Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De baard

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De baard
    Geplaatst op: 18 maart 2004 om 05:11

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

 

Er wordt veel aandacht besteed aan de hijaab van de vrouw en haar verplichting, maar wat dachten we van de hijaab van de man: de baard.

 

Er is overgeleverd dat de heersers van Jemen, aangewezen door de kisra (titel van de Perzische keizer), twee mannen naar Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) stuurden om met hem te vergaderen. Toen zij in het bijzijn van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) waren merkte hij op dat zij hun baarden hadden afgeschoren en hun snor hadden laten groeien. Hij haatte het naar hen te kijken wegens hun schaamteloze verschijning en zei: �Wee u, wie heeft jullie gezegd dit te doen? Zij antwoorden:�Onze heer (zij bedoelde de kisra). Rasoel-Allah sallalaho alaihi wa sallem) zei toen: "Wat mijn heer betreft, moge Hij Heilig en Verheerlijkt zijn. Hij beval mij alleen mijn baard te laten staan en mijn snor kort te knippen".

De profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam verafschuwd dus de man die zijn baard afscheerd.

 

De profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam heeft gezegd: "Knip de snor bij, laat de baard". (Buchari, Muslim)

 

In de Koran staan (4:08) "Wie de boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt inderdaad Allah, en wie zich afkeert, tot hen hebben wij niet als bewaker gezonden.

De profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam heeft de mannen dus opgedragen de snor bij te knippen de baard te laten staan. Wie dit niet opvolgd, gehoorzaamd de boodschapper Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam niet. Daarmee gehoorzaamt hij Allah sobhana wa Ta�ala ook niet. En wie Allah sobhana wa Ta�ala niet gehoorzaamt, keert zich af. (zie koranvers 4: 08)

 

Saitan heeft gezegd zoals in de Koran in Soerah 4 vers 119 staat: "En ik Satan zal hen zeker doen dwalen en ijdele begeerten in hen opwekken en ik zal hen voorzeker ophitsen en zij zullen de oren van het vee afsnijden en ik zal hen voorzeker aansporen en zij zullen Allah�s schepping bederven".

Met het bederven van Allah�s schepping wordt bedoeld hetgeen vernaderen aan het lichaam zonder toestemming van Allah. Zo ook de baard, dus.

 

Zoals een vrouw met hijaab vroomheid uitstraalt, zo ook een man met zijn baard. Ikzelf vind een baard masha Allah mooi staan bij een man. Maar ik weet dat veel vrouwen/mannen een baard als iets barbaars beschouwen.

Waarom dit stukje: gewoon wat aandacht schenken aan iets wat vergeten schijnt te zijn.

 

 

Wa Allahoe a3lem

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe,doei

 

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 05:37

Salaam alaikom,

Zuster, ik ben het totaal met je eens. Ik zelf vind een baard ontzettend mooi staan bij een man. Het straalt iets uit.

Maar ja, tegenwoordig zie jongens met die hele dunne afgescheerde lijnen (en dit moet een baard voorstellen).

Net zoals de vrouw die een hijab moet dragen als herkenbaarheid, zo is voor de man de baard. Men kan zo oderscheiden dat je een moslim bent.

Wallah oe 'alam

 

Masalama

 

 

 

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 05:41
Assalaamoe Alaikoem

Onderstaand stukje heb ik eerder gepost op dit forum, toen beweerde iemand dat een baard niet verplicht is..


*****
Assaalamoe Alaikoem

Beste ***** en anderen,

Is de baard niet verplicht????? Subhanallah vrees Allah(S.W.A.) voordat je zulke uitspraken gaat doen broeder. Kijk, wie weet zullen mensen die dit forum bezoeken jouw woorden geloven en zullen zij Allah(S.W.A.) daardoor niet gehoorzamen.....wat zal je Hem zeggen op de dag des oordeels.

Hoezo baard scheren, waarom..wij behoren de Kafirs toch niet te imitteren

De Islam is heel duidelijk met betrekking tot het laten staan van de baard.

�Knipt de snorren bij en laat de baarden (met rust)!�   (al-Boechari en Moeslim)

�Onderscheidt julliezelf van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders), knipt jullie snorren bij en laat jullie baarden staan.�
(al-Boechari en Moeslim)

Subhanallah, bovenstaande zijn slecht enkele bewijzen.

�Moge Allah de mannen vervloeken die vrouwen imiteren en moge Allah de vrouwen vervloeken die mannen imiteren.� (al-Boechari)

Onze profeet(V.Z.M.H.) heeft ook zijn baard laten staan, willen wij dan niet op hem lijken. Willen we dan niet bij hem horen en zijn Sunnah volgen.

Moge Allah(S.W.A.) onze zondes vergeven.

