Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Is de hoofddoek verplicht?

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
M'med Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote M'med Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Is de hoofddoek verplicht?
    Geplaatst op: 25 mei 2004 om 09:04
Is het in de koran vastgesteld dat een vrouw verplicht is om een hoofddoek te dragen?. En hoe zou deze eruit moeten zien ?
Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel-Jabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 09:34

Asallem Aleikom,

De kleding die in het openbaar wordt gedragen moet het gehele lichaam bedekken behalve wat specifiek wordt uitgesloten (het gezicht en de twee handen), gebaseerd op de volgende aya uit de Quraan:

�En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergesl*gen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen�� (soerat an-Noer:31)

Het woord �goemoer� (meervoud van gimaar) in deze aya verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. De geachte moefaser (degene die de Quraan uitlegt) Al-Qoertubi legt uit: �Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met al-gimaar, waarbij zij de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de Christenen. Toen beval Allah soub7ana wa Ta3alaa hen die delen te bedekken met de gimaar.�

In deze aya wordt gesproken over de vrouw die haar schoonheid niet mag tonen dan wat ervan zichtbaar moet zijn, en de profeet salla Allah 3alahi wa salam verduidelijkte wat hiermee wordt bedoeld:

Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Aisha zei: �Asma, de dochter van Abu Bakr, droeg een dunne jurk, dus rasoel-Allah salla Allahu 3alaihi wa Salam draaide zich van haar weg en zei: �O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van haar menstruatie bereikt mag geen deel van haar lichaam gezien worden, behalve dit- en hij wees naar zijn gezicht en handen.�

Zie ook www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=1871&PN=1 Voor uitgebreide informatie over de Hidjaab, door een zuster

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 04:50

Assalamu alaikum,

volgens mij betekend khimaar gewoon "bedekking", niet perse "hoofddoek". Het komt van de stam khamara wat bedekken betekend, ook het woord "khamr", de naam voor bedwelmende drank, is er van afgeleid. De interpretatie dat het hoofddoek betekend is er pas later, door o.a. al Qurtubi, aan verbonden. Maar khimaar opzich betekend dus voor zover ik weet niet per definitie hoofddoek of hoofdbedekking. Wie spreekt hier echt goed arabisch?

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel-Jabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 14:03

Assalamu alaikum,

Allereerst wil ik je mededelen, zoals je onlangs al hebt begrepen dat de Koran in het Nederlands slecht een interpretatie is vanuit het Arabisch.

De Nederlandse Qur�an is niet de Qur�an. De Qur�an is geopenbaard in het Arabisch, zoals Allah de Verhevene zegt:" Voorwaar, Wij hebben hem neergezonden, een Arabische Koran.Hopelijk zullen jullie begrijpen" (012:002)

Wil je de Qur�an begrijpen leer het Arabisch.

Allah zegt nog in de Qur�an: � O profeet, zegt tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het makkelijker om hen te herkennen worden zij niet lastig gevallen, en Allah is Vergevingsgezind, meest Barmhartig�(33:59)

Hoe wil jij deze verzen interpreteren

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 14:34
Ben benieuwd :-)
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 14:43

Salamoen Aleykoem

Zie je remco dat is de probleem bij christenen. Jullie weten niet wat het verschil is tussen een heilig boek en een vertaling ervan. Voor jullie is dat allebei helig. En daarom krijg je dus verschillende versies van de bijbel.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 16:12

Salaam aleikum ISLAM,

of iets nou vertaald wordt in een officieel boek, of gewoon met een tolk, het blijft een vertaling. Als iemand de taal Arabisch dus niet spreekt, zal hij dit moeten leren. Het zal nooit de moedertaal worden. Vertalen is dus altijd noodzakelijk. En ja, dan is dat toch ook heilig? Boeken die zogenaamd gemakkelijker zijn herschreven, dat is iets anders. Maar een vertaling? Wat heeft het trouwens met de hoofddoek te maken?

Wa salaam happylady

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 08:06

Salamoen Aleykoem

Dus als ik het goed begrijp zeg je dat een vertaling ook heilig is? Ik d8 het niet. Een vertaling is alleen om een indruk te geven wat wat er geschreven staat. Bovendien STEL dat een vertaling wel heilig is. Je vertaalt de quran naar het nederlands dus in het nederlands is het ook heilig. Nou wat doen de fransen ze nemen niet de arabische maar de nederlandse versie. Die gaan ze op hun beurt vertalen. Nou wat doen de spanjaarden...... Besef je dan wel wat voor groot verschil er kan ontstaan tussen de arabische en italiaanse quran? En welke is DAN heilig???

