Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

ramadan zonder bidden, telt dat dan??

 Post Reply Post Reply
Schrijver
islamic-shala Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islamic-shala Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ramadan zonder bidden, telt dat dan??
    Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 08:24

als je ramadan doet en je bent een meisje en je bidt niet, telt het dan of niet??

Terug naar boven
Ubaydah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ubaydah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 08:41
Vraag:

Wat is het oordeel betreffende iemand die niet bidt maar wel vast in de maand Ramdaan ?

Antwoord:

Degene die vast maar niet bidt, zijn vasten zal niet van hem worden geaccepteerd, omdat degene die niet bidt net als de Christen en de Joden is. Als een Jood of Christen vast zal het dan van hem worden geaccpteerd? Nee, dus zeggen we tegen deze persoon. Toon berouw wat betreft jouw gebed en vast. En degene die berouw toont, Allah zal het van hem accepteren.

Sjeigh Mohammed Ibn Saleh Al-Oetheymien Rahiemahoe Allah.


�� ��� ����� �� ��� ������ �� �����



������ ������ 2003-03-25 01:06 �
�� ���� ���� ��� ���� �� ����� ����� ��� ������� ��� ��� ����� �� ������. �� ��� ��� ������� �� ����� �� ����� ��� ���� �� ���� ��� ������� ���������� ��� ����� �� �������� �� ��������� ��� ��� ��� ���� ��� ���� ��� ��. ��� ���� ���� �����: �� ��� ���� ������� ��� ���� ��� ��� ���� ����.

������ : 48 ������ �� ������

���� ������ �� ���� ����� :
http://www.binothaimeen.com/cgi-bin...yword=+&page=16

����� ���� �� ���� ��������
 
Wa Allahu A3lam
Laa ilaha illa Anta Soeb7anaka inie kuntu mina dalimien
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 10:24
In eerste instantie geplaatst door Ubaydah

Vraag:

Wat is het oordeel betreffende iemand die niet bidt maar wel vast in de maand Ramdaan ?

Antwoord:

Degene die vast maar niet bidt, zijn vasten zal niet van hem worden geaccepteerd, omdat degene die niet bidt net als de Christen en de Joden is. Als een Jood of Christen vast zal het dan van hem worden geaccpteerd? Nee, dus zeggen we tegen deze persoon. Toon berouw wat betreft jouw gebed en vast. En degene die berouw toont, Allah zal het van hem accepteren.

Sjeigh Mohammed Ibn Saleh Al-Oetheymien Rahiemahoe Allah.


�� ��� ����� �� ��� ������ �� �����



������ ������ 2003-03-25 01:06 �
�� ���� ���� ��� ���� �� ����� ����� ��� ������� ��� ��� ����� �� ������. �� ��� ��� ������� �� ����� �� ����� ��� ���� �� ���� ��� ������� ���������� ��� ����� �� �������� �� ��������� ��� ��� ��� ���� ��� ���� ��� ��. ��� ���� ���� �����: �� ��� ���� ������� ��� ���� ��� ��� ���� ����.

������ : 48 ������ �� ������

���� ������ �� ���� ����� :
http://www.binothaimeen.com/cgi-bin...yword=+&page=16

����� ���� �� ���� ��������
 
Wa Allahu A3lam

salam aliekoem

Ik wil graag weten waar  het in de koran staat.

groetjes van Anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
Mikael Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mikael Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 07:00

Salaam

Dit leven is er om te praktiseren. Het leven na de dood is een omstandigeheid waarin we worden geconfronteerd met de gevolgen van onze handelingen.

Degene die de vijf verplichte gebeden uitvoeren zijn zeker beter af dan degen die het nalaten. Maar om nou te denken dat het vasten niet geaccepteerd zal worden, omdat we het gebed niet verrichten is absoluut onjuist. Immers we zullen worden beoordeeld op onze daden. Elke daad afzonderlijk zal op de weegschaal terecht komen, dus praktiseer zoveel mogelijk als je kunt.

Laat ik dit beschrijven aan de hand van een voorbeeld: 

Je zit thuis en er breekt brand uit in de keuken. Zult u dan denken: Ach laat het huis maar afbranden. Nee!! Je zult redden wat er te redden valt. Dus redt wat er te redden valt binnen jou praktiseer-mogelijkheden van de leef-systeem ""Islam"". Het beste wat je in deze sistuatie kan doen is de brand blussen.

