Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De baard

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De baard
    Geplaatst op: 30 maart 2004 om 15:17
'k Heb eigenlijk hetzelfde als de man van ^lost^, allemaal rare happen eruit, het is ook niet dicht begroeid (erg weinig haren per vierkante cm) en daarbij heeft het ook nog eens een rooige kleur terwijl ik donkerblond ben. Dat is dus geen pan, dan zie ik er niet uit als een moslim maar als een clown, of een zwerver op z'n best.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 16:15

Maar in ieder geval niet als een vrouw! Hahahaha! Of een magier uit 600 na chr. Wat betreft de verplichting van de baard, ik ben daar een stukje over aan het schrijven. Even geduld a.u.b; het is geen copypaste van al-islaam.com.

Wassalam.

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 18:24
Vrouwen die eruitzien als mij hebben meestal een operatie + hormoonbehandeling achter de rug, dus dat ik er als vrouw uit zou zien hoef ik niet bang voor te zijn, hehe
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 06:49

Bismillahi Rahmaani Rahiem,

Ibn cOmar overlevert: �Een man zei temidden van een gezelschap (terwijl zij onderweg waren) tijdens de sl*g van Taboek: ,,Als het gaat om liefde voor voedsel, leugenachtige tongen en lafheid tijdens het treffen (van de vijand op het sl*gveld) heb ik nog nooit iemand zoals onze geleerden gezien.� Waarop een man zei: ,,Je hebt gelogen, maar jij bent (slechts) een hypocriet! Ik zal de Boodschapper van Allah hierover zeker informeren.� Hij vertelde de Boodschapper van Allah hierover en (een vers uit) de Koran werd geopenbaard. Abdullah Ibn cOmar zei: ,,En ik zag hem (de hypocriet) hangen aan de teugels van de kameel van de Boodschapper van Allah terwijl de stenen hem bijna ten val brachten en hij zei: ,,O Boodschapper van Allah, wij waren slechts aan het dollen en spelen.� De Boodschapper van Allah antwoordde:

"Waren jullie de spot aan het drijven met Allah en Zijn Tekenen en Zijn Boodschapper?� Verontschuldigt jullie maar niet. Voorzeker, jullie zijn ongelovig geworden nadat jullie gelovig waren. Als wij een groep van jullie vergeven dan zullen wij een andere groep bestraffen omdat zij misdadigers waren. �                                              (Soerat at-Tawbah: 65-66)

Als ik jullie hoor praten dan vraag ik me toch af wat jullie dan met de bovengenoemde bewijzen doen? Drijft de spot niet met het geloof, broeders en zusters in de Islam.

bron: www.al-yaqeen.com

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 09:38

Salaam,

niemand drijft hier de spot met het geloof!

Terug naar boven
Oem Djundoullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oem Djundoullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 13:58
 

Bismi-Allah arRahmaan arRahiem

 

Wa salaam ou aleikoem warahmatulah wabarakatoeh

 

Beste broeders, moge Allah jullie zegenen!

Ik geef dit advies in eerste plaats aan mijzelf, moge Allah mij en jullie leiden!

 

Waarom zouden wij nog in discussie gaan over iets wat al is bepaald door Allah de verhevene onze Boodschapper (aleyhi salaatoe wa salaam)��iets waarover de geleerden van ahloe sounnah duidelijk zijn.

 

Indien jullie om een of andere reden er niet klaar voor zijn om deze verplichting in praktijk te brengen, dat kan. Dan raad ik jullie en mijzelf inshAllah aan om hard aan onze imaan te werken, en ook meer te lezen over wie Allah swt is en wie Zijn boodschapper (saw) zijn. Hierdoor zal onze liefde voor de islam en haar wetten groeien, waardoor wij inshAllah in staat zullen zijn om te doen als de sahabah�..zodat wij op een dag inshAllah ook kunnen zeggen sami3na wa ata3na (Wij hoorden en wij gehoorzaamden).

 

Maar laten we inshAllah oprecht wezen over het duidelijke bewijs dat het laten van de baard een verplichting is voor elke moslim, ongeacht tijd of plaats.

 

 

Wat betreft jullie twijfels met betrekking tot het laten van de baard,  lees hier wat de grote geleerden (rahimahoemAllah) van deze tijd erover zeggen:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=12740&dgn=4

 

Ya akhi, hatim Yahya. InshAllah zal deze fatwa jouw onzekerheden wegnemen:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=9977&dgn=4

 

En wat betreft jullie grapjes:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=22170&dgn=4

 

 

SoubhanakAllahouma wa bihamdik wa ash-hadoe an-la ilaha ila Ant nastaghfiroeka wa natoeboeh ilaik���

 

 

Salaam ou aleikoem warahamtulah wabarakatoeh,

 

Oem Djundoullah As-Sousiyyah
"Hiya maytatun wahifah, fal takoen fi sabillilah" (Sheikh Abdullah Azzam rahimahoullah)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:00

Salaam zuster,

hmmm, ik hoopte eerlijk gezegd eens op fatawa (meervoud van fatwa) van anderen dan altijd de Saoudische "heilige drie-eenheid" Ibn Baaz, �Uthaymien en Albani (al staat die laatste er niet bij). Je vraagt waarom wij in discussie gaan over iets wat door God is bepaald? Welnu, de discussie gaat over of het een verplichting is door God bepaald. In Gods woord vinden we er niets over terug, wij hebben enkel ahadith waarin de profeet, vrede zij met hem, ons aanraad een baard te dragen om niet op de vuuraanbidders te lijken. Dit is dus niet een bevel van Allah, maar van de profeet vanwege een tijds- en plaatsgebonden situatie die simpelweg niet meer bestaat. Mohammeds woorden gelijk stellen aan Gods woorden is shirk waar dit geen openbaringen betreft, de koran zelf bevestigd de positie van Mohammed; een boodschapper die slechts de taak van de verkondiging heeft. De verkondiging is terug te vinden in de heilige koran, de ahadith kunnen context en verduidelijking brengen, maar kunnen nooit gelijk gesteld worden aan Gods woord. Daarom is het aanbevelenswaardig omdat het soennah is, maar niet verplicht.

Wat betreft onze grapjes en je aangehaalde fatwa zuster, raad ik je dringend aan begrijpend lezen te leren; waar spotten wij met Allah, zijn ayaat of zijn profeten? Nergens. Dus van dergelijke beschuldigingen ben ik niet gediend.

Wist je trouwens, en het is goed dat iedereen dit weet, dat fatawa in principe niet bindend zijn? Een fatwa is een religieuse opinie, een advies, niets meer en niets minder. En weet je ook waarom? Omdat de waarheid alleen bij God is. Zo serieus neem ik mijn geloof.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:02

In eerste instantie geplaatst door ICHTUS


Dat is zo, maar eerder werd er gesteld dat als je je scheert, je verwijfd bent of wordt. Daaruit valt af te leiden dat iemand zonder baardgroei verwijfd moet zijn.

