Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenKoran

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Koran
    Geplaatst op: 13 mei 2004 om 20:02

Waarom zijn er in de Islam tradities buiten de letterlijke text van de Koran?

Waarom is niet de Koran de leidraad?

Als Allah meer bedoelde als wat hij in de koran zei waarom zij Hij dat dan niet in de Koran?

Als de Koran niet op zijn woorden begrepen kan worden door iedereen die die leest waarom staat dan in de Koran dat deze woorden duidelijk zijn?

Waarom heeft God mensen nodig om zijn woorden uit te leggen?

 

Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 09:42

 

Wat bedoel je met tradities buiten de koran? En u zegt dat de koran niet de leidraad is van de moslims wat niet waar is. Een moslim die de koran leest begrijpt wat hij of zij leest, ik kan begrijpen dat het voor jouw Chinees omdat ik duidlijk lees dat u geen moslim bent omdat u dingen schrijft die (sorry dat ik het zo uitdruk) op niks trekken. U moet daarom niet beweren dat wat Allah heeft geschreven niet duidelijk is. Een u moet een beetje op uw woorden letten. Je mag niet zeggen dat Allah mensen nodig heeft om zijn woorden uit te leggen. Hoe kan een God die alles heeft geschapen wat op deze aarde rondloopt de hulp vragen van een mens die hij zelf heeft geschapen.

 

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen om je juist uit te drukken.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 09:57

Salaam alaikum,

beste Anis, ik denk dat Herne de ahadith bedoelt en de zelfstandige oordeelsvorming van ulema, mullah's, mufti's, ayatollah's enz.

Selamlar,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 17:15
In eerste instantie geplaatst door Herne

Waarom zijn er in de Islam tradities buiten de letterlijke text van de Koran?

Waarom is niet de Koran de leidraad?

Als Allah meer bedoelde als wat hij in de koran zei waarom zij Hij dat dan niet in de Koran?

Als de Koran niet op zijn woorden begrepen kan worden door iedereen die die leest waarom staat dan in de Koran dat deze woorden duidelijk zijn?

Waarom heeft God mensen nodig om zijn woorden uit te leggen?

 

Met tradities wordt de sunna met de gerelateerde ahadith bedoeld van onze profeet (sala Allahoe 3aliahie wa salam). Om even een misverstand uit de wereld te helpen, de koran is absoluut de leidraad in het leven van de moslim, en zou het voor iedere moslim moeten zijn. De Quraan is de juiste Leiding voor iedere moslim. Allah de Verhevene zegt:

Zeg (O Mohammad):"De Heilige Geest (Djibril) van jouw Heer deed hem (Quraan) met de Waarheid neerdalen om degenen die geloven te versterken, en als Leiding en een verheugende tijding voor de Moslims." (16:102)

Allah de Verhevene zegt ook: En Wij hebben aan jou (O Mohammed) het Boek slechts doen neerdalen om hen duidelijk te maken waarin zij verschillen en als Leiding en Barmhartigheid voor een volk dat gelooft. (16:64)

Waarom bestaat de sunna (tradities) in de Islam:

De Quraan is inderdaad een duidelijk boek. Het zijn de woorden van Allah de Verhevene Verheerlijkt is Hij. De Quraan zou  je kunnen zien als een boek met pure theorie, wat moet je doen, hoe moet je het doen, waar etc. Onze profeet gaf ons dus het voorbeeld van hoe we het in de praktijk moesten uitvoeren, hij kon het als de beste. Hij was een wandelende Quraan. Daarom moeten wij zijn voorbeeld volgen, en bestuderen hoe hij de "theorie" van de Quraan in praktijk bracht. Dit wordt eigenlijk bedoeld met de tradities in de Islam, dus. Hoe praktiseerde onze geliefde Profeet Mohammad sala Allahoe 3alaihie wasalam de Islam. Daarom komen deze tradities dus ook niet voor in de Quraan. Het is overigens ook zo dat bepaalde versen in het Heilige Boek moeilijk te begrijpen voor de gewone mens, de profeet was er dan om de mensen hierover te onderwijzen en ze alles uit te leggen.

Wa salamoe 3alaikoem.

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 03:36

Bedankt voor jullie antwoorden:-)

Ja Amier , ik bedoelde wat je zei.

Het is zeker niet mijn bedoeling de Islam te beledigen of te kleineren.

Mijn vragen zijn echt alleen bedoelt omdat ik probeer te gegrijpen.

Younesf,

Bedankt voor jr gedetaillleerde antwoord.

Toch heb ik nog enkele verdere vragen.

Zien Moslims Mohamed als de volmaakte mens?

Voordat iedereen op dit bord over mij heenvalt zal ik mijn vraag toelichten.

De christen zien Jezus als de volmaakte mens.

In de traditie van het oude en nieuwe testament sterven mensen omdat ze zondigen, dat wil zeggen ze sterven omdat ze niet kunnen voldoen aan de wil van God.

De oorspronkelijke Adam was volmaakt naar Gods beeld geschapen en was voorbestemd om eewig te leven met een eeuwig nageslacht.

Toen Adam er voor koos om God niet te gehoorzamen verloor hij zijn volmaaktheid en moest dus sterven.

Maar ook zijn nageslacht ,wij mensen, zijn dus ook gedoemd om te sterven.

De christen geloven dat Jezus een volmaakte mens was omdat hij in hun geloof door God verwekt was.

Jezus was dus een tweede Adam . In hun geloof een tweede evenbeeld van God.

Zolang Jezus dus aan God gehoorzaam bleef zou hij dus eeuwig mogen blijven leven en een eeuwig nageslacht mogen hebben.

Doordat God wilde dat Jezus stierf en Jezus hem tot in die dood gehoorzaam bleef

verkreeg Jezus het recht om alle andere mensen eventueel als zijn eigen nageslacht te zien en dus eeuwig leven te schenken als een daad van genade.

Oke dat is ongeveer zoon beetje het idee van de Christenen.

Tussen haakjes, persoonlijk ben ik zelf geen Christen.

