Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Tasbieh

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Tasbieh
    Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 02:38

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, broeders en zusters!

Onlangs heb ik op de site-> Siratal Mustaqiem een artikel gevonden over de tasbieh, en of het nou bidha is of niet.

Ik had al een topic hierover geopend, en iedereen was er eens dat het bidha was.

Ik had gezegd dat ik veel imams en anderen zag met tasbieh, ze zouden toch moeten weten dat het bidha is toch.

Hier de artikel over de tasbieh, eerlijk gezegd ben ik door de war geraakt, er worden wel dalie's gegeven:

Is het doen van zikr met behulp van een tasbih (rozenkrans) toegestaan?

Het volgens een bepaalde ritme en toon herhalen van Allah (swt)�s naam (zikr) met een rozenkrans (tasbih) is zeer zeker toegestaan. Imam al-Suyuti haalt in ��n van zijn fatwa�s ('het profijt in de rozenkrans') het voorbeeld aan van 'Ikrima die aan zijn vader (Umar al-Maliki) vraagt of een dergelijke vorm van zikr is toegestaan. Waarop zijn vader antwoord dat hij zoiets ooit aan Hasan Basri (ra) had gevraagd en die zei: �Iets waar we ooit mee begonnen waren aan het begin van onze (spirituele) reis, zullen we niet loslaten aan het eind ervan. Ik hou ervan om Allah (swt) te herdenken in mijn hart en d.m.v. mijn handen en tong.' [1]

Abu Hurairah (ra) bezat een draad met daarin 2000 knopen en hij sliep niet voordat hij die ook daadwerkelijk had gebruikt voor zijn zikr [2]. Hij zei: �ik verheerlijk Allah (swt) iedere dag volgens mijn aandeel (qadariyyati) maar liefst 12.000 maal per dag [3].

De opmerking dat het reciteren van zikr d.m.v. een tasbih, een bid'ah (innovatie) is, wordt met bovenstaande tekst tenietgedaan. De gedachte dat het bid'ah zou zijn, is een bid'ah op zich! Want alle wetsscholen en vele Hadith experts met grote namen als Imam Al-Nawawi, Imam Ibn Hajar Al-Asqalani, Imam Badr Al-Din al-�Ayni lieten het doen van zikr d.m.v. een tasbih toe.

In de werken van Imam Al-Haskafi�s Durr Al Mukhtar, de Hashiya's van Imam Al-Tahtawi en Ibn Abidin wordt dit vraagstuk expliciet behandeld. Ook in Imam Abd al-Hayy al-Lakhnavi�s boekwerk (gebasseerd op een korte versie van Imam Al-Suyuti) wordt dit kort en krachtig behandeld.

[1] Al-Suy�t�, al-H�w� l�l-Fat�w�. Verder ook de sectie over rozenkransen in al-Shawk�n�s Nayl al-Awt.�r (2:316-317) and Zakariyy� al-Kandihlaw�s Hay�t al-Sah�ba. [2] Overgeleverd door Ab� Nu�aym in zijn Hilya (1:383) en al-Dhahab� in zijn Siyar (Ris�la ed. 2:623) en in zijn Tadhkira (1:35) [3] Overgeleverd door Ab� Nu�aym in zijn Hilya (1:383), al-Bayhaq� in de Sunan (8:79), Ibn Hazm in al-Muhall� (10:396), Ibn al-Jawz� in Sifat al-Safwa (1:691), al-Dhahab� in zijn Siyar (Ris�la ed. 2:610) en Tadhkirat al-Huff�z. (1:35), Ibn Rajab in J�mi� al-�Ul�m wal-Hikam, en Ibn H.ajar in de Is�ba (7:442) waar hij zegt dat Ibn Sa�d dit heeft overgeleverd met een goede keten van overleveraars in zijn Tabaq�t.

vertaald uit het engels op basis van teksten van dr. Haddad en Sidi Faraz Rabbani.

