Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenPati�nten weigeren dokter Mohamed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
oum younes Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 07 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 37
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Pati�nten weigeren dokter Mohamed
    Geplaatst op: 15 maart 2004 om 11:23

Pati�nten van het Slingelandziekenhuis in Doetinchem weigeren een
Surinaamse darmarts.


Pati�nten weigeren dokter Mohamed

Reden: hij heet Mohamed. Het ziekenhuis staat met de rug tegen de
muur. "Pati�nten hebben vrije artsenkeuze."
Een kromme neus, scheel kijken of domweg een andere huidskleur of
nationaliteit. Pati�nten kunnen om elke willekeurige reden
behandeling door een arts weigeren.
Het Slingelandziekenhuis in Doetinchem weet er alles van. Hier
willen twaalf pati�nten, zonder dat ze hem ooit hebben ontmoet, de -
perfect Nederlands sprekende - Surinaamse darmarts Fiaq Lall Mohamed
niet als behandelaar. Omdat hij 'Mohamed' heet. Omdat hij een
buitenlander is.
"En wij kunnen daar niets aan doen", licht de woordvoerster van het
ziekenhuis toe. "In dit land geldt vrijheid van artsenkeuze. Dus
hebben we voor deze mensen afspraken bij een van onze andere
darmartsen gemaakt."
Thans werkt Mohamed (38), die niet meer wil reageren, in het
academisch ziekenhuis in Groningen. Volgens zijn zeggen heeft hij
eerder nooit last van dergelijke discriminatie gehad. Op 1 maart
gaat hij in 'het Slingeland' aan de sl*g, als opvolger van dokter De
Boer.
Omdat het ziekenhuis wel met de situatie in zijn maag zit - 'wij en
ook Mohamed vinden het heel vervelend' - en wil dat er een einde aan
komt, heeft het ziekenhuis een promotiecampagne georganiseerd. "We
willen duidelijk maken dat hij inderdaad een dokter uit Suriname,
maar wel een goede arts is. Door de positieve kanten te benaderen,
hopen we dat de mensen er anders over gaan denken."
Dr. L. Wiegersma, directeur Beleid van de KNMG (Koninklijke
Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunde) noemt de
discriminatie 'afschuwelijk'. "Maar er is niets aan te doen. Volgens
de Wet Geneeskundige Behandelingovereenkomst heeft de pati�nt met
inachtneming van wettelijke en organisatorische beperkingen het
recht van vrije artsenkeuze. Ik vrees dat pati�nten zich ook nu, in
het geval van Mohamed, op die vrijheid van artsenkeuze kunnen
beroepen."
Zelfs als ze een arts nooit hebben gezien, aldus Wiegersma: "Als
mensen het gezicht van een dokter niet aanstaat, of als hen de
huidskleur niet zint, kunnen ze gebruik maken van deze wet, ook al
heeft de wetgever dat zo niet bedoeld."
Geen hand
"Dit is natuurlijk vreselijk", zegt Wiegersma. "Het is ook een
ernstig signaal." En of het een trend is dat pati�nten buitenlandse
artsen 'zo maar' weigeren? Bij de Commissie Gelijke Behandeling, een
onafhankelijke overheidsinstelling, is niets over deze, of
vergelijkbare kwesties bekend. "Wel over een vrouw die een andere
tandarts wilde, omdat hij haar alleen maar omdat ze vrouw was
vanwege zijn geloof geen hand wilde geven. Zij is toen naar een
andere tandarts gegaan."

Bron: Brabants Dagblad, H�l�ne van Beek, donderdag 26 februari 2004


Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:24

Ik vind het echt erg, dan studeer je zo lang om mensen te helpen en dan krijg je dit...  Waartoe onwetendheid mensen al niet kan brengen...

Toch wil ik dat hierbij dan ook eens gedacht wordt aan de opvatting dat een vrouwelijke arts geen mannen zou mogen helpen (indien het niet direct levensbedreigend is) en omgekeerd.  Dat vind ik nl ook nogal stom ( ipv op basis van naam, op basis van geslacht).

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:27
Hoi Kim, gebeurt dat dan in nederland?
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:38

Ik heb er eigenlijk geen idee van of dat gebeurt, maar het is hier een tijdje geleden wel in een topic gezegd door heel wat mensen...  Misschien kan je het even opzoeken (weet niet meer welk).

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:42
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:44
dat is dit topic
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:46
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:48
nog een keer oeps; dat is een topic over al-qaida
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 15:51

Zou het kunnen dat de links veranderen naargelang of er net wat gezegd is in een bepaald topic?  Deze keer had ik het zeker juist  Nou ja, de moeilijke manier dan maar...  Klik op zoeken boven, zorg dat de zoekmachine in alle topics zoekt op 'woord in tekst' (of zoiets) en dan typ je 'beademing'.

