Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWaarom jezelf selefie noemen?

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom jezelf selefie noemen?
    Geplaatst op: 01 maart 2005 om 06:49
Assalamu allaykum wa rahmatulahi wa barakatuh

Bismillah,

Vele mensen denken dat we ons niet hoeven te onderscheiden van de hizbies door middel van een naam (selefie bijv.). Wanneer je sommige mensen vraagt wat ze zijn zeggen ze: �Moslim(a)!�. En wanneer je hun probeert uit te leggen dat we ons zo niet kunnen onderscheiden van de hizbies zeggen ze: �Allaah heeft ons de naam Moslims gegeven, dus waarom zouden we onszelf aan de Selef toeschrijven!�

Wal Alhamdolilah Rabbi Alemien, hieronder plaats ik een gesprek tussen Shaych Mohammed naasir-udien Al Baani (Rahiemehoellah) en een persoon, Shaych Al Baani probeert hem dan duidelijk te maken waarom het verplicht is enzo.

Shaych al-Albaanie:

�Wanneer er aan jou gevraagd wordt wat jouw madhab is wat zeg je dan?�

De vrager:

�Moslim!�

Shaych al-Albaanie:

�Dat is niet voldoende!�

De vrager:

�Allaah heeft ons de naam �Moslims� gegeven, vervolgens reciteerde hij dit Vers van de Qor�aan: �Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft�� (Soerah Al-Hadj 22:78)

Shaych al-Albaanie:

�Dit zou een correct antwoord zijn geweest wanneer wij in de eerste periode (van de Islaam) waren, voordat de sekten zich verspreidden. Wanneer wij echter vandaag de dag welke moslim dan ook, die zich zelf associeert met ��n van de sekten waarmee wij verschrikkelijk verschillen in �Aqiedah*, hierover vraagt dan zou zijn antwoord niet anders zijn dan de jouwe. Zij allen zullen zeggen dat zij moslim zijn; of zij nou van de Raafidah* (Shie`ah)* zijn, of van de Chawaaridj*, of de Droez of van An-Noesairiyah Al-�Alawiyah. Dit is dus niet voldoende in deze dagen!�

De vrager:

�Oke, dan zeg ik: �Ik ben moslim die het Boek en de Soennah volgt.�

Shaych al-Albaanie:

�Dat is ook nog niet voldoende!�

De vrager: �Waarom?�

Shaych al-Albaanie:

�Kun je tussen degenen waarmee we net een voorbeeld hebben gegeven iemand vinden die zegt: �Ik ben Moslim maar volg het Boek en de Soennah niet!�, wie van hen zegt dat hij dat niet volgt?�

Vervolgens begon de Shaych de man uit te leggen wat het belang is van datgene wat hij zo juist verklaard heeft, en dat is; �Het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selefoes-Saalih�*.

De vrager:

�Oke, dan ben ik een Moslim die het Boek en de Soennah volgt volgens het begrip van de Selefoes-Saalih!�

Shaych al-Albaanie:

�Wanneer iemand jou naar je madhab vraagt, zeg je het dan zo tegen hem?�

De vrager: �Ja!�

Shaych al-Albaanie:

�Wat vind je ervan als we (deze lange zin) taalkundig samenvatten? Want de beste woorden zijn de woorden die kort en krachtig zijn! We zeggen dan gewoon Selefie!�

Het gaat hier dan ook over het punt, dat het niet voldoende is als je jezelf alleen �Moslim� of �Soennie� noemt, aangezien iedereen dat zal doen. En Iemaam al-Albaanie beklemtoond het belang van het onderscheid maken tussen de waarheid en de leugen, op een manier die de basis van de Manhadj en Aqiedah* vormt, en dat is het nemen van de Selefoes-Saalih*, in tegenstelling tot de vele sekten en groeperingen wiens begrippen gebaseerd zijn op die van hun mentors en leiders, en niet fundamenteel die van de Selef. (dit zijn de woorden van Mohammed Chaalid Brinkman.)

De vrager:

�Ik kan u nu vleien en ja tegen u zeggen, maar ik ben nog steeds overtuigd van mijn eerste mening, want het eerst waar naar de gedachten van iemand toegaan wanneer hij hoort dat je selefie bent, is naar verschillende zaken van handelingen van strengheid en overdrevenheid die door de selefies in praktijk gebracht worden!�

Shaych al-Albaanie: �Ok�, in veronderstelling van dat jouw uitspraak waar is! Als je zegt: �moslim� gaan je gedachten dan niet naar de Shie�ie*, de Raafidie*, de Droezie, de Ismaa�ielie� etc?�

De vrager:

�Mogelijk, maar ik heb zo wel het Edele Vers, ��Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft�� gevolgd.�

Shaych al-Albaanie:

