Onderstaand stuk heb ik van een andere website gehaald en maakt voor mij een hele hoop duidelijk. Het is het doel van ons leven, het nut van ons bestaan. En Allah bevestigt dit in de Koran zo:
"En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen" (Surah 51: Ayah 56)
Het belang van het gebed
Het gebed heeft een vorm en een geest. Zijn vorm is de aanbidding met het lichaam, zijn geest is de aanbidding met het hart. Het is daardoor een lichamelijke en geestelijke aanbidding. Het hart en het gezicht van hem of haar die het gebed verricht, zal schijnen met goddelijk licht en de ziel zal hoog verheven zijn. Het is de fakkel tussen de slaaf en zijn Meester. De verrichting van het gebed is een van de grootste, zo niet het grootste teken van geloof, de belangrijkste onder de aanbiddingvormen van de Islam en de zekerste manier om Allah (Geprezen en Verheven is Hij) te danken voor Zijn onbegrensde gunsten. Het gebed ontkennen is jezelf afscheiden van Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Het is jezelf beroven van de Genade van Allah en je onthouden van Zijn Gunsten en van de overvloedige Goedheid en Edelmoedigheid. Het oprechte gebed is een medicijn voor de ziekten in de harten der mensen en een tegengif voor de corruptie in de ziel. Het is het licht welke de duisternis verdrijft van zonden en kwaad.
In een Hadith overgeleverd door Aboe Hoerayrah zegt de profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegen zij met hem): "Kijk, als ieder van jullie een rivier voor de deur van zijn huis had stromen, waarin jullie vijf keer per dag zouden baden, zou er enig vuil bij jullie overblijven?". De metgezellen antwoordden: "Nee, niets van het vuil zou er achterblijven?". De profeet antwoordde: "Dit is hetzelfde met de vijf gebeden waarbij Allah onze zonden wegwast". (Boekhari en Moeslim)
Eenheid en gelijkheid in het gebed. Gelijkheid en rechtvaardigheid manifesteren zich zeer duidelijk door het gebed, wanneer de gebedsoproeper roept: "Kom tot het gebed, Kom tot het gebed; kom tot voorspoed, kom tot voorspoed". Zij voor wie het gebed een verplichting is en de aadhaan (oproep tot het gebed) horen, rijk of arm, jong of oud, leider of onderdaan, zij allen verzamelen zich en stellen zich op in een rij zonder onderscheid of verschillen en allen zijn dienaren van Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Zij ontmoeten elkaar op gemeenschappelijke grond in het huis van Allah, zich concentrerend op Hem en zich neerbuigend voor hun Schepper. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Qor-aan: �Alle moskee�n behoren toe aan Allah, roept daarom niemand naast Mij aan.� (72:18)
Staande achter een Imam (voorganger), in de richting van de Ka�ba te Mekka (de Qiblah), in aanbidding van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) die geen deelgenoten heeft, Zijn straf vrezend en vragend om Zijn Genade. V oorwaar, Zijn Goddelijke Zegeningen zullen over hen komen en zij zullen gevuld zijn met Zijn Genade. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Qor-aan:�En zaait geen verderf op aarde na de verbetering ervan, en roep Hem aan, (Zijn bestraffing) vrezend, en (Zijn Barmhartigheid) begerend: voorwaar, de Barmhartigheid van Allah is dicht bij de weldoeners.� (7:56)
Het oordeel over hen die afstand hebben gedaan van het gebed. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft het gebed geschonken, maar tevens wettelijk verplicht en heeft het de vuurtoren van de Islam en tot pilaar van zijn religie gemaakt. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zegt in een hadith: "Aan top is de Islam. De Pilaar die haar ondersteund is het gebed en de hoogste plaats in haar is het strijden voor de zaak van Allah". Het gebed is de eerste geopenbaarde religieuze verplichting, opgelegd door Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Het werd gegeven in de nacht waarin de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) de Mi�raadj (hemelreis) maakte, vergezeld door de engel Gabri�l (vrede zij met hem). Om zijn uitzonderlijke belangrijkheid en de grote waarde, die Allah aan het gebed hechtte, duidelijk te maken, sprak Allah (Geprezen en Verheven is Hij) rechtstreeks tot de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem), zonder enige bemiddeling. Daarin verzocht Hij een harde benadering van degenen, die het gebed ontkennen, hen beschouwende als ongelovigen en ver afgedwaald van het rechte pad. Hij die zichzelf van het gebed heeft afgekeerd, heeft zich in feite van de Islam afgekeerd en ontstemt zijn Heer. Hij verbreekt de geboden van zijn geloof en plaatst zich op de weg naar de totale vernietiging. Door zo'n gedrag zijn al zijn vroegere goede werken van geen enkele betekenis meer, want zijn gedragingen zijn het tegenovergestelde van wat Allah ons geboden heeft. En hij die ongehoorzaam aan Allah is, is in feite degene die hem ontkent, want wanneer hij gehoor gegeven had aan de uitnodiging van Allah, zou hij zich met zekerheid ondergeschikt hebben gemaakt aan de meest goddelijke van alle geboden. Allah de Almachtige zegt: �Verricht de gebeden aan de twee uiteinden van de dag en bij de aanvang van de nacht, voorzeker, goede werken verdrijven kwade werken. Dit is een aanmaning voor degenen die er lering uit trekken�. (11:114)
