Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

kerst pakket

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: kerst pakket
    Geplaatst op: 15 december 2004 om 08:38

salem aleykoem mijn broeders en zusters,

weten jullie of het toegestaan is een kerst pakket aan te nemen? even serieus wand volgends mij doet iedereen het gewoon maar, maar het is wel een kerst pakket... dus wie weet het?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2004 om 09:01

Assalamoe alykoem,

zoals ik van vele geleerden heb gehoord is het niet toegestaan, het hoort tot het imiteren van andere godsdiensten, en wie een volk imiteert is 1 van hen zoals in de hadith staat vermeld.

Imam Ibn Qayyim schreef ook daarover in een boek genaamd "ahkaam ahloe adhimma", voor degene die arabisch kunnen dus.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2004 om 09:43

In de Naam van Allah de Barmhartige de genadevolle

Assalamoe3leikoem wr wbr broeders, zusters niet moslims ook gegroet..

Interessante vraag maschallah..Broeder Aboe jabir kun jij ons iets meer vertellen over dat stukje van Ibn Qayim ( rh) ik zou het graag willen lezen gair inschallah alvast Djazak Allah geiran.

FiAmanillah, AmmatoelAziz

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 02:12

assalamoe aleikum en gegroet,

Een kerstpakket is een attentie van je baas om je te bedanken voor je inzet op je werk. Ik zou niet weten waarom je dit niet aan mag nemen. Mag je dan ook geen roomboter KERSTkrans eten? Of zeg je als je tweede KERSTdag werkt en je van je baas 300% uitbetaald krijgt :geef mij maar gewoon 100% want ik vier geen KERST?

Je moet niet zo moeilijk doen over zo'n naam. Als je baas een fles wijn geeft als dank dan moet je die weigeren, maar als je een gratificatie krijgt of een voedselpakket, mag je dat volgens mij wel aannemen. Als de verhoudingen op het werk een beetje goed zijn weet je baas wel wat je wel en niet mag. Mijn baas hield er altijd rekening mee dat ik geen alcohol mag en ik kreeg dan ook een fles vruchtendrank in het pakket. Als er eventueel wel iets in zit wat je niet mag eten, mag je het niet weggeven, maar moet je het wegdoen.

wassalaam Rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 08:26
Komt weer die ijdeltuiterij om de hoek kijken he, Abou? Het is gewoon een vriendelijk gebaar. Accepteer het, en geef het desnoods weg als je buiten staat. Misschien is er een dakloze hartstikke blij mee!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 09:13

In eerste instantie geplaatst door elice

Komt weer die ijdeltuiterij om de hoek kijken he, Abou? Het is gewoon een vriendelijk gebaar. Accepteer het, en geef het desnoods weg als je buiten staat. Misschien is er een dakloze hartstikke blij mee!

hoi elice,

ik heb de eerdere post van jouw genegeerd, nu gebruik je weer dat ijdeltuit, mischieen ben jij volgens jouw heel tolerant, dat mag, maar ik blijf wel naar een volgende onvriendelijke woord uitkijken, wie weet wat je volgende keer in petto hebt.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 09:21

In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In de Naam van Allah de Barmhartige de genadevolle

Assalamoe3leikoem wr wbr broeders, zusters niet moslims ook gegroet..

Interessante vraag maschallah..Broeder Aboe jabir kun jij ons iets meer vertellen over dat stukje van Ibn Qayim ( rh) ik zou het graag willen lezen gair inschallah alvast Djazak Allah geiran.

FiAmanillah, AmmatoelAziz

Assalamoe alykoem,

hier is een fatwa van Sheikh Ibn 'Othaymien, en haalt stukken uit het boek van Imam Ibn Qayyim: http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa&iw_a=view&fatwa _id=4582

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 09:45

Biesmie Allah Arahmaan Arahiem,

DjazakAllah geiran maar heb je het niet in het Engels want ik beheers  het Arabisch helaas niet zo goed, tenminste als het niet teveel is gevraagd. En wat kritiek betreft trek je er niks van aan want als iemand Da3wa doet dan komen zulke dingen nu eenmaal voor. Gair inschallah

Assalamoe3leikoem wr wbr.

FiAmanillah

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 10:10
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,

zoals ik van vele geleerden heb gehoord is het niet toegestaan, het hoort tot het imiteren van andere godsdiensten, en wie een volk imiteert is 1 van hen zoals in de hadith staat vermeld.

