Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

dua voor laylat al-Qadr

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: dua voor laylat al-Qadr
    Geplaatst op: 05 november 2004 om 10:50

Salam Aleikum,

Aicha raw vroeg aan profeet Mohammed vzmh 'ya Rasoul Llah, wat is de beste dua die ik kan gebruiken voor laylat al-Qadr' waarop hij antwoorde:

Allahouma inaka 3afoewen toe7ibou el-3afwa fa3fou 3ani.

Door de woorden die erin voorkomen is het zeeeeer belangrijk en heeft het een hoge waarde en ook zeer belangrijk voor in de laylat al-Qadr.

ma3a salama

Terug naar boven
miryam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 11:31

asalaam alekoem wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

kun je mij mischien vertellen waar ik deze doua terug kan vinden?kan namelijk geen (goed)arabisch.ik wil weten hoe ik het uit moet spreken.

kunnen jullie mij mischien ook vertellen wat ik het beste kan doen tijdens die nacht, wat voor douas, gebeden? Ik ga namelijk het voor het eerst doen, in de nacht opblijven. .  ..  hebben jullie mischien suggesties?????

inshalla kunnen jullie mij helpen

 

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 11:42

as salaam oe alaikoem warahmatoellah,

1. De Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) was gewend om zich tijdens de laatste tien dagen van de Ramadan hard in te spannen in aanbidding zoals hij dat in andere tijden nooit deed, door te bidden, Qur�an te lezen en du�a te verrichten. Al-Bukhari en Muslim hebben overgeleverd van �Aishah (radiAllahu �anha) dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) �s nachts opbleef wanneer de laatste tien dagen van de Ramadan aangebroken waren, en zijn familie wakker maakte en zich onthield van echtelijke verhoudingen. Ahmad en Muslim hebben overgeleverd dat hij zich in de laatste tien dagen van de Ramadan hard inspande, zoals hij dat in andere tijden nooit deed.


2. De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) spoorde aan tot opblijven tijdens Laylat al-Qadr om te bidden vanuit geloof en in de hoop op een beloning. Het is overgeleverd van Abu Hurayrah (radiAllahu �anhu) dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) gezegd heeft: �Degene die tijdens Laylat al-Qadr opblijft en bidt vanuit geloof en in de hoop op een beloning, zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven.� [al-Bukhari 226; Muslim 1662] Deze hadith wijst erop dat het voorgeschreven is om Laylat al-Qadr na te leven door de nacht in gebed door te brengen.


3. E�n van de beste du�aa�s die tijdens Laylat al-Qadr gereciteerd kan worden, is datgene wat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) aan �Aisha (radiAllahu �anha) leerde. Al-Tirmidhi heeft overgeleverd, en de hadith als sahih geclassificeerd, dat �Aishah gezegd heeft: �Ik zei: �O Boodschapper van Allah, als ik weet welke nacht Laylat al-Qadr is, wat zou ik die nacht moeten zeggen?� Hij zei: �Zeg: Allahumma innaka �afuwwun tuhibb al-�afwa fa�affu �anni� (O Allah, U bent vergevend en U houdt van vergeving, dus vergeef mij).�


4. Specificeren welke nacht van de Ramadan Laylat al-Qadr is, vereist specifiek bewijs, maar de oneven genummerde nachten zijn aannemelijker dan de andere nachten en de nacht van de zevenentwintigste is het meest waarschijnlijk Laylat al-Qadr omdat dit vermeld is in de ahadith. [Zie Muslim 1669]


5. Innovaties zijn niet toegestaan in de Ramadan of in andere tijden. Het is bewezen dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) gezegd heeft: �Degene die iets in deze zaak van ons innoveert dat er geen onderdeel van uitmaakt, het zal afgewezen worden.� Volgens een andere overlevering: �Degene die een handeling verricht die geen onderdeel is van deze zaak van ons, het zal afgewezen worden.�

We kennen geen basis voor vieringen die gehouden worden tijdens sommige nachten van de Ramadan. De beste leiding is de leiding van Mohammed (sallAllahu �alayhi wa salaam) en de slechtste zaken zijn degenen die ge�nnoveerd zijn (bid�ah).


wa salaam

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.