Is dat niet het geval, dan moet het inhouden dat als iemand baardgroei nodig heeft om zich mannelijk te kunnen gedragen hij verwijfd is ondanks zijn baardgroei.

Al eens bedacht dat (g)een baard niks met verwijfd te maken heeft...?  Dat het gewoon een kwestie is van waar je je goed bij voelt... 

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:04
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door ICHTUS


Dat is zo, maar eerder werd er gesteld dat als je je scheert, je verwijfd bent of wordt. Daaruit valt af te leiden dat iemand zonder baardgroei verwijfd moet zijn.

Is dat niet het geval, dan moet het inhouden dat als iemand baardgroei nodig heeft om zich mannelijk te kunnen gedragen hij verwijfd is ondanks zijn baardgroei.

Al eens bedacht dat (g)een baard niks met verwijfd te maken heeft...?  Dat het gewoon een kwestie is van waar je je goed bij voelt... 

Kim

Beste Kimmie, denken is haraam. Kijk maar op al-islaam.com

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 16:16
Ik weet niet wie die vuuraanbidders zijn maar hoogst waarschijnlijk bestaan ze niet meer, en dientengevolge kun je er dus ook niet meer op lijken. Wat er nu vooral zijn, zijn mensen die het grote geld vereren, en machtswellustelingen. Iedereen ziet er tegenwoordig anders uit.
Daarom weet ik niet wat ik met die aanbeveling van baardgroei moet. Tegenwoordig denken mensen eerder aan terroristen als ze iemand met een lange baard zien.. en ik weet niet of ik daar wel bij wil horen.
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 14:58

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

niemand drijft hier de spot met het geloof!

Dan wat moet dit voorstellen?

Maar in ieder geval niet als een vrouw! Hahahaha! Of een magier uit 600 na chr. 

Vrouwen die eruitzien als mij hebben meestal een operatie + hormoonbehandeling achter de rug, dus dat ik er als vrouw uit zou zien hoef ik niet bang voor te zijn, hehe

Broeder Amier, nogmaals mijn advies aan mijzelf allereerst en aan ons allen is om geen uitspraken te doen zonder kennis. Deze hele kwestie is geen punt van discussie onder Ahl ul-'ilm.

Jouw gespot met de geleerden van deze Oemmah misstaat een moslim, ongeacht jouw houding tegenover hen. Vrees Allah! Op de Dag dat jouw tong en jouw tikkende vingers tegen jouw zullen getuigen, zal je moeten verklaren waarom je zo denigrerend over deze grote mannen praat die het allen stuk voor stuk waard zijn om kennis van op te nemen en te volgen. Jouw antipathie voor alles wat het land der Wahabieten komt laat je nu wel erg duidelijk naar voren komen. Deze mannen brachten het grootste deel van hun dag door, door het opdoen van kennis, het verzorgen van lessen, het schrijven van boeken enz. Hier kunnen wij allen een goed voorbeeld aan nemen. Hoe durf jij iemand zoals Sheich Bin Baaz (Rahimahullah) uit te maken voor clown of onderdeel van de Saudische drie-eenheid. Dit soort uitspraken mag je verwachten van onwetenden, maar van een Amier die beweerd begrijpend te lezen?! 

Je gebrekkige kennis over de plaats van de Profeet (vrede zij met hem) in de Islam speelt jou parten. Houdt je begrijpend lezen maar voor jou en ga zelf eens begrijpend lezend te werk als het gaat over deze verheven Dien. Wil je me nu bijvoorbeeld wijs gaan maken dat elke uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem) vrijwillig is om te volgen. Als je dit zegt dan heb jij slechts de betekenis van het woord 'Soennah' vanuit de fiqh begrepen maar dit is zeker niet de enige betekenis van dit woord. Er bestaat ook zoiets wat Soennah Waadjibah heet, zoek het op! maar niet op www.al-islaam.com want daar mag je natuurlijk niet denken he!

Wellicht is onze site www.al-yaqeen.com een goede vertrekpunt. Ik nodig je van harte uit om lessen bij ons te komen volgen en dan zullen we beginnen met de Adaab van de Taalib al-'ilm, daar moet je toch zeker wat aan doen.

Tenslotte, wat de broeders van al-islaam, wallahoe a'lam, bedoelen, en moge Allah hen belonen voor hun inspanningen, is dat wij onszelf niet moeten plaatsen voor Allah en zijn Boodschapper!

Allah zegt immers in Soerat al-Hoedjoeraat vers 1 (interpretatie van de betekenis):

O jullie die geloven, plaats julliezelf niet voor Allah en Zijn Boodschapper, maar vreest Allah.

Aghie fie llah, laa taqfoe maa laysaa laka bihi 'ilm!

 

 

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 16:43
Sorry, die opmerking was van mij. Ik probeerde slechts te zeggen dat zelfs als ik me zou scheren ik er nog niet als een vrouw uit zou zien. Ook was het helemaal niet mijn bedoeling andere mensen met baard voor een clown uit te maken.. Ik zij alleen dat IK er als een clown uit zou zien wanneer ik mijn baard zou laten staan.
Het is helemaal niet zo dat er met de baard op zich iets mis is, maar met mijn baardgroei wel. Misschien dat dat met de tijd wat meer volgroeid, wie weet.
Ik ken zat mensen bij wie een baard heel goed staat. Ook heb ik niets tegen wahabieten, maar slechts tegen terroristen, of daarvoor aangezien te worden. Ik wilde helemaal niemand beledigen en als dat wel gebeurt is dan bied ik mijn excuses aan.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 17:04

Salaam broeder Hatim Yahya,

Al-Yaqeens dreigende donderpreek is niet tegen jou bedoelt maar tegen mij, trek je het maar niet aan; voor bepaalde lieden is dreigen met de laatste dag een beproefde methode om te intimideren. Het is nu 1 uur snachts, ik ga slapen. Morgen ben ik er weer insha Allah.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
Oem Djundoullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oem Djundoullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 02:55
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam zuster,

hmmm, ik hoopte eerlijk gezegd eens op fatawa (meervoud van fatwa) van anderen dan altijd de Saoudische "heilige drie-eenheid" Ibn Baaz, �Uthaymien en Albani (al staat die laatste er niet bij). Je vraagt waarom wij in discussie gaan over iets wat door God is bepaald? Welnu, de discussie gaat over of het een verplichting is door God bepaald. In Gods woord vinden we er niets over terug, wij hebben enkel ahadith waarin de profeet, vrede zij met hem, ons aanraad een baard te dragen om niet op de vuuraanbidders te lijken. Dit is dus niet een bevel van Allah, maar van de profeet vanwege een tijds- en plaatsgebonden situatie die simpelweg niet meer bestaat. Mohammeds woorden gelijk stellen aan Gods woorden is shirk waar dit geen openbaringen betreft, de koran zelf bevestigd de positie van Mohammed; een boodschapper die slechts de taak van de verkondiging heeft. De verkondiging is terug te vinden in de heilige koran, de ahadith kunnen context en verduidelijking brengen, maar kunnen nooit gelijk gesteld worden aan Gods woord. Daarom is het aanbevelenswaardig omdat het soennah is, maar niet verplicht.

