Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenAuthentiek of Verzonnen?

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Authentiek of Verzonnen?
    Geplaatst op: 23 mei 2004 om 12:39

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam
zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Ik heb een tijdje terug "een intervieuw met de shaytaan" uitgeprint. Deze werd gerpesenteerd als hadith. Ik dacht altijd dat het een verhaal was, aangezien er nooit een bron bij vermeld was.

Toen ik hem had uitgeprint werd deze wel als een hadith gepresenteerd. Een Zuster bij mij op school las hem en had netals ik grote twijfels over deze zogenaamde hadith. Ze heeft haar broer gevraagd, en die heeft toen een imaam gevraagd naar deze hadith. Maar de imaam had nooit van deze hadith gehoord. Hij vertelde erbij dat degene die dit zou hebben overgeleverd nog heel jong zou zijn in die tijd, oua Allahoe a3lam.

Ik heb hem voor jullie opgezocht, zodat jullie hem inshaAllah kunnen lezen, en de bronvermelding staat er ook bij. Nu is mijn vraag aan jullie. Is dit verhaal nou sa7ie7 of mawdoo3.



De volgende ahadieth (overleveringen), zijn door Ibn-Abbas aan Moeaaz ibn Djabal ( r.a., moge de vrede van Allah op hun beide zijn.) overgeleverd:

"Op een dag waren we samen met de boodschapper van Allah in een huis van een van de Ansaar.
(een bewoner van de stad Medina die de moslims hielp). We vormden een djamaa'ah (gemeenschap). We waren diep in gesprek toen we  van buiten een stem hoorden, die zei:
"De gastheer en al degenen die binnen zijn: mag ik binnenkomen?
Ik heb een wens, ik moet met jullie praten!" Hierop keek iedereen naar het gezicht van de profeet (s.a.w.) En hij zei vervolgens: "Weten jullie wie dit is?" We zeiden allemaal tegelijk: "Allah en zijn profeet weten het het best."
De profeet (s.a.w) zei: "Dit is lain (vervloekte) Iblies; de Satan; moge de vloek van Allah op hem rusten". Toen de profeet dit had gezegd, zei Oemar (een van de metgezellen, r.a.):

"Jaa Rasoel-Allah (O, boodschapper van Allah), geef mij uw toestemming om hem te doden." De profeet (s.a.w) gaf geen toestemming. En zei: " Jaa, (O) Oemar weet jij niet dat hij uitstel
(van Allah) heeft gekregen tot een bepaalde tijd?.....Laat hem".
Daarna zei de profeet (s.a.w.): "Doe de deur open, laat hem binnen komen. Hij is hier gekomen met Allah's Bevel. Probeer te begrijpen wat hij jullie gaat zeggen, luister goed naar hem!"

Rawi vertelt verder:

"De deur werd voor hem geopend. Hij kwam binnen. We konden hem zien. Hij zag er uit als een oude schele man, zonder baard. Hij had maar zes of zeven haren die op paardenharen leken, en aan zijn kin hingen. Zijn ogen keken naar boven. Zijn hoofd was zo groot als een die van een olifant, en zijn lippen leken op buffel-lippen.

Daarna groette hij ons (met de salaam = vredesgroet): "Salaam (vrede) zij jou Mohammed en vrede op jullie, O djamaa'ah, moeslimien (moslimgemeenschap)"
De profeet (s.a.w.) antwoorde: "De salaam, (vredesgroet) is van Allah, jaa lain (O, vervloekte)". (Het is voor de moslims verboden om de ontkenners (kaafirs) met de islamitische vredesgroet te groeten.
In dit geval werd de duivel NIET teruggegroet omdat hij ook een ontkenner (kaafir) is ).

De profeet (s.a.w) zei: "Je zei dat je voor iets kwam. Waar kom je voor?"

Iblies, de duivel zei: "Mijn Heer (Allah) heeft een engel naar mij toegestuurd, die tegen mij zei: "Allah beveelt je, om naar de (profeet) Mohammed te gaan. Maar doe dit in bescheidenheid en in een vernederde toestand. Je moet de profeet vertellen, hoe jij de kinderen van Adam hebt verleid en bedrogen. Alles wat hij (de profeet) je vraagt moet je met de waarheid beantwoorden. Als je de waarheid niet verteld, zal Allah as van je maken, een wind sturen en jou zo voor je vijanden belachelijk maken."

"Dus zo komt het dus Jaa (O) Mohammed, dat ik met deze opdracht naar jou ben gekomen. Je mag vragen wat je wilt. En als ik jou de waarheid niet zou vertellen, zullen mijn vijanden zich met mij amuseren, het is zeker heel vernederend als je vijanden met je spotten, (en dat kan ik niet toestaan)."

De profeet (s.a.w.): "Aangezien het feit dat jij de waarheid zult vertellen: vertel me dan, van wie jij het meest een afgunst hebt (niet mag)".
De duivel: "Dat ben jij!
Jaa (O), Mohammed! Onder de schepselen van Allah, is er niemand, die ik niet minder mag!"

De profeet (s.a.w): "En na mij? Wie mag je verder niet?"
Iblies: "De Moettaqie (degene met taqwa = godvrees ) jonge mensen, die al hun bezittingen hebben weggeven op de weg van Allah".

De profeet (s.a.w.): "Daarna, van wie heb je het meeste afkeer?"
Iblies: "De geduldige oelamaa (Qor'aan-geleerden) die van allerlei twijfelachtige zaken afstand houden".

De profeet (s.a.w.): "En daarna?"
Iblies: "Iemand die bij het schoonmaken, de onreine plek drie maal wast, en doorgaat met dit te doen".

De profeet (s.a.w.): "En daarna?"
Iblies: "De geduldige arme persoon, die zijn benodigheden aan niemand vertelt, en niet over zijn toestand klaagt (bij anderen).

De profeet (s.a.w.): "Hoe weet jij dat deze arme een geduldige is?"
Iblies: "Jaa (O), Mohammed, hij zal zijn benodigdheden niet aan iemand, die (zelf) ook in deze toestand verkeert, vertellen. Wie zijn behoeftes drie dagen achter elkaar wel aan iemand vertelt, zal niet tot 'de geduldige' bij Allah gerekend worden. Dus zo merk ik aan zijn houding of hij geduldig is".

De profeet (s.a.w.): "En daarna?"
Iblies: "De dankbare rijke."

De profeet (s.a.w.): "Hoe weet jij of deze persoon dankbaar is?"
Iblies: "Je ziet hem halal (geoorloofde) dingen kopen en naar zijn familie brengen."


De profeet vroeg ditmaal iets anders:

"Als mijn oemmah (volgelingen) opstaat voor het gebed, wat gebeurt er dan met jou?"
Iblies: "Jaa (O), Mohammed dan begin ik heel erg te beven!"

De profeet (s.a.w): "Waarom gebeurt dat, jaa, lain (o, vervloekte)?"
Iblies: "Omdat als een dienaar van Allah soedjoed doet (zich neerbuigt tot op de grond, voor Allah), Hij hem dan een graad verhoogt".

De profeet (s.a.w.): "En als ze vasten, wat gebeurt er dan met jou?"
Iblies: "Dan wordt ik vastgebonden, totdat zij het vasten verbreken".

De profeet (s.a.w): "En als ze de hadj (verplichte bedevaart naar Mekka) verrichten?"
Iblies: "Dan wordt ik gek."

