Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verschil in omgang met vrouwen

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verschil in omgang met vrouwen
    Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 16:57

Hoi,

vaak lees ik hier dingen in topics die me, wat betreft omgang met je vrouw/vriendin, heel erg verbazen.  Sommige dingen die in de westerse cultuur erg vanzelfsprekend zijn, zijn dat in de islamitische niet en omgekeerd.
Een voorbeeld: in het Westen is het vanzelfsprekend dat je als vrouw kan kiezen met wie je naar bed gaat, en is het normaal dat je meerdere vriend(inn)en hebt voor je je definitief bindt.  In de arabische cultuur heb je dan als vrouw blijkbaar geen respect voor jezelf.
Ander voorbeeld: in het westen wordt aangenomen dat je als koppel alles tegen mekaar vertelt, in de arabische is dat blijkbaar niet zo, zie topic '10 adviezen aan moslimman'.

Ik vraag me dus af vanwaar deze verschillen komen, en welke er zijn, zonder veroordelingen aub!  Ik zou graag discussieren met als uitgangspunt dat de culturen verschillen, maar er geen superioriteit is.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 18:29

ik weet niet waar jij het over hebt

als ik je een advies geef zoals: wees geduldig, wil toch niet zeggen dat ik je niet geduldig vind, het kan een soort herinnering zijn of dat je meer geduldiger moet zijn dan je bent, ennnnee.....ja ik weet, het is een domme voorbeeld, maar dat kun je mss raden door te kijken naar hoe laat ik dit bericht typte   

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:12

Hoihoi Kimmie,
beetje lastige vraag. Ik weet wel dat er in een huwelijk altijd gepraat moet worden over wat er gebeurt enzovoort. Die adviezen voor moslimmannen of -vrouwen zijn in zekere zin universeel. Maar waar jij op doelt: dat iets verzwijgen uit liefde, daar geloof ik niet in. Ik denk dat er een verschil is tussen cultuur en geloof. In het islamitische geloof gaat het om respect en gelijkwaardigheid. Wat er verder voor cultuur-saus aan wordt gegeven, is iets anders.  
In de Koran wordt de vrouw zelfstandigheid en een goede positie gegeven, vergeleken met daarvoor. Ik denk dat dat een zeer belangrijk punt is, wat niet altijd even correct wordt nageleefd.
Ik denk dat het voor man en vrouw niet goed is om meerder sexuele contacten te hebben, maar het is geestelijk ontdekken van de ander met wie je verder zou willen, is niet slecht.  
Ik denk dat het binnen de islam heel belangrijk is dat je respect houdt, voor jezelf en je omgeving. Dat kun je heel rigide aanpakken, maar ook op een normalere manier. Ik denk dat dat per persoon verschillend is.

Salaam happylady
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:27

In eerste instantie geplaatst door happylady3113


Ik denk dat het voor man en vrouw niet goed is om meerder sexuele contacten te hebben, maar het is geestelijk ontdekken van de ander met wie je verder zou willen, is niet slecht.  

Volgens mij is dat ontdekken niet beperkt tot geestelijk.  Het is immers ook erg belangrijk of je lichamelijk bij mekaar past.  Niet als in uiterlijk, maar dus echt lichamelijk, bij sommige mensen 'klikt' het lichamelijk, bij anderen niet. 
Ik zie ook geen enkele reden om geen seks te hebben in een relatie waarin het goed gaat, tenminste als het veilig en liefdevol gebeurt.  Maar er zijn ook weer mensen die daarin nog verder gaan, en ook seks zonder liefde kunnen hebben.  Ik kan me dat niet inbeelden, maar heb er respect voor, en zie er ook niets negatiefs in.
Waarom zou seks met meerdere personen negatief zijn? Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 03:36

Misschien is sex met meerdere personen voor jou niet negatief, maar voor anderen zeer zeker wel! Er is niets mooier (mijn persoonlijke mening) dan (beide!) als maagd de huwelijksnacht door te brengen.

