Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

islamitische uitdrukkingen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: islamitische uitdrukkingen
    Geplaatst op: 06 januari 2005 om 10:29

Al hamdoe liellaah

Alle lof en dank is voor Allah.
Dit zegt men i.p.v.: "Te gek!"; "Goed zo"; "Wat fijn"; "Gefeliciteerd"... "Al hamdoe liellaah" zegt men o.a. wanneer men een complimentje krijgt of geeft en i.p.v. te applaudiseren! Men moet zich voor alle handelingen tot Allah (SWT) wenden, en geen enkel goed werk aan zichzelf toeschrijven. Het is achteloos genoeg om een beloning te vragen voor een handeling die je niet hebt verricht. Allah (SWT) is immers de Schepper van jou en je acties. En dat is de betekenis van: De goede werken van de plichtsgetrouwen zijn de tekortkomingen van hen die Allah (SWT) na staan.
Tevens zegt men dit als anderen bepaalde lichamelijke "gebreken" van je benadrukken. Niemand vindt het leuk om tot vervelends toe op die manier onder de aandacht gebracht te worden. Op opmerkingen als: "Wat ben je toch klein van stuk"; "Wat ben jij lelijk" kan men reageren met: "Al hamdoe liellaah". Allah (SWT) heeft ieder mens perfect geschapen. Kent u Zijn gelijke?


 


 Allaa-hoe-akbar

 = Allah is de Allergrootste..


 


 Allaa-hoe-alim

 = Allah is de Alwetende, Allah weet het het best..
Dit zegt men bijv. i.p.v. "Ik weet het niet"; of bij een discussie waar men niet uit komt; of als iemand je een vraag stelt en je wilt geen antwoord geven omdat je in verlegenheid gebracht bent of omdat het iets vertrouwelijks betreft en bedenkt: Mensen kunnen onbeleefde vragen stellen, maar of jij als ondervraagde dit ook wil beantwoorden, is wat anders! (Alim = geleerde in de Islam).
"...Boven elke wetende, staat de Alwetende."
(Koran 12:76; Joesoef)


 


 Amien

 = Het woord "amien" is op zichzelf een gebed wat betekent: "O Heer, beantwoord mijn gebed"...
Dit zegt men o.a. aan het einde van een doe'aa (smeekbede).


 


 Aoedzoe-billaah (ie-mie nasj-sjaitaanir-radjiem)

= Ik zoek mijn toevlucht bij Allah (tegen Satan, de verworpene)...
Dit zegt men als men verleid wordt door de Sjaitaan (de duivel). Bijvoorbeeld: als je woede voelt opkomen; als je de neiging krijgt om te roddelen of als je slechte jaloezie voelt opkomen. We zoeken dus bescherming bij Allah (SWT) tegen onze slechte eigenschappen.


 


 As-salaamu 'alaykoem

= Vrede zij met jou...
Dit is de vredesgroet die men geeft aan een moslim...
"En wanneer degenen die in Onze tekenen geloven, tot u komen, zeg dan: "As-salamoe 'aleikum" (Vrede zij met jou). (Koran 6:54; Al-An'aam) 
 "Het is aanbevolen iedere geloofsgenoot te groeten, bekend of onbekend." (Verzameld door Boecharie en Moslim)


 Wa 'alaykoem as-salaam (wa rahmatullaahi wa barakaatoehoe) = En vrede zij met jou (en Allah's barmhartigheid en Zijn zegeningen)...
Dit is het antwoord op een vredesgroet van een moslim!!
"En wanneer gij met een groet wordt begroet, groet dan terug met een betere groet, of geeft deze althans terug." (Koran 4:86; An-Nisa)


 


 Wa 'aleikoem = Ook zo, Voor u hetzelfde..
Dit is het antwoord op een vredesgroet van een niet-moslim!!


 Astagfir-allaah = Moge Allah het vergeven..
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "sh*t!"; "O wat stom zeg", "Oeps!", "O jee!".


 Bismillaah = In naam van Allah..
Dit wordt gezegd als een moslim een bepaald werk begint, bijvoorbeeld als men samen begint met eten. Men eindigt de maaltijd met "Al hamdoe lillaah". Ook zegt men "Bismillaah" i.p.v. "alsjeblieft" en wanneer men gaat zitten..


 Barak Allaah = Moge Allah je zegenen..
Als moslims, na bij iemand gegeten te hebben, het huis verlaten, of als zij zich verontschuldigen niet aan de maaltijd deel te kunnen nemen.


Djazakallaahu gayran = Moge Allah je belonen..
Dit zegt men i.p.v. "dankjewel". Djazakallaah zegt men tegen een man/jongen..
Djazakiellaah zegt men tegen een vrouw/meisje..


Fee amanillah = Moge Allah je beschermen (afscheidsgroet)..
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Pas goed op jezelf", "Wees voorzichtig". (Afscheidsgroet)


Fiej hief'z allaah = Allah zij met je. (Afscheidsgroet)


Fi sabillillaah = Op Allah's weg, voor de zaak van Allah.
Iets doen op Allah's weg zonder er iets materieels voor terug te verwachten.


