Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenNiqaab

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Niqaab
    Geplaatst op: 23 september 2003 om 21:05

 

Asalaam 3alaikom warahmatoellah wabarakatoehoe,

Ik had een vraagje...wat is jullie mening over de niqaab...?

Ik heb veel stukken gelezen over niqaab.....veel geleerden zijn daar nog niet aan uit..of het nou wel of niet verplicht is om een niqaab te dragen....?

Ik zie graag jullie meningen en bewijzen tegemoet..!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Souad Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2003 om 23:45

Ik weet niet of het nou echt verplicht is of niet, ik vind het in
elk geval wel mooi!!!!

Terug naar boven
Badia_tarifite Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2003 om 13:17

salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barkatoe,

Ik vraag me dat eerlijk gezegd ook af. Ik heb het hele internet afgstruind om te ontdekken of de niqaab nou verplicht is, maar ik heb nergens het antoord kunnen vinden.

In geval van twijfel: dus we weten niet of de niqaab verplicht is of niet, kun je beter voor het zekere kiezen door hem wel te dragen. Zo zi je altijd goed. Als het niet verplicht is, kan het nooit zondig zijn om je gezicht te bedekken en als het inderdaad verplicht of aanbevelenswaardig is, zit je ook goed.

Insha Allah heeft iemand een duidelijk antwoord op de vraag

 

wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe

Terug naar boven
nelmesri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 54
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2003 om 13:43

 

          salaam ale,ykoem mijn zusters

ik raad jullie aan om naar deze side wat hier beneden staat te bezoeken dan. 

Terug naar boven
nelmesri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 54
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2003 om 15:18

 a salaam oe ale' ykoem

in de side www.al-islaam.com is er een hele verhaal over niqaab ik zou zeggen lees het maar het staat daar aangegeven dat het wel een verplichting is.

ik hoop dat ik je genoeg informatie heb gegeven 

Terug naar boven
youness Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 oktober 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2003 om 20:53

salam aleikoum,

volgens de meeste Arabische en Islamitische geleerden, alsook de Raad in Saoudie-Arabi�, is de Niqab niet verplicht. Een vrouw moet alles bedekken, behalve gezicht, handen en voeten. Dit kan via moderne en modieuze kledij. Dus niemand hoeft dus te beweren dat je op een pinguin lijkt indien je deze regels volgt. Nergens zegt Allah dat vrouwen hun gezicht dienen te bedekken. Laten we aljeblief geen regels uitvinden!!!

Terug naar boven
nelmesri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 54
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2003 om 14:21

salaam

het is ook niet verplicht het is far als jij het wil  maar veel zeggen dat het verplicht is maar veel mensen zeggen dat het verplicht vooral als je op die site kijkt

wasalaam

 

Terug naar boven
sallaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 11 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2003 om 15:27

asalaam ou alicom broeders en zusters,

 

ik ben het eens met youness, het telt zelfs niet als je ermee naar elhadj gaat voor elhomra, dus dan kan het zeker niet verplicht zijn in de buiten wereld, waarom niet in elhadj en in de buitenwelrd wel, en er staat inderdaad in de koran oftewel hadith dat de aura van de vrouw is haar handen en haar gezicht, zo was het wel voldoende  ,  asalaam ou alicom wr wb.

alicom salaam wr wb,
moge allah ons allemaal de echte pad achteraan gaan inschaALLAH, salaam ou alicom wr wb.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2003 om 19:20

 

Asalaam 3alaikom warahmatoellah wabarakatoehoe,

Djazaakallahoe gairaan voor jullie reacties!!

Maar...nog altijd zie je dat de ��n zegt dat het wel verplicht is,

en de ander weer zegt van niet.

Nelmesri geeft aan dat het in de artikel staat dat het w�l veplicht is..

en op zijn beurt geeft Younness aan dat het n�et verplicht zou zijn.

Allah 3lem!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Rachida_19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 oktober 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2003 om 15:04

Asalaamoe aleikoem war'hmatoelallah wa barakatoeh,

Zoals je zelf al zegt de meningen onder geleerden verschillen de ene zegt het is wel verplicht en kan hier hadith en Qur'aan teksten als bewijzen aangeven.

En de andere geleerden geven weer aan dat het aanbevelingswaardig is en dat het geen veplichting is doormiddel van hadith en Qur'aan. Los staand van of het nu verplicht is of niet.

We weten zowiezo dat het moestahab aanbevelingswaardig is, Zelf vind ik wel dat het een verplichting is. Het mooiste van een vrouw is meestal haar gezicht haar uitstraling. Ik ben dus een voorstander van het niqaab dragen, insha-allah zal ik de niqaab ook in de toekomst gaan dragen.

Allahoe a3'lam ik heb ook niet het antwoord op, omdat er nog geen antwoord op is de ene geleerde zegt dit en de andere zegt dat.

Wa3alaikum asalaam wr wb je zuster in de islam rachida

Terug naar boven
sallaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 11 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2003 om 18:01

asalaam ou alicom wr wb

 

ik wil hierover wat gaan zeggen , ze zeggen toch dat de mannenn maar iets hoeven te ruiken en dan beginnen ze al te fantaseren dus waarom die niqaaab dan ook je hele gezicht vindt ik....maar als je je OGEN laat zien DAT IS WAT HEEL ERG VERLEIDEND IS voor een man. want je ogen maken het gezicht das wat ik wilde zeggen,

asalaam ou alicom wr wb

halima....

alicom salaam wr wb,
moge allah ons allemaal de echte pad achteraan gaan inschaALLAH, salaam ou alicom wr wb.
Terug naar boven
nassira82 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2003 om 01:44
In eerste instantie geplaatst door nelmesri

 a salaam oe ale' ykoem

in de side www.al-islaam.com is er een hele verhaal over niqaab ik zou zeggen lees het maar het staat daar aangegeven dat het wel een verplichting is.

ik hoop dat ik je genoeg informatie heb gegeven 

 

Waar dan?

Terug naar boven
youness Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 oktober 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2003 om 14:54

Salam,

kijk, ik he bal heel wat afgelezen op die site naar waar jullie verwijzen en ik kan je zeggen dat de imam op die site heem veel onzin vertelt.

Een voorbeeld (nogal expliciet dus niet verder lezen als je nogal preuts bent): de imam zegt dat masturbatie in de islam verboden is omdat het de wervelkolom en het sperma verzwakt. Wat een onzin. De katholieke Kerk vertelde die onzin ook tot de jaren 50. Vertrouw dus niet blindelings op die ctberimams want Dat zijn van die zelfverklaarde geleerden.

Nergens in de Koran zegt Allah dat de vrouw haar gezicht weg moet steken. Er is dus ook geen twijfel of het al dan niet verplicht is. Het argument: "we zijn het niet zeker dus zullen we het maar doen" is een foute weg die heel ver kan leiden.

