden bewaart in het tabernakel. Het tabernakel is een soort kast die in of op het hoofdaltaar te vinden is. Vaak is het een vergulde kast. Deze kast is uitbundig versierd ter ere van Christus.
    Als een Katholiek een kerk binnenloopt dan kan hij kijken naar de zogenaamde Godslamp, dat is een kaars die dichtbij het tabernakel te vinden is en die brand als het Allerheiligste Sacrament aanwezig is in het tabernakel. Katholieken knielen als ze een kerk binnengaan en de Godslamp brand, als de Godslamp niet brand en het Allerheiligste Sacrament dus niet aanwezig is in het tabernakel buigen we gewoonlijk.

    De hostie is dus niet een stukje van het lichaam van Christus, dat is namelijk inderdaad niet op aarde, Christus is verrezen, zijn lichaam is in de hemel. Het is brood dat word veranderd in zijn lichaam, en wij die word veranderd in zijn bloed. Hoe dit precies gaat is een groot mysterie, dat het zo is staat echter vast. Een goede uitleg ervan kan ik zo 1,2,3 niet uit mijn toetsenbord krijgen, daarvoor zal ik wat literatuur bij mij moeten hebben en die heb ik nu niet.

    Het boekje Rekenschap van het geloof van Thomas van Aquino geeft antwoord op deze en meer vragen die uit Joodse, Islamitische en Orthodoxe hoek komen. Als je dus echt een antwoord wilt dat diep gaat dan zou ik je aanraden dit boekje eens te zoeken. Het gaat ook in op de menswoording van Christus, de Drie-eenheid, het Vagevuur, etc.


    Geplaatst door: aboe bakr
    Geplaatst op: 23 mei 2006 om 14:02

    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?



    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 23 mei 2006 om 16:28
    [QUOTE=Bonifatius] [QUOTE=ABTT]

    [quote=Bonifatius]
    Een goede uitleg ervan kan ik zo 1,2,3 niet uit mijn toetsenbord krijgen, daarvoor zal ik wat literatuur bij mij moeten hebben en die heb ik nu niet.

    Dit is de klassieke uitleg volgens de officie�le Katholieke geloofsleer:

    De Eucharistische Offerspijs
    ----------------------------
    Geen inniger deelname aan het heilig Misoffer dan door de sacramentele vereniging met Christus in de Heilige Communie (betekent: vereniging). Daarom is er ook geen beter ogenblik voor het ontvangen van de Heilige comunie dan juist onder de Heilige Mis.
    Door de Heilige Communie worden wij ��n met Christus, zodat wij in waarheid na de Heilige Communie met Paulus kunnen zeggen: niet �k leef, maar Christus leeft in mij Door de Heilige Communie worden wij ook ��n met elkander. "Is het Brood dat wij breken, geen deelgenootschap aan het Lichaam van Christus? Omdat het ��n Brood is, daarom zijn wij, hoe talrijk ook, ��n Lichaam, want allen hebben wij deel aan het �ne Brood."(I.Cor. 10/16-17). De Heilige Communie is het werkdadig teken van eenheid in het geheimzinnige Lichaam van Christus. Het �ne Brood der christenen, als teken van hun levende gemeenschap, met Christus, is ook teken en oorzaak van vereniging van de gelovigen onder elkander. De deelname aan het maal des Heren bewerkt ook voor ieder afzonderlijk de heiliging door het Offer van Christus, vermeerdering van de bovennatuurlijke liefde, versterking en onderhoud van het bovennatuurlijke leven. Alles wat de stoffelijks pijs doet voor het natuurlijk leven, dat alles doet ook de Goddelijke spijs op geestelijke wijze voor het bovennatuurlijke leven van onze ziel.
    Omdat de Heilige Communie onze liefde vermeerdert, verzwakt zij ook onze boze neigingen, en maakt zij ons bereidvaardiger om Gods Wil te volbrengen. Zij is het onderpand van een glorievolle verrijzenis. "Wie Mijn Vlees eet en Mijn Bloed Drinkt, heeft het eeuwig leven en Ik zal hem op de jongste dag doen herrijzen".
    Wil de Heilige Communie in de praktijk van het dagelijks leven deze heerlijke vruchten afwerpen, dan moetn wij ook eerlijk streven naar een beter zedelijk leven en aan de werking van de genade geen beletsel in de weg leggen.
    (Bron: Godsdienstleer overeenkomstig de richtlijnen van het Hoogwaardig Episcopaat, Uitg. Urbi et Orbi, Amsterdam 1947)

    Waar het bij bovenstaande om gaat is het (ritueel) uitspreken van je oprecht voornemen om trouw te zijn aan Jezus'Boodschap. Niets meer of minder. Dat trouw zijn bewijs je vervolgens door de uitwerking van die Boodschap in je dagelijks leven. Dat laatste is het belangrijkst, en zonder d�t is het ritueel een lege huls.



    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 23 mei 2006 om 16:30
    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr


    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?



    Omdat een goed en oprecht moslim en een goed en oprecht christen ��n en hetzelfde zijn


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 07:34
    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr

    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?



    Ik snap niet dat hij dat heeft gedaan, het is een van de weinig dingen waarin ik de vorige Paus niet kon volgen.


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 07:35
    In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

    Wat me vooral zeer zeker lijkt, is dat mensen blijkbaar symbolen nodig hebben om te kunnen geloven.  Ik bedoel, je hebt het over n stukje brood, niet over het lichaam van christus, en dat stukje brood is voor jou enkel speciaal door enkele neurotransmitters in je hoofd die blijkbaar niet kunnen geloven zonder symbolen.


    Je kan natuurlijk alles wetenschappelijk proberen te benaderen, ik denk alleen dat je dat in dit geval niet kan doen.

    Het Allerheiligst Sacrament heeft een bepaalde uitwerking en een aantal mirakels heeft denk ik wel aangetoont dat het niet zomaar een stukje brood is.


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 07:37
    In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

    Nog wat mooie gedachten van Thomas van Aquino:

    Some of Thomas's ethical conclusions are at odds with the majority view in the contemporary West. For example, he held that heretics "deserve not only to be separated from the Church by excommunication, but also to be severed from the world by death", and thus that heresy should be punished by death (ST II:II 11:3), He also maintained the woman's subjection to man (see ST I:92:1), which is one reason why he opposed the ordination of women (see (ST Supp. 39:1); he did say, however, that they were fit for the exercise of temporal power. He also held that "a parent can lawfully strike his child, and a master his slave that instruction may be enforced by correction". (ST II:II 65:2).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_of_Aquino - http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_of_Aquino



    Wat wil je hier nu mee zeggen?


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 07:42
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    [QUOTE=Bonifatius] [QUOTE=ABTT]

    [quote=Bonifatius]
    Een goede uitleg ervan kan ik zo 1,2,3 niet uit mijn toetsenbord krijgen, daarvoor zal ik wat literatuur bij mij moeten hebben en die heb ik nu niet.