En: �Daarom, richt Uw aangezicht oprecht tot de ware Godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. De schepping van Allah kent geen veranderingen dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet. U tot hem bekerende, vreest Hem en beoefen het gebed en behoort niet tot de afgoddienaren.� (30:31-32)
En: �Wanneer gij veilig zijt, onderhoudt het gebed, voorwaar het gebed is de gelovigen op vastgestelde tijden opgelegd.�. (4:104)
Het niet bidden en ontkennen van de verplichting, wordt gezien als ongeloof en plaatst iemand buiten de Islam. Djaabir (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalt dat de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: Tussen een persoon en ongeloof staat het gebed. (overgeleverd door Ahmad, Moeslim, Aboe Dawad, at-Tirmidzi en Ibn Majah) En Boeraydah (moge Allah tevreden zijn met hem) heeft gezegd: "Ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen�: "De verplichting welke ons van hen scheidt is het gebed. Hij die er afstand van doet is een ongelovige geworden". En van Abdoellah Ibn �Oemar is de overlevering, dat op een dag, pratend over het gebed, de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: "Voor degene die het gebed verricht, zal het een licht zijn, een bewijs en een verlossing op de dag der opstanding. Voor degene die het niet onderhouden heeft, is er geen licht, geen bewijs, geen oplossing en op de dag der opstanding is hij als Qaaroen, Fir�aun, Haman en Oebayy Ibnoe Khalaf". (Overgeleverd door Ahmad. At-Tabaraani en Ibn-H�ibbaan)
Deze eervolle overleveringen en woorden van bevel vanuit de Heilige Qor-aan geven ons duidelijkheid omtrent de enorme zonde die men begaat wanneer men het gebed opgeeft. Ook duiden zij ons aan welke hun plaats zal zijn in dit leven en in het Hiernamaals. Vanwege deze en andere overleveringen en vanwege de enorme waarde en positie van het gebed in de Islam, zijn vele metgezellen van de profeet van mening dat degene die afstand doet van het gebed, ongelovig is geworden en vele geleerde mensen stemmen in met hun visie. Dit is wat Ibn Roeshd zegt in Bidaayat Al-Moedjtahid; "Al-Haafidhz Abd` Al-�Adhzim Al-Moendhieri zegt: "Een groep metgezellen (moge Allah tevreden zijn met hen) van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) is van mening dat, wie ook zijn gebed opzettelijk opschort totdat de gebedstijd gepasseerd is, tot ongelovige kan worden verklaard". De hierboven vermelde visie is de overtuiging van metgezellen als `Oemar Ibn l-Khattaab, ` Abd Allah Ibn Mas`oed, `Abd Allah Ibn`Abbaas, Moe`aadh Ibn Djabal, Djaabier Ibn `Abd-Allah en Aboe Ad-Dardaa-e (moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) tevreden met hen allen zijn). Onder hen die geen Sah�aba (metgezellen) waren, maar dezelfde overtuiging hebben, zijn: `Ahmad Ibn H�anbal, Is-h�aaq Ibn Raahaweeh, `Abd Allah Ibn Al-Moebaarak, An-Nakha`i, Al-H�akam Ibn Shaybah, Zoehayr Ibn h�arb en anderen". Nog anderen houden vast aan de visie dat hij die opzettelijk afstand doet van het gebed zonder zijn fundamentele geloof in de islam op te geven, niettemin ver afgedwaald is van het Pad der Waarheid en om geen slecht voorbeeld te zijn voor anderen, moet hij gestraft worden, totdat hij zijn gebeden hervat. De wet in Islam maant zijn volgelingen zeer streng en nauwkeurig tot een oprechte naleving van de Shari`ah (Islamitische Wetgeving) door het constant bezig zijn in de beoefening van het gebed, de belangrijkste zuil in islam en de grootste in omvang onder de religieuze verplichtingen. Geen wonder dat hij als een ongelovige betiteld wordt, of als iemand die van de Waarheid is afgedwaald. Immers, in de Heilige Qor-aan lezen we dat hij die zijn gebeden opgeeft een zondaar genoemd wordt en gerekend wordt tot de ongehoorzamen die in de Hel worden geworpen. Allah, de Almachtige, zegt in de Qor-aan: �Zullen Wij hen die zich aan Allah hebben overgegeven net zo behandelen als de zondaars? Wat is er met jullie? Hoe oordelen jullie?� (68:35-36)
Inderdaad legt de Qor-aan ons verder uit en beschrijft de zondaar, die de gelovigen ontmoet, zeggend: �Iedere ziel is een borg voor wat zij heeft verricht. Behalve de mensen van de rechterzijde. In Tuinen (het Paradijs) vragen zij elkaar. Over de misdadigers. (Zij zeggen:) �Wat heeft hen naar de Hel gevoerd? Zij zeiden: �Wij behoorden niet tot hen die het gebed verrichten. Noch voedden wij de armen. En wij plachten ijdele gesprekken te voeren met degenen die ijdel praatten. En wij plachten de Dag Des oordeels te ontkennen. Tot het zekere (de dood) ons overviel�.� (74:38-47)
------------- Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen. Overgeleverd door: Moslim
|