Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

TV: Grote levensvragen

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: TV: Grote levensvragen
    Geplaatst op: 07 december 2004 om 12:29

ieder werk heeft zijn maker

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 12:40

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Als het enige doel van geboren worden volgens Islam is om Hem te dienen dan vraag ik mij nog steeds af waarom dit is. Is het dan niet veel logischer om deze stap (het leven) over te slaan en gelijk bij God te zijn? Waarom zou God ons dan een eigen identiteit hebben gegeven? Waarom zou God ieder mens dan andere kwaliteiten geven? Handen, voeten, ogen, neus, hersenen, etc. etc. Dit dient toch ook om iets in dit leven te doen / te bereiken (naast Hem te dienen). En gelijk ook weer de vraag: waarom wil hij gediend worden?

gegroet,

ik zei niet de enige, er zullen degelijk anderen zijn, laten we het dan HET HOOFDDOEL noemen.

verder wat jij logisch vind, zal ik niet per see ook logisch vinden, zo ook een derde persoon, kortom er kunnen 6 miljard logische ideeen onstaan.

waarom we een eigen indentiteit hebben, wat had je dan gewild? ik vrees dat je me de volgende vraag gaat stellen; waarom heeft God ons twee handen gegeven, en niet drie??

en waarom Hij gediend (aanbeden) wil worden, nogmaals het is in het voordeel van de mens, sorry, als je niet van herhaalde woorden houdt.

Als je uitgaat van een God/Allah zoals beschreven in de Islam dan heb je waarschijnlijk een God/Allah nodig. Echter als je hier niet vanuit gaat mis je geen Allah/God. M.a.w. je kunt niet stellen dat alle mensen Allah nodig hebben of van Allah afhankelijk zijn. De gelovigen hebben Allah nodig, de ongelovigen �de niet boekgelovigen- niet.

ik zeg en geloof dat de mensheid God nodig heeft. de gehele schepping is afhankelijk van de schepper.

Ik vind het leuk om te leven, vrienden te hebben, liefde te hebben, om me te ontwikkelen, dingen mee te maken/te beleven, dingen te zien, te genieten etc. Aan de andere kant maak je ook weer verdriet (lijden) mee. Om hiermee om te leren omgaan zie ik als een vd lessen (ontwikkeling) in het leven. Echter als ik niet had geleefd maar in een soort van andere dimensie had gezeten dan wist ik ook niet wat �leven� is. M.a.w. wat je niet weet, mis je ook niet.

dus je weet niet wat 'leven' is, dat is jou keus om te leven als een onwetende, ik daarentegen weet het wel. ik kan tenminste wel mijn eigen vragen beantwoorden.

Ik kan moeilijk iets gelijk stellen als dit voor mij niet bestaat. Maar eens moet �iets� toch hebben besloten/bedacht om te gaan ontstaan of om iets te cre�ren, dus ook God. Behalve aan een cirkel zit aan alles een begin en een eind (in ieder geval wel in mijn logica).

je zegt dat je iets moeilijk gelijk kunt stellen als dat niet bestaat, terwijl je je wel daar aan schuldig maakt (je zegt: dus ook God, dit is toch een vergelijking). in de Islam kennen we twee dingen die we niet met elkaar kunnen mengen/vergelijken, dat zijn de schepping en de schepper, een vers uit de Quran die dat duidelijk maakt is deze, een ontkennende vraag; 16:17 Is Degene Die schept dan gelijk aan degene die niet schept? zullen jullie je niet laten vermannen?

Geeft de Koran hierop geen antwoord? Onze geest is volgens de �boeken� toch door God/Allah gegeven? Komen wij volgens de Koran voordat wij geboren zijn dan niet van God/Allah zelf vandaan en dan dus weer de vraag, waarom zijn wij naar het leven gestuurd?

je vraag was waar de geest zich bevind voordat ie in het lichaam wordt geblazen, weet dat die geest ook een begin heeft, en dat het ook tot de schepping behoort.

groetjes,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 12:57
In eerste instantie geplaatst door Love_Islam

hallo,selaam broeders/zusters
Ik vroeg iets aan jullie ik vroeg wie heeft jullie geschapen
hebben jullie jezelf geschapen??
de antwoord op de vraag dat jullie je zelf hebben geschapen is nee daar kan ik iedereen me mee volgen toch??

Inderdaad, daar zitten mijn ouders voor wat tussen.

en ik heb ergens gelezen dat de zon als hij maar een kleine beweging zou maken dus een kant opgaan dan zouden wij ja wij ten onder gaan wie is dan degene die dat in stand houdt kan toch niet dat dat alleen gaat leg me uit als dat wel alleen zonder iets kan

Meet mr Gravity.  Maar de redenering moet eigenlijk omgekeerd, als de Aarde niet stond zoals ie was, waren wij er nu ook niet.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 13:16
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Hallo Brigitte,  in wat je zegt, daar kan ik me prima  vinden.
Maar je hebt het over een "geest", bedoel je daar het zelfde mee als een "ziel"?
En wat is dat eigenlijk?.....misschien iets voor een nieuw Topic?

vr.gr Akbash

Geest of ziel, ja dat is voor mij in principe een en hetzelfde. Misschien is 'ziel' wel een beter woord omdat 'geest' bij sommige mensen iets negatiefs oproept en dat bedoel ik in ieder geval niet.  