Plus het gevoel als een relatie ''afgelopen'' is. Loop je daar met je man, kom je je ex tegen. Is een onbehaaglijk gevoel voor sommige mensen (wederom, mijn mening). Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat mannen en vrouwen geen zelfrespect hebben indien zij zichzelf niet bewaren voor de huwelijksnacht. Dat er mensen zijn die daar anders tegen aan kijken, kan ik me ook voorstellen. Maar het is maar hoe je het ziet!

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 05:31

Waarom zou je dan geen zelfrespect hebben?  Ik heb er te over, en respecteer mezelf door te zeggen 'my body is mine'.  Ik doe ermee wat ik wil, en waar ik me goed bij voel.
Wat betreft die ex-en, dat hoeft toch geen probleem te zijn?  Ik ga nu ook wel s op stap met een ex van mijn vriend (hij dus ook nog steeds).  Dat was wat onwennig in t begin, maar nu gaat dat prima, t is ook leuker voor hem dat zij en ik met mekaar omkunnen.  Je kan enkel de toekomst van iemand meemaken, niet het verleden.  Dat kan dus ook niemand je kwalijk nemen, dat je een verleden hebt.  Maar goed, dit is dus wel allemaal verstandelijk geredeneerd.

Maar wat ik helemaal niet snap, is wat anderen daar allemaal mee te maken hebben.  Ik bedoel, hoe kan iemand daar een negatief waarde-oordeel over hebben?  Persoonlijk kan ik best respect opbrengen voor mensen die maagdelijk het huwelijk ingaan, uit overtuiging.  Net zoals ik voor mezelf vind, dat dat niet nodig is, aangezien ik er geen goeie reden voor heb kunnen vinden (voor mezelf).

Hoop dat je er een beetje aan uit kunt
Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 05:59

Voor sommige mensen zijn ex-en inderdaad geen probleem.

En ik spreek echt voor mezelf als ik zeg: iedereen doet wat, of maakt een foutje. Als jij meerdere vriendjes hebt gehad, is dat jouw zaak (wat je net dus al aangaf waarom dat niet zo gezien wordt). Maar ik vind het beter, hygienischer en puurder als je dus maagd blijft voor die ene.

En wie zijn eigenlijk die personen waarover je spreekt? De moslims? 

Vanuit Islamitisch standpunt: Ziektes, ongewenste baby's, schaamte etc. Dat zijn 3 (hele!) belangrijke redenen om als maagd het huwelijk in te treden! En dan hebben we nu wel hele goede (99% geloof ik) bescherming tegen ziektes en ongewenste zwangerschappen, dat neemt niet weg dat er nog steeds ieder jaar duizenden mensen besmet worden met soa's, HIV, Aids en ongewenste baby's (ook veel tienermoeders die nog geen ''leven'' hebben opgebouwd) en niet alleen in de ontwikkelingslanden! Ook in ons land..

Dus tjah.. hahaha, Kim.. Jij en ik staan qua leefwijze echt lijnrecht tegenover elkaar! Ooit was ik netzoals jij.. Ben blij dat we normaal kunnen praten met elkaar (dit is niet echt discussieren toch?)

Groetjesssssssss

 

 

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 06:05
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

 

Een voorbeeld: in het Westen is het vanzelfsprekend dat je als vrouw kan kiezen met wie je naar bed gaat, en is het normaal dat je meerdere vriend(inn)en hebt voor je je definitief bindt.  In de arabische cultuur heb je dan als vrouw blijkbaar geen respect voor jezelf.

 

hallo,

ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt, omdat de vrouw niet meerdere manne heeft gehad, heeft ze dan geen zelfrespect, ik denk juist het tegenovergestelde, de vrouw die met nog niemand naar bed is gegaan voor het huwlijk en zich bindt aan 1 iemand, die heeft juist zelfrespect, voor zichrzelf en haar lichaam, omdat ze er veel waarde aan hecht.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 06:12
Nee, dat bedoelde ik dus net niet  Gewoon dat wat in de ene cultuur zus is, kan in de andere zo zijn.  Ze kunnen best beiden zelfrespect hebben, niet enkel degenen die wachten.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 06:14
In eerste instantie geplaatst door Abdelkhalek&Sou

Dus tjah.. hahaha, Kim.. Jij en ik staan qua leefwijze echt lijnrecht tegenover elkaar! Ooit was ik netzoals jij.. Ben blij dat we normaal kunnen praten met elkaar (dit is niet echt discussieren toch?)