�Nee, O broeder! Jij hebt op deze manier het Vers niet gevolgd, want de betekenis van het Vers is: �de authentieke Islam�. Wij moeten de mensen op het niveau van hun verstand aanspreken...is er (hedendaags) iemand die begrijpt dat jij een moslim bent zoals het bedoeld is in het Vers? En de opmerkingen die je zojuist hebt opgenoemd kunnen waar of niet waar zijn. Want, jouw uitspraak: �strengheid� dat kan bij een aantal individuen voorkomen, maar is niet aanwezig bij de methodologie (van de selefiyien) in belijding en wetenschap. Maak je dus niet druk om individuen, want wij spreken hier over een methodologie. Wanneer wij zouden zeggen: Shie�ie*, of Droezie, of Chaaridjie*, of Soefie*, of M�otazilie* dan kunnen we dezelfde opmerkingen aanhalen die jij opnoemde. Dit is dus niet ons onderwerp, want wij zoeken naar een juiste naam voor een madhab waarmee een mens zijn geloof in Allaah belijdt.�

Vervolgens vroeg de Shaych: �Zijn niet alle Metgezellen moslims?�

De vrager:

�Natuurlijk!�

Shaych al-Albaanie: �Maar er zijn onder hen een aantal die gestolen hebben, en ontucht gepleegd hebben! Dit mag echter geen reden voor iemand zijn om te zeggen dat zij geen moslims zijn. Integendeel zij zijn moslims gelovigen in Allaah en Zijn Profeet als Methodologie. Ook al doen sommige van hen af en toe daden die tegenstrijdig zijn aan deze Methodologie, omdat zij niet zondeloos zijn. Daarom spreken wij -Moge Allaah jou Begunstigen- over een woord dat onze Aqiedah*, ideologie en uitgangspunt voor ons leven is in al datgene wat te maken heeft met onze geloofsbelijdenis waarmee wij Allaah aanbidden. En wat betreft het streng of makkelijk zijn van personen, dat is iets anders!�

Vervolgens zei de Shaych: �Ik wil dat je over dit korte woordje (�Selefie�) nadenkt zodat je niet vast blijft houden aan het woord moslim terwijl je weet dat niemand jou ooit op de manier begrijpt zoals jij dat wil. Einde citaat.

Bron: Het boek �Limaadha Achtartoe Manhadj es Selefie� door Shaych Seliem Al- Hillalie.

* Shia (Raafidah): Voor informatie over deze sekte klik dan op de volgende link:
http://www.selefiepublikaties.com/aqiedah.sekten.shie`ah.htm

* Chawaaridj: Voor informatie over deze sekte klik dan op de volgende links: http://www.selefiepublikaties.com/aqiedah.sekten.chawaaridj. htm
http://www.selefiepublikaties.com/Terrorisme.htm

* Selefoes-Saalih�: Vrome Voorgangers, in deze zin wordt dus de vrome voorgangers van de moslims bedoeld, zoals Imam Ahmed ibn Hanbal, Imam Aboe Haniefah, Imam Al Boechaari enz. (Moge Allah genadig met hen zijn.)

* Aqiedah: betekent dogmatiek, Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (rahiemehoellaah) zei over Aqiedah: � �Aqiedah verwijst naar die kwesties waarin, met zekerheid en overtuiging, in hart en ziel worden geloofd. Zij zijn niet onderhevig aan welke twijfel of onzekerheid dan ook. Het Arabische woord `aqiedah komt van het stamwoord `aqada, die betekenissen van zekerheid, bevestiging, enz. met zich meedraagt.� Voor de gehele artikel klik dan op de volgende link:
http://www.selefiepublikaties.com/aqiedah.iemaan.art1.htm

* Soefie: Voor informatie over deze sekte klik dan op de volgende link:
http://www.selefiepublikaties.com/aqiedah.sekten.soefies.htm

* Al-Mo`tazilah: Voor informatie over deze sekte klik dan op de volgende link:
http://www.selefiepublikaties.com/aqiedah.sekten.mo`tazilah. htm  

Als er nog vragen zijn, stel ze dan Insh�Allah.

Wallahoe Alem

Wa salaam allaykum
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 06:55

Wa djazak allahoe gairan aghi
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 06:58
Salamu alejkum we rahmetullah wa barakatahoe
Wa i jake oegty
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 09:17

Salaam alaikum,

Sheich Albani noemt de selefie's een madhab in bovenstaand stuk, en ook de enige authentieke madhab. Dat wil dus zeggen dat de andere vier wetscholen (Hanafi, Malik, Shafi en Hanbal) het bij het verkeerde eind hebben en dus dwalend zijn? Daarmee plaatsen de selefi's zich dus eigenlijk buiten de soenna waarin de vier wetscholen als rechtgeldig en waar beschouwd worden.

Of zie ik het verkeerd?

