Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

bezwaar tegen een tweede vrouw ?

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: Heb je er wat op tegen dat je man een tweede vrouw wil ?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
285 [89.91%]
32 [10.09%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: bezwaar tegen een tweede vrouw ?
    Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 13:03

Salaam Oe ehleykoom,

kwil graag een antwoord van jullie inch'allah

salaam Oe Ehleykoom oegt Y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 13:07

Salaam Oe Ehleykoom,

Ik zelf zou het zeer erg vinden omdat jah , ik denk op dat vlak dat een vrouw wel eens jaloers kan worden .. En jah op dat vlak ik ook dus wat dekn ik zeeeer normaaaaaal is ... En ik denk als jij houd van iemand je dat niet echt wil delen ...

Salaam Oe Ehleykoom Oegt Y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 14:00
Ik kan natuurlijk niet vanuit de Islam antwoorden, maar wel gewoon als vrouw.  Ik denk dan ook dat een exclusieve relatie met je man/vriend erg belangrijk is.  Sowieso is dat je eigen keus, en als je er niets op tegen hebt, is het zo.  Maar ja, geef mij toch maar een monogame relatie...  Gr Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 16:44

Assalaam alaykoum/Hallo allemaal,

Wat een leuke enquete (hihihihi). "Nee, helemaal niet" is een beetje te kort door de bocht. Ik zou er niets op tegen hebben, maar dat wil niet zeggen dat je er geen moeite mee hebt. Erop tegen zijn en er moeite mee hebben zijn 2 totaal verschillende bewoordingen die niet samen gaan.

Ik zou het niet erg vinden, wanneer ik wil gaan emigreren en hij een 2e vrouw neemt, omdat we dan sterk staan in een land waar we niemand kennen, dan heb ik niet alleen mijn man, maar ook nog eens een goede zuster bij me. Wanneer ik geen kinderen kan krijgen en het ligt aan mij, ben ik een voorstander dat hij een 2e vrouw neemt (dan zou ik hem zelfs aanmoedigen). Als mijn man mij al die tijd rechtvaardig heeft behandeld en ik tevreden over hem ben, zal ik niet in zijn weg staan.

Imaan

P.S Adopteren is toch in de Islam niet geoorloofd, of heb ik het mis?

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 04:45

assalamoe aleikum Imaan,

Het zou dus echt aan de reden moeten liggen of ik er geen bezwaar tegen zou hebben.

Adoptie in de islam is niet toegestaan, althans niet in de vorm zoals die in Nederland voorkomt. Wel is het goed om voor wezen te zorgen. Er bestaat in Noord_Afrika een notarieel document "Kefala" geheten, waarbij de ouders van een kind de zorg aan een ander echtpaar overdragen. Het kind wordt dus een soort pleegkind.Het kind moet echter wel de naam van de biologische ouders aan houden.

Wil je hier meer over weten stuur dan een pm. Ik heb er ooit een lezing over gehouden.

salaam Rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 04:59

Salam Aleikum,

Ik heb gekozen voor ja, ik heb er bezwaar tegen.

Voor mij is een huwlijk iets heel belangrijks, iets wat ik niet zo snel zal delen met een ander (behalve met je man natuurlijk hahaha)  Maar ik hecht er vreselijk veel waarde aan (niet dat ik al getrouwd ben hoor...) maar ik denk dat een relatie echt mooi en speciaal is, als jij weet dat hij de enige is voor jou en jij voor hem.

Zo denk ik erover, en er zijn vast mensen die daar anders over denken.

ma3a salama

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 15:09

Salaam aleikum,

ik ben het helemaal met je eens, Noor!

Maarre, wat is er dan anders aan het adopteren in Nederland? Ik stuur wel even een pm, Rafiaa

Salaam happylady
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 10:56

Assalaam alaykoum lieve zuster Noor al-Islaam,

Het Romantische dat je voor elkaar bent, daar hou ik ook van, maar ik laat het wel open, dat mocht de situatie zich voordoen, dat ik daar dan klaar voor ben. Want anders verwerp je toch de Verzen van Allah swt.

