Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrouwen hardop reciteren....?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwen hardop reciteren....?
    Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 16:19

Salamoe 3alaikoum

We weten allemaal dat er gebeden zijn voor de mannen die hardop gereciteerd moeten worden...Salaat el magreb/ salaat el isha en salaat el fajr.

Nu is het zo dat tijdens de islam lessen die ik volgde mijn leraar had gezegd dat ook de vrouwen deze gebeden hardop mogen reciteren mits er geen niet mahrams bijzijn....dus b.v. in haar kamer/ huis.

Pas gelden woonde ik ook een conferentie bij in een moskee en ook daar werd deze vraag gesteld en ook die imam gaf aan dat het toegestaan was, maar nu is het zo dat mijn ouders dit niet geloven......vele discussie volgden totdat we vandaag samen naar de zender iqra keken waarbij verschillende mensen telefonisch vragen stellen aan een geleerden(ben zijn naam kwijt maar het komt best vaak, ik denk dat de meeste wel weten wie ik bedoel) en hij zei dat de stem van een vrouw niet verheven mag worden ook niet tijdens het gebed....

Mijn ouders dus heel blij omdat ze hun gelijk hadden en ik alleen nog maar meer in de war..... Mag een vrouw haar gebed nou wel of niet hardop reciteren??? Graag met daliel erbij....

Voor mezelf kan ik me beter concentreren als ik hardop reciteer maar wa ALALHOE A3LEM

ALLAH swt weet alles het beste en alle lof behoort HEM toe...

Djazaka ALALHOE GAIRAN

ma3a salama

oegt merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 03:27

assalamoe aleikum,

Misschien is een tussenweg een ideetje:  Alle gebeden zachtjes reciteren, zodat je zelf beter je concentratie kunt houden, dus je stem niet verheffen, maar ook niet alleen in je hoofd reciteren. Dit moet je dan wel gewoon met alle gebeden doen en niet net als de mannen bij sommige rakaat.

Beetje onduidelijk maar ik hoop dat je me snapt,zo stoot je je ouders niet voor hun hoofd en kun jij je beter concentreren. Zelf doe ik de soera's die ik nog niet goed ken ook altijd (half)hardop, andere raak ik echt de weg kwijt.

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 04:23

Salamoe 3alaikoum oegtie

Djazaka ALLAH voor je reactie...dat is inderdaad wat ik nu ook doe om ze tevreden te stellen, maar toch blijf ik er mee zitten...

Want is het nu toegestaan ofniet? Ik zelf weet dus dat het niet toegestaan is als er niet mahrams bijzijn maar alleen in het gezeldschap van je ouders/broers lijkt mij geen probleem....wa ALLAHOE A3LEM

Enne haha et is niet zo dat ik echt keihard reciteer maar zoals je zelf al zei als je net bezig met een soera leren dan is het makkelijker om het tijdens het gebed iets luider te reciteren dan als je het zachtjes doet

Fi ammani ALLAH

merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:01

Alaykoum wa Salaam,

De vrouwen mogen hardop reciteren, mits er geen niet-mahremmannen zijn. Ik zal inshaAllah de hadieth opzoeken waarin A'isha het gebed leidde.

Imaan

P.S Als er mahremmannen zijn, moet je proberen om achter hen te bidden, want zij dienen het gebed te leiden. Hierbij kan je zeggen dat de mannen eigenlijk in de moskee behoren, maar helaas is dit niet altijd mogelijk.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 00:41
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Alaykoum wa Salaam,


De vrouwen mogen hardop reciteren, mits er geen niet-mahremmannen zijn. Ik zal inshaAllah de hadieth opzoeken waarin A'isha het gebed leidde.


Imaan


P.S Als er mahremmannen zijn, moet je proberen om achter hen te bidden, want zij dienen het gebed te leiden. Hierbij kan je zeggen dat de mannen eigenlijk in de moskee behoren, maar helaas is dit niet altijd mogelijk.



Salamoe 3alaikoum oegtie,

Djazaka ALLAHOE gairan voor de reactie...Insha ALLAH zal ik op je hadieth wachten........

Moge ALLAH swt je bijstaan oegtie

m3a salama
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.