    Dit is de klassieke uitleg volgens de officie�le Katholieke geloofsleer:

    De Eucharistische Offerspijs
    ----------------------------
    Geen inniger deelname aan het heilig Misoffer dan door de sacramentele vereniging met Christus in de Heilige Communie (betekent: vereniging). Daarom is er ook geen beter ogenblik voor het ontvangen van de Heilige comunie dan juist onder de Heilige Mis.
    Door de Heilige Communie worden wij ��n met Christus, zodat wij in waarheid na de Heilige Communie met Paulus kunnen zeggen: niet �k leef, maar Christus leeft in mij Door de Heilige Communie worden wij ook ��n met elkander. "Is het Brood dat wij breken, geen deelgenootschap aan het Lichaam van Christus? Omdat het ��n Brood is, daarom zijn wij, hoe talrijk ook, ��n Lichaam, want allen hebben wij deel aan het �ne Brood."(I.Cor. 10/16-17). De Heilige Communie is het werkdadig teken van eenheid in het geheimzinnige Lichaam van Christus. Het �ne Brood der christenen, als teken van hun levende gemeenschap, met Christus, is ook teken en oorzaak van vereniging van de gelovigen onder elkander. De deelname aan het maal des Heren bewerkt ook voor ieder afzonderlijk de heiliging door het Offer van Christus, vermeerdering van de bovennatuurlijke liefde, versterking en onderhoud van het bovennatuurlijke leven. Alles wat de stoffelijks pijs doet voor het natuurlijk leven, dat alles doet ook de Goddelijke spijs op geestelijke wijze voor het bovennatuurlijke leven van onze ziel.
    Omdat de Heilige Communie onze liefde vermeerdert, verzwakt zij ook onze boze neigingen, en maakt zij ons bereidvaardiger om Gods Wil te volbrengen. Zij is het onderpand van een glorievolle verrijzenis. "Wie Mijn Vlees eet en Mijn Bloed Drinkt, heeft het eeuwig leven en Ik zal hem op de jongste dag doen herrijzen".
    Wil de Heilige Communie in de praktijk van het dagelijks leven deze heerlijke vruchten afwerpen, dan moetn wij ook eerlijk streven naar een beter zedelijk leven en aan de werking van de genade geen beletsel in de weg leggen.
    (Bron: Godsdienstleer overeenkomstig de richtlijnen van het Hoogwaardig Episcopaat, Uitg. Urbi et Orbi, Amsterdam 1947)

    Waar het bij bovenstaande om gaat is het (ritueel) uitspreken van je oprecht voornemen om trouw te zijn aan Jezus'Boodschap. Niets meer of minder. Dat trouw zijn bewijs je vervolgens door de uitwerking van die Boodschap in je dagelijks leven. Dat laatste is het belangrijkst, en zonder d�t is het ritueel een lege huls.


    Deze link geeft ook wel een beetje een uitleg:

    http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID574011.html - http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID574011.h tml

    http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID574010.html - http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID574010.h tml



    Geplaatst door: taqwaa
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 08:47
    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr

    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?

    ja dat vraag ik me ook af .

    -------------
    �� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������


    Geplaatst door: ABTT
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 17:35

    salam alaykoum,

    ik ben ook altijd benieuwd ofdat je thuis mag bidden als je Katholiek bent?

    Ik bedoel hiermee, mag je dan op je buik liggen? En als je geen Tabernakel hebt, is de richting Israel genoeg? En een katholiek mag hij dan zijn eigen tijdstip kiezen waarop hij God aanroept? Of is er een bepaalde voorgeschreven tijdstip? Bvb tijdens de nacht ofzo? Dat het dan meer waarde heeft ["waarde" is niet het juiste woordje]?

    Weet je ook wat het werk van de Paus in het algemeen inhoud? Kan hij bepaald regels veranderen? Want ik heb gehoord dat bvb het condoom verboden is gesteld door de paus. Is het mogelijk dat de huidige paus het kan legaliseren?

    ma3a salaam



    -------------
    Constantijn: 315 Milaadiya
    Waarom werkt Islaammail niet meer correct?


    Geplaatst door: Ruud
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 18:54
    In eerste instantie geplaatst door taqwaa

    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr

    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?

    ja dat vraag ik me ook af .
    Uit respect,nu de andere kant nog.


    Geplaatst door: Ruud
    Geplaatst op: 24 mei 2006 om 19:00
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr


    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?



    Omdat een goed en oprecht moslim en een goed en oprecht christen ��n en hetzelfde zijn
    Daar buig ik voor...


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 26 mei 2006 om 18:11
    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    salam alaykoum,

    ik ben ook altijd benieuwd ofdat je thuis mag bidden als je Katholiek bent?

    Ik bedoel hiermee, mag je dan op je buik liggen? En als je geen Tabernakel hebt, is de richting Israel genoeg? En een katholiek mag hij dan zijn eigen tijdstip kiezen waarop hij God aanroept? Of is er een bepaalde voorgeschreven tijdstip? Bvb tijdens de nacht ofzo? Dat het dan meer waarde heeft ["waarde" is niet het juiste woordje]?

    Weet je ook wat het werk van de Paus in het algemeen inhoud? Kan hij bepaald regels veranderen? Want ik heb gehoord dat bvb het condoom verboden is gesteld door de paus. Is het mogelijk dat de huidige paus het kan legaliseren?

    ma3a salaam



    Je mag als Katholiek overal bidden. Ik bid ook soms gewoon in de tram om maar een vreemde plaats te noemen.

    De houding die je bij het bidden aanneemt is een houding die jij prettig vind. Dus je mag op je buik liggen, maar ook op je rug. Je moet een houding aannemen die jou het meest op je gebed gericht kan houden. Als ik in de tram bid dan kan je je voorstellen dat ik niet kniel of op mijn buik ga liggen, ik zit gewoon en niemand kan aan mij zien dat ik bid (ik heb enkel geen aandacht voor mijn omgeving, omdat ik op God gericht ben).
    Ik heb de zegen een kapel in huis te hebben waar we een Tabernakel hebben waar bijna altijd het Allerheiligste in aanwezig is. Ik kan daar dus perfect bidden (geknielt of zittend).
    Als Katholiek heb je niet een bepaald richtpunt. In een kerk richt je je over het algemeen op het tabernakel (zo staan de banken ook meestal). Maar je kan ook in een zijkapel van de kerk bidden, bij een Mariabeeld bijvoorbeeld, dan richt je je op dat beeld (je houding dan, je gebeden richt je tot de Maria in de hemel en God zelf). Thuis is er dus ook niet een bepaalde richting. Als ik thuis op mijn eigen kamer bidt dan richt ik mij vaak op een kruisbeeld, hetzij eentje die aan de muur hangt, hetzij eentje die ik los heb liggen en kan neerleggen waar ik wil en bij bepaalde gedeeltes van het gebed kniel ik, bij bepaalde zit ik gewoon.
    Tijdstippen zijn er niet voor leken (niet-religieus, dus geen monnik, priester, bisschop, etc.). Kloosterlingen hebben gebedstijden die door de hele dag en nacht heen lopen, ze hebben samen met priester, bisschoppen, de paus, etc. ook vaste gebeden. Deze tijden kan je als niet-kloosterling ook aanhouden, het is voor jou dan echter geen plicht. Wat wijs is voor jezelf is om zelf tijden te bepalen en je daar aan te houden. Tijdstippen en lengtes van je gebeden. Zo kan je zelf een ritme geven aan je dag die bij jou werk, persoonlijkheid, etc. past. Voor sommige gebeden zijn wel vaste tijdstippen, maar dat is meer uit traditie. Zo wordt er om twaalf uur het Engels des Heren (Angelus) gebeden (in deze paastijd vervangen door het Koningin des Hemels), de Paus combineert dit gebed altijd met een stukje geloofsles aan de toeschouwers op het St.Pietersplein.
    Een gebed wordt niet met punten beoordeeld. Het gebed moet goed zijn, en wanneer een gebed goed is verschilt per persoon. De een heeft pas een goed gebed als hij midden in de nacht een uur gaat bidden de ander kan een goed gebed hebben van 5 minuten overdag.


    Het werk van de Paus is in het kort het bewaken en beschermen van de geloofsleer zoals die is overgeleverd. De Paus kan in veel gevallen de leerstelling uitspreken en bekrachtigen. Ze komen echter niet uit zijn hersenspinsels voort, ze komen uit de Schrift (Bijbel) en traditie. De Paus kan dus zeggen dat het condoom niet is toegestaan, het is dan echter het standpunt van de Kerk, niet van de Paus.
    Daarbij basseerd hij zich op de 10 geboden en het doel van sexualiteit in Gods plan. Het condoom in het algemeen zal niet gelegaliseerd worden omdat het gewoon rechtstreeks in strijd is met Gods wil, met de Schrift, de traditie, de 10 geboden, etc.
    Er schijnt nu echter wel een studie te zijn naar het toestaan van condooms in een huwelijk waarbinnen ��n van de twee partners HIV/Aids heeft. Hierin kan het standpunt van de Kerk (niet van de Paus) veranderen van het huidigen. Omdat het hier gaat om welke van de 10 geboden zwaarder wegen. Het niet gebruiken van een condoom in een dergelijk huwelijk gaat indirect in tegen het gebod "Gij zult niet doden".

