Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenhet verhaal van Bahira maar dan anders...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Onderwerp: het verhaal van Bahira maar dan anders...
    Geplaatst op: 28 juni 2004 om 13:28

Assalamu alaikum,

dit is niet een verhaal met een moraal, maar misschien toch weer wel. Ik had dit artikel al een hele tijd op mijn computer staan, en het leek me wel leuk die hier te posten. Veel leesplezier.

De list van de monnik

Berthold van Maris


SYRISCHE LEGENDE GEEFT EIGEN DRAAI AAN VERHALEN OVER MOHAMMED


De monnik Bahira gaf de jonge Mohammed handige tips om de Arabieren te bekeren, aldus de Syrisch-christelijke versie van de Bahira-legende. De Koran zou door Bahira zijn geschreven.


De legende over de ontmoeting van de profeeet Mohammed met de christelijke monnik Sergius Bahira was in de middeleeuwen erg populair in Europa. Bahira zou Mohammed de islam hebben ingefluisterd - meestal wordt de monnik voorgesteld als een ketter. De monnik zou zijn afgewezen voor het bisschopsambt en wilde zich wreken.


``Je komt dat motief tegen in honderden middeleeuwse teksten'', zegt Arabiste Barbara Roggema, werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen. ``De boodschap is duidelijk: de islam is een christelijke ketterij. Maar de legende komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten en had daar een andere betekenis. Zowel de moslims als de christenen hadden daar hun eigen versie van het verhaal.''


Roggema heeft zich de afgelopen jaren over tientallen Syrische en Arabische manuscripten gebogen om de Syrisch-christelijke versie van de legende in kaart te brengen. De manuscripten zijn van de vijftiende eeuw en later, maar de legende zelfs is waarschijnlijk al in de negende eeuw ontstaan. Ze heeft vier verschillende versies kunnen destilleren, twee in het Arabisch en twee in het Syrisch, en bereidt nu een kritische teksteditie voor, met vertaling en interpretatie, die eind 2002 zal uitkomen.


``Alle moslims kennen het verhaal van de monnik'', zegt Roggema. ``Het staat in de allerbekendste biografie van Mohammed, die van Ibn Ishaq. Mohammed ontmoet daarin als twaalfjarige jongen een christelijke monnik, die voorspelt dat hij een profeet zal worden. De monnik ziet hoe de takken van een boom zich over de jongen heenbuigen om hem schaduw te geven, en op de rug van de jongen ontwaart hij het zegel van het profeetschap. In de islamitische traditie wordt Mohammed beschouwd als de laatste profeet, hij wordt daarom Het Zegel Der Profeten genoemd.''


slimme jongeman
Onder de christelijke groepen in het Midden-Oosten (de Melkieten, de Jacobieten en de Nestorianen) circuleerde dit verhaal in een andere vorm. In de langste, meest uitgewerkte versie van de legende is Mohammed een slimme en welbespraakte jongeman als hij, ergens in de woestijn, de monnik Bahira ontmoet. Bahira ziet dat er een wolk boven de jongen zweeft en vertelt hem dat hij is voorbestemd om `de voorspelling van de Zonen van Isma�l' (uit het bijbelboek Genesis) in vervulling te brengen. Hoe weet u dat, vraagt de jongeman. Bahira antwoordt dat God hem dat in een visioen heeft laten weten. Mohammed wil dan weten wie God is en zo ontstaat er een gesprek waarin de monnik hem stap voor stap inwijdt in de basisbeginselen van het christendom.

Mohammed bekeert zich tot het monothe�sme en hij wil het nieuwe geloof ook onder zijn mensen verkondigen. Hij vraagt de monnik hoe hij de Arabieren, die gewend zijn om stenen en hemellichamen te aanbidden, kan winnen voor het geloof in ��n God. Bahira bedenkt een list: hij zal een wonder in sc�ne zetten. Hij zal een boek schrijven, dat op de hoorns van een koe doen en naar de Mohammed sturen. Mohammed moet dan tegen zijn mensen zeggen dat God hem het boek gezonden heeft. Het plan slaagt, de Arabieren zien er een wonder in en bekeren zich tot ��n God.


``Een boek op de hoorns van een koe, dat klinkt voor ons heel raar'', zegt Roggema. ``Maar het is natuurlijk een verwijzing naar het tweede hoofdstuk van de koran, dat `de koe' heet. In de vroegste niet-islamitische teksten over de islam wordt vaker verwezen naar 'het boek van de koe'. Wat dat precies is, weten we niet. Het zou erop kunnen wijzen dat het `hoofdstuk van de koe' ook circuleerde als een op zichzelf staande tekst. Dat ligt natuurlijk heel gevoelig voor moslims, want zij gaan ervan uit dat er maar ��n, onveranderlijke versie van de koran is overgeleverd.''


