Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenNaar koran luisteren terwijl je bid??

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Butterfly Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 29
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Naar koran luisteren terwijl je bid??
    Geplaatst op: 20 februari 2004 om 06:32

Assalaamaleikoemwaramathoel'Allahwabarakathoeh,
Ik zoek mijn toevlucht bij Allah de Verhevene tegen de vervloekte sjeitaan
en waarlijk Allah de Almachtige is voldoende als beschermer,
wa salatoe wasallaam ala'Rasoelilah salla alahoe'alaihie wasallaam,
Bismillahie'rahmanie-rahiem

Mijn dierbare broeders&zusters in de islaam,

 

 

Ik vraag me al een tijdje af of dat het toegestaan is om naar de koran te luisteren terwijl je bid??

Of is het beter dat ik niets hoor als ik bid??

 

Moge Allaah de Verhevene ons het Paradijs schenken en ons behoeden van de hel

Amien !

Jullie zuster

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 08:45
Walaikoem Salaam,

Ik wil hier graag mijn !!!!MENING!!!! over geven.

Als je het gebed verricht, behoor je zelf Surah's uit de koran op te zeggen, Du3A's te lezen enz.

Als je dan op de achtergrond koran hoort, kan je jezelf niet concentreren op je eigen gebed. Misschien zet je het bandje wel op de Surah die jij wil gaan reciteren...maar wil je hem dan uit gaan zetten in de Roekoe???

Maar Allah(S.W.A.) weet dit het best

Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 09:03

Salaam,

Ik denk dat je mening aardig klopt agie Nasir, Men behoort zelf uit de Edele Koraan te reciteren, er bestaat een uitzondering en dat is als je achter een (imaam) staat dan behoor je wel te luisteren. walahoe a3lem.

Moge Allaah de Verhevene ons het Paradijs schenken en ons behoeden van de hel
Amin!!

Wa alykoem assalaam.  

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 11:05

Salaam alaikom,

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik tijdens het bidden wel Qoeran heb aanstaan, omdat ik me beter kan concentreren. Bij stilte dwalen mijn gedachte gewoon weg.

Wat ik wel heb horen zeggen, is dat het geen enkel probleem is als je de Qoeran hebt aan staan tijdens het bidden. Maar als je er wel van afgeleid wordt, of je verliest je concentratie, dan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je het beter uit hebt staan.

Wallah oe Alam,

masalama

Souad

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 12:09

Wa alikoem salam oeghtie,

Ik vraag me dan wel af, wat je doet als je in de roekoe' zit, doe je het bandje dan uit ofzo?

Dat zou dan het gebed verstoren, het lijkt me beter als je de soera's uit je hoofd gaat leren inshAllah, en toch met de innerlijke jihad proberen je concentratie erbij te houden..Gair inshAllah..

Wa salamoe 3alaikoem.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
nazib Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 19
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 14:58
eseleem, ouelekoum warhamtoelah, broeders en zusters weet een van jullie misxhien of het mogelijk is om recietaties uit de heilige koraan te downlowden. met name abd sammad ik vind het prachtig om naar zjn ricetaties te luisteren. alvast bedankt voor een reactei hierop. esleem ouelekoum.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 15:02
Assalaamoe Alaikoem,


Download Koran
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 15:07
Assalaamoe Alaikoem,

Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik hoor dat men een bandje/cd aandoet tijdens de salaat.

Tijdens het gezamelijke gebed waarbij de Imam niet hardop reciteerd(Dohr en Asr)heb je ook weleens mensen die een beetje hardop de Surah's reciteren. Dan raak ik ook helemaal in de war!!!

Ik zou dus helemaal niet met een bandje kunnen lezen. Maar wat ik wel doe, lach maar :-) :-) dan bekijk ik voordat ik mijn salaat ga lezen een filmpje van Palestina ofzo....dan doe ik het uit...dan kan ik me heel goed op mijn gebed concentreren...

