Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

For my sisters:

 Post Reply Post Reply
Schrijver
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: For my sisters:
    Geplaatst op: 27 februari 2005 om 14:17

Assalaam Aleikoem,

Een vraag voor mijn zusters:

Zijn er zusters onder ons die thuis kunnen bidden, maar dat in de moskee doen?

Wa Aleikoem salaam

Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 14:42
Ik kan helaas niet in de moskee bidden, en doe het daarom thuis
maar dat gaat veranderen incha Allah
Omdat het gebed in baytullah veel krachtiger is en naar mijn gevoel veel meer gevoel met zich meedraagt, iets wat je thuis wel mist...
4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 14:47

Essalaamo alaikom wara7matoe Allah,

Bij mijn weten heeft een vrouw juist meer 7asanaat als ze thuis bidt. wa Allahoe a3lam : )

Wassalaamo alaikom wara7matoe Allah,

Ni3met

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 15:06

Assalaam Aleikoem,

Bedankt voor jullie reacties. Wat is baytullah? Is dat een ander woord voor moskee?

Ik zit eraan te denken om mijn gebeden voortaan in de moskee te verrichten, maar als het zo is dat een vrouw liever de salaat thuis moet verrichten, dan zal ik natuurlijk thuis blijven.

Ik vond het volgende op moslima.nl:

Een hadith zegt: � Het gebed van een vrouw in de gang van haar huis is beter dan haar gebed in de moskee en haar gebed in de slaapkamer is beter dan haar gebed in de gang van haar huis�. Deze hadith wil laten zien dat de gezamenlijke gebeden voor vrouwen niet verplicht zijn, zoals wel het geval is voor mannen. Van vrouwen wordt niet verwacht dat ze de vijf dagelijkse gebeden in de moskee bidden, maar toch ontvangen ze voor thuis bidden dezelfde beloning als voor in de moskee bidden.

Insha'Allah kan iemand mij vertellen waar Allah subhana wa ta'ala het liefst wil dat ik mijn gebed verricht.

Wa Aleykoem salaam

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 15:14

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik denk zelf dat het beter is om in de moskee te bidden. Ten eerste is het meestal gezamelijk, en ten tweede je bent in het Huis van Allah Subhana wa Ta'ala. Maar het is gewoon mijn eigen mening hoor. Zelf ga ik graag naar de moskee omdat er een bepaalde sfeer hangt. Een sfeer die mij nog krachtiger laat bidden dan dat ik dat thuis doe, alhamdulillah. Ik denk dat je het beste voor jezelf kunt uitzoeken waar jij je het beste bij voelt.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 15:27

Salam Aleikum wa rahmatullah,

na3am oegty zo denk ik er ook over, maar het is inderdaad zo dat het voor de vrouw beter is om thuis te bidden...

Maar de moskee geeft je zeker het gevoel dat je dichter bij Allah staat, echte eenheid en je bent daar voor een gezamelijk doel, aanbidding van Allah.
Een macha Allah gevoel

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 15:34

Assalaam aleikoem,

Ik wil niet iets doen waar ik mij goed bij voel, maar ik wil het juiste doen in de ogen van Allah subhan wa ta'ala. Als Allah subhana wa ta 'ala van mij verlangt om liever thuis de salaat te verrichten, blijf ik thuis.

Het geeft mij ook een heel krachtig gevoel om in het huis van God te bidden. Het is gewoon een heel ander gevoel als thuis, iets veel mooiers. En wat nog belangrijker voor mij is is dat ik in de moskee veel geconcentreerder met het gebed bezig ben.

Ik denk niet dat veel vrouwen 5x pd dag het gebed id moskee verrichten. De redenen hiervoor zijn vaak doordat zij kinderen hebben of school/werk. Als jullie id moskee bidden zijn er dan veel vrouwen aanwezig?

Wa aleikoem salaam

Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 05:20

Salam Aleikum wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Zoals je ook zegt oegty, dat  vrouwen niet in de moskee kunnen bidden, komt door de kinderen, waar ze voor thuis moet blijven.
Bij mij is het wel vol, maar dat komt doordat hier veel mensen zijn waarvan de kinderen het huis al uit zijn, of oud genoeg zijn om alleen thuis te blijven, of ook oud genoeg zijn om mee te nemen naar de moskee.

wa aleikum salam

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 05:35

Salaam,
ik spreek wel geen Arabisch, maar ik denk dat Jaseena met 'baytUllah' Huis (bayt) van God (Ullah) bedoelt.
Klopt dat?