Daarom mijn vraag of Moslims geloven dat Mohammed een volmaakte mens was.

 

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 04:47

bismillaah,

Muhammed vrede zij met hem was een volmaakte mens, zeer zeker! alleen volmaakt naar welk maatstaf? De profeet Mohammed bleef natuurlijk gewoon een mens die lachte om een grap en ze zelf maakte, die boos kon worden om een gebeurtenis, die verdrietig kon worden etc. Het was gewoon de beste man die volgens de getuigenis van Allah over een geweldig karakter bezat. Dit geldt natuurlijk ook voor de geliefde en vaderloze profeet Iesa (Jezus). Ook hij bezat een geweldig karakter. Maar hij was niet Goddelijk perfect, hoogstens menselijk perfect.

Het mooie van de islaam is dat Allah weet dat de mens de perfectie nooit zal bereiken (perfectie in alles is een eigenschap van Allah alleen). Een mens zal altijd dag en nacht zondigen. Omdat Allah dat natuurlijk weet, heeft hij ons in de gelegenheid gesteld vergiffenis te vragen. Een moslim is dus niet gevraagd perfect te zijn, maar wel te streven naar perfectie (naar menselijke maatstaf) om zo het maximaal positieve eruit te halen.

de groeten,

abu ibrahim

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 06:10

Salaam,

heel mooi gezegd!

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 06:45

Inderdaad Abu Abrahim je bent heel duidelijk.

Bedankt voor je antwoord. Het is heel verhelderend.

Ik heb natuurlijk nog heel wat meer vragen :-)

bv. over de tradities. Hoe kan je bv weten welke tradies de juiste zijn.

Alleen merk ik bij mezelf dat ik op dit moment die niet op de juiste mannier de juiste vragen stellen kan die ik bedoel. Ik zal dus wat studie doen over dit.

Later wil ik deze graag nog stellen.

groeten,

Herne

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 06:39

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

JazakkaAllahoe ghayran aghie YounesF, je haalde werkelijk de woorden van mijn toetsenbord. Toen ik het stuk las van Herne, kon ik haast niet anders reageren dan hoe jij gereageerd hebt, dat is namelijk de waarheid. Moge Allah swt tevreden met je zijn en je intenties puur en rein houden, Ameen.

Voorts, wil ik nu ingaan op de laatste vragen van Herne.
"Hoe kan je bv weten welke tradies de juiste zijn"

Het leven van de Profeet Mohamed vrede zij met hem is van de wieg tot het graf door velen geobserveerd, onthouden en vervolgens weer doorgegeven. Sommige onderzoekers schatten dat het aantal mensen die gegevens aan een volgende generatie hebben doorgegeven wel in de 100.000.

De Profeet vrede zij met hem heeft verschillende geboden gedicteerd en onder verschillende personen verspreidt. Ook deze werden later aan de volgende generaties doorgegeven.

Na de dood van de Profeet vrede zij met hem, hebben ongeveer 50 metgezellen moge Allah tevreden met hen zijn, het op zich genomen alle geschreven informatie over de omstandigheden en gebeurtenissen van het leven van de Profeet vrede zij met hem en zijn uitspraken te verzamelen. Dit is later de bron van de hadith verzamelingen geworden.

Het aantal Metgezellen die hun kennis over de Heilige Profeet vrede zij met hem mondeling doorgaven, moge Allah tevreden met hen zijn, bedroeg zoals ik al eerder zei ongeveer 100.000 (naar schatting van wetenschappers). Dat is ook niet evrwonderlijk omdat we rekning kunnen houden met het feit dat de Heilige Profeet vrede zij met hem zijn laatste Hadj (Bedevaart), die bekend staat als zijn afscheidshadj, samen met 140.000 mensen hield. Al deze mensen zagen hem tijdens de hadj, ze leerden de hadjrituelen van hem en luisterden naar zijn toespraken die hij daar hield.

Het is ondenkbaar dat deze mensen, die bij een zo belangrijke aangelegenheid als deze hadj aanwezig waren, naar huis zouden gaan en niet door familie vrienden en stadsgenoten over de reis ondervraagt zouden worden.
Je kunt wel nagaan dat de mensen nadat de Profeet vrede zij met hem van deze wereld verdween, zeer veel belangstelling hadden voor alles wat hij gedaan had. Iedereen die hem gezien had, die naar hem geluisterd had, die kleinigheden van zijn leven wist, zijn verheven uitspraken, bevelen en instructies gehoord had, werd ondervraagd.

Iedereen die een hadith (overlevering) wilde overleveren moest deze staven door het noemen van de bron en een keten van overleveraars, de ISNAAD genoemd. Op deze manier kon iedere hadith nagegaan worden tot de tijd van de Profeet vrede zij met hem betrouwbaar was. Als er missende schakels in de keten waren, of als een persoon uit een keten niet 100% betrouwbaar was, werd de hadith met wantrouwen bekeken of verworpen!!

Als je hier even over nadenkt, realiseer je je dat de overleveringen van niemand anders ter wereld aan zulke zware kriteria moesten voldoen.
Mohamed vrede zij met hem onderscheidt zich vanwege het feit dat geen enkele overlevering aan hem wordt toegeschreven die niet bewezen is! En als we naar de bron van de overlevering kijken dan is het niet voldoende om simpelweg een overleveringsketen aan te kunnen dragen tot de tijd van de Profeet vrede zij met hem.

Elke overleveraar moest nauwkeurig worden onderzocht zodat zijn betrouwbaarheid vaststaat. Voor dit doel werden omstandigheden van de overleveraars grondig onderzocht en hele boekdelen werden hierover samengesteld. Daarin werd opgetekend wie wel en wie niet betrouwbaar was, wat voor soort karakter een persoon had, wie een goed en wie een slecht geheugen had.
Ook ging men na of de overleveraars de bron van zijn informatie persoonlijk ontmoet had, of dat hij of zij het ook alleen maar van horen zeggen te weten was gekomen. Er is vandaag de dag zoveel informatie over de overleveraars, dat we gemakkelijk kunnen beoordelen of een hadith betrouwbaar is of niet.

