Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Quran leren

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Enquête vraag: Leer je wat Quran uit je hoofd?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
356 [87.04%]
53 [12.96%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Quran leren
    Geplaatst op: 09 maart 2004 om 06:04

Assalamoe Alykoem

beste breoders en zusters,

eerst wou ik vragen hoeveel Quran kun je uit je hoofd, maar toen dacht ik in m'n hoofd dat sommige moslims het moeilijk vinden om wat van de Quran uit hun hoofd te leren, vandaar de verandering in de vraag.

maar de moslims die hun antwoord op de bovenste vraag JA is, kunnen alsnog hieronder schrijven hoe ver ze met leren zijn(niet verplicht).

wassalaam,

Terug naar boven
aggie4life Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aggie4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 06:47

Assalaamoe Alaikoem,

Ik ben pas sinds kort begonnen met het uit de hoofd leren van de Koran, ja, ik kende uiteraard wel een stuk of 10 korte Surah's. Maar ik wil nu Inshallah grote Surah's uit mijn hoofd leren.

Ik vindt het best moeilijk, maar Inshallah zal het wel lukken..

Wassalaam

Ben weer verder gegaan op mijn oude accaunt: NAK4LIFE...deze was eerst geblokkeerd..
Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslimatjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 07:19
In eerste instantie geplaatst door musilman

Assalamoe Alykoem

beste breoders en zusters,

eerst wou ik vragen hoeveel Quran kun je uit je hoofd, maar toen dacht ik in m'n hoofd dat sommige moslims het moeilijk vinden om wat van de Quran uit hun hoofd te leren, vandaar de verandering in de vraag.

maar de moslims die hun antwoord op de bovenste vraag JA is, kunnen alsnog hieronder schrijven hoe ver ze met leren zijn(niet verplicht).

wassalaam

 

Wa alikoum salaam wara7matoAllah

Ik ben ook sinds kort begonnen met het leren van grote sourat's. Het is echt heel moeilijk, maar ik hou vol.

Een handige tip; Zet de sourat's op je mp3 speler, als je die hebt. Dan kun je er regelmatig naar luisteren en zo leer je ze dan in no time it je hoofd. Dat doe ik ook.

Moge Allah soubhana wa taa'ala ons allen helpen om de Quraan te leren..Allahoema Amien!

Wa salaam

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 07:30

Assalamoe alykoem,

goede tip

ik ben ook bezig met leren van Quran in een moskee.

ik ken ongeveer kwart van Quran uit mijn hoofd. ik vraag jullie om van mij doe'a te doen om hele Quran uit mijn hoofd te kennen.

wassalaam

Terug naar boven
Si_M Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Si_M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 07:49

Asalaam wa aleikoem,

De tip van Moslimatjuh is echt handig, ik zelf doe het ook zo. Toen ik bezig was met Surah Al-Baqarah uit mijn hoofd te leren deed ik het ook zo, stukje voor stukje. Een paar Ayaats die ik nog nooit had doorgelezen kende ik alleen al door er de hele tijd naar te luisteren.

wa aleikoem salaam

Terug naar boven
ti_aspettero Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ti_aspettero Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 09:34

 

  esselamun alaikum,

 masaAllah broeders en zuster dat jullie de Qoran uit jullie hoofd leren,moge Allah(swt) jullie daarbij helpen(amin) en echt masaAllah broeder musilman,ik hoop dat je het binnen de kortste tijd helemaal uit je hoofd weet en dat je het inseAllah NOOIT meer vergeet.

ik had ook best veel soera's uit mijn hoofd geleerd toen ik in Turkije studeerde,maar helaas ben ik ze weer vergeten  elhamdoelillah ben ik weer begonnen met opnieuw leren...

   -fie Amaniellah-

Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslimatjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 12:54
In eerste instantie geplaatst door Si_M

Asalaam wa aleikoem,

De tip van Moslimatjuh is echt handig, ik zelf doe het ook zo. Toen ik bezig was met Surah Al-Baqarah uit mijn hoofd te leren deed ik het ook zo, stukje voor stukje. Een paar Ayaats die ik nog nooit had doorgelezen kende ik alleen al door er de hele tijd naar te luisteren.

wa aleikoem salaam

 

Wa alikoum salaam war7matoAllah

Nou zover ben ik nog niet hoor, bij sourat Al-Baqarah bedoel ik dan.

Maar ik heb mede door die mp3 speler o.a. Sourat Bayyina geleerd en ben bezig met Ar-rahman en Al-qiyama.

Wa salaam

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 14:15

Salaam alaikom,

Ik ben ook bezig met het leren van de Qoeran, ik ben nog bezig bij Soerah Ta-ha en Soerah Loeqman.