Wat betreft onze grapjes en je aangehaalde fatwa zuster, raad ik je dringend aan begrijpend lezen te leren; waar spotten wij met Allah, zijn ayaat of zijn profeten? Nergens. Dus van dergelijke beschuldigingen ben ik niet gediend.

Wist je trouwens, en het is goed dat iedereen dit weet, dat fatawa in principe niet bindend zijn? Een fatwa is een religieuse opinie, een advies, niets meer en niets minder. En weet je ook waarom? Omdat de waarheid alleen bij God is. Zo serieus neem ik mijn geloof.

Wassalam,

Amier.

 

 

wa aleikoem salaaam warahmatulah wabaraaktoeh

moge De Barmharigheid en de Genade van Allah de Verhevene met deze drie geleerden zijn.

 

Ik wil je inshAllah wijzen op jouw uitspraak met betrekking tot de Sunnah. Beste broeder, de sunnah is een essentieel deel van de Islam. Allah swt zegt in De Quran Ati3oelllah wa ati3oerassoel (Gehoorzaam Allah en gehoorzaam de profeet).

De islam is gebaseerd op deze twee bronnen (De Quran en de Sounnah) het is een samenhang en het een kan niet zonder het ander.

Ik raad mijzelf en jou aan om wat meer kennis op te doen omtrent de sunnah en ik waarschuw je voor de val waarin velen hedendaagse moslims in trappen...De groepering "Al-Quraniyyin" (ook wel bekend als de Koranieten). Deze afgedwaalde mensen moge Allah hen leiden, beweren dat de Qoran genoeg is als bron en dat wij de sunnah niet nodig hebben. Omdat het  een goddelijk bevel is en het ander slechts van een mens komt. Denk dan aan de uitspraak van 'A-isha (moge Allah tevreden met haar zijn), zij zei: De profeet saw was als een lopende Quran en ze bewegde haar wijsvinger en middelvinger heen en weer.

Bij Allah, de profeet saw was niets meer dan een mens, maar Allah heeft hem een bijzondere taak gegeven. En als hij iets deed wat niet correct was dan wees Allah swt hem daarop (zie soerat at-tahrim en soerat an-noer).

Als jij beweert dat het nemen van een uitspraak van de profeet saw en het navolgen ervan, terwijl er nooit een bevestiging hiervan in de Quran terugkomt, shirk is....Dan vraag ik me af hoe jij je gebeden verricht aangezien over de manier waarop men het gebed dient te verrichten in de Quran niets tot nauwelijks iets word gezegd. Als je dan toch logisch wilt beredeneren stel jezelf dan deze vraag.

Ten slotte wil ik ingaan op jouw uitspraak dat het laten staan van de baard aan tijd en plaats is gebonden. De islam is tijdloos en universeel en inshAllah behoren wij tot ahloel daliel (de mensen van bewijs) en niet tot de mensen die onze eigen gevoelens volgen.

 

wa salaam ou aleikoem warahmatulah wabarakatoeh

(Ps: sorry voor mijn rommelige reactie maar ik schrok eerlijk gezegd een beetje van jouw uitspraak, waAllahoul mosta3aan)

"Hiya maytatun wahifah, fal takoen fi sabillilah" (Sheikh Abdullah Azzam rahimahoullah)
Terug naar boven
ICHTUS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 24
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ICHTUS Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 04:07
Wel volgens een deel van de Moslims maakt een baard dus weinig uit, maar volgens een ander deel weer wel.

Maar hoe denkt die laatste groep dan over volken zonder enige baardgroei? Dat is iets waar ik steeds over nadenk.
Moeten die mensen een valse baard aan hun kin plakken, om toch een baard te hebben?
Hoeven ze dat niet, waarom moet men dan een baard laten staan, als een deel van de mensen toch geen baard hoeft te hebben vanwege hun ras?
Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient.
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nourdiene Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 08:24

Salaamoe Alykoem wa rahmatoelah,

Je laat gewoon staan wat je hebt, zo simpel, als men er voor kiest om het niet te doen moet men dit zelf weten maar de Koraan en de sunna zijn hier duidelijk over!

Wat betreft de voorgaande discussies wil ik toch een gezegde aanhaalen: Al-Layth ibn Sa' d zei tegen studenten van hadieths die zich niet goed gedroegen:

"Jullie hebben meer behoefte aan een kleine hoeveelheid goede manieren dan aan een grote hoeveelheid kennis."

De Koraan regeerd en wordt niet geregeerd.

Wa Alykoem assalaam

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
Oem Djundoullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oem Djundoullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 10:57

salaam ou aleikoem warahmatulah

 

MashAllah, barakAllahou fiek yaa akhi Nouredinne.

DjazakAllah ou gairal djazaa!

Prachtige afsluiting van deze "discussie" en hopelijk zal Allah swt voor ons een huis aan de rand van al-jannah bouwen nadat wij deze discussie stoppen.

(zoals de profeet saw zei, Allah bouwt een huis aan de rand van al-jannah voor degenen die een nutteloze discussie vermijden)

wa Allah ou ta3ala a3lem

 

wa salaam ou aleikoem warahmatulah wabarakatoeh

"Hiya maytatun wahifah, fal takoen fi sabillilah" (Sheikh Abdullah Azzam rahimahoullah)
Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 11:07
Toch heb ik een vraag. Er staat dat je je baard moet laten staan en je zo te onderscheiden van de ongelovigen. Maar tegenwoordig hebben allerlei mensen in verscheidene groepen een baard. Joden, christenen, hells angels, satanisten, buddhisten, hinduisten.. Hoe kan je je dan onderscheiden ?
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 12:01

In eerste instantie geplaatst door Hatim Yahya

Toch heb ik een vraag. Er staat dat je je baard moet laten staan en je zo te onderscheiden van de ongelovigen. Maar tegenwoordig hebben allerlei mensen in verscheidene groepen een baard. Joden, christenen, hells angels, satanisten, buddhisten, hinduisten.. Hoe kan je je dan onderscheiden ?

assalamoe alykoem,

je hoeft je helemaal niet te onderscheiden van iemand, onze profeet heeft ons beveeld baard te laten, dat hebben eerder gelezen, en dat behoren we ook te doen, kijk als het niet verplicht was dan had onze profeet na zijn bevel gezegd dat baard laten niet verplicht is, zoals bij de vrijwillige gebedden.

maar voor de discussie laten we zeggen dat het sunnah (voor diegene die niet weten wat het woordje sunnah betekent, dus arabische les volgen zal ik zeggen) is, maar onze profeet heeft wel baard gelaten, daar is iedereen mee eens, waar is dan de liefde voor deze profeet?

en wat moeten we met de woorden van Allah doen "zeg, (o Mohammed), als jullie van Allah houden volg mij (profeet dus) dan, dan zal Allah van jullie houden en jullie zondes vergeven"    

wassalaam,

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2004 om 12:56
[QUOTE=Oem Djundoullah

 

 

Als jij beweert dat het nemen van een uitspraak van de profeet saw en het navolgen ervan, terwijl er nooit een bevestiging hiervan in de Quran terugkomt, shirk is....Dan vraag ik me af hoe jij je gebeden verricht aangezien over de manier waarop men het gebed dient te verrichten in de Quran niets tot nauwelijks iets word gezegd. Als je dan toch logisch wilt beredeneren stel jezelf dan deze vraag.