Is er wel een andere persoon in de geschiedenis, wiens leven zo in de finisses is nagegaan? Is er een andere situatie, waarin de overleveraars van het leven van een individu zo nauwkeurig zijn onderzocht?

Er zijn veel mensen die betrouwbaarheid van de hadith in twijfel trekken, maar met een beetje onderzoeken kom je heel ver :D!

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Moge Allah swt mij voor enige fouten of tekortkomingen in wat ik zojuist heb meegedeeld, Ameen..

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 09:33

Bedankt Juwairiyah voor je reactie.
Ja je zou zeggen dat werkelijk zoveel mensen Mohameds getuigenis gehoord hebben dat er geen twijfel zou kunnen zijn.

Maar toch mensen zijn maar mensen :-)

Ik had al geschreven dat ik eigenlijk te weinig kennis heb om de juiste vragen te stellen. Ik ben niet bang om bv als dom gezien te worden , maar wel dat mijn intenties mischien verkeerd begrepen zullen worden.

Ik bedoel dat ik mijn  vragen niet  stel met de intentie om te kunnen redetwisten.

Ik wil ze echt enkel vragen om te kunnen weten.

Maar sommige vragen zijn mischien gevoelig.

Bv.

Ik zou graag willen uitgaan van het feit dat de overleveringen zeer duidelijk en betrouwbaar zijn maar sommige geschiedenis feiten schijnen dit tegen te spreken.

Na de dood van Mohamed, was het bv voor vele Moslims niet echt duidelijk wie hem moest  opvolgen.

En dit conflict laaide zo hoog op dat er een eerste schisma volgde  binnen de Islam.

Maar laat ik niet zo een serieus voorbeeld geven.

Het volgende verhaal beschrijft misschien beter wat ik bedoel.

Lang geleden leefde in Turkije een moelah die zo beroemd werd dat zelfs ik van hem gehoord heb.

Ik bedoel Moelah Nasrudin.

Tijdens een van zijn preken voor zijn dorpsgemeenschap zei hij dingen die bepaalde geleerden niet aanstonden en zij klaagde hem aan bij de Sultan.

Bij het proces zei de Sultan, Mulah Tijdens je preek heb je dingen gesproken omtrent de Islam die volgens de geleerden niet waar kunnen zijn.

Wat is hierop je antwoord?

De Moelah zei. Sultan ik wil slechts een simpele vraag stellen aan al je geleerden.

nl Wat is brood?

De ene geleerde zei brood is een voedingsmiddel.

De andere zei brood is een mix die gebakken word.

weer een andere zei brood is een noodzakelijk voedings middel. etc

De Moelah zei toen.

Sultan zoals je ziet kunnen uw geleerden het niet eens worden over zo iets simpels als brood.

Waarom zouden ze dan mij kunnen beoordelen over zoiets moeilijks als de Islam?

De sultan sprak hem vrij.

groetjes Herne

Ik hoop binnenkort voldoende voorbereiding te hebben om een serieuze vraag te kunnen stellen :-)

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 11:32

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu lieve Broeders en Zusters in de Islaam,

Vooropgesteld, geen enkele vraag ligt gevoelig. Behalve voor degene wiens geloof zwak is. Er zijn mij veel vragen gesteld omtrent mijn religie waar ik geen antwoord op kon geven, maar mijn Geloof is Alhamdolilah sterk genoeg om zulke vragen te doorstaan. Er zijn gewoon bepaalde zaken waar wij met ons menselijk verstand niet bij kunnen. Zoals Allah swt zegt in Ayet elKoersi, de Troonvers:

Allah, er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfstandige, sluimer noch slaap kan Hem treffen, aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof? Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn Kennis omvatten, behalve wat Hij wil. En Zijn Zetel strekt zich uit over de Hemelen en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet. En Hij is de Verhevene, de Almachtige.

Ik heb heel vroeg al besloten om niet teveel vragen te stellen, want zoals Allah swt heeft dit vele volkeren vernietigd zo ook het Israelitisch volk. Ik ben er voor de volle 10000% overtuigd dat de Islaam de juiste religie is, dat is natuurlijk met enig onderzoek voorafgegaan!


Om even in te gaan op wat je net zei over toen de Profeet vrede zij met hem overleed dat men bonje hadden over wie er Khaliefa moest worden (opvolger) Dit klopt, maar het zag er niet zo ernstig uit als hoe jij het beschrijft.

Toen de Profeet vrede zij met hem overleed, en het nieuws bij Omar ibn-Alkhattab kwam, werd hij heel erg boos en hij geloofde het niet. Toen kwam Aboe Bakr in het midden van het plein staan en daarna reciteerde hij de volgende vers uit de Qor'aan: " En Mohammed is slechts een boodschapper. Waarlijk, alle boodschappers v��r hem zijn heengegaan. Zult gij u dan op de hielen omkeren als hij sterft of gedood wordt? Hij, die zich omkeert zal aan Allah in het geheel geen schade berokkenen. En Allah zal de dankbare gewis belonen."
Na deze woorden werd alle twijfel uit de harten weggenomen en accepteerden de mensen dat hun geliefde Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) werkelijk was overleden.

Na de dood van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) moest er een beslissing worden genomen over wie de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zou moeten opvolgen. De Ansar (de bewoners van Medina) zeiden, dat de Khaliefa vanuit hun midden gekozen moest worden. Maar een man zei dat misschien de Muhajirin (de emigranten uit Mekka) een betere kandidaat hadden. Iemand suggereerde, dat er dan 2 Khaliefaa�s gekozen moesten worden, ��n van de Ansar en ��n van de Mujarien.