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 08:07

Salamoen ALeykoem

Ja het heeft niks met hoofddoek te maken sorry voor dit maar ik postte dit nadat remco het had over 3 quran's ma goed.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 08:33

In eerste instantie geplaatst door Remco

Dit is al de derde vertaling van het zelfde vers, en dit is de enige waarin 'hoofddoek' staat. Welke vertaling is dan goed? Ik vertrouw meer op de anderen aangezien ik die ook in mijn eigen Koran zie staan en in de drie Koran's die ik op internet gevonden heb staat het ook op de andere manier vertaald.

Happylady heeft laatst twee interessante links gepost die ingaan op hoofdoek en Koran. Daar staat voor mij de waarheid in, namelijk dat de Koran niks zegt over hoofddoeken.

mvg Remco

ps. Jou vers sluit niet, zoals jij wel zegt, het gezich en de handen uit.

Remco zou je zo vriendelijk willen zijn om geen uitspraken te doen over wat er wel of niet in de koran staat aangezien jij geen kennis over de islam hebt. Als je toch graag wat wil zeggen kom dan met bewijzen waarin staat dat de hoofddoek niet verplicht zou zijn. Ik zal een vers plaatsen uit de koran van deze site waarin wel degelijk staat dat hoofddoek verplicht is.

31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.

Soera An-Noer

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 10:10
*grinnikt, mashaAllah!!
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 12:42

Salaam allemaal,

En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen
-> hier komen we weer op de vertaling, een khimaar is geen hoofddoek, maar een bedekking, dus een bedekking over de boezem. Jij (umm Umarah) hebt trouwens "schoonheid" vertaalt, maar kan dit niet ook als "sieraad" vertaald worden?

Even tegen M'med: Er staat dus niets in de Koran over een hoofddoek, alleen over een khimaar. (hoe je dat vertaalt daar wordt over getwist, naar mijn mening bedekking). en er staat niets in de koran over hoofdbedekking, en dat alleen je gezicht en handen zichtbaar mogen zijn, die staan in Hadith.

Nog wat: Waarom zou remco geen uitspraken mogen doen over de Koran? Dat is gewoon achterlijk, iedereen heeft vrijheid van meningsuitting, kennis of niet,Umm Umarah!
Ik geloof niet dat Remco geen kennis heeft over de Islam, anders zou hij hier niet zijn. Remco geeft zijn mening op een (felle) manier, die hier niet altijd gewaardeerd wordt. ik vind het juist goed dat iemand hier zo voor z'n idee�n uitkomt.  

Wassalaam

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
lika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 60
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 14:54
In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Salaam allemaal,


En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen -> hier komen we weer op de vertaling, een khimaar is geen hoofddoek, maar een bedekking, dus een bedekking over de boezem. Jij (umm Umarah)�hebt trouwens "schoonheid" vertaalt, maar kan dit niet ook als "sieraad" vertaald worden?


<SPAN class=bold>Even tegen M'med: Er staat dus niets in de Koran over een hoofddoek, alleen over een khimaar. (hoe je dat vertaalt daar wordt over getwist, naar mijn mening bedekking). en er staat niets in de koran over hoofdbedekking, en dat alleen je gezicht en handen zichtbaar mogen zijn, die staan in Hadith. </SPAN>


Nog wat: Waarom zou remco geen uitspraken mogen doen over de Koran? Dat is gewoon achterlijk, iedereen heeft vrijheid van meningsuitting, kennis of niet,<SPAN class=bold>Umm Umarah!</SPAN>Ik geloof niet dat Remco geen kennis heeft over de Islam, anders zou hij hier niet zijn. Remco geeft zijn mening op een (felle) manier, die hier niet altijd gewaardeerd wordt. ik vind het juist goed dat iemand hier zo voor z'n idee�n uitkomt.


Wassalaam




Kben in de war eerst zeg je 'hoofdoeken over haar boezem laten hangen' wat bij mij dus betekend dat je de doek op uw hoofd doet tot over uw boezem laat hangen niet soms. Ben ik juist
En dan Khimaar is geen hoofddoek maar een bedekking over de boezem.

ben in de war

Beslema

Allah ie kibil na min salaat na wa sajaam na.
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 15:00

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu Broeders en Zusters,

de Lezer zij Gegroet.


Ik wil inshaAllah gelijk �ter zake� komen.