    De Paus heeft een hoge positie, maar hij staat niet boven God, en kan dus nooit iets bepalen dat tegen God in gaat op welke manier dan ook. Hij kan dus nooit iets bepalen dat in strijd is met de leer, de overleveringen, de Schrift, de traditie, etc.
    De Paus kan onfeilbare uitspraken doen (uitspraken die nooit meer veranderd kunnen worden). Deze uitspraken doet een Paus echter bijna nooit, sinds dit kan is het nog maar een enkele keer voorgekomen dat een Paus iets dergelijks doet.




    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 26 mei 2006 om 18:13
    In eerste instantie geplaatst door Ruud

    In eerste instantie geplaatst door taqwaa

    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr

    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?

    ja dat vraag ik me ook af .
    Uit respect,nu de andere kant nog.


    Ik vind het getuigen van respect dat een Christen zijn schoenen uitdoet in een moskee. De Koran kussen gaat echter verder, m.i. te ver. Hij kust een boek dat rechtstreeks tegen alles ingaat waar hij (de Paus) voor staat. Ik snap het dus niet, het gaat mij te ver. Het gebaar is echter wel extreem groot en mag dus wel beantwoord worden als je het mij vraagt. Ik wacht op de Imam, de Ayatollah die de Bijbel kust en knielt als hij een kerk bezoekt.


    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 27 mei 2006 om 04:05
    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


    In eerste instantie geplaatst door Ruud

    In eerste instantie geplaatst door taqwaa

    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr



    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?

    ja dat vraag ik me ook af .
    Uit respect,nu de andere kant nog.


    Ik vind het getuigen van respect dat een Christen zijn schoenen uitdoet
    in een moskee. De Koran kussen gaat echter verder, m.i. te ver. Hij
    kust een boek dat rechtstreeks tegen alles ingaat waar hij (de Paus)
    voor staat. Ik snap het dus niet, het gaat mij te ver. Het gebaar is
    echter wel extreem groot en mag dus wel beantwoord worden als je het
    mij vraagt. Ik wacht op de Imam, de Ayatollah die de Bijbel kust en
    knielt als hij een kerk bezoekt.


    Wat de paus daar doet is rechtsstreeks terug te voeren op de mystieke lading van Jezus'woord. Als je die begrijpt dan zie je dat niets krachtiger is en vervalt de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid. De Liefde overwint ALLES......


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 27 mei 2006 om 15:00
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


    In eerste instantie geplaatst door Ruud

    In eerste instantie geplaatst door taqwaa

    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr



    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?

    ja dat vraag ik me ook af .
    Uit respect,nu de andere kant nog.


    Ik vind het getuigen van respect dat een Christen zijn schoenen uitdoet
    in een moskee. De Koran kussen gaat echter verder, m.i. te ver. Hij
    kust een boek dat rechtstreeks tegen alles ingaat waar hij (de Paus)
    voor staat. Ik snap het dus niet, het gaat mij te ver. Het gebaar is
    echter wel extreem groot en mag dus wel beantwoord worden als je het
    mij vraagt. Ik wacht op de Imam, de Ayatollah die de Bijbel kust en
    knielt als hij een kerk bezoekt.


    Wat de paus daar doet is rechtsstreeks terug te voeren op de mystieke lading van Jezus'woord. Als je die begrijpt dan zie je dat niets krachtiger is en vervalt de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid. De Liefde overwint ALLES......


    Je zou het een staaltje van 'heb je vijanden lief' kunnen noemen. Persoonlijk zou ik echter niet dit gedaan hebben. Het is iets dat door iedereen verkeert uitgelegt kan worden. Je vijanden lief hebben is in mijn ogen iets anders als een boek kussen waarin Jezus/God anders wordt neergezet dan Hij is. Als je geloofd in de Bijbel en in Jezus dan is de koran een ketters boek. De volgelingen van de koran liefhebben, dus de liefde voorop stellen is dan wel belangrijk, maar je onderwerpen aan hun boek door het te kussen gaat erg ver. Dat hij het deed is een groot gebaad, maar mijn inziens geen goed gebaar. Zijn schoenen uit doen in de moskee kan ik begrijpen, de koran lezen zou ik begrijpen, maar kussen. De priester kust in de H.Mis enkel het Evangelie, de rest van de Bijbel niet eens. Hij doet het dus overkomen dat het Evangelie gelijk is aan de koran, wat geenzins zo is als je het mij (en Hem) vraagt.



    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 27 mei 2006 om 15:47
    Het is n�ch een gebaar van onderwerping, n�ch een gebaar van overwinning. Het is een gebed, een vraag... Ik zag hem ook een keer het hoofd van Stephen Hawking zegenen.


    Geplaatst door: Ruud
    Geplaatst op: 27 mei 2006 om 16:24
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


    In eerste instantie geplaatst door Ruud

    In eerste instantie geplaatst door taqwaa

    In eerste instantie geplaatst door aboe bakr



    Was altijd benieuwd waarom hij dit heeft gedaan ?

    ja dat vraag ik me ook af .
    Uit respect,nu de andere kant nog.


    Ik vind het getuigen van respect dat een Christen zijn schoenen uitdoet
    in een moskee. De Koran kussen gaat echter verder, m.i. te ver. Hij
    kust een boek dat rechtstreeks tegen alles ingaat waar hij (de Paus)
    voor staat. Ik snap het dus niet, het gaat mij te ver. Het gebaar is
    echter wel extreem groot en mag dus wel beantwoord worden als je het
    mij vraagt. Ik wacht op de Imam, de Ayatollah die de Bijbel kust en
    knielt als hij een kerk bezoekt.


    Wat de paus daar doet is rechtsstreeks terug te voeren op de mystieke lading van Jezus'woord. Als je die begrijpt dan zie je dat niets krachtiger is en vervalt de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid. De Liefde overwint ALLES......
    Je moet klompen wel leren aanvoelen natuurlijk...


    Geplaatst door: Pundiz
    Geplaatst op: 04 juni 2006 om 09:54
    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    Salam Alaykoum,

    Ik heb een vraag voor onze pauselijke vriende

    De paus is de geestelijk leider van de rooms-katholieke christenen. Althans op papier, want in Nederland trekt niemand zich wat aan van wat de Paus doet en zegt.

    De paus kun je het beste vergelijken met de ayatollahs van Iran, alhoewel de paus absoluut g��n wereldlijk gezag heeft. Feitelijk heeft hij ook geen macht.
    De overige christenen erkennen het gezag van de paus niet.
    Zo heb je protestantse christenen en de oosters-orthodoxen die hun eigen pauzen hebben (daar heten het patriarchen). De belangrijkste patriarch was vroeger die van Constantinopel, maar door de verovering hiervan door de Turken (constantinopel heet nu Istanbul) is de patriarch van Moskou geloof ik het belangrijkst.

    Wie is hier rooms-katholiek? En klopt die uitleg?

    [Graag geen ellenlange knip en plak werk]

     

    Stel je dit eens voor, dat de paus een land leid Het Vaticaan is geen land maar een staat in Italie zoals Monaco in Frankrijk. Dan zou het negatieve gevolgen hebben voor dat land. In Europa kunnen we het ons zelf niet meer in denken dat een geestelijke een land leid.

    Er betaat onder het geloof in Europa vrijheid, van denken en wie te volgen. En de meeste RKers zijn het zat geraakt om verteld te worden bang voor God/Allha te zijn. En hun politieke stand punten over tenemen. "Hun" is niet God/Allha.

    Geen pastroor die in de politiek zit, zoals het hoort.

    Zo denken RKers



    Geplaatst door: Rahil Amin
    Geplaatst op: 04 juni 2006 om 13:10
    In eerste instantie geplaatst door Pundiz

    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    Salam Alaykoum,

    Ik heb een vraag voor onze pauselijke vriende

    De paus is de geestelijk leider van de rooms-katholieke christenen. Althans op papier, want in Nederland trekt niemand zich wat aan van wat de Paus doet en zegt.

