Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Een vraagje.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
rahmann Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 67
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahmann Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Een vraagje.
    Geplaatst op: 26 september 2004 om 11:40

salaam broeders/zusters,

Ik heb een vraag namens mijn neef die in een slachthuis werkt als slager.nou is het geen islamitische slachthuis.hij werkt voornamelijk met runderen die niet volgens de islamtische voorschriften geslacht zijn.

Is het voor mijn neef haram om daar te werken. hij heeft zelf geen opleidingen is niet zo lang in nederland en is getrouwd en heeft een kind die hij moet onderhouden.

Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatallah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 07:14

Salamu 3alaikum,

Ik denk dat het inderdaad haraam is voor je neef om daar te werken omdat Allaah subhanahoe wa ta3alaa heeft gezegd:

'Ta3awanu 3ala lbiri wa taqwa walaa ta3awanu 3ala lithmi wal 3oedwaan'

dus wij moeten elkaar helpen in het goede en taqwa en niet in het slechte! Maar deze vraag moet eigenlijk gesteld worden aan de geleerden omdat zij weten of er uitzonderingen gemaakt kunnen worden.

Salamu 3alaikum

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
rahmann Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 67
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahmann Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 08:35
In eerste instantie geplaatst door Amatallah

Salamu 3alaikum,

Ik denk dat het inderdaad haraam is voor je neef om daar te werken omdat Allaah subhanahoe wa ta3alaa heeft gezegd:

'Ta3awanu 3ala lbiri wa taqwa walaa ta3awanu 3ala lithmi wal 3oedwaan'

dus wij moeten elkaar helpen in het goede en taqwa en niet in het slechte! ook is er een hadeeth waarin de Profeet zegt dat je HELEMAAL niet mag meehelpen in haraam zaken, Hij, salla Lahoe 3alaihi wa sallam noemde zelfs specifiek de mensen die in het productieproces meewerken als ik het goed heb ging het over wijn. ik zoek het voor je op als je niet overtuigd bent

salaam,

Ik heb mijn neef ook hier over gesproken en hij weet dat het niet goed is maar hij is aan de ene kant ook radeloos omdat als hij ontslag neemt hij niet meer voor zijn gezin kan zorgen..

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 08:44

Salaam aleikum,
persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat je neef niet zijn gezin moedwillig in problemen brengt, door te stoppen met werken. Geldgebrek is iets verschrikkelijks en als je zelf je ontslag hebt aangevraagd krijg je bij mijn weten geen bijstand.
Ik denk dat het voor hem het beste is om goed rond te kijken en misschien bij islamitische slagers langs te gaan, of hij daar zou kunnen werken.
Het is helaas niet zo'n goede tijd op dit moment, dus het zal wel moeilijk kunnen worden. Succes ermee..

Salaam happylady
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 00:16

ik denk dat het wel haast onmogelijk is voor te strikt in de leer te zijn en hier in het westen te kunnen werken.

Wanneer een moslim niet meer mag werken als een bepaald product of situatie haram is waar moet die dan van leven?

Is er niet zoiets als overmacht?

Papier industrie kan niet want in de lijm is waarschijnlijk varkens botten verwerkt.

Voedsel industrie? Ik denk dat ik daar niks over hoef te zeggen. Zelfs in cola zitten producten die niet haram zijn. (uit vlees verworven, lees varkensvlees)En seperaat vlees weet iemand hoe dat wordt verwerkt?

Weten jullie dat zelfs in goedkoop kippenvlees vet van ander diersoorten zit?

Weet je welke dieren hier in Nederland het meest geproduceerd worden? Juist ja varkens.

Boekhouden? Hoe kun je meewerken aan een systeem van rente en misleiding?

etc etc. Dit is het slechte westen hier . op zijn zachts gezegd zijn de producten die men produceerd en de productie methoden  en zelfs de levens omstandigheden niet echt moslim vriendelijk :-)

Maar een mens moet ook nog leven is het niet?

 

 

 

 

Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote anis Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 10:36

Hoi Herne,

Als ik lees wat je daar allemaal geschreven hebt dan denk ik dat het betekent dat je hier op deze site niet thuishoort. Of is dat niet zo?

Een Rahmann stelt hiet een vraag i.v.m de Islam, en volgens mij ben je geen moslim om een antwoord te geven. Maar iedereen mag natuurlijk zijn mening geven, maar dat betekent niet om te spotten. 