Hoi, nee hoor, dit is lekker praten gewoon   Ervaringen en gedachten uitwisselen.  Voor de rest reageer ik straks, want heb weer les  Doei !

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 06:29

Salam/ hallo,

hahaha okeey, dan begreep ik je dus verkeerd, mijn excuses daarvoor

 

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 07:50

Hey Abdelkhalek&Sou,

als ik jou zo hoor praten (ben het niet geheel met je oneens) denk ik dat je die dingen vooral denkt door de cultuur waarin je bent opgegroeit en de opvoeding die je hebt gehad. Ik denk dat dat ook voor mij geld, en dat we daarom heel anders denken.

Vraagje:

jij zegt:
"Vanuit Islamitisch standpunt: Ziektes, ongewenste baby's, schaamte etc. Dat zijn 3 (hele!) belangrijke redenen om als maagd het huwelijk in te treden! En dan hebben we nu wel hele goede (99% geloof ik) bescherming tegen ziektes en ongewenste zwangerschappen, dat neemt niet weg dat er nog steeds ieder jaar duizenden mensen besmet worden met soa's, HIV, Aids en ongewenste baby's (ook veel tienermoeders die nog geen ''leven'' hebben opgebouwd) en niet alleen in de ontwikkelingslanden! Ook in ons land.. "

Ik wil je zeker niet beledigen hoor, maar: is dat standpunt niet een beetje achterhaald? Want tegen ziektes en ongewenste baby's zijn beschermmiddelen en schaamte.. het is je eigen keus om sex te hebben met wie je ook wilt, en waarom zou je je achteraf schamen? In mijn leefomgeving wordt sex met jan en alleman zeker niet aangeraden, maar als een meisje sex heeft met haar vriend, dan schaamt ze zich daar echt niet voor en zal niemand dat raar vinden.
En wat jij zegt dat er nog zoveel mensen zijn met AIDS en ongewenste baby's, dat is vaak gewoon hun eigen schuld (nu heb ik t niet over per ongeluk bloedcontact hebben met iemand die AIDS heeft) maar over onveilige sex, die jongeren nog steeds vaak hebben. En de remedie is dan niet: "geen sex voor t huwelijk" maar betere voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Dit is mijn standpunt, ik ben benieuwd wat je reactie is :)

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 08:00

Assalamoe alykoem,

Rahima, dat is de standpunt van Kimmie, als je haar berichten las hoefde je alleen te zeggen dat je met haar eens bent, en trouwens het is een on-islamitische standpunt...

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 10:38
Het is niet exact kimmie's standpunt, Abou Jabir. En ik heb wel meer van dat soort standpunten, gezien het feit dat ik een onislamitische opvoeding heb genoten..
Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 10:41

Dat is geen standpunt, dat zijn feiten.  Wat je ermee aanvangt, kies je zelf.  Zeg je, dat maakt me niks uit voor mijn geloofsovertuiging, dan doe je er lekker niks mee. 
Maar voor de rest van ons maakt dat wel degelijk uit.  Het is echt niet moeilijk om de seks een beetje veilig te houden.
Bovendien mag Rahima best haar eigen mening geven, daarvoor is dit topic net geopend, en omdat ze misschien moslima wordt, moet ze toch niet perse met de kudde meelopen?  Iedereen mag toch nog steeds zijn eigen mening hebben? 

Het is dus wel degelijk mijn bedoeling in dit topic dat iedereen erover kan meepraten en meningen geven, niet dat je enkel tussen 2 standpunten kiest...

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 14:29
In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Hey Abdelkhalek&Sou,

als ik jou zo hoor praten (ben het niet geheel met je oneens) denk ik dat je die dingen vooral denkt door de cultuur waarin je bent opgegroeit en de opvoeding die je hebt gehad. Ik denk dat dat ook voor mij geld, en dat we daarom heel anders denken.