Het denken dat het niet mag en er tegen zijn, zijn redenen van de Kufar. Feministische gepraat, waar we niet beter van zijn geworden. Ik raad je echt aan, om dit te onderzoeken, want het kan leiden naar ongeloof, want je verwerpt je de Woorden van je Schepper. De Schepper die jouw zuurstof heeft gegeven, wees dankbaar hiervoor en ga niet mee in de argumenten van de feministen.

Je zuster

P.S In de ogen van de feminsten ben ik niet geemancipeerd, maar dat doet me niets, want ik ben beschermd door Allah swt heb mijn Rechten al voor hun geboorte gekregen.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 11:05

Salam Aleikum lieve Imaan,

Wollahi daar heb je helemaal gelijk, en ik ben vergeten erbij te zetten, dat alles wat van Allah komt welkom is, ik kan nu wel gaan roepen nee ik wil niet dat mijn toekomstige man een 2e vrouw neemt ofzo, maar als Allah dat wilt dan zal het zo zijn, en daar heb ik 200% vrede mee, en ben Allah voor alles dankbaar, elhamdolillah, maar zoals ik zal zei, ik heb het liever niet, maar wie weet wat Allah ons zal brengen in de toekomst, incha Allah.

Het doet mij er ook niet toe of wij in hun ogen wel of niet geemancipeerd zijn, volledige overgave aan Allah, is het allermooiste wat mij kan overkomen. Ik hoef de mens niet tevreden te stellen als dat te koste gaat van wat Allah van mij verlangt, ik wil Allah tevreden stellen, en het maakt mij nix uit wat anderen ervan denken!

Bedankt voor de tip lieve zuster, 1000 maal dank en moge Allah jouw kennis doen vergroten, jou imaan doen versterken!!!

ma3a salama

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 02:32

Alaykoum wa Salaam oegt Noor Al Islaam en andere zusters,

Lieve zusters, wanneer jullie deze situatie overkomt, weet dan dat Allah Ta'ala heel veel van je houdt. Hij beproefd degenen van wie Hij houdt en weet dat Allah Ta'ala je alleen met datgene beproefd met wat je aankunt. Hoe moeilijk je het hebt, probeer dit te zien als een middel om dichter bij Allah Ta'ala te komen.

Saytaan ligt op de loer wanneer een man een 2e vrouw wil, hij doet er alles aan, zodat er enorme conflicten onstaan. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de man en zijn vrouwen die een liefdevolle leven met elkaar hebben, omwille van Allah Ta'ala.

Imaan

P.S Lieve zuster Nour al Islaam, de mens is zwak geschapen, maar Allah Ta'ala heeft ons de Koran gegeven om sterker te worden. Gebruik dat als medicijn wanneer je in zo'n situatie zit.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 04:17

Salam aleikum lieve imaan,

Helemaal gelijk in, we hebben Allah, en dat is alles wat we nodig hebben. Allah heeft de mens cker zwak geschapen, ook al denkt men dat ie zich zelf goed kent en denkt dat ie sterk is, maar da zijn we niet, en niemand kent zijn werk beter dan de maker, heb vertrouwen in Allah en incha Allah komt alles goed!!!

Allah beproeft de gene van wie die houdt, heb sbar, vertrouw op Allah, en je zult er voor beloond worden, en ik doe er alles aan om me niet te laten verleiden door de shaitaan, wat is beter dan Allah tevreden te stellen, ervoor te zorgen dat Hij jou lief heeft, macha Allah, nix is beter!!!

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle  

Ibn al-Qaiyim heeft 10 manieren genoemd waardoor de liefde van Allah voor Zijn dienaar zal groeien en Vice Versa. Die manieren zijn:

  • Het reciteren van de Koran en het overpeinzen van de betekenis.

  • Dichter tot Allah (Geprezen en Verheven is Hij) komen via het verrichten van vrijwillige daden, nadat men de verplichte daden heeft vervuld (zoals extra gebeden na de 5 verplichte gebeden of vasten naast de vastenmaand Ramadan etc) zoals dit wordt genoemd in de Hadith Qoedsi: �Mijn dienaar komt dichter tot Mij door het verrichten van vrijwillige daden totdat Ik van hem houdt.�(Boekharie).

  • Het continue gedenken van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) onder alle omstandigheden, door  middel van de tong, hart en daden. De hoeveelheid liefde die men voelt voor Allah (Geprezen en Verheven is Hij) wordt hierdoor be�nvloed.