    De paus kun je het beste vergelijken met de ayatollahs van Iran, alhoewel de paus absoluut g��n wereldlijk gezag heeft. Feitelijk heeft hij ook geen macht.
    De overige christenen erkennen het gezag van de paus niet.
    Zo heb je protestantse christenen en de oosters-orthodoxen die hun eigen pauzen hebben (daar heten het patriarchen). De belangrijkste patriarch was vroeger die van Constantinopel, maar door de verovering hiervan door de Turken (constantinopel heet nu Istanbul) is de patriarch van Moskou geloof ik het belangrijkst.

    Wie is hier rooms-katholiek? En klopt die uitleg?

    [Graag geen ellenlange knip en plak werk]

     

    Stel je dit eens voor, dat de paus een land leid Het Vaticaan is geen land maar een staat in Italie zoals Monaco in Frankrijk. Dan zou het negatieve gevolgen hebben voor dat land. In Europa kunnen we het ons zelf niet meer in denken dat een geestelijke een land leid.

    Er betaat onder het geloof in Europa vrijheid, van denken en wie te volgen. En de meeste RKers zijn het zat geraakt om verteld te worden bang voor God/Allha te zijn. En hun politieke stand punten over tenemen. "Hun" is niet God/Allha.

    Geen pastroor die in de politiek zit, zoals het hoort.

    Zo denken RKers

    Is dat niet een truc van de duivel om de mensen te laten denken dat het slecht is als een land door een geestelijke wordt bestuurd en de Godsdienst alleen maar binnenshuis beleden mag worden? Satan degene die ons influisterd en ons het slechte goed laat lijken en het goede slecht laat lijken. Christelijke normen en waarden als uitgangspunt om een land te regeren lijkt voor veel christenen een enorme stap terug in de tijd en dat vind ik onbegrijpelijk want de religie komt dan op de tweede plaats als het gaat om het bouwen van een goede solide samenleving. Ik ben dan wel geen christen maar ik leef liever in een samenleving met christelijke normen en waarden dan in deze samenleving waarin geweld, zedeloosheid en andere onfatsoenlijke zaken openlijk worden gepropageerd. Nederland glijd steeds en steeds meer af.

    -------------
    Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
    Overgeleverd door: Moslim


    Geplaatst door: Pundiz
    Geplaatst op: 04 juni 2006 om 13:54

    In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

    [/QUOTE] <
    Is dat niet een truc van de duivel om de mensen te laten denken dat het slecht is als een land door een geestelijke wordt bestuurd en de Godsdienst alleen maar binnenshuis beleden mag worden? Satan degene die ons influisterd en ons het slechte goed laat lijken en het goede slecht laat lijken. Christelijke normen en waarden als uitgangspunt om een land te regeren lijkt voor veel christenen een enorme stap terug in de tijd en dat vind ik onbegrijpelijk want de religie komt dan op de tweede plaats als het gaat om het bouwen van een goede solide samenleving. Ik ben dan wel geen christen maar ik leef liever in een samenleving met christelijke normen en waarden dan in deze samenleving waarin geweld, zedeloosheid en andere onfatsoenlijke zaken openlijk worden gepropageerd. Nederland glijd steeds en steeds meer af.[/QUOTE]

    Ik weet niet waar je heen gaat Rahil met deze tekst. Nederland heeft al een geschiendenis gekend die door leiders van het geloof werden geleid. Koningen en in de politiek oefende zij invloed uit. Het heeft ons veel ongeluk veroorzaakt. bijvoorbeeld eens waren de protestanten die Luthers die het niet eens waren met de RK's. Dit werd ook gedaan onder invloed van leiders van het geloof.

    Dit probleem heerst nog in het Midden-Oosten. Het gemis over een overeenkomst van een nieuwe kalief heeft veel mensen elkaar in de haren laten vliegen. En let wel, het zijn maar mensen die dit doen. Ze denken allemaal dat hun gelijk de enige is.

    Snap dan dit dat hier mensen wel in God/Allah geloven maar minder in hoe de instituten het uitleggen. Dat legt uit dat Nederland wel gelovige in hun politiek aanvaarden. Maar zullen nooit een geestelijke ingewijde laten regeren.

    Kent je de Nederlandse geschiedenis? En stop even over de duivel te praten. Het betreft hier allemaal om mensen.

     

     



    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 04:21
    In eerste instantie geplaatst door Pundiz

    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    Salam Alaykoum,

    Ik heb een vraag voor onze pauselijke vriende

    De paus is de geestelijk leider van de rooms-katholieke christenen. Althans op papier, want in Nederland trekt niemand zich wat aan van wat de Paus doet en zegt.

    De paus kun je het beste vergelijken met de ayatollahs van Iran, alhoewel de paus absoluut g��n wereldlijk gezag heeft. Feitelijk heeft hij ook geen macht.
    De overige christenen erkennen het gezag van de paus niet.
    Zo heb je protestantse christenen en de oosters-orthodoxen die hun eigen pauzen hebben (daar heten het patriarchen). De belangrijkste patriarch was vroeger die van Constantinopel, maar door de verovering hiervan door de Turken (constantinopel heet nu Istanbul) is de patriarch van Moskou geloof ik het belangrijkst.

    Wie is hier rooms-katholiek? En klopt die uitleg?

    [Graag geen ellenlange knip en plak werk]

     

    Stel je dit eens voor, dat de paus een land leid Het Vaticaan is geen land maar een staat in Italie zoals Monaco in Frankrijk. Dan zou het negatieve gevolgen hebben voor dat land. In Europa kunnen we het ons zelf niet meer in denken dat een geestelijke een land leid.

    Er betaat onder het geloof in Europa vrijheid, van denken en wie te volgen. En de meeste RKers zijn het zat geraakt om verteld te worden bang voor God/Allha te zijn. En hun politieke stand punten over tenemen. "Hun" is niet God/Allha.

    Geen pastroor die in de politiek zit, zoals het hoort.

    Zo denken RKers



    Je maakt een paar fouten. De Paus is het staatshoofd van een souvereine staat; het Vaticaan. Het Vaticaan is niet een staat behorende bij een land, het is een souvereine staat net als dat Italie, Nederland, etc. souvereinde staten zijn. Monaco is ook geen onderdeel van Frankrijk maar is een souvereine staat. Wat kleine staatjes vaak hebben is bepaalde banden met de grote staten waar ze aan grenzen of in liggen op militair vlak e.d.

    Zoals vele maak ook jij de fout aan te nemen dat Europa nog altijd Christelijk is. Europa is (gelukkig) nog grotendeels op Christelijke waarden gebaseerd, maar de doorsnee Europeaan is zijn geloof een beetje kwijt. Ze zijn het dus niet zozeer zat om naar de Kerk en dus naar God te luisteren, ze geloven niet meer in God en de Kerk en waarom zou je er dan nog naar luisteren?

    Verder is de scheiding van Kerk en staat een goed iets. Om de simpele reden dat nergens de hele bevolking dezelfde religie heeft en dus nergens de hele bevolking achter een theocratie zou kunnen staan. Zodra een land voor 100% Katholiek is heb je in feite al een theocratie, want een goed Katholiek bedrijft zijn politiek zo dat hij handelt naar Gods geboden, en altijd streeft naar een staat en wetten die overeenstemmen met Gods geboden.

    Je stelling zo denken RK-ers is een beetje kort door de bocht. Ik ben RK en ik denk dus niet zo. Veel mensen die jij voor RK aanneemt zijn het gewoon niet en geven jou daarom een verdraait beeld van hoe een RK-er denkt.
    Als Katholiek volg ik Gods geboden, geloof ik in God en in zijn Heilige Kerk. Ik geloof in het primaatschap van de Paus en hecht dus grote waarde aan zijn woord, etc.

    In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

    Is dat niet een truc van de duivel om de mensen te laten denken dat het slecht is als een land door een geestelijke wordt bestuurd en de Godsdienst alleen maar binnenshuis beleden mag worden? Satan degene die ons influisterd en ons het slechte goed laat lijken en het goede slecht laat lijken. Christelijke normen en waarden als uitgangspunt om een land te regeren lijkt voor veel christenen een enorme stap terug in de tijd en dat vind ik onbegrijpelijk want de religie komt dan op de tweede plaats als het gaat om het bouwen van een goede solide samenleving. Ik ben dan wel geen christen maar ik leef liever in een samenleving met christelijke normen en waarden dan in deze samenleving waarin geweld, zedeloosheid en andere onfatsoenlijke zaken openlijk worden gepropageerd. Nederland glijd steeds en steeds meer af.