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 13:57
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Hallo Abou, voor wie moet jij die beproeving/test ondergaan.........juist ja, voor Allah.
Diezelfde Allah die al weet wat de uitkomst zal worden!
Wat heeft het dan voor zin om de mensen te testen, als je iets gaat testen is de uitkomst nog niet zeker, voor Allah is het echter wel zeker, dus is het testen totaal zinloos, en daarbij kun je ook niet meer spreken van testen.
Je kan wel beweren dat het voor de mens een vrije wil is, maar dat is dan een schijn vrije wil, in werkelijkheid weet diegene die gaat testen de uitkomst al.
De test doe je voor Allah en wordt beoordeelt door Allah die de uitkomst al weet, dus van vrije wil is totaal geen sprake................

vr.gr Akbash

Hoi Akbash,

je schijnt het niet te begrijpen zo te zien, er is degelijk sprake van een vrije wil, dat Allah van die wil al op de hoogte is, wil niet zeggen dat er geen vrije wil is, dat is namelijk wat je nu suggereert. Allah weet de toekomst, heel simpel.

Allah test/beproeft de mens, de mens reageert, Allah weet voordat die persoon reageert, hoe die persoon zal reageren, en uiteindelijk zal ieder berecht worden aan de hand van zijn eigen keuzes/reacties. 

wanneer Allah geen test uitbrengt, zal er ook geen reactie zijn, toch?

dat Allah de uitkomst al weet, maar die uitkomst is nog niet in praktijk gebracht door die mens, Allah weet het van te voren, maar de mens moet toch zijn eigen wil ook in praktijk brengen ? zodat hij daarvoor verantwoording op de dag des oordeels zal afleggen.

snap je het nou?

groetjes,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 14:33

Hoi Abou,

 

Nogmaals vooropgesteld dat jij en ik het uiteindelijk niet eens zullen worden in deze discussie gun ik mijzelf toch om mijn idee�n op jouw meningen te geven. Ik heb het stuk al aardig ingekort maar mensen sorry voor de vulling van dit topic!


 

Brigitte schreef:

Als het enige doel van geboren worden volgens Islam is om Hem te dienen dan vraag ik mij nog steeds af waarom dit is.

ik zei niet de enige, er zullen degelijk anderen zijn, laten we het dan HET HOOFDDOEL noemen.
Mijn hoefddoel in dit leven is om mijzelf te ontwikkelen/te leren kennen en om zo een goed en eerlijk mogelijke bijdrage te kunnen leveren aan de gehele mensheid/de wereld etc.

verder wat jij logisch vind, zal ik niet per see ook logisch vinden, zo ook een derde persoon, kortom er kunnen 6 miljard logische ideeen onstaan.
Helemaal met je eens, daarom is het toch ook leuk/mooi om elkaars belevingswerelden te leren kennen? (vandaar dat we oren hebben gekregen? Of ogen om te lezen?) En om dus te leren niet enkel van je eigen waarheid uit te gaan, elkaars zienswijze te respecteren.

 

waarom we een eigen identiteit hebben, wat had je dan gewild? ik vrees dat je me de volgende vraag gaat stellen; waarom heeft God ons twee handen gegeven, en niet drie??
Nee hoor, dat antwoord weet ik al wel, we hebben nl. ook maar 2 armen dus is het vrij onlogisch om 3 handen te hebben. Net zo goed dat ik het dus nog steeds onlogisch vind dat een schepper ons dus allemaal een eigen identiteit heeft gegeven als hij uiteindelijk maar 1 ding wil, aanbeden worden dus.

 

en waarom Hij gediend (aanbeden) wil worden, nogmaals het is in het voordeel van de mens, sorry, als je niet van herhaalde woorden houdt.
Hier komen wij dus niet uit, want ik zie (ook al is het in het voordeel van de mens) dan nog steeds niet in waarom God aanbeden zou willen worden. De mens an sich is volgens mij nl. niet het grootste belang van het leven/univers dus waarom zou God de mensheid wel zo heel belangrijk vinden?

 

ik zeg en geloof dat de mensheid God nodig heeft. de gehele schepping is afhankelijk van de schepper.
Hier komen wij ook niet uit, want ik geloof niet dat de mensheid (alle mensen dus) God nodig heeft.

 

dus je weet niet wat 'leven' is, dat is jou keus om te leven als een onwetende, ik daarentegen weet het wel. ik kan tenminste wel mijn eigen vragen beantwoorden.
Jouw vraagstelling was of ik dankbaar was om te leven. Ik kon hier heel kort op antwoorden door te schrijven dat ik niemand, behalve mezelf en mijn ouders, hiervoor dankbaar hoef te zijn. En in mijn idee weet ik heel goed wat 'leven' is. Kun jij je overigens indenken dat mensen zoals ik vinden dat wanneer individuen zich enkel tot God richten en dit als het allerhoogste belang in het leven stellen in onze ogen de ontwetenden zijn. Immers zij leven niet, maar zijn enkel bezig met iets dat pas na het leven komt en daar dient het leven gewoon niet voor. Overigens wel erg saai als jij al de antwoorden al weet, ik persoonlijk vind het nl. erg fijn om over levensvragen met anderen te filosoferen.

 

je zegt dat je iets moeilijk gelijk kunt stellen als dat niet bestaat, terwijl je je wel daar aan schuldig maakt (je zegt: dus ook God, dit is toch een vergelijking).
Ter verduidelijking: God = iets (voor gelovigen), dus als hij bestaat moet dat iets (God?) hebben besloten/bedacht om te gaan ontstaan of om iets te cre�ren (het gaat dus om het woordje �als�)

 

Groeten,

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 15:08

Dag Akbash,

Je toon van discussieren komt mij niet netjes over, maar dat even terzijde. Ik zal ingaan op je vragen.