Salam

Terug naar boven
sallaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 11 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2003 om 16:46

asalaam ou alicom,

ik ben het eens met broeder younnes, er staat niet in de koran dat een mev. haar gezicht moet verbergen, dat is haar ouara en haar handen dat zijn de ouara van de vrouw meer heb ik niets te zeggen en er zijn zoveel van die boeken waar gewoon dingen in staan die gewoon niet waar zijn, dus hierbij lees de koran en de hadith, succes

 

aslaam ou alicom wr wb.

alicom salaam wr wb,
moge allah ons allemaal de echte pad achteraan gaan inschaALLAH, salaam ou alicom wr wb.
Terug naar boven
sallaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 11 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2003 om 17:04

asalaam ou alicom,

 

bismillah ik ben ff gaaan lezen op die site over niqaab, en er staat duidelijk aagegeven dat. Beide partijen ondersteunen hun argumenten met bewijzen. Alhoewel ook beide partijen eens zijn over het feit dat het een zuivere goede daad is inshaa Allah.

beide partijen zijn dus erover gaan praten en zijn tot conclusie gekomen dat het een GOEDE DAAAD IS, maar dat wil niet zeggen dat het moet. er zit een goed verhaal in over die mev die naar buiten gingen en gewoon gekleed waren en dat de hiuchelaars d8en dat ze vrouwensalvinnen waren met GEWONE KLEDING staat er.

 

aslaam ou alicom wr wb.

alicom salaam wr wb,
moge allah ons allemaal de echte pad achteraan gaan inschaALLAH, salaam ou alicom wr wb.
Terug naar boven
mashallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: United Kingdom
Online status: Offline
Berichten: 13
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2003 om 20:08

Salaam

ik kan niet geloven wat ik lees niqaab verplicht?! die vraag al. Als je de koran hebt gelezen zou je eigenlijk al moeten weten dat dat het niet evrplicht is waar in de koran of in de hadits staat dat????????/ mensen niet jullie eigen regels maken. Als het verplicht was waarom staat er alleen dat je je gezicht en je handen mag laten zien en niet meer is dit soms een nieuwe rage de niqaab? in allerlei verschillende boekejs die je over kan kopen 'de islamitische vouw''zeden en gewoontes'etc staat tog zelf dat het niet zo is en dan zegt er iemand ook nog je kan het maar beter voor de zekerheid doen zusters en broeders er is een verschil tussen vvoor de zekerheid je gezigt dekke en voor de zekerheid vrijwillige gebeden doen. Vrijwillige gebede kan iedereen snappen misschien heb je als je dood bent niet genoeg gebeden maar NERGENS IN DE KORAN STAAT DEK JULLIE GEZICHTEN.En hier zeg dat je het wil doen als iets vrijwilligs (wat anders is dan voor de zekerheid want dat beteknet dat je over iets twijfelt en waarom snap ik niet want in de koran staat er nix over dus als Allah swt daar nix over heeft egzegd waarom wil je het dan maar voor de zekerheid doen wat denk je nou dat er iets verloren is gegaan in de koran?!) maar dus als je het wil doen als iets vrijwiilgs zelf weten maar snap wel je bent in nl en in plaats van minder aandacht krijg je alleen meer als het in qatar of jemen was dan zou je niet opvallen maar hier zou je van iedereen aandacht krijgen geloof mij!!!. Dus bij deze het is niet verplicht om een niqaab te dragne ik weet niet eens hoe jullie erbij zijn gekomen alleen maar omdat zo een imaan of sheikh iets zegt WEET JE DAN NIET DAT JE NIET BLINDELINGS MAG VERTROUWEN?

ik ben er wle van geschrokken want geloof mij het is onzin dat het verplicht is!!

SALAAM

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2003 om 22:03

 

Wa3alaikom Asalaam Warahmatoellah Wabarakatoehoe Macha'Allah,

Zo makkelijk is het niet zoals jij het zegt.

Ook nog gehoord van verschillende interpretaties?

Deze vraag stel ik niet voor niets. Mensen die beweren dat het w�l verplicht is, hebben ook de Qor'aan en de Hadith als daliel!

En wat je verder nog zegt...over blindelings een Imam of Sheikh volgen, als er mensen zijn die de Qor'aan verkeerd interpreteren (en geloof me, dat zijn er heel wat)..dan ben je uiteindelijk wel genoodzaakt om naar een Imam of Sheik te gaan..om te kijken wat hun mening is over een dergelijk standpunt. En welke daliel ze natuurlijk begrijpen. Wie wil je dan volgen...je buurman...? Je vrienden...? Of ouders die het ook maar overnemen van hun ouders....?

En ff over dat aandacht. Aandacht krijg je hier zowiezo als 'buitenstaander.' Je wordt hier al aangestaard als je een hijaab draagt. Wat is dan jouw oplossing.....ook gewoon maar hijaab afdoen zodat je geen aandacht krijgt...?!

En op zich is dat helemaal geen probleem voor mij en vele anderen. We doen onze hijaab en/of niqaab om ons te onderscheiden van de ongelovigen, en zodat we niet lastig worden gevallen door mannen. Dus stel: Je doet je hijaab af..dan wordt je misschien wel niet meer aangestaard..maar dan heb je weer een ander probleem.  Namelijk dat er een grote kans bestaat dat je wordt lastiggevallen door mannen. En je onderscheid je eigen niet van de ongelovigen.

Mijn punt is: Wees voorzichtig met wat je zegt...en niet alles is zo simpel als het lijkt!!

Jullie zuster fi dien!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Amirra Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 juni 2003
Locatie: Qatar
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2003 om 22:55

 

Salaam 3alaikoum,

Ik sluit me helemaal aan bij wat Marocaantje zegt. Mijn complimenten voor de inhoud wat hierboven staat geschreven!!

Ik denk soms dat we niet zo moeilijk moeten doen. Denk jij dat een niqaab hoort en dat je daardoor insha'Allah (extra) voor zal worden beloond, draag hem in godsnaam!!! Maar zeg aub niet dat het verplicht is!!!!!

Laten we dingen niet ingewikkeld maken!!!

Amirra

De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag,
en het beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen.
Terug naar boven
mashallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: United Kingdom
Online status: Offline
Berichten: 13
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2003 om 16:06

salaam alaikom zuster

IK heb niet egzegd dat je je hoofddoek af moet doen het enige wat ik zeg is dat je zeker meer aandacht gaat krijgen met een niqaab.