Je zegt: �En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen -> hier komen we weer op de vertaling, een khimaar is geen hoofddoek, maar een bedekking, dus een bedekking over de boezem. Jij (umm Umarah) hebt trouwens "schoonheid" vertaalt, maar kan dit niet ook als "sieraad" vertaald worden

Zodra je iets vanuit het Arabisch naar een andere taal gaat vertalen gaat, valt er heel wat weg. Daarom is het in ons belang het Arabisch te leren, de taal van de Quraan, en de taal van de Profeet Mohamed vrede zij met hem, wat iemand hiervoor ook al aangaf.
Wij kunnen de Quraan vertalen en interpreteren zoals we willen, maar we moeten onthouden dat wij maar zwakke schepselen van Allah swt zijn, en wij over een zeer geringe hoeveelheid kennis bezitten. Dan vraag jij je af, wat moeten wij doen? We spreken de taal van de Quraan niet, en we begrijpen deze ook niet, hoe moeten we weten wat er wordt bedoeld met een bepaalde ayaa uit de Quraan? Heel simpel! Laten we eerst kijken naar wat Allah swt heeft gezegd:

Allah swt zegt: "Vraag Ahloedh-Dhikr (de bezitters van kennis) indien jullie het niet weten."  (Soerat AlAnbiyaa ayaa 7)

Allaah Ta'ala zegt: "O jullie die geloven gehoorzaam Allaah en gehoorzaam de Boodschapper en degenen onder jullie die het gezag in handen hebben..." (An-Nisaa: 59)

Shaychoel-Islaam Ibn Taymiyyah zegt in zijn Fataawa (een islamitische beoordeling/uitspraak van geleerden over bepaalde zaken) deel 28 blz. 170 (over dit Vers): "Degene die het gezag in handen hebben: de bezitters van gezag, zij zijn degene die de mensen bevelen. En hiertoe behoren de bezitters van macht en kracht en de bezitters van preek en kennis. Daarom zijn de mensen die het gezag in handen hebben van twee groepen: de Geleerden en de Heersers. Wanneer zij goed zijn dan zijn de mensen dat ook, en wanneer zij corrupt zijn dan zijn de mensen dat ook. 

Shaych al-Iemaam Mohammed Ibn Saalih al-'Uthaimien zegt in zijn boek 'De kennis' (blz. 17): "Voorwaar, de bezitters van kennis zijn ��n van de twee groepen van degenen die het gezag in handen hebben, en zij zijn van degenen jegens wie Allaah ons gehoorzaamheid heeft bevolen, zoals in Zijn Uitspraak: "O jullie die geloven gehoorzaam Allaah en gehoorzaam de Boodschapper en degenen onder jullie die het gezag in handen hebben..." Want voorwaar, de machthebbers in dit Vers omvatten de leidinggevenden van de Heersers, Regeringsleiders, Geleerden en de Studenten van de Kennis."  

Je zegt ook: �
Even tegen M'med: Er staat dus niets in de Koran over een hoofddoek, alleen over een khimaar. (hoe je dat vertaalt daar wordt over getwist, naar mijn mening bedekking). en er staat niets in de koran over hoofdbedekking, en dat alleen je gezicht en handen zichtbaar mogen zijn, die staan in Hadith.

Daarom is het dus in ons belang om niet zo snel fataawa te geven, maar dit over te laten aan grote geleerden, aangezien wij maar een zeer geringe hoeveelheid kennis bevatten. Je hebt gelijk over dat er nergens LETTERLIJK in de Quraan staat dat we de hijaab moeten dragen, maar als we gaan kijken naar de Soennah en de Fataawa en de Tafsier (Quraanuitleg) van de geleerden over deze ayaa, dan weten we genoeg over hoe we onze hijaab moeten dragen.

Wamina alnnasi man yujadilu fee Allahi bighayri 3ilmin wayattabi3u kulla shaytanin mareedin� (soerat al-Hadj ayaa 3)
(
En onder de mensen zijn er sommigen, die over Allah redetwisten zonder kennis en elke opstandige Satan volgen)

Als we gaan kijken naar wat ik hierboven vertelde kunnen we opmerken dat wij naar geleerden moeten luisteren omdat wij gewoonweg niet genoeg kennis bezitten om zelf fataawa te geven over zulke zaken.

�En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen�� (soerat an-Noer:31)

Het woord �goemoer� (meervoud van gimaar) in deze aya verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. De geachte moefaser (degene die de Quraan uitlegt) Al-Qurtoebi legt uit: �Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met al-gimaar, waarbij zij de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de Christenen. Toen beval Allah soub7ana wa Ta3alaa hen die delen te bedekken met de gimaar.�

Ik wil het afsluiten met een laatste ayaa uit de Quraan, namelijk:
Zeg, (O Mohamed tegen de mensheid): Als jullie (werkelijk) van Allah houden, volg mij dan (d.i. accepteer het Islamitische monotheisme, volg de Quraan en de Soennah). Allah zal van jullie houden, en jullie zonden vergeven. En Allah is vaak Vergevend, meest Genadevol.� (soerat al-Imraan:31)

Je zegt ook: �Nog wat: Waarom zou remco geen uitspraken mogen doen over de Koran? Dat is gewoon achterlijk, iedereen heeft vrijheid van meningsuitting, kennis of niet,Umm Umarah!
Ik geloof niet dat Remco geen kennis heeft over de Islam, anders zou hij hier niet zijn. Remco geeft zijn mening op een (felle) manier, die hier niet altijd gewaardeerd wordt. ik vind het juist goed dat iemand hier zo voor z'n idee�n uitkomt.

