Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenhet verbreken van familie banden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Directe link naar dit bericht Onderwerp: het verbreken van familie banden
    Geplaatst op: 27 februari 2004 om 04:54
 

Het Verbreken van Familiebanden



E�n van de grote zondes die vandaag de dag wijd verspreidt is onder de moslims en al zolang duurt dat het een gewoonte is geworden waar mensen zich niet bewust van zijn en die men niet afkeurt, is het verbreken van familiebanden. Dit is een grote zonden in overeenstemming met de opvattingen van alle geleerden omdat het verbod erop en de waarschuwing ervoor zeer nadrukkelijk is, en dat is uitgesloten worden van het betreden van het Paradijs op de Dag des Oordeels. Dit is duidelijk vanuit de hadith van de Profeet (salallahu alaihi was alaam):

"Iemand die de banden met familieleden verbreekt, zal het paradijs niet betreden." [Bukhari & Muslim]


Met welke familieleden mag men de banden niet verbreken?

Dit zijn zowel de naaste familieleden zoals ouders, broers, zussen, ooms van vader en moeders kant als de indirecte familieleden zoals neven en nichten. Dit geldt zowel voor moslim als niet-moslim familieleden.


Hoe is het verbreken van familiebanden verboden?

Het verbreken van familiebanden bestaat uit verscheidene maten van ernst; de ergste soort is om de banden volledig te verbreken (zelfs niet groeten of een enkel woord wisselen). En minder ernstig is het wanneer je band met hen niet meer compleet is, het soort relatie waar nog begroetingen worden uitgewisseld maar er geen wederzijdse visites op de gepaste gelegenheden zoals Eid en trouwerijen plaatsvinden en er geen financi�le steun en wederzijdse hulp is. Dit alles is haram (verboden) maar sommigen zijn erger dan anderen.


Wat wordt er over dit onderwerp vermeld?

� Zult gij dan niet door u af te wenden verderf in het land brengen en uw familiebanden verbreken? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt, zodat Hij hen doof heeft gemaakt en hun ogen verblind. � {47:22-23}

Imam Ibn Kathir zegt in zijn uitleg van deze twee verzen, "dit betekent dat je terug gaat naar de periode van onwetendheid (periode voor de islam); je verspreidt kwaad en overtredingen op aarde, en verbreekt de banden met familieleden�"

Dit is een nadrukkelijk algemeen verbod op overtredingen op aarde en het verbreken van familiebanden in het bijzonder.


De profeet (sallallahu alaihi was alaam) heeft gezegd:

"Allah heeft Zijn schepping gecre�erd en toen Hij het afgewerkt had, kwam de baarmoeder op en richtte zich tot Allah waarop Allah zei, "Wat is er aan de hand?" Daarop zei het, "Ik zoek toevlucht tot U voor Al-Qati�ah (degene die de familiebanden verbreken)" Waarop Allah zei, "Accepteer je het (ben je tevreden) als ik Mijn Gunsten neer zend op degene die jouw banden behoudt, en Mijn Gunsten weerhoud van degene die jouw banden verbreekt?" Daarop zei het, "Ja, O mijn Heer!" Toen zei Allah, "Dat is voor jou." [Bukhari & Muslim]


In een hadith Qudsi lezen we:

"Allah de Verhevene zegt: "Ik ben de Meest Barmhartige, Ik heb Ar-Rahim geschapen en Ik snij er een naam voor uit van mijn naam, dus wie er goeden banden mee houdt; Ik zal goede banden met hem houden, en wie de banden verbreekt, Ik verbreek en be�indig hem." [Ahmad, Abu Dawud en At-Tirmidhi]


De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft ook gezegd:

"Er is geen zonde waar Allah de bestraffing gemakkelijker voor geeft in dit leven, naast hetgeen Allah bewaart aan bestraffing voor de zondaar in het Hiernamaals, dan de zonde van overtreding en het verbreken van familiebanden." [Ahmad, Abu Dawud, At-Timidhi en Ibn Majah]


Wat doe je als jij wel banden met je familieleden onderhoudt, maar zij alle banden met jou verbreken? Verbreek je ze dan?

Nee, luister naar de hadith van de Profeet (salAllahu alaihi was alaam):

Er kwam een man bij hem en zei, "O Boodschapper van Allah, ik heb familieleden met wie ik goede banden onderhoudt maar zij verbreken de banden met mij. Ik vergeef ze maar ze beknellen mij, ik ben goed voor ze maar ze behandelen mij slecht, moet ik hen net zo behandelen als zij mij behandelen?" De Profeet antwoordde: "Nee, als je dat doet zullen alle banden verbroken worden. In tegenstelling, wees gul en blijf in contact met hen, je zal altijd de steun van Allah hebben zolang je op deze manier doorgaat." [Ahmad, Muslim]


Allah Subhanahu wa Ta�aala beveelt ons om goede banden met onze familieleden te hebben:

� En degenen, die verbinden, wat Allah bevolen heeft verbonden te worden en die hun Heer vrezen en de kwade afrekening duchten. � {13:21}


En Hij vertelt ons ook dat het een taak van de moslim tegenover zijn familieleden is. En Hij zegt:

� Geef de verwanten� � {17:26}


De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd,

"Degene die wil dat zijn onderhoud overvloedig wordt en ouder wil worden, laat hem goede banden houden met zijn familieleden." [Bukhari & Muslim]


Een bedoe�en vroeg aan de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam),