Ma3asalama

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 13:30

Het is een ander soort gebedssnoer, maar in feite komt het gebruik op hetzelfde neer. De tasbieh heeft 99 of 33 kraaltjes die voor de negenennegentig schone namen van Allah staan. De meeste moslims noemen na ieder gebed die 99 namen, en om de tel bij te houden kun je zo'n tasbieh gebruiken. Sommige moslims gebruiken de kootjes van hun vingers als tasbieh en zeggen dat het gebruik van een kralenketting geen soenna is en dus een inovatie (bida) en daarom niet toegestaan. De tasbieh wordt ook veel door soefies gebruikt voor hun dhikr (herdenken) en er zijn tasbiehs van de meest uiteenlopen soorten en maten. Ik ken een paar mensen die bijzondere tasbiehs sparen die echt heel duur kunnen zijn.

Zo, dat is zo'n beetje wat ik er van weet. De "rozenkrans" wordt trouwens in heel veel culturen en religies gebruikt; een leuk weetje vind ik dat het het saksische woordt voor kraal "bead" is, net als in het engels geloof ik. Hieraan is het nederlandse "bidden" weer verwant.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 15:18

Assalamoe alykoem,

zo te zien is daar dan verschil over, want er zijn zeker geleerden die zeggen dat het bid3a is (ik moet nog dat opzoeken welke het zijn), maar om beter de twijfels te vermijden, kunnne we gewoon een heel zeer authentieke hadieth gebruiken waar staat dat de profeet Mohammed dhikr (het gedenken van Allah) door middel van zijn rechter hand deed, en Allah zegt, Voorzeker, de boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op de (de beloning van) Allah en het hiernamaals hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt. 33:21

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 06:23
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

ik heb hetzelfde gehoord en gelezen als aghie Fi Sabilillah, ik weet alleen niet precies waar. Ik weet nog wel de reden, dat was namelijk dat de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam de prijzingen met zijn rechterhand telde. Aangezien wij zijn Soennah volgen, dienen wij dit op te volgen.

'Abdoellah ibn 'Oemar (moge Allah tevreden met hen zijn) heeft gezegd: "Ik zag de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zijn prijzingen aan zijn Heer met zijn rechterhand tellen."

(Aboe Daawoed met andere bewoordingen 2/81, Al-Tirmidhi 5/521. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Al-Djaami' As-Sigher 4/271 (nr.4865))

Verder heb ik nog een kleine vraag. Ik had vroeger een discussie met mijn zus toen ik jonger was Toen zei ze dat het doen van tasbie7 een vorm van bid3a is. Ik dacht bij mezelf hoe kan dat bid3a zijn, het is toch iets goeds? In die tijd was mijn kennis betreffende de Islaam nog geringer dan nu, maar Alhamdolilah.

Mijn zus zei:"Het is tenslotte een vorm van 3ibadatAllah. De Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam at vroeger niet van ene tafel af maar van de grond, dit is een vorm van Soennah, maar deze is niet noodzakelijk om op te volgen. Als het gaat om 3ibadatAllah, dan moeten wij dit wel doen. Anders zouden wij allen op een zeer verschillende manier bidden, volgens mij is dit ook zo met het doen van tasbie7, ta7liem, takbier etc."

Oua Allahoe a3lam..! Ik vroeg me af of dit klopt. Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 06:57

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Ik weet het niet meer, in mijn eerste tekst over tasbieh worden er wel bewijzen gegeven.

maar voortaan hou ik me bij wat ik wel zeker weet, en dat is dat Mahammad(saws) dhikr deed met zijn rechterhand, en misschien dat we er later wel uit komen inshaAllah, maar Allahoe A'lam!

Wat jou vraag betreft, ik denk dat je zus het wel gelijk heeft, want er is geen bid3a hasan(goede invovatie/toevoeging), want alle toevoegingen zijn slecht en behoort net tot de Soenah, en vooral zoals je zus het zei, denk ik dat het veel belangerijker is om op te letten bij de zaken die over 3ibada gaan, maar nogmaals Allahoe A'lam.

Ma3asalama

 

Ma3asalama

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.