    Ik denk inderdaad dat het het werk is van de Duivel. Hij maakt daarbij gebruik van het handige instrument van bijvoorbeeld liberalen en socialisten in de politiek die overal waar mogelijk verkondigen dat zodra je je huis verlaat je je geloof maar in de gangkast moet stallen. Iets dat pertinent onmogelijk en onjuist is. Geloof zit in je en zit dus ook op straat in je, je leeft door je geloof op een bepaalde manier, thuis, op je werk en op straat. Een overtuigd gelovige weet dat en zal dus nooit luisteren naar deze bewering.

    Ook jij maakt een fout. Je zegt dat het voor Christenen een grote stap is om een land in te richten en te besturen volgen Christelijke normen en waarden. Voor Christenen is dat geen grote stap, voor Nederlanders echter wel. Nederlanders zijn hun Christelijke godsdienst kwijt, je kan Nederlanders dus ook niet gewoon Christelijk noemen. Een Christen ziet graag dat we eindelijk eens wetten hebben die overeenstemmen met de wil van God. Nederlanders over het algemeen zijn niet Christelijk maar zijn 'niets' en zij zien het inderdaad als een stap terug in de tijd. Als je de feiten echter goed bekijkt is het juist weer een stap vooruit. Een stapje vooruit naar meer beschaving, het is namelijk erg barbaars om gewoon maar kinderen operatief te vermoorden en opa's en oma's plat te spuiten omdat ze overbodig zijn voor de maatschappij, etc.

    Jullie (bijna alle Moslims op dit forum) moeten goed het verschil maken tussen Christenen en Nederlanders. Een Nederlander is niet vanzelf Christen. Veel Nederlanders hebben een Christelijke achtergrond maar zijn dat allang vergeten. Veel Nederlanders zijn hun geloof in God en de Kerk kwijt en leven dus niet naar de normen en waarden van God en de Kerk. Onze maatschappij kenmerkt zich door het verlochenen van het Christelijk verleden, mensen lijken zich te schamen voor hun eigen achtergrond, wortels die wel degelijk Christelijk is. Mensen word wijsgemaakt dat het Christendom iets is voor domme mensen en dat je als intelectueel niet in God kan geloven, etc. etc.
    Kortom maak verschil tussen Christenen en Nederlanders. Jij lijkt namelijk te spreken over Nederlanders, maar  je zegt steeds Christenen. Daardoor klopt je hele verhaal niet.

    Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn dat we in een verwerpelijke maatschappij leven. Een maatschappij waar veel fout is en waar steeds meer fout gaat. Mensen staan zelfs open voor een NVD (de vorige weerk opgerichte pedofielen partij). Mensen vinden dat je dat niet moet verbieden, wat is de volgende stap vraag ik mij dan af een partij voor verkrachters? Of wordt kinderporno straks echt gelegaliseerd en mag je vanaf je 12e of nog jonger erin gaan meespelen? De grenzen worden steeds verder verlegt en steeds vager. Mensen denken steeds meer vrijheden te hebben, in feite zitten ze echter gevangen in hun maatschappij van seks, consumptie, doelloosheid, etc.


    Geplaatst door: Pundiz
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 07:03

    Bonifatius, zonder je te quoten...

    Laat me dit bij stellen: De Meeste RK denken er zo over omdat de geschiedenis van 2000 jaar dit ons verteld. Ook ik ben RK en heb altijd geleerd dat je andermans geloof moet begrijpen en accepteren. Ook die mensen die niet een geloof instituut bijhouden. Veelal heb ik begrepen dat zijn wel in god geloven maar niet in de Mensen die het hen vertellen. In de aanloop van het vastleggen van de bijbel of koran is heel wat gebeurt en is er veel besproken. Niemand kan hen vertellen of er persoonlijke belangen waren. Ik persoonlijk sta achter wat Mohammed en Jezus verkondigen, God hebben hun ziel, verkondigden. Zij hadden het goed voor met elk mens, dit is iets zeldzaam wat men tegenwoordig van elkaar denkt. Dit vind ik ook een menselijk iets. En dat God dit ook bedoeld heeft, we zullen het samen moeten oplossen.

    Ik geef toe dat mijn vorige post kort door de bocht is, het komt alleen op het zelfde neer. In het jaar O waren mensen afhankelijk van wat er verteld werd, lezen deden de meeste niet als het al konden. In loop van de tijd is de mens veranderd, meer bewust geworden. De wereld is een stuk kleiner en dus ook de informatie die verkregen wordt. Waar vroeger mensen dingen voor zich lieten beslissen is dat nu niet meer. De openbaringen hebben ons veel geweld en oorlogen gegeven. Is dat niet het werk van de duivel in ons? Ik vind dat telkens als er een dialoog vast loopt Mensen de duivel benoemen.

    Ik hoop ook dat je niet bedoeld met "het verwerpelijke leven" alleen Nederland. Het is niet zo dat de dingen die hier gebeuren ook alleen hier gebeuren. India, Pakistan, Belgi�, etc. (allen)kennen de zelfde problemen. Die Pedo's krijgen hun partij helemaal niet, iedereen kan wat afroepen maar dat wil nog geen goedkeuring van Nederlanders betekenend. Wij geloven alleen niet meer in brandstapels. God zal met hun afrekenen hij is rechter niet wij mensen.

    Telkens schrik ik weer van de uitspraken en zichtpunten door mensen die net als ik in God/Allah geloven. De veroordelingen met de tong, is en blijft een menselijk ding. Al denk ik dat mensen soms gewoon niet willen toegeven dat men het verkeerd interpreteert of verkeerd heeft ge�nterpreteerd verteld heeft gekregen. Geen geloof die in een God geloven is absoluut en dat moet men accepteren. Je kan een hoop vinden van een land maar geen land is heilig in dit. Er moet juist kritiek geleverd kunnen worden op wat een instituut ons verteld, dit zorgt ervoor dat wij niet misbruikt kunnen worden voor een 2e agenda van een Mens of Mensen.

     

    Vrede zij met u.

     

     



    Geplaatst door: Pundiz
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 07:50
    In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

    Ik wil prompt 'En met uw geest' antwoorden, RK-achtergrond weet je wel?

    Maar goed, ik ben belgisch, en mijn ervaring met de RK, lijkt inderdaad meer op de jouwe dan op die van Remco.  Niet alles zo stug en stijf en binnen het gareel, maar eerder een leidraad voor een beter leven te leiden, iets om eens over na te denken en er je eigen waarheid uit te halen.  Tenminste, ik kan het verkeerd hebben begrepen, maar ik dacht dat je dit bedoelde.

    Kimmie, juist zo is het bedoeld.



    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 09:47
    In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

    Christelijke normen en waarden als uitgangspunt om een land te regeren lijkt voor veel christenen een enorme stap terug in de tijd. Nederland glijd steeds en steeds meer af.


    Wat betreft die "enorme stap terug in de tijd":
    -Tijdens de processen in Neurenberg verdedigden Nazi-kopstukken als Julius Streicher zich door zich te beroepen op teksten van Maarten Luther:
    http://www.groene.nl/1996/12/mva_luth.html-20k
    -Over Luthers rabiaat antisemitisme valt uitgebreid te lezen op: http://www.solargeneral.com/library/...dTheirLies.pdf
    Dus mede vandaar: "THEOCRATIE? NEE, BEDANKT!"

    Nog over de Satan wil ik zeggen dat wat vandaag goed lijkt morgen als slecht bestempeld kan worden en andersom. Sprekend voorbeeld: de enorme milieu- en natuurproblemen waarmee we thans opgezadeld zijn.


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 13:01
    In eerste instantie geplaatst door Pundiz

    Bonifatius, zonder je te quoten...