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 09:30
Asalamu Aleykum Warahmatoellahi Wabarakatoeh

Hmmm, ik heb deze bericht als e-mail ontvangen van een moslimkennis. Eigenlijk vind ik nogsteeds dat je jezelf niet een naam hoort te geven. Immers dan erken je dat er sektes zijn en dus Islam 'verdeelt' kan worden. Allah zal in het hiernamaals bepalen wie nou echt 'moslim' is en wie slechts die naam droeg zonder het te verdienen. Bovendien vind ik dat deze artikel nogal eenzijdig overkomt. Immers, ik zie herhalingen. Dat het niet eens voldoende is voor Allah om al de shahadah te hebben opgezegt vind ik eigenlijk bidah. Want, je gaat verder door jezelf een naam te geven. Het is niet aan een moslim een stroming bewust te kiezen, maar om Islam zo puur mogelijk te praktiseren. Als je al een goede moslim noemt, ben dan er al een?

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste.

Asalamu Aleykum Warahmatoellahi Wabarakatoeh
Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 09:59

Selamu alejkum we rahmetullah wa barakatahoe
Ik heb gezien dat er nog enige onenigheid is en het niet helemaal duidelijk is vandaar deze (langere)tekst opdat het duidelijk mogt zijn inshALLAH

Opheldering van veelvoorkomende misverstanden over de benaming Selefiejah


Er worden veel twijfels verspreid over de benaming Selefiejah en het woord �Selefie�, sommige van deze twijfels komen van oprechte mensen, gebaseerd op hun ervaringen, maar velen komen van de duivels onder de mensen, degenen die de da`wah van de waarheid wensen te veroordelen, het willen zien vallen en het laten vervangen met hun eigen innoverende uitspraken en hallucinaties van het brein.

En wat volgt:

  1. 1) Zichzelf associ�ren met Selefiejah is een innovatie.

Het woord "Selefiejah" werd niet gebruikt in de tijd van de Profeet(salAllahoe alejhi weselem)en zijn metgezellen, dit vanwege het feit dat de moslims op de correcte Islaam waren en er in die tijd geen behoefte was aan een woord zoals Selefiejah. Echter, toen de beproevingen begonnen en er een aantal sekten ontstonden en de Oemmah zich opsplitste, stonden de Geleerden van de Oemmaah op om degenen die op de waarheid waren te onderscheiden van degenen die op de valsheid waren, waarbij ze gebruik maakten van termen zoals �Ahloel- Hadieth� en �es-Selef�.

Aboe Haniefah (d 150 H) للهاه��م&# 1581;رzei: " Blijf trouw aan de Athaar (overleveringen) en de Tarieqah (weg) van de Selef (vrome voorgangers) en pas op voor vernieuwde zaken want het zijn allemaal innovaties." (Opgenoemd door As- Suyoetie in �Sawn al Mantaq wal-Kalaam� p.32)

Hetgeen waarmee alle Islaamitische groeperingen beweren op de correcte en ware Islaam te zijn, en waar zij zichzelf allen mee beschrijven, is het feit dat men trouw moet blijven aan hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn metgezellen op waren, zoals het ook in de authentieke hadieth voorkomt.

Hierbij moet worden toegevoegd dat het woord �Selef� werd gebruikt door de Profeet (vrede zij met hem). Hij (de Profeet (vrede zij met hem)) zei tegen Faatimah,

"Wat een voortreffelijke Selef ben ik voor jou." (Moslim, no.2450)

Iemaam Moslim citeerd in de Moeqadimmah (introductie) van zijn Sahieh (p.16) de uitspraak van Abdullaah ibn al-Moebaarak, die hij deed in de aanwezigheid van alle mensen: "Neem afstand van de a-hadieth van Amr bin Thaabit, want hij beledigde de Selef."

Shaych Saalih al-Fawzaan zei, "En hoe kan het, dat als iemand de madhab van de Selef de zijne maakt het een innovatie is, een dwalende innovatie?! En hoe kan het een innovatie zijn als het niets anders is dan het volgen van de madhab van de Selef, en het volgen van diezelfde madhab verplicht is gesteld in het Boek (Qor`aan) en de Soennah, en waarheid en leiding?!" (al- Bayaan p.156)