Wassalaam

Jullie broeder in Islam

nak4life
Terug naar boven
ogt fillah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ogt fillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 maart 2004 om 04:55

Het laten groeien van de baard is een verplichting (waajib); het valt niet onder de categorie Sunnah volgens de fuqahaa (fiqh geleerden). Degene die zijn baard scheert imiteert hierdoor de Majoes (de Zoroastrianen), hij gaat tegen zijn fitrah in, en hij brengt verandering aan in de Schepping van Allah.
Het is zeker jammer dat de jeugd van tegenwoordig (niet iedereen),  zich willen aanpassen aan de "mode" door die lijnen wat bij hun zoals de zuster al zei een baard moet voorstellen. Alhoewel Allah s.w.t. gezegd heeft: "Wa la tarda 'anka eljahoed wa la anasara hata tatabi'a millatahoem".

Moge allah de moslim broeders belonene die een baard dragen en het zien als een fard, en degene die het niet doen leiden op het rechte pad en hin vergeven.

 

 

 

Terug naar boven
Almoslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Almoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 maart 2004 om 08:19

Salaam oe alikoem

Ik ben van mening dat een man een baard moet laten staan>>>
Daardoor kan je hem herkennen dat hij moslim is en het heeft een mooie uitstraling...Ik vind dat een man een baard moet dragen, want het is immers Verplicht....

wa3a likoem asalaam
Ugt Nadia

Berecht jezelf v��rdat je Berecht wordt...
Terug naar boven
Asude Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 20
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Asude Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 maart 2004 om 08:21

het is niet verplicht, het is een van de Soennah

 

vermeng je mening niet met feiten.

Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raoef Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 maart 2004 om 09:00

Ik maak mij wel eens zorgen om al die geleerden van tegenwoordig en eerlijk gezegd sta ik er erg wantrouwig tegenover. De wereld is veranderd. Geleerden en Imans laten zich ook aan alle kanten beinvloeden door krachten waarvan ze de oorsprong niet kennen. Krachten die er alleen maar op uit zijn om de Moslimwereld te verdelen.

Zal Allah(swt) mij niet accepteren als ik geen baard draag ????

Allah oe Allem, maar ik geloof er geen snars van.

Waar komt deze overdreven aandacht voor uiterlijkheden toch vandaan? Richt je liever op het cultiveren van je hart. In Cairo zag ik 'vrome' Moslimmannen met baard en al over zwerfkinderen heen stappen zonder ze maar een blik waardig te keuren.... Wat denk je zelf waar Allah naar zal kijken? Nogmaals, Allah oe Allem, maar ik kies er voor om zo een kind te helpen, met baard of zonder baard, met hijaab of zonder hijaab. Dat is een gok die ik wel durf te wagen.

En waarom zou ik mij anders moeten kleden dan andere Nederlanders? Zijn het soms mijn vijanden?

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
^Lost^ Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ^Lost^ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 maart 2004 om 10:21

Salamoe 3ailokoum

Mijn man heeft besloten een baard te laten groeien,maar ik vind het echt niet aantrekkelijk,het is niet eens een echte baard,want hij heeft van die kale plekken tussen zitten,het ziet er gewoon niet uit.Om eerlijk te zijn het beinvloed ons sexleven.Ik vroeg me af het ook goed is als hij ALLEEN het haar op zijn kin laat groeien(dat is toch ook een soort baard,denk ik),want het haar op zijn wangen is niet compleet en ziet er heel raar uit als hij het laat groeien,het is gewoon echt lelijk,is er geen andere oplossing?

Salam

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 maart 2004 om 15:29
In eerste instantie geplaatst door ^Lost^

Salamoe 3ailokoum


Mijn man heeft besloten een baard te laten groeien,maar ik vind het echt niet aantrekkelijk,het is niet eens een echte baard,want hij heeft van die kale plekken tussen zitten,het ziet er gewoon niet uit.Om eerlijk te zijn het beinvloed ons sexleven.Ik vroeg me af het ook goed is als hij ALLEEN het haar op zijn kin laat groeien(dat is toch ook een soort baard,denk ik),want het haar op zijn wangen is niet compleet en ziet er heel raar uit als hij het laat groeien,het is gewoon echt lelijk,is er geen andere oplossing?


[IMG]height=17 src="http://www.islaammail.com/iforum/smileys/smiley6.gif" width=14>


Salam



Assalaamoe Alaikoem,

Beste zuster,

Als je gelooft in Allah(S.W.A.) en zijn profeet(V.Z.M.H.)en dus ook de Sunnah accepteerd. Hoe kan het dan zijn dat je afschuw hebt van de baard van je man. Je man die dus zijn baard laat staan omwille van Allah(S.W.A.) Inshallah....

Er zijn genoeg bewijzen dat een man zijn baard moet laten staan, ze zijn hierboven ook gepost....vrees Allah(S.W.A.)en als je naar je man kijkt hou dan van hem omdat hij Inshallah van Allah(S.W.A.) houdt en Hem dus wilt gehoorzamen.

Niet iedereen heeft een volle baard...maar een sik is geen baard zuster.
Probeer Inshallah meer van Allah(S.W.A.) te gaan houden en zo ook meer van je man Inshallah. Ik zeg niet dat je niet van Allah(S.W.A.) houdt...Alaho Alem....