Imam Ibn Qayyim schreef ook daarover in een boek genaamd "ahkaam ahloe adhimma", voor degene die arabisch kunnen dus.

wassalaam,

Salaam alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatuhu.

Ik ben het niet eens met die stelling. Veel dingen uit de Islam zijn geimiteerd van andere geloven. Kijk maar naar het bidden, het vasten, armenbelasting. In de tijd van Mohammed baden de mensen richting Jeruzalem omdat de Joden dat ook deden. Totdat Mohammed zei dat ze beter naar de Ka'bah konden bidden, zodat de Islam meer een geloof op zichzelf werd. Maar dat wil niet zeggen dat het imiteren van een ander geloof slecht is. Dan word er volgens mij het imiteren van de slechte dingen van dat geloof bedoelt zoals in de drie-eenheid geloven bijv. Is het slecht om de geboorte van Jezus (vzmh), ook een profeet in de Islam te vieren? Het meeste van de Islam is vanuit het Jodendom en Christendom uitgebloeit. Er zijn alleen dingen veranderd die er in het Christendom en het Jodendom niet klopte, zoals de zogenaamde drie-eenheid. Of dat Jezus (vzmh) de zoon van Allah(swt) zou zijn.

Dan nog eventjes over kerst. Kerst word gevierd om de geboorte van Jezus (vzmh) te vieren. Waarom zouden moslims dat niet mogen vieren? Jezus was in de Islam toch ook een profeet?

En dan ook nog eventjes... Het is toch niet goed om een kado dat je van iemand anders krijgt te negeren? Dat zou je dan aan moeten nemen volgens de Islam. Dit weet ik niet zeker meer hoor. Ik heb het ooit ergens gelezen...

Dit is mijn mening hoor, ik zeg niet dat het klopt wat ik zeg, dat kan niemand eigenlijk maar goed... Ik zeg het maar even..

ma'asalama 

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 10:53
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir


<FONT face=Verdana>ik heb de eerdere post van jouw genegeerd, nu gebruik je weer dat ijdeltuit, mischieen ben jij volgens jouw heel tolerant, dat mag, maar ik blijf wel naar een volgende onvriendelijke woord uitkijken, wie weet wat je volgende keer in petto hebt.



Nou ja, sorry, ik schiet ook wel eens uit mijn slof. Het wordt soms vermoeiend als je goede bedoelingen steeds omgedraaid worden. Maar wat vond je van mijn reactie? Is toch best een aardige oplossing?
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 13:30
In eerste instantie geplaatst door tarah

Salaam alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatuhu.

Ik ben het niet eens met die stelling. Veel dingen uit de Islam zijn geimiteerd van andere geloven. Kijk maar naar het bidden, het vasten, armenbelasting. In de tijd van Mohammed baden de mensen richting Jeruzalem omdat de Joden dat ook deden. Totdat Mohammed zei dat ze beter naar de Ka'bah konden bidden, zodat de Islam meer een geloof op zichzelf werd. Maar dat wil niet zeggen dat het imiteren van een ander geloof slecht is. Dan word er volgens mij het imiteren van de slechte dingen van dat geloof bedoelt zoals in de drie-eenheid geloven bijv. Is het slecht om de geboorte van Jezus (vzmh), ook een profeet in de Islam te vieren? Het meeste van de Islam is vanuit het Jodendom en Christendom uitgebloeit. Er zijn alleen dingen veranderd die er in het Christendom en het Jodendom niet klopte, zoals de zogenaamde drie-eenheid. Of dat Jezus (vzmh) de zoon van Allah(swt) zou zijn.

Dan nog eventjes over kerst. Kerst word gevierd om de geboorte van Jezus (vzmh) te vieren. Waarom zouden moslims dat niet mogen vieren? Jezus was in de Islam toch ook een profeet?

En dan ook nog eventjes... Het is toch niet goed om een kado dat je van iemand anders krijgt te negeren? Dat zou je dan aan moeten nemen volgens de Islam. Dit weet ik niet zeker meer hoor. Ik heb het ooit ergens gelezen...

Dit is mijn mening hoor, ik zeg niet dat het klopt wat ik zeg, dat kan niemand eigenlijk maar goed... Ik zeg het maar even..

ma'asalama 

Assalamoe alykoem,

het is goed dat je zei dat het je mening is, ik zal reageren op de vier vetgedrukte stukken.