Salaam zuster,

nee, ik beweer dat het gelijkstellen van het woord van een mens (Mohammed vzmh) met het woord van Allah subhan wa t'ala shirk is. Het volgen van uitspraken van de profeet, zelfs als ze geen religieuse basis hebben dwz in de koran, is geen shirk maar soenna.

Wassalam,

Amier. (Is overigens mijn naam en niet mijn titel)

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2004 om 14:39

Hallo allemaal,

om heel eerlijk te zijn heb ik hier niet zoveel aan toe te voegen, maar eerder een vraagje. Ik ben nog niet zo heel lang moslima, maar ik wordt soms echt overspoeld door alle meningen en waarheden. Ik bedoel: iedereen weet wat de waarheid is en ik weet alleen maar waar ik me gevoelsmatig bij thuis voel. Hoe weten jullie wie wie is die een fatwa doet? Ik bedoel, zelfs deze mensen spreken elkaar tegen. En met alle respect, er stond ergens dat die mensen de hele dag alleen maar de Qoran bestuderen, maar dat vind ik ook een beetje eng. (Niet negatief), maar je bent als moslim toch lid van de ummah, je moet je daar dan toch ook mee bemoeien en praktische goede dingen doen, dan alleen maar theoretiseren? Verder vraag ik me af hoe jullie al deze dingen weten? Zijn jullie als moslim opgevoed? Krijg je deze lessen in de moskee? Ik wil graag ook dieper in op dingen, maar ik krijg moeilijk toegang tot goede boeken. Veel dingen zijn ook weer aanhalingen van allerlei mensen en zo. Ik vind dat echt heel erg moeilijk. Maar ik lees hier gewoon wel en probeer het wel, maar ik leer echt niet veel dingen. Ik hoop dat ik dat nog wel kan leren. Verder schrik ik van de manier waarop iedereen commentaar op iedereen heeft. Het gaat toch om je persoonlijke imaan? Daar moet je respect voor hebben. Van daaruit kun je toch discussieren. Oprecht geloof is het allerbelangrijkste voor God, de rest is een (goede) bijzaak. Maar dat kan ik dus ook weer niet onderbouwen, dusse... 

Groetjes happylady

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 april 2004 om 08:12

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

Beste zuster happylady,

Wil je kennis opdoen over het geloof dan ben je hier op de verkeerde plaats, maar dan adviseer ik jou ten zeerste om de huizen van Allah te bezoeken om daar majaalis al `ilm (zittingen van kennis) bij te wonen. Op dit soort forums kom je namelijk te veel mensen tegen die niet praten uit kennis, maar uit onderbuikgevoelens. Deze mensen vinden zichzelf vervolgens verlicht omdat ze naar de Koran en de Soennah met hun eigen verziekte verstand kijken en vervolgens tot allerlei vernieuwde conclusies komen. Mijn advies aan jou en aan alle moslims is om het Woord van Allah te volgen en de Soennah van de Profeet.

Mocht je meer vragen hebben over de Islaam of kennis op willen doen, bezoek dan onze site www.al-yaqeen.com

Deze meningsverschillen waar je het overigens over hebt werden al door de Profeet (vrede zij met hem) aangegeven en de oplossing trouwens ook.

Aboe Nadjieh Irbaad ibnoe Saariah overlevert: �De Boodschapper van Allah preekte eens op een zodanige manier, dat onze harten sidderden en de tranen ons in de ogen sprongen. Wij zeiden: ,,O Boodschapper van Allah, dit lijkt veel op een afscheidstoespraak. Geef ons daarom advies.� Hij zei: ,,Ik adviseer jullie om Allah te vrezen, de Almachtige, de Verhevene. En te gehoorzamen en volgen, zelfs wanneer jullie geleid worden door een (Abbysinische) slaaf. Waarlijk, diegene van jullie die lang zal leven, zal veel meningsverschillen zien. Houdt je dan ook vast aan mijn Soennah en aan de soennah van de rechtgeleide kaliefen. Bijt je daar met je tanden in vast. Pas op voor nieuwe toevoegingen, want iedere toevoeging is een innovatie en iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur.�                             (Aboe Daawoed en Sahieh verklaard door al-Albaani)

Broeder Amier, 

Je volgende uitspraak is pure nonsens.

nee, ik beweer dat het gelijkstellen van het woord van een mens (Mohammed vzmh) met het woord van Allah subhan wa t'ala shirk is. Het volgen van uitspraken van de profeet, zelfs als ze geen religieuse basis hebben dwz in de koran, is geen shirk maar soenna.  

Jouw woorden spreken de volgende verzen van de Koran tegen als Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�Wie de Boodschapper gehoorzaamt, waarlijk, hij gehoorzaamt Allah.�  (Soerat an-Nisaa�: 80) (Shirk of onwetendheid van jouw kant, yaa Jaahil!)

 

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah, waarlijk, Allah is hard in de bestraffing.�                                                                  (Soerat al-Hashr: 7)

  

Sterker nog, Allah zegt ons dat het ongehoorzaam zijn aan de Profeet resulteert in Koefr ongeloof:

 

�Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden; waarlijk, Allah houdt niet van de ongelovigen.�    (Soerat AalicImraan: 32) 

Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft.                                              (Soerat an-Noer: 63)

 

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in  zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Dit vers is verbonden aan de voorgaande vers in Soerat an-Nisaa�:

 

�O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is goed en een betere afsluiting.�                                                           (Soerat an-Nisaa� :59)

 

Er kwam eens een vrouw naar Ibn Mascoed en zei: �Jij die zegt: Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!� Hij zei: ,,Ja.� Waarop zij antwoordde: ,,Ik heb het Boek van Allah van het begin tot eind gelezen, maar ik heb er niet in gevonden wat jij zegt.� Hij antwoordden: ,,Zou je het (echt) hebben gelezen, dan had je het gevonden. Wat betreft het lezen van:

 

Zij zei: �Zeker (dat heb ik gelezen).� Hij antwoordde: ,,Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: ,,Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!�                                     (al-Boechari en Moeslim)

 

Wij hebben een persoon die de Koran voor ons uitlegt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�En Wij deden aan jou (Mohammed) de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                    (Soerat an-Nahl :44)

 

Veel mensen, waaronder Amier begrijpen niet eens de betekenis van de Shahaadah! Waarom getuigen wij dan dat Mohammed de Boodschapper is van Allah. Ik adviseer ons allen nogmaals om geen uitspraken te doen voordat wij kennis hebben opgedaan. Wij praten hier over het Ware geloof van Allah niet over iets basaals als een tripje naar de supermarkt waar we kunnen zeggen dit wil wel en nee, dit vindt in niet zo leuk.....