De truc met het boek blijkt te werken: de Arabieren bekeren zich tot het monothe�sme. Maar Mohammed merkt daarna dat ze voortdurend terugvallen in de oude polythe�stische gebruiken. Hij gaat terug naar Bahira en vraagt hem om raad. De monnik kiest voor een pragmatische benadering, hij past de leer en de voorschriften waar nodig aan. De manier waarop dat gebeurt, weerspiegelt de theologische discussies van die tijd.


te lichamelijk
De christenen geloofden in de menswording van Christus en in het bestaan van een goddelijke drie�enheid (`de Vader, de Zoon en de Heilige Geest'). De moslims hadden een veel abstracter beeld van God. Zij vonden het christelijke godsbeeld te lichamelijk. In de Syrisch-christelijke legende doet Bahira aanvankelijk heel erg zijn best om Mohammed in te wijden in het mysterie van de drie�enheid. Alle rituele handelingen die hij hem leert, zijn opgebouwd uit drie deelhandelingen, die symbolisch naar de drie�enheid verwijzen. Het bidden bestaat bijvoorbeeld uit: gaan zitten, vooroverbuigen en weer opstaan. Bahira leert Mohammed ook de befaamde openingsformule van de koran: `in naam van God, de Erbarmer, de Barmhartige' en legt uit dat de drie delen van deze formule verwijzen naar de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.


Al snel blijkt dat de Arabieren het mysterie van de drie�enheid niet kunnen bevatten. Bahara besluit daarom, heel pragmatisch, om zijn beschrijving van God aan te passen. Hij beschrijft God als ondoordringbaar, ondeelbaar, niet-horend en niet-ziend, zoals in de koran ook gebeurt. Door God zo `als een steen' te beschrijven, zou het monothe�sme voor de Arabieren gemakkelijker te accepteren zijn. Ze waren immers gewend om stenen te aanbidden.


De monnik past nog meer dingen aan. De Arabieren hebben er moeite mee om naar het Oosten te bidden, zoals de christenen doen. Ze bidden liever in de richting van Mekka, naar de Zwarte Steen, die ze van oudsher al aanbidden. Dus verandert de monnik de bidrichting. En het aantal gebeden, vijftig per dag, wordt op verzoek van Mohammed teruggebracht tot het praktisch haalbare aantal van vijf per dag.

``Die veranderingen zijn op zichzelf historisch'', zegt Roggema. ``Ze worden in de islamitische traditie ook genoemd. Mohammed reist naar de hemel en hoort van God dat moslims vijftig keer per dag moeten bidden. Daarna raadt Mozes hem aan om bij God te vragen om een vermindering tot vijf keer per dag. Ook is het historisch dat de Arabieren al v��r de komst van de islam de Zwarte Steen van Mekka aanbaden. De christenen gaven een eigen draai aan de islamitische traditie. Het idee is: Bahira probeert de Arabieren tot het christendom te bekeren, maar het lukt maar half, want hij moet voortdurend concessies doen, rekening houden met bestaande Arabische gebruiken.''


In de negende eeuw waren de christelijke groepen die in het Midden-Oosten onder islamitische heerschappij leefden nog zeer omvangrijk. Roggema: ``Na de Abbasidische revolutie van 750 werd Baghdad de nieuwe hoofdstad van het kalifaat. De twee eeuwen die daarop volgden, werden gekenmerkt door een grote culturele en wetenschappelijke bloei, waarbij de rol van de christenen groot was. In de negende eeuw bekeerden grote groepen zich tot de islam, maar men denkt dat de christenen in het Midden-Oosten nog een tijdlang in de meerderheid waren, of in ieder geval even groot als de moslims.''


Roggema: ``De legende zegt in wezen: de koran is een bevestiging van de christelijke leer. Dat is een opvatting die je in allerlei christelijke Arabische teksten uit die tijd terugvindt. Mohammed wordt in de legende positief gewaardeerd: hij is erin geslaagd de Arabieren te bekeren tot het geloof in ��n God. Maar tegelijkertijd wil de legende laten zien dat de islam niet meer is dan een versimpelde, verwaterde versie van het christendom. Het is g��n universele religie, maar een aangepaste religie voor Arabieren, voor mensen die nog niet rijp waren voor het christendom zelf. En daarmee zeiden de christenen ook: voor ons heeft de koran geen meerwaarde.''