Nederland is een vrij land, daar heb je helemaal gelijk in. Remco heeft het recht om te zeggen wat hij wil op het forum, indien dit in overeenstemming is met het beleid dat islaammail.com hier voert.

Er is hier iemand die vraagt naar het ISLAMITISCHE OORDEEL betreffende het dragen van de hijaab (de hoofddoek). Ik ben het helemaal met Umm Umarah eens dat zij zegt dat hij daar geen uitspraak over mag (ik heb het over "mogen" bekeken vanuit het ISLAMITISCH perspectief, aangezien Allah swt zegt in een hadith Qudsi "en hij die in Allah en de Dag des Oordeels gelooft behoort het goede te spreken of te zwijgen") doen, omdat hij de kennis niet heeft. (blijkbaar, als we gaan kijken naar zijn uitspraak, die nergens op gebasseerd is, omdat hij helemaal geen Daliel (bewijs) geeft authentieke hadith en ayaa die zijn oordeel bevestigen, of was het een �mening�, dat zou veel verklaren namelijk.

En hij die in Allah en de Dag des Oordeels gelooft, behoort het goede te spreken of te zwijgen.

Oh ja, ik vergeet bijna 1 ding, je zegt:"vind het juist goed dat iemand hier zo voor z'n idee�n uitkomt."
Dat doen wij allemaal toch? Wie zijn wij dan om dat recht van Remco te ontnemen? Ik denk dat dit gewoon een groot misverstand is, en misverstanden zijn er om uit de weg te ruimen!!!

Fi Amanilahi,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
Umm `Aqeelah

P.S. Love y�all for the sake of Allah swt!!!!

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 17:07
In eerste instantie geplaatst door lika

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Salaam allemaal,


En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen -> hier komen we weer op de vertaling, een khimaar is geen hoofddoek, maar een bedekking, dus een bedekking over de boezem. Jij (umm Umarah) hebt trouwens "schoonheid" vertaalt, maar kan dit niet ook als "sieraad" vertaald worden?


<SPAN class=bold>Even tegen M'med: Er staat dus niets in de Koran over een hoofddoek, alleen over een khimaar. (hoe je dat vertaalt daar wordt over getwist, naar mijn mening bedekking). en er staat niets in de koran over hoofdbedekking, en dat alleen je gezicht en handen zichtbaar mogen zijn, die staan in Hadith. </SPAN>


Nog wat: Waarom zou remco geen uitspraken mogen doen over de Koran? Dat is gewoon achterlijk, iedereen heeft vrijheid van meningsuitting, kennis of niet,<SPAN class=bold>Umm Umarah!</SPAN>Ik geloof niet dat Remco geen kennis heeft over de Islam, anders zou hij hier niet zijn. Remco geeft zijn mening op een (felle) manier, die hier niet altijd gewaardeerd wordt. ik vind het juist goed dat iemand hier zo voor z'n idee�n uitkomt.  


Wassalaam




Kben in de war eerst zeg je 'hoofdoeken over haar boezem laten hangen' wat bij mij dus betekend dat je de doek op uw hoofd doet tot over uw boezem laat hangen niet soms. Ben ik juist
En dan Khimaar is geen hoofddoek maar een bedekking over de boezem.

ben in de war

Beslema

Allah ie kibil na min salaat na wa sajaam na.

Kijk even naar de post van Umm Umarah, dan zie je dat ik van hem overgenomen heb en uitgelegd heb. dus niet mijn eigen woorden, maar volgens Umm Umarah een vertaling van de Koran. Ik hoop dat je verwarring weg is.

Wassalaam

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 17:37

A Selam oe Ale'ykoem,

"En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden en hun sieraad niet tonen, behalve wat zichtbaar is. En laten zij hun sluiers over hun boezems trekken en hun sieraad niet vertonen behalve aan hun echtgenoten, hun vaders, de vaders van hun echtgenoten, hun zoons, de zoons van hun echtgenoten, hun broers, de zoons van hun broers, de zoons van hun zusters, bedienden die zonder aandrift zijn of de kinderen die geen oog hebben voor de naaktheid van vrouwen". (Soerat an-Noer 24:31)

Wat hier als "sieraad" vertaald wordt, betekend in eerste instantie tooi, sieraad of versiering. De traditionele visie is dat het niet alleen slaat op "toegevoegde schoonheid", maar vooral op de natuurlijke charme die vrouwen sexueel aantrekkelijk maakt (verleidelijkheid).