Je 1e vraag: Wat voor nut heeft het om een examen te maken als de uitkomst bij de examinator al bekend is?? (Akbash)

Zou jij je tentamen niet maken, omdat je leraar al weet dat je het toch niet zou halen?Jouw docent kent je en weet op welk niveau je zit, nietwaar?

Zou jij niet rennen, om toch de bus/trein/vliegtuig proberen te halen?

Allah Ta'ala weet wat er was, is en zal komen, onze Schepper heeft ons 2 wegen laten zien: de weg die leidt naar de Hel en de weg die leidt naar het Paradijs. De Schepper heeft ons een leiraad gegeven, de Schepper heeft ons niet gedwongen om dit te volgen, de Almachtige heeft ons duidelijk gemaakt wat je het best kunt volgen en het is aan jou om dat te accepteren.

Allah Ta'ala dwingt de mens niet om in Zijn bestaan te geloven, dat heeft de Almachtige niet nodig. Ik probeer mijn vliegtuig te halen naar het Paradijs en Allah Ta'ala weet of ik het Paradijs zal bereiken. De mens weet zijn/haar bestemming niet, puur om het gegeven dat de mens juist moet blijven streven naar de tevredenheid van Allah Ta'la.

Dat er mensen zijn die laks zijn en Zijn bestaan ontkennen, dat is nou eenmaal zo en dat heb ik allang al geaccepteerd. Wat ik niet accepteer is dat er mensen zijn, die het niet accepteren dat er nou miljarden moslims zijn die WEL in Allah Ta'ala geloven en altijd maar proberen om hun gelijk te halen.

Open mij eens de ogen a.u.b want dit kan ik absoluut niet volgen.....(Akbash)

Ik wou dat ik dat kon, want dan had ik dit allang gedaan en niet alleen bij jou, maar ook  bij Wilders, Hirsi, Bush, Sharon etc....

Allah Ta'ala is degene die de ogen opent en wanneer je oogjes gesloten blijven, is dat met de Wil van Allah Ta'ala.

Groetjes Imaan.

P.S Heb je hiermee je antwoorden?

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
ra7matullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ra7matullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 15:17

Bismi lahi rahmani raheem

As-salaamoe�alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh oekht Imaan!

InshaeAllah gaat het goed met je! Khayr InshaeAllah... MashaeAllah, je hebt je antwoord perfect geformuleerd! Ik zou het niet beter kunnen! Ik hoop dat hiermee sommige harten worden geraakt en sommige hersenen gaan beginnen werken. Wie Allah swt leidt, er is voor hem geen dwaling; en wie Allah swt laat dwalen, er is voor hem geen leiding.

fie Ammanie Allah,

Groetjes

... De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd...{Overgeleverd door Tirmidzi}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 16:34

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Hoi Abou,

Nogmaals vooropgesteld dat jij en ik het uiteindelijk niet eens zullen worden in deze discussie gun ik mijzelf toch om mijn idee�n op jouw meningen te geven. Ik heb het stuk al aardig ingekort maar mensen sorry voor de vulling van dit topic!

gegroet,

het is wat jij wil, dat je met me niet eens zal zijn, zie ik al een vooroordeel, maar goed.

Mijn hoefddoel in dit leven is om mijzelf te ontwikkelen/te leren kennen en om zo een goed en eerlijk mogelijke bijdrage te kunnen leveren aan de gehele mensheid/de wereld etc.

ik dacht dat we het over het hoofddoel in de islam hebben, maar je hebt het nu over jouw hoofddoel, maar goed.

Helemaal met je eens, daarom is het toch ook leuk/mooi om elkaars belevingswerelden te leren kennen? (vandaar dat we oren hebben gekregen? Of ogen om te lezen?) En om dus te leren niet enkel van je eigen waarheid uit te gaan, elkaars zienswijze te respecteren.

respecteren, niet accepteren, de waarheid is voor mij al duidelijk, maar ik hoor wel graag de andere meningen.

Nee hoor, dat antwoord weet ik al wel, we hebben nl. ook maar 2 armen dus is het vrij onlogisch om 3 handen te hebben. Net zo goed dat ik het dus nog steeds onlogisch vind dat een schepper ons dus allemaal een eigen identiteit heeft gegeven als hij uiteindelijk maar 1 ding wil, aanbeden worden dus.

ik bedoelde met "hand" wel de hele hand, inclusief armen, maja, twee hoofden dan?

waarom onlogisch? ieder aanbidt Allah op zijn eigen manier, Allah heeft ook de mens een wil en een eigen keuze gegeven, daardoor verschillen de mensen van elkaar.


Hier komen wij dus niet uit, want ik zie (ook al is het in het voordeel van de mens) dan nog steeds niet in waarom God aanbeden zou willen worden. De mens an sich is volgens mij nl. niet het grootste belang van het leven/univers dus waarom zou God de mensheid wel zo heel belangrijk vinden?

trouwens alles aanbidt Allah automatisch op hun eigen manier, engelen, dieren, vissen in de zee, bomen, hemellichamen, enz. alle schepsels met uitzondering de mensen en de djin (geesten), die hebben een eigen wil om Allah te aanbidden, en hebben daarvoor ook verstand gekregen, Allah zegt: 22:17 Zie jij dan niet dat alles zich voor Allah neerknielt wat er in de hemel en wat er op de aarde is, en de zon en de maan en de sterren en de bergen en de bomen en de dieren en een groot deel van de mensen ? Maar voor velen is de bestraffing verplicht. En wie er door Allah vernederd wordt: voor hem zijn er dan geen eerbewijzers. Voorwaar, Hij doet wat Hij wil.