Ik hoop dat je de baard van je man Inshallah juist mooi zult gaan vinden.

wassalaam

Je broeder in Islam

NAK4lIFE
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 maart 2004 om 12:41

Het scheren van de baard: een moderne vorm van verwijving

Bibliotheek

   

Definitie 

Onder de baard (in het Arabisch: lihyah) verstaan we: al het haar dat groeit op de wangen en de onderkaak. Tevens omvat het de haren onder de onderlip en onder de kin. 

Het Islamitisch oordeel over de baard 

Het laten staan van de baard is Waadjib (verplicht) voor alle mannen. Hiervoor is voldoende bewijs te vinden in de Soennah van de Profeet (vrede en zij met hem) en de cOelamaa� van de Islam zijn het er unaniem over eens dat het laten staan van de baard verplicht is. Laat je niet misleiden door het achterwege laten van deze soennah door een aantal hedendaagse �geleerden�. Laat je ook niet misleiden door hun twijfelachtige fatwa�s, waarmee zij hun eigen (ongeoorloofde) daden ondersteunen en waarmee zij de mensen hen laten volgen in datgene wat verwerpelijk is. De Profeet (vrede zij met hem) zei: �Wie met een goede soennah begint (het initiatief neemt om een goede daad te verrichten), hem komt de beloning van deze (goede soennah) toe en (ook) de beloning van ��nieder die deze (goede soennah, hem navolgend) verricht. En wie met een slechte soennah begint (het initiatief neemt om een slechte daad te verrichten), hem komt de zondelast van deze (slechte soennah) toe en (ook) de zondelast van ��nieder die deze (slechte soennah, hem navolgend) verricht.�                  (Moeslim) 

En hij zei: �Voorwaar, Allah zal de kennis, nadat Hij die jullie heeft gegeven niet (in ��n keer) wegrukken, maar Hij zal haar (kennis) van hen wegnemen door het nemen (van de levens) van de cOelamaa� en daarmee ook hun kennis. Daarna zullen slechts onwetende mensen overblijven. Zij zullen om fatwa�s (religieuze uitspraken) gevraagd worden, waarna zij fatwa�s zullen geven die gebaseerd zijn op hun eigen meningen, en daarmee dwalen zij af en doen zij anderen afdwalen.�                                                                                                                          

                                                                                                                                                     (al-Boechari)

 

Een lijst van overtredingen als gevolg van het scheren van de baard 

 

Het scheren van de baard resulteert in het plegen van tal van overtredingen vanuit het oogpunt van de Islam bekeken. Hieronder zullen wij een aantal van deze overtredingen behandelen.

 

1.              Ongehoorzaamheid tegenover Allah

 

Het scheren van de baard leidt tot ongehoorzaamheid tegenover Allah. De heerser van Jemen, die was aangesteld door de Perzische keizer Chosroes, stuurde twee boodschappers naar de Profeet (vrede zij met hem) om hem mee te nemen (naar Chosroes). Toen de twee boodschappers bij de Profeet (vrede zij met hem) kwamen viel het hem op dat zij hun baard hadden geschoren en hun snorren lang hadden laten groeien. De Profeet had er een afkeer van om naar hen te kijken (vanwege hun verschijning) en hij zei: �O wee jullie! Wie heeft jullie opgedragen om dit te doen?� Zij zeiden: �Onze heer! (zij refereerden daarmee naar Chosroes)� De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei toen:

 

�Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.�                                                                                                                          (Hassan verklaard door al-Albaani)

 

2.              Ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (vrede zij met hem)

 

Het scheren van de baard leidt tot ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (vrede zij met hem). In vele overleveringen heeft de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) de moslimmannen bevolen om hun baarden met rust te laten. Deze overleveringen dragen allen de volgende boodschap uit:

 

�Knipt de snorren bij en laat de baarden (met rust)!�                                        (al-Boechari en Moeslim)

 

Elke moslim dient te weten dat het gehoorzamen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) gelijk staat aan het gehoorzamen van Allah.

 

Wie de Boodschapper gehoorzaamt heeft Allah zeker gehoorzaamd.         (Soerat an-Nisaa�: 80)

 

3.              Afwijking van het uiterlijk en de leiding van de Profeet (vrede zij met hem)

 

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van het uiterlijk en de Leiding van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem). Het is overgeleverd door Moeslim dat de Profeet (vrede zij met hem) een lange baard droeg. De moslim dient er naar te streven om het voorbeeld van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) te volgen. Allah zegt in de Koran wat als volgt vertaald kan worden:

 

�Voorzeker, jullie hebben in de Boodschapper van Allah een goed voorbeeld (dat jullie kunnen volgen).�                                                                                                                          (Soerat al-Ahzaab: 21)

 

En de Profeet (vrede zij met hem) zei: �Waarlijk, de beste leiding is de Leiding van Mohammed.�                                                                                                                                                                 (Moeslim)