1. toen ze in de richting van Jeruzalem baden, was de Islam nog niet vervolmaakt, de vers uit soerat Al maida was nog niet geopenbaard: 5:3 vandaag heb Ik jullie godsdient voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen.  

dus wanneer jij dus nu richting Jeruzalem gaat bidden, is jouw gebed niet geldig, de richting naar mekka is 1 van de zuilen van het gebed.

2. het imiteren van ander religie in hun aanbiddingen (religieuze feesten vallen ook hieronder) is niet toegestaan, of wil je van de Islam een mix maken van allerlei diensten van religies?? alles wat aan de islam is toegevoegd, is een religieuze innovatie, de profeet heeft vzmh gezegd: "Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden"

3. het is zelfs niet toegestaan om het geboortedag van de profeet Mohamed te vieren, dus ook niet van andere profeten, als daar iets goeds in was had de profeet Mohamed dat gedaan, en hadden de metgezellen van de profeet ook gedaan die meer van de profeet Mohamed hielden dan wij. onze feest is het volgen van onze profeet in al zijn daden en uitspraken. Allah zegt tegen Mohamed: Zeg (O Mohamed): "als jullie daadwerkelijk van Allah houden, volgt mij dan (dus mohamed volgen), dan zal Allah van jullie houden en jullie zondes vergeven" 

4. als het een kado is, die niks te maken heeft met de godsdienst zal ik het aannemen.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 14:08
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door tarah

Salaam alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatuhu.

Ik ben het niet eens met die stelling. Veel dingen uit de Islam zijn geimiteerd van andere geloven. Kijk maar naar het bidden, het vasten, armenbelasting. In de tijd van Mohammed baden de mensen richting Jeruzalem omdat de Joden dat ook deden. Totdat Mohammed zei dat ze beter naar de Ka'bah konden bidden, zodat de Islam meer een geloof op zichzelf werd. Maar dat wil niet zeggen dat het imiteren van een ander geloof slecht is. Dan word er volgens mij het imiteren van de slechte dingen van dat geloof bedoelt zoals in de drie-eenheid geloven bijv. Is het slecht om de geboorte van Jezus (vzmh), ook een profeet in de Islam te vieren? Het meeste van de Islam is vanuit het Jodendom en Christendom uitgebloeit. Er zijn alleen dingen veranderd die er in het Christendom en het Jodendom niet klopte, zoals de zogenaamde drie-eenheid. Of dat Jezus (vzmh) de zoon van Allah(swt) zou zijn.

Dan nog eventjes over kerst. Kerst word gevierd om de geboorte van Jezus (vzmh) te vieren. Waarom zouden moslims dat niet mogen vieren? Jezus was in de Islam toch ook een profeet?

En dan ook nog eventjes... Het is toch niet goed om een kado dat je van iemand anders krijgt te negeren? Dat zou je dan aan moeten nemen volgens de Islam. Dit weet ik niet zeker meer hoor. Ik heb het ooit ergens gelezen...

Dit is mijn mening hoor, ik zeg niet dat het klopt wat ik zeg, dat kan niemand eigenlijk maar goed... Ik zeg het maar even..

ma'asalama 

Assalamoe alykoem,

het is goed dat je zei dat het je mening is, ik zal reageren op de vier vetgedrukte stukken.

1. toen ze in de richting van Jeruzalem baden, was de Islam nog niet vervolmaakt, de vers uit soerat Al maida was nog niet geopenbaard: 5:3 vandaag heb Ik jullie godsdient voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen.  

dus wanneer jij dus nu richting Jeruzalem gaat bidden, is jouw gebed niet geldig, de richting naar mekka is 1 van de zuilen van het gebed.

Jah, dat weet ik wel, ik wilde er alleen maar mee aantonen dat Mohammed (saws) en zijn volgelingen toen ook imiteerden. Maar uit het vers dat ik lees zie ik dat de Islam toen nog niet echt de Islam was, dus wat je zegt daar zit iets in.

2. het imiteren van ander religie in hun aanbiddingen (religieuze feesten vallen ook hieronder) is niet toegestaan, of wil je van de Islam een mix maken van allerlei diensten van religies?? alles wat aan de islam is toegevoegd, is een religieuze innovatie, de profeet heeft vzmh gezegd: "Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden"

Maar de Islam is toch begonnen met een imitatie van het Jodendom en het Christendom. Mohammed heeft gewoon laten zien wat er wel en niet goed aan was. Hij heeft er dingen aan veranderd, en daardoor is het een geloof op zichzelf geworden.