    Laat me dit bij stellen: De Meeste RK denken er zo over omdat de geschiedenis van 2000 jaar dit ons verteld. Ook ik ben RK en heb altijd geleerd dat je andermans geloof moet begrijpen en accepteren. Ook die mensen die niet een geloof instituut bijhouden. Veelal heb ik begrepen dat zijn wel in god geloven maar niet in de Mensen die het hen vertellen. In de aanloop van het vastleggen van de bijbel of koran is heel wat gebeurt en is er veel besproken. Niemand kan hen vertellen of er persoonlijke belangen waren. Ik persoonlijk sta achter wat Mohammed en Jezus verkondigen, God hebben hun ziel, verkondigden. Zij hadden het goed voor met elk mens, dit is iets zeldzaam wat men tegenwoordig van elkaar denkt. Dit vind ik ook een menselijk iets. En dat God dit ook bedoeld heeft, we zullen het samen moeten oplossen.

    Ik geef toe dat mijn vorige post kort door de bocht is, het komt alleen op het zelfde neer. In het jaar O waren mensen afhankelijk van wat er verteld werd, lezen deden de meeste niet als het al konden. In loop van de tijd is de mens veranderd, meer bewust geworden. De wereld is een stuk kleiner en dus ook de informatie die verkregen wordt. Waar vroeger mensen dingen voor zich lieten beslissen is dat nu niet meer. De openbaringen hebben ons veel geweld en oorlogen gegeven. Is dat niet het werk van de duivel in ons? Ik vind dat telkens als er een dialoog vast loopt Mensen de duivel benoemen.

    Ik hoop ook dat je niet bedoeld met "het verwerpelijke leven" alleen Nederland. Het is niet zo dat de dingen die hier gebeuren ook alleen hier gebeuren. India, Pakistan, Belgi�, etc. (allen)kennen de zelfde problemen. Die Pedo's krijgen hun partij helemaal niet, iedereen kan wat afroepen maar dat wil nog geen goedkeuring van Nederlanders betekenend. Wij geloven alleen niet meer in brandstapels. God zal met hun afrekenen hij is rechter niet wij mensen.

    Telkens schrik ik weer van de uitspraken en zichtpunten door mensen die net als ik in God/Allah geloven. De veroordelingen met de tong, is en blijft een menselijk ding. Al denk ik dat mensen soms gewoon niet willen toegeven dat men het verkeerd interpreteert of verkeerd heeft ge�nterpreteerd verteld heeft gekregen. Geen geloof die in een God geloven is absoluut en dat moet men accepteren. Je kan een hoop vinden van een land maar geen land is heilig in dit. Er moet juist kritiek geleverd kunnen worden op wat een instituut ons verteld, dit zorgt ervoor dat wij niet misbruikt kunnen worden voor een 2e agenda van een Mens of Mensen.

     

    Vrede zij met u.

     

     

     

    Ik ben ook een beetje kort door de bocht maar dat komt misschien voornamelijk omdat ik te vaak lees dat Nederlander en Christen als hetzelfde wordt gezien.

    Wat de Kerk verteld is inderdaad al 2000 jaar dat je anderen en andere geloven moet respecteren, heb je naasten lief, heb je vijanden lief als jezelf, etc. De RKK is echter duidelijk dat alleen Jezus de weg de waarheid en het leven is.

    Verkeerde dingen gebeuren inderdaad overal. Maar op bepaalde terreinen lopen Europa met Nederland op kop wel voorop. Uiteindelijk zijn wij inderdaad niet de rechters, maar is God dat. Wat echter wel zo is, is dat je als gelovige nooit lui achterover moet gaan zitten en niets doen tegen alles wat tegen God in gaat. Via legitieme wegen moet je proberen om je voor God in te zetten.

    Neem nu het CDA, kortgeleden is de abortuswetgeving bekeken en geanalyseerd. Er kwam uit dat de 5 dagen bedenktermijn wel geschrapt kon worden. Het CDA heeft gelukkig vastghouden aan die termijn. Het is namelijk altijd beter om dat te hebben dan niets. Het is een utopie om te denken dat we morgen de abortuswetgeving zo kunnen maken dat abortus weer onmogelijk wordt. Strijden tegen dergelijke structuren van het kwaad is echter wel goed, stukje bij beetje terrein winnen door de wetgeving strenger te krijgen en door mensen te overtuigen dat het echt fout is, etc. etc.



    Geplaatst door: Rahil Amin
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 15:46
    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

    In eerste instantie geplaatst door Pundiz

    In eerste instantie geplaatst door ABTT

    Salam Alaykoum,

    Ik heb een vraag voor onze pauselijke vriende

    De paus is de geestelijk leider van de rooms-katholieke christenen. Althans op papier, want in Nederland trekt niemand zich wat aan van wat de Paus doet en zegt.

    De paus kun je het beste vergelijken met de ayatollahs van Iran, alhoewel de paus absoluut g��n wereldlijk gezag heeft. Feitelijk heeft hij ook geen macht.
    De overige christenen erkennen het gezag van de paus niet.
    Zo heb je protestantse christenen en de oosters-orthodoxen die hun eigen pauzen hebben (daar heten het patriarchen). De belangrijkste patriarch was vroeger die van Constantinopel, maar door de verovering hiervan door de Turken (constantinopel heet nu Istanbul) is de patriarch van Moskou geloof ik het belangrijkst.

    Wie is hier rooms-katholiek? En klopt die uitleg?

    [Graag geen ellenlange knip en plak werk]

     

    Stel je dit eens voor, dat de paus een land leid Het Vaticaan is geen land maar een staat in Italie zoals Monaco in Frankrijk. Dan zou het negatieve gevolgen hebben voor dat land. In Europa kunnen we het ons zelf niet meer in denken dat een geestelijke een land leid.

    Er betaat onder het geloof in Europa vrijheid, van denken en wie te volgen. En de meeste RKers zijn het zat geraakt om verteld te worden bang voor God/Allha te zijn. En hun politieke stand punten over tenemen. "Hun" is niet God/Allha.

    Geen pastroor die in de politiek zit, zoals het hoort.

    Zo denken RKers



    Je maakt een paar fouten. De Paus is het staatshoofd van een souvereine staat; het Vaticaan. Het Vaticaan is niet een staat behorende bij een land, het is een souvereine staat net als dat Italie, Nederland, etc. souvereinde staten zijn. Monaco is ook geen onderdeel van Frankrijk maar is een souvereine staat. Wat kleine staatjes vaak hebben is bepaalde banden met de grote staten waar ze aan grenzen of in liggen op militair vlak e.d.

    Zoals vele maak ook jij de fout aan te nemen dat Europa nog altijd Christelijk is. Europa is (gelukkig) nog grotendeels op Christelijke waarden gebaseerd, maar de doorsnee Europeaan is zijn geloof een beetje kwijt. Ze zijn het dus niet zozeer zat om naar de Kerk en dus naar God te luisteren, ze geloven niet meer in God en de Kerk en waarom zou je er dan nog naar luisteren?

    Verder is de scheiding van Kerk en staat een goed iets. Om de simpele reden dat nergens de hele bevolking dezelfde religie heeft en dus nergens de hele bevolking achter een theocratie zou kunnen staan. Zodra een land voor 100% Katholiek is heb je in feite al een theocratie, want een goed Katholiek bedrijft zijn politiek zo dat hij handelt naar Gods geboden, en altijd streeft naar een staat en wetten die overeenstemmen met Gods geboden.

    Je stelling zo denken RK-ers is een beetje kort door de bocht. Ik ben RK en ik denk dus niet zo. Veel mensen die jij voor RK aanneemt zijn het gewoon niet en geven jou daarom een verdraait beeld van hoe een RK-er denkt.
    Als Katholiek volg ik Gods geboden, geloof ik in God en in zijn Heilige Kerk. Ik geloof in het primaatschap van de Paus en hecht dus grote waarde aan zijn woord, etc.