 

4.              Afwijking van de weg van de gelovigen

 

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van de weg van de gelovigen. Alle Profeten (vrede zij met hen allen), alle Metgezellen van de Profeet (Moge Allah tevreden zijn over hen), de grote cOelamaa� en de oprechte vroegere moslim(mannen) van deze Oemmah lieten hun baarden staan. Er bestaan geen overleveringen dat ook maar ��n van hen ooit de baard scheerde. Dit is dus hun weg en Allah, verheven en gezegend is Hij, zegt wat als volgt vertaald kan worden:

 

�En wie de Profeet tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen; Wij laten hem aanhangen datgene wat hij heeft aangehangen en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is p�s een slechte bestemming!�         

                                                                                                                                      (Soerat an-Nisaa�: 115) 

 

5.              Imitatie van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders)

 

Het scheren van de baard leidt tot het imiteren van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Dit komt duidelijk naar voren uit vele overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) zei:

 

�Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien. Onderscheidt julliezelf van de Magi�rs. (volgelingen van een godsdienst die vroeger in Perzi� werd beleden)     

                    (Moeslim)

 

�Onderscheidt julliezelf van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders), knipt jullie snorren bij en laat jullie baarden staan.�                                                                                                 (al-Boechari en Moeslim)

 

Allah heeft ons bevolen om ons te onderscheiden van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

 

�Volg niet de begeerten van degenen die niet weten. (over de Islam)                                                                                                                                        (Soerat al-Djaathiyah: 18)


De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei:
�Wie een volk immiteert, hij behoort tot hen.�                                                                                                                                                     (Aboe Daawoed)

 

6.              Wijziging van de Schepping van Allah zonder toestemming

 

Met betrekking tot de vrouwen die de Schepping wijzigen, verklaarde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem): �Allah vervloekt de Naamisah (degene die de wenkbrauwen van anderen epileert) en de Moetanammisah (degene die haar wenkbrauwen laat epileren) en de Waasilah (degene die bij anderen nep- of andermanshaar invlecht) en de Moestawsilah (degene die haar haar laat invlechten met nep- of andermanshaar ).�  

Deze overlevering gaat specifiek over vrouwen, omdat zij normaal gesproken meer dan mannen zichzelf inspannen om hun natuurlijk uiterlijk te veranderen met het excuus zich zodoende op te maken. Deze waarschuwing geldt voor beide geslachten, omdat de voorwaarde voor het intreden van de vloek van Allah duidelijk is. Het scheren van de baard valt onder deze overlevering, omdat dit veel erger is dan het verwijderen van de wenkbrauwen (Nams) door vrouwen. Het betreft hier immers het gehoorzamen van de shaitan, hij zei:  

�En ik zal hen bevelen de Schepping van Allah te veranderen.�                                                                                                                                             (Soerat an-Nisaa�: 119)

 

7.              Imitatie van vrouwen

 

De baard maakt een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen. Het scheren van de baard doet dit onderscheid verdwijnen en het behoort dan ook tot het imiteren van vrouwen. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: �Moge Allah de mannen vervloeken die vrouwen imiteren en moge Allah de vrouwen vervloeken die mannen imiteren.�                                                                   (al-Boechari)

 

8.              Strijdigheid met de Fitrah (natuurlijke aanleg van de mens)

 

cAa�ieshah (moge Allah tevreden zijn over haar) overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: Tien (zaken) behoren tot de Fitrah; het bijknippen van de snor, het (met rust) laten van de baard...�                                                                                                                                                                   (Moeslim)

De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) leert ons ook dat ieder kind met fitrah geboren wordt en dat deze fitrah later wordt gewijzigd door (de opvoeding van) de ouders.                                                                                                                                      (al-Boechari en Moeslim)


De fitrah van vele moslims tegenwoordig is zo misvormd dat zij een gladgeschoren man aantrekkelijker en mannelijker vinden dan een man met baard.
Dit is nu juist precies tegenstrijdig met datgene wat de Profeet (vrede zij met hem) in de bovenstaande overleveringen zegt. De oorspronkelijke fitrah, bij de geboorte van het kind, zal echter met het veranderen van de tijd nooit wijzigen. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: 

�De fitrah (natuurlijke aanleg) van Allah, waarmee Hij de mensen (oorspronkelijk) geschapen heeft. Er is geen verandering in de Schepping van Allah.�                                 (Soerat ar-Roem: 30)


Sommige mannen komen met als excuus voor het feit dat zij hun baard scheren, dat hun vrouwen er hen liever zonder zien. Net alsof zij op deze wereld zijn gezet om de vervormde begeerten en neigingen van hun vrouwen te volgen in plaats van de Verheven Bevelen van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem).
Weer anderen beweren dat het laten staan van hun baard leidt tot huidirritaties en jeuk. Dit kan echter nooit het gevolg zijn van het gehoorzamen van de pure fitrah, maar zal eerder het gevolg zijn van het onregelmatig reinigen en niet schoonhouden van de baard, zoals de Profeet (vrede zij met hem) dit de gelovigen opdroeg.  

