Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenHijaab Verbod!!!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hijaab Verbod!!!
    Geplaatst op: 14 februari 2004 om 00:42

A selaam oe Ale'ykoem,

Graag jullie aandacht voor het volgende: bij Islaam Events is hier al bekendheid voor gegeven. Maar omdat ik dit een zeer belangrijk en, voor ons Moslims, zeer aangrijpend punt vind, wil ik jullie er nogmaals aan herinneren dat zondag 22 Februari 2004 om 14:00 zowel in Amsterdam, Brussel en Parijs een Europese Betoging tegen het Hijaab-verbod wordt gehouden!

De Maatschappelijke discussie over het dragen van de hijaab is in alle hevigheid losgebarsten. Het debat wordt valselijk onder het mom van "emancipatie", "bevrijding" en "neutraliteit van de staat" gevoerd. Deze discussie gaat echter dieper, al geruime tijd wordt er een hetze gevoerd tegen de Islam, en de laatste tijd richt het offensief zich voornamelijk tegen de hijaab.

Het dragen van de hijaab wordt door een overgrote deel van de westerlingen geassocieerd met onderdrukking, achterstelling en fundamentalisme. Tevens wordt er veelal gesuggereerd dat Moslimvrouwen met hijaab niet ge�mancipeerd zijn. Dat de hoofddoek voor vele vrouwen een weg tot emancipatie kan zijn, lijkt velen te ontgaan. Emancipatie betekend in eerste instantie dat het aan de mensen zelf is om hn eigen vrijheid te omschrijven. Wanneer dat anderen dat voor hun doen, betekent het onderdrukking, of deze nu religieus fundamentalistisch of athe�stisch fundamentalistisch ge�snpireerd is. Het dragen van de hijaab is een voorschrift dat in de Qora'an genoemd wordt. De hijaab is derhalve geen religieus symbool, maar een religieuze praktijk. De bekrompen mentaliteit van sommigen op scholen en de arbeidsmarkt beperken het emancipatieproces van Moslimvrouwen. Omdat zij weigeren de keuze van de Moslima te accepteren en haar als volwaardige persoon te zien.

Zoals eerder gezegd is de hijaab geen religieus symbool, maar een religieuze praktijk. Wanneer de overheid nu zou bepalen welke religieuze praktijken wel of niet mogen worden toegepast, wordt ��n van de meest fundamentele mensenrechten geschonden, namelijk die van vrijheid van religie; Artikel 18 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens stelt immers:

"Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door erediensten en de inachtneming van de geboden en voorschriften".

Om democratisch te zijn moet een staat neutraal zijn. Neutraliteit betekent echter niet het vernietigen van elke publieke religieuze manifestatie. Neutraliteit betekent wel dat de staat ervoor zorgt dat alle burgers hun eigen geloofsovertuigingen vrij kunnen beleven zoals zij het nodig achten, zonder dat de overheid hierin tussenkomt noch kleur bekent.

Bron: AEL

Wa Ale'ykoem a Selaam.

 

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Anittan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 07 februari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 23
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2004 om 00:52

Salaam,

Kan er iemand mij vertellen waar de betoging in Brussel zal plaatsvinden? 

Wa salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2004 om 11:12
In eerste instantie geplaatst door Leyla

 De hijaab is derhalve geen religieus symbool, maar een religieuze praktijk.

Assalamu alaikum,

dit is een heel interessante opinie die de hele "hoofddoekjes-discussie" een compleet andere wending geeft! Een verbod op het dragen van een hoofddoek (in openbare instellingen) is een verbod op het practiseren van je levensovertuiging. Ik geloof niet dat de dames en heren beleidsmakers daar bij hebben stilgestaan... of juist wel...

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2004 om 11:15

asalam aleikum wa rahmatoelahie Anittan,

In brussel verzamelen bij het Noord station,om half 2

zie link http://www.ael.nl/Hijaab.jpg

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Anittan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 07 februari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 23
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2004 om 00:18

Salaam,

Shoekran Zahra.