Blindelings een imaan of sheikh volgen wat denk je nou zelf dat ik daar mee ebdoel ik zeg niet dat je het je buurman of je ouders moet vragen (ik snap niet waarom je dat eigenlijk niet zou kunnen doen het wil niet zeggen dat je ouders nix weten) maar in iedergeval wanneer een sheikh iets zegt zou ej het daar nooit bij moeten laten als je een beetje slim bent en het gaat over een onderwerp dat voor jou twijfelachtig ligt 'moet je nou wel of geen niqaab dragen?' dan lijkt het mij slim om meerdere sheikhs te vragn maar ik hou het bij de soenna en de quran niqaab is absoluut niet verplicht. Ik heb een keer ergens gelezen vraag niet naar dingen waar Allah swt nix over heeft gezegd dus bepaalde regels daarover. Dus bij deze Allah swt heeft ons nooit gezegd dat we een niqaab moeten dragen

 

salaam

Terug naar boven
mashallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: United Kingdom
Online status: Offline
Berichten: 13
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2003 om 15:43

Salaam alaiokom,

 

De regels van de kleding van de moslimvrouw:

a)Het moet haar hele lichaam bedekken behalve haar gezicht en handen

b)De kleding dient niet zo dun of doorzichtig te zijn, dat haar lichaam erdoor onthuldt wordt.

c)Het bovenstuk dient los te hangen zodat haar borsten en figuur niet duidelijk te zien is.

d)Imiteer niet de kleding van niet moslimvrouwen

e)Imiteer mannen niet in kleding behoud de vrouwelijke identiteit.

f)Het is nodig kleren te vermijden die de bekoring van anderen opwekken

g)Vermijd parfum op kleren buitenhuis en thuis wanneer er vreemden bij zijn.

 

Ik hoop met a al een antwoord gegeven te hebben op je vraag of een niqaab verplicht is zoals je ziet met dikke letters is dat neit het geval ik wilde graag ook vragen wat er bedoeld wordt met niqaab voor de zekerheid op doen want er is mij ooit verteld in de moskee tijdens een lezing voeg geen dingen toe zoals ''voor de zekerheid extra meer wassingen doen tijdens de wudu'' omdat je bang en twijfeld of je de wassing wel goed hebt aan terwijl je het wel goed hebt gedaan zoals je het is gezegd bijv: drie keer je geizcht wassen etc maar in plaats van drie keer maar toch voor de zekerheid 5 keer van maken. En dan spreken we van de 'waswas il ganaas' die fluisteringen doet waardoor je erover twfelen terwijl je gewoon drie keer je gezicht hebt gewassen en de rest ook 3 keer maar dan alsnog 5 keer van maakt. Zo doe je het alsnog niet op de manier waarop Allah swt het van je verwacht.

Ik zeg niet dat dit het geval is bij de niqaab voor ''de zekerheid opdoen ''dan had je het beter anders kunnen formuleren want je kan het wel doen voor extra hassanaat dat is natuurlijk wat anders en daar heb ik nix op tegen maar kijk uit met wat je zegt asljeblieft. Want je hoeft het niet te doen voor de zekerheid want nergens staat er iets over als het nou het geval was dat het niet in de qoran el Kareem stond maar alleen in hadits en bij de ene stond dat je wel je gezicht moest dekken en bij een andere hadits stond er weer  dat het niet hoeft dAN kan je wel zeggen voor de 'zekerheid opdoen' maar dit is niet het geval je kan overal duidelijk bewijzen vinden dat je alles moet dekken als vrouw behalve je handen en je gezicht niet.

 

De informatie over de regels van de moslimvrouw kan je in talloze boeken vinden of gewoon in de quran (daar heb je al genoeg aan) maar ik mijn informatie uit de 2 volgende boeken ''De moslimvrouw'' en ''Zeden en gewoontes in de islam'' van Marwan Ibrahim Al-Kaysi.

 

Inshallah heb ik je genoeg ingelicht hierover zuster,

 

salaam alaiokom.

Terug naar boven
Abiro_sabiel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2003 om 17:06

salam

vr mashallah
een advies:

zeg nooit iets als je er niet zeker van bent,  zeg nooit jouw menning

over wat  verplicht en wat niet verplicht,

--

er zijn geleerden (de meeste  geleerden) zeggen het is verplicht

anderen zeggen het is  Mustahab (het is goed maar niet verplicht)

--

wa salam

Terug naar boven
Abiro_sabiel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2003 om 17:09
In eerste instantie geplaatst door sallaam

asalaam ou alicom,

ik ben het eens met broeder younnes, er staat niet in de koran dat een mev. haar gezicht moet verbergen, dat is haar ouara en haar handen dat zijn de ouara van de vrouw meer heb ik niets te zeggen en er zijn zoveel van die boeken waar gewoon dingen in staan die gewoon niet waar zijn, dus hierbij lees de koran en de hadith, succes

aslaam ou alicom wr wb.

salam

heb je de heel quran en ahadith gelezen om  dat te zeggen?

versta je wel eht arabisch taal, en je kunt grondig regels uithalen van de quran

ina lillahi wa ina illayhi la raji3oun

itaqi allah

wa salam

Terug naar boven
mujahidnador Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 november 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2003 om 19:27
BY ISMY LLEHY ARRA7HMANE AARA7HEEM

salaam alaikoem broeders en zusters in de islaam

allereerst wil ik jou bedanken voor deze intressante discussie jazzak allah gaira.Moge allah swt je famillie beschermen en al je wensen doen uitkomen.

ik begin met een antwoord,beste zusters en broeders,sommige van jullie geloven alleen wat in de koran staat.
de islam stoelt niet alleen op de koran.de uitspraken van de profeet zijn ook een belangrijk onderdeel van de islam. en tradities niet te vergeten.
de profeet was destijds ook omringd door vrouwen die gesluierd waren.en dat hebben ze niet voor de mode gedaan.

allah de verhevene houdt van degene die consequent zijn in hun aanbidding,zelfs als het om iets kleins gaat of iets wat aanbevolen is.wat denk je dan wat hij zal vinden van iets wat absoluut verplicht is.


mijn mening over gezichtssluier

ik zie een sluier niet als een aandachttrekkerij,integendeel als overtuiging en ook als verspreiden van onze geloof de islaam.als ik een praktesirende moslima zie.dan denk ik aan ons geloof(islam)leven,respect,onze profeet,en allerbelangrijkste allah (swt).

wij moeten als moslim zijnde onze plichten voldoen en ons zelf tot allah toewijden,Een van de faktoren waar je kan zien dat een vrouw echt moslim is.de niqaab.Masha allah voor hun die het dragen lillah voor altijd en de broeders en zusters die dit stimuleren!!!


De geleerden die de standpunt verdedigen dat de moslimvrouw een gezichtssluier om moet zijn onder andere: Sheikh Abul A'la Maududi, Sheikh Ibn Jibreen, Sheikh Jamaal Zarabozo, Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen, Imaam Ghazaali, Sheikh Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz, Sheikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah, Ibn Hajar Al-Asqalanee, Ibn Al-Mandhur, Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (Een van de grote geleerden van onze tijd)

ik hoop dat de imaan van iedere moslimvrouw sterker zal worden en zich laten haasten om haar gezicht te bedekken .Moge de vrouwen van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) en alle andere vrouwelijke metgezellen (moge Allah tevreden over hen zijn) voor altijd onze grote voorbeelden blijven.