 

Taqqillah fi anfoesikoem. Allah zegt (interpretatie van de Koran)

 

�Geloven jullie in een gedeelte van het Boek en in een andere gedeelte niet? Er is geen beloning voor wie van jullie zo handelen, behalve vernedering in het wereldse leven en op de Dag der Opstanding zullen zij worden teruggevoerd tot de zwaarste bestraffing. En Allah is niet onachtzaam omtrent wat jullie doen�                                                                             (Soerat al-Baqarah: 85)

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 april 2004 om 12:21
In eerste instantie geplaatst door al-yaqeen

 

Broeder Amier, 

Je volgende uitspraak is pure nonsens.

nee, ik beweer dat het gelijkstellen van het woord van een mens (Mohammed vzmh) met het woord van Allah subhan wa t'ala shirk is. Het volgen van uitspraken van de profeet, zelfs als ze geen religieuse basis hebben dwz in de koran, is geen shirk maar soenna.  

Jouw woorden spreken de volgende verzen van de Koran tegen als Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�Wie de Boodschapper gehoorzaamt, waarlijk, hij gehoorzaamt Allah.�  (Soerat an-Nisaa�: 80) (Shirk of onwetendheid van jouw kant, yaa Jaahil!)

 

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah, waarlijk, Allah is hard in de bestraffing.�                                                                  (Soerat al-Hashr: 7)

  

Sterker nog, Allah zegt ons dat het ongehoorzaam zijn aan de Profeet resulteert in Koefr ongeloof:

 

�Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden; waarlijk, Allah houdt niet van de ongelovigen.�    (Soerat AalicImraan: 32) 

Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft.                                              (Soerat an-Noer: 63)

 

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in  zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Dit vers is verbonden aan de voorgaande vers in Soerat an-Nisaa�:

 

�O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is goed en een betere afsluiting.�                                                           (Soerat an-Nisaa� :59)

 

Er kwam eens een vrouw naar Ibn Mascoed en zei: �Jij die zegt: Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!� Hij zei: ,,Ja.� Waarop zij antwoordde: ,,Ik heb het Boek van Allah van het begin tot eind gelezen, maar ik heb er niet in gevonden wat jij zegt.� Hij antwoordden: ,,Zou je het (echt) hebben gelezen, dan had je het gevonden. Wat betreft het lezen van:

 

Zij zei: �Zeker (dat heb ik gelezen).� Hij antwoordde: ,,Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: ,,Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!�                                     (al-Boechari en Moeslim)

 

Wij hebben een persoon die de Koran voor ons uitlegt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�En Wij deden aan jou (Mohammed) de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                    (Soerat an-Nahl :44)

 

Veel mensen, waaronder Amier begrijpen niet eens de betekenis van de Shahaadah! Waarom getuigen wij dan dat Mohammed de Boodschapper is van Allah. Ik adviseer ons allen nogmaals om geen uitspraken te doen voordat wij kennis hebben opgedaan. Wij praten hier over het Ware geloof van Allah niet over iets basaals als een tripje naar de supermarkt waar we kunnen zeggen dit wil wel en nee, dit vindt in niet zo leuk.....

 

Taqqillah fi anfoesikoem. Allah zegt (interpretatie van de Koran)

 

�Geloven jullie in een gedeelte van het Boek en in een andere gedeelte niet? Er is geen beloning voor wie van jullie zo handelen, behalve vernedering in het wereldse leven en op de Dag der Opstanding zullen zij worden teruggevoerd tot de zwaarste bestraffing. En Allah is niet onachtzaam omtrent wat jullie doen�                                                                             (Soerat al-Baqarah: 85)

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

 

 

Salaam alaika,

broeder Yaqeen begint zijn sabr te verliezen en te schelden: ya Jahil. Tevens impliceert hij dat Mohammed Goddelijk was door zijn woord gelijk te stellen met het woord van God. Ik zeg dat het woord van de profeet voor zover geen openbaring, zoals in de baard kwestie (om het on-topic te houden), niet het woord van God is omdat het geen koran is. Zeggen dat het wel het woord van God is plaatst de profeet Mohammed vzmh naast Allah swt, hetgeen het toekennen van gelijken naast God betekend; shirk dus. De door Yaqeen aangehaalde verzen vertellen ons in bepaalde gevallen de profeet als voorbeeld te nemen, niet dat alles wat hij zei Goddelijk was.

�Wie de Boodschapper gehoorzaamt, waarlijk, hij gehoorzaamt Allah.�  (Soerat an-Nisaa�: 80)

Natuurlijk, ar-Rasoel, de Boodschapper die Gods woord verkondigt middels de koran. Zijn daden en uitspraken buiten de koran zijn dus niet God's woord. Waarom zou Mohammed een verbod op het schrijven van ahadith hebben ingesteld? Om verwarring tegen te gaan.

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah, waarlijk, Allah is hard in de bestraffing.�                                                                  (Soerat al-Hashr: 7)

Dat is een halve aya, het eerste deel is : "En wat God Zijn gezant aan de bewoners van de steden afkomstig e buit heeft gegeven behoort God en Zijn gezant toe en de verwanten, de wezen, de behoeftigen en hij die onderweg is, opdat het niet in omloop komt bij de rijken onder jullie..." Etcetera.

Deze aya gaat over het verdelen van oorlogsbuit na de veldtocht tegen de Banu Nadir, niet dat Mohammeds woord gelijk was aan Gods woord, wel?

 

�Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden; waarlijk, Allah houdt niet van de ongelovigen.�   

 

Idem an-Nisaa:80 en 59, de boodschapper als profeet met de boodschap van Allah; niet alleen de zelfstandig opererende Mohammed, maar Mohammed de boodschapper van God. En die boodschap is in de koran te vinden.

 

�En Wij deden aan jou (Mohammed) de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                    (Soerat an-Nahl :44)

Zijn de ahadith neergedaald" of geopenbaard? Natuurlijk niet! Die "vermaning" is de koran zelf die is neergezonden opdat de mensen zullen nadenken.