Christenen en moslims dachten ook anders over de thaumatologie, het belang van wonderen. ``De christenen zeiden: Mohammed heeft geen wonderen verricht, dus hij is geen echte profeet. Want een echte profeet verricht wonderen. Maar in de islam wordt de koran zelf als het wonder gezien. Mohammed was ongeletterd, het was ondenkbaar dat hij de `onnavolgbare stijl' waarin de koran was geschreven, zelf bedacht had. Die stijl was de mooiste die er bestond en kon alleen van God afkomstig zijn. De Bahira-legende is ook daar een reactie op: die stijl was gewoon afkomstig van een christelijke monnik.''


Een ander wonder dat in de islamitische traditie genoemd wordt, is Mohammeds nachtelijke reis naar Jeruzalem. Hij zou in ��n nacht heen en weer gereisd zijn naar het Heilige Land. In de Bahira-legende wordt dit wonder, net als het wonder van de koran, gereduceerd tot een goedkope vorm van bedrog. Bahira, zelf afkomstig uit het Heilige Land, vertelt Mohammed hoe Jeruzalem eruitziet, waarna Mohammed zijn mensen in geuren en kleuren kan vertellen over een wonderbaarlijke reis naar Jeruzalem.


``De legende zegt dus: er is niets goddelijks aan de koran of de islam. Maar de christenen erkenden w�l dat er een goddelijk aandeel was in de macht die de islam in het Midden-Oosten had gekregen. Die was door God voorbestemd. Dat blijkt ook uit de visioenen die Bahira heeft, voordat hij Mohammed ontmoet. Op de Sina�-berg ziet hij enorme dierenfiguren, zoals een witte leeuw met twaalf hoorns en een panter gekleed in bloed. Die symboliseren de verschillende dynastie�n van de islam. De visioenen voorspellen dus de macht van de islam, maar laten ook zien dat die macht tijdelijk is. De visioenen eindigen met de terugkeer van Christus en de Dag des Oordeels.''


grappig
Onder de christelijke minderheden in het Midden-Oosten leeft het verhaal van Bahira nog steeds, zo heeft Roggema gemerkt. ``Een christen uit Irak zei een keer tegen me: `Vroeger op school zeiden de christelijke kinderen tegen de moslimkinderen: die religie van jullie, dat komt alleen maar van Bahira.' In Syri� heb ik voormalige moslims ontmoet die zeiden: `Weet je waar de islam vandaan komt? Het komt gewoon van een christelijke monnik vandaan.' Dat is grappig om te zien: hoe mensen dit soort verhalen nu nog aan elkaar vertellen.''


Voor haar onderzoek heeft Roggema een groot aantal archieven bezocht. ``Een belangrijk deel van de manuscripten ligt in Europa, waar die dingen al eeuwenlang verzameld worden door ori�ntalisten en rijke mensen. En natuurlijk ligt er veel in de kloosters in het Midden-Oosten. Dat is niet altijd even toegankelijk.''


Voor moslims ligt het onderwerp ook nogal gevoelig. ``Als moslims vragen waar ik me mee bezig hou, zeg ik: met de figuur van Bahira. Ze weten vaak niet dat er ook een christelijke versie van het verhaal bestaat, dus zij denken alleen aan die christelijke monnik die het profeetschap van Mohammed voorspelt. Interessant, zeggen ze dan, je houdt je dus bezig met de biografie van de profeet. Dan ga ik niet zeggen: nee, ik kijk naar de christelijke versie, waarin wordt verteld dat de koran door die monnik is geschreven.''

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 14:20

Sallam ahleikom

Amier Watwil je met deze tekst bereiken??

Dat moslims in dit onzin gaan geloven en dan afdwalen.??

Ik vind  dit hele tekst  flauwekul

 

wasalaam

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:20

Salaam aleikum Amier,

leuk om te lezen. Ik kende het hele verhaal niet. Ik leer iedere dag wel weer wat.

Hoezo moet het dan weer onzin zijn, blackshadow?  

Salaam happylady

 

Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:29

Salam oe3aleikoem,

 

Het bovenstaand verhaal van de Monnik Sergius Bahira klopt niet.