De profeet (s.a.w): "En wat als ze de heilige Qor'aan lezen, wat gebeurt er dan met jou?"
Iblies: "Jaa (O) Mohammed, dan is het heel erg met mij gesteld. Dan is het alsof degene die
aalmoezen geeft een zaag pakt, en mij ermee doormidden zaagt"

De profeet (s.a.w.) vroeg de reden hiervan.
Iblies zei: " Dat zal ik je vertellen, Het geven van aalmoezen heeft vier mooie schoonheden:
Allah zal zijn baraka (zegeningen, in dit geval zijn bezit) vermeerderen.
Allah zal hem geliefd maken onder het volk.
Allah zal hem door middel van de gegeven sadaqa (liefdadigheid) een sed (een stuw, dam,
belemmering) tussen hem en de djahannam (Hel) maken.
Allah zal zijn problemen, moeilijkheden, en vloeken van hem wegnemen".

Hierna vroeg de profeet (s.a.w.) hem over zijn metgezellen:

"Hoe denk je over Aboe Bakr?" (De beste vriend en eerste rechtvaardige opvolger na de het
overlijden van de profeet, s.a.w).
Iblies: "Hij was het niet met mij eens in de tijd van djahilija (de tijd van onwetendheid voor de komst van de Islam). Nu hij de Islam betreden heeft, zal hij mij nooit gehoorzamen!."

De profeet (s.a.w): "En hoe denk je over Oemar ibn Ghattab? "(De tweede grote opvolger na de profeet, s.a.w.)
Iblies: "Ik zweer bij Allah, waar ik hem zag, ben ik van hem weggelopen".

De profeet (s.a.w.): "En over Osman ibn Afwan?". (De derde rechtvaardige opvolger na de profeet).
Iblies: "Ik schaam me zo erg voor hem zoals de engelen zich voor de meest Barmhartige schamen".

De profeet (s.a.w): En Ali ibn Aboe Talieb. (De vierde rechtvaardige opvolger en schoonzoon van de profeet s.a.w).
Iblies: "Oh, Ik wou dat ik verlost van hem was. Als hij alleen bleef en mij ook met rust liet. Maar hij laat mij niet met rust". (Dit wil zeggen dat hij de boze influisteringen van de duivel niet in acht nam en het niet volgde).

De profeet (s.a.w.): "Al-hamdoe-liellah (alle lof aan Allah), die mij veel geluk heeft gegeven. tot een bepaalde tijd, en die jou zondig heeft gemaakt (door je schuld) tot een bepaalde tijd, (Dag der Opstanding".
Iblies: "Waar is het geluk van je oemmah (moslimgemeenschap)? Zolang de mens er is, zal ik (Iblies) er ook zijn. Hoe kun je dan opgelucht zijn? Ik zwem in hun bloed. Ik ga tot in hun vlees. Zij weten dit niet en kunnen mij niet zien. Ik zweer bij Allah, Die mij geschapen heeft en Die mij tot De Dag der Opstanding het leven heeft gegeven; dat ik hen allemaal ongepast zal laten gedragen. Zowel de onwetenden als hun geleerden! De fasiq (zondaren) zowel als degenen die ibadah doen (Allah aanbidden). Ze zullen geen van allen aan mij ontkomen! Behalve de reine, oprechte dienaren van Allah (moechlies), die kan ik niet ongepast laten gedragen!

Hierna vroeg de profeet (s.a.w.): "Wie zijn volgens jou de moechlies?" (Degenen die ichlaas hebben dit zijn de rechtgeschapen dienaren van God, die met pure reine intentie Allah aanbidden).

Iblies: "Weet je niet, Jaa (O) Mohammed dat dat degenen zijn die hun bezit (materie) niet lief
hebben. Hij kan geen dienaar van mij zijn. Hij die zijn dinar (Arabisch muntstuk), niet lief heeft en er niet van houdt om geprezen te worden , van hem weet ik dat hij rechtgeschapen is. En hem laat ik alleen! Ik loop weg van hem. Als een dienaar zijn geld wel lief, heeft of ervan houdt om geprezen te worden en van wie zijn/haar hart aan wereldse dingen verbonden is; hij/zij is het die mij het meest gehoorzaam is!
Jaa (O), Mohammed weet je niet, dat liefde voor het wereldse bezit een van de grootste zonde (bij Allah) is? (omdat men materie makkelijk aanbidt, en zijn Schepper ervan; God hierdoor heel snel vergeet).

En hij ging verder:
"Jaa (O), Mohammed weet je niet dat ik 70.000 kinderen heb. Deze zijn allemaal op verschillende plaatsen. En mijn 70.000 kinderen hebben ieder weer 70.000 duivels bij hen. Een gedeelte van hen, heb ik naar de oelama (moslimgeleerden) gestuurd. Een andere groep naar de jongeren. Weer een ander gedeelte naar de "martelaren" (dus voordat ze het martelaarschap wilden; dit is de hoogste graad om voor Allah in de strijd te sterven en in het Paradijs te komen. Deze gaf hij twijfels over het wel of niet sterven voor Allah). En een ander gedeelte naar de oude vrouwen. (Deze oude vrouwen hebben vaak een leven vol met bida'h (toevoegingen, nieuwigheden aan de Islam), en proberen dit ook op een koppige wijze over te brengen op de jongere generatie).

"Terugkomend bij de jongeren; wij kunnen heel goed met elkaar opschieten. En mijn kinderen
kunnen ook goed met jullie kinderen opschieten. (denk bijvoorbeeld aan de opstandigheid van tieners tegen hun ouders)
"Een gedeelte (van deze duivels) zijn bij de abids (mensen die ibadah doen = Allah aanbidden). Weer een ander gedeelte bij de zahids (mensen die zeer veel ibadah doen).
Zij (de duivels) gaan naar hen toe, en zorgen ervoor dat ze veranderen (dus de ene keer doen ze veel ibadah, en de andere keer weer niet). Je zult ze zomaar, zonder reden zien vloeken. En zo hebben ze geen ichlaas (zuiverheid) meer, ze hebben hun ibadah zonder ichlaas (pure intentie, recht vanuit het hart door de liefde voor Allah), gedaan, maar ze zullen dit niet in de gaten hebben.
"Weet je niet jaa (O) Mohommed, dat de leugen bij mij is en dat ik de eertste leugenaar ben. Wie liegt is mijn vriend, en wie zweert bij een leugen is mijn geliefde. Weet je niet jaa (O), Mohammed dat ik heb gelogen en in naam van Allah heb gezworen bij Adam en Hawwa (Eva).

("En jij zwoer tot hen: Ik ben voor u zeker een oprechte raadgever". staat er in de Qor'aan over Iblies.)

"Met leugens amuseer ik mij! "

"Roddelen is mijn fruit en mijn vrolijkheid".

"Wie op zijn talaq (het recht om te scheiden) zweert; wordt een zondaar, ook al heeft hij dit 1 keer gedaan en heeft hij gelijk. Wie (van) zijn talaq (alle drie de rechten) heeft gebruikt zal een zondaar zijn en is zijn vrouw haram(verboden) voor hem (ze kunnen niet meer samen blijven). En als zij toch samen kinderen krijgen, dan zullen deze kinderen waladi zina's (buitenechtelijk) zijn".

"Als hij op wil staan om het gebed te doen, dan hou ik hem op, door waswasa (boze influisteringen) aan hem te geven. Dan zeg ik: "Je hebt nog tijd zat. Je hebt het nu zo druk, maak dit eerst maar af.
Je doet het straks wel". En zo zal hij buiten de salaat (islamitisch gebed) tijd zijn gebed doen. En door deze reden wordt de salaat in zijn gezicht gegooid. (d.w.z. niet geaccepteerd).
Als hij mij hiermee overwint, dan stuur ik een menselijk duivel naar hem toe, die hem van het gebed zal afhouden".

"Als hij mij weer overwint, dan zal ik hem tijdens de salaat (islamitisch gebed) lastig gaan vallen. Als hij bidt dan zal ik hem over zijn gezicht aaien en zijn voorhoofd kussen (voor zijn gehoorzaamheid).
Ik zal zeggen dat hij een blijvende ondeugd heeft gedaan. Zo zal ik zijn gemak verstoren. Jaa (O) Mohammed, je weet dat als iemand, vaak links en rechts kijkt tijdens de salaat, Allah zijn salaat niet zal accepteren, en het in zijn gezicht zal gooien (zijn salaat wordt niet geaccepteerd).