    In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

    Is dat niet een truc van de duivel om de mensen te laten denken dat het slecht is als een land door een geestelijke wordt bestuurd en de Godsdienst alleen maar binnenshuis beleden mag worden? Satan degene die ons influisterd en ons het slechte goed laat lijken en het goede slecht laat lijken. Christelijke normen en waarden als uitgangspunt om een land te regeren lijkt voor veel christenen een enorme stap terug in de tijd en dat vind ik onbegrijpelijk want de religie komt dan op de tweede plaats als het gaat om het bouwen van een goede solide samenleving. Ik ben dan wel geen christen maar ik leef liever in een samenleving met christelijke normen en waarden dan in deze samenleving waarin geweld, zedeloosheid en andere onfatsoenlijke zaken openlijk worden gepropageerd. Nederland glijd steeds en steeds meer af.


    Ik denk inderdaad dat het het werk is van de Duivel. Hij maakt daarbij gebruik van het handige instrument van bijvoorbeeld liberalen en socialisten in de politiek die overal waar mogelijk verkondigen dat zodra je je huis verlaat je je geloof maar in de gangkast moet stallen. Iets dat pertinent onmogelijk en onjuist is. Geloof zit in je en zit dus ook op straat in je, je leeft door je geloof op een bepaalde manier, thuis, op je werk en op straat. Een overtuigd gelovige weet dat en zal dus nooit luisteren naar deze bewering.

    Ook jij maakt een fout. Je zegt dat het voor Christenen een grote stap is om een land in te richten en te besturen volgen Christelijke normen en waarden. Voor Christenen is dat geen grote stap, voor Nederlanders echter wel. Nederlanders zijn hun Christelijke godsdienst kwijt, je kan Nederlanders dus ook niet gewoon Christelijk noemen. Een Christen ziet graag dat we eindelijk eens wetten hebben die overeenstemmen met de wil van God. Nederlanders over het algemeen zijn niet Christelijk maar zijn 'niets' en zij zien het inderdaad als een stap terug in de tijd. Als je de feiten echter goed bekijkt is het juist weer een stap vooruit. Een stapje vooruit naar meer beschaving, het is namelijk erg barbaars om gewoon maar kinderen operatief te vermoorden en opa's en oma's plat te spuiten omdat ze overbodig zijn voor de maatschappij, etc.

    Jullie (bijna alle Moslims op dit forum) moeten goed het verschil maken tussen Christenen en Nederlanders. Een Nederlander is niet vanzelf Christen. Veel Nederlanders hebben een Christelijke achtergrond maar zijn dat allang vergeten. Veel Nederlanders zijn hun geloof in God en de Kerk kwijt en leven dus niet naar de normen en waarden van God en de Kerk. Onze maatschappij kenmerkt zich door het verlochenen van het Christelijk verleden, mensen lijken zich te schamen voor hun eigen achtergrond, wortels die wel degelijk Christelijk is. Mensen word wijsgemaakt dat het Christendom iets is voor domme mensen en dat je als intelectueel niet in God kan geloven, etc. etc.
    Kortom maak verschil tussen Christenen en Nederlanders. Jij lijkt namelijk te spreken over Nederlanders, maar  je zegt steeds Christenen. Daardoor klopt je hele verhaal niet.

    Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn dat we in een verwerpelijke maatschappij leven. Een maatschappij waar veel fout is en waar steeds meer fout gaat. Mensen staan zelfs open voor een NVD (de vorige weerk opgerichte pedofielen partij). Mensen vinden dat je dat niet moet verbieden, wat is de volgende stap vraag ik mij dan af een partij voor verkrachters? Of wordt kinderporno straks echt gelegaliseerd en mag je vanaf je 12e of nog jonger erin gaan meespelen? De grenzen worden steeds verder verlegt en steeds vager. Mensen denken steeds meer vrijheden te hebben, in feite zitten ze echter gevangen in hun maatschappij van seks, consumptie, doelloosheid, etc.
    Ik maak wel degelijk een onderscheid tussen nederlanders en christenen. Ik heb het juist over de christenen met wie ik spreek die zeggen dat ze het een enorme stap terug zouden vinden als nederland geregeerd zou worden volgens christelijke waarden en normen. En dan heb ik het over christenen van allerlei afkomsten, dus mijn verhaal klopt wel degelijk. Een Moslim weet als geen ander hoe het is om over een kam geschoren te worden dus ik kan het onderscheid tussen christen en nederlander heel goed maken.

    -------------
    Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
    Overgeleverd door: Moslim


    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 16:02
    Heb ik dan voor niks mijn best gedaan om Rahil uit te leggen wat de betekenis is van "God is dood"?
    Laat ik het dan eens heel simpel zeggen: (het geloof in) STERKE MAN is dood.



    Geplaatst door: Rahil Amin
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 16:46

    Wat de betekenis ook moge zijn, ik blijf het maar een rare uitdrukking vinden.

    Dit klinkt mij vele malen beter in de oren:

    Allah, er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestandige,
    sluimer noch slaap kan Hem treffen.
    Aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is.
    Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof?
    Hij kent wat er voor hen is en wat achter
    hen is. En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, behalve wat Hij wil.
    En Zijn Zetel strekt zich uit over de Hemelen
    en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet;
    Hij is de Verhevene, de Almachtige.
    (Al Baqarah:255)



    -------------
    Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
    Overgeleverd door: Moslim


    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 16:52
    In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

    Wat de betekenis ook moge zijn, ik blijf het maar een rare uitdrukking vinden.


    Dit klinkt mij vele malen beter in de oren:


    Allah, er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestandige,sluimer noch slaap kan Hem treffen.Aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is.Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof?Hij kent wat er voor hen is en wat achterhen is. En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, behalve wat Hij wil.En Zijn�Zetel strekt zich uit over de�Hemelenen de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet;Hij is de Verhevene, de Almachtige.(Al Baqarah:255)



    Het moge je bevreemden, maar dit klinkt ook mij als muziek in de oren..............
    En geen mensenkind zal delen in Zijn macht....


    Geplaatst door: Ruud
    Geplaatst op: 05 juni 2006 om 21:14
    Logisch ook... En gelukkig maar...


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 04:02
    In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

    Ik maak wel degelijk een onderscheid tussen nederlanders en christenen. Ik heb het juist over de christenen met wie ik spreek die zeggen dat ze het een enorme stap terug zouden vinden als nederland geregeerd zou worden volgens christelijke waarden en normen. En dan heb ik het over christenen van allerlei afkomsten, dus mijn verhaal klopt wel degelijk. Een Moslim weet als geen ander hoe het is om over een kam geschoren te worden dus ik kan het onderscheid tussen christen en nederlander heel goed maken.


    Ik heb het idee dat jij het verschil niet maakt, misschien heb ik dat idee wel omdat teveel mensen hier dat verschil niet maken.

    Ik vind het vreemd dat Christenen zelf zeggen dat ze het een stap terug in de tijd vinden om volgens Christelijke normen en waarden geregeerd te worden. Het zou weer een stap vooruit zijn als je het mij vraagt. En voor elke Christen zou het een droom moeten zijn dat ons land weer op het goede pad zou zijn. Voor elke Moslim zou het een stuk dichter bij hun overtuiging staan en dus ook een vooruitgang.

    Christenen die het een stap terug in de tijd vinden zijn denk ik erg be�nvloed door het heersende (anti-religieuze) klimaat, zo erg dat ze er zelf ook in meegaan. Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Verder klopt je verhaal dan nog steeds niet. Omdat jij met een groepje Christenen spreekt. En ik spreek weer met een ander groepje. Dat de twee zo verschillen van elkaar laat al zien dat jou beeld niet te projecteren valt op alle Christenen. Dat de mijne dat ook niet is weet ik, ik ben er echter wel van overtuigd dat het zou moeten kunnen. Een Christen zou moeten strijden voor de Christelijke normen en waarden uit liefde voor onze Heer.


    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 04:51
    [QUOTE=Bonifatius]
    [QUOTE=Rahil Amin] Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Zo lang die rol blijkt uit je EIGEN GEDRAG is er niets aan de hand



    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 06:08
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    [QUOTE=Bonifatius]
    [QUOTE=Rahil Amin] Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Zo lang die rol blijkt uit je EIGEN GEDRAG is er niets aan de hand



    En hoe bedoel je dat precies? Dat ik mij door mijn geloof goed probeer te gedragen spreekt voor zich.