Over het gebed wil ik vermelden:

Wanneer je niet vijf keer per dag kan/wilt bidden, bid dan vier keer. Wanneer je niet vier keer per dag kan bidden, bid dan drie keer, zelfs als je dit niet kan uitvoeren, was dan tenminsite je handen en verricht de Wuduh. Voer dan twee rakats uit voordat je thuis weg gaat zodat je tenminste ��n gebed per dag kan uitvoeren. Immers het is beter om hier een klein beetje aan te werken dan helemaal niets.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat niemd maar dan ook maar ooit kan oordelen ten baten van Allah swt. En wij zijn niet verantwoordelijk over het oordelen van elkaar ten baten van Allah swt. Zullen we iemand die tenminste gelooft, ongelovig maken door hem een staat toe te kennen. Iedereen zal doen wat hij wil en uiteindelijk daar zelf rekenschap voor moeten leggen.

Deze wereld is een strijd ( Jihad tegen de nafs ) laat we niet verzwakken en wees sterk. En zet alle middelen in, die binnen jouw macht liggen om deze strijd te winnen.

Ma salama en gezegend Ramadan

Mikael

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 07:15
Salaam, heel mooi gezegd Mikael!
Salaam happylady
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 00:52

Salaam alaikom,

Ik ben het volkomen met Mikael eens. Ik las ook pas geleden dat het vasten iets afzonderlijk is dan het gebed. Het vasten zal als het goed is (wel met de juiste intentie natuurlijk) geaccepteerd worden. Ik zal dat stuk insjallah binnenkort plaatsen (ik zit namelijk nu op mijn werk!!!)

Natuurlijk is het het beste als men ook tijdens het vasten zijn gebed verricht, op deze manier zal je imaan alleen maar groeien (insjallah).

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 06:39

Assalamoe alykoem,

dit kunnen we in twee soorten mensen verdelen

1. degene die niet bidt omdat hij het ziet als geen verplichting, en beweert dat Allah hem dat niet verplicht heeft gemaakt uit al djou7oud (iemand die heel goed het belang van het gebed kent, maar uit hoogmoedigheid jegens Allah doet hij dat niet), kan zijn vasten niet geaccepteerd worden, omdat een vastende een gelovige hoort te zijn, zodat het geaccepteerd wordt, de profeet heeft gezegd: het onderscheid tussen ons (gelovigen) en hen (ongelovigen) is het gebed, wie het laat is ongelovig geworden.

2. de andere die niet bidt of soms bidt uit luiheid, gemakzucht of onwetenheid over het belang van het gebed, en ziet het gebed wel als een verplichting, is wel een gelovige, en zijn zaak laten we aan Allah, Allah kan zijn vasten accepteren of weer niet, wallahoe a3lem.

corrigeer me als ik het fout heb

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 07:01
In eerste instantie geplaatst door islamic-shala

als je ramadan doet en je bent een meisje en je bidt niet, telt het dan of niet??

Dit is wat ik van een broeder (student van kennis) heb gehoord. Het vasten zal geaccepteerd worden en hij/zij zal geen zonde begaan door dat hij/zij niet vast. Echter, de persoon zal wel een grote zonde begaan door dat men niet het gebed verricht.

Verder is het altijd beter om 1 zonde te begaan, dan 2 zondes. Er zijn hier zoals je ziet verschillende standpunten over.

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 07:13
In eerste instantie geplaatst door Mikael

Deze wereld is een strijd ( Jihad tegen de nafs ) laat we niet verzwakken en wees sterk. En zet alle middelen in, die binnen jouw macht liggen om deze strijd te winnen.


Wat betekent nafs? Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 07:55

Salam Aleikum/ hallo,

Er zijn 2 soorten jihad's de kleine en de grote:

-Jihad met je zelf tegen de shaitaan

-Jihad op gebied van oorlog voeren

en wat mikael bedoelde is als ik het goed heb de eerste!??

verbeter me als ik het fout heb

Salam Aleikum/ groetjes

Noor al-Islaam ----->> licht van de Islaam

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 07:56
In eerste instantie geplaatst door islamic-shala

als je ramadan doet en je bent een meisje en je bidt niet, telt het dan of niet??

Salam Aleikum,

ik snap niet zo goed wat je bedoelt met een meisje???

Precies het zelfde geldt ook voor de jongen...

Salam

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 08:17

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Wat betekent nafs? Gr Kim

'nafs' dat ben jezelf, Kimmie! Het betekent ziel, geest, zelf, en dergelijken.

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 08:19
oh, sorry, Noor al-Islaam had ook al antwoord gegeven! Nu ja, het mijne is misschien nog een aanvulling
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 08:24

In de naam van allah de Meest Barmhartige de Meest Genadevolle,

Assalamoe3leikoem wr wbr

Het nalaten van het gebed is een grote zonde in de Islaam. Ik durf jouw vraag niet te beantwoorden omdat ik geen duidelijk bewijs bij de hand heb om het te corrigeren.Je moet het zo zien. De Islam is gebasseerd op 5 dingen als het ware pilaren.

