Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotende favoriete kat van de profeet(vzmh)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Onderwerp: de favoriete kat van de profeet(vzmh)
    Geplaatst op: 28 februari 2004 om 12:36

asallam aleikum wa rahmatoelahie wa barkatoehoe,

Wat ik wil weten over dit verhaal,weet iemand of het verhaal echt waar is?

Beroemd is het verhaal over Muezza (Muessa) de favoriete kat van Profeet Mohammed. De oudste versie werd opgetekend in 1727  Hij [de profeet] had zo�n grote liefde voor zijn kat, dat hij op een dag, toen iemand hem wilde raadplegen aangaande een religieuze kwestie, hij er de voorkeur aangaf de manchet van zijn mouw af te snijden waarop dit dier lag te rusten, liever dan het te moeten wakker maken, om vervolgens te kunnen opstaan en degene die op hem wachtte te woord te staan. In latere varianten wordt hier soms in plaats van Mohammed zijn metgezel Abou Hauraira, wat zoveel betekent als: Abou vader van de kat, genoemd. De naam Haureira (Hareira) is een eretitel, in de Mohammedaanse traditie die betekent vader van, in dit geval de kat, door Mohammed aan deze metgezel Abou (ook wel Abdorraham) gegeven, als blijkt van zijn grote waardering.

Van der Werff vertelt het zo'n 200 jaar later zo: Den grootsten bijval vond de tamme gladharige kat in Arabi� en omliggende landen. De Islam was opgestaan en Mohammed, de groote profeet, prediker, staatsman en veldheer, die de verschillende stammen vereenigde tot eene krachtige, vurige natie, was ook kattenliefhebber. In zijne neederige woning te Medina en later te Mekka, waar de grootste man van zijn tijd in soberen eenvoud leefde, waren altoos eenige mooie katten, die om den profeet heendraaiden, op zijn rustbed sliepen, soms op zijnen schouder of achter hem op het paard zaten, wanneer hij uitreed. Bekend is de geschiedenis van Muezza, de lievelingskat van den genialen man, die juist op den slip van diens mantel was ingeslapen, toen Mohammed werd geroepen. Liever dan zijn jeugdigen gunsteling te storen, offerde de profeet een stuk van zijne kleeding op. Hij trok zijn dolkmes, sneed den mantelslip af en ... de kleine snordrager bleef rustig sluimeren, terwijl de groote man zich naar de staatsbelangen spoedde. Deze handeling van hem, die zich den afgezant Gods noemde, schonk aan de kat eene bijzondere wijding in de oogen der Mohammedanen, en nog heden is de mooie slanke, vleiende kat een geliefde gast in alle paleizen, huizen, harems en karavanserails, waar de groene of rode vlag met de halve maan wappert en waar men de leer van den grootste aller Arabieren trouw is

wa sallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 februari 2004 om 15:38

asallam aleikum,

wie o wie??

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 februari 2004 om 16:19

Salaam Alaikum,

Weet niet of het waar is.maar zou het wel leuk vinden.
heb er zelf ook een  

 

salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 februari 2004 om 16:27
Mauw...ohh ik bedoel Assalaamoe Alaikoem,

hmmm

wat mij opvalt dat er in het artikel "Mohammedaan" staat I.p.V. Moslim. Dat ergert mij weer eens...

Da's alles wat ik te zeggen heb(het is al laat h�...). Ik weet dat de profeet Mohammed(V.Z.M.H) goed voor dieren was, maar of bovenstaande waar is..Allaho Alem

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.