Maar ja, da's vast raar...Gair Inshallah!!!

wassalaam

Jullie broeder in Islam

NAK(Nasir Ali Khan)4life
Terug naar boven
nazib Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 19
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 15:46
eselaam ouelekoum bedankt voor je info. nak4life
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 16:09

Salaam wa rahmatoelah,

Ik heb de volgende ahadiets gevonden en ik denk dat die voor zich spreken.

De Profeet (vzmh) zei: ''Het was mij verboden om de Koraan te reciteren tijdens de roekoe-e en de sjoedjoed. Prijs gedurende de roekoe-e de Heer en roep Allah tijdens de soedjoed nadrukkelijk aan. Uw smeekbede komt in aanmerking om verhoord te worden.''

Het is voor degene, die achter de imam staat, tijdens het gedeelte van het gebed, waarin de recitatie hardop plaatsvindt, wenselijk slechts te luisteren naar de imam. Het oplezen van de imam komt in de plaats van de zijne. De profeet (vzmh) zei: ''Voor wie zijn gebed achter de imam verricht, vervangt de recitatie van deze laatste de zijne.''    ( Ahmed & Ibn Majeh )

Op een dag zei Hij (vzmh): ''Wie betwist mij toch de recitatie van de Koraan?''

Sinds deze opmerking durfde niemand meer te reciteren, wanneer de Profeet (vzmh) met luider stemme reciteerde.

Wanneer de imam echter zachtjes reciteert (Dohr,Asr) en voor de twee of een laatste roekoe-e), dan is het wenselijk voor degene, die zich achter hem bevindt, om ook zachtjes alleen de Fetiha te reciteren.

Ik zie helaas veel goedbedoelde handelingen in mijn omgeving tijdens de salaat, die dat niet zijn, er valt echt veel te vragen en te vertellen. Een persoonlijk voorbeeld is, ik sloot enige tijd geleden mijn ogen tijdens mijn salaat, om me volkomen inteleven en te concentreren. ook dit blijkt niet volgens de soenna van onze geliefde Profeet (saw). Ook hier op het forum kwam ik het een keer tegen, ik geloof dat oeghtie Zahra een prachtig stuk had gepost: Khoesoe. daarin kon je o.a. het volgende lezen: 

Het is overgeleverd door Aisha dat de boodschapper van Allah (saws)gewoon was te bidden met zijn hoofd schuin naar voren en zijn blik naar beneden,kijkend naar de grond.

Wanneer de profeet de ka�ba binnen kwam ,verlieten zijn ogen nooit de plaats van neerknieling,totdat hij weer naar buiten trad.  Nou dit is duidelijk, Toch?

P.s. Bedankt voor de tip, aghie Nasir misschien dat je een bandje voor me hebt?  (aangezien ze niets meer op tv. laten zien) 

Wa Allahoe a3lem,

Wa 3lykoem assalaam,

 

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
Butterfly Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 29
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 16:25

Assalaamaleikoemwaramathoel'Allahwabarakathoeh,
Bismillahie'rahmanie-rahiem

Mijn dierbare broeders&zusters in de islaam,

 

Dhajzak allahu gairan voor jullie antwoorden en meningen. Het klinkt misschien zwak maar ik heb vaak last van de Sheitan tijdens mijn gebed en dwalen mijn gedachten soms ook af maar als ik dan de koran op de achtergrond hoor is het alsof ik er weer aan word herrinderd dat ik voor Allah sta.

Ik begrijp ook helemaal wat je bedoelt broeder Nasir Ali Khan bij het kijken van een filmpje of het horen van de koran is het net of mijn imaan van binnen groeit. 

 

Moge Allaah de Verhevene ons het Paradijs schenken en ons behoeden van de hel

Amien !