Vandaar, het zichzelf toeschrijven aan de Selef, wat niets anders als Selefiejah betekend, is g��n innovatie. Het is zelfs eerder een verplichting voor �lke moslim om zichzelf toe te schrijven aan de Manhadj en de Aqiedah van de Selef. Er kan gezegd worden, "Als de naamgeving Selefiejah een innovatie is, dan is de naamgeving Ahloes-Soennah wal-Djamaa�ah dat ook". Het doel achter het gebruiken van de term �Ahloes- Soennah wal-Djamaa�ah� is niet verborgen of onbekend. Jammer genoeg is de benaming van �Ahloes-Soennah� niet langer voldoende om de mensen van valsheid en de mensen van de waarheid te kunnen onderscheiden. Het gaat zelfs zo ver dat het woord �Selefie� niet eens meer duidelijkheid verschaft over wie nu een echte Selefie is, die daadwerkelijk Aqiedah en Manhadj van de Selef volgt, en wie een hizbie (iemand die zichzelf afsplitst van de Djamaa�ah en de Soennah tegengaat) is, die een masker draagt van Selefiejah en beweert Selefie te zijn. Zijn Aqiedah mag dan wel in grote lijnen Selefie zijn maar zijn manier van denken kan besmet zijn met �Qoetbie� of �Hizbie� principes, idee�n en manieren van denken en gedrag. Hij zal vijandigheid tonen jegens de Selefies, spotten met hun Mashaayich, en toch claimen dat ze op hun weg zitten. Echter, uit de standpunten die ze innemen en de houding die ze aannemen en hun loyaliteit en ontkenning blijkt iets anders. Dit is waarom echte Selefies veel waarde hechten aan leren en kennis vergaren zodat de waarheid altijd duidelijk voor hen is en de onwetende huichelaars hen niet voor de gek kunnen houden.

2) Allaah heeft ons de naam Moslims gegeven, dus waarom zouden we onszelf aan de Selef toeschrijven. (Ps deze stukje stond al eerder op de site maar nadat het nog niet duidelijk werd voor de broeders heb ik hier maar een grotere stuk gezet waardoor het inshAllah duidelijker wordt)

Deze twijfel werd prachtig beantwoord door Iemaam al-Albaanie in zijn discussie met iemand over dit onderwerp, opgenomen op de cassette genaamd: �Ik ben Selefie�. Hieronder staan een aantal belangrijke citaten:

Shaych al-Albaanie: "Wanneer er aan jou gevraagd wordt wat jouw madhab is wat zeg je dan?"

De vrager: "Moslim!"

Shaych al-Albaanie: "Dat is niet voldoende!"

De vrager: "Allaah heeft ons de naam �Moslims� gegeven, vervolgens reciteerde hij dit Vers van de Qor�aan: "Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft� (Soerah Al-Hadj 22:78)

Shaych al-Albaanie: "Dit zou een correct antwoord zijn geweest wanneer wij in de eerste periode (van de Islaam) waren, voordat de sekten zich verspreidden. Wanneer wij echter vandaag de dag welke moslim dan ook, die zich zelf associ�ert met ��n van de sekten waarmee wij verschrikkelijk verschillen in �Aqiedah, hierover vraagt dan

zou zijn antwoord niet anders zijn dan de jouwe. Zij allen zullen zeggen dat zij moslim zijn; of zij nou van de Raafidah (Shie`ah) zijn, of van de Chawaaridj, of de Droez of van An-Noesairiyah Al-�Alawiyah. Dit is dus niet voldoende in deze dagen!"

De vrager: "Oke, dan zeg ik: "Ik ben moslim die het Boek en de Soennah volgt."."

Shaych al-Albaanie: "Dat is ook nog niet voldoende!"

De vrager: "Waarom?"

Shaych al-Albaanie: "Kun je tussen degenen waarmee we net een voorbeeld hebben gegeven iemand vinden die zegt: "Ik ben Moslim maar volg het Boek en de Soennah niet!", wie van hen zegt dat hij dat niet volgt?"

Vervolgens begon de Shaych de man uit te leggen wat het belang is van datgene wat hij zo juist verklaard heeft, en dat is; �Het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selefoes-Saalih�.

De vrager: "Oke, dan ben ik een Moslim die het Boek en de Soennah volgt volgens het begrip van de Selefoes-Saalih!"

Shaych al-Albaanie: "Wanneer iemand jou naar je madhab vraagt, zeg je het dan zo tegen hem?"

De vrager: "Ja!"

Shaych al-Albaanie: "Wat vind je ervan als we (deze lange zin) taalkundig samenvatten? Want de beste woorden zijn de woorden die kort en krachtig zijn! We zeggen dan gewoon Selefie!" Einde citaat.

Het gaat hier dan ook over het punt, dat het niet voldoende is als je jezelf alleen �Moslim� of �Soennie� noemt, aangezien iedereen dat zal doen. En Iemaam al-Albaanie beklemtoond het belang van het onderscheid maken tussen de waarheid en de leugen, op een manier die de basis van de Manhadj en Aqiedah vormt, en dat is het nemen van de Selefoes-Saalih, in tegenstelling tot de vele sekten en groeperingen wiens begrippen gebaseerd zijn op die van hun mentors en leiders, en niet fundamenteel die van de Selef.

3) Zichzelf een Selefie noemen is een afkeurenswaardige �Tezkieyah� (referentie) van zichzelf.