"O Profeet, zeg tegen uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen van de gelovigen dat zij hun omslagdoeken om zich heen doen, zodat zij gekend worden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevend en Barmhartig". (Soerat al-Ahzaab 33:59)

Het is noodzakelijk om iets verder in te gaan op de historische achtergrond van dit voorschrift en de Arabische termen die gebruikt worden. Terwijl er in Soerat an-Noer (24:31) sprake was van een sluier, in het Arabisch chimaar, wordt in Soerat al-Ahzaab (33:59) een ander woord gebruikt, namelijk djilaab, dat wijst op een grotere omslagdoek, die hoofd, schouders en een deel van de romp bedekte.

De bedoeling van de sluier wordt duidelijk als we de gangbare kleding van de Arabische vrouwen in de tijd van de profeet (vzmh) in gedachten houden: zij droegen een lange jurk, of tuniek, met een diepe opening aan de voorkant, zodat zij gemakkelijk haar baby kon voeden. Op haar hoofd droeg ze een chimaar, een sluier die haar hoofdhaar bedekte en langs de rug afhing. De instructie in de Qora'an was nu om de sluier, die zij toch al droeg, te gebruiken om de anders gemakkelijk zichtbare borsten te bedekken.

Aan de instructie met betrekking tot de djilaab (omslagdoek) was een bijzondere situatie vooraf gegaan: toen de jonge moslimgemeenschap uit Mekka zich in Medina gevestigd had, begon het voor te komen dat de vrouwen van de immigranten, onbekenden in die gemeenschap, door sommige inwoners van de stad werden aangezien voor slavinnen en lastig werden gevallen op straat. In antwoord daarop kwam de openbaring over de djilaab. Door het dragen van dit niet algemene kledingstuk konden Moslimvrouwen zichzelf kenmerken. In de Qora'an wordt dus tegen de Moslimvrouwen gezegd dat zij zich kenbaar moeten maken als respectabele vrouwen en als individuele persoonlijkheden door zich te kleden op een manier die elke schijn van uitdagendheid mist, om zo zichzelf te beschermen tegen ongewenste aandacht en ongeoorloofde intimiteiten.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2004 om 06:51

Hey Leyla,

De traditionele visie is niet perse de juiste visie, ik denk dat je deze visie uit Hadith gehaald hebt? En nog 1 vraagje: kun jij mij zeggen hoe Soerat al-Ahzaab (33:59) gaat? Ik ken hem niet uit mijn hoofd.. en als ik hem weet dan kan ik een goede reactie erover plaatsen  Verder zijn de laatste 2 stukken gebaseerd op Hadith, nietwaar? Maar het ging enkel en alleen over de Koran.., hier kom ik ook even op je laatste stuk terug:

"In de Qora'an wordt dus tegen de Moslimvrouwen gezegd dat zij zich kenbaar moeten maken als respectabele vrouwen en als individuele persoonlijkheden door zich te kleden op een manier die elke schijn van uitdagendheid mist, om zo zichzelf te beschermen tegen ongewenste aandacht en ongeoorloofde intimiteiten."

Dit is jou conclusie, omdat jij de traditionele visie hanteerd, die gebaseerd is op Hadith (toch?) wat ik wil zeggen is: jij baseerd jou visie op Hadith, en maar gedeeltelijk op versies van de Koran, die je naar jou visie vertaald, dmv Hadith.

Wassalaam aleikoem

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Mouna Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mouna Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2004 om 15:46

Dus een conclussie van dit alles.........een hoofddoek hoort.

Ik heb vandaag een boekje van Aboe Seyfullah gelezen titel Basis kennis Islam

Daar staat het ook in.

De spijt van de mensen. (Op de dag des oordeels)

Niet alleen de ongelovigen zullen veel spijt hebben maar ook moslims die niet met hun godsdienst bezig zijn geweest willen zichzelf verbeteren als het te laat is. Veel moslims zullen bijvoorbeeld spijt hebben van de volgende dingen.

 

-Dat ze niet op hun gebeden hebben gelet.

-Dat ze niet hebben gevast zoals het hoort.

-Dat ze dingen hebben gedaan die ongelovigen doen.

-DAT ZE GEEN HOOFDDOEK HEBBEN GEDRAGEN.

Dat is in mij ogen genoeg bewijs als het in een boek staat. Toch of heb ik het mis Dus ik begrijp de drukte niet over wel of niet hoofddoek. Maak geen eigen geloof van de islam dat haalt het in mijn ogen alleen omlaag.

 

Ma3a Salama....

 

In naam van Allah
De Barmhartige
De Genadevolle
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2004 om 13:24

Remco:
De Hoofddoek is VERPLICHT, dat is een feit, ondanks het feit dat jij het er niet mee eens bent. Denk je nou echt dat er zoveel mensen een Hoofddoek dragen zonder dit kritisch te hebben beschouwd en bekeken? We volgen niet (alleen) de meerderheid, we volgen ons verstand en de Quraan en de Soennah.