"Als ik dit ook niet kan bereiken bij iemand, zal ik (als hij het gebed alleen doet) tegen hem zeggen dat hij de salaat snel moet afmaken. En dat zal hij als een haan; die snel zijn eten met zijn snavel uit het grind pikt, doen.
Als mij dit weer niet lukt, dan probeer ik, het gebed te verstoren, als ze met djamaa'ah (gezamelijk) bidden. Dan zet ik de roekoe (gebogen houding tijdens het gebed) en de soedjoed (geknielde houding tijdens het gebed) afhalen en eerder (dan de imaam: voorganger in het gebed) naar de soedjoed en roekoe gaan. Allah zal de hoofden van deze mensen (in het hiernamaals) in ezelskoppen veranderen, omdat zij dit hebben gedaan. Als dit mij ook niet lukt, dan zeg ik tegen hem dat hij met zijn vingers moet gaan knakken; zo gedenkt hij mij.

Als dit mij ook niet lukt (zo niet verleid worden), dan blaas ik tijdens de salaat (islamitisch gebed) in zijn neus, zodat hij gaat gapen. Als hij zijn hand niet voor zijn mond doet, dan zal er een kleine duivel in zijn mond binnengaan; die zijn wil voor wereldse dingen groter maakt.
(Materialistisch wordt, hierdoor kan hij niet met pure reine gedachten aan het gebed deelnemen, de wereldse dingen zullen steeds in zijn hoofd tollen).
"Hierna zal deze persoon ons blijven gehoorzamen. Naar ons luisteren en doen wat wij zeggen.
Hierna ging hij verder: "Ik ga naar degenen die arm, hulploos en zielig zijn en beveel ze om de salaat (islamitisch gebed) NIET te verrichten; "De salaat is niet bestemd voor jullie; maar voor degenen die rijkdom en welzijn hebben".

"Dan ga ik naar de zieken, en zeg; "Laat de salaat (islamitisch gebed), want Allah zegt in Qor'aan, dat Hij geen ongemak wenst, voor de zieken. Als je beter bent zal je veel kunnen bidden! "En zo zal hij het gebed nalaten en zelfs ongelovig worden. Mocht hij aan deze ziekte overlijden, dan zal hij Allah in Gazaab (woede) vinden.
Jaa (O), Mohammed, als er leugens in mijn woorden zijn, dan moge een schorpioen mij steken. Als ik lieg, moge Allah as van mij maken.

Mohammed ben jij opgelucht over je oemmah (volgelingen) terwijl ik 1 zesde van hen uit het geloof heb gehaald?"

De profeet (s.a.w.) gaat verder met zijn vragen:

"Wie, is volgens jou de gelukkigste persoon?"
Iblies: "Dat zijn degenen, die de salaat (islamitisch gebed) bewust nalaten".

De profeet (s.a.w.): "Wat houdt jou het meeste af van je werk?
Iblies: "Islamitische bijeenkomsten".

De profeet (s.a.w.): "Hoe eet jij?"
Iblies: "Met mijn linkerhand en mijn vingertoppen".

De profeet (s.a.w.): "Als de wind des doods blaast en de hitte heerst, wat gebruik jij als je
schaduw?"
Iblies: "De (lange) nagels van de mensen".

De profeet (s.a.w): "Wie is jouw vriend waar mee je zit?"
Iblies: "Degenen die rente nemen".

De profeet (s.a.w): "Wie is jouw vriend?"
Iblies: "Degenen die overspel plegen".

De profeet (s.a.w): "Wie is met jou bed-vriend?" (partner in bed)
Iblies: "De dronkaard".

De profeet: "Wie is jouw bezoeker?"
Iblies: "Dieven."

De profeet (s.a.w.): "Wie zijn jouw boodschappers?"
Iblies: "Tovernaars."

De profeet (s.a.w.): "Wat is de noer (het licht) van je ogen?"

Iblies: "Dat zijn mannen die van hun vrouwen scheiden."

De profeet (s.a.w): "Wie is jouw lieveling?"
Iblies: "Degenen die niet deelnemen aan de djoemaa'ah (gezamenlijk vrijdagsgebed in de moskee)."

De profeet (s.a.w) stelt nu andere soorten vragen:

"Jaa lain (O vervloekte); wat breekt jouw hart?"
Iblies: "Het gehinnik van paarden die op djihaad (in de heilige oorlog) op weg gaan voor Allah".

De profeet (s.a.w.): "Wat laat jouw gelaat smelten?"
Iblies: "Zondaars die Allah om vergiffenis vragen voor hun zonden".

De profeet (s.a.w.): "Wat verscheurt je hart?"
Iblies: "Het horen van mensen die dag en nacht vergiffenis vragen aan Allah". (Wegens hun zonden).

De profeet (s.a.w.): "Wat laat je gezicht rimpelen?"
Iblies: "Het geven van aalmoezen, in het geheim".

De profeet (s.a.w.): "Wat verblindt je ogen?"
Iblies: "Het verrichten van vrijwillige nachtgebeden".

De profeet (s.a.w): "Wat doet jouw hoofd neerbuigen?"
Iblies: "De vele salaat's (islamitische gebeden) die in djamaa'ah (een groep) verricht worden".

Iblies: "Ik eet van ieder dier dat niet in naam van Allah geslacht is. (Dus geslacht wordt zonder dat
men zegt : "Bismillah = in naam van Allah" ). Ik eet van voedsel waar rente in zit en waar verboden (haram) geld in is gemengd".

"Ik ben ook, mede-eigenaar van goederen waar geen toevlucht tegen mij (Iblies) bij Allah wordt gezocht". (Dus zonder het zeggen van: a'oedzoe billaahie mie nasj-sjaitaanier radjiem: Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwaad van Satan, de vervloekte).

"Ook bij sexuele gemeenschap als er geen toevlucht tegen de duivel bij Allah is gezocht heb ik Iblies (duivel) samen met hem en met zijn vrouw gemeenschap". (Dus ook zonder het zeggen van :
a'oedzoe billahie mie nasj-sjaitaanir radjiem = ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwaad van satan de vervloekte.)

"Ik heb aan Allah een huis gevraagd. En daarom heb ik de sauna's gekregen".

"Ik heb om een gebedsplaats gevraagd en heb de markten gekregen..

"Ik heb om een boek gevraagd en heb daar de gedichten(bundels) voor gekregen".

"Ik heb om een bed-vriend gevraagd en heb de dronkaards ervoor gekregen".

"Ik heb om een hulp gevraagd en heb de qadarijja's hiervoor gekregen". (Dit zijn groepsringen die de Qaadr (het lot of voortbestemming van Allah) ontkennen).

"Ik heb om broeders en zusters gevraagd en heb de mensen die hun tijd aan masijjah (nutteloze dingen) verspillen gekregen". (Zie Qor'aan in hoofdstuk 17 vers 27)

De profeet (s.a.w.) zei hierop: "De reden dat ik je geloof, is omdat je het bewijst met verzen uit de Qor'aan".
Iblies: "Ik heb van Allah gewild dat ik de kinderen van Adam kon zien en zij mij niet. Dit is ook gebeurd.

"Ik heb gevraagd aan Allah, of Hij een weg voor mij kon banen in het bloed van de kinderen van Adam. (en dit is ook gebeurd)".