De hadith die je aanhaalt (ik ken hem in een iets andere samenstelling, maar goed) zegt dat de profeets uitspraken van Goddelijke oorsprong zijn buiten de koran om. Als je diezelfde koran serieus neemt kan je dat niet accepteren:

"En gehoorzaamt God en hoorzaamt de gezant en als jullie je afkeren, weet dan dat Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging heeft." Al ma'ida:92

 

"Gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper, maar als jullie je afkeren, dan heeft Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging." At Taghaboen: 12

 

Jij haalt soera 2:85 aan om mij terecht te wijzen; ik wil hem hier aanhalen voor jou:

�Geloven jullie in een gedeelte van het Boek en in een andere gedeelte niet? Er is geen beloning voor wie van jullie zo handelen, behalve vernedering in het wereldse leven en op de Dag der Opstanding zullen zij worden teruggevoerd tot de zwaarste bestraffing. En Allah is niet onachtzaam omtrent wat jullie doen�

 

 

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik in tegenstelling tot sommigen mij heel goed besef wat ik zeg als ik de shahada opzeg: Er is geen God dan God, Mohammed is zijn gezant. Deze shahada is overigens ook niet in de koran als zodanig terug te vinden, maar dat terzijde.

In tegenstelling tot wat Al Yaqeen tracht te doen geloven, ben ik niet anti soenna. Ik ben ook geen geleerde nog pretendeer ik er een te zijn. Ik ben echter wel van mening dat als je gelooft dat de koran zoals wij hem nu kennen letterlijk zo door de profeet vzmh is overgeleverd naar het woord van Allah swt, dat je een duidelijk onderscheid dient te maken tussen de woorden van God en de woorden van de profeet voor zover ze geen koran zijn.

Ik ben moslim, geen mohammedaan.

 

Wassalam,

Amier.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel-Jabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 08:13

assalamoe alykoem

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 16:27

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

Broeder Amier,

Voor de tafsier zou ik je toch willen adviseren om niet uit je eigen Hawaa' te gaan speculeren maar om de standaardwerken van de grote geleerden van deze oemmah, zoals Ibn Kathier, Imam Qoertoebi of bijv as-Sa'di te raadplegen. Dat voorkomt veel slappe gepraat.

Laat ik eerst wat onduidelijkheden bij jou weghalen. De ware betekenis van de Shahaadah is dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah (Dus ook geen Mohammed, vrede zij met hem), en dat de manier waarop wij Allah moeten aanbidden dient te geschieden volgens het voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem).

Waar haal jij de nieuwe notie vandaan dat Mohammed (vrede zij met hem) met twee petten op heeft geleefd. Een als Profeet (vrede zij met hem) en de ander als gewone persoon. En wie bepaald dan wanneer hij als de ene persoon heeft gepraat en de andere keer als andere persoon, Jij? Dit is pure onzin. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Waar vindt jij hier een voorbehoud van Allah aan de gehoorzaamheid aan de Profeet!? Mohammed (vrede zij met hem) sprak niet uit eigen mening. En zeker niet op plaatsen waar hij ons bevelen oplegt.

 

�Bij de ster wanneer zij valt. Jullie metgezel dwaalt niet en hij is niet misleid. En hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard is. Onderwezen aan hem door een machtige in kracht (Djibriel).�        (Soerat an-Nadjm: 1-5)

 

Mohammed sprak, in tegenstelling tot jou, niet uit eigen begeerten. Allah zegt immers (interpretatie van de betekenis):

 

�En als hij (Mohammed) een paar woorden had verzonnen in Onze Naam, dan zouden Wij hem met kracht gegrepen hebben. En dan zouden Wij zijn hartsl*gader doorgesneden hebben.� En niemand van jullie zou dat voor hem kunnen verhinderen.�                             (Soerat al-Haaqqah: 44-47)

 

Weet je dan niet dat het een moslim niet betaamt om nog een andere mening te hebben als Allah en de Boodschapper al een oordeel daarover hebben geveld (de baard om maar eens een voorbeeld te noemen, om toch bij de topic te blijven):

 

�En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.�                                                                      (Soerat al-Ahzaab: 36)

 

Beweer je werkelijk van Allah te houden dan heb je geen andere keuze dan het voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem) te volgen:

 

Zeg: (O Mohammed) als jullie (werkelijk) houden van Allah volgt mij dan, dan zal Allah van jullie houden en jullie zonden vergeven en Allah is meest vergevingsgezind, meest genadevol.�         (Soerat Aali cImraan: 31)

 

Dit vers wordt door de geleerden wel al-Ayaat ul-Imtihaan genoemd, omdat Allah daarmee de mensen die beweren van hem te houden, beproeft. Het zeggen van: �Ik houdt van Allah�, is immers heel gemakkelijk. Het is echter aan deze persoon om dit te bewijzen. Wie dus van Allah beweert te houden maar niet de Boodschapper (vrede zij met hem) volgt, spreekt niet de waarheid, sterker nog hij is een leugenaar. Het volgen van de Profeet (vrede zij met hem) leidt ertoe dat Allah van ons gaat houden. Wij moeten weten dat de kwestie van het zeggen van: �Ik houd van Allah.� niet belangrijk is, maar belangrijker is dat Allah van hem houdt. 

 

Nasaloe llaha cazza wa djal an nakoena min ahbaabih.

 

Broeder mijn Sabr is nog lang niet op, omdat ik hier niet naar mijzelf uitnodig, maar naar de Ware Islam waarop de Profeet (vrede zij met hem) en de Sahaabah (moge Allah tevreden met hen allen zijn), moet ik dan nu al moe worden. Jouw onwetende uitspraken verdienen het echter om als onwetend bestempeld te worden. Daarnaast wil ik jou adviseren om je niet te hoogmoedig op te stellen en deze woorden van advies van mij aan te nemen. Je zegt zelf dat je geen geleerde bent, Allah weet dat ik dit zeker ook niet ben, maar zolang jij niet terugkeert naar de mensen van kennis, en zulke rare buikgeluiden laat horen dan luister je niet naar het gebod van Allah wanneer hij zegt:

 

Fas'aloe Ahla dhikri in koentoem laa ta'lamoen.

 

Dit betekent dus voor alle duidelijkheid niet dat je ze voor clown en weet ik niet wat allemaal moet uitmaken! Nogmaals mijn uitnodiging staat nog steeds open. Kom lessen bij ons volgen en dan krijg je eerst een stoomcursus Adaab taalib ul-'Ilm.

