Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zakaat/woethoe

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zakaat/woethoe
    Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 14:56

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Ik heb even een vraagje over de zakaat en de woethoe,

Aangezien het zo belangrijk is namelijk een van de pilaren, wil ik hierbij vragen waar we de zakaat moeten geven, waar moeten we het innen ofzo, in de moskee?

* Ik laat mijn broertjes en mezelf uiteraard ook, voor elke salaat de woethoe verichten dus opnieuw, maar iedere keer schreuwen ze op mij en zeggen dat ze al woethoe hebben bv van Magrib en terwijl we nu bv 'Isha moeten bidden.

dus moet ik ze(en me zelf) de woethoe laten vernieuwen voor elke gebed?

Djazaak Allahoe Gairan Allemaal!

Wa salaam

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 15:47
Over de woedoe: die is geldig, zolang je niet hebt geslapen, niet naar de WC bent geweest, geen windjes hebt gelaten, geen sexuele gemeenschap of bloedingen hebt gehad.
Dan hoef je dus ook geen nieuwe woedoe te verrichten voor een nieuw gebed.
Dat is wat mij is geleerd in de moskee.
Salaam happylady
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 04:36

assalamoe aleikum,

Sorry dat ik een nieuwe topic over de zakaat ben begonnen, maar omdat er bij jou als onderwerp: even een vraagje stond, heb ik niet doorgehad dat het over de zakaat ging. Je kunt daar opzoeken wie er in aanmerking komen voor de zakaat en je mag het zelf aan iemand geven, maar je kunt het ook in de moskee geven, daar staan meestal 2 "dozen" 1 voor zakaat el fitr en 1 voor de gewone zakaat, dan kun je het daar in doen.
Je mag het niet aan familie geven, omdat familie elkaar al financieel moet steunen. Een vrouw mag het wel aan haar echtgenoot geven, als zij bemiddeld is en hij niet, omdat zij niet onderhoudsplichtig is voor haar man.De man wel voor zijn vrouw!!

salaam rafiaa 

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Ibn-muslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ibn-muslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 04:54

 

 

                       as-salaamu 3alaikum war-rahmatullahi wa barakatuhu'

  

 ik heb gelezen wat happylady3113 heeft geschreven en wil daar op reageren ,in sha allah .. want het is niet zo dat de woedhoe wordt verbroken door bloedingen bijvoorbeeld een bloedneus of een schaafwond daar in tegen je woedhoe blijft nog steeds opgeheven ( geldig ) en je hoefd je woedhoe niet te vernieuwen je kunt gewoon iets aan die bloedneus doen of aan die schaafwond, wel klopte wat u zei over dat de woedhoe verbroken wordt door naar de toilet te gaan , slapen , sexueel gemeen schap , winden ,

                        

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 08:34

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Maar het is wel aanbevolen om het te vernieuwen???

Wa salaam

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:58

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Ik weet niet of het aanbevolen is om de woedoe te vernieuwen. Maar echt kwaad zal het niet kunnen denk ik. Misschien kun je die vraag stellen bij Al-Yageen.com, of misschien is de vraag al gesteld..

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 11:19

Assalamoe alykoem,

het is inderdaad aanbevolen om voor ieder gebed woedoe te verrichten aan de hand van deze hadith: Boeraidah overlevert: �De Profeet (vrede zij met hem) verrichte de woedoe v��r ieder gebed. Op de dag van de inname van Mekka verrichte hij de woedoe en veegde over zijn sokken en bad (alle) gebeden met ��n en dezelfde woedoe, waarna cOmar vroeg: ,,O Boodschapper van Allah! Je deed iets wat je nooit daarvoor hebt gedaan.� Hij antwoordde: ,,Ik heb dat bewust gedaan, O cOmar". (Moeslim)

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 13:27

In eerste instantie geplaatst door Ibn-muslim

as-salaamu 3alaikum war-rahmatullahi wa barakatuhu'
 ik heb gelezen wat happylady3113 heeft geschreven en wil daar op reageren ,in sha allah .. want het is niet zo dat de woedhoe wordt verbroken door bloedingen bijvoorbeeld een bloedneus of een schaafwond daar in tegen je woedhoe blijft nog steeds opgeheven ( geldig ) en je hoefd je woedhoe niet te vernieuwen je kunt gewoon iets aan die bloedneus doen of aan die schaafwond, wel klopte wat u zei over dat de woedhoe verbroken wordt door naar de toilet te gaan , slapen , sexueel gemeen schap , winden , 

Wa aleikum salaam,
je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk ook menstrueren. Bedankt voor het corrigeren.

