Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

terug naar school

 Post Reply Post Reply
Schrijver
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: terug naar school
    Geplaatst op: 01 september 2004 om 15:59

asalamoe Alaikoem

Zusters en broeders graag zou ik om jullie mening willen vragen om het volgende:

Ik ben een getrouwde vrouw en ga sinds kort weer naar school en ik vroeg me af omdat  mensen best wel raar reageren op mij dat ik getrouwd ben en nog naar school ga , maar is dat dan zo raar, ik had vorig jaar hbo afgerond en ik studeer nu rechten , maar ik en mijn man vinden het zelf wel heel erg jammer als ik er niets mee doe.

Graag hoor ik jullie mening

wa salam

 

nouret el dien

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 17:01

Salaam,

Er is niks mis met een getrouwde zuster die nog naar school gaat. Ik zou zelfs het zelf aanmoedigen. Het alternatief van sommigen die geheime relaties onderhouden is hetgene dat moet worden afgekeurd .

Moge Allah (swt) u helpen met uw studies.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
styx Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote styx Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 17:05
Goed zo!
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 september 2004 om 11:30

Salaam Oe ehleykoom Wr Wb....

Ik vind het mash'Allah datje zelf zo een initiatief nam en dat je zo een man heb dieje laat verder studeren (y) ....

Nou Oeghtie trekje er heus niets van aan , Ik heb een zus en die heeft het voorbije jaar haar  7de middelbaar afgemaakt  Als getrouwde vrou en jah dat was niet zo een probleem en trekje er niet van aan wat mensen ook zeggen mensen die wat COMMENT. Zijn gewoon jaloers ...

Moge Allah je nog een Gelukkig leven toewensen in de toekomst...

Salaam Oe ehleykoom Wr Wb Oeght Y FI dien ...

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2004 om 10:59

asalamoe alaikoem

dank jullie wel zusters en broeders voor jullie lieve mening en El hamdoe lie lah heb ik weer energie om mijn studie af te maken coukran

wa salam

nouret el dien

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2004 om 11:33
Assalaam Alaikum,

Een getrouwde vrouw die blijft leren,dat kan alleen maar meer hasanat
geven lijkt me.

Goed zo zuster.

wa salaam
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2004 om 14:38

Ik vind het heel erg knap van je dat je het voor elkaar krijgt. Een rechtenstudie is enorm pittig ! Alleen daarom al verdient het respect voor je inzet en doorzettingsvermogen, gegeven de situatie van getrouwd zijn en de cultuur waar je in zit.

Ik hoop echt dat het je lukt om je Mr. titel te halen.

Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 16:19

choukran zuster

ik ben blij met al deze lieve reacties!!!!!!

Wa salam

nouret el dien

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 17:10

Assalamoe alykoem,

wat zal je zeggen als ik je zeg, het huis is beter voor jouw, zoals Allah zegt: waqarna fie bouyoutikoenna. En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan. En onderhoudt de salat en geef de Zakaat en gehoorzaamt Allah en zijn boodschapper. 33:33.

natuurlijk waneer de vrouw genoodzaakt is om te gaan werken, dan mag ze dat doen, en nog iets, die opleiding rechten, straks moet je bv de Nederlandse wet verdedigen, en je weet de Nederlandse wet is in sommige punten tegenstrijdig met de islam, maar dat krijgen we waneer we in een ongelovig land wonen, veel onwetendheid.

en de opvoeding van je eigen kinderen met je eigen hand is altijd beter dan gaan werken of studeren.

ik hoop dat je hier begrip voor toont, 

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 02:04

Salaam aleikum, er staat ook in de Koran dat kennis vergaren een heel belangrijk iets is, toch?  Persoonlijk denk ik dat ze die studie evt ook nog op meer vlakken kan gebruiken. �n als ze genoodzaakt is te werken, omdat haar man dat niet meer kan door omstandigheden of zo, kan ze een goede baan vinden en haarzelf (en evt. kinderen) goed onderhouden.