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

 

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 09:24

Assalamu alaikum,

dank je dat je me uitnodigd een stoomcursus adab te volgen bij jullie club. Ik mag aannemen dat je die zelf ook hebt gevolgd? Gezien het feit dat je in je berichten meermalen mij intenties in de schoenen schuift die jij in de verste verte niet kunt weten: redereneren vanuit eigen begeerten, onderbuikgevoelens, slap gepraat, onwetendheid, ongeloof enz. heb ik niet zo'n hoge pet op van de cursus die jij me aanbied. Sorry. Of gelden die regels voor goed gedrag alleen van de leek naar de geleerde toe? Gezien de uitspraken van de bepaalde geleerden die ik bekritiseer ervan uitgaande dat zij mede aan de basis staan van de cursus die je me aanbied, moet ik helaas je aanbod afslaan. Hier kom ik straks op terug insha Allah.

Voor de tafsier zou ik je toch willen adviseren om niet uit je eigen Hawaa' te gaan speculeren maar om de standaardwerken van de grote geleerden van deze oemmah, zoals Ibn Kathier, Imam Qoertoebi of bijv as-Sa'di te raadplegen. Dat voorkomt veel slappe gepraat.

Ik raadpleeg de tafsier van bijvoorbeeld Ibn Kathir; zo beshrijft Ibn Kathir dat de context waarin de door jou voor de helft aangehaalde aya 59:7 is geopenbaard de veldtocht tegen de banu Nadir was. Dat betekend echter niet dat de uitleg van Ibn Kathir of Al Qurtubi de onomstotelijke waarheid bezaten, ze spraken elkaar op bepaalde punten zelfs tegen in hun uitleg van ayaat. Soera 17:36 "En accepteer niet dat waar je geen weet van hebt. Het gehoor, de zicht en het verstand, daar ben je zeker verantwoordelijk voor". Niemand behalve God heeft dus het alleenrecht op interpretatie. Als ik vreemde redenering tegenkom, trek ik mijn eigen conclusies; dat is mijn recht als moslim. Bovendien stelt de koran in soera 6:114 "<Zal ik mij een andere scheidsrechter dan God zoeken, terwijl Hij het is die het boek naar jullie heeft neergezonden?> En zij aan wie Wij het boek gegeven hebben weten dat het van jouw Heer met de waarheid is neergezonden." waar naar mijn onwetende onwetendheid wordt geimpliceerd dat de geboden en verboden die de profeet vzmh uitvaardigde in het boek (de koran, taurat, zabur en injiel) vermeld staan. Het betekend dus ook niet dat een aya als 4:80 betekend dat de alles wat de profeet zei of aanrade een goddelijk decreet was. Dat brengt me meteen op het volgende:

Waar haal jij de nieuwe notie vandaan dat Mohammed (vrede zij met hem) met twee petten op heeft geleefd. Een als Profeet (vrede zij met hem) en de ander als gewone persoon. En wie bepaald dan wanneer hij als de ene persoon heeft gepraat en de andere keer als andere persoon, Jij? Dit is pure onzin.

Die "nieuwe" notie haal ik uit de koran: in soera 9:43 wordt de profeet terecht gewezen door Allah swt na een zelfstandige (verkeerde) beslissing "God vergeve je. Waarom heb jij hun vrijstelling gegeven voordat het jou duidelijk was wie oprecht waren en jij de leugenaars kende?". Hetzelfde in dezelfde soera, aya 113-114. Soera 33:37 

"En herinnert u, toen gij tot hem, wie God gunsten had bewezen en wie gij ook gunsten had bewezen, zeidet: "Behoud uw vrouw voor u en vrees God." Gij verborgt in uw hart wat God aan het licht zou brengen, en gij vreesdet de mensen terwijl God er meer recht op heeft dat gij Hem zoudt vrezen. Toen Zaid van haar scheidde, verenigden Wij haar met u in de echt, opdat er voor de gelovigen geen bezwaar mocht zijn ten opzichte van de vrouwen van hun aangenomen zonen, als zij van haar zijn gescheiden. God's gebod moet worden nageleefd."

De bekende aya van at Tahriem vers 1:

"O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegestaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevens en barmhartig"

Soera 80:1 t/m 11 waarbij de profeet vzmh werd terechtgewezen omdat hij fronste naar een blinde zwakke man. (Ik schrijf niet alle ayaat volledig uit omdat het anders een beetje te lang wordt).

En ook soera 48:1-2 waarin de profeet vzmh al zijn fouten van vroeger en van de toekomst vergeven krijgt. Ibn Kathir stelt hier dat dat betekend dat de profeet een perfect foutloos mens was omdat hij zijn fouten vergeven krijgt, mijn onwetende slap pratende persoontje zou zeggen dat fouten alleen vergeven kunnen worden als je ze maakt (of gaat maken in dit geval). De profeet was dus niet foutloos. Tot zover mijn pure onzin over de profeet die soms als gewoon mens en soms als profeet sprak.

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Waar vindt jij hier een voorbehoud van Allah aan de gehoorzaamheid aan de Profeet!? Mohammed (vrede zij met hem) sprak niet uit eigen mening. En zeker niet op plaatsen waar hij ons bevelen oplegt.

 

Uit de door mij aangehaalde ayaat, alsmede het commentaar van de soennietische geleerden en het verstand waar je voor verantwoordelijk bent blijkt dat hij dat wel deed.

 

Weet je dan niet dat het een moslim niet betaamt om nog een andere mening te hebben als Allah en de Boodschapper al een oordeel daarover hebben geveld (de baard om maar eens een voorbeeld te noemen, om toch bij de topic te blijven):

 

�En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.�                                                                       (Soerat al-Ahzaab: 36)

 

Beweer je werkelijk van Allah te houden dan heb je geen andere keuze dan het voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem) te volgen.

 

 

Maar daar twijfel ik ook helemaal niet aan. "Allah en zijn Boodschapper", de boodschapper die de boodschap van Allah swt verkondigd. Waar hij (Mohammed vzmh) niet de boodschap verkondigd, zoals in het geval van de baard om het on-topic te houden, kan ik niet instemmen met het idee dat dat een Goddelijk bevel is.

 

Zeg: (O Mohammed) als jullie (werkelijk) houden van Allah volgt mij dan, dan zal Allah van jullie houden en jullie zonden vergeven en Allah is meest vergevingsgezind, meest genadevol.�         (Soerat Aali cImraan: 31)

 

Dit vers wordt door de geleerden wel al-Ayaat ul-Imtihaan genoemd, omdat Allah daarmee de mensen die beweren van hem te houden, beproeft. Het zeggen van: �Ik houdt van Allah�, is immers heel gemakkelijk. Het is echter aan deze persoon om dit te bewijzen. Wie dus van Allah beweert te houden maar niet de Boodschapper (vrede zij met hem) volgt, spreekt niet de waarheid, sterker nog hij is een leugenaar. Het volgen van de Profeet (vrede zij met hem) leidt ertoe dat Allah van ons gaat houden. Wij moeten weten dat de kwestie van het zeggen van: �Ik houd van Allah.� niet belangrijk is, maar belangrijker is dat Allah van hem houdt.