Wat de cOelamaa� en de Imaams zeggen

Alle cOelamaa� van de Salaf-us-Saalih (de oprechte voorgangers), waaronder ook de vier Imaams (Aboe Haniefah, Maaliek, Shaaficie en Ahmad (moge Allah hen genade schenken), zijn het er allen over eens dat het scheren van de baard haraam (verboden) is en dat het een verboden vorm van mutilatie (verminking) is, zoals dit ook is overgeleverd door cOmar ibn cAbdel-cAziz. Zij beschouwden degene die zijn baard scheerde als een verwijfde man en velen van hen (de oprechte voorgangers) accepteerden hen niet als getuige en stonden hen ook niet toe om voor te gaan in het gebed.

Moge Allah ons leiden op het rechte Pad en ons standvastig maken in het volgen van de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 06:02

Assalamoe alykoem,

Baard laten is helemaal verplicht, doe niet zo zielig en lees hierboven de post van al-yaqeen. Genoeg bewijzen, eigenlijk is 1 bewijs van Quran en Soennah genoeg voor mij. Maar sommige mensen hebben zoveel bewijzen nodig, en dan nog blijven ze koppig en accepteren het niet.

 

soebhanAllah

Wassalaam,

Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raoef Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 06:38

Het gaat mij niet zo zeer om de vraag of een baard wel of niet verplicht is. Persoonlijk denk ik ook dat het verplicht is, ik vind alleen dat mensen hier een veel te groot punt van maken. (Net als de Hijaab overigens)

Ik denk dat wij als Moslims wel grotere uitdagigen kunnen vinden dan ons druk te maken over de lengte van je baard of de juistheid van je Hijaab. Wat dacht je van de vraag hoe wij het negatieve imago van de Islam kunnen verbeteren? Hoe wij middels de Islam de jeugd weer van de straat de schoolbanken in kunnen krijgen. Hoe wij kunnen zorgen dat buitenlandse jongens niet bij voorbaad minder kans hebben als ze solliciteren. Hoe wij kunnen zorgen dat de staat onze Islamitische basisscholen met rust laat... etc... etc... etc...

Noem mij dan maar zielig maar ik noem het andere prioriteiten.

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raoef Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 06:52

Amr Khaled is een zeer populaire spreker. Je kunt hem o.a. beluisteren op de zender Iqra.

Toen men aan hem vroeg waarom hij geen baard draagt en westerse kleding antwoorde hij dat hij op die manier dichter bij de mensen kan komen. Dat hij op die manier dus de Islam toegankelijker maakt.

Dat doet mij denken aan een ander aspect van Allah(swt). Namelijk dat hij naar ons toe komt renen als wij nog maar aan het lopen zijn. Als Allah(swt) dit voor ons wil doen, wie zijn wij dan om ook niet het uiterste te doen om de harten van onze medemensen te vinden?

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 11:39

Broeder Raoef, as salaamoe alaykoem,

Wat ik niet helemaal van jou begrijp broeder is waarom er sprake moet zijn van het een of het ander. Kun je met andere woorden geen baard laten staan en de Islam een goede naam bezorgen. Weet dat als je de tevredenheid van de mensen zoekt, Allah jouw afhankelijk zal maken van hen. Sinds wanneer maakt Ahl us Soennah wal Djamaa�ah een onderscheid tussen zaken die een beetje haraam zijn en zaken die zeer haraam zijn. Denk niet te lichtvaardig over het geloof en weet dat elke vorm van ongehoorzaamheid tegenover de Schepper een aanleiding kan zijn tot de bestraffing van Allah. En weet dat een berg bestaat uit allemaal kleine steentjes. Ibn Mas�oed (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de verstandige persoon degene is die naar zijn zonden kijkt en het ziet als een grote berg die op zijn schouders rust en elk moment zijn rug kan breken, terwijl de onverstandige en ongelovige persoon naar zijn zonde kijkt alsof het een vliegje is dat voor zijn gezicht vliegt en hij wuift het achteloos weg. Wees als de eerste persoon broeder.

Vrees Allah en laat je niet foppen door de shaytaan. De gelovige is degene die wanneer hij iets hoort van Allah of van de Boodschapper (vrede zij met hem) zegt �Wij horen en wij gehoorzamen.� Begin bij jezelf en maak je Imaan sterk. Op de Dag der Opstanding zal er worden gezegd iqraa Kitaabaka kafaa bi Nafsikaa alyauma alayka hasieba wat zoveel betekent als lees jouw Boek, vandaag is jouw nafs voldoende als getuige tegen jouw.

