Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Oordelen...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Mucahidaniki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mucahidaniki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Oordelen...
    Geplaatst op: 07 januari 2005 om 21:20

Ik hoor mensen praten van: wie niet bidt is kafir. Wie geen hoofddoek draagt is kafir. Wie dit niet doet is kafir wie dat niet doet is kafir. Ik ben het er altijd over oneens. ik denk dat als mensen zeggen dat ze in Allah geloven en Mohammed als zijn laatste profeet en de Koran als Zijn woord, dat ze moslim zijn in mijn ogen. Wat er in hun hart omgaat weet alleen Allah. In hoeverre mag een moslim oordelen over iemand anders? Heeft het uberhaupt zin om over iemand te oordelen, als je niet eens zeker weet of jou hart goed is?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2005 om 11:05

Assalamoe alykoem,

een goede vraag, veel moslims doen daar heel makkelijk over om een moslim kafir te verklaren, en dat is gevaarlijk. daarom vind ik het gepast om de woorden van Sheikh Ibn 'Othaymien hierover te posten (dit had k ook eerder gepost op dit forum); 

De stelregels van Takfier 

Shaych Ibn �Uthaymien over Takfier van een individu

Vraag: O Shaych, moge Allaah u behoeden, wat is de betekenis van de uitspraak van Shaychoel-Islaam Ibn Temiejah, �Takfier maken over een specifiek persoon vergt specifieke bewijs (takfier oel-moe�ayyan yahtaaju iela dalil moe�ayyan)"?

Antwoord: Weet, moge Allaah jou beschermen, dat de wetten van de (Sharie`ah) soms in verband worden gebracht met een beschrijving (wasf) en soms in verband worden gebracht met een individu. Wij zeggen bijvoorbeeld, `elke gelovige is van de mensen van het paradijs`. Dit is een algemene uitspraak die wordt geassocieerd met een beschrijving, elke gelovige is in het Paradijs en elke ongelovige in het (helle) Vuur. Zeggen wij echter in het geval van een specifiek persoon, die en die is van de mensen van het Paradijs? Zeg jij over dit specifieke individueel, die en die is van de mensen van het Vuur?

Er is echter een verschil tussen hetgeen wat in verband wordt gebracht met een beschrijving en hetgeen wat in verband wordt gebracht met een individu. Wanneer een persoon een uitspraak van ongeloof uit of een daad van kufr begaat, dan verklaren we hem niet tot ongelovige totdat we gaan kijken naar wat hem motiveerde dat te doen.

Daarna gaan we met hem om (i.e. geven een uitspraak over hem) gebaseerd op wat zijn specifieke situatie verlangt.

Een man wordt gedwongen om neer te buigen voor een afgod, dus buigt hij neder. En een ander wordt gedwongen om een uitspraak van kufr te doen. Hebben beiden van deze mannen ongeloof gepleegd? Nee, want Allaah heeft gezegd,

Diegene die ongeloof heeft gepleegd in Allaah nadat hij heeft geloofd, behalve diegene die daartoe genoodzaakt is en wiens hart met geloof rust maar diegene die hun borsten openen voor ongeloof, op hen is de woede van Allaah, en voor hen zal er een grote marteling zijn. [Nahl 16:106]

Zijn Verklaring: �Diegene die ongeloof heeft gepleegd in Allaah nadat hij heeft geloofd�

slaat ook op degene die ongeloof uit in woorden of daden. Dus deze man die onder dwang knielde voor een afgod en de man die een verklaring van ongeloof uitte onder dwang, is zijn daad een daad van ongeloof, ja of nee? Ja, zijn daad is een daad van ongeloof. Maar is hij een ongelovige? Nee, dit is omdat er een preventieve barriere bestaat die weerhoudt van takfier, en dat is dwang.