En deze twijfel werd beantwoord door onze Shaych: Allaamaah �Abdoel-'Aziez Ibn Baaz للهاه��م&# 1581;ر, de (voormalige) moeftie van Saoedi-Arabi�, die werd gevraagd: �Wat kunt u vertellen over iemand die zichzelf een �Selefie� of �Athaarie� noemt? Is dit een Tezkieyah (aanbeveling) van zichzelf?� Hij antwoordde (Moge Allaah hem genadig zijn): �Wanneer hij de waarheid spreekt (in zijn claim) dat hij een �Selefie� of �Athaarie� is, dan heeft hij niets verkeerd gedaan, (dit is) gelijk aan hetgeen wat de Selef zeiden: �Die en die is een Selefie�, �Die en die is een Athaarie�. Dit is een Tezkieyah (een aanbeveling) die noodzakelijk is, een Tezkieyah die verplicht is." (Cassette: Haqq ul-Muslim 16/1/1413 Ta�if)

Shaych Saalih al-Fawzaan werd gevraagd: "Wanneer iemand zichzelf een �Selefie� noemt heeft hij zich dan afgesplitst in een �Hizb�?" Waarop hij antwoordde: "Men doet niets verkeerd wanneer men zichzelf met Selefiejah associe�rt, mits dit de waarheid is. Echter, als dit niet meer dan een claim is, dan is het niet toegestaan zichzelf met de titel Selefiejah te bestempelen terwijl men op een andere Manhadj zit dan die van de Selef." (Al-Ajwibah al-Mufidah p.16)

En voor degenen die wensen anderen te ontmoedigen die zichzelf toeschrijven aan de Selef en beweren dat dat een Tezkieyah (zelfaanbeveling) is, hun listige streken zijn niet verborgen voor ons. Eerder, Shaychoel-Islaam weerlegde deze valse claim al eeuwen geleden en maakte het verplicht om te accepteren dat een persoon zichzelf mag toeschrijven aan de Selef, en was van mening dat daarover een eensgezinde instemming bestond, sinds de Aqiedah en Manhadj van de Selef niets anders is dan de waarheid. Maar nu dat men weet dat de manhadj van deze mensen (de valse pretendenten) vervalst is, dan moet het niet als een verassing komen dat ze willen dat de mensen zichzelf afscheiden van de Selef, aangezien dat de enigste weg is om hun valsheid verborgen te houden.

4) Selefiejah veroorzaakt onenigheid.

Als men weet dat Selefiejah �Het begrip van het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selef van de Oemmah� betekend, en weet dat de Boodschapper (vrede zij met hem) heeft gezegd:

"...En deze Oemmah zal zich opsplitsen in drie�nzeventig sekten, zij zijn allen in het Hellevuur behalve ��n". Zij (de Metgezellen) vroegen: "Welke is dat O Boodschapper van Allaah?" Hij antwoordde: "Zij zijn degenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn Metgezellen vandaag de dag op zijn." (Tirmidhie, no 2643).

En wanneer men weet dat de splitsing is ontstaan doordat zij het juiste begrip verlieten, dan is Selefiejah juist de weg vooruit om de eenheid terug te krijgen, en niet opsplitsing of vorming van een sekte. Zoals Shaych al-Fawzaan zei: "As-Selefiejah (i.e. de Selefies) zijn de Geredde Groep, en zij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa�ah. Het is geen hizb (groepering, sekte, partij) onder de verschillende groeperingen, degenen die vandaag de dag groeperingen worden genoemd. Vandaar dat Selefiejah een groep van mensen (i.e. de Selefies) is die op de madhab van de Selef zijn, op hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn Metgezellen op waren, en dat het geen hizb is onder de eigentijdse groeperingen die vandaag de dag aanwezig zijn. (Cassette: �at-Tahdhier min al-Bid�ah� tweede cassette, overgeleverd als les in Hawtah Sadeer, 1416H).

Dus Selefiejah, is een belichaming van hetgeen wat de Profeet (vrede zij met hem) achter heeft gelaten voor zijn Oemmah, waarvan de nacht zoals de dag is, pure duidelijkheid en een ieder die er van afwijkt zal vernietigd worden, daarmee bedoelende; hij zal dan in splitsing vervallen, onenigheid veroorzaken en er zullen sekten ontstaan die bedreigd worden met het Hellevuur. Vandaar dat Selefiejah, degeen die oproept om terug te keren naar hetgeen waar de Profeet en zijn Metgezellen op waren, n��it beschouwd mag worden als een splitsing!

  1. 5) De Selefies denken dat alleen zij correct zijn.

We moeten een onderscheid maken tussen hetgeen wat wordt toegeschreven aan iemand (bedoelende de weg van de Selef), en degene die zichzelf hieraan toeschrijft. In absolute termen, hetgeen wat word toegeschreven, de weg van de Selef, is niets anders dan een belichaming van de waarheid, in zowel algemene als specifieke termen, in zaken van Aqiedah en Manhadj, Oesoel (basis) en Foroe� (aftakking) en niemand ontkent of verwerpt dit behalve een ketter.