1) De Shahadaa

2) Salaat

3) Zakaat

4)Sawm

5) Hadj

Deze pilaren moet je zien als een huis, als je een pilaar weg haalt dan valt je huis uit elkaar is het niet? Zo is het ook met de pilaren van de Islaam.

Oegtie een sheich heeft ooit tijdens een lezing gezegd dat we elkaar moeten aansporen tot het goede. Ik wens namelijk datgene voor jouw wat ik voor mezelf wens inschallah.

Zoek toevlucht bij Allah swt tegen de vervloekte shaitaan en heb berouw keer terug naar Alllah swt en doe je best om het gebed te verrichten. Misschien begin je deze Ramadan inschallah met bidden en blijf je bidden tot de dag dat je voor Allah swt komt te staan.

Al het goede van deze tekst is van Allah swt en al het kwade is vanmezelf en shaitaan en Moge de AlMachtige mij daarvoor vergeven. Ameen

Oegtie ik wens je een gezegende en Liefdevolle Ramadan ( jullie allemaal)

Fiamanillah,

Liefs AmmatoelAziz

Terug naar boven
Mikael Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mikael Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 11:36

Salaam, Kimmie

De forumleden hebben jou vraag al beantwoord, maar toch wil ik op de antwoorden van de forumleden doorborduren.

Nafs is in feiten jouw "IK" en vandaar uit komen alle  handelingen voort. In Surah Ash Shams zegt allah het volgende over de nafs:

1 Bij de zon en haar zonneschijn.

2 Bij de maan wanneer zij haar ( de zon ) volgt.

3 Bij de dag wanneer hij ( de zon ) verlicht

4 Bij de nacht wanneer hij haar (de zon ) bedekt.

5 Bij de hemel en Wie haar gebouwd heeft.

6 Bij de aarde en Wie haar uitgespreid heeft.

7 Bij de nafs en Wie haar volmaakt heeft.

8 Hij die haar daarna haar zondigheid en haar vrees ( voor Allah swt ) bijgebracht heeft.

9 Voorwaar hij die haar (de nafs ) reinigt, zal welslagen.

10 En waarlijk hij verliest die haar bedekt.

11 De Thamoed ( "een volk" ) loochenden ( profeet Salih vzmh ) in hun buitensporigheid.

12 Toen de ellendigste onder hen opstond.

13 Zei de boodschapper van Allah: laat de kamelin van Allah vrij in haar drinken.

14 Maar zij verloochenden hem en sneden haar hoeven af, toen vernietigde hun heer hen wegens hun zonden en maakte hen met de grond gelijk.

15 En hij vreest de gevolgen hiervan niet.

  • Nafs is een term dat moeilijk te vertalen is in het nederlands.

Maar binnen de psychologische wetenschap noemt men het ook wel 'id' (professor  Freud ). Id is een component van onze persoonlijkheid en kun je zien als een reservoir vol driften. Als kinds afaan bezit je de driften of lusten en onbeheersde krachten om te ontdekken/ achterhalen, deze behoeften komt voort uit de id (nafs ). Hierop speelt de Shaytan in en er ontwikkelt zich een ego. Het ontwikkelde ego moet moet je reinigen om de id onder controle te houden "Voorwaar hij die haar (de nafs ) reinigt, zal welslagen" 91:9. Je kunt het ego vergelijken met een ruiter, die een paard (id) bestuurt. Het paard levert de energie voor het handelen, maar het heeft leiding nodig. Het ego zorgt ervoor dat de driften op een goede manier geuit worden ( het paard mag niet alle kanten uitgaan ). Het vasten is ��n van de beste manieren om je nafs onder controle te houden.

Verhaal over de nafs.

Op een dag riep Allah swt de nafs bij zich en vroeg hem: "Wie ben ik?". 

Waarop de nafs antwoordden: "Ik ben ik en jij bent jij".

Allah verbande hem voor een maand naar de Hel en haalde hem eruit en stelde hem weer de vraag: "Wie ben ik?".

De nafs antwoordden: "Ik ben ik en jij bent jij".

Allah verbande hem dit keer voor 6 maanden naar de hel en haalde hem eruit. En vroeg hem weer "Wie ben ik".

De nafs keek hem hoogmoedig aan en antwoordden: "Ik ben ik jij bent jij".

Allah wierp hem in het diepste der diepte van het hellevuur. Na een jaar haalde hem eruit en vroeg hem voor de vierde maal: "Wie ben ik?".

De nafs antwoordden wederom: "Ik ben ik jij bent jij".

Allah swt ontnam de nafs voor een dag het voedsel. En riep hem na die dag bij Hem en stelde hem de vraag: "Wie ben ik?".

De nafs keek beschaamd en zei: U bent Allah, de heerser, de Heilige, de Almachtige, de Alwijze.

Tot ziens

Mikael

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.