Ik zou zeggen, ga zo door!  (trouwens niet aanvallend bedoeld, hoor Abou Jabir)
Salaam hapylady

Salaam happylady
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 09:02

asalam abou jabir

Ik vind dat dat jouw mening is dat jij er zo over denkt,en ik  heb er heel veel begrip voor.Dat ik op school zit is niet alleen om een goeie baan te krijgen integendeel ik vindt het heel belangerijk om in deze maatschappij kennis op te doen..Ik zou echt geen advocaat willen worden. Maar ik vind  dat je gezin op de eerste plaats komt en als ik of mijn man merkten dat onze gezin er onder lijdt dan was ik echt niet naar school gegeaan, maar ik moet nog maar een half jaar dan ben ik  El hadoe lie Lah klaar en ik wil niet eens werken de eerste paar jaar.

PS:"je kinderen met de eigen hand op voeden" , nou dat ben ik ook wel van plan, ik zou mijn kinderen nooit , maar dan ook nooit naar de creche sturen.

Maar neem van mij aan het is echt heel belangerijk om in deze maatschappij te weten wat je rechten zijn vooral voor ons Moslims.

 

wa salam nouret el dien

Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:06
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,

wat zal je zeggen als ik je zeg, het huis is beter voor jouw, zoals Allah zegt: waqarna fie bouyoutikoenna. En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan. En onderhoudt de salat en geef de Zakaat en gehoorzaamt Allah en zijn boodschapper. 33:33.

natuurlijk waneer de vrouw genoodzaakt is om te gaan werken, dan mag ze dat doen, en nog iets, die opleiding rechten, straks moet je bv de Nederlandse wet verdedigen, en je weet de Nederlandse wet is in sommige punten tegenstrijdig met de islam, maar dat krijgen we waneer we in een ongelovig land wonen, veel onwetendheid.

en de opvoeding van je eigen kinderen met je eigen hand is altijd beter dan gaan werken of studeren.

ik hoop dat je hier begrip voor toont, 

wassalaam,

Deze reaktie doet me een beetje denken aan wat er door Nederlandse mannen werd geroepen voor de emancipatie van de vrouw in Nederland (1950). Die zeiden namelijk: het enige recht wat een vrouw heeft...is het aanrecht.

Het kwam er vaak op neer dat vrouwen vooral niet moesten leren omdat ze dan te "slim" zouden worden. Het was een bedreiging voor veel mannen op psychologisch vlak om misschien wel te moeten erkennen dat je vrouw slimmer was, een betere opleiding heeft en een beter betaalde baan kan krijgen. Daarbij kwam dan ook nog dat als een vrouw een baan zou willen dat de zorg van de kinderen en het huishouden ook voor een deel bij de man terecht zou kunnen komen....en dat werd als niet mannelijk gezien....en niet erg aantrekkelijk dus.

Ook konden vrouwen met een baan makkelijker voor zich zelf zorgen en zijn ze dus financieel niet meer afhankelijk van de man...Dat was voor veel mannen ook beangstigend.

Er was dus toen veel aan gelegen om er voor te zorgen dat vrouwen onopgeleid bleven...want zo bleven ze lekker afhankelijk van hun mannen en moesten ze als vanzelf wel voor de kinderen zorgen...en konden ze zomaar niet weglopen. Ten eerste hadden ze er de kennis niet voor en ten tweede het geld niet.....

Als ik hier dan lees dat er moslimmannen zijn die dus hun vrouw aanmoedigen of ondersteunen in hun studie, dan heb ik diep respect voor hen en voor hun vrouw. Het zegt iets over de volwassenheid in hun relatie. Het vertrouwen in elkaar en de liefde voor elkaar....

