Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

ramadan...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Aya' Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aya' Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ramadan...
    Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 17:01

salamoe alaikoum

Ik had effe een klein vraagje. Mag je als je aan het vasten bent creme opdoen?  op je lichaam of gezicht......

wa alaikoum asalaam

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 17:18

Vraag:

Mag je (gezichts)creme en mascara gebruiken tijdens het vasten? 

Antwoord:

Het gebruiken van gezichtcreme�s en gezichtsreinigers verbreekt het vasten niet. Dit geldt ook voor alles wat op de huid wordt aangebracht, zoals henna, make-up en dergelijke. Desalniettemin is het gebruik van make-up niet toegestaan in het geval dat dit schade toebrengt aan het gezicht.

Sheich Bin Baaz

Het gebruik van make-up is de vrouw overigens slechts binnenshuis toegestaan.

Team al-Yaqeen

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 17:23

Assalamoe alykoem,

het beste is volgende keer geen topic openen met "vraag" of "vraagje ramadan", maar met een passende titel, dat zal overzichtelijker zijn.

en nu het antwoord, wat het vasten verbreekt zijn de volgende zaken:

  1. eten
  2. drinken
  3. gemeenschap hebben

er zijn ook vele zaken waar we op deze maand afstand van moeten houden, zoals roddelen, lasterpraat, liegen, beledigen...en dergelijke zaken..., natuurlijk zijn deze zaken ook buiten de ramadan verboden, maar in de ramadan zijn ze streng en streng verboden, als je een zonde begaat in de ramadan weegt het zwaarder mee, en ook andersom, een goede daad in de ramadan weegt zwaarder mee.

dus ik weet niet waarom creme niet zal mogen...

wassalaam,

ooh, ik zie dat het antwoord al gegeven is, zie dit dus als een aanvulling...

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Aya' Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aya' Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 03:49

Salamoe alaikoum

Dank jullie wel voor jullie reacties.En broeder Abou Jabir ik zal volgend keer beter op de titel letten

wa alaikoum asalaam

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 04:50

salaam oe alaikoem,

het was totaal geen moeite hoor....graag gedaan

wa salaam

 

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 04:59

Salam Aleikum,

Het is misschien een hele domme vraag, maar valt zoenen ook onder gemeenschap??? ik denk dat het niet mag, maar wou het ff cker weten.

En oja, mag bv labello wel, oor de droge lippen enzo???

ma3a salama

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 06:50
In eerste instantie geplaatst door ouarda

Het gebruiken van gezichtcreme�s en gezichtsreinigers verbreekt het vasten niet. Dit geldt ook voor alles wat op de huid wordt aangebracht

 

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
al-islamia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-islamia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 07:23

Ik weet niet wat ze allemaal zeggen maar vasten dit verbreekt het allemaal.

1:eten

2:drinken

3:Het hebben van seks overdag

4:schelden

5:vechten

6:En niet bidden

ik hoop dat ik genoeg heb uitgelegd

assalamoealaikoem groetjes youssef

 

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:51
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

en nu het antwoord, wat het vasten verbreekt zijn de volgende zaken:

  1. eten
  2. drinken
  3. gemeenschap hebben

er zijn ook vele zaken waar we op deze maand afstand van moeten houden, zoals roddelen, lasterpraat, liegen, beledigen...en dergelijke zaken..., natuurlijk zijn deze zaken ook buiten de ramadan verboden, maar in de ramadan zijn ze streng en streng verboden, als je een zonde begaat in de ramadan weegt het zwaarder mee, en ook andersom, een goede daad in de ramadan weegt zwaarder mee.

As salaam oe alaikoem warahmatoellah broeder Youssef,

Maar dat is toch ook wat broeder Abou Jabir heeft opgesomt?!

Ghair insha Allah

wa salaam

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
al-islamia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-islamia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:55
ouarda je hebt helemaal gelijk sorry ik ben nog  maar 13 als ik iets fouts seg en jij ziet dat zeg dat dan alsjeblieft tegen mij zodat ik ervan kan leren ik probeer alleen een goeie moslim te zijn  sorry        & nbsp; salammoealaikoem groetjes youssef
Terug naar boven
al-islamia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-islamia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:56
salammoealaikoem groetjes youssef
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:06

ahhhh masha Allah.

Youssef, ik neem je helemaal niks kwalijk jongen, je hebt helemaal niets misdaan. insha Allah zal Allah Ta3ala jou lijden naar al het goeden en je behoeden voor al het kwade...amien

wa salaam

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 19:16
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Salam Aleikum,

Het is misschien een hele domme vraag, maar valt zoenen ook onder gemeenschap??? ik denk dat het niet mag, maar wou het ff cker weten.

En oja, mag bv labello wel, oor de droge lippen enzo???

ma3a salama

Het is toegestaan voor man en vrouw om intiem te zijn tijdens het vasten, zolang er geen geslachtsgemeenschap of ejaculatie plaatsvindt. 

Al-Bukhari (1927) en Muslim (1106) hebben overgeleverd dat �Aishah (radiAllahu �anha) gezegd heeft: �De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) kuste en was intiem tijdens het vasten en hij was van jullie het meest in staat om zijn verlangens te beheersen.�

Al-Sindi heeft gezegd:

Het woord yubaashir (hier vertaald als �was intiem�) betekent het aanraken van de huid van de vrouw en zij die hem aanraakt, zoals zijn wang tegen die van haar plaatsen enzovoorts.

Hier wordt het aanraken van de huid bedoeld, geen geslachtsgemeenschap.

Shaykh Ibn �Uthaymeen (rahimahullah) werd gevraagd:

Wat is voor een vastende man toegestaan om met zijn vastende vrouw te doen?

Hij antwoordde:

Het is niet toegestaan voor een man die een verplicht vasten verricht, om iets met zijn vrouw te doen dat tot ejaculatie zal leiden. Mensen verschillen in hoe snel ze een climax bereiken; sommigen zijn langzaam en kunnen zichzelf volledig beheersen, zoals �Aishah (radiAllahu �anha) over de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) gezegd heeft: �hij was van jullie het meest in staat om zijn verlangens te beheersen.� Sommigen van hen kunnen zichzelf niet beheersen en ejaculeren snel. Een dergelijke persoon zou niet intiem moeten zijn met zijn vrouw en haar aanraken of kussen enz. tijdens het verrichten van een verplicht vasten. Als een persoon weet dat hij zichzelf kan beheersen, dan kan hij zijn vrouw kussen en omhelzen, zelfs tijdens een verplicht vasten.

Uit "Geslachtsgemeenschap tijdens de Ramadan"
Bron: www.islamqa.com
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 01:37
Salaam aleikum,
ik las hierboven van iemand dat niet bidden het vasten verbreekt. Is dat zo? Dat hoor ik nu pas voor de eerste keer?? Kan iemand uitleg geven
Salaam happylady
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 03:09

Wa3alaikom essalaam happylady,

Hier even een link waaruit je kunt concluderen dat het zeer verstandig is om te bidden in de Ramadan.Het is zoals je kunt zien 1 van de soenna's van het vasten. (Het is sowieso verplicht om te bidden, of het nu Ramadan is of niet. Het is namelijk zoals je wellicht wel al weet 1 van de 5 zuilen, waar een moslim zich aan dient te houden, maar dat ff terzijde )

http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/ramadan/artikelen/Samen vattingvasten2.htm

Ik hoop dat je nu het een ander is verduidelijkt.

Wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 15:07
Dank je wel, Just curious
Salaam happylady
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 15:10
Geen dank 
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.