"O Boodschapper van Allah, zeg me iets wat me dichter bij het Paradijs brengt en me verder weg houdt van het Hellevuur." De Profeet zei, "Onderwerp je alleen aan Allah en ken geen deelgenoten aan Hem toe, verricht het gebed, betaal zakah en sticht goede banden met je familieleden," Toen de bedoe�en wegging, zei de Profeet, "als hij vast houdt aan wat Ik hem gezegd heb, zal hij het Paradijs betreden." [Bukhari & Muslim]


De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei ook,

"Ar-Rahim hangt aan de troon van Allah (al-A�rsh) en zegt: Degene die mij verbindt, Allah zal hem verbinden, en degene die mij verbreekt, Allah zal met hem verbeken." [Bukhari & Muslim]


Nadat we al deze verzen en vele hadith gelezen hebben, zouden we een serieuze blok op ons leven moeten werpen; zien we onszelf in deze grote zonden van het verbeken van familiebanden, dan moeten we oprecht berouw tonen. Dit berouw moet ons weerhouden om opnieuw in deze zonde te vervallen en ons doen betreuren wat we gedaan hebben en we zouden vastbesloten moeten zijn niet meer in deze zonde te vervallen. We zouden zonder uitstel tot inkeer moeten komen voordat het te laat is want we weten niet wanneer de dood zal komen

Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 05:10

Assalaam aleikoem

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de relatie met mijn ouders een beetje verwaarloosd heb. Mijn ouders zijn geen moslims en daar heb ik heel erg veel moeite mee. We hebben vaak ruzie over mijn geloof. Ze hebben niet in de gaten hoe belangrijk de islam voor mij is. Allah swt komt op de eerste plaats en daarna mijn ouders. Ik merk dat ik de laatste tijd mijn ouders ontloop. Ik wil geen ruzie. Maar ik besef ook wel dat ik mijn ouders met respect moet behandelen. Ik hou zielsveel van ze. Ik mag absoluut niet over de islam praten als ik bij hen ben. Hoe kan ik ze dan in laten zien wat de islam inhoudt? Ik wil laten zien dat de islam geen religie van haat is maar juist een religie van liefde. Insha'Allah zullen zij dit ooit inzien.

Wa aleikoem salaam

Esther

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 05:44

Assalamu alaikum,

het zijn je ouders en ik ga ervanuit dat ze van je houden. Ze denken dat jij een grote fout hebt gemaakt door je bekeren tot de islam. Als jij je contact met hen verbreekt zullen ze zich bevestigd zien in hun mening, denk je niet? Misschien door gewoon de vrolijke lieve Esther te blijven die je altijd was (dan moet je dat wel zijn natuurlijk ) zullen ze merken dat islam van jou geen verstarde zure aansl*gen plegende terrorist heeft gemaakt maar jou insha Allah vrede en rust heeft gebracht. En ik maak me sterk dat ze jou dat gunnen. Misschien weet je wat hun levensbeschouwing is en kun je proberen raakvlakken te vinden tussen die van hen en die van jou. Zo leren ze meteen islam kennen en ook herkennen. Bij mijn familie en vrienden werkt het in ieder geval wel!

Heb geduld, sabr. Zolang ze jou de deur niet wijzen is er hoop nietwaar? Ik weet niet of je meer bekeerde zusters en/ of broeders kent; anders kan ik je wel in contact brengen met anderen als je over je dingen wilt praten. Dat kan enorm helpen. Je kunt mij ook altijd een bericht of pm sturen als je daar behoefte toe hebt.

Heel veel sterkte en geluk gewenst,

Wassalamu alaikum,

Amier.

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 05:55

Gezien de kijk op de islam die de meeste niet-moslims in nederland hebben is het zo gek nog niet dat je ouders niet geconfronteerd willen worden met het nieuwe geloof van hun dochter. Jij voelt je misschien snel geneigd je geloof te verdedigen en met hen te delen in de hoop dat ze hun beeld een beetje bijstellen. Als ze er niks over willen horen wordt het inderdaad moeilijk maar begin nooit een ruzie met je ouders. Als ze het niet willen horen, kun je ze ook laten ZIEN dat de islam niet zo slecht is als zij denken. Als ze zien dat het jou goed gedaan heeft, dat jij er een beter mens van bent geworden en inderdaad nog steeds hun lieve dochter, draaien ze wellicht vanzelf bij. Leidt het echter alleen maar tot discussies en ruzies dan kun zullen ze hun mening niet snel veranderen maar misschien eerder verharden. Mijn tip voor jou is dus om de discussie niet meer aan te gaan maar ze door jouw gedrag te tonen dat de islam een positieve invloed op jou en je leven heeft gehad.

veel succes en sterkte

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 06:08

asallam aleikum,

wat moet je eigenlijk doen als ouders de islam hier en daar verkeerd practiseren,en jou dingen vragen te doen ,waarvan je weet dat ze tegen de wil van Allah(s.w.a) zijn?En je hebt echt geprobeerd om erover te praten?Gaat het belang van het woord van Allah(s.w.a)dan voor het woord van je ouders?Zelf denk ik dat als je moet handelen tegen de wil van Allah(s.w.a),doordat je ouders je verplichten hun woord te volgen,dat het niet meteen een keuze tussen 'het woord van Allah(s.w.a)of 'het woord van je ouders' hoeft te betreffen...je kan toch bij wijze van spreken je leven lang je best doen om je ouders van het woord van Allah(s.w.a) te overtuigen?Wat ik niet weet ,is het toegestaan om je ouders te volgen in dat geval?

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 06:13

De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) zei:

"Er is geen ongehoorzaamheid aan enig schepsel als het ongehoorzaamheid aan de Schepper omvat." (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4340; Muslim, 1840; Ahmad, 1098.)

Je mag je ouders dus niet gehoorzamen als zij iets van je vragen wat ongehoorzaamheid aan Allah zou betekenen.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.