Moge allah swt.ons allen beschermen en leiden op siratal moestaqiem,amien!!!

islam islam islam

Salaam alaikoem Wa Rahmatolahi Wa Barakato.



Terug naar boven
Zozetismaiel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2003 om 15:08

SA

Zuster ik begrijp de vraag van of het verplicht is of niet om de niqaab te dragen. Misschien dat ik je wat meer info kan geven, overigens draag ik de niqaab zelf ook.

In het tijdschrift Wij Moslim (ook te vinden op al-islaam.com) hebben in de maanden juli en september twee artikelen gestaan over de niqaab die zijn geschreven door Seikh Mohammed Ibn Saalih 'Al-'Oethaymien.(moge Allah hem genadig zijn)

En daarin las ik de volgende ahadith: Overgeleverd door 'Aaieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) dat zij gezegd heeft: "Een grope reizigers (naar de hadj) kwamen langs ons terwijl wij in ih'raam waren (tijdens de hadj of 'oemrah) met de boodschapper van Allah (vzmh), als zijn ons naderden dan deed ��n van ons haar djilbaab vanaf haar hoofd over haar gezicht los en als zij voorbij ons gingen dan ontbloten wij onze gezichten." (Overgeleverd door Ah'mad, Aboe Daawoed en Ibn Maadjah)

Inshallah heb je hier wat aan zuster. Voor de rest moet je eigenlijk het hele artikel lezen, want er volgt nog een deel op.

Salaam Alaykoem

Je zuster in Islam

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2003 om 18:13

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe mijn broeders en zusters,

Ik heb een vraagje naar jullie toe.

Zoeken wij een excuus om de niqaab niet te dragen? Want stel dat deze nou wel verplicht was, dames, zouden jullie die dan dragen?

Deze vraag stel ik ook aan mezelf, Gair inshAllah,

Moge Allah swt ons helpen bij je juiste keuze inshAllah

Wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2003 om 19:32

 

Wa3alaikom Asalaam Warahmatoellah Wabarakatoehoe Dienares,

Ik zoek geen excuus om de niqaab niet te hoeven dragen.

Ik zoek juist bewijs.

Maar ik snap nu wel dat ik hier geen antwoord hoef te verwachten op mijn vraag, want zoals ik al eerder vertelde zijn de ulama er nog niet aan uit. De ene zegt: "het is verplicht."  En weer de ander zegt dat het niet verplicht is.

Maar voor de zekerheid wou ik toch even kijken hoe de mensen er hier over denken. Vandaar dat ik ook deze topic heb gestart.

Je Zuster Fi Dien!!

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2003 om 14:55

OK ik snap m sis!

Wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe oeghtkoem fi dien.

 

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Ibn kathir Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 mei 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 01:46
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje




<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=brown size=2>Asalaam 3alaikom warahmatoellah wabarakatoehoe,



<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=brown size=2>Ik had een vraagje...wat is jullie mening over de niqaab...?



<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=brown size=2>Ik heb veel stukken gelezen over niqaab.....veel geleerden zijn daar nog niet aan uit..of het nou wel of niet verplicht is om een niqaab te dragen....?



<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=brown size=2>Ik zie graag jullie meningen en bewijzen tegemoet..!



In de Naam van Allah de Barmhartige de genadevolle,

Beste broeders en zusters al salaamoe 3leikoem wa rahmatullahie wa barakatoeh,

Wanneer we het hebben over igtilafaat ja3nie meningsverschillen behoren we het te zien als een vereiking niet als een belemmering. Mensen verschillen nou eenmaal over de kleinste zaakjes met bepaalde bewijzen en achtergrond van kennis. Geleerden zijn daarbij ook mensen en ook zij verschillen in meningen over bepaalde zaken rondom de fiqh wetgeving en de islamitische jurisprudentie usul al fiqh. Kortweg omdat er bepaalde oorzaken zijn dat geleerden in bepaalde factoren meningsverschillen hebben en bepaalde oorzaken als taal de arabische taal natuurlijk de retorica ik bedoel maar uit de koran vertaling zul je misschien een betekenis halen maar misschien kan het zo zijn dat een woord in de koran op verschillende manieren begrepen en dus vertaald kan worden dat is de moeilijkheidsgraad van de arabische taal het is geen makkelijke taal en Allahoe a3lam maar mijn mening is dat Allah geen problemen heeft als wij verschillen in mening als we maar elkaar kop niet inslaan. Overigens bevestigd de koran het met de woorden:
soerrat Hoed aya 118.
En indien uw Heer had gewild, zou Hij het mensdom voorzeker tot ��n volk hebben gemaakt, maar zij zullen blijven verschillen(in mening).

Maar goed terug naar het onder werp waarbij de canonieke wetscholen ook meningverschil in hebben gehad malikitische shafietische hanbalitische en hanafitische maar goed wel zullen nader bekijken hoe dat komt. ( dus met andere woorden een website kan haar oordeel van Wajiib verplicht aangeven door bewijs uit de gedachtegang van een bepaalde wetschool).
Allereerste begin ik wel even een historische punt is dat het bedekken van de de profeet hellemaal of alleen de ogen een gebruik was die historisch aab te tonen is en dus al bestond in de regio van de profeet saw naast de losbandigheid van vrouwen in de regio mekka. Dus in princiepe bestond dit gewoonte al en waar heeft de islam er een nadruk overgelegd zie je in de volgende bewijsvoering:

Gaarne wil ik de puntjes op de i zetten op gebied van dit onderwerp Niqaab wat door promotie op het internet een verschijnsel is geworden binnen de catogorie wajib of mustahab.
Zoals al eerder hebben we te maken met meningsverschillen ook weer over dit onderwerp en pratend over istihad van geleerden.

twee kampen waar je te maken mee hebt ene kamp dat niqaab als een innovatie ziet en geen basis in de islam heeft.
En de andere kamp dat niqaab als verplicht ziet met de bewijzen.

Ik spreek meer vanuit een neutrale(volk van de middenweg ummatan wasatan) positie en dat zal ik proberen te onderbouwen.
Zowaar is hetnogmaals zo dat de niqaab oftwel gezichtssluier bekend was in de tijd van de bloei van de islam dat is niet te ontkennen zowaar zijn er vrouwen die dit het op die manier deden.
En door de profeet saw niet slecht of goed gekeurd een manier van taqrier zwijgen over een bepaald verschijnsel betekend dus dat je een keuze mag maken.
Het is algemeen bekend maar een duidelijke expliciete regelgeving op de verplichting van niqaab dat is er niet zowaar moeten we ondanks de mufasiring de beste ulama zijn ook mensen waren en dus Allah weet het beste als je geen duidelijk dalil kat3ie hebt om je argument te versterken.(Note argumenten zijn er maar niet kat3ie = doorslagevend)

Ook binnen de kader van geleerden waarbij ook belangrijk is om te weten dat wanneer je spreekt over wajib dat je wel moet realiseren dat als een zuster geen niqaab draagt 3asie is, zondig men is zondig op dat gebied.
Alle zuster die dit niet dragen zijn zondig zoals een persoon die niet bid.