Het gekke is ik laat de kleinere Soerah's achterwegen en ben met de grote bezig.

Dit komt vooral als ik een reciteur een Soerah hoor reciteren, dan ga ik letterlijk meteen achterhalen welke Soerah dit is en probeer m insjallah te leren.

Maar ik ben van plan om het toch insjallah op volgorde in mijn hoofd binnen te stampen.

Ik hoop insjallah dat mijn man binnenkort naar Nederland mag komen, dan kan hij mij een handje helpen. Hij is namelijk een imam.

Hierbij vraag ik jullie of je doe'a wilt doen dat Allah (swt) mijn wegen zal vergemakkelijken. Dus om mijn man hierheen te krijgen.

Barakallah oe fik

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raoef Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 14:56

Assalem Aleykoum,

Ik weet niet precies hoe iemand doe'a hoort te doen voor een ander. Als Allah het wil zal hij mijn gebrek aan kennis vergeven en mijn doe'a voor jullie accepteren.

Ik hoop, insjallah, dat jullie, met de hulp van Allah(soubhana wa taa'ala), de Quran snel uit het hoofd zullen leren en dat de wegen voor jullie zal vergemakkelijken. Voor souad& hoop ik dat Insjallah haar man snel naar Nederland zal kunnen komen en zijn kennis met haar zal mogen delen.

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 15:03
AMIEN!!!!

Nou da's toch een mooie doe'a.....

wassalaam
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 15:40
Assalaamoe Alaikoem,

Wat vinden jullie van het volgende(FLASH)..


klik hier aub


Voor diegene die mijn oude site hadden bekeken, het stond daar een half jaar geleden ook op....
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 03:47

 

Barakallah oe fik Raoef

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 06:24

Assalamoe Alykoem,

beste broeders en zusters, ik bedank jullie voor jullie doe'a en inshallah zal Allah ons bijstaan om de Quran te leren uit het hoofd.

Amien.

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 09:53

Assalamoe'alaikoem

Moge Allah (swt) iedereen helpen bij het verrichten van goede daden.

 

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Mo'mien82 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mo'mien82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 04:33

Salam Ou aleikum,

Alhamdoulilah wat ik blij dat jullie koran proberen te leren, ik weet dat het soms moeilijk is door sh*tan en het wereldse leven met muziek, tv, uitgaan enz. Ik heb zelf vroeger op m'n tiende ofzo tot AN-NABA (2 hizb) geleerd thuis bij m'n vader, maar ben niet door gegaan. Toen dacht ik nog ik leer het alleen voor 'n vader en niet voor m'n zelf , wat m'n vader altijd zei. En ik heb nu echt spijt, t doet gewoon pijn. Maar alhamdoelilah ben ik weer begonnen. Ik ben begonnen met grote soerra's, ik heb nu al surat Yassin, Kaaf, Waqi'ah, Ar-rahmaan, Hadid, Al-Moelk, Al-Haqah.  En alhamdoelilah dat voelt echt goed, ik ben daar heel blij mee, en ik hoop insha-allah dat  ik nog meer zal leren , en ook voor alle anderen die er mee bezig zijn. En die nog moeten beginnen.

 

Wasalam ou aleikum

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 09:35

Asalamoe 3alaikoem warahamtoelahi wabarakatoehoe brothers and sisters..

Wat betreft de koran uit het hoofd leren, jah het blijft natuurlijk iets moeilijks. Maar met de hulp van Allah Ta'ala lukt het ons wel.

Mn broer is er mashAllah heel goed in, ik overhoor m altijd. Maar als ik aan de beurt ben, oee, hoor je allemaal fouten. Maar jah hoort er in het begin bij. 

InshAllah lukt t ons, we hebben er tijd voor nodig. Vroeger toen ik op de moskee zat, was het zo makkelijk voor me, maar nu gaat het helaas allemaal wat moeilijker :(

Moge Allah swt ons de sabr geven inshAllah en ons helpen om de koran uit onze hoofd te leren, en te begrijpen en onze woorden in daden om te brengen inshAllah!

Moge Allah swt over jullie allen waken inshAllah.

Take care

wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote YounesF Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 12:20

Assalamoe 3alaikoum wa rahamatoe Allahie wa barakatoeh,

Vroeger gaf mij vader mij veel aandacht wat betreft leren van suwar uit de Qur'aan. Ik kon al op jonge leeftijd 7 ahzeb (t/m Rahman), ook surah Yasin kon ik helemaal. Maar de afgelopen jaren was ik te veel bezig met andere dingen, zoals school, en allerlei nutteloze bezigheden. Zodoende ben ik bijna heel 7 hizb kwijt. Zo zie je maar weer, dat als je geen moeradja3ah (herhalen) doet je het zo kwijtraakt, dat is een kenmerk van de Qur'aan, je moet er aandacht aan blijven besteden anders ebt het weg.