"Ik heb al deze dingen gekregen en ik zal je zeggen dat ik meer mensen aan mijn kant heb dan jij zult hebben tot De Dag des Oordeels".

hij (Iblies) vertelt verder:

"Ik heb een zoon die de taak heeft om ibadaha's (aanbiddingen) die in het geheim worden gedaan te openbaren. (Als een dienaar iets goed heeft gedaan en dit probeert te verbergen, zonder hoogmoed te hebben, dan zorgt de duivel ervoor dat hij het toch naar voren brengt). "Als de duivel overwint dan verliest degene die ibadah (aanbidding) deed 99 van zijn 100 zegeningen. Hij houdt er dus maar een over. Dus krijgt een dienaar die iets goed doet, en dit geheim houdt krijgt hier 100 zegingen voor.)
"Ik heb ook een andere zoon die de mensen verblindt als zij naar islamitische bijeenkomsten gaan, waar geleerden lesgeven. Ze beginnen slaperig te worden, kunnen niet goed slapen, ze gaan gapen en worden snel afgeleid. Zo krijgen ze ook geen zegening".

Iblies vertelt verder:

"Als een vrouw in het bijzijn van mannen zit (die niet wettig zijn voor haar); komt er een duivel bij haar op schoot zitten, zodat zij voor degenen die naar haar kijken aantrekkelijk wordt gemaakt/lijkt. Daarna zal hij haar bevelen om zich opvallend te gedragen. Dit zal zij doen. En hierna zal hij haar schaamtegevoelens met zijn nagels (weg) scheuren. (Dit wordt figuurlijk bedoeld, als dit gordijn weggescheurd is, door haar eigen toedoen, dan zal zij zich zoals Iblies het al aangaf, voor niets meer schamen. Ze zal haar grenzen steeds verzetten; En op het laatst zal ze geen schaamtegevoelens meer over hebben voor haar gedrag).

Iblies verteld over zichzelf:

"Jaa (O), Mohammed ik kan de mens NIET af laten dwalen. Ik kan alleen maar waswasa (boze influisteringen) geven, en iets aantrekkelijk/mooi laten zien. Dat is alles! Als ik de macht had om de mensen te laten dwalen, dan zou ik een ieder die "laa ilaaha ill-Allah..." zeggen, (zou getuigen dat er geen god is behalve Allah, en dat Mohammed de laatste boodschapper van Allah is), en ieder die zou vasten en bidden, doen laten afdwalen. Zoals jij alleen maar de boodschapper van Allah bent, en de mensen geen hiedajah (leiding) kan geven, (hen het ware geloof niet kan opdringen, die keus aan hen laat) zou er geen enkele ongelovige overgebleven zijn als jij ze hiedajah (leiding) kon geven. Jij bent alleen maar de boodschapper van Allah, die de taal heeft om het ware geloof te verkondigen.

Hij verteld verder:

"Als ik de macht had gekregen, zou ik iedereen die "laa ilaaha ill-Allah ..." zegt en iedereen die vast en de salaat (islamitisch gebed) doet, allemaal tot het slechte pad dwingen. Zoals jij ook geen hiedja (leiding) hebt dus kaafirs (ontkenners) in moslims veranderen. Jij bent alleen de gezant van Allah, alleen maar een verkondiger. Als jij hiedja (leiding) kon geven dan zou er geen enkele kaafir (ontkenner) op de wereld zijn."

De profeet (s.a.w.) vroeg aan Iblies of hij geen vergiffenis aan Allah kon vragen en terug kon keren tot Allah. "Ik kan je bemiddelaar zijn (ik geef je mijn woord) dat jij, naar de Djennah (het Paradijs) kan gaan".

Iblies: "Jaa Rasoel-Allah (O boodschapper van Allah), het zal volgens de Wil van Allah gaan. De inkt die deze Wet heeft geschreven is opgedroogd. Het kan niet meer worden veranderd. Deze dingen zullen tot de Qiejamah (Opstanding) gebeuren. Degene die jou tot profeet heeft gemaakt.
Degene die jou tussen de mensheid heeft gekozen, als de verkorene. Jij bent de heer van de
Djennah (Paradijs) gemeenschap. Ik, Iblies, ben de heer van de zondaars en van de gemeenschap van de Hel".

Dit zijn mijn woorden tot jou. Alles wat ik heb gezegd is de waarheid.
Alle lof aan Allah.
Allah is de enige Schepper.
Hij heeft geen begin noch einde.
Salaam (vrede) aan Mohammed en alle andere profeten

Bronnen:
- Al-Qor'aan al kariem (de heilige Qor'aan)
- Sahih Hadith van: Ibn Abbas en Moe'aaz ibn Djabal



Fi Amanilahi,
Ou7ibokoum fi Laaha Ta3alaa!!

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu wa Maghfiratuh,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
lika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 13:52
salaam


ik zou het niet weten dat klinkt om te geloven nu begrijp ik waarom ge uw nagels niet mag laten groeien en er staan dingen in waarvan mijn ouders mij hebben geleerd dat is de shajtaan.

ik weet het echt niet ik twijfel zwaar echt waar.

Moge Allah beter weten

ps leuke verhaal interressant

Beslema
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 13:53
Salaam Alaikum,

Als de bron de Qur'aan is, welke soerah is het.weet je dat toevallig? 
Ik heb hem maar een beetje gelezen ,het is erg boeiend maar
als hij vals is wil ik hem niet weten.

Maar als het in de Qur'aan staat wil ik wel graag daarin lezen .

wa salaam

mohammed
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 14:01

Assalamoe alykoem,

nee, het is geen Quran,  het is een hadieth, maat weet niet of die authentiek is. hij lijkt vaag en is ook heel lang

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 14:05
salaam Alaikum,

Soebhanallah dat moet ik weer hebben .
Ik dacht omdat bij bronnen Al Qur'aan stond. 
  

wa salaam
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 14:13

Salaam aleikum,

hoe waarschijnlijk klinkt dit? Niet dus, dus mijn gevoel zegt dat het geen hadieth is.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 15:40
Salaam Alaikum,

Over Hadith gesproken...
Heeft iemand een fav Hadith?

Mijn favoriete Hadith is denk dat de Profeet (s.a.w.s.) met Djibril praat terwijl
Oemar en nog een paar sahabe erbij zijn.Om Oemar over Islam te onderwijzen.
Die is te lezen in het boek Tuinen der Oprechten wat ik iedereen kan aanraden.

wa salaam,

mohammed

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 15:46

Salaam aleikum polymorph,

ik ben de laatste paar dagen veel aan het lezen op www.monotheist.nl. Ik moet je zeggen dat ik weer een heel ander gezichtspunt te zien krijg, waar ik me eigenlijk heel erg in kan vinden. Het is absoluut de moeite waard om even te kijken.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 16:28
Salaam Alaikum,

Ik heb even rondgekeken op die site happyladdy.
heb er gemengde gevoelens bij eerlijk gezegd.

Je standpunt Qur'aan boven alles klopt ook wel maar je kan de Hadith niet
overslaan want de profeet (s.a.w.s.) was het voorbeeld voor ons.
Die site lijkt er vanuit te gaan dat we de Hadith ten alle tijde letterlijk nemen,
met zn alle.Dat is niet de bedoeling is mij uitgelegd.Je moet begrijpen wat ermee
bedoelt is en in de gaten houden dat het een overlevering is.

Let wel op van wie je iets aanneemt,het gaat immers over het wel of niet sl*gen
op de dag des oordeels.Je kant die lui niet van die site en ik krijg er geen
goed gevoel bij moet ik zeggen.Wie zegt ons dat zij over juiste kennis beschikken?
Zelfde geldt voor een forum als deze ook al lees wat een ander schrijft ..
EERST zelf nalezen en/of de meeste betrouwbare bron opzoeken die je kent.

Allah heeft mij een broeder/vriend op mn pad gestuurd die islam gestudeerd heeft.waar ik veel aan kan vragen..jij dus ook  .