Zo, nu kom je er wel...

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 16:03

bedankt, ik heb het gevonden, maar dat gaat over de islamitische visie en niet over de gang van zaken in nl. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Maar wat in het stukje beschreven wordt is gewoon discriminatie, alsof dokter mohamed minderwaardig zou zijn aan een arts met een andere naam. Wat betreft de islamitische visie van vrouwen die mannen verzorgen en andersom, wordt er geen waardeoordeel verbonden aan een van beide geslachten; het is een redelijk logische omgangsnorm en nood breekt wet dus ik zie het probleem niet zo.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2004 om 16:14

Dat waardeoordeel was er ook niet perse bij dokter Mohammed he, dat staat er immers niet bij, dat het was omdat ze hem een slechtere dokter vonden op basis van zijn naam.  Misschien hebben die personen ooit slechte ervaringen gehad met moslims en zouden ze zich bij hem niet goed voelen (spijtig genoeg zijn er heel wat 'westerlingen' die dat hebben)...  Misschien waren het wel vrouwen die dachten te weten hoe dokter Mohamed over vrouwen denkt?  Of wisten dat hij hun voorhuwelijkse seks zou afkeuren?  Ik bedoel, je weet ook niet wat het motief van die mensen was...

Maar ja, mijn punt blijft dat je een dokter enkel op zijn prestaties kan beoordelen...

Greetz Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 04:03
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Dat waardeoordeel was er ook niet perse bij dokter Mohammed he, dat staat er immers niet bij, dat het was omdat ze hem een slechtere dokter vonden op basis van zijn naam.  Misschien hebben die personen ooit slechte ervaringen gehad met moslims en zouden ze zich bij hem niet goed voelen (spijtig genoeg zijn er heel wat 'westerlingen' die dat hebben)...  Misschien waren het wel vrouwen die dachten te weten hoe dokter Mohamed over vrouwen denkt?  Of wisten dat hij hun voorhuwelijkse seks zou afkeuren?  Ik bedoel, je weet ook niet wat het motief van die mensen was...

Maar ja, mijn punt blijft dat je een dokter enkel op zijn prestaties kan beoordelen...

Greetz Kim

Beste kim

Hoewel je aangeeft dat je het erg vindt dat er mensen worden gediscrimieerd vanwege geloof of etniciteit...ga je toch weer excuses bedenken...dat het toch wel geregvaardigd is dat ze hen discrimineren..je kan echt alle onzin bedenken..maar het is gewoon pure bullsh*t....sorry wilde het effe zeggen..een arts genaamd mohamed gaat zijn religie niet gebruiken bij niet-moslims in een westers land...dus asjeblieft zeg..ga het niet proberen goed te praten..

groet..

Fatiha..

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 05:22

Hello,

ik verzin geen excuses, ik probeer redenen te bedenken waarom ze geen dokter zouden willen die Mohammed heet.  Dat hoeft niet perse op basis van (vermeende) onkunde te zijn, misschien hebben die mensen ook bepaalde overtuigingen (net zoals de moslims op deze site over vrouwen die mannen verplegen en omgekeerd).  Het ��n is niet erger dan het ander, hoewel ik ze beiden erg vind.  Ik denk dat jij ��n ding hier niet wilt begrijpen en dat is dat ik het er niet mee eens ben.  Dat heeft dus niks met excuses te maken, maar ik probeer gewoon te bedenken waarom die mensen niet naar dokter Mohammed willen, of geloof je dat het gewoon zonder reden is? Ik geloof ook niet dat die dokter als hij hier als dokter werkt, zijn religie daarin praktiseert. 

Ik geraak trouwens jouw reacties soms een beetje beu.  Als ik iets neerzet, onderbouw ik het altijd(of ik het probeer het tenminste).  Dat zie ik jou hier niet doen, gelieve dan ook mijn reacties niet af te doen als bullsh*t.

Kim

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 05:35
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Hello,

ik verzin geen excuses, ik probeer redenen te bedenken waarom ze geen dokter zouden willen die Mohammed heet.  Dat hoeft niet perse op basis van (vermeende) onkunde te zijn, misschien hebben die mensen ook bepaalde overtuigingen (net zoals de moslims op deze site over vrouwen die mannen verplegen en omgekeerd).  Het ��n is niet erger dan het ander, hoewel ik ze beiden erg vind.  Ik denk dat jij ��n ding hier niet wilt begrijpen en dat is dat ik het er niet mee eens ben.  Dat heeft dus niks met excuses te maken, maar ik probeer gewoon te bedenken waarom die mensen niet naar dokter Mohammed willen, of geloof je dat het gewoon zonder reden is? Ik geloof ook niet dat die dokter als hij hier als dokter werkt, zijn religie daarin praktiseert. 