 

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 09:21

assalamoe aleikum,

Aan de reakties te zien gaat iedereen er maar vanuit dat als je getrouwd bent dat je dan kinderen hebt. (het liefst veel), maar er  is er ook nog de mogelijkheid dat een vrouw geen kinderen krijgt, dus dan zal ze heel blij zijn met een afgeronde studie en haar werk.

 

salaam rafiaa

 

 

salaam rafiaa.

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 09:52
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,

wat zal je zeggen als ik je zeg, het huis is beter voor jouw, zoals Allah zegt: waqarna fie bouyoutikoenna. En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan. En onderhoudt de salat en geef de Zakaat en gehoorzaamt Allah en zijn boodschapper. 33:33.

natuurlijk waneer de vrouw genoodzaakt is om te gaan werken, dan mag ze dat doen, en nog iets, die opleiding rechten, straks moet je bv de Nederlandse wet verdedigen, en je weet de Nederlandse wet is in sommige punten tegenstrijdig met de islam, maar dat krijgen we waneer we in een ongelovig land wonen, veel onwetendheid.

en de opvoeding van je eigen kinderen met je eigen hand is altijd beter dan gaan werken of studeren.

ik hoop dat je hier begrip voor toont, 

wassalaam,

met alle begrip; de nederlandse wet zit niet veel met onwetendheid, integendeel... maarja mensen die het niet kennen gooien maar al te gauw met onzin... ohja... sommige wetten zijn trouwens ook nog eens bewezen door middel van natuurkundige proeven waarvan sommige nog hun oorsprong in de islam vinden... heb jij je stukje islam erbij...

ohja... en wat doorstuderen betreft... zoals mijn oude baas zei :)

SUPER DE SUPER

doorstuderen dus... ;) en kennis vergaren!

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 02:22

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah/hallo,

Ik heb net alle reacties gelezen en het viel me op dat iedereen het allemaal top en zo vond dat jij rechten studeerd. Ik stond op het punt om te reageren, toen ik broeder abou jabir, zijn stukje zag. Ik ben het helemaal met hem eens. Vooral wat betreft het feit dat het nederlandse recht tegenover het islamitische recht staat. Een studie nederlands recht, wil dan ook zeggen dat je dat recht daarna in een beroep (hoeft niet per se advocate te zijn) gaat toepassen. Dat je mensen/zaken gaat "beoordelen" naar de maatstaven van dat recht. En dat is haraam, oeghti.

By the way, ik moet me in december inschrijven voor een hbo studie maar ik weet echt niet wat ik wil! Wie heeft er een tipje voor mij? Ik dacht zelf aan iets als MWD of PABO, maar ik vind het eerlijk gezegd niet iets geweldigs. Ik hoop dat iemand met een fantastisch plan komt..hihi

wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei   

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 03:15
hmmmm diezelfde regelgeving zorgt ervoor dat iedereen gelijk behandeld wordt moslim of geen moslim... ik zou het ontzettend knap vinden als jij inderdaad het Nederlands recht boven het islamitisch recht kan zetten... islamitisch recht heeft ook niks te doen met het geloof als je goed beredeneerd wat geloof nu echt inhoud... ondanks dat de Nederlandse regelgeving op sommige punten wat te is moge we toch blij zijn dat we niet in een ander land leven waar we naar de regels van een ��n of andere monarch moeten luisteren...
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 03:34

In eerste instantie geplaatst door aadtos

ik zou het ontzettend knap vinden als jij inderdaad het Nederlands recht boven het islamitisch recht kan zetten... islamitisch recht heeft ook niks te doen met het geloof als je goed beredeneerd wat geloof nu echt inhoud...

je zegt het zelf, islamitisch recht, heeft dat niks te doen met de islam (het geloof)?

waneer iemand een ander recht boven het recht van Allah (het islamitisch recht)kiest zal ongelovig zijn, tuurlijk zal jij dat knap vinden waneer iemand dat doet?

het ergste aan het nederlands recht is dat misdaden nog makkelijk te doen zijn, beroven is geen probleem, een paar dagen in de cel, en je kan weer je werk voltooien (meer berovingen), hetzelfde met moorden, mishandelen, verkrachtingen enz..., wat helemaal erg is dat een homohuwelijk toegestaan is .  

