Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Oude koranmanuscripten

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Oude koranmanuscripten
    Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 07:49

Assalamu alaikum,

hier een link met foto's van oude koranmanuscripten voor de liefhebbers! (ik ben een liefhebber dus).

http://faculty.washington.edu/wheelerb/quran/quran_index.htm l

Foto's van bladzijdes uit de koran van de eerste eeuw na de hidjra tot en met de 13e eeuw na de hidjra.

Prachtig.

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 07:55

P.s. de hele site is de moeite waard: veel mooie foto's en interessante begeleidende tekst. Klik voor het begin op:

http://faculty.washington.edu/wheelerb/index.html

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 08:34
 
Interessant.... volgens mij is het arabische dat gebruikt wordt in die oude  koranmanuscripten gelijk aan die van de hedendaagse koran. Ik kan het in iedergeval lezen
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 09:10

Salaam,

ja, het is dezelfde taal maar de schrijfstijlen verschillen, dwz lettertype en vocaaltekens, puntjes en streepjes die ontbreken e.d.

De inhoud is ongewijzigd natuurlijk. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat er in Jemen koranfragmenten uit de 1e eeuw Hidjra zijn gevonden met een afwijkende tekst en met gecorrigeerde tekst. Zo blijken in die fragmenten de aya's die met "qoel" ("zeg") beginnen dat woordt niet te bevatten en door fragmenten met ultraviolet licht te beschijnen werden onderliggende gecorrigeerde teksten zichtbaar. Dit wordt geconcludeerd door een duitse onderzoeker die Gerd Puin heet heeft hier onderzoek naar gedaan in de 70er en 80er jaren. Zijn conclusies zijn niet bepaald onomstreden!

http://www.geocities.com/islampencereleri3/querying_the_kora n.htm

Ik heb helaas geen foto's van die fragmenten.

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 10:49

Salaam aleikum,
wat een fascinerende opmerking, Abdoe-Allah, je zegt bijna terloops dat je het kunt lezen. Dat is toch echt masha Allah als je daar echt over nadenkt. (Sorry, ik denk nu helemaal door, ik zie echt mensen zitten met die vellen papier, ongelofelijk lang geleden etc. etc... )

 

Salaam happylady
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.