Maar Al-hamdoelillah ben ik weer begonnen, heb nu al bijna 2 hizb terug. Ik wil graag mijn 7 ahzaab weer in mijn hoofd hebben. Daarnaast zou ik suwar zoals Yasin, Qaaf, Al-Kahf, Ale-Imraan, Al-Baqarah, Al-Mu'minoen, As-sadjdah en nog een paar andere zeer belangrijke suwar willen kennen. 

Ik hoef niet de hele Qur'aan te kennen, ik zie wel hoe ver ik kom. Ik zou het natuurlijk wel graag willen, wie niet, maar ik weet dat ik daar te weinig tijd voor zal hebben. De bovenstaande suwar zouden voor mij genoeg zijn, als ik die maar onderhoud dan heb ik naar mijn gevoel al iets bereikt.

En tegen de broeders en misschien zelfs zusters die de hele Qur'aan willen kennen, tegen hen zeg ik ga zo door, houd vol. Moge Allah jullie hierbij helpen, Moge Allah jullie hiervoor enorm belonen. Want mensen zoals jullie hebben we hard nodig in deze tijd. De oude shoejoekh zijn er over een aantal jaren niet meer, dan zitten we zonder imam tijdens de taraweeh en andere gebeden, dat zou een ernstige zaak zijn. Dus broeders en zusters ga zo door, Allah zal jullie er Incha Allah flink voor belonen.

Verder adviseer ik iedereen die nog niet is begonnen met het leren van soewar uit de Qur'aan hier aan te beginnen, want je zult zien dat het vele voordelen met zich meebrengt, en dat je er veel beloning voor krijgt van Allah de Verhevene.

Wa salamoe 3alaikoum wa rahmatoe Allahie wa barakatoeh,

Younes 

Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
mouni Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mouni Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 12:26
ikken ong. 14 soera's inchaAllah ik ben nu bij Ayatul Koersie. probeer ik nu te leren. inchaAllah salaam aleikom
Ja Rabie Lakal Hamdoe Kama Janbagie Lizalalie Wadzhika Walihadimie Sultanieka
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 13:03
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Ik ben ook bezig met het leren van de Quraan. Ik ben nog niet zo ver anderhalve hisb, maar ben nu overgestapt naar soerat al-Moelk (ook wel moeniyaah genoemd de redding, de compagnon in het graf, zeer zeer belangrijk!!!)
Het is een niet zo lange soerat 30 ayaa, ik ben nu bij ayaa 21 Alhamdolilah!! Nog 9 ayaa te gaan, doe inshaAllah doe3a voor me dat ik deze soerat leer voordat in mijn graf lig, Allahoemma Ameen, Allahoemma Ameen!! De volgende die ik wil leren is soerat an-Noer inshaAllah!!

Wat ik van plan ben inshaAllah is deze zomervakantie te wijden aan het opdoen van kennis en het leren van Quraan inshaAllah!! We zeggen altijd dat we het druk hebben met school werk en dergelijke, maar als we vakantie hebben is het we hebben onze "rust" verdiend, we hebben zo hard gewerkt het hele jaar en dergelijke.
Heb discipline, gedenk de dood het graf en wat erna komt, inshaAllah zal die motivatie bij ons opwekken om onze tijd deze vakantie goed te benutten inshaAllah bi hawlillaah!

Ou7iboukoum fi Laaha Ta3alaa

Fi Amanilahi,

Oughtkoum (Jullie Zuster) Umm `Aqeelah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juli 2004 om 16:33

Assalamoe alykoem,

ik hoop dat je de soerah nu afhebt, prachtige soerah,

beluister en lees de soerah hier: http://www.jebril.com/ar/holy_quran/quran_taraweeh_ar/067_al -molk.htm

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juli 2004 om 18:28

Salaam Alaikum,

masha allah moge Allah jullie steunen broeders en zusters.
het is al tijd voor isha ik zal gelijk een dua voor jullie doen Insha Allah.
Ik zelf ben nog bezig met arabisch te leren,dus ik weet alleen Soerah fatiha en Al Ighlash uit mn hooft,omdat ze deel uitmaken van mn gebed.
Volgende geplande Soerah is Al Falaq denk ik die weet ik wel in het nederlands.

Moge Allah jullie inspanningen belonen.


wa salaam

Mohammed 


Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2004 om 17:49

Salaam,

Moge Allah (swt) jullie belonen met het paradijs.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2004 om 08:31

In eerste instantie geplaatst door salahdin

Salaam,

Moge Allah (swt) jullie belonen met het paradijs.