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 03:42

Assalmoe alykoem Badia,

ik ben blij dat je met meeens ben, en ik denk dat zuster nouret b mij ook begreep, dus op de reactie van Mystica hoef ik niet te reageren, ik wil alleen zeggen dat de islam de vrouw meer waarde geeft dan een ander godsdient of een volk dan ook, en dit zullen alleen de zusters begrijpen die de ware imaan (geloof) hebben geproefd, of te wel die deze eigenshappen hebben: Voorwaar, daar is zeker vermaning voor wie verstand heeft of wie luistert terwijl hij een getuige is. 50:37  

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 04:30

Assalaam alaykoum/Hallo allemaal,

Lieve zuster Nouret, ik begrijp je helemaal als je zegt, dat je een studie wil afronden en dat je het doet voor de kennis. Maar ik begrijp ook degenen die zeggen, dat je huis beter is. Ik probeer dit jaar af te studeren en zie mezelf niet werken, als mijn man mij kan onderhouden. Wel wil ik me graag inzetten voor de Moslimvrouw.

Kennis vergaren is een recht/plicht. Op elk gebied, maar vergaren wij niet meer kennis op andere vlakken, terwijl we de Koran/hadieth, niet goed kennen. Ik snap de mensen die dit argument aanhalen, maar weet wel, dat je 1e plicht is, dat je de kennis van de Islam leert begrijpen en toepast in je leven.

Beste zuster Badia, ik heb de opleiding maatschappelijk werk gedaan en inshaAllah studeer ik dit jaar af. Het is een leerzame opleiding geweest en als je echt met vrouwen en jonge kinderen wilt werken, zou ik het je aanraden, maar de opleiding Pabo trok me ook enorm aan. Doe Salaat istichara, want dat heb ik toen niet gedaan toen ik me keuze ging maken.

Imaan

P.S Een man die je lief heeft, die je kan onderhouden en die jou de mogelijkheid geeft om je zusters te ondersteunen en je in de Dien te verdiepen, is het mooiste want een man je kan geven. Werk is niet alleen voor de man, maar ik neig ernaar, vooral in deze maatschappij, dat ik er liever voor kies om thuis te blijven.

Moge Allah swt ons leiden en ons de mogelijkheid geven om te studeren en te werken naar Islamitische richtlijnen.

Badia, wil je meer weten over de opleiding, mail me een privebericht.

 

 

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 08:03
naja, de kortstondige conclusie is, dat je beter thuis kunt blijven... of als je dan toch die studie doet, doe dan niks met die studie... ik bedoel god heeft de vrouw niet gemaakt om van huis weg te gaan om het huis te verwaarlozen... ik bedoel is het huis al gepoetst, gestofzogen, gewit... zijn er al kinderen ? zijn de scharnieren van de kozijnen nog wel goed... zitten er genoeg sloten op de deuren... ik bedoel dat zijn allemaal zeer belangrijke zaken...  pfffffffffff... alsof een rechtenstudie je zover van huis afdrijft... wat een bullsh*t... ik zou wel 5 huizen kunnen onderhouden en er een voltijdstudie bij kunnen doen... tis gewoon... de wereld door een creatieve bril bekijken ;)
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 14:46

Wat ik niet helemaal begrijp aan hetgeen ik hier lees is dat er dus kennelijk islamitische vrouwen zijn die graag studeren maar er vervolgens eigenlijk niks mee willen doen. Waarom is dat ?

Is dat niet een beetje zonde van al het geld wat de studie gekost heeft, van al de moeite en tijd die je er in steekt ?

En voor Abou Jabir: je hoeft sowieso niet op mij te reageren...je bent me niets verplicht hoor.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.096 seconden.