En dan is er het geval van de man die de zondiging te buiten ging tegen zijn eigen ziel en die tegen zijn familie zei: �Als ik sterf, verbrand mij dan en verstrooi mijn as in zee.� Hij deed dit denkende dat hij er door gered zou worden van de straf van Allaah. Toen deed zijn familie wat hij hen had bevolen. En Allaah de Machtige en Majesteitelijke bracht zijn as bijeen en bracht hem terug en vroeg hem: �Waarom deed je het?� Hij antwoordde: �Mijn Heer, ik vreesde Uw straf.� En zo vergaf Allaah hem. De daad van deze man is er een van ongeloof. Waarom? Omdat hij twijfelde over de macht van Allaah, en twijfelde dat Allaah in staat is hem bijeen te brengen en hem te straffen. Aangezien de reden achter deze daad van hem zijn vrees van de straf van Allaah-de Machtige en Majesteitelijke- was, vergaf Allaah hem. Over de betekenis van de woorden van Shaychoel-Islaam (rahiemehoellaah) wordt gezegd: het ongeloof dat geassocieerd wordt met een beschrijving, dan kan er geoordeeld over worden in alle omstandigheden, zoals wie niet gelooft in Allaah, die zal in het Hellevuur zijn, degene die tot een afgod knielt is een ongelovige, degene die zegt dat er een andere god naast Allaah is is een ongelovige en zo voort. Echter, met respect tot een specifiek individu, over hem kan je geen oordeel vellen totdat je onderzoekt; hij kan onwetend zijn en het niet weten, of hij kan een interpretatie hebben gemaakt (ta�wiel) die niet juist is, of er kan een situatie bestaan waarin hij woorden moest uiten zonder ze eigenlijk bedoeld te hebben.

De Profeet  informeerde ons dat Allaah zich meer verheugt over het berouw van zijn dienaar dan het berouw van de man die zijn kameel heeft verloren in de woestijn, hem ging zoeken maar dat zonder succes deed, en dus wanhoopte hij om hem nog te vinden. Toen rustte hij onder een boom en wachtte op de dood. En dan ziet hij dat de kameel vast is gebonden aan zijn teugels aan de boom en zegt uit extreme vreugd: �O Allaah u bent mijn dienaar en ik ben uw Heer.� Dit woord hier is een woord van ongeloof aangezien hij Heerschap  (roeboebiyyah) claimt voor zichzelf en claimt dat Allaah een dienaar is. Hij bedoelde dit echter niet, maar hij vergiste zich door zijn grote opwinding en vreugde, en de Profeet  zei: �Allaah zal hem niet schuldig verklaren.�

Auteur: Shaych Ibn'Uthaymien
Source: Liqaa ul-Baab al-Maftooh (v36. No 1020) van www.spubs.com
Article ID : MNJ090001
Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein As-Salafi

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2005 om 12:24

Assalam walaikum wr.wb.

Ik heb 2 hadith gevonden die heel duidelijk wijzen op het gevaar van het beschuldigen van een muslim als kafir.Ik denk ook,dat ze een aanvulling zijn op wat Abu Jabir reeds schreef.

Narrated Ibn Umar: Allah's Messenger(vzmh) said: "When a person calls his brother (in Islam) a disbeliever, one of them will certainly deserve the title. If the addressee is so as he has asserted, the disbelief of the man is confirmed, but if it is untrue, then it will revert to him." (All-Bukhari and Muslim)

Commentrary: We learn from this hadith that to call a Muslim a Kafir is strictly prohibited becauce if the one who called as such does not have the traits which makes him a Kafir, then the one who says it will be held Kafir.

Narrated Abu Dhar: I heard Allah's Messenger saying: "If somebody accuses another of disbelief or calls him the enemy of Allah, such an accusation will revert to him (the accuser) if the accused is innocent." (All-Bukhari and Muslim)

Commentry: This Hadith also tells us that to call without reason any Muslim a Kafir or enemy of Allah is strictly prohibited.

Zoals je kunt lezen in deze hadith is het gevaarlijk om een muslim als kafir te bestempellen.Ik leef volgens deze regel (probeer dat) : Alleen Allah (SWT) weet het beter.Dus ik probeer niet anderen te beoordelen/te veroordelen,dat is slechts aan Allah (SWT).

Ik heb nog meerdere hadith gelezen,die hier ook over gaan.Ik zal kijken of ik ze kan vinden.

Wassalam sabar

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.