Wa salaam

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2004 om 05:06

A selaam oe Ale'ykoem,

De betoging zal op de volgende plaatsen gehouden worden:

  • Amsterdam (De Dam)
  • Brussel (Het Noord Station)
  • Parijs (Place de la R�publique)

Moge Allah (swt) ons de kracht en het het geduld geven, opdat wij verkrijgen wat ons toebehoort: het vrij kunnen dragen van onze Hijaab.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 00:57

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Ik zit net nog even het late nieuws te kijken...ook in nederland begint de trammelant om de hoofddoek!!!

'want geloof beleef je van binnen...dat hoeft niet met uiterlijke kenmerken...'

WAKKER WORDEN!!!Islaam beleef je van binnen EN van buiten en van je tenen tot je kruin!!!

Als we geen uiterlijke kenmerken meer mogen hebben\dragen...uit vrije wil,

waarom moet ik me dan blootgeven,omdat ANDEREN dat willen???

Ze kunnen een hoofddoek toch niet gelijkstellen aan een kruisje om je nek?

Ze vragen ons om onze aura`s bloot te geven!!!!

Is hier dan echt geen oplossing voor?

Moge Allah ons bijstaan!

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 03:35
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,


Ik zit net nog even het late nieuws te kijken...ook in nederland begint de trammelant om de hoofddoek!!!


'want geloof beleef je van binnen...dat hoeft niet met uiterlijke kenmerken...'


WAKKER WORDEN!!!Islaam beleef je van binnen EN van buiten en van je tenen tot je kruin!!!


Als we geen uiterlijke kenmerken meer mogen hebben\dragen...uit vrije wil,


waarom moet ik me dan blootgeven,omdat ANDEREN dat willen???


Ze kunnen een hoofddoek toch niet gelijkstellen aan een kruisje om je nek?


Ze vragen ons om onze aura`s bloot te geven!!!!


Is hier dan echt geen oplossing voor?


Moge Allah ons bijstaan!


wa sallam



Assalaamoe Alaikoem,

De Kafirs zullen het ons moeilijk blijven maken. Maar wij zullen overwinnen Inshallah.

Maar waar ik me zo aan erger is dat er enkele vrouwen of mannen(maar in dit geval vaak vrouwen) op de t.v. komen praten dat de hoofddoek niet verplicht is..

Vrees Allah(S.W.A.)

�En laten zij hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is.� (Soerat an-Noer: 31)
(Ibn cAbbas heeft gezegd dat met �behalve wat daarvan zichtbaar is� het gezicht en de handen bedoeld worden.)

Dus blijf die hidjaab gewoon dragen!! Veel meisjes zijn al "betoverd" door de kafirs en dragen een piratenkapje op hun hoofd met de mededeling dat dit een hidjaab is...
Inshallah zullen ze juist sterker worden door "de strijd tegen de hoofdoekjes"(schrijf express "jes" erachter..heb daar zo'n hekel aan gewoon legaal kleineren)
Dat zij zich juist zullen verzetten...en de Hidjaab met trots zullen dragen.

Weet dat er veel Broeders en Zusters achter je staan!
Weet dat Allah(S.W.A.) alles ziet.
Moet jij hier veel doorstaan...dan zal dit jou misschien in het hiernaarmaals redden. En daar leven wij toch voor Inshallah...

DUS WEES STERK!!!
MET Z'N ALLEN!!!

wassalaam

Jullie broeder in Islam

NAK4LIFE
NASIR ALI KHAN
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 03:46

 

asalaam wa alaikoum wrb...

 agie je hebt geljik....

Ik draag nu ook een hijaab....alhamdoelilah...wilde het effe met iedereen delen...

wa salaam...

Fatiha

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 03:58
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah


asalaam wa alaikoum wrb...


�agie je hebt geljik....


Ik draag nu ook een hijaab....alhamdoelilah...wilde het effe met iedereen delen...


wa salaam...


Fatiha



MASHALLAH,

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 05:19

 

Salaam wa alaikoum wrb..

Oeghtie djazakulahi ghairan...Ik ben blij dat ik de stap genomen heb....het is veel makkelijker dan ik had gedacht....maar het voelt heerlijk....het is alleen lastig...dat de hoofddoek elke keer een beetje los zit....dat is wel jammer...maar mijn ervaringen zijn voor mij persoonlijk goed...alleen soms krijg je van die domme opmerkingen...maar jah...die krijg je altijd.....Maar alhamdoelilah...vind het heerlijk om het op te doen..en nu vind ik het hartstikke tof om zuster genoemd te worden...door mijn zusters en broeders....omdat ik nu ook echt een zuster ben... 

wa salaam....

