Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotennaar muziek luisteren

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 456
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Onderwerp: naar muziek luisteren
    Geplaatst op: 19 juli 2004 om 05:17

Dat vind ik wel een goed punt, dat de westerse zangers vaak hele mooie teksten maken, maar zelf niks van het leven terecht brengen ( nu ja, een behoorlijk deel ervan) .  Maar uiteindelijk maakt dat niet uit, het is wat jij ermee doet.  Als een tekst je inspireert, of je weer opmontert als je je rot voelt, is dat toch prima.  Zal er even een leuk stukje bijzetten, van een groep toch wel bekend voor z'n uitspattingen...

We the people fight for our existence
We don't claim to be perfect
But we're free
We dream our dreams alone
With no resistance
Fading like the stars we wish to be

You know I didn't mean
What I just said
But my God woke up
On the wrong side of his bed
And it just don't matter now

Cos little by little
We gave you everything
You ever dreamed of
Little by little
The wheels of your life
Have slowly fallen off
Little by little
You have to give it all in all your life
And all the time I just ask myself why
You're really here

- Oasis -

Prima tekstje toch

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 08:18

nee,  niks mis mee, maar een vraag waar ik dan weer mee zit, wat mag je dan wel en wat niet horen. Ik weet wel dat je muziek mag luisteren over el dienn, iets waar je over leert en waar je wat aan hebt, maar ik weet dan niet zo goed, of bijvoorbeeld dat liedje waar jij het over hebt, of je die nou wel of niet mag luisteren.

Salam

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:10
soub7anAllah, vraag me echt af wanneer er een einde aan komt...
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:28
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

nee,  niks mis mee, maar een vraag waar ik dan weer mee zit, wat mag je dan wel en wat niet horen. Ik weet wel dat je muziek mag luisteren over el dienn, iets waar je over leert en waar je wat aan hebt, maar ik weet dan niet zo goed, of bijvoorbeeld dat liedje waar jij het over hebt, of je die nou wel of niet mag luisteren.

Salam

Assalamoe alykoem zuster.

omdat zuster Noor al-Islaam nieuwe forumlid is, heeft ze niet de hele discussie meegemaakt, dus ik zal inshallah in het kort uitleggen:

1. zingen die gepaard gaat met muziekinstrumenten is haraam, bahalve daff (ik weet niet in het nl) voor vrouwen.

2. zingen die tot het ongehoorzamen van Allah leidt, of onzin gepraat, of over liefdesverhaaltjes, wat tot verderf leidt en al het slechte gepraat is haraam.

voor bewijzen kunt dit artikel lezen: http://islam.nak4life.com/muziek.htm

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 17:44

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

soub7anAllah, vraag me echt af wanneer er een einde aan komt...

Je kan het topic ook negeren, als je het niet de moeite vindt, hoor.  Ik persoonlijk blijf het een boeiende discussie vinden.  Raar toch dat er zoveel verschillen bestaan over zoiets diep-menselijks als muziek?  Waarom er dan niet over praten.  Er komen trouwens ook vaak nieuwe leden bij, die nieuwe meningen en gespreksstof aanbrengen?

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2004 om 03:08

Salam,

Maar muziek als die van Yusuf Islam???

Mag dat wel of niet???

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2004 om 06:41

Salam,

Ooh,.. ik weet het al!

Wel verstandig om even vanaf het begin te lezen waar het precies over gaat, maar toch bedankt!

Salam

Terug naar boven
Moslima_Roos Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 15:13
Assalaamoe aleykoem,

ja, ik heb wel de moeite genomen die 9 pagina's te lezen.....althans, wat mij belangrijk leek(want veel tekst kwam vaker erin voor)

Zelf luister ik geen muziek meer alhamdoelilaah. Ik besefte dat naar muziek luisteren 1 van de lusten van een mens was en dat ik beter afstand kan doen van lusten en begeerten(en met lusten bedoel ik verlangen naar een negatief iets, dus niet naar een ijsje ofzo ).
De Boodschapper salla laahoe aleyhi wassalam zei zelf: 'de Hel is verborgen achter de lusten, het Paradijs achter datgene wat men niet wil'

'wat men niet wil' moet je niet letterlijk opvatten, zoals 'nee, ik wil niet mn kamer opruimen', of iets in die trend)

Dat is hoe ik het zie en eigenlijk heb ik daar geen enkele andere hadith voor nodig

Wa aleykoemoe salaam
en Allah weet het beste...
Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:08

Ik vind dat met muziek wel lastig.

Als ik het dus goed begrijp is het haram omdat het nutteloos is en je wilt steeds meer?

Ik luister al jaren muziek, maar ik geloof niet dat ik dat steeds meer doe; ik heb simpelweg nog andere dingen te doen.

En hoe zit het dan met muziekinstrumenten bespelen? Dat is i.i.g niet nutteloos want je leert er van alles door.

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:13

Ik lees hier dat mensen 'niet zonder konden', 'verslaafd waren.' maar voor zover ik weet ben ik dat niet.

Ik voel me niet ongelukkiger zonder, alleen vind ik het heerlijk om te zingen en erin op te gaan.

En ik luister ook instrumentale muziek

en sowieso nooit muziek met slechte teksten ofzo

ze gaan natuurlijk niet allemaal over de islam.

Maar wat is het foute eraan dan?

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:24

In eerste instantie geplaatst door Oeght_Yasmina

Abou Hoerairah heeft gezegd dat de Profeet gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van All�h? Hij zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij zei: �ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen"

Jaaaaa....maar dat gaat niet specifiek over muziek maar over tranceachtige taferelen. En doorgaans luisteren mensen niet naar muziek terwijl ze bedwelmende dranken drinken en onzinnige handelingen verrichten. Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat het haram is om muziek te draaien om in trance te raken waarbij je die dingen doet.

De Profeet hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al �harier) ontucht (�hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" (Overgeleverd door Boechaarie)

Hetzelfde verhaal->combinatie van ontucht, bedwelmende dranken en muziek, niet muziek op zich

En All�h zegt in Soera Loeqm�n; Aya 6: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van All�h, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"

Al W�hiedie en andere geleerden hebben in hun Tafsier (uitleg van de Koran) gezegd: De onzinnige praat die in Aya 6 van Soera Loeqm�n is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen gezegd: Ibn �Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek" (Dit slaat op de Aya 6 uit Soera Loeqm�n � �onzinnige praat�)"

Al zou dat onzinnige gepraat muziek zijn dan nog is het niet muziek opzich wat haram wordt bevonden maar iets anders namelijk dat sommige mensen muziek luisteren/maken om af te dwalen van Allah. En dat keur ik ook niet goed

Ik hoop dat iemand op mijn argumenten ingaat.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 456

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.