Maar om een lang verhaal nog langer te maken,pas op met het internet zuster.
Shaiytaan heeft vele websites.

wa salaam

polymorph
  


Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 16:34

Salaam aleikum polymorph,

bedankt voor je reactie. Ik ben er ook nog niet helemaal uit. Maar het is wel een punt waar ik al langer mee zit, en hier vind ik in bepaalde opzichten een zeer redelijke verklaring van veel moeilijkheden (waar ik niet uit kwam)

Wij praten dinsdag anders wel uitgebreid verder, toch?

Wa salaam happylady

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 17:18

bismillaah,

beste happylady,

de quran als bron alleen wordt verworpen door alle wetscholen en alle geleerden en door de moslims! Deze manier van islaamstudie is wetenschappelijk onverantwoord en nergens in de islamitische wereld wordt zo de islam onderwezen. het team van islaam.nl heeft een artikel van dr. amrani, dat hij speciaal voor islaam.nl heeft geschreven, vertaald. Het gaat over de sunna als bron van wetgeving!

Beste zuster, lees dit artikel maar. Het staat onder 'Artikelen' boven in de groene balken en het heet: Baken van Leiding.

wa salaam,

Abu Ibrahim

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 17:34

Salaam Alaikum Happyladdy,

Gaan we zeker doen .
Ik Herken dat er-nog-hiet-uitzijn van mezelf wel.
Dat gaat weg hoemeer je leest,kijk wel uit wat je leest a.u.b.

Denk aan Al Fatiha:
Lijd ons op het rechte pad
...
en niet dat van de dwalenden 
 
maar nu toch echt tijd voor het isha-gebed en dan

wa salaam

Mohammed



Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 07:20
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu Broeders en Zusters,


Hmmm jullie antwoorden zijn niet zo bevredigend helaas. Ik hoop dat jullie inshaAllah navraag voor mij kunnen doen.

Ik persoonlijk heb een beetje argwaan betreffende deze "overlevering" ghayr inshaAllah.

Maar JazakkoumouAllahoe ghayran voor jullie reacties.

Fi Amanilahi,
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
Umm `Aqeelah


P.S Betreffende de site van monotheist. Een jaar of twee terug zat ik op MSN, en daar heb je speciale chatboxen. Ik dacht ik zoek een Islaam chatbox op, en ik kwam op een een of andere manier bij een anti-Islaam chatbox terecht. Ik weet me nog te herinneren dat ik met ze in discussie ging, en dat ze me later de link van hun site gaven www.monotheist.nl. Ik ga inshaAllah die chatbox weer opzoeken voor hopelijk meer verduidelijking. Als ik zelf naar die site kijk, en naar die informatie die erop staat, heb ik hele hele grote twijfels. Maar elghayr inshaAllah..

"Pas op van wie gij kennis aanneemt.."
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 08:57

Pas op voor qurannietenen!

Niet lezen zulke websites!!!!
Sluit de deuren af voor twijfel over het rechte pad!!

Moge allah ons leiden.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 09:10
Ameen Ya Rabb el3alameen!! 3adb Arra7maan..


"Pas op van wie gij kennis aanneemt.."
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 09:31

Salaam,

vraagje: wat is er zo erg aan quranieten, wat schijnbaar niet zo erg is aan shie'ieten, alevieten of andere 'ieten? Dit vraag ik omdat er vaak heel heftig wordt gereageerd op dit onderwerp. Dat ze de soenna niet aanhangen weet ik, maar dat doen alevieten, shi'ieten, mu'tazilieten, christen, joden, boeddhisten, hindu's, aino's, winti's enz. ook. Wat is er nu zo extra erg aan "quranieten"?

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 09:35

Salaam aleikum Amier,

dat is inderdaad een goede vraag. Ik heb op een paar plekken gepost over www.monotheist.nl en krijg acuut verschrikkelijk veel reacties over me heen.

Ik denk dat de artikelen heel erg goed en duidelijk zijn. Voor mij is dit de intentie van de islam, waar ik naar op zoek ben.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 10:13

Salaam aleikoum,

Alles wat niet in overeenstemming is met quran en sunnah is dwaling, dus ook deze groep.

Op basis van meningen en argumenten probeert deze groep de sunna van de profeet salla allahu 3aleyhi wassalam  te verwerpen. Dit is een nieuwe verschijning. Hebben de mensen na de profeet salla allahu 3aleyhi wassalam de hadiths verworpen? 

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
Si_M Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 12:07

Salaam wa aleikoem,

Dit is mijn fav Hadith:

Naar een overlevering van Aboe Dharr Jundub Ibn Junaad en Aboe Abdurrahmaan Mu'ath Ibn Jabal, moge Allah met hen tevreden zijn, heeft de Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, gezegd: "Vrees Allah waar je ook bent, en reageer op een ondeugdzame handeling met een deugdzame daad want zo neem je het kwaad weg en wees aardig tegen je medemens". [overgeleverd door Termidhi]


wa aleikoem salaam

Leven op deze aarde heeft geen waarde als goede daden niet beloond worden en kwade daden niet bestraft.
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 14:05
Etaqi Laahie 7aythoemma koenta, wa Atba3i Saaieyatie hassanah tam7oeha, wa gaaliqie naasa bi ghoeloeqien hassanah.

soub7anAllah. Heb die hadith pas nog geleerd. Mooie hadith, mashaAllah..!
Terug naar boven
Si_M Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 14:23
Ik vorige week
Leven op deze aarde heeft geen waarde als goede daden niet beloond worden en kwade daden niet bestraft.
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 14:32

Nu we het over favoriete hadith hebben, ik heb heel veel lievelingshadith!! En een daarvan is de volgende:

De Profeet saws zei:
�De eerste persoon die onder de mensen beoordeeld wordt is een martelaar. Hij wordt (voor Allah swt) gebracht en dan zal Allah swt hem aan Zijn gunsten jegens hem herinneren en de martelaar zal zich bewust zijn van deze gunsten. Er wordt tegen hem (de martelaar) gezegd: �Wat heb je ermee (met de gunsten van Allah swt voor hem) gedaan?� Hij zegt: �Ik vocht voor Uw zaak tot ik als martelaar neervieL� Hij (Allah swt) zegt: �Je bent een leugenaar; jij vocht zodat de mensen zouden zeggen: �Hij is dapper.� En dat hebben zij gezegd.� Dan wordt hij op zijn gezicht weggesleept en in de hel geworpen.

En een andere man die kennis vergaarde (religieuze kennis) en het aan anderen onderwees en (voortdurend) de Qor�aan reciteerde wordt (voor Allah swt) gebracht en Allah swt herinnert hem aan Zijn gunsten (de kennis) jegens hem en hij (de man) wordt zich hier bewust van en hem wordt gevraagd: �Wat heb je ermee gedaan?� Hij zegt: �Ik bestudeerde het (de kennis) en onderwees het aan anderen en ik reciteerde voor U de Heilige Qor�aan.� Er wordt tegen hem gezegd: �Jij bent een leugenaar; je hebt de kennis bestudeerd, zodat de mensen zouden zeggen: �Hij is een geleerd man� en dat werd er gezegd. En je hebt de Heilige Qor� aan gereciteerd zodat de mensen zouden zeggen: �Hij is een reciteur� en dat werd er gezegd.� Toen werd deze man op zijn gezicht weggesleept en in de hel geworpen.

Een derde man aan wie Allah swt allerlei soorten welvaart had gegeven wordt voor Allah swt gebracht en Allah swt herinnert hem aan Zijn gunsten jegens hem en de man wordt zich hier bewust van. Hem wordt dan gevraagd: �Wat heb je ermee gedaan?� De man zegt: �Ik heb niets nagelaten, om U een genoegen te doen en heb het geld daarvoor gebruikt.� Er wordt tegen hem gezegd: �Je bent een leugenaar, je hebt het geld uitgegeven zodat de mensen zouden zeggen: �Hij is een vrijgevig man.� En dat is er gezegd. Toen werd deze man op zijn gezicht weggesleept en in de hel geworpen.� (Muslim)

Fi Amanilahi..
Moge Allah swt ons besparen van de hel, Allahoemma Ameen.
Moge Allah swt onze harten en intenties puur en rein houden, Allahoemma Ameen!!