Omdat als het inderdaad zo zou zijn dan zou er in de Koran heel wat tegenstrijd te vinden zijn omdat het namelijk door een Monnik zou zijn geschreven. De koran elkarim kent geen tegenstrijd en dat is omdat de woorden van de Koran van Allah afkomstig zijn. En hij zegt zelf in de koran: Als dit boek niet van hem afkomstig zou zijn dan zou men er zeker tegenstrijd in vinden. Ik denk niet dat een mens dit zo uit zijn duim kan zuigen. En als dat wel kan dan daag ik u uit om met een soortgelijke vers te komen zoals in de koran staat. Een vers ja. Ik vraag u niet eens om een boek. Maar alleen een vers.

 

Wa salam oe3aleikoem Wa Ra7matoeALLAH

 

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:32

Salaam aleikum MrMarouan,

staat er dan dat dit waar is? Er staat duidelijk in het artikel dat het over de christelijke versie gaat. Niet alles is bedoeld om de islam aan te vallen, heb ook vertrouwen in je broeders en zusters.

Salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:38

Was het niet handiger geweest om gewoon te verwijzen?

Salaam happylady

Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:39
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum MrMarouan,

staat er dan dat dit waar is? Er staat duidelijk in het artikel dat het over de christelijke versie gaat. Niet alles is bedoeld om de islam aan te vallen, heb ook vertrouwen in je broeders en zusters.

Salaam happylady

 

Wa 3aleikoem a salam.

Ik geef ook niet aan dat iemand zegt dat het bovenstaand verhaal waar is. Ik geef alleen maar aan waarom ik denk dat het niet waar is. En ik weet dat niet alles is bedoeld om de ISLAM aan te vallen. En ik heb vertrouwen in me broeders en zusters inchaALLAH.

 

Wa salam oe3aleikoem wa Ra7matoeALLAH

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:41
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Was het niet handiger geweest om gewoon te verwijzen?

Salaam happylady

Salam oe3aleikoem

Neen ik maak het nog makkelijker.

Je hoeft de Soera niet eens op te gaan zoeken want je kan het boven lezen

 

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:51

En trouwens Soera de Koe heet zo door het verhaal van Mozes. En niet omdat er zogenaamd een KOE dit boek op zijn horens kwam brengen naar Mohammed saw.

 

67. En toen Mozes tot zijn volk zei: "Waarlijk, God gebiedt u, een koe te slachten", zegden zij: "Drijft jij de spot met ons?" Hij zei: "Ik zoek toevlucht bij God, om niet tot de onwetenden te behoren."

68. Zij zegden: "Bid voor ons tot uw Heer, opdat Hij het ons duidelijk make, wat voor een koe dit moet zijn." Hij antwoordde: "Hij zegt, dat het een koe moet zijn, noch oud, noch jong, volwassen, tussen beide in - doet nu, wat u geboden is."

69. Zij zegden: "Bid voor ons tot uw Heer, dat Hij het ons duidelijk make, welke kleur zij heeft" Hij antwoordde: "Hij zegt, dat het een gele koe is met een diepe kleur, aangenaam voor hen, die haar zien."

70. Zij zegden: "Bid voor ons tot uw Heer, dat Hij ons mededele, hoe zij is, want al zulke koeien zien er voor ons gelijk uit; en als God het wil, zullen wij juist worden geleid."

71. Hij antwoordde: "Hij zegt, dat het een koe is, die nog nooit afgericht is geweest, om de aarde te beploegen, of de akkers te bevloeien, een koe, gaaf en vlekkeloos." Zij zegden: "Nu hebt jij het precies gezegd." Toen slachtten zij haar, doch liever hadden zij het niet gedaan.

72. En toen jullie probeerden een mens te doden en daar onder elkaar over twisten, was God de onthuller van wat je verborgen hieldt.

73. Toen zegden Wij: "Treft hem (de moordenaar) voor een gedeelte van het vergrijp tegen hem (de gedode)". Aldus geeft God leven aan de doden en toont je Zijn tekenen, opdat je zult begrijpen.

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:51
Het maakt het forum alleen wel erg onoverzichtelijk en slordig...  Je hebt hierboven trouwens een Koran'knop' waar je die hele tekst ook kan terugvinden.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:57

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Het maakt het forum alleen wel erg onoverzichtelijk en slordig...  Je hebt hierboven trouwens een Koran'knop' waar je die hele tekst ook kan terugvinden.