3. het is zelfs niet toegestaan om het geboortedag van de profeet Mohamed te vieren, dus ook niet van andere profeten, als daar iets goeds in was had de profeet Mohamed dat gedaan, en hadden de metgezellen van de profeet ook gedaan die meer van de profeet Mohamed hielden dan wij. onze feest is het volgen van onze profeet in al zijn daden en uitspraken. Allah zegt tegen Mohamed: Zeg (O Mohamed): "als jullie daadwerkelijk van Allah houden, volgt mij dan (dus mohamed volgen), dan zal Allah van jullie houden en jullie zondes vergeven" 

Dat maakt het al een heel stuk anders, ik wist niet dat je Mohammed's geboorte niet mocht vieren. Heb je een Vers of Hadith waar dat in staat? Ik vertrouw je wel hoor, majah je kunt nooit zeker genoeg zijn.

4. als het een kado is, die niks te maken heeft met de godsdienst zal ik het aannemen.

wassalaam,

ma'asalama

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2004 om 05:40

In eerste instantie geplaatst door tarah

Maar de Islam is toch begonnen met een imitatie van het Jodendom en het Christendom. Mohammed heeft gewoon laten zien wat er wel en niet goed aan was. Hij heeft er dingen aan veranderd, en daardoor is het een geloof op zichzelf geworden.

Assalamoe alykoem,

wat je moet weten is dat geen imitatie van andere godsdiensten is, de ware godsdienst sinds de profeet Adam was Islam, althans de boodschap was hetzelfde bij alle profeten, namelijk het uitnodigen naar de eenheid van Allah en Hem te aanbidden op de manier die Hij (Allah) behaagt, echter sommige wetten en regels verschilden van ieder profeet. dus dat de christenen bidden, en dus dat wij ook moeten bidden is niet het imiteren van christenen, Adam en andere profeten baden ook, en zelfs de engelen bidden nog steeds, en nog veel schepselen zoals bomen, vissen in hun zee, dieren, zon, maan..etc ieder op zijn eigen manier die Allah hen heeft geleerd.

dus ik snap jou zin niet helemaal dat de Islam een imitatie van christendom en jodendom is, er zullen wat gelijke handelingen zijn, dan duidt dat erop dat het van dezelfde Schepper komt, zoals dus Amen zeggen.

ik hoop alleen niet dat je wil beweren dat we nog steeds hen mogen imiteren, omdat de Islam op het christendom en jodendom lijkt, dit is een foute redenering, hoe kun je uitmaken wat goed en wat fout is in hun religies???

dat de Islam op het christendom en jodendom lijkt, heeft niks te maken met imitatie, Mohamed heeft de Islam van Allah gekregen, niet van de christenen en de joden.

Dat maakt het al een heel stuk anders, ik wist niet dat je Mohammed's geboorte niet mocht vieren. Heb je een Vers of Hadith waar dat in staat? Ik vertrouw je wel hoor, majah je kunt nooit zeker genoeg zijn.

eigelijk was het antwoord die ik gaf al genoeg, maar ik zal mijn antwoord bevestigen met een hadith van de profeet waar hij zegt: :"er is niets goeds of heb ik jullie dat aangeraden, en er is niets slechts of heb ik jullie daarvoor gewaarschuwd."

wanneer nog iemand komt en beweert dat het vieren van de geboorte goed is, zal dat een religieuze innovatie zijn (bid'a), en spreekt tevens de boodschapper tegen waar hij zegt:"er is niets goeds of heb ik jullie dat aangeraden,.." aangezien hij (de boodschapper) aan het vieren van zijn geboorte niet gedaan heeft, noch zijn metgezellen, noch de leerlingen van de metgezellen, is voor ons duidelijk genoeg, als het iets goeds was, had de profeet dat ons aangeraden, zo beschermen we onze Islam van allerlei religieuze innovaties. de profeet zei:"Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden"

wassalam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2004 om 07:08
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

dus wanneer jij dus nu richting Jeruzalem gaat bidden, is jouw gebed niet geldig, de richting naar mekka is 1 van de zuilen van het gebed.