Zorg dat je Allah gehoorzaamt in alle verplichte daden van aanbidding en vervolgens dien je jezelf te sieren door het aannemen van de bewezen aanbevolen zaken, zodat Allah van jou zal houden. En als je andere mannen met baarden slechte dingen hebt zien doen dan is dat nog geen excuus voor jou om je baard te scheren. Taqillah! Hoe kunnen we de Islam in een goed daglicht stellen als we zelf niet eens de regels van de Islam serieus nemen.

Wa salaamoe alaykoem

 

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 11:47

En trouwens wie volgen wij, onze geliefde Profeet (vrede zij met hem) of....

Allah zegt Laqad kaana lakoem fi rasoelillahi oeswatoen hasanah (Waarlijk, in de Profeet is een goed voorbeeld voor jullie.)

Elke uitspraak die een strijd is met de Koran of de Soennah is een oproep tot de eerste Jahiliyyah en is onder onze voeten zoals de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, van wie deze uitspraak ook mag komen. Imaam Maalik (moge Allah tevreden met hem zijn) zei �De Soennah is als de ark van Noeh, wie het binnentreedt zal gered zijn, en wie het niet betreedt zal verloren zijn.�

Terug naar boven
Asude Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 20
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Asude Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 13:15
In eerste instantie geplaatst door musilman

Assalamoe alykoem,

Baard laten is helemaal verplicht, doe niet zo zielig en lees hierboven de post van al-yaqeen. Genoeg bewijzen, eigenlijk is 1 bewijs van Quran en Soennah genoeg voor mij. Maar sommige mensen hebben zoveel bewijzen nodig, en dan nog blijven ze koppig en accepteren het niet.

 

soebhanAllah

Wassalaam,

 

beste beste Musilman, het laten van een baard(je) is niet verplicht zoals de Salaah en alle ander zuilen in de Islam, het is SOENNAH..

Is natuurlijk heel heel goed en verstandig als je daaraan voldoet. Want we volgen de pad van Mohammed, Vzmh...

Terug naar boven
mouni Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mouni Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 13:17

Salaam aleikom waramathu Allah wa baraakthu broeders/zusters

We hebben het nu over de baard van de mannen. dit is wel verplicht.Maar waar we ook aan moeten denken dat de baard niet de enige dat verplicht om te doen in de soena van de profeet Mohammed vrede zij met hem we moeten stap voor stap zijn boek volgen en ins-allah kan je ook alles gelijk doen, maar dan moet je 100 % zeker weten dat je het echt doe voor Allah swt?? ik denkt dat we niet alleen naar de baard moeten gaan kijken. maar ook naar allerlei anderen zaken? We moeten anderen broeders/zusters helpen die zonde plegen onder andere als een broeder/zuster gediscrimineerd wordt. als een broeder/zuster geen baan kan vinden dat we zij/hij helpen??

Salaam aleikom

Mouni

Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raoef Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 13:46

Wat ik niet helemaal van jou begrijp broeder is waarom er sprake moet zijn van het een of het ander.

Dat waren ook niet mijn woorden. 

Denk niet te lichtvaardig over het geloof en weet dat elke vorm van ongehoorzaamheid tegenover de Schepper een aanleiding kan zijn tot de bestraffing van Allah.

Mijn liefde voor, en vertrouwen in Allah(swt) is vele malen groter dan mijn angst broeder en als Allah(swt) het wil zal dat ook zo blijven. En ik weet ook dat het Allah(swt) en niet de mens is die mijn geloof kan beoordelen.

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 01:31

 

As-salaamoe alaykoem broeder.

Zorg dat je niet afgedwaald wordt door de shaytaan. je doet een aantal gevaarlijke uitspraken.

Ten eerste een moslim aanbidt Allah tussen hoop en vrees en deze twee gevoelens moeten in evenwicht zijn. Om je en simpel voorbeeld te geven over hoe de Sahaabah Allah vreesden. Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) pleegde te zeggen als een stem uit de hemel zou roepen dat alle mensen zijn vergeven en naar het Paradijs zullen gaan, behalve een, dan zou ik vrezen dat ik die ene persoon was.

Verder beoordeelt nieman hier verder jouw geloof, maar moslims moeten elkaar wel degelijk aansporen om het goede te doen.

Voor wat betreft jouw uitspraak ik houdt van Allah. Dit heeft bij Allah geen waarde, zolang je de Profeet niet volgt. "Qoel in koentoe toehibboenaAllah fatabi'oeni joehbibkoem Allah." (Zeg: Als julli houden van Allah, volgt mij (Mohammed, vrede zij met hem) dan, dan zal Allah van jullie houden) Dit vers is een mooie graadmeter voor onze wereklijke liefde voor Allah.

Zuster Asude,praat ajb niet zonder kennis als je bewijzen hebt lever ze dan om je stelling te onderbouwen. Allah zegt: Haatoe boerhaanakoem in koentoem saadiqien (Brengt jullie bewijzen, als jullie de waarheid spreken.)  