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 14:33

Salaam aleikum,

maar nu wordt een zogenoemde dwaalleer die de ahadith niet aanneemt ook verworpen door het quoten van diezelfde hadith.

Maar daar gaat de discussie juist over. Over het wel of niet juist zijn van ahadith.

Hieronder volgt een stuk kopieer-en-plak-werk van de bewuste site. Ik vind dit absoluut hele redelijke argumenten. De Qoran is de basis. Die moet je volgen. Alles wat daarmee in tegenspraak is, is dus niet legitiem.

"De meeste mensen die zich moslim noemen belijden een religie die gebaseerd is op verschillende bronnen. De autoriteit die aan die bronnen wordt toegekend verschilt per stroming. Alle moslims erkennen de autoriteit van de Koran. Allen erkennen dat deze door God is geopenbaard aan de profeet Mohammed. De belangrijkste bron die naast de Koran erkend en gebruikt wordt is de Hadith. De Hadith is een verzameling van overleveringen over de profeet Mohammed die zo'n tweehonderd jaar na zijn dood samengesteld en op schrift gesteld is. De Soenna is de leefwijze die gebaseerd is op die Hadith. De autoriteit die aan de verschillende hadiths wordt toegekend verschilt per stroming. Deze komt voort uit de authenticiteit die al dan niet aan een hadith wordt toegekend. Ik zal hier aan de hand van de Koran aantonen waarom het handhaven van de Hadith naast de Koran geen Islam is.

"Zal ik een ander dan God als rechter nemen, terwijl Hij het is die het boek duidelijk uiteengezet naar jullie heeft neergezonden?" (Koran 6:114) Dit ene vers uit de Koran veroordeelt het handhaven van de Hadith op twee manieren. Ten eerste neemt degene die de Hadith handhaaft een ander dan God als rechter. Afgezien van de vraag of een specifieke hadith al dan niet authentiek is, veroordeelt dit vers duidelijk het nemen van een ander dan God als rechter. Of dat nou de samenstellers van de Hadith zijn of de profeet Mohammed zelf is.

Veel aanhangers van de Hadith realiseren zich het bovenstaande en stellen daarom dat de Hadith ook openbaringen zijn en dus zou het handhaven van de Hadith niet in strijd zijn met de Koran. Deze claim baseren ze op 53:3,4; "Noch spreekt hij uit een bevlieging. Het is niet anders dan een geopenbaarde openbaring". De aanhangers van Hadith suggereren met hun claim dat hier bedoeld wordt dat alles wat Mohammed zei een openbaring was. Terwijl het voor de hand liggend is dat deze verzen verwijzen naar de Koran zelf. De Koran levert hier het bewijs voor in 66:1; "O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegestaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevend en barmhartig." Hier wordt de profeet vermaand omdat hij iets verkeerds deed. Als alles wat hij zei een openbaring was, zou het genoemde verbod van God zijn en zou deze aya niet bestaan. Daarnaast blijft dan de vraag welke hadith een openbaring is en welke niet? Hoe wordt dat bepaald en door wie?

Een ander vers die de aanhangers van de Hadith vergeten is 4:163; "Wij hebben jou de openbaring gezonden, zoals Wij Noah en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Isma�l en Isaak en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aaron en Salomon en Wij gaven David de psalmen." Dus als alles wat Mohammed zei een openbaring was, dan zou dit ook moeten gelden voor Noah en alle profeten na hem. Waar is hun Hadith?

Bovendien kan de Hadith geen openbaring zijn vanwege 4:82; "Overpeinzen zij de Koran dan niet? Als hij van een ander dan God was, dan zouden zij er veel tegenstrijdigs in vinden". Dit betekent onder andere dat wat wel van God is geen tegenstrijdigheden bevat. De Hadith bevat vele tegenstrijdigheden. Deze uiten zich intern doordat veel hadiths andere hadiths tegenspreken. Ook uiten deze tegenstrijdigheden zich extern omdat zij de Koran zelf tegenspreken. Hier zal ik later op in gaan.

De tweede manier waarop 6:114 het handhaven van de Hadith veroordeelt is de volgende; dit vers stelt namelijk dat de Koran "uiteengezet" is. Hiermee wordt een van de belangrijkste motivaties voor het handhaven van de Hadith ontkracht. Die is namelijk dat de Koran 'te moeilijk te begrijpen' is en 'vaag' en 'onduidelijk'. Daarom zou de Hadith nodig zijn om de Koran uit te leggen. De Koran is niet moeilijk of vaag volgens 6:114. De Koran is volledig en behoeft geen nadere uitleg; "En het woord van jouw Heer werd vervuld in waarheid en rechtvaardigheid" (6:115). Er wordt ook nergens verwezen naar een andere bron van wijsheid naast de Koran die gevolgd moet worden om een goede moslim te zijn. Als de Hadith zo belangrijk is voor de Islam, zou dat zeker in de Koran beaamd zijn.

Een voorbeeld dat goed illustreert hoe het handhaven van de Hadith in strijd is met de Koran is de rituele reiniging die verricht moet worden voordat de gelovige de Salaat (veelal vertaald met 'gebed') verricht. Deze rituele reiniging heet in de volksmond 'wudu'. De Koran schrijft het volgende voor met betrekking tot standaard-wudu in 5:6: "O jullie die geloven! Wanneer jullie je opstellen voor de Salaat, was dan jullie gezichten en handen tot aan de ellebogen en veeg jullie hoofden en voeten tot de enkels�". Dit zijn de instructies van God tot wie de Salaat verricht moet worden volgens 108:2 "En verricht dan de Salaat tot uw Heer�".

Volgens de Hadith is de standaard-wudu bovenstaande plus nog een hele set andere stappen, onder andere het wassen van de handen alleen, het spoelen van de mond en de neus, het wassen van de benen tot aan de knie�n en dat allemaal drie keer. Volgens de ene groep aanhangers van deze wudu is de Salaat niet geldig als de wudu niet op deze manier verricht wordt. Een andere groep stelt dat de Salaat dan minder 'punten' oplevert. In het gunstigste geval, het laatste, zou het betekenen dat God een gebrekkige wudu heeft geopenbaard in de "beste hadith"; "God heeft hierin de beste 'hadith' neergezonden�" (39:23). Op het woord 'hadith' in de Koran zal ik later ingaan. Maar de Koran zou dus volgens de aanhangers van de Hadith gebrekkig zijn. Is dat geen ontkenning van 6:115?

Het woord 'hadith' zelf betekent vaak 'bericht'. Dit woord komt redelijk vaak in de Koran voor. In 7:185; "�en in welke 'hadith' na deze zullen zij dan geloven?". In 12:111; "� dit is geen verzonnen 'hadith', maar het is een bevestiging van wat er voordien al was en de uiteenzetting van alles en een leidraad en barmhartigheid voor mensen die geloven.". In 31:6; "En onder de mensen zijn er die de leegheid van de 'hadith' kopen om zonder kennis van Gods weg af te laten dwalen en er de spot mee te drijven�". In 39:23; "God heeft hierin de beste 'hadith' neergezonden�". In 45:6 "�En in welke hadith na God en Zijn tekenen zullen zij dan geloven?". In 77:50 "En in welke 'hadith' dan die zullen zij geloven?". Dit lijkt niet bepaald op een machtiging van God om de Hadith te handhaven naast de Koran.