Assalamu alaikum,

even een kleine aanvulling hierop; als iemand niet weet in welke richting de ka'aba is vanaf de plaats waar hij / zij zich bevindt, is iedere richting toegestaan om naartoe te bidden. Dat is de mening van de ahl al soenna in ieder geval.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2004 om 07:15
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

dus wanneer jij dus nu richting Jeruzalem gaat bidden, is jouw gebed niet geldig, de richting naar mekka is 1 van de zuilen van het gebed.

Assalamu alaikum,

even een kleine aanvulling hierop; als iemand niet weet in welke richting de ka'aba is vanaf de plaats waar hij / zij zich bevindt, is iedere richting toegestaan om naartoe te bidden. Dat is de mening van de ahl al soenna in ieder geval.

Wassalam,

Amier.

Salam aleikum aghy,

Ik weet Mekka nog beter in t schatten dan Jeruzalem.
Maar ik heb gehoord dat je anders moet bidden richting waar de zon op komt (als je het echt niet weet) of anders richting zee ofzo.... die laatste weet ik niet cker

ma3a salama

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2004 om 14:50
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door tarah

Maar de Islam is toch begonnen met een imitatie van het Jodendom en het Christendom. Mohammed heeft gewoon laten zien wat er wel en niet goed aan was. Hij heeft er dingen aan veranderd, en daardoor is het een geloof op zichzelf geworden.

Assalamoe alykoem,

wat je moet weten is dat geen imitatie van andere godsdiensten is, de ware godsdienst sinds de profeet Adam was Islam, althans de boodschap was hetzelfde bij alle profeten, namelijk het uitnodigen naar de eenheid van Allah en Hem te aanbidden op de manier die Hij (Allah) behaagt, echter sommige wetten en regels verschilden van ieder profeet. dus dat de christenen bidden, en dus dat wij ook moeten bidden is niet het imiteren van christenen, Adam en andere profeten baden ook, en zelfs de engelen bidden nog steeds, en nog veel schepselen zoals bomen, vissen in hun zee, dieren, zon, maan..etc ieder op zijn eigen manier die Allah hen heeft geleerd.

dus ik snap jou zin niet helemaal dat de Islam een imitatie van christendom en jodendom is, er zullen wat gelijke handelingen zijn, dan duidt dat erop dat het van dezelfde Schepper komt, zoals dus Amen zeggen.

ik hoop alleen niet dat je wil beweren dat we nog steeds hen mogen imiteren, omdat de Islam op het christendom en jodendom lijkt, dit is een foute redenering, hoe kun je uitmaken wat goed en wat fout is in hun religies???

dat de Islam op het christendom en jodendom lijkt, heeft niks te maken met imitatie, Mohamed heeft de Islam van Allah gekregen, niet van de christenen en de joden.

Okay, misschien moet ik het geen imitatie noemen. Maar in de tijd van Mohammed (vzmh). Hij keek in eerste instantie toch naar het christendom en het jodendom. Aan hem werd toen geopenbaard wat daar wel en niet goed aan was, en wat daaraan veranderd moest worden. Imiteren is dan een verkeerd woord, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde ermee te zeggen dat veel dingen gelijk zijn.. op elkaar lijken. Stel nou... Ik moet nog veel leren over de Islam, net zoals iedereen, en ik weet iets niet wat op dat moment toch wel van belang is.. Als ik het dan op de manier van de Joden of de Christenen zou doen zou dat dan verkeerd zijn? En als sommige dingen die de Joden en de Christenen doen verkeerd is waarom staat er dan in soerah al-baqarah vers 62: Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren. Het feit dat zij een beloning van hun Heer zullen ontvangen, dat betekent toch iets. Dat wil dan toch zeggen dat ze de dingen goed doen. Natuurlijk maken ze fouten, maar daarover zijn zij onwetend. Net zoals moslims ook fouten maken. Niemand weet de absolute waarheid. Mohammed (vzmh) wist het, maar die is al 14 eeuwen geleden dood gegaan..  Ik denk zelf dat de Joden en de Christenen waarover word gesproken in de Koran die naar de Hel gaan, de Joden en Christenen zijn uit de tijd van de profeet, en de Joden en de Christenen die veel slechte daden doen waarvan zij weet hebben. Vergeef me als ik het helemaal verkeerd zie...