Inna-lillaahi wa inna radji-oen = We behoren tot Allah en tot Hem zullen we terugkeren..
Dit zegt men zodra men hoort dat een moslimbroeder of -zuster overleden is.


Insha-Allaah = Alleen als Allah het wil, met Allah's welbehagen..
"En zeg niet over iets: "Ik zal het morgen doen", zonder (erbij te zeggen): "Insha-Allaah" (Indien het Allah behaagt). En wanneer gij het vergeet, gedenk dan uw Heer en zeg: "Ik hoop dat mijn Heer mij nog dichter dan thans naar de rechte weg zal leiden."
(Koran 17:23; Banie-Israa'iel)


Laa-illaha-ill-Allah = Er is geen andere god dan Allah, er is geen godheid waard aanbeden te worden dan Allah.


Laa hawla wa laa quwwata illa billah = Er is geen macht en kracht buiten dat van Allah. Dit zegt een moslim bijvoorbeeld een gevoel van wrevel of verontwaardiging.


Ma'a al salaamah = Ga in vrede..
Dit zegt men i.p.v. "Tot kijk". Antwoord op de afscheidsgroet: "Fi amanillaah" (Moge Allah je beschermen).


Marhaban = Welkom. Maak het je gemakkelijk.


Sjafaak Allah = Moge Allah je gezondheid schenken..
Dit zegt men bijv. i.p.v. "Beterschap". Sjafakallaah zegt men tegen een man/jongen.
Sjafakiellaah zegt men tegen een vrouw/meisje.


SubhanAllah = Heilig, zonder tekortkomingen is Allah!
Uitdrukking van verbazing of verwondering, bij het zien van iets ongewoons.


Qadr-Allah = Het lot van Allah, het heeft zo moeten zijn (Al-Qadr = voorbestemming).
Aboe Hoerayra (RA) vertelde dat Allah's boodschapper (SAW) zei: "...Als iets (in de vorm van problemen) je overkomt, zeg dan niet: "Als ik dat niet had gedaan, was dat en dat niet gebeurd", maar zeg: "Qadr-Allah" (Allah deed wat hij had bepaald om te doen)... (Gedeelte van een hadith (=overlevering) sahih Moeslim)

Verklaring van een aantal Arabische afkortingen:

AS = (afkorting van Alehi-s-salaam): Moge Allah (SWT) hem prijzen/loven en hem vrede schenken..
Dit zegt men na het uitspreken van de naam van een profeet.

RA = (Afkorting van Radiya Allaahoe Anhoe/Anha/Anhoem): Moge Allah (SWT) welbehagen hebben in hem/haar/hen.

SAWS = (Afkorting van Salla-Allahu alaihi wa salaam): Moge Allah (SWT) hem prijzen/loven, en hem vrede schenken.. (ofwel: vrede zij met hem, vzmh)
Dit zegt men na het uitspreken of het horen van de naam van de profeet Mohammed (vzmh).

SWT = (Afkorting van Subhana wa Ta'ala): kenmerken van Allah (SWT) welke betekenen: de Glorierijke en de Verhevene..
Dit zegt men na het noemen van Gods naam.
Men kan op een uitgebreide en intensieve manier Allah (SWT) gedenken. Dit doet men na elk gebed en men telt deze lofprijzingen met de vingers Na het gebed zegt men in zichzelf:




33 maal "SubhanAllah" (Heilig zonder tekortkomingen is Allah);

33 maal "Al-Hamdulillah" (Alle lof en dank is voor Allah) en

33 maal "Allahu Akbar" (Allah is de Allergrootste).

 

En 1 maal ''La illaha illa Allah wa ashadoe anna Mohammadan rasoelollah'' (Er is geen god dan Allah en Mohammad is zijn boodschapper)

  •  
*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 10:37

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie,

Djezekka lahoe ghairan oegtie..

Maar, 1 ding: Ik heb gelezen op selefiepublikaties.com dat het niet goed is om bijv. saws af te korten. Je dient het helemaal op te schrijven, dus salAllahoe aleihi wa salam.. of swt: soebhana wa ta'Allah..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 10:52

salaam oe ehleykoom warahmatoelahie wabarkatoehoe ,

inderdaad oegty, er hebben mij dit nog mensen gezegd maar euhm ik let er niet echt op  ... (shame on me) maar je zegt zelf dat je 't ook op selefiepublikaties las enso nu ist aan mij om  er op te letten ... =) nu ga ik er inch'allah op letten djazaka allahu ghairan alvast  voor't t zegge

salaam oe ehleykoom warahmatoelahie wabarkatoehoe ,

oegt y. fi dien ..

 

 

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2005 om 04:16

Salaam alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe..

Wa ieyaakie zuster.. Ik wist het eerst niet, maar nu ik het weer let ik er beter op alhamdoellilah.. En als we elkaar niet meer helpen in onze dien, wat moeten we dan nog?

Salaam, Soumaya!

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2005 om 07:09

salaam oe ehleykoom warahmatoelahie wabarktoehoe ,

gelijk heb je oegty !

ma3a salaam oegt y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.