Jouw vraagstelling was of ik dankbaar was om te leven. Ik kon hier heel kort op antwoorden door te schrijven dat ik niemand, behalve mezelf en mijn ouders, hiervoor dankbaar hoef te zijn. En in mijn idee weet ik heel goed wat 'leven' is. Kun jij je overigens indenken dat mensen zoals ik vinden dat wanneer individuen zich enkel tot God richten en dit als het allerhoogste belang in het leven stellen in onze ogen de ontwetenden zijn. Immers zij leven niet, maar zijn enkel bezig met iets dat pas na het leven komt en daar dient het leven gewoon niet voor. Overigens wel erg saai als jij al de antwoorden al weet, ik persoonlijk vind het nl. erg fijn om over levensvragen met anderen te filosoferen.

waarvoor het leven dient weet ik wel, en weet jij ook nu na deze reacties van mij. vragen die over waarom ik hier op aarde ben, waar ik vandaan kom, en waar ik heen ga weet ik wel, ik ben daar Allah dankbaar voor, filoseferen over zulke zaken is voor mij onnodig. je kan mij als onwetend zien, maar de ware onwetende is en blijft degene die niks over zijn schepper weet.

Ter verduidelijking: God = iets (voor gelovigen), dus als hij bestaat moet dat iets (God?) hebben besloten/bedacht om te gaan ontstaan of om iets te cre�ren (het gaat dus om het woordje �als�)

Groeten,

die redenering van jouw zal niet kloppen wanneer je zal geloven in Allah, verder heb ik je uitgelegd hoe het zit in de Islam>> "de schepper en de schepping zijn twee dingen die los van elkaar staan"

de groeten,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 04:05

Dag Imaan,

Je toon van discussieren komt mij niet netjes over, maar dat even terzijde. Ik zal ingaan op je vragen.

Zou je iets concreter kunnen zijn? want hier kan ik niets mee.

Je 1e vraag: Wat voor nut heeft het om een examen te maken als de uitkomst bij de examinator al bekend is?? (Akbash)

Zou jij je tentamen niet maken, omdat je leraar al weet dat je het toch niet zou halen?Jouw docent kent je en weet op welk niveau je zit, nietwaar?


Ik zou dat tentamen wel willen maken, maar het heeft voor de leraar (Allah) geen nut om dat examen af te leggen, als hij de uitkomst van dat examen al weet.
Zouden er aan dit examen konsequenties zitten, zoals b.v een plaats in de hemel of de hel, dan is het zo dat Allah dit al weet, en het dus automatisch van Geen belang is om �berhaupt examen te doen.

Zou jij niet rennen, om toch de bus/trein/vliegtuig proberen te halen?

Niet als ik zou weten dat ik het toch niet zou halen...
Maar ik denk wel dat Allah zou lachen, als ie mij ziet rennen om de trein te halen terwijl ie al weet dat ik hem ga missen, en daar gaat het nou net om, ik kan wel gaan rennen zodat het net lijkt of ik enige invloed (vrije wil) kan uitoefenen ,maar Allah weet het al lang, en als dat zou zijn dat ik de bus niet zou halen, dan kan ik rennen als een wilde, maar halen doe ik hem niet.
 

Allah Ta'ala weet wat er was, is en zal komen, onze Schepper heeft ons 2 wegen laten zien: de weg die lijdt naar de Hel en de weg die lijdt naar het Paradijs. De Schepper heeft ons een leiraad gegeven, de Schepper heeft ons niet gedwongen om dit te volgen, de Almachtige heeft ons duidelijk gemaakt wat je het best kunt volgen en het is aan jou om dat te accepteren.

Precies, Allah weet wat er zal komen! ben jij dan in staat met je pseudo vrije wil om Allah`s geschapen toekomst te veranderen?

Allah Ta'ala dwingt de mens niet om in Zijn bestaan te geloven, dat heeft de Almachtige niet nodig. Ik probeer mijn vliegtuig te halen naar het Paradijs en Allah Ta'ala weet of ik het Paradijs zal bereiken. De mens weet zijn/haar bestemming niet, puur om het gegeven dat de mens juist moet blijven streven naar de tevredenheid van Allah Ta'la.

Daarom zegt Allah ook dat er geen dwang in religie is, maar ondertussen veroordeelt hij degene die hem niet slaafs aanbidden tot de gruwlijkste straffen,Hypocriet!!

Dat er mensen zijn die laks zijn en Zijn bestaan ontkennen, dat is nou eenmaal zo en dat heb ik allang al geaccepteerd.

Wat heeft laks zijn nou met het ontkennen van Allah te maken?

Wat ik niet accepteer is dat er mensen zijn, die het niet accepteren dat er nou miljarden moslims zijn die WEL in Allah Ta'ala geloven en altijd maar proberen om hun gelijk te halen.

IK vraag me af wie nou eigenlijk zijn gelijk probeert te halen, de dogmatisch gelovige die vast geroest zit in zijn religie, en daardoor buiten wat de religie hem voorschrijft geen enkele kant op kan, of de ongelovige ,die in principe iedere mogelijkheid kan aannemen maar ook weer kan verwerpen.

 

Open mij eens de ogen a.u.b want dit kan ik absoluut niet volgen.....(Akbash)

Ik wou dat ik dat kon, want dan had ik dit allang gedaan en niet alleen bij jou, maar ook  bij Wilders, Hirsi, Bush, Sharon etc....

Allah Ta'ala is degene die de ogen opent en wanneer je oogjes gesloten blijven, is dat met de Wil van Allah Ta'ala.

Je plaats me wel in goed gezelschap Imaan
Maar Allah kan dit zelf waarschijnlijk ook niet, in ieder geval, hij kan het niet of wil het niet, dus hij is niet Almachtig of te wel niet Barmhartig.

