Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenDoea voor je ouders.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Doea voor je ouders.
    Geplaatst op: 01 maart 2004 om 10:10

Salam alikoem

Je vader en je moeder hebben je hele leve voor je gezorgd.Als je groot bent ga je ook voor hen zorgen.Je mag nooit iets lelijks tegen hen zeggen,want dan krijgen ze verdriet.Allah houdt van jou als je lief bent voor je ouders en goed naar hen luistert.

Maak iedere dag deze doea voor hen:

Allahoemmagfir lie wa liwaalidayya warhamhoemaa kamaa rabbayani saghira.

Vertaling:o Allah vergeef mij  en mijn ouders en schenk hun liefde,net zoveel als de liefde waarmee ze mij verzorgden toen ik klein was.

Beslam groetjes van anissa

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 08:58

salaam

mash'allah,goed zo!!

wassalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 09:02

Assalamoe Alaykoem,

wij moeten zorgen ook dat onze ouders Doea voor ons doen, dat door voor hen te zorgen

wassalaam,

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 09:14

as salaam oe alaikoem,

mashallah zuster anissa....bedankt.....ik zal m zeker gebruiken inshallah

ma3a salama

Ouarda

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 03:27

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft je gedrag tegenover je ouders.

Na Allah sobhana wa Ta'ala is het je moeder die jou genegenheid het meest is verschuldigd. Daarna komt je vader.

Ikzelf leef in een situatie waarin ik soms niet geloof dat mijn vader het goede voor me voor heeft...maar astagfirullah...gelukkig duren die gedachtes maar kort.

Ik ben een kennisfreak el hamdoelilah... waar ik maar kennis kan halen haal ik het. Boeken, cassette's, lezingen, internet tijdschriften etc.

Een tijdje geleden wou ik zo graag naar een lezing die in onze moskee (hier in apeldoorn) zou plaatsvinden. Ik wist zeker dat mijn vader het niet zou toestaan...omdat hij de moskee voor vrouwen ziet als een roddelbijeenkomst. Maar bij Allah, ik wou erheen met de intentie iets te leren... Uiteindelijk ben ik er stiekem tussenuit geknepen. Het was een prachtige lezing masha Allah... Voorheen was ik nog nooit een moskee binnengegaan...Mar die eerste ervaring was prachtig sobhana Allah.

Als het aan mij lag zou ik elke lezing hier in Apeldoorn inhsa Allah bijwonen. Maar mijn vader begrijpt dat niet (Allahoe a3lem). Toen ik de moske binnen kwam... voelde ik mij opeens z�oooo anders. Het was alsof er een deken over me heen werd gelegd...Ik kan dat niet beschrijven en ik weet niet of jullie dat gevoel ook kennen... In ieder geval heb ik die lezing el hamdoelilah bijgewoont. Toen ik de moskee weer uitging...trilde ik.

Een zutser van mij vroeg nog of ik het koud had.. Inderdaad, het regende en het was guur...maar ik had het niet koud... Ik voelde me opeens zo gelukzalig... gewoon om die lezing bijgewoont te hebben. Maar toen ik op mijn fietsje op weg naar huis was...begon ik te bedenken hoe ik dit moest verklaren (het was immers zondag). Thuis aan gekomen kwam mijn vader me woest tegenmoet en...ik was op dat moment zo bang dat ik gezegd heb dat ik naar een lezing moest... Ik dacht bij mezelf: ik zeg gewoon de waarheid... Mijn vader stond op knappen en ik was bang voor de gevolgen...dus zei ik erachter aan dat het voor school was.. Toen koelde hij ietsje af...maar later besefte ik dat ik tegen mijn vader gelogen had.

Op het moment zelf floepste het er zo uit...maar later had ik spijt...

Nou vraag ik mij af of het liegen tegen je ouders haraam is. Indien je het doet op de weg van Allah sobhana wa ta'ala. Ik wou immers zo graag die lezing bijwonen.

Maar bestaat er wel zoiets als liegen omwille van Allah sobhana wa Ta'ala..?