Wat betreft natuurlijk de arabische taal is het allereerst heel verwarend wanneer Allah zegt in soerrat al nour

WAL=en

YADRIBNA= doe

BIKUMURIHINNA=hun doeken

ALAA=OVER

JUYUBIHINNA=hun boezems

Zoals je ziet en als je arabisch kent zie je geen conectie met de gezicht of ogen.
Want als dat wel het geval was dan zou het Laten vallen zijn geweest wat dus ook ogen en gezicht zou zijn geweest dan stond er sadala maar er staat wa YADRIBNA wat dus doe(aan).

Ook om te weten wanneer je logisch nadenkt zoals vermeld in soerrat al nour wanneer je de verzen leest O gelovige mannen sla jullie ogen neer... voor wat moeten ze hun ogen neerslaan als er niets van te zien is?
Terwijl Alllah wel zegt: en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn.
Ik bedoel wat is er dan nog zichtbaar? niqaab vertaald is gezicht en ogen vanuit arabische context.

Wel om erbij te vermelden is dat juist de meerendeel van de geleerden de hijab als verplichting zien en de niqaab niet.
En een minderheid van ulama waar ook hierboven is geschreven ibn baaz,utaimiem, enz die de niqaab verplicht stellen.
Maar in ons achterhoofd houdend dat de Profeet saw zei dat zijn ummah nooit op een dezelfde mening zal hebben tenzij het op de waarheid gebasseerd is(dus met andere woorden duidelijke en expliciete bewijzen uit Koran en sunnah).

Ook de versen indiviseren een doek dat hoofdoek zal moeten zijn als je zelf leest;
BIKUMURIHINNA= hun doeken
staat er geen gezichtsdoeken oftewel niqaab.

tegenover al die bewijzen , zijn er ook weer andere hadith die het weer tegenspreken namelijk de volgende;

Volume 7, Boek 65, Nummer 375;

Overgeleverd door anas :
Ik weet alles over de Hijab (de verplichting van de hoofdoek).
Ubai bin Ka'b vroeg me der altijd naar.
De boodschapper van Allah werd de bruid van Zainab bint Jahsh die hij trouwde in Medina. Nadat de zon op zijn hoogste punt was, nodigde de profeet saw de mensen voor een(huwlijks)maaltijd.De boodschapper van Allah bleef zitten en sommige mensen bleven bij hem zitten en sommige gingen weer weg.
Toen stond de Profeet saw op en ik ook ik volgde hem tot hij de deur van aisha bereikte. Toen dacht hij dat de mensen nu wel deplaats(waar de maaltijd werd gehouden) hadden verlaten en hij keerde terug naar de plek.
Maar hij kwam daar aan en zag de mensen daar nog steeds zitten en dus keerde hij weer terug voor de tweede keer naar de deur van aisha en ik ging met hem mee.Toen hij de deur van aisha had bereikt keerde hij weer terug om te kijken of de mensen wegwaren(blijkbaar niet).
De profeet hing een gordijn voor mij en de vers dat de hoofddoek verplichte was geopenbaard.

Sahih Bukhari Volume 5, Boek 59, Nummer 523:

Overgeleverd door Anas bin Malik:
De profeet saw bleef met Safiya bint Huyai voor drie dagen op de weg naar Khaybar waar hij het huwelijk heeft geconsumeerd. Safiya was een van de eerste waarover de verplichting van Hijab om te dragen(dus in haar huwelijk werd hijab verplicht).

en in de volgende hadith wordt dat nog aangevuld Sahih Bukhari Volume 7, Boek 62, Nummer 22.
Dat wanneer ze een hijab zou dragen een moeder der gelovigen zou worden anders zou ze een slavin blijven (wat ze was).

We zullen een interpretatie doen zoals hierboven vaak is gedaan.
Uit de verzameling van aboe Dawoed de volgende overlevering
Sunan Abu Dawud Boek 14, Nummer 2482: overgeleverd door Thabit ibn Qays: Een vrouw genaamd Umm Khallad die bij de profeet saw kwam met een gezichtssluier, Ze was haar zoon aan het zoeken die was omgekomen in de slagtveld. Sommige metgezellen van de profeet zeiden tegen haar: Je bent hier gekomen om te vragen naar je zoon met een bedekte gezicht? Ze zei: ik ben gekweld door het verlies van mijn zoon, ik zal niet lijden als ik mijn bescheidenheid verlies. De Profeet saw zei:
Je zal de beloning krijgen van 2 martelaren voor je zoon. Ze vroeg waarom dat?
Omdat de mensen van het boek hem hebben gedood.

Dan kan je weer de vraag stellen waarom de profeet die metgezellen niet heeft gecorigeert als de niqaab wel verplicht zou zijn??
Als het verplicht zou zijn dan zouden die metgezellen niet gevraagt toch? lijkt mij.

We hebben ook een hadith van asma die binnen kwam in doorschijnende kleding en de profeet zei dat ze alleen haar handen en ogen mag laten zien deze hadith wordt door sommige muhadithien als zwak verklaard maar kan overigens sterker gemaakt worden tasahih door andere overleveringen die deze hadith ondersteunen en andere ketens die de beter en kunnen versterken.
Maar daar ik niet op ingaan.

Okee de geleerden doorspitten.
Ik heb een boek van imam al shafie namelijk zijn bekende boek bestudeert "al Umm".
Waarin hij zegt:
Al hetgeen van een vrouw is auwarah behalve de handen en het gezicht.
Ibn Rushd een malikiische geleerde zegt: de meeste geleerden (in zijn tijd) zeggen dat het lichaam van een vrouw auwrah is behalve gezicht en de handen.
Sheigh Ibn Qudamah hanbaliitische geleerde zegt in zijn boek genaamd Al mughnie:
Alles van een vrouw is auwrah behalve haar gezicht.

Imam Al jarir al tabarie zie kroniek van al Tabarie zegt dat de meest duidelijke uiteenzetting van het vers "wat ervan zichtbaar mag zijn"de handen en gezicht bedoeld wordt.

Tot zover de ulama.