Toen Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) hoorde wat er aan de hand was, snelde hij naar de bijeenkomst en zei: "Zowel de Ansar als de Muharjrien hebben veel gedaan voor de Islam, maar de Moehadjirien waren de eerste, die de Islam volgde en waren altijd dichter bij de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). Dus Ansar, laat de Khaliefa een van hen zijn". ��n persoon zei toen: Oh Ansar, als we iets deden voor de Islam, dan deden we dat omwille van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) en zijn boodschapper. We hebben daarmee niemand verplicht om deze positie in te nemen. Luister, de heilige Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) behoorde tot Qoraysh, die hebben daarom een groter recht deze plaats in te nemen. Bij Allah, ik denk dat het niet juist is om hierover onenigheid met hen te maken. Vrees Allah, en ga niet tegen hen in.

Na het horen van deze woorden, waren de Ansar het eens, dat er een Khaliefa gekozen moest worden vanuit Qoraysh. Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) zei:" Vrienden, ik denk dat 'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) of Aboe Obaida (Moge Allah tevreden met hem zijn) de rol van de Khaliefa het beste kunnen vervullen. Kies daarom ��n van hen." Toen 'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) en Aboe Obaida (Moge Allah tevreden met hem zijn) dit hoorden, zeiden ze: " O Siddiq, hoe kan iemand anders dan jij deze plaats innemen, zolang je nog onder ons bent? Jij ben de beste onder de Moehadjirien. Jij was de metgezel van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) in de grot Thaur. Jij leidde het gebed tijdens zijn ziekte. Het gebed is ��n van de belangrijkste verplichtingen in de Islam. Met al deze kwalificaties ben jij de juiste persoon om de opvolger te zijn van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). Houd je hand op, zodat wij een belofte van trouw aan jou kunnen afleggen."

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) hief zijn hand echter niet op. 'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) zag in, dat vertraging eventueel tot een herhaling zou kunnen leiden om een Khaliefa te kiezen, daarom nam hij zelf de hand van Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) en legde de belofte van trouw af en de rest volgde. Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) werd de Khaliefa met de goedkeuring van de Oemmah.

De dag daarna, hield de Eerste Khaliefa, Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) de volgende toespraak: " Oh mensen, ik ben gekozen tot jullie leider, maar ik ben niet beter dan ��n van jullie. Als ik het goede doe, steun mij daarin. Doe ik het verkeerde, corrigeer mij dan. Luister, de liefde voor de waarheid betekent trouw zijn, en zich niet bekommeren om de waarheid is verraad. De zwakken onder jullie zullen sterk zijn in mijn ogen, zolang zij hun recht niet krijgen In Sha Allah. De sterken onder jullie zullen zwak zijn in mijn ogen, zolang ik niet van hen neem, wat hen niet toebehoort. In Sha Allah."

Luister, als de mensen niet meer voor Allah vechten, dan zal Allah hen in ongenade laten vallen. Als de mensen het kwaad verkiezen boven het goede, dan zal Allah hen overspoelen met rampen.

Luister, gehoorzaam mij zolang ik Allah en de boodschapper gehoorzaam. Indien ik Allah en zijn boodschapper ongehoorzaam ben, dan gehoorzaam mij niet."

Nu begon er een tijd van belangrijke beslissingen, die de Oemmah bij elkaar moest houden na de dood van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). De vijanden dachten, de kust is veilig om zelf de macht over te nemen en de Moslims aan te vallen. Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) moest de juiste beslissingen nemen om deze gevaren het hoofd te bieden.

��n van de zaken waarover Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) een beslissing moest nemen, was een expeditie tegen Syri� onder leiding van Oesaamah Ibn Zaid. Een 17-jarige jongeman, die door de Profeet was aangesteld de expeditie te leiden. Ondanks veel problemen in en om de Oemmah, besloot hij het bevel van de Profeet toch uit te voeren. Enkele Sahaba's dachten dat het beter was het leger in Medina te houden ter verdediging. Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) bleef bij zijn standpunt, dat de orders van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem), hoe dan ook, uitgevoerd moesten worden en zo vertrok het leger onder Oesaamah naar Syrie.

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) begeleidde het leger van Oesaamah tot buiten Medina. Oesaamah reed op een paard, terwijl Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) naast hem liep. Oesaamah zei:" Oh opvolger van de Profeet, u kunt mijn plaats nemen op het paard."

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) antwoordde: " Bij Allah, ik ben het niet met uw voorstel eens, het deert mij niet een beetje stof op mijn schoenen, terwijl ik enkele stappen op de weg zet omwille van Allah (Fisabilillah). Voor elke stap, die iemand zet op Allah's weg, zal men zeven honderd goede daden toegeschreven krijgen."

'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) was ook in het leger van Oesaamah gestationeerd, maar Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) had hem nodig in Medina. Hij vroeg Oesaamah toestemming om 'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) bij zich te houden. Toestemming werd daarvoor gegeven. Dit laat ons zien hoe nederig en Godvrezend hij was. Ondanks zijn positie bleef hij toch simpel en was niet te trots om toestemming te vragen aan een 17-jarige jongen. Hij vreesde Allah en hij respecteerde de orders van de Profeet, zelfs na de dood van de Profeet bleef Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) hem trouw. De expeditie onder Oesaamah bleek succesvol te zijn en keerde na 40 dagen terug.

Daarnaast had de uittocht van het leger van Oesaamah een ander positieve uitwerking nl. de vijanden, die dachten dat de Islam verzwakt was , zagen dat een groot leger Medina verliet. Dit betekende, dat Medina toch niet zo zwak was, zoals men zich voorstelde en zij zagen ervan af om Medina aan te vallen.

De mensen die kort voor de dood van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) moslim waren geworden, begonnen te verzwakken. Sommigen weigerden de Zakaat te betalen aan Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn).

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) echter ging er tegenin, ondanks het advies van 'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) om deze mensen te laten rusten, zodat ze zich meer konden concentreren op andere gevaren aan het front. Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) weigerde, omdat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) de Zakaat voor iedere moslim verplicht had. Niemand had de kracht het gebod van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) te veranderen. Deze groep viel Medina aan, maar Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) was voorbereid en sloeg hard terug en met succes. De standvastigheid van Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) hield het fundament van de Islam in tact.