Vraagje:

jij zegt:
"Vanuit Islamitisch standpunt: Ziektes, ongewenste baby's, schaamte etc. Dat zijn 3 (hele!) belangrijke redenen om als maagd het huwelijk in te treden! En dan hebben we nu wel hele goede (99% geloof ik) bescherming tegen ziektes en ongewenste zwangerschappen, dat neemt niet weg dat er nog steeds ieder jaar duizenden mensen besmet worden met soa's, HIV, Aids en ongewenste baby's (ook veel tienermoeders die nog geen ''leven'' hebben opgebouwd) en niet alleen in de ontwikkelingslanden! Ook in ons land.. "

Ik wil je zeker niet beledigen hoor, maar: is dat standpunt niet een beetje achterhaald? Want tegen ziektes en ongewenste baby's zijn beschermmiddelen en schaamte.. het is je eigen keus om sex te hebben met wie je ook wilt, en waarom zou je je achteraf schamen? In mijn leefomgeving wordt sex met jan en alleman zeker niet aangeraden, maar als een meisje sex heeft met haar vriend, dan schaamt ze zich daar echt niet voor en zal niemand dat raar vinden.
En wat jij zegt dat er nog zoveel mensen zijn met AIDS en ongewenste baby's, dat is vaak gewoon hun eigen schuld (nu heb ik t niet over per ongeluk bloedcontact hebben met iemand die AIDS heeft) maar over onveilige sex, die jongeren nog steeds vaak hebben. En de remedie is dan niet: "geen sex voor t huwelijk" maar betere voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Dit is mijn standpunt, ik ben benieuwd wat je reactie is :)

Liefs Rahima

Salaamoe alaikoem, Hoi,

Beste Rahima, ik ben half nederlands en half surinaams. Opgevoed door mijn moeder alleen (wat ze h��l goed heeft gedaan!). Westers dus! Mocht thuis verkering hebben, roken, alles! Dus het is zeer zeker niet door mijn opvoeding dat ik "zo denk".

En wat betreft: eigen schuld. Hoeveel meisjes beginnen met een kusje en eindigen verkracht? Ik heb er heel wat ontmoet! En "eigen schuld" gaat niet altijd op. De pil en condoom zijn niet 100%. Ik probeer je ook niet te overuigen dat je maagd MOET blijven, ik geef je enkel de voordelen. En schaamte? Ook ik heb die schaamte gekend, slechts na een kusje al! En er zullen er vele anderen zijn die die schaamte ook kennen. En aangezien iedereen weet (vooral hier in Nederland) dat je veilige sex moet hebben, is geen sex voor het huwelijk het beste remedie (vanuit welke religie dan ook). Plus is er het pluspuntje dat als je de man van je leven ontmoet en met hem wilt trouwen, je toch een beetje spijt hebt dat hij niet de eerste was.. Met wat dan ook! Zelfs met dat kleine en onschuldige kusje..

Nog zoiets: je zegt dat niemand het raar zal vinden als een meisje sex heeft met haar vriendje. Weet je dat je op de middelbare school (die waar ik opgezeten heb, waren er 2) uitgelachen wordt als je nog maagd bent? Ze hebben zelfs "honken" bedacht. 1e Honk = Kus etc. de rest kunnen jullie zelf wel invullen. Nee, geef mij dan maar die ouderwetse denkwijze. Daar voel ik me dan prettiger bij.

Dat is mijn standpunt.

Wassalaam, Groetjes,

Soumaya..

P.s. Kim, je hebt nog niet verteld wie die "ze" nou waren waar je het over had? (tenzij ik erover heen gelezen heb.. dat kan natuurlijk!)

 

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 15:36
Euh nee, idd, welke 'ze' bedoel je eigenlijk?  Greetz Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 04:38
In eerste instantie geplaatst door Abdelkhalek&Sou

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Hey Abdelkhalek&Sou,

als ik jou zo hoor praten (ben het niet geheel met je oneens) denk ik dat je die dingen vooral denkt door de cultuur waarin je bent opgegroeit en de opvoeding die je hebt gehad. Ik denk dat dat ook voor mij geld, en dat we daarom heel anders denken.