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 04:19

Assalamu alaikum,

broeder al Yaqeen, je hebt het over het volgen van de profeet Mohammed s.a.s. Ik denk dat de nadruk moet liggen op het volgen van Allah swt; de profeet was slechts een boodschapper onder de boodschappers. Wij kennen de koran via Mohammed s.a.s., een bekende hadith van Aysha zegt dat het gedrag van de profeet altijd geheel volgens de koran was, dus kunnen wij niet zeggen dat als je de koran volgt, je de profeet volgt, je Allah swt volgt? Welnu, de enige die dingen haram of halal kan maken is Allah swt, zelfs de profeet kon dit niet op eigen initiatief, dat wordt onderkend door de koran zelf o.a. in soera 66:1

"O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegstaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevend en barmhartig".

Diezelfde koran rept met geen letter over de verplichting van de baard. Wat wij hebben zijn ahadith waarin de profeet de sahaba aanraadt een baard te dragen en de snor bij te knippen om niet op de vuuraanbidders te lijken. Dat is een advies van Mohammed, niet een goddelijk bevel. Soenna dus, aanbevelenswaardig, niet wajib (verplicht). Allah weet het het beste.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 04:33

Assalamoe alykoem

sooo, Amier jij bent mofti geworden.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 05:22
In eerste instantie geplaatst door musilman

Assalamoe alykoem

sooo, Amier jij bent mofti geworden.

Wa alaikum salaam,

, nee hoor, ik geef alleen mijn mening. Eng he.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 12:43
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door musilman

Assalamoe alykoem

sooo, Amier jij bent mofti geworden.

Wa alaikum salaam,

, nee hoor, ik geef alleen mijn mening. Eng he.

Ik bedoel eigenlijk: mijn argument. Excuus.

Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raoef Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 14:41

Dit lijkt een dicussie te worden waar geen overeenstemming gevonden kan worden. Misschien zit ik er naast. In dat geval vraag ik dat Allah mij zal vergeven.

Sinds wanneer maakt Ahl us Soennah wal Djamaa�ah een onderscheid tussen zaken die een beetje haraam zijn en zaken die zeer haraam zijn.

Ik heb daar dus zo mijn eigen gedachten over. Maar ja, ik hoef dan ook niet de last van zoveel kennis te dragen.

Allah doet wat hij wil.

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 02:06

Bismillahi Rahmaani Rahiem,

Beste Broeder Amier as-Salaamoe alaykoem,

Ik adviseer jou om geen uitspraken te doen zonder kennis. Wij praten hier niet over mijn of jouw mening. De Islam bestaat uit: Allah zegt en de Profeet (vrede zij met hem) zegt. Als je in het licht van al deze bewijzen nog steeds durft te beweren dat hier sprake is van een advies van de Profeet (vrede zij met hem) dan adviseer ik jou echt om een boek over Moestalaha al-Fiqh te bestuderen. Praat niet uit begeerten, mag Allah jou leiden! Een bevel van de Profeet (vrede zij met hem) is waajib voor de moslims om op te volgen. Het dragen van de Baard is zeker een Soennah van de Profeet (vrede zij met hem), alleen is het een Soennah waadjibah.

Daarnaast als je mijn stuk had gelezen, dan was je tegengekomen dat de verplichting van het dragen van de baard niet slechts voortvloeit uit de Soennah van de Profeet, maar ook uit de Koran.

Waar uit mijn woorden heb je kunnen opmaken dat ik de Profeet (vrede zij met hem) voor Allah plaats. Eens kwam een man naar de Profeet (vrede zij met hem) en zei: "MaashaaAllah wa Maa shi'ht" (wat Allah en jij wilt) waarop de Profeet boos werd en zei: "Aja'altani lillahi nidda?" (Heb je mij als deelgenoot naast Allah geplaatst) zeg beter: MaashaaAllah thoemma maashi'ht."

Ik denk echter dat je een aantal foute noties hebt over de plaats van de Soennah van de Profeet in de Islam. Allah heeft het gehoorzamen aan de Profeet namelijk gelijkgesteld aan het gehoorzamen aan Hem. In meer dan 30 plaatsen in de Koran wordt de moslim opgedragen om de Profeet (vrede zij met hem) te volgen, gehoorzamen danwel tot rechter te maken in de zaken waarover de mensen van mening verschillen.

Broeder, Allah zegt in de Koran: "Fas'al Ahla dhikri in koentoem laa ta'lamoen." (Vraag het de mensen van kennis als jullie het niet weten.) Nogmaals alle geleerden van de Salaf en de Khalaf zijn het erover eens dat de baard een verplichting is.

Broeder, ik houd van je omwille van Allah maar het zijn van een Amier brengt verplichtingen met zich mee, waarover je op Yauwm al-Qiyaamah verantwoording zal moeten afleggen, ga niet te lichtvaardig om met deze Amaanah en doe geen uitspraken die gebaseerd zijn op meningen vanuit je onderbuik, keer terug naar de geleerden van deze Oemmah en ga hun boeken lezen, doe kennis op. Hoe anders kunnen wij komen uit deze tijden van duisternis en onwetendheid waar onze Oemmah zich in verkeert. Als we nog over dit soort luttele zaken moeten bakkelijen, hoe zullen we dan ooit komen tot eenheid. Luister naar Allah wanneer hij zegt Wa'tasimoe bi hablillahi jamie'an wa laa tafarraqoe.'   