Beste broeders en zusters zie deze verwaring als een meningverschil in de vorm van een rahma.
Wanneer een zuster een niqaab zou willen dragen fa ga op de weg van Allah er is niemand die je zou stoppen.
Maar ik volg toch de visie om niet een niqaab verplicht te stellen wat wel een eigen keuze van aanbevelen als men dat wil.
Maar bij de verplichting van een zaak als niqaab zijn er uiteenlopende meningen zoals je ziet.
Het blijft tja gevaarlijk om een niqaab verplicht te stellen door uitspraken van metgezellen waarvan men denkt dat het daardoor verplicht zou zijn en dat is het bewijs die wordt geleverd.
Men steld die woorden gelijk verplicht voor alle vrouwen terwijl het misschien in een andere context staat wie weet??
Allah weet.
Ook de hadith dat de vrouw auwrah is is duidelijk dat de vrouw auwrah is ze heeft immers de schoonheid gekregen, dus is ze auwrah maar om verplichting zich hellemaal donker te bedekken zou een goede vorm van Godsvreesheid dat Allah je zo eenschoonheid heeft gegeven maar niet om verplicht te stellen.

ik sluit het hierbij af Moge Allah ons de imaan versterken om de volgende dua te doen:
Heer, en belast ons niet, zoals Gij degenen, die v��r ons waren hebt belast; onze Heer belast ons niet met datgene, waarvoor wij de kracht niet hebben (het te dragen), wis onze fouten uit en schenk ons vergiffenis en wees ons barmhartig; Gij zijt onze Meester, help ons daarom tegen het ongelovige volk."

en ook moeten we niet vergeten:
dat Allah zal oordelen over hetgeen wij in verschilden.
Onderzoek altijd hetgeen je leest en leg het pas op wanneer je zeker weet dat iedereen daar mee eens is.

Wa allahoe a3lam.

abdoel Aziz
Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2004 om 16:09
De Niqaab

De niqaab oftewel de gezichtssluier is een onderwerp waar veel meningsverschil over is onder de �oelema (geleerden). De ene groep geleerden claimt dat het een verplichting is van de moslimvrouw en de andere groep claimt dat het aanbevelingswaardig (moestahab) is. Beide partijen ondersteunen hun argumenten met bewijzen. Alhoewel ook beide partijen eens zijn over het feit dat het een zuivere goede daad is inshaa Allah.

Deze artikel gaat niet over of het wel of niet verplicht is in de islam, de geleerden van de Ahloe Sunnah wal Jamaa'ah, zijn er zelf nog niet over eens en discussi�ren er zelf nog over.

Deze artikel heb ik samengesteld, omdat de dag van vandaag nog steeds geen begrip wordt getoond als een moslimvrouw de besluit genomen heeft om een gezichtssluier te gaan dragen.

Met deze artikel wil ik ook wel zeker aantonen dat de vrouwen in de tijd van de profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegen zij met hem) het zeker wel gedragen hebben. De gezichtssluier is dus ook zeker geen innovatie wat ik de dag van vandaag vaak hoor en het is ook niet all��n een gewoonte van de Arabische stammen zoals velen beweren, maar van de islam.

Na het lezen van deze artikel hoop ik dat er wat meer begrip getoond wordt tegenover de moslimvrouw die graag net als de vrouwen van de tijd van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) willen zijn.

Het is algemeen bekend dat de vrouwen van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) hun gezichten bedekten op momenten waar niet-mahram mannen aanwezig waren.

De tafsier geleerden van de Qor-aan At-Tabarie en Al-Qoertoebie hebben de Jilbaab (een overjas) zoals beschouwd door de metgezellen van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) als ook de omstandigheden betreffende de openbaring van Soerat Al-Ahzab vers 59 intensief uitgelegd . Zij verklaren dat toen de gelovige vrouwen 's nachts ('s avonds) naar buiten gingen (met gewone kleding) om hun behoefte te doen sommige huichelaars hen probeerden lastig te vallen, denkende dat de vrouwen slavinnen waren
De vrouwen schreeuwden dan luid wat er voor zorgde dat deze huichelaars op de vlucht sloegen.

Daarop openbaarde Allah (Verheven en Geprezen is Hij) deze vers.
Al-Qoertoebie verklaart dat de Jilbaab een stuk stof is die het hele lichaam doet bedekken.

Ibn Abaas en Oebaidah As-Salmaanie hebben gezegd dat het volledig om het lichaam van de vrouw gewikkeld moet zijn zodat niets verschijnt of wordt getoond dan ��n oog waarmee ze kan zien.

At Tabi'ie en Qataadah (moge Allah tevreden over hen zijn) verklaarden dat de Jilbaab gewikkeld moet zijn van boven het voorhoofd, en zo gemaakt dat het de neus bedekt, ( de ogen mogen getoond worden) en de boezem en het merendeel van het gezicht bedekt moeten laten.

Abdoellah Ibn Mas'oed (moge Allah tevreden zijn over hem) welke bekend stond als de meest wetende metgezel in zaken wat Shari�ah betrof. Hij werd Moslim toen hij nog jong was en vanaf dat moment bleef hij bij de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) en vergaarde het begrip van de Qor-aan van hem.

'Omar Ibn El-Khattab (moge Allah tevreden zijn over hem) zei over hem: "Bij Allah, ik ken niemand die beter gekwalificeerd is in het omspringen met situaties aangaande de Qor-aan dan Abdoellah Ibn Mas'oed."

Hij (Abdoellah) legt het woord Jilbaab (zoals die genoemd staat in de Qor-aan in Soerat Al-Ahzab vers 59) uit als zijnde een gewaad, die het hele lichaam, met daarbij het hoofd, gezicht en handen inbegrepen, bedekt. (Geciteerd door Ibn Taymiyyah
(moge Allah hem genadig zijn) in zijn boek van Fatwaas, pagina 110, boek 2 en door Sheikh al-Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn) in het boek Hijaab, pagina 15).

'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith (moge Allah tevreden zijn over hem), een andere welbekende en veelwetende metgezel van de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem).

Imam Mohammed bin Sirin (moge Allah tevreden zijn over hem), een van de meest veelwetende volgelingen, zei: "Toen ik 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith (moge Allah tevreden zijn over hem) vroeg hoe de Jilbaab gedragen diende te worden, demonstreerde hij het aan mij door een kleed over zijn hoofd te trekken, die zijn hele lichaam bedekte, die alleen zijn linker oog onbedekt liet".

Ibn Jarir citeert de mening van Ibn 'Abbaas (moge Allah hen genadig zijn): "Allah geniet ervan wanneer moslimvrouwen, wanneer zij naar buiten gaan uit noodzaak, hun gezichten bedekken door middel van een stuk van hun buitenste gewaad over hun hoofd neer te laten." (Tafseer Ibn Jarir, boek 22, pagina 29)

Verder is betrouwbaar vermeld in de Moewatta van Imam Maalik en in de Soennan van Abou Dawoed dat de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) de vrouwen als ze het gebed aan het verrichten waren hun verbood hun gezichten en handen te bedekken.

De profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd dat een moslimvrouw die de pelgrimstocht maakt, haar gezicht en haar handen niet mag bedekken. [Al Boekharie, Moeslim, Sahih Abou Dawoed #1600; authentiek verklaard door Al-Albaanee (moge Allah hen genadig zijn)].

Uit deze overlevering kan men uitmaken dat de gezichtssluier een bekend verschijnsel was onder vrouwen in de tijd van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem). Anders had de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) het niet verboden tijdens de hadjperiode. Dit staat gelijk aan dat de mannen hun hoofd onbedekt moeten laten tijdens de ihraam, maar Allah weet het beste.

Overigens mag deze hadith niet worden opgevat als vrijbrief om de gezicht geheel te ontsluieren tijdens de hadjperiode.

Als een man de vrouw kan zien, dan behoort zij haar gezicht weer te sluieren. De moeder van de gelovigen Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: "pelgrim-gangers passeerden ons terwijl wij met de met de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) waren. Toen zij ons naderenden lieten we onze hoofdbedekkingen over onze gezichten vallen". [Aboe Dawoed en Ibn Majah.]
En de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) beviel de persoon die wou gaan trouwen om de bruid te bekijken. Ik vraag je bij Allah, als het tonen van het gezicht toegestaan was, waarom droeg hij hem dan op om naar haar gezicht te gaan kijken? Kon hij haar
dan niet op straat gezien hebben? Waarom droeg hij dit dan op? Vrouwen van de Ansaar hadden iets in hun ogen. Dus de opdracht was om de ogen te bekijken. Waar bevinden zich de ogen? - In het haar? Armen? Voeten? De ogen bevinden zich in het gezicht. Waarom is het dat sommige metgezellen eerst keken
voordat ze gingen trouwen? Waarom niet eerst het huwelijkscontact maken en dan kijken? Waarom niet gewoon op straat kijken? Omdat zoals we begrijpen en weten, het bedekken van het gezicht is verplicht.

Mugheerah Bin Shu'bah zei: Ik ging naar de Profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ) en ik meldde dat ik
met een vrouw verloofd was waarmee ik wilde trouwen. Hij zei: Ga en kijk naar
haar, er kan hierdoor iets tussen jullie ontstaan. Dus hij ging en vertelde dit
aan haar ouders. Het was alsof de ouders het niet leuk vonden. Ze vertelden het
de vrouw. Zij zei: als de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) het heeft opgedragen, kijk dan. Dus
hij keek naar haar en trouwde met haar. Hij vermeldde haar goedheid, manieren en gehoorzaamheid.

Iedere hadith die melding maakt van het tonen van het gezicht, is ofwel een zwakke hadith ofwel voor een individuele situatie; zoals huwelijk, getuigen of ahadith voor andere situaties. En we zijn met het oordeel van het Boek van Allah en met de duidelijke bewijzen, en toon jullie versiering niet".

De hadith van 'Aisha (moge Allah tevreden over haar zijn), toen Asma (moge Allah tevreden over haar zijn) de
dochter van Abou Bakr naar de Boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ging, terwijl ze dunne kleding droeg. Hij naderde haar en zei, "O Asma! Wanneer een meisje de leeftijd bereikt waarop ze ongesteld wordt, is het niet correct dat iets behalve dit en dit worden getoond. Hij wees naar het gezicht en handen.

Deze hadith is ZWAK (dha'ief )verklaard vanwege 2 hoofdzakelijke punten.

1. Er is geen verband/link tussen 'Aisha (moge Allah tevreden over haar zijn) en Khalid bin Dareek, welke de hadith van haar heeft overgeleverd. En in iedere keten van overleveraar wordt Khalid bin Dareek genoemd.

2. In de keten van overleveraar komt Sa'eed bin Basheer voor, welke bekend is bij de meeste van de Muhaditheen als zijnde een zwakke overleveraar. Er is hier melding van gemaakt door Imam Ahmad bin Hanbal, An-Nasai Ibn Madeeni en Ibn Ma'een (moge Allah hen genadig zijn). Dit is ook de argument waarom Imam Boekharie en Moeslim (moge Allah hen genadig zijn) deze hadith niet accepteerden voor hun boeken. (Door Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem) in zijn boek "Hijaab" pagina's 17 en 18).

Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2004 om 16:11
De geleerden die de standpunt verdedigen dat de moslimvrouw een gezichtssluier om moet zijn onder andere: Sheikh Ibn Jibreen, Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen, Imaam Ghazaali, Sheikh Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz, Sheikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah, Ibn Hajar Al-Asqalanee, Ibn Al-Mandhur, Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

Tenslotte is het dragen van de gezichtssluier een zeer zuivere goede daad wat door beide groepen erkend wordt.

De twee standpunten zijn het eens over de rechtmatigheid van de niqaab: het is zeker een perfectie voor de moslimvrouw, en het is deugdzamer voor haar in overeenstemming met de bedoelingen van de Shari'ah. Daarom is het correcter zich in te spannen om het de dragen van de niqaab aan te moedigen en om de deugdelijkheden en verdiensten te laten zien, uit te leggen en mensen ertoe aan te zetten.

Het bedekken van het gezicht met de niqaab zou in feite een algemene regel zou moeten zijn en het niet bedekken van het gezicht een uitzondering.

Moge Allah elke moslimvrouw zich laten haasten om haar gezicht te bedekken met volle overtuiging en tevredenheid van haar innerlijk. En dat het verlangen naar perfectie in haar geloof de sterkste en grootste verlangen is die iemand zich maar kan voorstellen. Moge de vrouwen van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) en alle andere vrouwelijke metgezellen (moge Allah tevreden over hen zijn) voor altijd onze grote voorbeelden blijven�

Wij kunnen dus concluderen dat het bedekken van de gezicht een prioriteit was van de metgezellinnen van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem). Dit is zeker een karaktertrek van vrouwen die de rechte pad volgden. Zijne eminentie hooggeleerde Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz en Sheikh (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: "ze moet haar gezicht bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen." Toen Soerat An Noer vers 31 neergedaald was zei Aicha (moge Allah tevreden over haar zijn): "Moge Allah Zijn genade schenken aan de eerste Moehaajiraat (emigranten). Toen Allah (Verheven en Geprezen is Hij) openbaarde: ..... en zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen,... scheurden ze hun stof en bedekten zichzelf ermee (saheeh Boekharie)

Ibn Hajar al Asqalanee zei dat, " en bedekten zichzelf ermee ", in de bovenstaande hadith betekende dat zij hun gezichten bedekten. (Fath al Bari).