Nu moest Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) vechten tegen de valse profeten die in grote getallen opkwamen. Legers werden uitgezonden, maar met het doel de oplichters nog een kans te geven, terug te keren tot de Islam. Was dit niet het geval, dan vocht men tegen hen totdat zij hun ongeloof opgaven. ��n voor ��n werden de tegenstanders en hypocrieten de kop ingedrukt en werd het wederom rustig in de Umma. Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) had een zware taak opgelegd gekregen, maar niemand was beter geschikt voor deze taak dan hij. De Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) wist dat dit zou gebeuren en voorzag dat alleen Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) deze zware verantwoordelijkheid aankon en met succes.

Aboe Bakr's onvoorwaardelijke geloof en vertrouwen in Allah (Geprezen en Verheven is Hij), gaf hem overwinning na overwinning.....Op 7 Djoemaada-al-Ahhier, 13 AH (Islamitische jaartelling). Werd Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) ziek, hij had hoge koorts. Alles werd geprobeerd om de koorts te laten zakken, maar tevergeefs. Ondanks zijn ziekte bleef hij actief om de Oemmah in stand te houden. Zijn grootste zorg was de onenigheid onder de Moslims. Hij herinnerde zich wat er gebeurd was kort na de dood van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) en wilde zeker zijn dat er na zijn dood geen splitsing zou ontstaan. Eenheid was de kracht van de Moslims.

Hij stelde voor dat 'Oemar (Moge Allah tevreden met hem zijn) na hem de Khaliefa zou worden, zodat daarover geen onenigheid zou ontstaan zoals na de dood van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). Hij stelde dit voor aan de andere Sahaba's en de meerderheid stemde hiermee in. ��n persoon zei echter: " 'Oemar is zonder twijfel de beste keus, maar hij is te streng."

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) antwoordde:" Zodra de last van het Khilaafah op zijn schouders rust, zal hij milder worden."

Toen alle Sahaba's het eens waren, liet Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) Othman (Moge Allah tevreden met hem zijn) roepen om 'Oemar's benoeming op papier te zetten. Nadat de benoeming was voorgelezen, ging Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) naar het dak van zijn huis, ondersteund door 2 mannen en sprak de mensen toe:" Mijn broeders in Islam, ik heb niemand van mijn eigen familie aangesteld als Khaliefa. Ik heb een man aangewezen die het meest geschikt is. Gaan jullie hiermee akkoord?" "Natuurlijk gaan we akkoord", riepen honderden mensen.

Na 2 weken ziekte, overleed Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn). Hij was 63 jaar en werd begraven naast de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem).

Voordat hij overleed , zei hij:" Gebruik geen nieuw kledingstuk om mijn lichaam te bedekken. Het kleed was ik nu draag zal voldoende zijn. Maak het eerst schoon." Aisha (Moge Allah tevreden met hem zijn) zei toen:" Maar vader dit kleed is oud en versleten." Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) antwoordde: "Dit oude en versleten kleed is voldoende voor mij."

Aan dit verzoek werd voldaan. Het tweede verzoek van de stervende Khaliefa was: "Verkoop mijn land en geef het geld wat ik heb ontvangen als salaris tijdens het Kalifaat aan de gemeenschap terug." Ook dit werd uitgevoerd. Voordat Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) Khaliefa werd, was hij een succesvol zakenman. Na het Khilaafah had hij geen tijd meer zijn zaken te regelen.

Het geld dat Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) had ontvangen werd na zijn dood volledig terugbetaald aan Bait-oel-Mal (de schatkist van de gemeenschap).

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn), de eerste Khaliefa, liet een prachtig voorbeeld achter van onbaatzuchtigheid. Hij leefde en werkte voor de Islam tot zijn laatste adem. Voor zijn harde werk en inzet zocht hij echter geen wereldse beloning, hij verlangde alleen naar de beloning van het hiernamaals. Masha Allah.

Aboe Bakr (Moge Allah tevreden met hem zijn) had voor twee jaar, 3 maanden en tien dagen als Khaliefa geregeerd. Dit is op een mensenleven een vrij korte periode, maar in deze korte periode was hij toch in staat hele belangrijke zaken te doen voor de Islam. Hij had de kracht en Imaan (geloof) om deze taak te vervullen, en redde zo de jonge Oemmah van haar ondergang. El Hamdulilahi Rab El Alemien.

Maar wat dit te maken heeft met het onderwerp waar we het net over hadden, is me ontglipt! Onthou 1 ding. De islaam is 1 zaak, het handelen van de afgeweken moslims een andere. Je moet wel onderscheid maken tussen deze twee. Schisma�s heb je trouwens altijd al gehad, in elke mand zitten rotte appels.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah

 

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 03:21

Tot nu toe kan ik niet anders van mening zijn dat het eerste schisma wel belangrijk en ernstig moet zijn.

De shiieten waren en zijn nog steeds van mening dat Ali de enigste echte Kalief was.

Zij verwierpen dan ook alle overleveringen van de Soenieten.

Dat zij dit heel ernstig namen blijkt wel uit het gegeven dat ze de vierde kalifaat vemoorden en alsnog Ali die plaats leten innemen totdat die zelf later ook weer vermoord werd.

Wat heeft dit met het onderwerp te maken?

Heel veel.

 Aboe Bakr was de schoonvader van Mohamed en Ali was niet alleen zijn neef maar ook een van de eerste volgelingen van de profeet.

Wanneer nu de volgelingen van Ali de overleveringen van de volgelingen van Aboe Bakr verwerpen  en uit niets blijkt dat Ali hier afstand van nam dan betekent dat er aan de juistheid van de overleveringen getwijfeld werd door twee mensen die Mohamed beter gekend hebben dan miljoenen anderen 

Zij konden het niet met elkaar eens worden wat de juiste vorm van Islam was.

Voor een buitenstaander als ik lijkt het alsof er verhalen werden gemaakt terwille van de eigen machtspolitiek.

Met andere woorden wat een juiste overlevering was werd later steeds vaker door de kalief bepaald.

Dit laatste heb ik alleen maar eens gehoord en kan niet weten of dat waar is.

daarom zei ik dat ik nog wat meer moet studeren.