Jullie zuster

   

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 16:50

Salaam alaikom,

Als ik het bandje aan heb, dan reciteer ik niet mee. Ik laat m gewoon aan. En ik bid met hele andere Soera's. Ik heb alleen het bandje aan omdat ik me totaal op het gebed kan concentreren. Mijngedachte dwalen af als er stilte is, of als ik totaal andere geluiden hoor.

Om misverstand recht te zetten: Ik heb bijvoorbeeld een bandje van Soera Taha op, terwijl ik bijv. een ayat uit Soerah Isra bid.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Masalama

Souad

Terug naar boven
Butterfly Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 29
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2004 om 10:22

Assalaamaleikoemwaramathoel'Allahwabarakathoeh,
Bismillahie'rahmanie-rahiem

Mijn dierbare broeders&zusters in de islaam,

Dank je Jean ik weet nu inderdaad dat het niet toegestaan is om koran te beluisteren tijdens het bidden.

Dhajzak allahu gairan voor je advies.

Salaam

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2004 om 10:29

In eerste instantie geplaatst door nak4life

Assalaamoe Alaikoem,

Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik hoor dat men een bandje/cd aandoet tijdens de salaat.

Tijdens het gezamelijke gebed waarbij de Imam niet hardop reciteerd(Dohr en Asr)heb je ook weleens mensen die een beetje hardop de Surah's reciteren. Dan raak ik ook helemaal in de war!!!

Ik zou dus helemaal niet met een bandje kunnen lezen. Maar wat ik wel doe, lach maar :-) :-) dan bekijk ik voordat ik mijn salaat ga lezen een filmpje van Palestina ofzo....dan doe ik het uit...dan kan ik me heel goed op mijn gebed concentreren...

Maar ja, da's vast raar...Gair Inshallah!!!

wassalaam

Jullie broeder in Islam

NAK(Nasir Ali Khan)4life

Salaam Alaikum,

Nee hoor das helemaal niet raar.
Doe ik ook wel eens.

salaam,

polymorph

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Loqmaan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2004 om 11:04

Assalamoe  3allaikoem,

I.d.d. Jean is het onrespectvol om een bandje van de koran op te zetten als je hier niet naar luistert. Maar t.v. en radio kun je natuurlijk hier niet mee vergelijken.

Maar goed, Butterfly.......dit moet je inderdaad niet doen, denk ik. Want als je al achter een imam niet de koran mee mag reciteren (wat ik al eerder in een hadith had gelezen)......

Ik denk dat je eerder de Jihad tegen de sheitan tijdens het gebed moet opvoeren. Denk eraan dat je tijdens je gebed voor God de Almachtige staat. Dat je tijdens de roekoe3 voor Hem buigt en tijdens de shoejdjoed voor Hem neerknielt. Verrricht je gebed alsof je God voor je ziet staan en indien je hier niet toe in staat ben verricht je je gebed met de gedachte dat God naar je kijkt.

 

Wa 3allaikoemoe Assalaam

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2004 om 14:34

salaam

idd, ook uit eigen ervaring vind ik het onaangenaam om naar koran te luisteren tijden gebedsverrichting,je kunt je iderdaad moielijk concentren.

wassalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
jean Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2004 om 17:11

Als je naar de Koran wilt luisteren, dan moet je dit doen met de volste respect.

Als je bidt,dan moet je je concentreren op het gebed. Hoe kan je je concentreren op het gebed terwijl je een bandje van de Koran aan hebt staan. Het is onrespectvol als je een bandje van de Koran aan hebt en je luistert er niet eens naar. Je moet wel weten dat het de woorden van Allah zijn die uitgesproken worden.

Toevoegingen tijdens het gebed zijn ten strengste verboden.

Het is net alsof je de t.v. of radio aan hebt staan terwijl je bidt.Ik zou zeggen: niet doen. Luister maar v��r of na het gebed naar een bandje van de Koran. Dan weet je tenminste ook wat er wordt opgezegd.

Salaam

jean

moslima
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.