 

Ja als iemand nou eens die koranknop gebruikte ik ben van mening dat maar weinig mensen dat doen. Ik heb het gewoon wat makkelijk gemaakt en het was niet de bedoeling om het forum slordiger te maken: hoe wil je nou een forum slordig maken met woorden die uit de koran komen

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:57
Salaam Alaikum,

Als iemand zegt dat de Qur'aan van een mens komt.
Is hij/zij dwalende en ongelovig geworden.
Echt zoiets wat de zionisten verzonnen zouden kunnen hebben
om Islam te ondermijnen.Geloof er geen snars van.

Kende dit verhaal ook niet.Wel een hadith die zegt dat een bekeerde christen opschreef wat de profeet(s.a.w.s.) hem doorgaf,totdat hij eigenwijs werd
en ging schrijven wat hij zelf wou,waarna de profeet hem wegstuurde en hij afvallig werd (weer christenlijk).

wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 16:58
In eerste instantie geplaatst door BlAcKsHaDoW15

Sallam ahleikom

Amier Watwil je met deze tekst bereiken??

Dat moslims in dit onzin gaan geloven en dan afdwalen.??

Ik vind  dit hele tekst  flauwekul

 

wasalaam

Salaam,

wat ik met deze tekst wil bereiken? Gewoon een stuk vermaak en een interessant artikel delen. Welke onzin geloven? Het gaat om een christelijke legende uit de tijd van de eerste moslims. Da's toch leuk en interessant.

Niet zo narow minded vriend.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 17:17

Salaam Alaikum Amier,

Waar het mis gaat is bij muslims die het niet kennen en voor waarheid
aanzien.

Nieuwe muslims kunnen er erg door verward raken lijkt me.
Kijk maar naar happyladdy (wa salaam happyladdy ) zij vindt
het ook gelijk interresant.Stel je eens voor dat ze gaat dwalen daardoor  .


wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 17:52
In eerste instantie geplaatst door MrMaRouaN

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Het maakt het forum alleen wel erg onoverzichtelijk en slordig...  Je hebt hierboven trouwens een Koran'knop' waar je die hele tekst ook kan terugvinden.

 

Ja als iemand nou eens die koranknop gebruikte ik ben van mening dat maar weinig mensen dat doen. Ik heb het gewoon wat makkelijk gemaakt en het was niet de bedoeling om het forum slordiger te maken: hoe wil je nou een forum slordig maken met woorden die uit de koran komen

Ik verwijs je hierbij even naar de forum regels.  Daar leggen ze uit waarom dat copy-pasten niet goed is.  Trouwens, denk je dat iedereen dat hele stuk gaat lezen?  Het is eerder een reden om er helemaal overheen te lezen.  Maar ja, niet boos bedoeld, gewoon een tip omdat je nieuw bent.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 20:01

Salam oe3aleikoem

 

Oke kim ik zal eraan denken

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2004 om 03:15

Salaam aleikum Mohamed,

bedankt dat je aan me denkt. Maar wees niet bang, zulke stukken overtuigen mij niet, hoor. Ik vind gewoon alles was met islam te maken heeft, hoe dan ook, interessant. Vandaar.

Salaam happylady

Terug naar boven
iris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2004 om 06:53

Beste mensen,

Ik heb in tijden niet zo'n interessant stuk gelezen als die het verhaal van Bahira.

Wat ik meteen zo grappig vind is dat het stuk aan alle kant door sommige mensen wordt aangevallen, en dat ze er geen goede onderbouwingen voor hebben, we hebben het hier over een onderzoek van de Universiteit Groningen waar waarschijnlijk jaren onderzoek naar verricht is, zelf studeer ik geschiedenis en als ik dit stuk lees met de voorkennis van de Islam die ik er  bij betrek, sluit ik dit verhaal zeker niet uit. Om geloof gaat het er niet om OF het waar is, maar of je het Gelooft!

Ik ga er altijd van uit, dat mensen dingen verwerpen zonder een onderzoek vooraf te verrichten uit angst. Van BlAcKsHaDoW15

zie ik hetzelfde gebeuren, waarom val je iets aan als je die aanval niet kan onderbouwen???

Ben je bang voor je ongelijk?

Over het Christendom ben ik het ook niet eens hoe het in de Bijbel allemaal staat, neem bijvoorbeeld, de eerste teksten over Jezus zijn 100 jaar na zijn overlijden opgeschreven, de eerste afbeeldingen van Jezus zijn 400 jaar na dato opgetekend, er zijn reconstructies gedaan van een Israeli in die tijd en het is zo dat de afbeeldingen in Griekenland zijn gemaakt, omdat de schedel hoe die wordt getekend niet israelisch is maar Grieks,

hier mee wil ik alleen maar aantonen dat ik nix tegen de Islam heb, maar dat ik zeer kritisch ben over godsdiensten, en dat voor mij geldt eerst iets onderzoeken voordat men conclussies gaat trekken en in iets gaat geloven

Groetjes, Iris

Terug naar boven
MrMaRouaN Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2004 om 11:24
In eerste instantie geplaatst door iris

Beste mensen,

Ik heb in tijden niet zo'n interessant stuk gelezen als die het verhaal van Bahira.