Vraagje:

jij zegt:
"Vanuit Islamitisch standpunt: Ziektes, ongewenste baby's, schaamte etc. Dat zijn 3 (hele!) belangrijke redenen om als maagd het huwelijk in te treden! En dan hebben we nu wel hele goede (99% geloof ik) bescherming tegen ziektes en ongewenste zwangerschappen, dat neemt niet weg dat er nog steeds ieder jaar duizenden mensen besmet worden met soa's, HIV, Aids en ongewenste baby's (ook veel tienermoeders die nog geen ''leven'' hebben opgebouwd) en niet alleen in de ontwikkelingslanden! Ook in ons land.. "

Ik wil je zeker niet beledigen hoor, maar: is dat standpunt niet een beetje achterhaald? Want tegen ziektes en ongewenste baby's zijn beschermmiddelen en schaamte.. het is je eigen keus om sex te hebben met wie je ook wilt, en waarom zou je je achteraf schamen? In mijn leefomgeving wordt sex met jan en alleman zeker niet aangeraden, maar als een meisje sex heeft met haar vriend, dan schaamt ze zich daar echt niet voor en zal niemand dat raar vinden.
En wat jij zegt dat er nog zoveel mensen zijn met AIDS en ongewenste baby's, dat is vaak gewoon hun eigen schuld (nu heb ik t niet over per ongeluk bloedcontact hebben met iemand die AIDS heeft) maar over onveilige sex, die jongeren nog steeds vaak hebben. En de remedie is dan niet: "geen sex voor t huwelijk" maar betere voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Dit is mijn standpunt, ik ben benieuwd wat je reactie is :)

Liefs Rahima

Salaamoe alaikoem, Hoi,

Beste Rahima, ik ben half nederlands en half surinaams. Opgevoed door mijn moeder alleen (wat ze h��l goed heeft gedaan!). Westers dus! Mocht thuis verkering hebben, roken, alles! Dus het is zeer zeker niet door mijn opvoeding dat ik "zo denk".

En wat betreft: eigen schuld. Hoeveel meisjes beginnen met een kusje en eindigen verkracht? Ik heb er heel wat ontmoet! En "eigen schuld" gaat niet altijd op. De pil en condoom zijn niet 100%. Ik probeer je ook niet te overuigen dat je maagd MOET blijven, ik geef je enkel de voordelen. En schaamte? Ook ik heb die schaamte gekend, slechts na een kusje al! En er zullen er vele anderen zijn die die schaamte ook kennen. En aangezien iedereen weet (vooral hier in Nederland) dat je veilige sex moet hebben, is geen sex voor het huwelijk het beste remedie (vanuit welke religie dan ook). Plus is er het pluspuntje dat als je de man van je leven ontmoet en met hem wilt trouwen, je toch een beetje spijt hebt dat hij niet de eerste was.. Met wat dan ook! Zelfs met dat kleine en onschuldige kusje..

Nog zoiets: je zegt dat niemand het raar zal vinden als een meisje sex heeft met haar vriendje. Weet je dat je op de middelbare school (die waar ik opgezeten heb, waren er 2) uitgelachen wordt als je nog maagd bent? Ze hebben zelfs "honken" bedacht. 1e Honk = Kus etc. de rest kunnen jullie zelf wel invullen. Nee, geef mij dan maar die ouderwetse denkwijze. Daar voel ik me dan prettiger bij.

Dat is mijn standpunt.

Wassalaam, Groetjes,

Soumaya..

P.s. Kim, je hebt nog niet verteld wie die "ze" nou waren waar je het over had? (tenzij ik erover heen gelezen heb.. dat kan natuurlijk!)