Salaam happylady
Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 05:37

Salam Aleikum

Na3am oegty,
het huis van Allah

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 05:40
 Toch nog een klein beetje kennis van Arabisch. Insha Allah leer ik nog meer
Salaam happylady
Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 06:11

Hahaha macha Allah

Incha Allah oegty, en nog veel meer

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 07:22

Assalaam aleikoem,

Ik zal insha'Allah tijdens een lezing vragen wat liever gewenst is voor vrouwen. Thuis of in baytullah.... (nog bedankt voor de uitleg trouwens)

Wa aleikoem salaam

Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 07:24

Salam Aleikum

Ik weet het wel bijna zeker dat het voor de vrouw beter is om thuis te bidden
ik weet alleen niet maar waar ik het vandaan heb

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 09:33

Assalaam aleikoem,

moslima.nl:

Bewijzen
Er zijn duidelijke islamitische bewijzen voor het feit dat vrouwen naar de moskee mogen. Zo heeft de Profeet, vrede zij met hem, gezegd: �Als jullie vrouwen vragen of ze �s nachts naar de moskee mogen gaan, sta het ze dan toe�. (Sahih Bukhari).
Ook zei hij: �Weerhoudt de dienaressen van Allah er niet van naar de moskee�n te gaan�. (Sahih Muslim). Nogmaals is verteld door Ibn Omar dat de Profeet, v.z.m.h., zei: �Weerhoudt vrouwen er niet van om �s nachts naar de moskee te gaan�. Een jongen zei tegen Omar: �Wij zouden ze nooit �s nachts naar buiten laten gaan, zodat hen niets slechts zal overkomen�. Ibn Omar berispte hem en zei: � Ik zeg je net dat de boodschapper van Allah dit zei en jij zegt: �Nee, we laten dat niet toe?�� (Sahih Muslim).
Feitelijk zijn de regels die de vrouwen verbieden om parfum te dragen onderweg naar de moskee en die instructie geven dat vrouwen in rijen achter de mannen dienen te bidden al het bewijs voor het feit dat vrouwen in de moskee mogen bidden!
Dat zie je ook aan de komische anekdote dat de Profeet, vrede zij met hem, vrouwen vroeg om niet eerder dan de mannen hun hoofden weer op te heffen vanuit soedjoed (prosternatie), omdat sommige mannen in die tijd te arm waren om fatsoenlijke kleding te kunnen dragen. Wanneer de mannen dus voorover bogen, werden bepaalde lichaamsdelen zichtbaar. Dit weerhield de Profeet, vrede zij met hem, er niet van om vrouwen toe te staan achter de mannen te bidden in dezelfde ruimte. Hij loste het probleem op een andere manier op en zei: �Beste vrouwen, hef jullie hoofden niet op voordat alle mannen staan� (Muslim). Wat het mooie is van deze anekdote is dat hij er het volle vertrouwen in had dat ze zich hier aan zouden houden!

De Profeet, v.z.m.h., moedigde vrouwen aan om het Ied-gebed bij te wonen. Dit wordt herhaaldelijk aangehaald in overleveringen. Ibn Abbaas zei: �De Profeet nam zijn vrouwen en dochters altijd mee naar de twee Ied-gebeden� (Ibn Madjah en Bayhaqi).

 

En toen vond ik weer het volgende op marok.nl:

Verder las ik ook het volgende dat de profeet saw vrouwen aanmoedigden om thuis te bidden.

De beste moskeeen voor vrouwen zijn de binnenste gedeeltes van hun huis.

Weet je ook waarom profeet Muhammad saw vrouwen aanmoedigde thuis te bidden?
Hij s.a.w. moedigde de vrouwen aan thuis te bidden, omdat wanneer zij elke dag naar de moskee zou gaan en zij ongesteld zou worden, de hele gemeenschap dit van haar zou weten. Daarom heeft hij s.a.w. de binnenste gedeeltes van het huis aangewezen als beste moskee�n voor vrouwen...Dus eigenlijk om hun privacy te waarborgen...

Mijn vraag blijft dus nog onbeantwoord..

Wa aleikoem salaam

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 13:21

Assalamu alaikum oeghtie,

Njah, nu zie je dat toen die regel gemaakt was, of dat advies van de Profeet vzmh om het zo maar te noemen, zodat andere mensen niet zouden weten wanneer de vrouw ongesteld was. Dus ik denk dat het eerder om de privacy ging zoals dat er ook al staat, dan om andere redenen. En ik denk dan dat het toch beter zou zijn om in de moskee te bidden dan thuis. Maar hey, Allahu A'lem. Maar waar had je dat tweede stukje vandaan van maroc.nl? Had je het van een forum of echt uit een artikel ofsow? Want als je het van een forum hebt denk ik dat je beter nog even verder kunt zoeken, omdat je niet zeker weet natuurlijk of dit ook wel echt klopt.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 13:31

Asslaam Aleikoem,

Ja op t forum en idd das niet echt betrouwbaar.