De Hoofddoek staat 2 keer vermeld in de Quraan, er staat niet precies vermeld hoe men deze moet dragen, maar dat wordt wel vermeld in de SAHIEH AHADITH (AUTHENTIEKE OVERLEVERINGEN).
Nogmaals,
wij moslims behoren de Quraan EN de Soennah te volgen, ik volg de Quraan en de Soennah voor zover ik in staat ben Alhamdolilah, ik draag een hijaab omdat ik ervan overtuigd ben dat Allah swt dat zo bedoeld in Soerat an-Noer en al-Ahzaab.
De twee meest betrouwbare boeken na de Quraan zijn de bundels van Moeslim en Boekharie (authentieke Hadith) En als we naar die gaan kijken, en naar de tafsier (Quraanuitleg) van geleerden, en vervolgens het advies dat Allah swt ons geeft in de Quraan opvolgen, namelijk:

"Vraag Ahloedh-Dhikr (de bezitters van kennis) indien jullie het niet weten."  (Soerat AlAnbiyaa ayaa 7)

"O jullie die geloven gehoorzaam Allaah en gehoorzaam de Boodschapper en degenen onder jullie die het gezag in handen hebben..." (An-Nisaa ayaa 59)

~**~*~*~*~**~

Je hebt gelijk Remco, iedereen moet voor zichzelf bepalen of men er een wil dragen of niet. Allah swt heeft de mens geschapen met een vrije wil. Wie van ons probeert iemand te dwingen een hoofddoek te dragen, iemand proberen te OVERTUIGEN is iets geheel anders. Dit doen we vanwege vantwoordelijkheidsbesef jegens onze Broeders en Zusters. Wij houden van elkaar, we wensen het beste voor elkaar, en het beste bereik je niet in staat der Onwetendheid, en daarom informeren we elkaar, en delen we onze geringe hoeveelheid kennis met elkaar.
(Ik denk dat ik dan namens ons allen mag spreken oua Allahoe a3lam)

Ik laat het hierbij inshaAllah,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah

P.S DOE DOE3AA VOOR ME DAT IK HET DIT SCHOOLJAAR GA HALEN INSHAALLAH!!!!!! DON'T FORGET YOUR SISTER IN RELIGION!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2004 om 14:42

Assalamu alaikum,

de discussie begon met de vraag of in de koran een plicht op het dragen van een hoofddoek te vinden was. Ik denk dat een goede conclusie zou zijn dat dat in de koran niet te vinden is, maar wel in de ahadith. Als men de koran uitlegt met behulp van de ahadith, tafsier bi'l ma'thur, kom je tot de conclusie dat de hoofdoek verplicht is. Als je deze vorm van tafsier (uitleg) niet onderschrijft kom je niet tot die conclusie.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2004 om 15:31

Assalamoe alykoem,

de Koran is zeker compleet, de uitspraken van de profeet zijn de uitleg daarvan. het is onmogelijk dat Allah een boek zal neerzenden zonder een boodschapper die dat boek uitlegt. wat sommige mensen doen, en dat is zeker verkeerd, ze proberen de koran zelf met hun verstand interpreten. de koran lezen zonder uitleg is zelfde als je een boek leest in het donker.

en amier probeer neit de islam in tween te splitsen, een islam met alleen koran, de andere met koran en ahadith,

in de Koran staat zeker dat hidjaab verplicht is, ik zal inshAllah nog die verzen zoeken. 

wassalaam 

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2004 om 16:39
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

en amier probeer neit de islam in tween te splitsen, een islam met alleen koran, de andere met koran en ahadith,

Salaam,

beste broeder, in de islamitische traditie worden verschillende soorten tafsier onderscheiden, dwz verschillende methodes om tot interpretatie te komen. De tafsier bi'l ma'thur is er 1 van; het uitleggen van de koran met in de eerste plaats behulp van de ahadith en de koran zelf. Verder is er ook nog de tafsier bi'l ray waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van de ratio en ijtihaad (zelfstandige oordeelsvorming door geleerden. Er zijn nog meerdere methodes voor tafsier, zoals de symbolische (bijvoorbeeld in de mystiek), taalkundige, wetenschappelijke etc. Morgen ga daar insha Allah verder op in, hier is alvast een interessante link.

http://www.muhammad.net/quran/ulumulQuran/007.htm

Wassalam en welterusten,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 05:54

Assalamoe alykoem,

ik begrijp wat je bedoelt, broeder Amier,

tafsier bilma'thur is nr 1, pas als een geleerde (dus niet zomaar iemand) dat niet kan toepassen, doet hij alijtihaad, maar meestal is tafsier alma'thur genoeg. je hebt ook nog al qiyaas, die komt voor ijtihaad. dat wil zeggen dat een geleerde (niet zomaar iemand) een oordeel maakt met behulp van vergelijkingen.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 06:21

A selaam oe Ale' ykoem,

De Moslimvrouw draagt een hijaab als zij het huis verlaat, omdat dit een specifiek islamitisch kledingstuk is, waarvan de vorm duidelijk in de Qora' an en Hadith beschreven is.