Insha Allah zal iemand mij kunnen antwoorden

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

 

 

Terug naar boven
nadoria Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 03:43
As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe,

ik weet dat je tegen je ouders heel lief moet zijn, maar dat kan ik niet, ik schreeuw heel vaak tegen mijn moeder astagfirollah, maar elke keer dat ik dat doe heb ik spijt en soms moet zelfs huilen dat ik had geschreeuwd, maar ik doe het toch weer.

dus wat ik jullie wil vragen is beste zusters: wat moet ik doen om niet tegen mijn moeder te schreeuwen?
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 05:07

asallam aleikum oghti Badia

Ik vind het echt onredelijk dat je vader denkt dat het een roddel bijeenkomst zou zijn.Vertel hem,dat Allah(s.w.t.)jou intentie weet.Je zou (om hem tevreden te stellen)kunne afspreken dat jullie samen de lezing bespreken als je thuis komt..?Want het enige waar hij zich nu schuldig aan maakt..is roddel.Astagfirullah dat ik het zeg.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 05:15

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Zuster, je bedoeld het goed, maar je kent mijn situatie niet. En als je die kende zou je weten dat ik mijn vader niet tegen kan spreken...Dat ik sowieso nooit met hem praat...(alleen als het noodzakelijk is). Ik weet het.... dat dit niet zo zou moeten zijn. Maar Allah sobhana wa Ta'ala weet wat in mij hart is. En zo weet HIj wat in alle harten is.

wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 08:45

asallam aleikum,

oghtie Badia,

Ik heb het even aan een zuster met veel kennis gevraagd...zij adviseerd om naar je vader te luisteren.Je woont nog thuis,en je bent onder de hoede van je vader.Een lezing bijwonen is niet verplicht voor ons,en daarmee wordt jou geen plicht afgenomen.Als hij je bv.zou vragen om je hoofddoek af te doen,dan zit het anders.Je hebt zoals je zelf zegt nog vele andere manieren om kennis op te doen..maar ik begrijp je wel...kon ik maar wat voor je doen oghtie...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 09:47

asallam aleikum

FF over het schreeuwen tegen je moeder. Het is Haram om tegen je ouders te schreeuwen vooral je moeder. Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam Gaf een voorbeeld. Hij zei 1(  keer persen of 1 minuut in je moeders buik weet het nie meer zeker )is netals jij je moeder optilt op je schouders en 7 keer rond om de ka3ba lopen en de zon boven je hoofd, moet je nagaan. En nog schreeuwen tegen je moeder heeft je moeder niet genoeg voor jou haar best gedaan. En toen je nog een klein kind was rond de leeftijd van 3 4 een voorbeeld maar Jij was de belangrijkste voor je moeder wie was er altijd bij als jij honger had wie was altijd bij je als je aan het huilen was wie was er altijd bij je als je gezelschap wou. En als jij plotseling weg kroop en je moeder d8 ff waar is mijn zoon/dochter vergat ze alles waar ze mee bezig was en ging kijken of alles nog goed met je was zo ongerust, je moeder deed echt alles voor je en nu je groot bent en voor je zelf kunt zorgen denk je agg me moeder kan zich zelf redden nou nee ze heeft jou hulp nodig.

Daarom Mag je niet eens tfoe zeggen als je moeder iets van je vraagt

 

En nog 1 ding Broeders en zusters Je moeder is de deur van Jinah ( paradijs ) Zonder je moeder kom je jinah niet in

Als er fouten in zitten ( sorry )komen die van mij de verhaal zelf is door mij afkomstig dus. En mag Allah ( swt ) ons zondes vergeven Insa allah

Allah weet de beste en mag hij ons zondes vergeven Insa allah.

Assalam Ahlekom

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 06:55

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe ALlahie wa barakatoe.hallo

Djazaak Allahoe ghairen Zahra.

Ik vind het wel superjammer.. Ik kom niet zo vaak in contant met moslimmeisjes... en tijdens zo'n lezing zit je met een hele groep moslimmeisjes. Dat geeft wel een bijzonder gevoel en band. Dus zeker jammer van de gezelligheid...maar ook van de kennis die ik op die manier misloop. Ik luister heel vaak naar opgenomen lezingen via het internet... Dus dat kan wel een oplossing zijn.
Moge ALlah je belonen, mijn zuster

Amien

 

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 07:16

Salaam alaikom,

Badia,

Ik ben het met zuster Zahra eens, je woont immers nog bij je ouders. Je zal ze moeten gehoorzamen. Het is ontzettend jammer dat jou vader met deze gedachte en eigenwijsheid rond loopt. Heb geduld, in ieder geval totdat je getrouwd bent.

Je mag absoluut niet tegen je ouders (of wie dan ook) liegen. Er is zelfs een ayat in de Qoeran (ik weet allen niet meer welke dit is) dat je niet eens je schouders mag ophalen tegen je ouders laat staan nog, schreeuwen, liegen en weet ik veel wat.

Je moet zeker naar je ouders luisteren, ook al ben je het er niet mee eens.

Wat betreft lezingen bezoeken, ik zou zoveel mogelijk met je vader over de Islam discussi�ren, zodat hij een beeld krijgt over jou kennis van de Islam. En dan kun je aangeven dat je kennis op verschillende manieren opdoet.

Ik hoop insjallah dat je weg door Allah (swt) wordt vergemakkelijkt.