Insha'Allah zal ik het zondag for sure weten, dan vraag ik het tijdens de lezing.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 14:01

Salaam Aleikum warahmatuAllah wa barakatu,

Het is toegestaan voor de vrouw om haar gebeden in een moskee te verrichten, maar het is beter om dit thuis te doen om redenen die hierboven al genoemd zijn. De vrouw is enkel verplicht om te bidden in een moskee met 'Ied als ik me niet vergis aangezien de profeet sas dit aanmoedigde. Dit heb ik gelezen in verschillende boeken waaronder 'De ideale moslimvrouw', misschien kennen jullie die wel, een echte aanrader...

Zelf bid ik gewoonlijk thuis, maar probeer zoveel mogelijk naar het vrijdaggebed te gaan om dat het mijn imaan versterkt, als ik niet op school zit tenminste (dus met vakanties en vrije dagen enzo). Verder bid ik ook nog in de moskee met Ied en met ramadan (salaat 'ichaa + taraweeh). In deze gezegende maand versterkt mijn imaan heel erg en zeker met Laylatoel'Qadr.  

Bij deze, miss layla, hoop ik dat je vragen beantwoord zijn.

En Allah weet het beste

Wasalaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 14:44

De ideale moslimvrouw (blz: 23-25)

�De islam heeft de vrouwen van de verplichting om het djama�ah (gemeenschappelijke) gebed in de moskee te verrichten vrijgesteld, maar tegelijkertijd is het hen toegestaan om het huis te verlaten en aan de djama�ah mee te doen, indien zij daarvoor zodanig gekleed zijn dat zij geen verleiding veroorzaken. De eerste moslimvrouwen zijn zeker naar buiten gegaan en baden in de moskee achter de Profeet vrede zij met hem.

Aisha (vrede zij met haar) zei: "DE Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) bad het fadjr en de gelovige vrouwen baden achter hem, gehuld in hun overkleden; daarna keerden zij terug naar hun huizen en niemand herkende hen door de duisternis. (Boecharie en Moeslim)

Allah (subhanahoe wa ta�ala) heeft de vrouwen een grote genade getoond door hen niet de verplichting op te leggen om vijf verplichte gebeden in de gemeenschap in moskee te moeten bidden. Als Hij dit verplicht had gesteld, dan zou Hij een onhoudbare last voor de vrouwen opgelegd hebben en zij zouden niet in staat geweest zijn het te verhullen, net zoals we zien dat veel mannen niet in staat zijn om regelmatig in de moskee te bidden en geen andere keus hebben dan te bidden waar zij op dat moment zijn, op het werk of thuis. De zware last van haar huishoudelijke taken en de zorg voor de noden van de echtgenoot en de kinderen laten haar niet toe om het huis vijf keer per dag te verlaten; het is voor haar onmogelijk om dat te doen. Zodoende wordt de wijsheid duidelijk dat alleen mannen de verplichting hebben gebeden in de moskee te verrichten. Haar gebed thuis wordt beter gezien dan het gebed in de moskee, maar Allah (subhanahoe wa ta�ala) geeft haar vrijheid van keuze; ze mag thuis bidden als zij dat wil, of zij mag naar buiten gaan en haar gebed in de moskee verrichten. Als zij haar man om toestemming vraagt om naar de moskee te gaan, mag hij haar niet tegen houden, zoals de Profeet (vrede zij met hem) in een aantal hadiths gezegd heeft:

"Houdt de vrouwen niet tegen om naar de moskee te gaan, hoewel hun huizen beter voor hen zijn." (Abdoe Dawoed)

"Als een vrouw jou om toestemming vraagt om naar de moskee te gaan, houdt haar dan niet tegen." (Fathoel-Bari 2/351)

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 14:48

Assalaam Aleikoem,

Ik maak hieruit op dat het (alleen) beter is voor (enkel) de gehuwde vrouwen en moeders om thuis hun gebeden te verrichten...

En ik heb wel eens gehoord dat als je id moskee bidt, dat je dan meer zegeningen krijgt (alahoe alam).

Bedankt voor je reactie!

Wa aleikoem salaam

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.