Wat degene betreft die zichzelf toeschrijft aan de Selefie Weg, dan is hij in de basis van zijn toeschrijving (aan hetgeen dat geen fouten bevat) correct, maar wat eraan tegenstrijdig is, is niets anders dan fout en dwalend. We bedoelen hier de algemene mening over Aqiedah, Manhadj en de Oesoel van de Religie. Dit is vanwege het feit dat de Aqiedah en Manhadj en de Oesoel van de Selef van alle eeuwen hetzelfde is en zij allen hierop verenigd waren.

Vandaar dat iemand die een Selefie is, en waarachtig is in zijn toeschrijving aan de Selef en wie de weg van kennis en handeling volgt, en hun weg volgend, dan is hij correct in dat alles, Inshaa�Allaah. Deze persoon zal de weg van de Selef in algemene termen wel kennen, en hij weet dat het correct is, ondanks dat hij onwetend kan zijn over een aantal bijzonderheden. Maar hij is nog steeds correct in het veronderstellen dat hun weg (en zijn manier van hen volgen en hen nabootsen) de waarheid is, en hetgeen wat eraan tegengesteld is, leugens zijn. Het zou ook kunnen zijn dat hij de weg van de Selef in zowel algemene als specifieke termen kent; in termen van Aqiedah en Manhadj en Oesoel en Foroe�, en hij zal correct zijn in het grootste gedeelte van hetgeen waaraan hij zich vasthoudt en naar handelt, en dit alles is afhankelijk van zijn oprechtheid in het leren en zijn ijver in het verkrijgen van kennis en er naar te handelen.

Betreffende de claim van een individueel die beweert correct te zijn in elke kwestie van de bijkomstige zaken, daarover kan men zeggen dat hij dwalend is. Aangezien het niet mogelijk is voor iemand om correct te zijn in elke bijkomstige kwestie van het geloof. Aangezien het ten eerste niet mogelijk is voor hem om van alles kennis te hebben, en ten tweede, wetende dat de Iemaams uit het verleden dat niet bereikt hebben, is het hoogst onwaarschijnlijk dat er ooit ��n van de aanhangers van de Iemaams van deze tijd dat niveau ooit zal bereiken. Vandaar dat het wel mogelijk is voor een Selefie om fout te zijn in bijkomstige zaken, maar dat doet niets af aan het feit dat hij correct is in zijn Aqiedah en Manhadj, wat in algemene termen betekend dat hij op hetgeen is dat hem buiten de twee�nzeventig sekten van innovatie en dwaling houdt.

Desondanks, is het vaak geval dat iemand die zich aan de weg van de Selef toeschrijft en dat ook aan de buitenkant toonbaar maakt, dat hij in werkelijkheid op een dwalende methodologie is, ondanks dat hij claimt rechtzinnig te zijn en voor de correcte aqiedah en manhadj pleit. Het zou kunnen zijn dat hij daadwerkelijk de correcte aqiedah heeft maar tegelijkertijd op een vervalste manhadj zit. In dit geval is zo�n persoon niet correct en niet waarachtig in zijn toeschrijving, aangezien hij een manhadj heeft anders dan die van de Selef. Dit wordt vastgesteld door te kijken en te onderzoeken: Verdedigt hij Sayjied Qoetb? Stemt hij in met de mening en de lasterpraat van Abdur-Rahmaan Abdul-Chaaliq? Prijst hij Mohammed Qoetb, en maakt hij hem tot zijn gids en leider? Verdedigt en verheerlijkt hij Hassan al-Bannaa? Spreekt hij met de termen en de uitdrukkingen van de innoveerders zoals: "al-Oemmah al-Ghaa�ibah" (de afwezige Oemmah), "Shabaab us-Sahwah" (De jeugd van de bewustwording), "Tawhied ul-Haakimiyyah", "al-Muwaazanah", en andere van dat soort uitdrukkingen die de slogans van de innoveerders zijn geworden? Dus we kijken en zien, met welke andere idee�n hij zich verenigd, met wie hij omgaat, met wie hij praat, naar welke boeken hij refereert, zodat we op deze manier erachter komen wat de ware aard van zijn manhadj is, om vervolgens te weten te komen of hij een bedrieger is, die beweert op de Weg en Manhadj van de Selef te zijn, maar ondanks dat op iets anders is.