Ma'asalama

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 03:58
Dit is een hele aardige discussieSmile
Wisten of weten jullie dat de drie traditionelen feesten  st-nicolaas, het kerstfeest en het nieuwjaar feest  oorspronkelijk een feest is geweest?
Natuurlijk had dat feest met christendom niets van doen.
Wat eigenlijk gevierd werd is het Juigfeest, ofte wel Yul (Joelen)
Op 21/22 december na de korste nacht gaat de Zon weer lengen. De dagen worden weer langer. Het licht keert weer terug.
Yul is het feest van de wedergeboorte.
Het oude id definitief geweest en het nieuwe breekt weer aan.
Om dit te vieren werden wielen bedekt met stro (en soms werden hier ook misdadigers aangebonden) in brand gestoken en van de bergen afgerold. dit gebruik kwam voornamelijk voor in Duitsland . Het wiel was het voorbeeld voor het wentelende jaar.
Het vuur der verbranding symboliseerde het definitief afstand nemen van het oude en slechte.
Voor Yul werd een dorre boom opgericht die met Yul werd vervangen door de eeuwig groene boom. , meestal een spar. Deze boom werd behangen met allerlei lekkers en vruchten. (gedroogde appelen, peren, speciaal gebakken broden etc.) Dit ter herrinnering aan de belofte van de Godin dat het nieuwe jaar een vruchtbaar jaar zou zijn.
Ook werd een speciaal voedzaam brood gebakken en aan de dieren geofferd.
(Dit speciale brood kennen we nu nog als de kerststol, maar tegenwoordig wordt dit door de mensen zelf opgegeten)
Met Yul werden geschenken uitgewisseld .
En in sommige streken vierde men het feest van de Wilde Jager (Wodan)
die zich kenmerkte door in de hemel met vuren de admosfeer te reinigen , zijn handlangers speurde naar het slechte dat met Yul perminent verbrand zal  worden.
(zie gebruik van Duitsland)
Toen het Christendom in deze streken kwam konden ze ondanks  de kerstening , de gedwongen aanname van het Christendom  het gebruik van Yul niet uitbannen.
Dus werd  het Yul feest  ingekapselt binnen de nieuwe religie.
Voortaan werd het kerstfeest genoemd  en het nieuwjaarsfeest.  welliswaar op twee verschillende datums.
Later werd het feest van de wilde jager omgevormd tot een feest wat weer later st-nicolaas werd genoemd.
Oude gebruiken in nieuwe jasjes.
 


Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 04:44
Het Yul feest, of Joele feest, of het feest van de Wilde Jacht wordt heden ten dagen nog steed gevierd in bepaalde streken in Scandinavie rond 5 december. (Heb ik een hele tijd geleden ergens gelezen; het kan ook rond de jaarwisseling zijn, dat weet ik niet meer.)
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 13:20

Nou weer iets geleerd :D Ik had er echt nog nooit van gehoord. Maar ik vier kerst eigenlijk zowiezo niet om de geboorte van Jezus te vieren. We vieren kerst om ons eraan te herinneren hoe gelukkig we mogen zijn met alles wat we hebben, gezondheid, familie, vrienden, dak boven je hoofd. Het is ook gewoon gezellig, dat is kerst voor mij. verder nix.

ma'asalama

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 17:06
In eerste instantie geplaatst door tarah

Nou weer iets geleerd :D Ik had er echt nog nooit van gehoord. Maar ik vier kerst eigenlijk zowiezo niet om de geboorte van Jezus te vieren. We vieren kerst om ons eraan te herinneren hoe gelukkig we mogen zijn met alles wat we hebben, gezondheid, familie, vrienden, dak boven je hoofd. Het is ook gewoon gezellig, dat is kerst voor mij. verder nix.

ma'asalama



En Tarah dat is ook inweze het idee van het YulfeestSmile
Zo zie je maar weer dat in alle jaren is er niks veranderd.
De diepere ideen en werkelijkheden van Yul zijn niet echt interessant voor anderen dan  betrokkenen.
Maar aangezien de wilde jager zich weer onder de mensen bevindt zal het uiteindelijke Yulfeest wel niet meer zo  ver verwijderd zijn Wink
Eigenlijk best een mooie gedachte als ik er eens over nadenk, kunnen de christenen  , joden en moslims eindelijk  eens  uitvinden wat waar of niet waar is.
Beter dan geloven toch??
een mooie kerst gedachte voot dit jaar LOL


Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.