Groetjes Akbash.

 

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 04:10

ra7matullah schreef:

Wie Allah swt leidt, er is voor hem geen dwaling; en wie Allah swt laat dwalen, er is voor hem geen leiding.

"Wie Allah swt laat dwalen", Dus Allah laat de mensen dwalen, en bestraft ze daarna met de Hel, vind je dat niet vreemd?  lijkt me toch zijn eigen keuze dat ie de mensen laat dwalen, hoe kun je ze dan straffen??

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 04:18

je schijnt het niet te begrijpen zo te zien, er is degelijk sprake van een vrije wil, dat Allah van die wil al op de hoogte is, wil niet zeggen dat er geen vrije wil is, dat is namelijk wat je nu suggereert. Allah weet de toekomst, heel simpel.

Allah test/beproeft de mens, de mens reageert, Allah weet voordat die persoon reageert, hoe die persoon zal reageren, en uiteindelijk zal ieder berecht worden aan de hand van zijn eigen keuzes/reacties.

wanneer Allah geen test uitbrengt, zal er ook geen reactie zijn, toch?

dat Allah de uitkomst al weet, maar die uitkomst is nog niet in praktijk gebracht door die mens, Allah weet het van te voren, maar de mens moet toch zijn eigen wil ook in praktijk brengen ? zodat hij daarvoor verantwoording op de dag des oordeels zal afleggen.

snap je het nou?

Abou wat zeg je nu :

  1. Allah weet de toekomst
  2. Allah weet voordat die persoon reageert, hoe die  persoon zal reageren
  3. Allah weet het van te voren.

Met een vrije wil zou je in staat zijn om de toekomst te beinvloeden, wil jij dan zeggen dat je de toekomst, vastgelegt door Allah, als mens kan veranderen?
Ik denk niet dat dit hetgene is wat je bedoelt, de almachtigheid van Allah zou dan in de problemen komen!
Lees je eigen tekst (kontradictie!) nog eens na, het is geen vrije wil, maar een SCHIJN vrije wil.

Stel je voor dat ik jou schepper ben (niet lachen...) en ik je hele leven al weet/bepaalt heb, dus ook dat je ,in jou situatie, in de hemel zal komen, hoe kan jij dan met je "vrije" wil de uitkomst zo beinvloeden dat je in de hel komt..??
Als Allah al bij de geboorte weet of iemand in de hemel komt, wie ben jij dan als onderdanige slaaf van Allah om hierin zelfstandig (vrije wil) verandering in aan te brengen.

vr.gr Akbash

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 05:02

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir


het is wat jij wil, dat je met me niet eens zal zijn, zie ik al een vooroordeel, maar goed.
Het is geen vooroordeel maar een feitelijk oordeel; gelovigen (dus ook Christenen/Joden) en ongelovigen zullen het over geloofszaken nooit eens worden omdat van andere basisprincipes uitgegaan wordt. Alleen als 1 van de 2 of gelovig of juist ongelovig wordt zal men het eens worden. Echter dan spreek je niet meer van gelovig en ongelovig.

ik dacht dat we het over het hoofddoel in de islam hebben, maar je hebt het nu over jouw hoofddoel, maar goed.
We hebben het in dit topic over het Islamitische, Christelijke en Joodse geloof, waarbij ik onderbouw in hoeverre mijn �geloof� niet rijmt met deze geloven.

respecteren, niet accepteren, de waarheid is voor mij al duidelijk, maar ik hoor wel graag de andere meningen.
Accepteren houdt in dat je aanvaard dat andere mensen andere �waarheden� hebben. Zonder dit gegeven te accepteren is het onmogelijk andermans mening te respecteren. Dat jij jezelf niet in die andere waarheid kunt vinden is wat anders, maar dit staat los van de acceptatie.

ik bedoelde met "hand" wel de hele hand, inclusief armen, maja, twee hoofden dan?
Twee hoofden is ook erg onlogisch; 1. ik heb maar 1 hals; 2. dan zou ik bv. ook 2 paar hersenen hebben, lijkt mij erg moeilijk leven.

 

Allah zegt: 22:17 Zie jij dan niet dat alles zich voor Allah neerknielt wat er in de hemel en wat er op de aarde is, en de zon en de maan en de sterren en de bergen en de bomen en de dieren en een groot deel van de mensen? Maar voor velen is de bestraffing verplicht. En wie er door Allah vernederd wordt: voor hem zijn er dan geen eerbewijzers. Voorwaar, Hij doet wat Hij wil.
Wat Allah in de Koran zegt is voor de ongelovigen niet de waarheid Abou, zoals ik al eerder zij kan ik nu een artikel uit de Beau Monde pakken wat dit tegenspreekt. Een ongelovige gaat nl. van een geheel andere basis uit.

 

vragen die over waarom ik hier op aarde ben, waar ik vandaan kom, en waar ik heen ga weet ik wel, ik ben daar Allah dankbaar voor, filoseferen over zulke zaken is voor mij onnodig. je kan mij als onwetend zien, maar de ware onwetende is en blijft degene die niks over zijn schepper weet.
Weer een verschil tussen een gelovige en een ongelovige. De gelovige (niet allemaal overigens) weet het zeker en de ongelovige houdt deze optie open. Feit is dat je het pas zeker weet als je dood bent, maar aan de andere kant weet je dat dan wel?

 

die redenering van jouw zal niet kloppen wanneer je zal geloven in Allah, verder heb ik je uitgelegd hoe het zit in de Islam>> "de schepper en de schepping zijn twee dingen die los van elkaar staan"
Ik geloof niet in Allah, dus klopt mijn redenering wel, snap je?