  • Door datgene te doen waarvan Allah (Geprezen en Verheven is Hij) houdt in plaats van onze verlangens te volgen.

  • Dat het hart gevuld is met liefde voor de namen en eigenschapen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) en dat het hart zich thuis voelt in deze tuin van kennis.

  • Het overpeinzen van de goedheid en geschenken van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zowel wat verborgen als openlijk verschijnt.

  • Dit is de mooiste eigenschap, dat het hart teder, zacht (zich onderwerpt) ootmoedig (gedwee) is tegenover Allah (Geprezen en Verheven is Hij)

  • Het alleen zijn met Allah (Geprezen en Verheven is Hij) tijdens de nacht als Allah (Geprezen en Verheven is Hij) neder daalt tot de laagste hemel in het laatste gedeelte van de nacht, terwijl men Zijn boek leest en eindigt met het vragen van vergiffenis en men berouw toont.

  • In het gezelschap zijn van de geliefde en oprechte mensen, dat men profijt zal hebben bij hun waardevolle woorden. Zonder dat men onnodig spreekt alleen als het voordelig zal zijn voor jezelf en je weet dat het je status zal verheffen (bij Allah) en het voordelig zal zijn voor anderen.

  • Wegblijven van datgene dat tussen het hart en Allah (Geprezen en Verheven is Hij) kan komen te staan. (Al datgene waarvan Allah (Geprezen en Verheven is Hij)  niet houdt en men daardoor steeds verder verwijderd wordt van Allah (Geprezen en Verheven is Hij).

Ma3a salama

 

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 03:24

assalamoe aleikum,

Nog even terugkomend op de vraag of adoptie is toegestaan:

www.al-yaqeen.com

Vraag: Is het toegestaan om een kind te adopteren? Zo ja, wat zijn dan de voorwaarden hiervoor en mag het kind erven van de stiefouders?

Antwoord:

Het is toegestaan om een kind op te voeden, vooral als het een wees of vondeling betreft. Wel dient er rekening gehouden te worden met het volgende:

- Het kind wordt niet aan de pleegouders toegeschreven.

- Wanneer het kind de volwassenheid bereikt, is het geen mahram van de pleegouders, behalve als het kind v��r zijn tweede levensjaar wordt opgevangen en minstens vijf keer borstvoeding geniet van de pleegmoeder, of anders van de moeder of de zus van de pleegmoeder.

- Het is in alle opzichten niet toegestaan voor het kind om zijn pleegouders te erven en andersom ook niet.

Toevoeging uit andere bronnen:

Net zoals het haram is voor een man om zijn vaderschap te ontkennen van een kind, geboren uit zijn vrouw gedurende hun huwelijk, zo is het ook haram voor hem om wettelijk een zoon te adopteren waarvan hij niet de natuurlijke vader is.

Voordat Mohammed (vzmh) werd opgeroepen tot het profeetschap heeft de profeet (vzmh) zelf Zaid bin Harithah geadopteerd.In de voor-islamitische tijd kwam dit vaker voor.

Daarom heeft de koran dit voor-islamitische systeem afgeschaft, door het volledig te verbieden en alle gevolgen ervan uit te wissen. Allah, Soebhana wa ta-ala zegt in de Koran in soera Al aAhzaab(33:4-5)

"�en niet heeft Hij uw aangenomen zoons tot uw zoons gemakt. Dat alles zijn de woorden van uw monden. Maar Allah spreekt het wezenlijke en Hij leidt recht langs de weg.

Noemt hen (de geadopteerde kinderen) naar hun vaders, dat is juister bij Allah. En indien u hun vaders niet kent, dan zijn zij uw broeders in de godsdienst en uw verbondenen�"

Dus: De verklaring van adoptie bestaat alleen uit woorden.

Gesproken woorden kunnen niet het bloed van een man door de aderen van een geadopteerde zoon laten lopen, of vaderlijke gevoelens doen ontstaan in het hart van de man, of emoties van een zoon in het hart van de jongen, of geestelijke of lichamelijke erfelijke kenmerken veranderen.

Wel is het goed om een wees op te voeden

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.