" En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen". (Soerat An-Noer 24:31)

Dat uit de Qora' an alleen niet duidelijk is hoe de hijaab precies gedragen moet worden is nogal logisch, omddat wij zowel de Qora' an als de Soenna van de Profeet (vzmh) volgen.

Een Moslima die door haar geloof geleid wordt, draagt de Hijaab niet omdat het een gewoonte of traditie is, die zij van haar moeder geerfd heeft bijvoorbeeld, zoals sommige mensen omschrijven, zonder bewijs of logica. Een Moslima draagt de hijaab op basis van haar geloof, omdat het een bevel van Allah (swt) is, om haar karakter te kunnen onderscheiden. Zodoende accepteer zij het graag met sterke overtuiging, zoals de vrouwen van de Moehadjiroen en de Ansar het op de dag dat Allah (swt) Zijn duidelijke bevel accepteerden. Volgens een hadith die door Boechaari overgeleverd is, zei Aicha (ra):

"Moge Allah de vrouwen van de Moehadjiroen genadig zijn. Toen Allah (swt) openbaarde (soera 24:31) scheurden zij de gordijnen aan stukken en bedekten hun hoofden en gezichten mee".

Safiyyah bint Shaybah zei:

"Toen wij bij Aicha (ra) waren, hadden wij het over de vrouwen van de Qoeraysj en hun deugden. Aicha (ra) zei: "De vrouwen van de Qoeraysj zijn goed, maar bij Allah (swt) ik heb nooit betere vrouwen gezien of vrouwen die zich beter aan het Boek van Allah (swt) hielden, dan de vrouwen van de Ansar. Toen Soerat An-Noer geopenbaard werd gingen hun mannen naar hen toe en reciteerden de woorden die Allah (swt) geopenbaard had. Iedere man reciteerde het voor zijn vrouw, zijn dochter, zijn zuster en de andere vrouwelijke verwanten. Elke vrouw van hen stond op, nam de gordijnen die ter versiering hingen en wikkelde het om zichzelf heen uit geloof en datgene wat Allah (swt) geopenbaard had. Zij verschenen achter de boodschapper van Allah". (Sahih Boechaari, 8/489-90)

Verplichting van de Hijaab: Qora' an en Hadith dus!

Wa Ale' ykoem a Selaam

 

 

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 12:13

Even tegen leyla, jij reciteerde dit stuk uit de Koran:

" En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen". (Soerat An-Noer 24:31)

Hier kom je weer op het woord Khimaar: er staat in de Koran Khimaar, wat bedekking betekend, maar wat vertaald wordt als hoofddoek. In de Koran zelf wordt dat dus niet gezegt.

Wassalaam aleikoem

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 14:21

In eerste instantie geplaatst door Remco

In de Koran staan verschillende verzen die gaan over de kledingvoorschriften voor de vrouw. Deze verzen geven een redelijk duidelijke beschrijving van wat en hoe dat dan bedekt dient te worden. In geen van deze verzen staat het woord hoofddoek en staat er dat het hoofd bedekt moet worden. Er staat dat het sieraad (schaamstreek) en de boezem bedekt dienen te worden. De hoofddoek zoals we die nu kennen staat er dus niet.

Beste Remco,

Even een correctie op het bovenstaande:

Wat hier als "sieraad" (arabisch: zinatuhunna) vertaald wordt, betekend in eerste instantie tooi, sieraad of versiering. De traditionele visie is dat het niet alleen slaat op "toegevoegde schoonheid", maar vooral op de natuurlijke charme die vrouwen sexueel aantrekkelijk maakt (verleidelijkheid).

Verder nog een opmerking over het "niet compleet zijn" van de Qora'an:

Voor wie de Qora'an als Goddelijke openbaring aanvaardt, kan het geen toeval zijn dat er veel in wordt opengelaten. Integendeel, het duidt erop dat de goddelijke Auteur actief denkwerk van ons vraagt. De Qora'an dient daarom als leidraad voor compleet en harmonisch mens zijn in harmonie met God gezien te worden. De profetische boodschap van Mohammed (vzmh) dient daarnaast als verrijking, aanvulling en uitleg op beschouwt te worden.