Ik hoop dat ik je nu enigszins duidelijk heb kunnen maken waarom bv. jij en ik het niet eens zullen worden mbt geloofszaken. Kun je dat net als ik accepteren?

Groeten,
Brigitte

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 05:08

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Abou wat zeg je nu :

  1. Allah weet de toekomst
  2. Allah weet voordat die persoon reageert, hoe die  persoon zal reageren
  3. Allah weet het van te voren.

Met een vrije wil zou je in staat zijn om de toekomst te beinvloeden, wil jij dan zeggen dat je de toekomst, vastgelegt door Allah, als mens kan veranderen?
Ik denk niet dat dit hetgene is wat je bedoelt, de almachtigheid van Allah zou dan in de problemen komen!
Lees je eigen tekst (kontradictie!) nog eens na, het is geen vrije wil, maar een SCHIJN vrije wil.

Stel je voor dat ik jou schepper ben (niet lachen...) en ik je hele leven al weet/bepaalt heb, dus ook dat je ,in jou situatie, in de hemel zal komen, hoe kan jij dan met je "vrije" wil de uitkomst zo beinvloeden dat je in de hel komt..??
Als Allah al bij de geboorte weet of iemand in de hemel komt, wie ben jij dan als onderdanige slaaf van Allah om hierin zelfstandig (vrije wil) verandering in aan te brengen.

vr.gr Akbash

Hoi Akbash,

ik neem jou niet meer serious, als je wilt spelen, moet je ergens anders gaan, of met iemand anders, wat zijn dit voor spelletjes die jij speelt;

weten = bepalen ??!!!!

sinds wanneer is het zo dat als iemand iets wat er gaat gebeuren al weet dat hij per see dat al bepaalt heeft ??? 

heb je wel mijn vergedrukte tekst gelezen, en ook begrepen, nog eens dan,

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

dat Allah de uitkomst al weet, maar die uitkomst is nog niet in praktijk gebracht door die mens, Allah weet het van te voren, maar de mens moet toch zijn eigen wil ook in praktijk brengen ? zodat hij daarvoor verantwoording op de dag des oordeels zal afleggen.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 05:53

sinds wanneer is het zo dat als iemand iets wat er gaat gebeuren al weet dat hij per see dat al bepaalt heeft ???

Sinds de tijd dat Allah als Almachtig wordt aangemerkt, Abou.

Abou Jabir schreef:
dat Allah de uitkomst al weet, maar die uitkomst is nog niet in praktijk gebracht door die mens, Allah weet het van te voren, maar de mens moet toch zijn eigen wil ook in praktijk brengen ? zodat hij daarvoor verantwoording op de dag des oordeels zal afleggen.

Ik heb dit heel goed gelezen Abou, en lees het zelf maar eens met een open mind door, dan zul je zien dat het een kontradictie is.
Als de uitkomst al bekend is dan is de vrije wil een illusie, om dit te snappen hoef je toch niet bijster slim te zijn denk ik zo.

vr.gr Akbash
 
 

 

 

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 11:03
Abou en Akbash (en anderen),
Ik heb bij een ander topic o.a. het volgende gezegd, misschien kunnen
jullie hier iets mee?:
Ik geloof ook in God ( heb het via mijn ouders natuurlijk ook
meegekregen, maar probeer het naar mijn eigen inzicht uit te leggen), en
zie zeker een waardevolle functie van de heilige boeken en bestaande
geloven om mensen op het rechte pad te krijgen, maar ik denk dat heel
veel teksten meer effect zouden hebben als ze niet zo letterlijk of
illustratief uitgelegd zouden worden. Ik benadruk alvast even: niet om ze
hun kracht te ontnemen, maar juist om ze beter aan te laten sluiten bij de
zich immer ontwikkelende tijd. Mensen van deze tijd, die meer toegang
hebben tot de complexheid van materie en anti-materie, energie etc,
zoeken vanzelf een Godsbeeld dat beter aansluit bij hun bewondering
voor onze complexe wereld . Voor mij heeft dat niet geleid tot een
"slechtere" manier van leven of tot een minder sterk geloof in God,
integendeel.

Verder wil ik er nog aan toevoegen: ik denk dat iedereen met zijn
geboorte dezelfde eerlijke kans krijgt doordat de (positieve!) energie die
hem/haar tot leven wekt bij iedereen dezelfde is. Wat je met je leven doet
heeft te maken met hoe je in elkaar steekt (de hersenen) en hoe je je
eigen energie en alle energie buiten jezelf gebruikt om deze te
ontwikkelen (zowel je emotionele als je intellectuele intelligentie). Dit is
ook niet iets wat onveranderlijk is, want er is uit onderzoek gebleken dat
hersenen (zelfs vingerafdrukken!) kunnen veranderen gedurende het
leven. Interessant toch? Ook was er een tijdje geleden een documentaire
op TV ( zou mooi zijn als iemand nog weet of deze informatie nog ergens
na te zien is?). Die ging erover hoever de bewijzen staan of er leven na de
dood is. Er werden "bijna-dood" ervaringen beschreven. Vooral 1 was
interessant. Die ging erover dat iemand die al officieel dood was (dat
konden ze aan de apparatuur zien, alle orgaanfuncties gaven geen
signaal meer) toch weer bij kwam. Dit gebeurt wel vaker, maar nu het
volgende: deze persoon had precieze herinneringen van de instrumenten
die er gebruikt werden bij de operatie en de positie van waaruit deze
persoon alles gezien had was van boven zichzelf. Hij had dus alles van
bovenaf op zichzelf neerkijkend gezien, terwijl zijn ogen, zijn hersenen,
alle functies het al niet meer deden. De manier waarop de wetenschap dit
probeert te verklaren is door een soort theorie (ik leg het hier even simpel
uit, want de ingewikkelde theorien gaan mij ook even boven mijn pet) dat
de hersenen via de energie die ze in leven houdt een soort "blauwdruk"
afgeven aan de energie om ons heen. Als of er dus een extract van ons
doorgaat op energetisch niveau. Dit zou dus een nieuwe uitleg aan het
begrip "ziel" kunnen geven ( of oude bewijzen uit jouw eigen geloof
kunnen versterken, het is maar hoe je wilt kijken).
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 12:49

http://www.skepsis.nl/bde.html

http://www.skepsis.nl/blinden.html

http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/bijnadoodexp/bde_ver raes_rivas

http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/bijnadoodexp/bdebetz _react