 

Haha,

die honken ken ik ook ja! (mijn vriendinnen hanteren die "codetaal" ook) 

Je zegt: geen sex voor het huwelijk is de beste remedie. Lijkt mij toch niet. Je gaat allebei heel erg onervaren en groen het huwelijk in, en best kans dat je man enorm tegenvalt in bed, levert alleen maar frustraties op. En mijn man hoeft niet maagd te zijn voor mij, als hij maar van me houd.  Zelfde geld voor mij, ik schaam me nergens voor wat ik gedaan heb, hooguit misschien wat spijt "had ik dat nou wel moeten doen" maar daarna volgt bij mij direct de gedachte "het is gebeurd, onthou het en leer ervan". That's all. Ik schaam mij niet voor wat ik doe of gedaan heb, en ik vind dat niemand dat zou moeten doen. Je bent wie je bent, en je doet wat je doet. Het is niet altijd verstandig, maar met spijt of schaamte kom je nergens.

En over dat eigen schuld, als je pil en het condoom gebruikt is er een kans van 0,0001% op zwangerschap, er zijn maar enkele gevallen waarvan bekend is dat de vrouw de pil en de condoom gebruikte en zwanger raakte.
Bovendien, ik denk, dat als je met gezond verstand redeneerd en niet gelijk met jongens mee naar huis gaat etc. verkrachting te voorkomen moet zijn. natuurlijk gebeurd het weleens dat de jongen die zo betrouwbaar leek, het meisje verkracht, maar dat is ook niet het overgrote deel.

Mijn mening wederom

Liefs en wassalaam,

Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 09:31

Salaamoe alaikoem,

Kijk, en dan houdt de discussie dus op he..

Ik heb wel spijt van een aantal dingen in mijn leven. Nee, je kan ze niet over doen (helaas). En ik ken mensen die maagd het huwelijk in zijn gegaan, en die houden ontzettend veel van elkaar. Tevens hoef 'n man niet super goed te zijn in bed (astagfiroellah) als hij geen maagd meer is!!!

Maar goed, voor zover mijn mening.. Kan er wel over blijven praten, maar het is wel duidelijk zo denk ik! :) En Rahima, ik hoop dat je het rechte pad (van Allah swt) incha Allah zult vinden..

Wassalaam, en de groeten..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 12:09

Ik ga alvast niet maagd het huwelijk in, maar hou superveel van mijn vriend  Maagd en superveel van mekaar houden, hoort dus niet noodzakelijk samen hoor...  Wat betreft seks hebben, je hebt natuurlijk meer kans hebben op goed in bed, als de ervaring er is.  Maar idd is dat niet het belangrijkste, t maakt de eerste keer samen gewoon wat leuker dan als het echt d� eerste keer is...
Maar weet je wat ik echt creepy zou vinden?  Dat je je hele leven lang niet eens alleen mag zijn met een jongen, en je wordt voorgehouden dat schaamte belangrijk is.  En dan opeens moet alles in de huwelijksnacht...  Wordt van je verwacht dat je seks gaat hebben.  Ik zou het niet kunnen.

Maar ook wat anders om over te discussieren misschien...  Rolverdeling in het gezin bv.  Hoe zien jullie (alle leden hier dus) die later voor jezelf?  En waarom?

Liefs Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 13:49

 

hey ( as-salamoe alaikoem )

Rahima, ik vind dat je gelijk hebt, ik denk dat als je relaties van te voren gehad hebt, dat je je dan al hebt kunnen voorbereiden op hoe je met sommige situaties om moet gaan, ik vind wel dat je altijd voorzichtig moet zijn met wie je sex hebt, je moet echt veel om diegene geven, want ook al lijkt het op dat moment heel fijn en doe je niets liever kun je achteraf toch nog veel spijt krijgen en inderdaad een groot schaamtegevoel...

groetjes Tarah

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 04:36

assalamoe aleikum,

Ik denk dat het er wel mee te maken heeft hoe je opgevoed bent en op welke leeftijd je met de islam in aanraking bent gekomen.