Ik geraak trouwens jouw reacties soms een beetje beu.  Als ik iets neerzet, onderbouw ik het altijd(of ik het probeer het tenminste).  Dat zie ik jou hier niet doen, gelieve dan ook mijn reacties niet af te doen als bullsh*t.

Kim

 

hi

ga je nu met onzin komen als ik onderbouw mijn reacties niet...ik onderbouw mijn reacties wel..maar vraag me af wat jij daaronder verstaat..jij komt ook met meningen en ik ook..en hier valt niets aan te onderbouwen..met wat voor bewijzen moet ik komen...het is zo duidelijk als wat..ik reageer op elke reactie als dat ik wil...daar heb jij niks over te zeggen...en dat je daar last van hebt is jou probleem...als ik jou reactie bullsh*t vindt dan mag ik dat vinden.....je zit gewoon excuses te verzinnen om het rechtvaardigen....als mensen niet door een mohamed behandeld willen worden of door een surinamer..dan mogen ze dat willen niemand zal ze daarvan weerhouden..maar je kan gewoon duidelijk zeggen dat ze discrimineren...

p.s. als je mijn reacties beu bent..dan negeer je ze toch..makkelijk zat...

dag,

Fatiha

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 06:26

Hello,

dat negeren ligt me niet  Maar ja, als je toch eerlijk en op de man (vrouw) wilt spelen...  Er staat dat je je discriminatie-theorie niet onderbouwt...  Lees dus eerst even mijn post goed door voor je gaat reageren dat ik zeg dat je je reacties niet onderbouwt (ik neem aan dat je dit algemeen bedoelt).  Waarom moet alles steeds zo zwart-wit?  Dokter Mohamed: wit, pati�nt die hem weigert: zwart, gesluierd: wit, jeans: zwart, palestijn: wit, jood: zwart...  Ik vind heel vaak reacties van jou bullsh*t (zoals je het zelf graag noemt, ik persoonlijk zou het anders omschrijven), maar ik laat me niet verleiden tot scheldwoorden.  Ik probeer, als jij iets zegt wat mij niet aanstaat, uit te leggen waarom ik vind dat het niet juist.  Jij komt met reacties als 'laat me niet lachen' of 'bullsh*t'...

Ik hoop gewoon dat dit gediscussieer nu gedaan en dat we verder kunnen met het onderwerp, nl dokter Mohamed...

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 06:44

 

Kimmie...als je mijn reacties onzin vindt..prima.mag je vinden heb er echt geen problemen mee..je reageert er toch op...en je hebt mij niet nodig om je te verleiden tot scheldwoorden..dat kan jezelf heel goed..herinner je scheinheilig nog..en nogwel tegen mensen die zo open en respectvol tegen jou zijn....de discriminatie theorie hoeft niet onderbouwt te worden..ik ga er wel vanuit dat jij wel begrijpt wat ik bedoel met discriminatie..

en dan nog iets...ik leg altijd uit waarom ik een bepaalde mening heb over bepaalde reacties......alleen ik doe het anders...ik ben nogal direct..en zo hou ik dat..en trouwens dat verschilt per lid...tegen de ene ben ik heel netjes en respectvol en tegen jou niet...jou reacties staan mij niet aan...en dat laat ik duidelijk merken door mijn reacties...om gerespecteerd te worden moet je ook respect tonen..ik raad je aan om effe stil te staan bij de betekenis van respect..

En hier laat ik het bij..dag kimmie..de discussie kan beter weer gevoerd worden...over het onderwerp van deze topic...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Danoontje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 02:16

@Kimmie,

wat heeft een darmarts te maken met voorhuwelijkse seks van zijn pati�nten? Beetje krom zoals je het neergezet hebt, je suggereerd dat de arts in questie geen vooroordelen zou hebben over de voorhuwelijkse seks van mannen..?!?

Ik kan me wel voorstellen dat een pati�nt een andere arts zou kiezen als deze bijvoorbeeld geen hand zou willen geven. In Nederland is dat een vorm van beleefdheid en vertrouwen, wat in een arts-pati�nt relatie heel belangrijk is (tja, ik dacht, laat ik het nu maar gelijk onderbouwen....). Maar dat weet je pas nadat je een keer bij die arts bent geweest. Op basis van zijn naam wordt door de pati�nten aangenomen dat hij een moslim is, hoe fout kan iemand denken? En al zou hij moslim zijn, wat dan nog?  Hij is je dokter, niet je godsdienstleraar. En dan maar klagen dat de wachtlijsten zo lang zijn...die mensen moeten blij zijn dat ze bij een arts terecht kunnen!!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.