Hoe verantwoorden de aanhangers van de Hadith hun religie nog meer? Naast bovengenoemde misplaatste claim dat alles wat Mohammed zei een openbaring was gebaseerd op 53:3 en 53:4, stellen deze dwalende zielen dat de Koran hun praktijken juist gebiedt in de verschillende verzen waarin het volgende gebod staat: "Gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper". Los van de implicaties die deze claim heeft op de monothe�stische boodschap van de Koran, negeren deze mensen de rest van de Koran en vaak de rest van dezelfde verzen die ze gebruiken om hun claims te verantwoorden. Enkele van deze verzen zijn de volgende: 5:92; "En gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper en pas op! En als jullie je afkeren, weet dan dat Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging heeft." En 24:54; "Zeg: "Gehoorzaam God en gehoorzaam de gezant, maar als jullie je afkeren, dan is hij alleen maar verplicht tot dat waarmee hij belast is. En jullie zijn verplicht tot dat waarmee jullie belast zijn. En als jullie hem gehoorzamen dan laten jullie je de goede richting wijzen. De gezant heeft alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging.". En 64:12; "Gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper, maar als jullie je afkeren, dan heeft Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging.". De laatste helften van bovenstaande verzen maken duidelijk dat de enige plicht die de boodschapper heeft de "duidelijke verkondiging" is.

Deze "duidelijke verkondiging" is de Koran zelf. Dit wordt bevestigd door 14:52; "Dit is een verkondiging voor de mensen, opdat zij erdoor gewaarschuwd worden, opdat zij weten dat Hij ��n god is en opdat de verstandigen zich laten manen.". Een boodschapper brengt een boodschap. In dit geval een boodschap van God. Als de boodschapper gehoorzaamd moet worden, dan betekent dat, dat de boodschap gehoorzaamd moet worden. Want we kunnen God niet direct gehoorzamen omdat Hij niet met ons spreekt. We kunnen Hem alleen gehoorzamen door Zijn boodschap na te leven. Zijn boodschap die Zijn boodschapper gebracht heeft.

Het handhaven van de Hadith als wetgevend naast de Koran is ook vanwege de structuur van de hadiths zelf een slechte zaak. Een hadith is uit twee delen opgebouwd; de 'isnad' en de 'matn'. De 'isnad' is de keten van overleveraars. Dus bijvoorbeeld "volgens A, zei B dat C zei �. Dat Mohammed zei:�". De 'matn' is het eigenlijke verhaal waarin Mohammed zogenaamd iets zegt, doet of stilzwijgend toestaat. Het is vooral de isnad die duidelijk maakt dat Hadith geen vorm van openbaring is. De isnad is een zogenaamde verantwoording voor het verhaal. Dus op autoriteit van de in de isnad genoemde personen is het verhaal authentiek. Waarom staat er dan geen isnad in de Koran die wel degelijk een openbaring is? De Koran begint met "In de naam van God, de Erbarmer, de Barmhartige". Een zogenaamde openbaring haar autoriteit verlenen via mensen riekt wel erg naar blasfemie.

15:9 "Wij hebben de vermaning neergezonden en Wij waken erover." Het enige wat aan Mohammed de profeet is geopenbaard is de Koran. De Koran is de vermaning. De vermaning wordt door God zelf beschermd. De Hadith wordt door de isnad 'beschermd'. Bukhari, samensteller van de sahih (correcte) Bukhari, de meest erkende hadith verzameling, verklaart zelf dat van zo'n 600.000 hadith die bij hem bekend waren toentertijd, hij er alleen 7.397 als authentiek zijnde kon betitelen. Een bewijs dat er verschrikkelijk veel leugens de ronde deden over Mohammed. Sterker nog, Abu Muslim, de pupil van Bukhari, verklaarde van die 600.000 hadiths die zijn mentor verzameld had een andere set authentiek. Dus degenen die hij niet had goedgekeurd maar zijn mentor wel waren leugens volgens hem. Hetzelfde geldt voor de verzamelingen van Abu Daoud en Tirmidhi. De isnad is dus geen garantie voor betrouwbaarheid. Als datgene wat in de Hadith staat ook een openbaring was, zou het zeker opgenomen zijn in de Koran. Waarom is dat niet gebeurd dan?

Omdat het meeste van wat er in de Hadith verkondigd wordt een leugen is. Aanhangers van de Hadith gebruiken graag een stuk van 59:7 "� En wat de gezant jullie geeft, neemt dat, maar wat hij jullie ontzegt, blijf daarvan af. En vreest God, want God is streng in de afstraffing." Het gebruik van dit vers om de Hadith te verantwoorden is om meerdere redenen misplaatst. Ten eerste gaat dit vers over oorlogsbuit "Wat God aan Zijn gezant heeft gegeven als buit van het volk van de stadsgebieden, is voor God en Zijn boodschapper en voor de naaste familieleden en de wezen en de armen en de reiziger, opdat het niet alleen in omloop moge zijn tussen de rijken onder u. En wat de gezant jullie geeft, neemt dat, maar wat hij jullie ontzegt, blijf daarvan af. En vreest God, want God is streng in de afstraffing." Tweede punt is dat het niet uitmaakt of dit vers in ruimere zin ge�nterpreteerd wordt of niet. Omdat datgene wat de gezant Mohammed ons gegeven heeft de Koran is en niets anders. We hebben al gezien dat de enige plicht die de boodschapper heeft de "duidelijke verkondiging" is. Hij heeft geen Soenna gebracht zoals de aanhangers ervan ons graag willen laten geloven. De meeste hadiths zijn niet authentiek en degenen die dat misschien wel zijn bevestigen alleen maar wat er in de Koran staat en zijn daarom nutteloos voor de zielenheil van de moslims.

De methode die gebruikt werd door Bukhari en anderen is niet geldig als methode om te achterhalen wat Mohammed daadwerkelijk gezegd of gedaan heeft om verschillende redenen. De verzamelaar is niet verplicht op te schrijven wat hij gehoord heeft zoals hij het gehoord heeft. Hij kan wat weglaten en niet aangeven wat hij weggelaten heeft. Ook kan er van alles verzonnen zijn door de verzamelaar of door de verteller of door beide. En de keten van overleveraars, de isnad, kan ook verzonnen zijn. Van vervalsing is vooral sprake bij teksten van dogmatische of juridische aard. Ook is het zo dat de verzamelaars hun teksten meer dan honderd jaar na de dood van Mohammed op schrift stelden. Tussen zijn dood en het ter schrift stellen was het verhaaltje bewaard gebleven als mondelinge overlevering. In die honderd jaar mondelinge overlevering kan er van alles toegevoegd of verwijderd zijn. Het waren overigens 'professionele' verhalenvertellers, qussas, waar de verzamelaars het meeste van hun verhaaltjes vandaan haalden. Dezen zagen het verhalen vertellen niet als wetenschap, maar als kunst, en hadden ook een soort van gemeenschappelijk repertoire. Hierdoor is het goed mogelijk dat eenzelfde verhaaltje met verschillende isnads in omloop kwam. Daarnaast was het voor veel qussas belangrijker een mooi verhaal af te leveren dan de waarheid te verkondigen. Ook worden er in de biografie�n allerlei wonderen aan Mohammed toegeschreven om zijn claim als profeet authenticiteit te verlenen in de trant van Jezus en Mozes. Het is een algemeen geaccepteerde waarheid dat veel van de tradities over Mohammed lang na zijn dood zijn verzameld en niet zozeer een reflectie van historische waarheden zijn, maar vooral een reflectie van politieke en polemische belangen van de 'sektarische' omgeving die ze gevormd heeft.

Ook het principe van het volgen van 'geleerden', want die stellen dat het volgen van de Hadith naast de Koran niet alleen gewenst, maar zelfs verplicht is, wordt ook in de Koran veroordeeld. Dit is in 9:31; "Zij namen hun schriftgeleerden en hun monniken tot heren in plaats van God en ook de Messias, zoon van Maria. En hun werd slechts bevolen ��n God te dienen. Er is geen god dan Hij. Hij zij geprezen, verheven als Hij is boven wat zij hem als metgezellen toevoegen." In dit vers worden misschien de Joden en Christenen aangesproken, maar velen die zich moslim noemen maken zich aan dezelfde zonde schuldig. In plaats van te zoeken naar wat er in de Koran staat met betrekking tot een specifieke kwestie, verkiezen zij het te volgen wat een 'schriftgeleerde' erover te zeggen heeft.