Dit wil dus niet zeggen dat een nederlandse opvoeding verkeerd is. Toch wordt je wel door je omgeving beinvloed. Er zijn best regels in de islam, die iemand die deze van jongs af aan hoort heel normaal vindt ,maar leer je die pas op 30 jarige leeftijd dan kan dit veel moeilijker zijn

Ik geloof nog steeds dat je beoordeeld wordt naar vermogen.

en intentie

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 04:54

Kimmetje!! :D

Quote:

Ik ga alvast niet maagd het huwelijk in, maar hou superveel van mijn vriend  Maagd en superveel van mekaar houden, hoort dus niet noodzakelijk samen hoor...  Wat betreft seks hebben, je hebt natuurlijk meer kans hebben op goed in bed, als de ervaring er is.  Maar idd is dat niet het belangrijkste, t maakt de eerste keer samen gewoon wat leuker dan als het echt d� eerste keer is...
Maar weet je wat ik echt creepy zou vinden?  Dat je je hele leven lang niet eens alleen mag zijn met een jongen, en je wordt voorgehouden dat schaamte belangrijk is.  En dan opeens moet alles in de huwelijksnacht...  Wordt van je verwacht dat je seks gaat hebben.  Ik zou het niet kunnen.

Maar ook wat anders om over te discussieren misschien...  Rolverdeling in het gezin bv.  Hoe zien jullie (alle leden hier dus) die later voor jezelf?  En waarom?

Liefs Kim

Wat ik zo grappig vindt: niemand heeft gezegd dat je alleen als maagd liefdevol en gelukkig getrouwd kan zijn! Ik heb dat in ieder geval niet beweerd. Ik heb ook niet beweerd dat schaamte belangrijk is! In islaam is er geen schaamte (dwz bij je man of zelfde geslacht). Dus voor zover mijn mening en die van degenen die het niet met me eens zijn. En geloof me Kim, als maagd je huwelijksnacht in is niet eng. Je houdt van die persoon, dus je gaat ervoor. Net zoals wanneer je geen maagd bent. Maar goed, genoeg van dit onderwerpje..

Ik zie mijn rolverdeling in het huishouden als de hals van een mens en mijn man en kinderen als het hoofd. Ze kunnen niet zonder elkaar.. Alhamdoellilah! Ik wil er ALTIJD zijn voor mijn kinderen (als dat voor me is weggelegd, inchaAllah) zoals mijn moeder er voor mij was. Mijn man zal dus uiteindelijk hoofdverdiener zijn, wel zal ik als het kan een bijbaantje nemen (parttime). Ik zal nu blijven werken totdat we inchaAllah kinderen hebben, daarna zal  ik (zodra de kindjes naar school gaan) parttime gaan werken. De huishoudelijke taken worden dan inchaAllah door mij verricht, wat niet wil zeggen dat hij alles maar mag laten rondslingeren. Troep achter je opruimen, de rest zal ik dan doen. De zwaardere klussen worden dan door mijn man gedaan. Zo, nou.. dan hebben we het nog niet over de emotionele kant gehad, maar in mijn huwelijk zit d�t wel goed..

Groetjes Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:53

ahahaha lief  je ziet het al helemaal voor je he

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:57

Alhamdoellilah wel ja! Zo heb ik het altijd al willen doen, en moge Allah swt ons het beste geven op deze aarde, in het paradijs en behoeden voor de Hel..

Maar ja, ik heb het al helemaal uitgepuzzeld..!!

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 08:08

salaam soumaya,

 

En dan nu de praktijk in..................., ben benieuwd hoe het voor je wordt.

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 10:10

Salaamoe alaikoem,

Jaa.... Ik ben ook zeer benieuwd! Moet zeggen dat ik geduldiger ben geworden enzo, maar in de praktijk..

Djezekka lahoe ghairan oeftie Rafiaa..