Amien, jouw ook salahdin

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2004 om 11:17
Amien broeder
Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 14:44

Essalaamo 3alaikom,

Ik vind het echt knap van de mensen hier die zoveel grote soera's uit hun hoofd kennen. Masha Allah . Moge Allah swt jullie hiervoor belonen. Amien

Zelf kende ik de eerste 7izb en de eerste twee soera's van de tweede 7iezb uit mn hoofd. Helaas ben ik sommige weer vergeten. Dit komt natuurlijk omdat ik ze lange tijd niet heb gereciteerd. Ik wil daar verandering in brengen, Zeker nu ik gezien heb dat sommigen hier echt van die grote soera's kennen. Tbarke Allah 3leekom.

Ik neem me voor om eerst maar eens de soera's die ik kende te gaan leren. Daarna zou ik heel graag soerat al-Moelk willen leren, en dan zie ik wel weer verder. Moge Allah swt mij en alle moslims helpen bij het reciteren van de quraan. Amien!!!

wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 04:15

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Schaam me een beetje.. Ben al 4 maanden moslima, spreek nog geen arabisch en heb dus een beetje (niet veel alhamdoellilah) moeite met de uitspraak.

Ik ken soera Al-Fatiha, Al-Asr, Al-Ikhlaas, Al-Falaq en An-Naas. Nu wil ik Al-Ala en Al-Kaafiroen leren. Ben er al mee begonnen, dus allemaal kleintjes..

VRAAG: Is het nou beter om eerst arabisch te leren, dus spreken en schrijven? Of gewoon soera's leren en de betekenis wel weten, maar niet letterlijk. Het is natuurlijk vertaald, dus weet wel wat het betekent, maar ja.. is dat goed genoeg (totdat ik arabisch kan lezen, en spreken?)

Wassalaam,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
haloua Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote haloua Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 07:19

assalamoe aleikum soumaya,

Schamen?????????? In 4 maanden al zoveel soera's. Je bent vast een veelbelovende student

Ik zou je adviseren om een boekje met de regels voor het lezen van de koran te kopen. (ik weet niet meer hoe dat heet in het arabisch, ik dacht tadjweed) Zo leer je de soera's goed uitspreken. Daarna zou je arabische lessen kunnen volgen of gelijktijdig, maar je hoeft niet eerst arabisch te leren en daarna de soera's.

Trouwens de soera Kafiroen vond ik (als nederlandse) een van de gemakkelijkste met al die oe's. Het was de derde soera die ik leerde.

 

salaam Haloua

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 07:30

In mijn optiek heeft het geen zin iets te leren wat je niet begrijpt (tenzij misschien de inhoud niet het doel is maar voordracht ervan). Bovendien: als je eerst wat Arabisch leert, onthoudt je ook makkelijker wat je leest (tenminste: als je dan wel alles wat je ziet/opleest probeert te 'lezen').

Terug naar boven
haloua Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote haloua Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 07:48

assalamoe aleikum,

Er is een boekje met soera's waar de soera eerst in het arabisch staat, daarna fonetisch geschreven en onderaan de bladzijde staat de betekenis van de soera. Zo kun je eerst een paar soera's leren en in het nederlands leren wat ze betekenen en daarna leer je arabisch zodat je wel al kunt bidden!
Wel ben ik het met je eens, dat als je de arabische tekens kunt lezen, het wel makkelijker is. Alleen soera's stampen, lijkt me niet de juiste manier nee.

wassalaam haloua

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:26

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Zoals ik al zei: ik weet wel wat ze betekenen. Maar weet de letterlijke betekenis niet. Als voorbeeld: Bismillahier Rahmanier Rahiem - In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.. Weet dus wel wat het betekent, alleen de rest kan ik niet letterlijk vertalen! Maar kan je wel zeggen wat er gezegd wordt bij elke regel. Daarbij kan ik wel 'wat' arabisch en leer ik gelukkig heel makkelijk.

Ik ben overigens bezig met de arabische taal (dwz op eigen houtje). De lessen zijn namelijk op dit moment nog te duur voor mij. Via LOI of zo heb je die optie, thuis studeren. Daarnaast kan ik naar de moskee gaan, maar voor vrouwen is dat alleen in de middag en ik werk de hele dag. Dus ik ben nog aan het zoeken, maar inchaAllah komt dat wel goed. Ik zou met kinderen kunnen leren op zondag en geloof me.. Ben bereid om tussen kleine hummeltjes te zitten, hihi..

Alhamdoellilah, bidden kan ik al vanaf het begin. Dat scheelt. En het boekje: Koran leren lezen, die heb ik laatst gekocht!

Dames en heren,

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor het meedenken! Moge Allah swt jullie inchaAllah belonen en jullie zonden vergeven..

Wassalaam,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.