Begrijp me niet verkeerd , De Koran vind ik eigenlijk wel een duidelijk boek voor zo ver ik dat kan zien.  Ik kan alleen maar de Nedrlandse en Engelse vertalingen lezen. Dat is niet hetzelfde als de oorpronkelijke woorden in het Arabisch.

 

 

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 08:43

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
"Aboe Bakr was de schoonvader van Mohamed en Ali was niet alleen zijn neef maar ook een van de eerste volgelingen van de Profeet vrede zij met hem."

Laat ik er wat aan toevoegen. Aboe Bakr, moge Allah tevreden met hem zijn was niet alleen de schoonvader van de Profeet vrede zij met hem, het was de beste vriend van de Profeet vrede zij met hem, en was de eerste man die de Profeet vrede zij met geloofde.

De eerste vrouw was Khadija, moge Allah tevreden met haar zijn. De eerste man was Aboe Bakr, moge Allah tevreden met hem zijn. Het eerste kind was Ali ibn abi Talib, moge Allah tevreden met hem zijn. De eerste slaaf Bilal, moge Allah tevreden met hem zijn. Veel onderscheid kunnen we niet maken tussen deze twee, beide waren ze trouwe metgezellen van de Profeet vrede zij met hem, en beide waren ze trouwe dienaren van Allah swt. (Kunnen we opmaken uit het feit dat Allah swt hen heeft meegedeeld dat zij 2 van de 10 waren die het Paradijs zouden binnentreden.)  

Je zegt het zelf al, je bent niet geleerd. Ik ben ook niet geleerd, ik ben slechts een zwakke aanbidster van Allah swt, in bezit van een zeer geringe hoeveelheid kennis. Mijn advies aan jou is dat jij je hierin moet verdiepen. Kijk hoeveel volgelingen de Islaam heeft, denk je dat deze mensen de Islaam zomaar hebben aangenomen zonder er enig onderzoek naar te verrichten? De Islaam is 1 zaak, het afgeweken handelen van de "Moslims" een andere.

Wat betreft de sjieeten (en nog zoveel andere afgedwaalde sektes)

Er is een bekende hadith waarin de Profeet (saws) zegt:

De Profeet (saws) heeft gezegd: �De joden zullen zich opsplitsen in ��nenzeventig groeperingen, de christenen zullen zich opsplitsen in twee�nzeventig groeperingen en mijn Oemmah (gemeenschap) zal zich opsplitsen in drie�nzeventig groeperingen, allen zijn in het Hellevuur behalve ��n.� Daarop vroegen de mensen en metgezellen: �En wie is die (ene) groep dan O Boodschapper van Allah?� Hij antwoordde: �Degenen die zijn op datgene waarop ik en mijn metgezellen vandaag de dag op zijn.� (Overgeleverd door ibn M�djah, nr.3993)

Deze hadith wordt vaak aangehaald. In feite spreekt zelden iemand over het onderwerp van verdeeldheid zonder deze hadith te noemen. Vaak wordt deze hadith aangehaald terwijl het niet van toepassing is en voor toehoorders die de betekenis niet begrijpen. Daarom een korte bespreking van deze hadith en een toelichting op wat het ons feitelijk vertelt.

Deze betreffende hadith wordt niet vermeld in de Sahih van Al-Bucharie of Sahih van Muslim, wat uiteraard niet wil zeggen dat deze dan niet authentiek behoeft te zijn. Het is echter mogelijk dat zij deze hadith niet opnamen, omdat deze niet voldeed aan hun zeer zeer strenge en hoge eisen voor authenticiteit van ahadith.

De hadith is uitsluitend te vinden in de vier Soennan-werken en in de Al-Moesnad (Ahmad) met verschillende ketens (isn�d) van overlevering. Enkele geleerden hebben deze hadith authentiek verklaard of tenminste als goed (hasan) gekwalificeerd, waaronder At-Tirmidhi, Al-H�kim, Al-Dhahabi, Ibn Taymiyah, As-Shatibi & Ibn Hajar Al-Asqalani. En anderen hebben hem als zwak (Da�eef) verklaard, zoals Ibn Hazm & Ibn al-Wazir.

De meest correcte mening echter is dat de hadith authentiek is, hierbij rekening houdend met het grote aantal wegen waarop de hadith ons bereikt heeft, waarbij sommige ketens (Isn�d) van overlevering de tekorten van de andere ketens (Isn�d) opheft. We moeten echter niet doen alsof dit de enige hadith is die het onderwerp betreffende verdeeldheid onder de moslims aansnijdt.

We hebben namelijk ook de hadith waarin de Profeet (saws) zegt: �Deze gemeenschap van mij is een gemeenschap die gezegend is met genade. Ze wordt niet gestraft in het Hiernamaals. In plaats daarvan wordt ze gestraft in deze wereld met onenigheid, instabiliteit en bloedvergieten.� (Moesnad Ahmad, Soennan Aboe-Dawoed & Al-Hakim)

Dit is eveneens een authentieke hadith. Het laat zien dat Allah (swt) genadig is voor de moslimgemeenschap en dat de bestraffing in deze wereld zal plaatsvinden in plaats van in het Hiernamaals.

De moslim-oemmah is de gemeenschap die in hoog aanzien staat bij Allah (swt). Zowel de Qor�aan als de Soennah vermelden dit op duidelijke wijze. De moslim-oemmah is beter dan de volkeren die de voorgaande geschriften volgden, die er in hun tijd waren (Joden & Christenen). Daarom zegt Allah (swt): �Jullie zijn de beste gemeenschap die uit de mensen is voortgebracht, (zolang) jullie tot het goede oproepen en jullie het verwerpelijke verbieden, en jullie in Allah geloven�.� (Soerah �li-'Imr�n 3 aya 110)

&

�Zo maakten Wij jullie tot een gematigd volk, opdat jullie getuigen zullen zijn voor de mensen en opdat de Boodschapper een getuige zal zijn voor jullie.� (Soerah Al-Baqarah 2 aya 143)

Bij vele gelegenheden benadrukte de Profeet (saws) dat de moslim-oemmah de beste geloofsgemeenschap op aarde is. Daarom moeten we uit de hadith over de 73 groeperingen niet afleiden dat de voorgaande geloofsgemeenschappen minder verdeeld waren en daarom op de ��n of andere manier beter of minder getroffen waren.