Geloof is niet plaats en tijd gebonden. Natuurlijk, het feit dat de profeet Mohammed (vzmh) op een kameel reed en een tulband op zijn hoofd droeg, wil niet zeggen dat van elke Moslim wordt verwacht dat zij op kamelen rijden en tulbanden dragen. Bij de voorgeschreven kleding van de Moslimvrouw gaat het echter om de principi�le facetten. Deze facetten breken door tijd en plaats heen.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 14:24
In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Hier kom je weer op het woord Khimaar: er staat in de Koran Khimaar, wat bedekking betekend, maar wat vertaald wordt als hoofddoek. In de Koran zelf wordt dat dus niet gezegt.

Wassalaam aleikoem

A selam oe Ale'ykoem Rahima,

Klopt, vandaar dat ik ook aanhaal dat de uitleg in de ahadieth staat. Ik beaam wel degelijk dat in de Qora'an alleen geen heldere uitleg staat wat betreft de "correcte" hijaab. Daar hebben we de ahadieth voor nodig.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 14:27

Waarom geeft een christen aan dat de quran niet klopt, dat vrouwen geen hoofddoek hoeven te dragen, en dit terwijl duidelijk in zijn boek (de bijbel) staat dat een vrouw haar hoofd schande aandoet als haar hoofd niet bedekt is.

5 maar iedere vrouw die blootshoofds bidt of profeteert doet haar hoofd schande aan; want het is evengoed alsof haar haren afgesneden waren.


6 Immers, als een vrouw zich niet dekt, dat zij zich late scheren! Is het schandelijk voor een vrouw kort haar te dragen of kaalgeschoren te zijn, dat zij dan het hoofd bedekke!

Ik vind het vreemd!
Je zal er wel een mooi antwoord op hebben, en met alle mogelijke leugens een uitleg aan proberen te geven.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 15:54
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Waarom geeft een christen aan dat de quran niet klopt, dat vrouwen geen hoofddoek hoeven te dragen, en dit terwijl duidelijk in zijn boek (de bijbel) staat dat een vrouw haar hoofd schande aandoet als haar hoofd niet bedekt is.

5 maar iedere vrouw die blootshoofds bidt of profeteert doet haar hoofd schande aan; want het is evengoed alsof haar haren afgesneden waren.


6 Immers, als een vrouw zich niet dekt, dat zij zich late scheren! Is het schandelijk voor een vrouw kort haar te dragen of kaalgeschoren te zijn, dat zij dan het hoofd bedekke!

Ik vind het vreemd!
Je zal er wel een mooi antwoord op hebben, en met alle mogelijke leugens een uitleg aan proberen te geven.

Assalamu alaikum,

broeder, de discussie ging in eerste instantie niet of vrouwen verplicht zijn een hoofddoek te dragen of niet, maar of dat uit de koran af te leiden is. We komen steeds op hetzelfde uit: niet uit de koran alleen, wel uit de ahadith. Dat is ook wat Remco zegt, dus een verwijzing naar de bijbel is hier niet echt op zijn plaats lijkt mij. Ook wil ik zeggen dat ik Remco nog nooit op een leugen heb kunnen betrappen, dus dat je dit zomaar op het forum zet vind ik nogal onbeschoft en komt de discussie echt niet ten goede. Laten we het met z'n allen netjes proberen te houden.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Mouna Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mouna Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 03:06

In eerste instantie geplaatst door Remco

Dat is geen Bewijs, je eigen overtuiging van of het wel of niet moet is het bewijs of het wel of niet moet. Waarom doe je iets als je er niet achter staat, als je niet inziet waarom het moet.

En hoe kan een levend persoon in een boekje weten dat de mensen die zich niet aan de Islam houden en die geen hoofddoekje dragen spijt zullen krijgen op de dag des oordeels. Hij leeft dus hij kan het niet weten, klaar.

Iedereen moet denk ik voor zichzelf uitmaken of het wel of niet moet, en een keuze maken waar je achter staat. Al kies je er dan voor om in 40 lagen dikke wollen burka's te lopen, zolang het je eigen keus is, is het best. Maar het moet dan ook goed zijn als iemand er voor kiest om geen hoofddoek te dragen. In de Koran staat het niet (in een van de 3 vertalingen staat het wel, maar ik geloof dan in de anderen waar ook nog een uitleg en onderbouwing bij staat), en aangezien de Koran de basis is is dat het belangrijkst.

mvg. Remco

 

Niets moet........zoiezo als je iets niet uit je hart wilt doen dan kan je net zo goed niet bidden en ook net zo goed geen hoofddoek dragen. Toch......

Je kan je hele leven bidden, hoofddoek drgen enz enz maar als het altijd tegen je zin is geweest en je voelde je niet gelukkig het kwam niet uit je hart........volgens mij ben je dan geen moslim tog???

Mouhim ik doe niets wat niet uit me hart komt. Liefde voor Allah moet uit je hart komen dan kan je pas de islam goed praktiseren

 

Ma3a Salama

In naam van Allah
De Barmhartige
De Genadevolle
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.