  1. 6) De Selefies zijn arrogant en hebben slechte manieren.
  2. Dit is een zeer gevoelig onderwerp, waar men voorzichtig over na moet denken en waar men het ��n en ander in overweging moet nemen. Wat slechte manieren betreft, dan komt dit vaak door de opvoeding en de aard van die individu, zijn karaktereigenschappen en zijn personaliteit, en het is niet noodzakelijkwijs een weerspiegeling van zijn basis en fundament, de aqiedah en manhadj van de Selef, hetgeen niets anders is dan de waarheid. Dus het zou kunnen dat een persoon zijn manieren moet verbeteren en moet uitnodigen met wijsheid (wat daadwerkelijk van de Soennah is) en met goede argumentatie, zodat zijn uitnodiging wat gemakkelijker geaccepteerd wordt. Hoe dan ook, dit is geen reden om de rechtsgeldigheid en correctheid van de Weg van de Selef te verwerpen, noch om zichzelf er niet aan toe te schrijven, aangezien dat de enige weg is naar de verlossing. Dus we moeten een verschil maken tussen wat soms voorkomt bij een kleine aantal Selefies betreffende slechte manieren, en tussen hetgeen wat eigenlijk een op kennis gebaseerde manhadj is, die afgeleid is uit het Boek en de Soennah. Het is de schuld van de individu en niet van de basis en fundament van het geloof. Hetzelfde kan worden gezegd over iedere andere Moslim, ongeacht welke dwalende methodologie of ketterse geloofsovertuiging hij zichzelf aan toe schrijft, onder hen zijn er ook mensen met kwaadaardige manieren en slechte gewoontes. Daarentegen, een manhadj of aqiedah wordt alleen beoordeeld naar gelang van hetgeen dat overeenkomt of in tegenstrijd is met hetgeen waar de Profeet en zijn Metgezellen en de Selef oorspronkelijk op waren, en niet door het gedrag van de mensen. Voor meer verduidelijking verwijzen wij u naar de tekst van de volgende twijfel (zie 7).

Wat arrogantie betreft, dan kan dat soms voorkomen bij een individu, en als dat het geval is dan wordt hij daarvoor berispt. Doch, in andere gevallen vat men het (verkeerd) op als zijnde arrogantie, en ondanks dat deze individu helemaal niet arrogant is en alleen maar liefde voor de waarheid heeft en ook zeker is van die waarheid, wordt het toch zo opgevat en denken zijn tegenstanders of degenen die hij uitnodigt dat hij arrogant is. En wat nu vaak het geval is, is dat degenen die in werkelijkheid arrogant zijn, degenen zijn die de waarheid niet accepteren van iemand die zichzelf toeschrijft aan de Selefie Aqiedah en Manhadj (het betreft hier niet zo�n valse pretendant die zich voordoet als een Selefie, maar ondertussen temidden van de dwalende Hizbies zit!). Onthoud dit goed, want dit is vaak het geval. Zoals de Boodschapper zei:

"Arrogantie is het verwerpen van de waarheid, en het neerkijken op de mensen."

Veel mensen zeggen dat Selefies arrogant zijn, men moet toevlucht zoeken bij Allaah! In werkelijkheid zijn zij degenen die arrogant zijn omdat zij de ware uitnodiging en de correcte da`wah niet accepteren, puur uit arrogantie, en dan beschuldigen zij de Selefies van arrogantie!?! Dus onthoud dit goed, want elke munt heeft twee kanten.

Neem in overweging, dat een Selefie mogelijk iemand uitnodigt naar de waarheid, op een manier waarvan hij denkt dat het correct is. Hij is hard en houd vol dat hij gelijk heeft en wordt er zo van beschuldigd dat hij arrogant is, hoewel de enigste reden waarom hij zich zo gedraagt is uit de liefde voor de waarheid en het handhaven van de waarheid. Desondanks mag er gezegd worden dat zijn handelen niet juist en misplaats is, zijn enorme ijver heeft hem er toe geleid om zich op een ongepaste manier te gedragen, en dat kan zijn vanwege een gebrek aan kennis of vanwege slechte manieren. Dus het is aan hem om dat alles te corrigi�ren. Anders zal degene die wordt uitgenodigd uiteindelijk de waarheid niet accepteren vanwege de manier waarop het aan hem gepresenteerd is.

Dus we zeggen dat er soms wel arrogantie vertoond wordt, maar dit keert altijd terug naar het individu, en niet naar de manhadj of aqiedah waaraan hij zich toeschrijft. Voorwaar, we kunnen namelijk met recht zeggen dat vele van de Soefie ketters werkelijk arrogant zijn in hun claim zekerheid te hebben van de verlossing van het Vuur en wanneer zij hun kudde van volgers verzoeken om onderdanig en gehoorzaam aan hen te zijn, denkend van zichzelf dat zij boven andere mensen staan! En we kunnen dit zeggen over alle sekten en groepen van innovatie. Arrogantie vind je overal en het is geen referentiepunt waarmee men kan aantonen of de Manhadj en Aqiedah van een persoon wel of niet goed is. Eerder, de manhadj en aqiedah zijn z�lf het referentiepunt, en die moet men vergelijken met hetgeen waar de Selef op waren.