Ibn Mas�oed vertelde dat hij in gezelschap was van wat mensen en dat de Profeet (saws) hen vroeg: �Zouden jullie graag een kwart van de bewoners van het Paradijs willen zijn?� Toen ze antwoordden dat ze dat inderdaad graag zouden willen, vroeg de Profeet (saws) hen: �Zouden jullie graag een derde van de bewoners van het Paradijs willen zijn?� Toen ze antwoordden dat ze dat inderdaad graag zouden willen, vroeg de Profeet (saws) hen: �Zouden jullie graag de helft van de bewoners van het Paradijs willen zijn?� Toen ze antwoordden dat ze dat inderdaad graag zouden willen, zei de Profeet (saws): �Ik zweer bij Degene in Wiens Hand Mohammeds ziel is. Waarlijk, ik hoop dat jullie de helft van de bewoners van het Paradijs zullen vormen. Want niemand zal het Paradijs binnengaan, behalve een ziel die zich overgegeven heeft aan Allah. En jullie zijn in vergelijking tot de polythe�sten, zoals de enige witte haar is in de vacht van een zwarte stier, of de enige zwarte haar in de vacht van een rode stier.� (Al-Buchari & Muslim)

In deze hadith maakte de Profeet (saws) goed duidelijk, dat de helft van de bewoners van het Paradijs uit zijn volgelingen zal bestaan.

Allah (swt) heeft deze oemmah de fouten vergeven die ze per vergissing of door vergeetachtigheid maken . De Qor�aan zegt ons de volgende smeekbede te verrichten:

�(Zeg:) �Onze heer bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken�� (Soerah Al-Baqarah 2 aya 286)

De Profeet (saws) heeft gezegd: �Allah heeft mijn oemmah vergeven wat ze per vergissing, door vergeetachtigheid of onder dwang doen.�

Dit is een principe van de Islamitische jurisprudentie waar geen discussie over bestaat en die door alle geleerden en juristen is aanvaard.

Allah (swt) heeft deze oemmah juist de moeilijkheden van de voorgaande geloofsgemeenschappen bespaard. Allah (swt) zegt:

��En hij (de Profeet) bevrijdt hun van hun lasten en van de boeien die op hen rustten�� (Soerah Al-’raf 7 aya 157)

Maar laten we terugkeren naar de hadith over de 73 groeperingen. Het feit dat de moslims zich in een groter aantal groeperingen zullen opdelen heeft de geleerden door de eeuwen heen beziggehouden. Er zijn echter een aantal mogelijke antwoorden op dit vraagstuk.

Ten eerste is het tijdperk van de moslims het langste tijdperk voor een geloofsgemeenschap.

Ten tweede is de verdeeldheid in de moslim-oemmah minder ernstig dan de verdeeldheid waaronder degenen v��r ons leden. De tekortkomingen die het gevolg zijn van de verdeeldheid onder de moslims, worden meer dan goed gemaakt door het goede en de gunst die de moslims bezitten.

En het bestaan van een groepering wil natuurlijk niet zeggen dat die groepering veel volgelingen heeft. E�n persoon die zijn eigen mening volgt kan op zichzelf al een groepering vormen. Daarom is het goed mogelijk dat er 72 andere groeperingen zijn die tezamen een klein deel van de totale moslim-oemmah uitmaken.

Het werkelijke probleem zijn degenen die zichzelf zien als de �geredde groepering� en alle anderen hiervan uitsluiten, hen dwalend & verdoemd verklarend.

Bedenk dat de Profeet (saws) de andere 72 groeperingen beschreef als moslims. Hij zei: Mijn gemeenschap zal zich opsplitsen in 73 groepen�� Dit betekent dat de volgelingen van deze groepen geen ongelovigen of polythe�sten zullen zijn. Ze zijn, over het algemeen genomen, moslims & gelovigen.

Niet dat er geen huichelaars of ongelovigen onder hen kunnen zijn. Maar de meerderheid zal geloven, ondanks hun afdwaling en/of hun tekortkomingen. Dit is de manier waarop de meeste geleerden de hadith over de 73 groepen hebben begrepen, onder hen Ibn Taimiyah & as-Shatibi.

De dreiging met het Hellevuur die in de hadith genoemd wordt, wil niet zeggen dat deze dreiging voor iedereen bewaarheid wordt. Ibn Taimiyah maakte de volgende opmerking: �De bedreiging in deze hadith is niet ernstiger dan die in de aya (vers):

�Voorwaar, degenen die van de eigendommen van de wezen op onrechtmatige eten: voorwaar, zij verteren slechts vuur in hun buiken. En zij zullen een laaiend vuur binnengaan.� (Soerah An-Nis� 4 aya 10)

Het is niet ernstiger dan de aya (vers):

�O jullie die geloven, eet niet van elkaars eigendommen op valse wijze, (eet) slechts door handel met wederzijdse overeenstemming. En doodt elkaar niet. Voorwaar, Allah is voor jullie Meest Barmhartig. En wie dat op vijandige en onrechtvaardige wijze doet, zullen wij in de Hel werpen. En dat is voor Allah gemakkelijk.� (Soerah An-Nis� 4 aya 30)

Ondanks deze ay�t (verzen) zeggen we niet dat specifieke mensen naar het Vuur zullen gaan, want ze kunnen berouw krijgen van hun zonden of ze kunnen andere goede daden hebben die hun zonden uitwissen. Allah (swt) kan hun zonden wegnemen door ze met moeilijkheden te treffen of op andere manieren.�

Onze vrome voorgangers hielden zich niet bezig met het identificeren van deze groepen, dat maakt as-Shatibi duidelijk in zijn boek �Al-Moewafaqat�. Ibn Taimiyah vermeldt dit ook in een aantal van zijn werken. Hij zegt:

�Iedereen van deze 72 andere groepen die een huichelaar is, is waarlijk een ongelovige in zijn hart. Iedereen van hen die geen huichelaar is maar in feite gelooft in Allah (swt) en Zijn Boodschapper (saws), is geen ongelovige, ongeacht de fouten in interpretatie die ze kunnen hebben. Wanneer een gelovige zegt:

�Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof en maak in onze harten geen wrok jegens degenen die geloven�� (Soerah 59 aya 10),

bedoelt hij alle moslims uit het verleden, zelfs degenen die fouten in interpretatie maakten, tegengesteld aan de Soennah handelden of wellicht enige zonden begingen. Ze behoren nog steeds tot zijn broeders die hem voorgingen in geloof en ze vallen allemaal onder de algemeenheid van deze smeekbede, zelfs al behoorden ze tot ��n van de 72 andere groepen. Elk van deze groepen heeft een groot aantal mensen die geen ongelovigen zijn. Ze zijn gelovigen die afgedwaald zijn en zonden hebben begaan, waardoor ze in aanmerking komen voor de dreiging met bestraffing.�

Deze hadith moet dus in het juiste perspectief worden gezien. Hoewel we het als authentiek beschouwen, moeten we de betekenis ervan niet groter maken dan wat het eigenlijk zegt. We moeten ons er voor behoeden dat deze hadith gebruikt wordt om de �verdeeldheid & discussies� onder moslims aan te wakkeren.

Allahoe A3lam! (Allah weet het beste)

Bron: Vertaling van: �73 sects� � Salman Al-Awdah islamtoday.com, Qor'aan ay�t zijn vertalingen uit de Edele Qor'aan

In mijn ogen zullen de sjieeten behoren tot de 72 sektes die de Hel zullen binnentreden, en de Ahl as-Sunnah wal-Djama3ah zal behoren tot de zegevierende groep op de Dag des Oordeels. Kijk zelf maar waarop de Sjieetische leer is gebasseerd, in mijn ogen zijn het geen moslims, maar Allah swt is de kenner van het zichtbare en onzichtbare, en Hij weet het Best.

Ik kan jou slechts adviseren jezelf te verdiepen in deze sektes, en in de hadithwetenschappen, je hebt ook bepaalde cursussen hierover, ik heb ooit een proefles gehad en het is erg interessant kan ik je vertellen. Hou je ogen open, vooroordelen opzij schuivend, bekijk en beschouw, gebruik je gezonde verstand, en met de hulp van Allah swt zul je geleid worden naar de Waarheid.

Ik kan jou hier niet meer over vertellen, ik spreek niet over zaken waar ik geen kennis over heb.
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

En Hij die in God en de Laatste Dag gelooft, behoort het goede te spreken of te zwijgen.

Moge Allah swt over jullie waken en jullie leiden, Allahoemma Ameen.


Fi Amanilahi,

Een Zuster in de Islaam die van jullie houdt omwille van Allah swt,
Umm `Aqeelah

 

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 09:27

opnieuw bedankt  Juwairiyah voor dit terzake doende antwoord.

Ja ik zal me er zeker verder in verdiepen.:-)

Het is allemaal heel facinerend.

Herne

 

 

 


 

Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 09:30

salaam,

mijn exuses Herne, het was ni mijn bedoeling om zo te reageren. 

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 16:53

bismillaah,

zuster juwairiya,

leuk je 'liturgisch' taalgebruik.  Zuster, je zegt:

[In mijn ogen zullen de sjieeten behoren tot de 72 sektes die de Hel zullen binnentreden, en de Ahl as-Sunnah wal-Djama3ah zal behoren tot de zegevierende groep op de Dag des Oordeels. Kijk zelf maar waarop de Sjieetische leer is gebasseerd, in mijn ogen zijn het geen moslims.]

Vind je dit niet wat te voorbarig? Alam tasma3ie qawlalaahi: innil 7ukmu illa lillaah. Het beeld dat ik had van de sji'ieten is het afgelopen jaar erg veranderd. Teveel vooroordelen had ik, waar bij nader onderzoek niet veel van juist blijkt te zijn. Vele officiele instanties en geleerden (van de sunna alswel de sjia) hebben vele vooroordelen weerlegd die bij velen van ons heersen. Zo heb je bijv. de zogenaamde andere versie van de koran die zij erop na zouden houden.

Ook de nuance mis ik totaal. Hebben we het over sektarische groeperingen als de ismaeliyya en vele andere kleine die de goddelijkheid of zelfs de drie-eenheid in Ali zien? of hebben we het over het officiele sji'isme van iran, de ithna3ashariyya (de twaalversji'ieten)? of misschien de aan de sunna verwante zaydiyya waar bijv. imam shawkaani tot behoort.  over de twaalversji'ieten is veel gezegd maar tot koefr zijn de ulema zeker niet gegaan (misschien enkele). Verder is dit zeker geen pleidooi voor het sji'isme aangezien ikzelf geloof dat de juiste weg zich bevindt in het volgen van de kitaab en de sunna.

wa salaam,

abu ibrahim

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 18:34

Salaam Alaikum Abu Ibrahim,

Heel goed gezegd broeder.

wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 19:12
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu

Astaghfirollaha wa Attoeboeh Illayh, ik ben denk ik inderdaad te voorbarig geweest. Ik zal inshaAllah eerst goed overdenken betreffende wat ik wil zeggen, voordat ik daarmee aan de sl*g ga. Dat is een fout die ik vaak maak.

Ik lees en hoor en zie zoveel negatieve dingen betreffende het sjietisme, dat ik heel snel geneigd ben die dingen over te nemen. Misschien moet ik dit als teken zien dat ik me eerst beter in de zaken moet verdiepen, voordat ik daar een uitspraak over doe. oua Allahoe a3lam.

JazakkoumouAllahoe ghayran, ik dank jullie van harte voor deze nasee7a..

En hij die in Allah en de Dag des Oordeels gelooft behoort het goede te spreken of te zwijgen..
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.