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 05:20

 

 

huh mijn reactie komt boven de jouw zahra...weird...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 07:00
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah



huh mijn reactie komt boven de jouw zahra...weird...



Bekijk de tijd die staat bij het bericht van Zahra....het spookt hier
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 11:26

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe

oghtie,Masha`Allaaaah dat je deze stap genomen hebt!

Hoe zijn je eerste ervaringen?

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 16:08

Salaam alaikom,

Ik draag alhamdoelilah mijn hijab vanaf mijn 12e jaar, dat is negen jaar geleden.

Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik me de tijd niet eens kan herrineren toen ik m nog niet droeg.

Ik zou nooit maar dan ook nooit af kunnen doen, voor welke reden dan ook. Ik ben er zo aan gehecht geraakt, dat ik de meiden in mijn omgeving het gevoel niet eens kan uitleggen.

Ik draag m op mijn werk, en er is niemand die daar problemen mee heeft. Ik krijg er juist alleen maar compimentjes, alhamdoelilah.

Ik begrijp ook eerlijk gezegd de meiden niet die als excuus zeggen: dat ze 'm pas willen dragen asl ze er KLAAR voor zijn.

En wanner komt die tijd, over een maad, een jaar, misschien wel NOOIT (dan is het te laat).

Wat voor een nut heeft het om je haar, je nek en je boezems te laten zien aan de buitenwereld??????????

Ik zou zeggen, ik daag de meiden uit die 'm nog niet dragen. Ik verzeker je dat je er een fantastisch/heerlijk gevoel van krijgt!!!

Masalama

Souad

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 05:21

Assalamu alaikum,

een verbod op het dragen van een hoofddoek is naar mijn mening belachelijk. Zoals Leyla al aangaf is de islamitische sluier een ibadat; dat verbieden is verbieden moslim te zijn en een islamitische levensbeschouwing na te leven. Dat heeft mijns inziens ook niets te maken met het scheiden van kerk en staat, omdat dat idee gaat over besluitvorming op politiek gebied en dat is weer een andere discussie. Dit besluit; het verbieden van de hoofddoek in openbare instellingen als scholen en overheidsinstellingen is een beperking van de individuele vrijheid wat toch ook een van de pijlers is van de franse revolutie waar de dames en heren beleidsmakers zich op willen baseren bij dit verbod. En moslims komen terecht op voor hun recht op die vrijheid.

Maar als je de zaak omdraait, hoe denken jullie over een hoofddoekplicht van overheidswege, zeg maar zoals in saoudi arabie. In de sharia is er geen scheiding tussen kerk en staat, en dus ook geen individuele vrijheid. Wat als een moslima besluit geen hidjaab te dragen. Zou zo'n vrouw dan verplicht moeten worden er wel een te dragen (niet door Allah s.w.t. maar door b.v. "religieuze politie")? Zijn wij bereid de vrijheid die we voor onszelf opeisen ook aan anderen te geven? Zelfs als ze tegen onze principes ingaan, zoals een ambtenaar met hoofddoek schijnbaar ingaat tegen de franse seculiere principes?

Waar ik benieuwd naar ben is jullie idee bij "la ikra fie dien"; in de Godsdienst is geen dwang.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 05:36

Beste Amier,

Interessante vraagstelling. Feitelijk raakt ze de fundamentele vraag of overheden wel of niet op religieuze basis kunnen of moeten functioneren. Ik zelf denk van niet. Voor een vrije uitoefening van geloofsovertuiging is het risico te groot als de overheid zelf (en dus haar wetgeving) gebaseerd is op de voorschriften van ��n bepaalde religie.

Ben zelf wel benieuw naar de mening van Nederlandse Moslims. Zien jullie Nederland -ooit- als een staat op Islamitische grondsl*g? Zo ja, hoe wordt in dat geval de vrijheid van religie gegarandeerd?