Het blind volgen van anderen wordt overigens ook veroordeeld in de Koran; "En accepteer niet dat waar je geen weet van hebt. Het gehoor, de zicht en het verstand, daar ben je zeker verantwoordelijk voor" (17:36) en "En het voorbeeld van de ongelovigen is als iemand die niets anders napraat dan wat hij hoort van geroep en geschreeuw" (2:171). De Koran pleit juist tegen het blind volgen en benadrukt het denkproces. Omdat dat de enige manier is om tot een goed begrip te komen van de Koran. "Als Wij deze Koran hadden geopenbaard aan een berg, had je hem gezien nederig en verbrokkeld, uit nederigheid voor God. En deze voorbeelden geven Wij de mensen zodat zij nadenken" (59:21).

En hoe zit het met verzen zoals 2:136 "Zeg: "Wij geloven in God en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Isma�l, Is'aak, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons."" De Hadith stelt dat moslims allerlei dingen moeten doen zoals Mohammed de profeet ze zogenaamd gedaan had. Wordt hier geen onderscheid tussen profeten gemaakt? Hetzelfde geldt voor zaken zoals de Shahada (Getuigenis) en de Tahiya (Begroeting). Deze zaken zal ik, als God het wil, in een ander artikel nader bespreken, maar wordt ook hier geen onderscheid tussen profeten gemaakt? Voor wie is deze religie eigenlijk? Wie wordt er vereerd?

Concluderend stel ik dat het handhaven van de Hadith naast de Koran, in strijd is met diezelfde Koran omdat het een vorm van 'shirk' is. Want er word een andere rechter dan God genomen (6:114). Ook wordt 6:115 ermee ontkend. Shirk is het stellen van andere goden naast God en is de ergste zonde. Daarnaast wordt de Hadith meerdere malen bij naam genoemd en veroordeeld. Het handhaven van de Hadith is ook niet het in de praktijk brengen van het gebod; "gehoorzaam God en de boodschapper", omdat het gehoorzamen van God en de boodschapper niet twee verschillende dingen zijn. Andere vormen van shirk in het volgen van Hadith; de isnad die de aan Mohammed toegeschreven wetgevende autoriteit via mensen verantwoordt, en het volgen van 'schriftgeleerden' die de Hadith propageren. Ook wordt het duidelijke gebod geen onderscheid tussen gezanten van God te maken overtreden. Om een goede moslim te zijn is het van essentieel belang dat alleen datgene wat door God is gelegitimeerd als religieuze leidraad wordt genomen. De Hadith is niet door God gelegitimeerd, de Koran wel. "

Quote van www.monotheist.nl

Wasalaam happylady

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 19:04
Salaam Alaikum Happyladdy,

De hadith zijn onmisbaar voor ons.
Maar er zijn een hoop valse hadith,je moet dus goed opletten
van wie je iets voor waar aanneemt.

De bovenstaande Hadith van Juwairiyah ken ik zelf ook Happyladdy
en is in overeenstemming met de Qur'aan.
Erg mooie hadith Juwairiyah,aan de martelaar moet ik vaak denken
als ik het nieuws zie.Ik heb hem een paar  maanden terug gelezen
in een boek,en ben hem nooit vergeten sinds dien.
Moet er elke keer aan denken als ik b.v. het nieuws zie.  

Waar  het omgaat is dat geen van die mensen het deden omwille van Allah.

Dinsdag kan je verder helpen Insha Allah,oops errm.... vanavond dus .

wa salaam

mohammed

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 04:29

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Bismillahie ar-Rahmaan ar-Rahiem

Wat ik zelf echt een prachtige hadith vind is de volgende, maar sorry ik weet niet meer van wie het is :

Mohammed saws heeft tegen omar(ra) gezegd, dat telkens als de shaitan hum(omar) ziet, shaitan een andere weg neemt, zo bang is de shaitan voor omar(ra)!!!

Echt ik vind deze zooo mooiiii!!!

Ma3asalama

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 09:04

Lakoem Diennoekoem wa Lya Dien..

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 11:45

Salaam aleikum polymorph,

ik reageerde ook niet op de hadith die erboven stond. Het is trouwens wel een moor verhaal met een mooi moraal.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 11:52

Salaam aleikum,

als eerste mijn excuses. Ik reageerde op een hadith (in dat lange stuk tekst van mij). Ik denk dat het ff verkeerd gepost is door mij. Je hebt gelijk polymorph. Dat was niet de bedoeling. Excuses!

Abu Jabir: de quran als bron alleen wordt verworpen door alle wetscholen en alle geleerden en door de moslims! Deze manier van islaamstudie is wetenschappelijk onverantwoord en nergens in de islamitische wereld wordt zo de islam onderwezen.

Salaam aleikum Abu Jabir,

Blijkbaar wordt de Qoran alleen als bron niet verworpen door alle moslims, aangezien er een heleboel mensen dit wel praktiseren. Enne, als de meerderheid iets verwerpt, hoeft dat niet te betekenen dat iets de waarheid is. De meerderheid van de bevolking op aarde is geen moslim, daarom verwerpen wij nog niet de islam. Waarom is deze manier van islaamstudie wetenschappelijk onverantwoord? Ik zie geen wetenschap in hadith. Het is een verzameling verhalen, niets meer, niets minder. Wetenschap is iets wat je bij herhaling terug zult vinden. Iets zal altijd op dezelfde manier vallen en daar kun je wetenschap op los laten. Als je hadith zou verzamelen, zou je dit nooit meer krijgen.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 12:37

We dwalen een beetje af: AUTHENTIEK OF VERZONNEN?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 14:41
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,

als eerste mijn excuses. Ik reageerde op een hadith (in dat lange stuk tekst van mij). Ik denk dat het ff verkeerd gepost is door mij. Je hebt gelijk polymorph. Dat was niet de bedoeling. Excuses!

Abu Jabir: de quran als bron alleen wordt verworpen door alle wetscholen en alle geleerden en door de moslims! Deze manier van islaamstudie is wetenschappelijk onverantwoord en nergens in de islamitische wereld wordt zo de islam onderwezen.

Salaam aleikum Abu Jabir,

Blijkbaar wordt de Qoran alleen als bron niet verworpen door alle moslims, aangezien er een heleboel mensen dit wel praktiseren. Enne, als de meerderheid iets verwerpt, hoeft dat niet te betekenen dat iets de waarheid is. De meerderheid van de bevolking op aarde is geen moslim, daarom verwerpen wij nog niet de islam. Waarom is deze manier van islaamstudie wetenschappelijk onverantwoord? Ik zie geen wetenschap in hadith. Het is een verzameling verhalen, niets meer, niets minder. Wetenschap is iets wat je bij herhaling terug zult vinden. Iets zal altijd op dezelfde manier vallen en daar kun je wetenschap op los laten. Als je hadith zou verzamelen, zou je dit nooit meer krijgen.

Wa salaam happylady

Assalamoe alykoem zuster,

ik weet niet waar je het over hebt, ik heb niets gepost, enne waar heb ik dit gezegd

Abu Jabir: de quran als bron alleen wordt verworpen door alle wetscholen en alle geleerden en door de moslims! Deze manier van islaamstudie is wetenschappelijk onverantwoord en nergens in de islamitische wereld wordt zo de islam onderwezen.

dit heb ik niet gezegd, maar of de Koran alleen als bron mag gezien worden is een beetje vaag, want je hebt soms zeker ahadith nodig om iets te verrichten zoals gebed, woedhoe enz.

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.090 seconden.