Wassalaam, Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 11:00
In eerste instantie geplaatst door A_en_S

Ik heb ook niet beweerd dat schaamte belangrijk is! In islaam is er geen schaamte (dwz bij je man of zelfde geslacht). Dus voor zover mijn mening en die van degenen die het niet met me eens zijn. En geloof me Kim, als maagd je huwelijksnacht in is niet eng. Je houdt van die persoon, dus je gaat ervoor. Net zoals wanneer je geen maagd bent. Maar goed, genoeg van dit onderwerpje..
Ja, maar het verschil zit m erin dat het bij 'ons' traag gaat, je doet alles op je eigen tempo, in de islam zou je in 1 keer van 'helemaal niet aanraken' naar ontmaagding moeten.  Daarom zou ik het dus niet kunnen.  Sowieso kan je toch ook nog niet weten of je van de persoon in kwestie houdt, tenminste als alles helemaal volgens de regels gaat.  Je ziet elkaar toch maar enkele keren, telkens met anderen erbij.  Hoe kan je dan weten of de persoon die je voor je hebt je grote liefde is, of hij niet enkel probeert goed over te komen, etc?

Ik zie mijn rolverdeling in het huishouden als de hals van een mens en mijn man en kinderen als het hoofd. Ze kunnen niet zonder elkaar.. Alhamdoellilah! Ik wil er ALTIJD zijn voor mijn kinderen (als dat voor me is weggelegd, inchaAllah) zoals mijn moeder er voor mij was. Mijn man zal dus uiteindelijk hoofdverdiener zijn, wel zal ik als het kan een bijbaantje nemen (parttime). Ik zal nu blijven werken totdat we inchaAllah kinderen hebben, daarna zal  ik (zodra de kindjes naar school gaan) parttime gaan werken. De huishoudelijke taken worden dan inchaAllah door mij verricht, wat niet wil zeggen dat hij alles maar mag laten rondslingeren. Troep achter je opruimen, de rest zal ik dan doen. De zwaardere klussen worden dan door mijn man gedaan. Zo, nou.. dan hebben we het nog niet over de emotionele kant gehad, maar in mijn huwelijk zit d�t wel goed..
Ja, ik ben dus voor de gelijke rolverdeling, behalve het kind effectief baren, doen we gewoon alles met z'n 2en.  Hij kookt bv erg graag, en kan strijken (ik dus niet).  Zo'n jobjes zullen dus later bv voor hem zijn, terwijl ik bv de was doe en stofzuig, of iets dergelijks.  Je steekt er beiden evenveel tijd in, hebt gelijke verantwoordelijkheden.  Hetzelfde als er dus een kind zou zijn (hopelijk nog niet voor de eerste jaren), dan houdt dat niet automatisch in dat ik de belangrijkste 'verzorger' zou zijn, dat kan hij net zo goed zijn, als ik bv een betere job heb, of hij gewoon graag huisman is.
Mag ik je wat vragen?  Waarom verdeel jij de taken in jouw huwelijk zo?  Niet slecht bedoeld he, gewoon of dat religieuze inspiratie is of eigen keus of ...?

Groetjes Soumaya..

Sorry voor de late respons.  Doei!!! Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 11:27

Salaamoe alaikoem,

Kimmie wat betreft je laatste vraag: HELEMAAL EIGEN KEUZE!

Het is puur toeval dat de religie er lekker op aan sluit..

Wassalaam Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:09

Hoi Kimmie,

"De Arabische vrouw" staat voor mij niet gelijk aan Moslima, er zijn zoveel Europese vrouwen bekeerd dat ik de tel kwijt ben. Zoveel vrouwen, zelfs de "Westerse" vrouwen snakken naar een andere omgang met mannen. Ongewenste intimiteiten.....etc, de orde van de dag, nietwaar. Dat de "Westerse" (geef eens een definitie van haar) vrouw ANDERS is dan de Moslimvrouw, verwerp ik. Ik heb genoeg "Hollandse" vriendinnen die echt niet in heel beeld passen dat jij schept. Ik denk dat dit pure interpretatie van jouw is.

Imaan

P.S Raak ik onderontwikkeld als ik een andere omgang heb met mannen dan jij? Ben je daadwerkelijk gelukkig als je seksuele gemeenschap hebt voor het huwelijk, ben je niet altijd maar aan het streven om je eigen Ego te tevreden te stellen? Heb nog wel wat vragen voor je in petto......

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.