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
Loqmaan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 06:55

Assalamoe 3alaikoem,

Beste Vincent,

Nederland als een staat op islamitische grondsl*g....wie weet. Maar mocht dit ooit gebeuren dan zal vrijheid van religie zeker 1 van de dingen zijn die gelden (hoop ik). In de Koran staat nl.  "Lakoem dienoekom wa lija dien" . Jullie hebben jullie geloof en ik heb mijn geloof. Verder zijn er nog tal van verzen in de Koran aan te halen die vrijheid van religie verkondigen.

Het standpunt van de franse regering t.o.v. de hoofddoek vind ik triest. Ik denk ook dat het vandaag de hoofddoek is en morgen is het weer wat anders (mischien zijn dit wel de voorbereidingen naar grotere plannen, ik-zelf zou er niet verbaasd van zijn). Het is ook geen religieus symbool maar veel meer dan dat. Het dragen van een hoofddoek wordt je verboden...de gedachte alleen al...nou nou nou...Iets wat ook wel hierover gezegd mag worden is dat het in Turkije allang zo is dat een vrouw die bv voor de overheid werkt geen hoofdddoek mag dragen.

Wa 3allaikoemoe assalaam

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 10:57

Beste Loqmaan,

Voor alle duidelijkheid: van mij mag iedereen dragen wat hij of zij wil, zonder bemoeienis van de overheid (en zolang dat het maatschappelijk functioneren niet in de weg staat; bv geen burka voor een kleuterklas).

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 13:19
Salaam 'aleikoem,

In eerste instantie geplaatst door Amier

Zijn wij bereid de vrijheid die we voor onszelf opeisen ook aan anderen te geven?


Masha'Allah Amier! Dit zijn nog eens vragen die wij - juist wij moslims hier in het Westen - onszelf eens wat vaker moeten stellen -- en om vervolgens te proberen niet te blijven haken in heel algemene en abstracte begrippen als de 'rechtvaardigheid', 'vrijheid', 'gelijkheid' in/van de Islam.

Abu wil - later insha'Allah - nog ingaan op je vraag over het (veronderstelde?) geen-dwang-principe in de Islam, want waarschijnlijk is de betreffende aya (in uitwerking) niet zo 'ondubbelzinnig' of 'evident' als op eerste gezicht lijkt.

Wat betreft:
In eerste instantie geplaatst door Vincent

Zien jullie Nederland -ooit- als een staat op Islamitische grondsl*g? Zo ja, hoe wordt in dat geval de vrijheid van religie gegarandeerd?


Wil niet meteen een (mogelijke) discussie op slot gooien, maar waarschijnlijk hebben de meeste Nederlandse moslims (en evengoed niet-moslims!) hier geen flauw benul van. Deze vraagstukken lijken juist een van de grote uitdagingen te zijn voor moslims alhier.
Abu heeft weleens gedacht dat de angst en onzekerheid die deze 'onduidelijkheid' met zich meebrengt voor niet-moslims (maar evenzo moslims) in Nederland en ook in andere Westerse landen, de echte oorzaak is van de drukte rondom en de druk op Islam en moslims in het Westen.

Des te belangrijker en dringender is het om maar eens goed werk te maken van het ('niet-apologetisch') beantwoorden van bovenstaande vragen.

Wa 'aleikoem salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2004 om 04:39

asalam aleikum,

DEMONSTRATIE VANDAAG!

vraagje:zijn er ook dames die in hun eentje naar de demonstratie gaan?

Ik wil wel gaan eigenlijk,maar ben bang voor rellen\onrust...is het overdreven van mij?

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2004 om 07:03
Assalaamoe Alaikoem,

Jouw Hidjaab maakt jou nog geen terrorist >KLIK HIER<

Door Sheich Fawaz Jneid

Subhanallah...leerzaam, duidelijk en mooi stukje...
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 februari 2004 om 02:44
Assalaamoe Alaikoem,

Tijdens de conferentie in Den Haag heeft Nordin Taouil(Moge Allah(S.W.A.) hem het paradijs schenken)een Mashallah mooie lezing gehouden.

Jouw Hijaab maakt jou nog geen Terrorist.

Klik hier om dit te beluisteren...
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.111 seconden.