Hallo Elice, hierbij enkele links, die je laten zien dat een dosis gezonde skepsis wel op zijn plaats is betreffende BDE (bijn dood ervaringen).

Maar hoe sta jij, als liberaal Christen tenopzichte van pr�destinatie, de barmhartigheid en te gelijkertijd, almachtigheid van God?
Want daar ging dit topic uiteindelijk over.

groetjes Akbash.

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 16:35
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

 Wat ik wil (en waarschijnlijk Kimmie ook) is eigen gevormde meningen uiten en hierover babbelen, zover ik weet heet dit nl. discussieren.

Oh, vandaar dat Kimmie deze discussie begon met een gequote tekst en een link.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2004 om 08:45

Yikes Amier, wat een slechte opmerking van jouw kant.

Ik dacht dat niemand jou hoefde te vertellen dat om een discussie te beginnen van een stelling uitgegaan kan worden? Ik kan het verkeerd zien, maar volgens mij schrijft Kimmie overduidelijk dat dit een stelling is van een bepaald persoon, waarbij zij in het midden laat of dit ook haar mening is.

Er is door Kimmie aan anderen gevraagd hoe zij deze stelling zien, het is dan vervolgens wel erg handig als de discussie dan met eigen gevormde meningen voortgezet wordt i.p.v. dat iedereen letterlijke stukken uit een boek naar keuze kopie�rt, waarbij het ene boek het andere stellig tegenspreekt. Elke vorm van discussie is in zo'n geval nl. al bij voorbaat uitgesloten.

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 12:36
[QUOTE=Akbash]

Hallo Elice, hierbij enkele links, die je laten zien dat een dosis gezonde
skepsis wel op zijn plaats is betreffende BDE (bijn dood ervaringen).


Maar hoe sta jij, als liberaal Christen tenopzichte van pr�destinatie, de
barmhartigheid en te gelijkertijd, almachtigheid van God?Want daar ging
dit topic uiteindelijk over.


groetjes Akbash.



Hoi, ik moet de links nog eens doorspitten, heb ik nog geen tijd voor
gehad. Tuurlijk, scepsis is altijd goed, maar om daar nou je geloof door
kwijt te raken? Nu de onderwerpen waar jij nog antwoord op wilt:
misschien is het daarbij leuk om daar "ervaringen" te beschrijvingen over
momenten dat ik denk iets van God te voelen (tuurlijk een scepticus
denkt dat ik mij dat inbeeld, maar het gaat mij erom dat ik met die
gevoelens iets goeds kan doen). Net als veel kinderen heb ik toen ik een
jaar of 4,5,6 was verschillende keren meegemaakt dat ik mij bewust werd
van het allerkleinste (het micro-niveau) en het allergrootste (het macro-
niveau) van de wereld om ons heen. Of eigenlijk of ik daar zelf bij was.
Dat ik zelf in de allerkleinste molecuul kon kruipen en in het allergrootste
dat er maar was. Dat was een heel mystiek gevoel en ik ben het nooit
vergeten. Later wordt je helaas nuchterder en gebeuren dat soort dingen
niet meer, maar ik heb nog steeds momenten dat ik in alles een soort
mooie "gloed" zie, een gevoel van bewondering voor alles om ons heen.
Wat ook herkenbaar is, is het gevoel wat mensen hebben als ze lang naar
golven kijken, of naar een kampvuur, of als je door bergen wandelt. Dan
kan je een soort complete rust voelen, alsof de tijd helemaal wegvalt en je
ineens deel bent van een andere wereld. Dat klinkt vast allemaal heel zoet
en ik zie ook heus wel alle troep in de wereld, maar die is toch vooral
veroorzaakt door egoistisch en destructief gedrag van de mens. Ik weet
natuurlijk ook niet precies wat God is, daar kan geen enkel geloof precies
een antwoord op geven en dat mysterie mag van mij ook zo blijven, maar
het komt denk ik dicht in de buurt bij wat er in allerlei geloven
beschreven wordt: een bron van enorme kracht, rust, licht, helderheid,
complexiteit, inzicht, eeuwigheid. Ik geloof ook dat mensen op een
bepaalde manier naar elkaar toegetrokken worden of afgestoten, net als
allerlei natuur-fenomenen onderling samenhangen met elkaar. Ik denk
niet dat alle details van onze levens van te voren vaststaan, maar wel
hetgeen waar we naar moeten streven:bevrijding. We zijn vrij om te
kiezen hoe we daar komen en juist die keuzes maken zijn voor mensen
het moeilijkst. Zeker als de aard waar je mee geboren bent nijgt naar
agressie. Dan heb je eigenlijk nog meer beproevingen, want moet je jezelf
steeds ombuigen: agressie omzetten in kracht. Geweld remt af, kracht
versnelt. Dat vind ik ook het mooie van het fenomeen dat onze hersenen
zich kunnen aanpassen: dat geeft hoop dat je jezelf kunt veranderen.
In mijn geloof is dus geen plek voor dingen als haat en geweld.
Hoogstens als een kortstondige toestand waarvanuit je weer verder moet.
Groet, Elice
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 13:18
Kimmie: Allah heeft het goede geschapen (eerste pagina van deze discussie). Dus Hij is onafhankelijk van het goede, maar Allah heeft het kwade geschapen. Toch heeft Hij dit voor zichzelf verboden om op de schepping uit te oefenen. Dat mensen lijden wil zeggen dat mensen OF niet goed bezig zijn en door Allah van zondes worden verlost OF zij worden beproeft op het geloof voor Allah. Allah heeft het kwaad geschapen, maar de mens maakt zelf oorlog hieruit. (Jihad is heel iets anders dan uit kwaad geschapen oorlog, sterker nog, het is een heel andere discussie).
Ongelovigen hebben zeker Allah nodig: Wie heeft hen geschapen? Wie voed hen? Wie geeft hen een dak boven het hoofd?
Dat Allah alles netzo goed perfect had kunnen scheppen zegt Hem niks:
"En de ongelovigen zeggen over de gelovigen: "Indien dit goed was, zouden zij ons daarin niet voorgegaan zijn. " En omdat zij de rechte weg niet hebben gevolgd, zeggen zij: "Dit is een oude leugen."" (11:45)
Dus met andere woorden, dat Allah iedereen netzo goed recht had kunnen schapen is iets heeeeeeeel ouds. (Voorgegaan in het kwade wordt hier bedoelt, sterker nog het slaat op de handelingen van voorgaande mensen (farao's etc...) die nu nog worden gebruikt. Dit = Waarheid/Koran/Woord van Allah)