 

Het wordt een beetje herhalen van argumenten, vind je niet? De volgende aya; 3:32 bevestigd weer dat wij God en de gezant dienen te volgen enz. enz.

 

Fas'aloe Ahla dhikri in koentoem laa ta'lamoen.

Dit betekent dus voor alle duidelijkheid niet dat je ze voor clown en weet ik niet wat allemaal moet uitmaken!

 

Als die mensen van kennis hun verworvenheden gebruiken om na jaren en jaren van studie te beweren dat de aarde plat is en wie daar anders over denkt een afvallige is (al-Adilla al-Naqliyya wa al-Hissiyya `ala Jarayan al-Shamsi wa Sukuni al-Ard), dat "verklaren dat Allah transcedent boven het bezit van een lichaam (al jism), pupillen (al hadaqa), gehoororganen (al simaakh), tong (al lisaan) en strottehoofd (al hanjara) staat niet het standpunt van de Ahl al Soenna is maar dat van de geleerden van de vervloekte kalam en hun volgelingen" waarmee dus in een pennestreek  mensen als  Ibn Khafif, Ibn `Abd al-Salam, Ibn al-Juwayni, Ibn Hibban, Ibn `Arabi, al-Ghazzali, al-Razi, al-Qadi `Iyad, al-Maziri, al-Nawawi, al-Pazdawi, al-Bayhaqi, al-Qurtubi, al-Khatib, Ibn al-Jawzi, Ibn Daqiq al-`Id, Ibn Hajar al-`Asqalani en al-Sabuni als afvalligen worden beschouwd (immers de weg van de Ahl al Soenna is de enige weg, toch?) Als die mensen van kennis hun positie gebruiken om de egyptische president Nasr voor ongelovig te verklaren omdat hij russische inginieurs in dienst had voor het bouwen van de Aswan-dam, maar toestonden dat Amerikaanse soldaten in Saoudi Arabie werden gelegerd voor, tijdens en na de golfoorlog, als die mensen van kennis uit politieke overwegingen teletubbies, barbies en coca cola haram verklaren, dan vraag ik mij sterk af wie hier handelt uit begeerte en rare onderbuikgevoelens laat horen.

 

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 12:34

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

Broeder Amier,

Ten eerste deze Da'wah zoals terug komt in de hadith van Irbaad ibnoe Saariah staat boven tijd en plaats en is niet slechts een saudische aangelegenheid. Het is nogmaals het Pad van de Boodschapper (vrede zij met hem) en de Sahaabah en wie hen opvolgden tot aan de Dag des Oordeels. Jou uitspraak dat het vers (al-Hashr-7) slechts op de Fa� slaat is direct in tegenstrijd met de hadith die ik eerder noemde van Ibn Mas'oed. Graag je reactie hierop.

Er kwam eens een vrouw naar Ibn Mascoed en zei: �Jij die zegt: Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!� Hij zei: ,,Ja.� Waarop zij antwoordde: ,,Ik heb het Boek van Allah van het begin tot eind gelezen, maar ik heb er niet in gevonden wat jij zegt.� Hij antwoordden: ,,Zou je het (echt) hebben gelezen, dan had je het gevonden. Wat betreft het lezen van:

 

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan."

 

Zij zei: �Zeker (dat heb ik gelezen).� Hij antwoordde: ,,Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: ,,Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!�                                    (al-Boechari en Moeslim)

 

Of heb jij in deze meer kennis dan deze geeerde Sahaabi? Dit vindt je overigens ook in de Tafsier van Ibn Kathier bij de tafsier op dit vers onder het kopje het bevel om de Boodschapper (vrede zij met hem) te volgen in alle geboden en verboden. Lees ook al-Djaami'oe al-Ahkaamil Qoer'aan van Qoertoebi deel 17 en 18 blz 13 (Tafsier van dit vers) daaruit komt wederom hetzelfde naar voren. 

 

Niemand behalve God heeft dus het alleenrecht op interpretatie

 

�En Wij deden aan jou de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                         (Soerat an-Nahl :44)

 

De tibyaan (verduidelijking) is aan de Profeet (vrede zij met hem). Waarom ontneem jij hem hier dit recht? Zie ook:

 

�En Wij hebben aan jou (O Mohammed) het Boek slechts doen neerdalen om hen duidelijk te maken waarin zij verschillen en als Leiding en Barmhartigheid voor een volk dat gelooft."                                                                              (Soerat an-Nahl: 64)

 

Verder moet je de discussie graag zuiver houden en laat groeperingen als Ikhwaanoe Moeslimien hierbuiten. Dit is namelijk een hele andere discussie. Ook een verbod een boycot op bepaalde merken is een totaal andere discussie. Laten we het hebben over de plaats van de Soennah in de Islam. 

 

Graag zou ik nogmaals van je willen begrijpen wie dan bepaald wanneer een uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem) gedaan is als gewone persoon en wanneer als Profeet? En om toch nog even terug te komen op de verplichting van de baard: wat doe je dan met de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

 

�Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.�                                                    (Hassan verklaard door al-Albaani)

 

Vanwaar de willekeur, of geloof je dat een vrouw ook dan haar wenkbrauwen mag epileren?

 

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

   

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 15:37

Salaamu alaikum,

beste broeder al Yaqeen, ik ga hier graag op in maar ik vraag een paar daagjes geduld te hebben; ik heb namelijk de komende dagen vrij en ga lekker zeilen op het Ijsselmeer.

Voor alle duidelijkheid wil ik nog wel even kwijt dat de laatste alinea van mijn vorige post direct sloeg op de laatste alinea van jouw laatste post. Mij nu vragen de discussie zuiver te houden lijkt mij dan ook niet helemaal zuiver. Maar verder: prima, want het is inderdaad een andere discussie.

Tot over een paar dagen,

wassalam.

p.s. Ik heb je website bekeken. Mooi, maar ik heb een klein puntje van (opbouwende) kritiek; bij veel artikelen wordt in de eerste persoon geschreven, echter er staat vaak geen auteur onder de artikelen of een verwijzing naar eventuele bronnen. Misschien een idee? In ieder geval veel succes ermee!

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:32

Amier,

Zo te zien heb je de argumenten van een sekte (als kafir verklaard door de gehele moslimummah) overgenomen.

Ik adviseer je niet om je als een geleerde te gedragen. Ook adviseer ik je om verzen niet uit hun context te plaatsen. Je begaat namelijk een aantal fouten. Jouw kennis m.b.t. de bekwame mensen(die een geleerdheid van 1400 jaar hebben) is een druppel water in de oceaan. Vrees Allah....

 

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:38

Wat betreft de baard: De baard is als wajib bestempeld door de 4 sunni scholen. De salafi dawa ziet het ook als een plicht.

Het is een zonde om je baard te scheren. Ook al is het een sunnah muakkadah. Dan nog is het sterk aanbevolen door de geleerden en als je zo een sunnah mist, dan blijft het een zonde.

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.