Salaam happylady
Terug naar boven
Ibn-muslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ibn-muslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 06:02

Assalamoe alykoem,

 het is inderdaad aanbevolen om voor ieder gebed woedoe te verrichten aan de hand van deze hadith: Boeraidah overlevert: �De Profeet (vrede zij met hem) verrichte de woedoe v��r ieder gebed. Op de dag van de inname van Mekka verrichte hij de woedoe en veegde over zijn sokken en bad (alle) gebeden met ��n en dezelfde woedoe, waarna cOmar vroeg: ,,O Boodschapper van Allah! Je deed iets wat je nooit daarvoor hebt gedaan.� Hij antwoordde: ,,Ik heb dat bewust gedaan, O cOmar". (Moeslim)

wassalaam,

                                              as-salaamu 3alaikum '

ik wil graag reageren op deze tekst.. na'am klopt dat muhammed vzmh toen zijn woedhoe meerdere malen deed, maar dat heeft niks met de vraag van fi sabilillah te maken of het aanbevolen is , want muhammed herhaalde zijn woedhoe niet omdat hij bloedneus had of een schaafwond .. want als je die hadith goed begrijpt staat er duidelijk in  op de dag van innama van mekka en niks over bloed verlies dus het heeft geen link met elkaar , wel daar in tegen is het juist om niet de woedhoe op nieuw te doen omdat dat niet voor komt bij de soennah

( houd in dat de profeet het niet had gedaan en ook niet de sahabah en ook niet de tabi3ien (na komelingen ) dat deden )

dus het kan leiden naar bid3ah wat zeer gevaarlijk is en omdat het ook niet voor komt in de qoraan  , is het beste als je bloed neus hebt en mocht je in je salah zitten, kijk bijvoorbeeld je zit in de salah en opeens krijg je bloedneus je eindigt met je salah en je gaat naar de badkamer of de woedhoe kamer en je zorgt dat je bloedneus voorbij is je weegt het opgedroogte bloed weg met water of iets vochtig je hebt je woedhoe al dus waarom op nieuw doen de profeet heeft het nooit gezegd dat men dat moet doen

wallahu ta3al a3lam

dus men verliest de woedhoe bij " winden / scheten laten sexueel gemeenschap en alles wat er ondervalt bij de vrouwen ook de mensturatie

maar als je zegt nou ik wil wel voor elke salah de woedhoe op nieuwe doen omdat je dan shek ( twijfels ) hebt of je misschien perongeluk een windtje hebt gelaten dan kan dat in de zin van zekerheid te krijgen omdat de grote geleerden zegen zekerheid gaat voor twijfel  of je wilt het gewoon op new doen naar aanzien wat de hadith die onze broeder abou jabir aan gaf maar niet in betrekking van bloedneus of andere halal� bloedingen die men mag hebben zoals schaafwond , maar nooit moet een dienaar een lerende dienaar zelf acties ondernemen van ow ik denk dat deze hadith dit en dat bedoeld dus zo ga ik het doen , neen , daarvoor moet je bij de geleerden wezen die je dat goed kunnen uitleggen want nu precies de bedoeling van een bepaalde hadith of qoraan vers.

wallahu ta3ala a3lam ..

                                       wa 3alaikum assalaam

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 06:30

Assalamoe alykoem,

djazaka Allah kheiran broeder Ibn-muslim voor je uitleg, ik wil alleen bijzeggen dat mijn post was een antwoord op de tweede post van broeder Fi-Sabilillah, en niet de eerste (dus ik heb het niet over bloedneus), op zijn eerste vraag heb jij al antwoord gegeven...

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ibn-muslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ibn-muslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 11:26

 

 

                                               wa 3alaikum salaam

 

alhamdulilah als jij het al wist wat ik bedoel in mijn tekst .. maar nu is het ook duidelijk voor anderen in sha allah ..

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.