    Het klimaat is echter zo dat religie geen rol mag spelen, je mag je op straat dus niet uitspreken over je geloof. Ik mag niet zeggen dat ik die blinde man helpt omdat God dat van mij vraagt. Een godsdienst mag niet zichtbaar zijn en zich zichtbaar manifesteren. Alles moet achter deuren en neutrale gevels en als je dan op straat loopt en probeert te leven naar je geloof dan moet je dat maar in stilte doen. God mag geen rol spelen in wat je doet, die God moet je maar thuis laten. Dat is wat het klimaat vandaag de dag van je vraagt.


    Geplaatst door: alzukar
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 08:15
    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    [QUOTE=Bonifatius]
    [QUOTE=Rahil Amin] Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Zo lang die rol blijkt uit je EIGEN GEDRAG is er niets aan de hand

    En hoe bedoel je dat precies? Dat ik mij door mijn geloof goed probeer te gedragen spreekt voor zich. Het klimaat is echter zo dat religie geen rol mag spelen, je mag je op straat dus niet uitspreken over je geloof. Ik mag niet zeggen dat ik die blinde man helpt omdat God dat van mij vraagt. Een godsdienst mag niet zichtbaar zijn en zich zichtbaar manifesteren. Alles moet achter deuren en neutrale gevels en als je dan op straat loopt en probeert te leven naar je geloof dan moet je dat maar in stilte doen. God mag geen rol spelen in wat je doet, die God moet je maar thuis laten. Dat is wat het klimaat vandaag de dag van je vraagt.


    Terechtwijzende kritiek uit hoofde van eigen geloofsgelijk pikken mensen eenvoudigweg niet meer. Zo pik ik het niet dat Katholieken mij steeds maar weer vragen waarom ik niet ter communie ga, niet bid aan tafel, niet voor de kerk getrouwd ben en mijn kinderen niet heb laten dopen. En ik pik het niet dat ik niet mag deelnemen aan gesprekken over God omdat ik "dus" ongelovig zou zijn.
    Jammer voor de religies dat zij niet meer de eerste viool mogen spelen, maar w�l iets dat zij aan zichzelf hebben te danken.


    Geplaatst door: Bonifatius
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 09:38
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    [QUOTE=Bonifatius]
    [QUOTE=Rahil Amin] Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Zo lang die rol blijkt uit je EIGEN GEDRAG is er niets aan de hand

    En hoe bedoel je dat precies? Dat ik mij door mijn geloof goed probeer te gedragen spreekt voor zich. Het klimaat is echter zo dat religie geen rol mag spelen, je mag je op straat dus niet uitspreken over je geloof. Ik mag niet zeggen dat ik die blinde man helpt omdat God dat van mij vraagt. Een godsdienst mag niet zichtbaar zijn en zich zichtbaar manifesteren. Alles moet achter deuren en neutrale gevels en als je dan op straat loopt en probeert te leven naar je geloof dan moet je dat maar in stilte doen. God mag geen rol spelen in wat je doet, die God moet je maar thuis laten. Dat is wat het klimaat vandaag de dag van je vraagt.


    Terechtwijzende kritiek uit hoofde van eigen geloofsgelijk pikken mensen eenvoudigweg niet meer. Zo pik ik het niet dat Katholieken mij steeds maar weer vragen waarom ik niet ter communie ga, niet bid aan tafel, niet voor de kerk getrouwd ben en mijn kinderen niet heb laten dopen. En ik pik het niet dat ik niet mag deelnemen aan gesprekken over God omdat ik "dus" ongelovig zou zijn.
    Jammer voor de religies dat zij niet meer de eerste viool mogen spelen, maar w�l iets dat zij aan zichzelf hebben te danken.


    Gesprekken over God mag je van mij aan deel nemen.

    Ik vind het een vraag die gesteld mag worden waarom je sommige dingen niet doet. Hoewel ik de communie vraag wat vreemd vind, want je kan ook mensen hebben die niet gaan omdat ze in doodzonde verkeren en die geven niet graag een bevredigend antwoord zegmaar (je verteld nu eenmaal niet aan jan en allemaal dat je een vreselijke fout hebt gemaakt en helemaal niet wat voor fout).

    De opmerking dat je niet ter communie gaat duidt erop dat je wel in de kerk komt. Waarom kom je in de kerk is dan mijn vraag (niet aanvallende bedoelt, gewoon interesse).




    Geplaatst door: Rahil Amin
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 10:50
    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    [QUOTE=Bonifatius]
    [QUOTE=Rahil Amin] Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Zo lang die rol blijkt uit je EIGEN GEDRAG is er niets aan de hand



    En hoe bedoel je dat precies? Dat ik mij door mijn geloof goed probeer te gedragen spreekt voor zich.

    Het klimaat is echter zo dat religie geen rol mag spelen, je mag je op straat dus niet uitspreken over je geloof. Ik mag niet zeggen dat ik die blinde man helpt omdat God dat van mij vraagt. Een godsdienst mag niet zichtbaar zijn en zich zichtbaar manifesteren. Alles moet achter deuren en neutrale gevels en als je dan op straat loopt en probeert te leven naar je geloof dan moet je dat maar in stilte doen. God mag geen rol spelen in wat je doet, die God moet je maar thuis laten. Dat is wat het klimaat vandaag de dag van je vraagt.
    Ik vind scheiding van kerk en staat een systeem waar eerder ongelovigen baat bij hebben dan gelovigen. Daarom ben ik trots op mijn Moslimbroeders en Moslimzusters die hun geloof op de correcte wijze uitdragen volgens de Koran en de Soennah. Truc van de sjeitaan om te proberen om religie te verbannen naar de achterkamer (en uiteindelijk helemaal) zodat de samenleving nog meer in verval raakt.

    -------------
    Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
    Overgeleverd door: Moslim


    Geplaatst door: Rahil Amin
    Geplaatst op: 06 juni 2006 om 10:53
    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


    In eerste instantie geplaatst door alzukar

    [QUOTE=Bonifatius]
    [QUOTE=Rahil Amin] Met anti-religieus bedoel ik het klimaat dat geloof moet stoppen als je het huis uitstapt, dus dat je geloof vooral niet een rol mag spelen in je leven buitenshuis.

    Zo lang die rol blijkt uit je EIGEN GEDRAG is er niets aan de hand

    En hoe bedoel je dat precies? Dat ik mij door mijn geloof goed probeer te gedragen spreekt voor zich. Het klimaat is echter zo dat religie geen rol mag spelen, je mag je op straat dus niet uitspreken over je geloof. Ik mag niet zeggen dat ik die blinde man helpt omdat God dat van mij vraagt. Een godsdienst mag niet zichtbaar zijn en zich zichtbaar manifesteren. Alles moet achter deuren en neutrale gevels en als je dan op straat loopt en probeert te leven naar je geloof dan moet je dat maar in stilte doen. God mag geen rol spelen in wat je doet, die God moet je maar thuis laten. Dat is wat het klimaat vandaag de dag van je vraagt.


    Terechtwijzende kritiek uit hoofde van eigen geloofsgelijk pikken mensen eenvoudigweg niet meer. Zo pik ik het niet dat Katholieken mij steeds maar weer vragen waarom ik niet ter communie ga, niet bid aan tafel, niet voor de kerk getrouwd ben en mijn kinderen niet heb laten dopen. En ik pik het niet dat ik niet mag deelnemen aan gesprekken over God omdat ik "dus" ongelovig zou zijn.
    Jammer voor de religies dat zij niet meer de eerste viool mogen spelen, maar w�l iets dat zij aan zichzelf hebben te danken.
    Proberen ze je niet slechts aan te sporen tot het goede? Ik heb liever dat iemand aan mij vraagt waarom ik niet bid en me misschien op andere gedachten probeert te brengen dan dat iemand tegen me zegt dat bidden helemaal niet nodig is omdat geloof zogenaamd "alleen" in het hart zit.

    -------------
    Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
    Overgeleverd door: Moslim



    Druk de pagina | Sluit venster