"Wendt u tot uw Heer en onderwerpt u aan Hem voordat de straf over u komt, want ...

(39:54)
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 10:46

Wanneer je denkt dat ik hier probeerde te spotten dan vergis je je.

Ik spot helemaal niet met de Islam.

Teminste dat is niet mijn bedoeling.

 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 16:11

Assalaam alaykoum/Beste mensen

Ik ben het eens met degenen die zeggen , dat niet niet correct is dat je neef daar werkt. Er moeten overwegingen gemaakt worden. Een uitkering is helemaal niets, want je leeft op geld van de ander. Daarbij moet je niet vergeten, dat wat je opgeeft, je er iets beters voor terugkrijgt. Jouw neef, dient Salaat Istischaraa te verrichten. Hij dient verder te kijken, en ook jij kan verder kijken voor hem. Vooral in de zorgsector is er momenteel een enorme vraag, Moge Allah swt het gemakkelijk voor hem maken.

Herne, hoewel ik af en toe je opmerkingen waardeer, merk ik hier en daar wat hoogmoedigheid. Als Moslim kan je hier ontzettend goed terecht als arbeider. De PABO doet het goed bij de vrouwen, het maatschappelijke, sociale doet het zeer goed bij de vrouwelijke leden van de moslimgemeenschap en de mannen doen het zeer goed in de bouw, als docenten (Arabisch), etc. Er zijn voldoende richtingen die je op kunt, met de Islam als levenswijze.

Ik zie nu al in dat als jij ooit een werkgever was, dat je ontzettend neer zult kijken op je Moslimwerknemers, als je die uberhaupt zou aannemen. Ik weet in ieder geval 1 ding zeker: Mocht je ooit een Herne tegenkomen, loop verder en blijf niet stilstaan!

Vr.G Imaan

P.S Ik spot niet met je, dit is de waarheid

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatallah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2004 om 07:15

Salamu 3alaikum moslims van mij,

Ik wilde nog ff op rahman reageren! Het is inderdaad heel belangrijk dat je neef goed voor zijn gezin zorgt maar je moet niet vergeten dat hij dit niet kan met Haraam geld. Er zit geen baraka in haraam geld en daardoor zal hij dus nooit in staat zijn goed te zorgen voor zijn gezin. En ik denk eerlijk gezegd dat als hij maar goed genoeg zoekt hij wel iets vind omdat je altijd iets beters krijgt als je IETS OMWILLE VAN ALLAAH LAAT, hij kan klein beginnen, dat kan sowieso altijd en als hij inderdaad bijv. salaat ul istighara verricht en Allaah vraagt om hem te helpen zal hij inshaAllaah zeker iets BETERS krijge,

Dat is mijn advies, maar nogmaals de geleerden kunnen deze vraag beter beantwoorden

Wa salamu 3alaikum wa rahmatulah Laahi wa baraakatoehoe

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2004 om 14:41

Salam,

Ik denk ook idd dat het haram is, ook heb ik een vraagje ik werkte bij een zeer bekend filiaal in nederland.

ik ben ermee gestopt, omdat ik achter de kassa zit vaak, en ik dan in aanraking kom met vlees en drank.

Ik weet het niet zeker of het mag of niet, maar ik zou het graag willen weten i.v.m. ander werk zoeken.

Salam Aleikum

Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatallah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2004 om 08:20

Salamu 3alaikum mijn zuster,

Jouw vraag is eigenlijk precies dezelfde als die van rahmann en ik ben van mening, door de hadeeth en het Qoraanvers dat ik boven noem, dat ook jouw werk haraam is. Ik zeg je eerlijk, ik ben niet een persoon die snel zegt dat iets haraam is ik ben altijd bang om het verkeerd te zeggen maar dit is duidelijk haraam omdat je MEEHELPT aan alharaam en dat is in de islaam DUIDELIJK verboden, MAAR als deze vraag aan de geleerden gesteld zou worden, zouden zij misschien wel zeggen dat jij een uitzondering bent op de een of andere manier, dit geldt ook voor de neef van rahmann. Dus misschien kun je de vraag beter aan hen stellen insha Allaah

Salamu 3alaikum, Amatallah

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 12:04

Salam,

Ik wou het ff zeker weten, maar ik ben er al een paar maanden gestopt met werken, omdat ik het ook niet echt zeker wist, beter de veiligste manier nemen dan de slechtste, zeg ik maar

Salam Aleikum

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.