De hooggeleerden Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz en Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn), zijn van mening dat de niqaab verplicht is. Hun argumenten zijn dan ook erg sterk en overtuigend. Anderen geleerden,zoals de Muhaadith Sheikh Mohammed Nassirudeen al Albaanee (moge Allah hem genadig zijn) is juist van mening dat het niet Waajib is maar juist Moestahaab oftewel zeer aanbevolen (zijn boek"Jilbaabul Mar'atul Moeslimah"). Zijn argument is dan ook sterk en ook overtuigend. Overigens wil ik wel opmerken dat zijn eigen vrouw wel de gezichtssluier draagt.

Tegenwoordig horen we vandaag veel stemmen tegen de niqaab om vele redenen die nergens op slaan. Bijvoorbeeld dat de niqaab, de dawah (het verkondigen van de islam) in niet-islamitische landen tegenwerkt. Nadat we hebben kunnen bevestigen dat de niqaab een authentieke bekend verschijnsel is in de islam, kunnen we concluderen dat door het te vermijden of er niet over te spreken dat juist dat de dawah tegen zal werken.

Niemand zou het riskeren om te denken dat de metgezellen (moge Allah tevreden over hen zijn), de islam over land en zee verkondigden door bepaalde regels te verbergen die zij geleerd hebben van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem).

Veel mensen zeggen dat als een moslimvrouw in het westen zich geheel sluiert, dat zij op deze manier alle aandacht trekt. Men zal wel tien keer meer naar haar kijken. Tegen deze mensen wil ik zeggen dat er niets valt te zien! Ook al kijkt men twintig keer naar een moslimvrouw die geheel gesluierd is, men kan niks op of aanmerken in tegenstelling tot een vrouw waar maar ��n keer naar gekeken wordt. Overigens is zo een opmerking een excuses!


Overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) gewoon was het Fadjr- gebed te bidden en dat
sommige gelovige vrouwen, bedekt met hun sluiers, met hem aanwezig waren tijdens het Fadjr- gebed en dat ze vervolgens weer onderkent naar huis terugkeerden. [Sahih Boekharie, deel 1, boek 8, hadith 368]

Sheikh al-Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn), geeft de volgende uitleg als tafseer van deze hadith, "Deze
hadith maakt duidelijk dat de islamitische gewaad het hele lichaam verbergt, zoals in deze hadith duidelijk wordt gemaakt. Alleen met een complete bedekking van het hele lichaam, gezicht en handen kan een vrouw niet worden herkent. Dit was het begrip en praktijk van de metgezellen en zij waren de beste groep, de meest nobele in het zicht van Allah met de meest complete Imaan en de nobelste der karakters. Dus als de vrouwen van de metgezellen het dragen van
een complete bedekking tot uitvoer brachten, hoe kunnen we dan van dat pad afdwalen? (Sheikh Ibn al-Uthaymeen, in het boek "Hijaab" pagina 12 en 13)

Yahia verhaalde van Malik van Hisham ibn Urwa dat Fatima bint al-Mundhir heeft gezegd: "We waren gewend om onze gezichten te sluieren toen we in staat van ihraam waren in gezelschap van Asma bint Abi Bakr as-Siddiq" (Imaam Malik's MUWATTA, Boek 20, Hadith 20.5.16)

Dit bewijst dat niet alleen de vrouwen van de Boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) de niqaab droegen.

De volgende Fatwa is van Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem): "De islamitische Hijaab is voor de moslimvrouw , het bedekken van dat wat verboden is voor haar om te laten zien". Als eerste van de lichamelijke deel, dat ze haar gezicht moet bedekken. Het gezicht is de bron van verleiding en de bron van mensen die met begeerte naar haar kijken. Daarom, moet de vrouw zich bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen.

Voor degenen die beweren dat de islamitische Hijaab alleen het bedekken van de hoofd, schouders,rug, voeten, kin en voorarm is, en het bedekken van het gezicht en handen er niet bij nemen, vindt ik dit een merkwaardige bewering. Het is namelijk algemeen bekend dat de gezicht de oorsprong is van verleiding en "kijken"is. Hoe kan iemand zeggen dat de Shari'ah het wel toestaat om de gezicht van een vrouw te zien maar de voeten niet? Het is onmogelijk dat de Gewaardeerde, Wijze en Indrukwekkende Shari�ah tegenstrijdig is. Iedereen weet dat de verleiding van het niet bedekken van de gezicht groter is als gevolg dan van het ontbloten van de voet.

Als men, een man die een vrouw een aanzoek doet om met hem te trouwen verteld, dat de handen of voeten niet mooi en onaantrekkelijk zijn, maar dat haar gezicht juist mooi en aantrekkelijk is, dat je die man er niet van kunt weerhouden om haar niet te vragen. Hieruit kunnen we concluderen dat de gezicht zeker bedekt moet zijn.

Er zijn ook bewijzen uit de Boek van Allah en de Soennah van onze profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegen zij met hem). De metgezellen hebben ook hun verklaringen afgelegd en de Imams en de grote geleerden hebben te kennen gegeven dat het een verplichting is voor de moslimvrouw om zich helemaal te bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen."

Sheikh Saalih al-Fawzaan (moge Allah hem beschermen) heeft gezegd: "de juiste beoordeling van de bewijzen is dat gezicht van de moslimvrouw �awrah is, dat wil zeggen dat zij haar gezicht zou moeten bedekken. Het is het meest verleidelijke gedeelte van haar lichaam, men kijkt toch het meest naar de gezicht, dus het gezicht is het grootste �awrah van de vrouw".

Sjeikh Moenajied (moge Allah hem beschermen) heeft gezegd: "De Profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) zei in een authentieke hadith: "Al-Mar-a-tu Awrah oftewel �de vrouw is�awrah". Hier mag dus niets van getoond worden. [dit is Hakeem Al-Muhkam] Dit is duidelijk een doorslaggevende tekst welke de hukm (wijsheid),
het oordeel en het voorschrift verschaft; meer hoeft er eigenlijk niet gezegd te worden. Wie alleen al stilstaat bij deze 2 woorden (Al-Mar-a-tu Awrah) zal geen ander bewijs nodig hebben voor het bedekken van het gehele lichaam van de vrouw haar gezicht, haar, 2 handen, voeten en lichaam. Het geloof vereist het bedekken van de �awrah; het is verplicht en kan niet ontkent worden .

In Sahieh Bukhari staat de lange hadith over de leugen over Aisha . "Het verhaal over dat ze achterbleef. Safouane kwam langs, hij had me al gezien voordat Hijaab was geopenbaard en verplicht gemaakt. Hij kwam langs en zei: "Inna Lillahi Wa Inna Ilayhi Rajioon". (Ze werd wakker) en zei: dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab (overjas). Zie deze uitspraak (van Aisha) als een zware uitspraak waarmee je het voor hun ogen kan duwen, prikken, steken, fixeren en porren. Zeg tegen hun: Waarlijk, Aisha zei in Boekharie; Dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab, wat het bewijs is dat ze de verplichting van het bedekken van het gezicht volledig begreep."
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.