Verder, helaas is het nodig om kennis te geven aan mensen die weinig over Islam weten. Je had toch netzo goed antwoorden op jouw vragen kunnen zoeken (bij een islamgeleerde)? Meningen van moslims zijn al (grotendeels) opgeschreven in de Koran en de Sunnah. Dus vandaar dat artikelen van geleerdes erbij moeten worden gehaald zodat de interpretatie van die meningen niet onduidelijk worden.

Alleen Aan Allah is die kennis. Allah hoeft niet te worden aanbeden, aanbidding is niet nodig. Het is slechts een beproeving voor gelovigen. Maar aan de andere kant hebben mensen bijvoorbeeld zuurstof nodig. Die maken ze niet zelf en hebben ook niet zelf gemaakt. Het kloppen van de hart? Gaat dat van zelf, dus onlogisch? Of is daar wat voor nodig: Allah. Kan de mensheid een klimaatsverandering overleven? Niet echt. Geloof me, een kleine verandering in de baan van de aarde of de zon en wij mensen zijn met de gebakken peren.
Akbash, als Abou Jabir al vastgeroest is, hoe ver zit ongelovigheid bij jou vastgeroest? (Ik oordeel hier niet over, aan Allah de oordeel). Bovendien veroordeelt Abou Jabir niet, hij verkondigt hetgeen Allah aan de mens heeft vertelt: gehoorzaamt en wordt beloont met het Paradijs. ongelovig en de Hel is jouw eindbestemming:
"Er steekt in de beraadslagingen (der huichelaars) niets goeds; in tegenstelling tot diegenen die tot liefdadigheid of goedheid, of het stichten van vrede onder de mensen aansporen. En wie dit doet wijl hij Allah's welbehagen zoekt, hem zullen Wij een grote beloning schenken.
En hij, die zich tegen de boodschapper verzet nadat diens leiding hem duidelijk is geworden en die een andere weg dan die der gelovigen volgt, Wij zullen hem laten volgen wat hij wil en Wij zullen hem in de hel werpen. Dat is een kwade bestemming." (4:114-115)
In plaats daarvan beoordeel jijzelf. Nou, Akbash, je 'hoeft' dit allemaal niet te geloven. Sterker nog, kijk maar terug op je leven als je dood bent. Maar als moslims dienen wij je te waarschuwen. Ach ja, luisteren hoef je ook niet. Je bent toch op een pseudo wil, dus waarom zou je? Trouwens, een objectieve opmerking, bestaat er iets als een pseudo dood volgens jou? Is de dood ook relatief? Kun jij alle kennis bevatten )in je 'beperkte' leven)?
"...en Wij hadden hun oren, ogen en een hart gegeven. Maar hun oren, noch hun ogen noch hun hart baatten hen iets, daar zij de tekenen van Allah verwierpen en hetgeen waarover zij plachten te spotten, (de straf) omringde hen."(45:26) (Wij = arabische koninklijke aanhef van Ik, wat in het arabisch moeilijk is wordt een meervoud gebruikt).

En Allah Weet Het Beste (en als je zelf over deze laatste zin wilt discussieren, discussier het met Allah, moge hij jou een antwoord geven en je naar het goede doel leiden en je zachtaardig van karakter maken(dit bedoel ik echt niet spottend hoor, kan alleen positief worden opgevat))
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 18:37
Abdulkadir,

Je schreef:"
En Allah Weet Het Beste (en als je zelf over deze laatste zin wilt discussieren, discussier het met Allah, moge hij jou een antwoord geven en je naar het goede doel leiden en je zachtaardig van karakter maken(dit bedoel ik echt niet spottend hoor, kan alleen positief worden opgevat))

Dit is nu precies wat de Druiden hebben ervaren.
Een discusie met El van persoon tot persoon.
Ik wist niet dat Moslims deze ervaring ook hebben gehad.
Heb jij enige herinneringen aan de oude tijd?
 Herne

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.