Wat ik meteen zo grappig vind is dat het stuk aan alle kant door sommige mensen wordt aangevallen, en dat ze er geen goede onderbouwingen voor hebben, we hebben het hier over een onderzoek van de Universiteit Groningen waar waarschijnlijk jaren onderzoek naar verricht is, zelf studeer ik geschiedenis en als ik dit stuk lees met de voorkennis van de Islam die ik er  bij betrek, sluit ik dit verhaal zeker niet uit. Om geloof gaat het er niet om OF het waar is, maar of je het Gelooft!

Ik ga er altijd van uit, dat mensen dingen verwerpen zonder een onderzoek vooraf te verrichten uit angst. Van BlAcKsHaDoW15

zie ik hetzelfde gebeuren, waarom val je iets aan als je die aanval niet kan onderbouwen???

Ben je bang voor je ongelijk?

Over het Christendom ben ik het ook niet eens hoe het in de Bijbel allemaal staat, neem bijvoorbeeld, de eerste teksten over Jezus zijn 100 jaar na zijn overlijden opgeschreven, de eerste afbeeldingen van Jezus zijn 400 jaar na dato opgetekend, er zijn reconstructies gedaan van een Israeli in die tijd en het is zo dat de afbeeldingen in Griekenland zijn gemaakt, omdat de schedel hoe die wordt getekend niet israelisch is maar Grieks,

hier mee wil ik alleen maar aantonen dat ik nix tegen de Islam heb, maar dat ik zeer kritisch ben over godsdiensten, en dat voor mij geldt eerst iets onderzoeken voordat men conclussies gaat trekken en in iets gaat geloven

Groetjes, Iris

 

Ik denk dat ik boven een goed argument heb gebruikt waarom het niet waar is.

En ik ben standvastig in geloof. Zo'n stukje brengt me daar echt niet vanaf.

Wa salammmmmmm
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2004 om 15:56
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Mohamed,

bedankt dat je aan me denkt. Maar wees niet bang, zulke stukken overtuigen mij niet, hoor. Ik vind gewoon alles was met islam te maken heeft, hoe dan ook, interessant. Vandaar.

Salaam happylady



Alaikum salaam wa rahmatoellah wa barakatoehoe.
Elhamdoellilah .

Btw. Ik heb zon schattig programmatje dat de Athan roept op mn klaptop.
Ik was vandaag in een vergadering met de directie en een klant.
Gaat ineens kijhard de athan af.Ik zei toen maar "Ja.. tijd om te bidden mensen..."

masha allah, dat heb ik weer  .


wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2004 om 16:08

In eerste instantie geplaatst door polymorph

Btw. Ik heb zon schattig programmatje dat de Athan roept op mn klaptop.
Ik was vandaag in een vergadering met de directie en een klant.
Gaat ineens kijhard de athan af.Ik zei toen maar Ja.. tijd om te bidden mensen...

masha allah, dat heb ik weer  .


wa salaam
[/QUOTE


Wa aleikum salaam, wat goed van je dat je dat zo zegt . Masha Allah.

Salaam happylady

Wa aleikum salaam, wat goed van je dat je dat zo zegt . Masha Allah.

Salaam happylady

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juni 2004 om 11:01

Assalamu alaikum,

mensen, mensen mensen toch! Dat "Bahira" verhaal is toch duidelijk een artikel waarin het verhaal wordt verteld zoals dat bij Syrische christenen bekend is sinds de tijd dat de eerste ahadith verschenen. Iedere moslim kent het verhaal waarin Bahira Mohammed s.a.s. herkende als de laatste profeet. Nu las ik dit artikel dat er ook een christelijke versie van het verhaal bestaat, dus het leek mij leuk en informatief dat te plaatsen. Niks provocerends aan, niks ontkennends op opdringerigs, gewoon een verhaal, da's alles. Dat dit verhaal er is is een feit waar je niet omheen kan, en voor de mensen die in geschiedenis en cultuur zijn geinteresseerd, zoals ik, is dit een waardevol artikel. Of het waar gebeurd is is absoluut niet relevant.

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.