Allah is met de geduldigen

Masalama

 

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 02:30

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Het is inderdaad een oplossing om met mijn vader te discusseren, maar dit is niet voor mij weggelegd. Mijn vader verstaat onder discuseren, dat hij zegt wat hij vind en dat ik daar naar moet luisteren en wanneer hij mijn standpunt vraagt ik braaf ja moet knikken. Als ik er tegenin ga, begint de hijbel, waarvan mijn moeder meestal de dupe is, en waar ik dus absoluut geen zin in heb.

Maar jullie hebben hoogstwaarschijnlijk wel gelijk, het was dom van mij om zomaar stom ertussen uit te knijpen, ook al was het met en goede bedoeling. En ja... ik weet het: geduld. Moge Allah mij vergeven -Amien-

Maar mijn vraag was eigenlijk of er zoiets bestaat als liegen uit beste wil. Dus om ergere dingen te voorkomen.

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 03:18

asallam aleikum,

oghtoe Badia,

Ik ben het er niet mee eens dat het 'dom' van je was om er tussen uit te knijpen.Zoiets zeg je als je naar de disco ofzo gaat,..(vind ik hoor).Je ging op pad voor kennis Oghtie,en Allah(s.w.t.)heeft ons aanbevolen om kennis op te doen.

Je wist niet wat je moest doen,da`s iets anders dan dom zijn.

Een leugentje om bestwil kan wel,maar dient het liefst vermeden te worden(ben net bezig een lezing over te typen waar dat in staat,en dan gaat het over het huwelijk..niet over ouders)

In dit geval kan het leugentje om bestwil vermeden worden,omdat er nog behoorlijk veel manieren zijn om kennis op te doen.

Moge Allah(s.w.t.)jouw belonen voor jouw intentie

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 09:43
djazaak Allahoe ghairen voor je commentaar. En ik zal het in de toekomst vermijden om zoiets weer te doen insha ALlah
Terug naar boven
mouni Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 132
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 10:29

Salaam aleikom broeders/zusters

egt mooi ma-shallah

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 01:22

Salaam Alaikum,

Ik ken het gevoel dat je hebt als een mosqee binnen gaat badia.
Jammer dat je vader het niet kan begrijpen.
Gezien de situatie waar je in zit.kan je beter even niet naar lezingen gaan
en Allah vragen om je vader op het rechte pad te zetten.
Als je alsnog nu naar lezingen gaat dan wordt het probleem alleen erger.

Je kan dus beter een andere tijd afwachten als je vader rustiger is.
En het dan nogeens voorzichtig proberen te vragen.
probeer in de tussentijd een beter kontakt opte bouwen.
Laat hem merken dat je van hem houdt en dat je een goede dochter wilt
zijn (wat je toch al bent denk ik).

Waarschijnlijk heeft de goede man problemen die hij niet de baas kan
en ziet hij sommige dingen niet meer voor wat ze zijn.

Als je kans ziet om tussentijds naar de mosqee te gaan,
dus als er geen lezing is ,zeker doen.

wa salaam,

Mohammed

 




 

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 05:44

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

djazaak Allahoe ghairen voor de (lieve) reacties. Maar nou borrelt er weer vraag bij me op. Sorry dat ik jullie weer ga storen...

Ik heb nogal eens een tussenuur, waarin ik niet weet wat te doen. Nou is de moskee vlakbij school. Kan ik dus gewoon naar de moskee gaan om mijn gebeden te verrichten....

Of is dit een beetje verraad ten aanzien van mijn vader, omdat hij van niets weet en me het verboden heeft.

Enne...verder ben ik hartstikke dankbaar met  mijn vader hoor! Jullie moeten niet denken dat mijn vader slecht is of iets dergelijks...want ik hou inderdaad veel van hem....en ondanks het feit dat hij dat niet laat merken...houd hij vast ook wel van mij.

gewoon effe om een misverstand te voorkomen...want het laatste wat ik wil is mijn vader hier af te kraken of iets dergelijks.

Wassalaamoe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 06:39

Salaam alaikom,

Ik zou zeker gebruik maken van de moskee. Je moet je salaat op tijd verrichten.

Nou dan is dit toch een mooie gelegenheid. Zou je vader het werkelijk erg vinden als je je salaat in de moskee gaat bidden, omdat het nergens anders kan??

Ik hoop dat je vader op een 1 of andere manier kan overtuigen.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 04:20

salaam alaikom,

Hier een stuk uit de Qoeran (soerah Al Israa 17) over dat je je ouders dient te gehoorzamen.

23. Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien ��n hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord.

24. En wees teder voor hen in erbarming. En zeg: "Mijn Heer, ontferm u over hen daar zij mij opvoedden toen ik jong was."

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.