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 13:17
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door musilman

Assalamoe alykoem

sooo, Amier jij bent mofti geworden.

Wa alaikum salaam,

, nee hoor, ik geef alleen mijn mening. Eng he.

Assalamoe Alykoem,

Allah zegt in zijn boek ''En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in die zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald''  Al ahzaab aya 36

dus het is duidelijk genoeg broeder Amier, dat een gelovige niks te zeggen heeft als Allah en zijn profeet over een zaak hebben beslist.

andere aya

''Maar neen, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u (profeet) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen'' Annissa aya 65

Wassalaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 13:39
In eerste instantie geplaatst door al-yaqeen

Bismillahi Rahmaani Rahiem,

Beste Broeder Amier as-Salaamoe alaykoem,

Ik adviseer jou om geen uitspraken te doen zonder kennis. Wij praten hier niet over mijn of jouw mening. De Islam bestaat uit: Allah zegt en de Profeet (vrede zij met hem) zegt. Als je in het licht van al deze bewijzen nog steeds durft te beweren dat hier sprake is van een advies van de Profeet (vrede zij met hem) dan adviseer ik jou echt om een boek over Moestalaha al-Fiqh te bestuderen. Praat niet uit begeerten, mag Allah jou leiden! Een bevel van de Profeet (vrede zij met hem) is waajib voor de moslims om op te volgen. Het dragen van de Baard is zeker een Soennah van de Profeet (vrede zij met hem), alleen is het een Soennah waadjibah.

Daarnaast als je mijn stuk had gelezen, dan was je tegengekomen dat de verplichting van het dragen van de baard niet slechts voortvloeit uit de Soennah van de Profeet, maar ook uit de Koran.

Waar uit mijn woorden heb je kunnen opmaken dat ik de Profeet (vrede zij met hem) voor Allah plaats. Eens kwam een man naar de Profeet (vrede zij met hem) en zei: "MaashaaAllah wa Maa shi'ht" (wat Allah en jij wilt) waarop de Profeet boos werd en zei: "Aja'altani lillahi nidda?" (Heb je mij als deelgenoot naast Allah geplaatst) zeg beter: MaashaaAllah thoemma maashi'ht."

Ik denk echter dat je een aantal foute noties hebt over de plaats van de Soennah van de Profeet in de Islam. Allah heeft het gehoorzamen aan de Profeet namelijk gelijkgesteld aan het gehoorzamen aan Hem. In meer dan 30 plaatsen in de Koran wordt de moslim opgedragen om de Profeet (vrede zij met hem) te volgen, gehoorzamen danwel tot rechter te maken in de zaken waarover de mensen van mening verschillen.

Broeder, Allah zegt in de Koran: "Fas'al Ahla dhikri in koentoem laa ta'lamoen." (Vraag het de mensen van kennis als jullie het niet weten.) Nogmaals alle geleerden van de Salaf en de Khalaf zijn het erover eens dat de baard een verplichting is.

Broeder, ik houd van je omwille van Allah maar het zijn van een Amier brengt verplichtingen met zich mee, waarover je op Yauwm al-Qiyaamah verantwoording zal moeten afleggen, ga niet te lichtvaardig om met deze Amaanah en doe geen uitspraken die gebaseerd zijn op meningen vanuit je onderbuik, keer terug naar de geleerden van deze Oemmah en ga hun boeken lezen, doe kennis op. Hoe anders kunnen wij komen uit deze tijden van duisternis en onwetendheid waar onze Oemmah zich in verkeert. Als we nog over dit soort luttele zaken moeten bakkelijen, hoe zullen we dan ooit komen tot eenheid. Luister naar Allah wanneer hij zegt Wa'tasimoe bi hablillahi jamie'an wa laa tafarraqoe.'   

Assalamu alaikum,

bedankt voor het advies, ik neem het ook zeker serieus.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
ICHTUS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 24
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ICHTUS Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 07:42
Wat ik me nu de hele tijd afvraag is hoe zit het met volken die geen baardgroei hebben?
Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient.
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 08:27

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Dat lijkt mij zeer simpel...Als je geen baardgroei hebt, heb je het niet. Dusss..

Wallahoe a3lem

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
ICHTUS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 24
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ICHTUS Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 03:26

Dat is zo, maar eerder werd er gesteld dat als je je scheert, je verwijfd bent of wordt. Daaruit valt af te leiden dat iemand zonder baardgroei verwijfd moet zijn.

Is dat niet het geval, dan moet het inhouden dat als iemand baardgroei nodig heeft om zich mannelijk te kunnen gedragen hij verwijfd is ondanks zijn baardgroei.
Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.