  1. 7) De Selefies hebben gebrek aan vroomheid terwijl anderen vroom en gematigd zijn.

 

En ook dit is een zeer oude twijfel die is beantwoord door de Selef van vroegere tijden. En wij laten u alleen met hun woorden:

Ibn 'Abbaas (d. 68H) zei: "Voorwaar, hetgeen wat Allaah het meest afschuwelijk vindt zijn de innovaties." (Overgeleverd door al-Bayhaqie in as-Sunan al-Koebraa 4/316)

Ibn 'Omar (d. 84H) zei: "Elke innovatie is een dwaling, zelfs als de mensen het als iets goed zien." (Overgeleverd door Aboe Shaamah nr. 39)

Soefyaan ath-Thawree للهاه��م&# 1581;ر(d. 161H) zei: "Innovaties zijn meer geliefd bij Iblies dan zonden, aangezien van een zonde berouw getoond kan worden maar van innovatie kan dat niet." (Overgeleverd door al-Laalekaa�ie nr. 238)

8 Selefie Publikaties - Opheldering van veelvoorkomende misverstanden over de benaming Selefiejah

Imaam ash-Shaafi�ie للهاه��م&# 1581;ر(d. 204H) zei: "Als een persoon Allaah ontmoet, met (schuldigheid van) elke zonde behalve Shirk, dan is dat beter dan Hem te ontmoeten wanneer men op ��n van de ge�nnoveerde geloofsovertuigingen zit." (Overgeleverd door al-Bayhaqie in al-I�tiqaad p.158)

Al-Layth bin Sa�d للهاه��م&# 1581;ر(d. 175H) zei: "Al zou ik een persoon van begeertes (innovaties) over het water zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen." Vervolgens zei Imaam as-Shaafi�ie للهاه��م&# 1581;ر: �Hij (al-Layth) is tekort gekomen (hij is te mild). Ik zou zeggen: �Al zou ik hem in de lucht zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen.� (Overgeleverd door as-Suyoetie in al-Amr bil �Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa�.)

Yunus bin Ubaid للهاه��م&# 1581;رzei tegen zijn zoon: "Ik verbied je ontucht (zinaa) te plegen, te stelen en wijn te drinken. Hoe het ook zij, ik heb liever dat je Allaah onmoet met ��n van deze zonden dan dat je hem onmoet met de denkbeelden van 'Amr bin Ubaid en de bondgenoten van Amr (de M�otazilah)." (al-Iebaanah 2/466)

Sa�ied bin Jubair للهاه��م&# 1581;رzei: "Ik heb liever dat mijn zoon een zondige en een sluwe schurk die (desondanks) een Soennie is vergezeld, dan dat hij een toegewijd en eerwaardige innoveerder vergezeld." (al-Iebaanah nr. 89).

Iemaam Al-Berbehaarie للهاه��م&# 1581;رzei, "Echter, als je een persoon ziet wiens gedrag en mening verachtelijk is, dat hij vals is, zondig en tiranniek, maar hij toch een persoon van de Soennah is, vergezel hem dan en zit met hem, aangezien zijn zonden je niet zullen schaden. Als je een persoon ziet die zich hard inspant en lang in aanbidding is, gematigd is, en herhaaldelijk in aanbidding is, behalve dat (je weet dat) hij een persoon van de innovatie is, zit dan niet met hem, luister niet naar zijn woorden en loop niet met hem, aangezien ik me er niet zeker van ben dat je niet uiteindelijk (gewend zult raken aan en) tevreden zult zijn met zijn weg en zo samen met hem vernietigd zal worden." (Sharh us-Soennah nr.149)

Iemaam Ahmad للهاه��م&# 1581;رzei: "De graven van Ahloes-Soennah, van diegene die grote zonden hebben gepleegd, zijn als tuinen. En de graven van Ahloel-Bid�ah, van de gematigde vromen onder hen, zijn hol en leeg. De zondaars van Ahloes-Soennah zijn de Awliyaa� (Vrienden) van Allaah en de gematigde vromen van Ahloel-Bid�ah zijn de Vijanden van Allaah." (Tabaqaat ul-Hanaabilah 1/184)

Neem in overweging, O Soennie, hetgeen onze Vrome Voorvaders ons achter hebben gelaten als erfenis en als waarschuwing. Wanneer het het geval is dat Innovaties in aqiedah en manhadj de oorzaak zijn van opsplitsing en verdeeldheid, en leiden naar het ontstaan van sekten, en deze sekten met het Vuur zijn bedreigd, en wanneer het ook het geval is dat Shaytaan de Innovaties verfraait en het aantrekkelijk maakt en hen doet lijken op leiding en licht, dan zijn de Mensen van Innovatie en Vervalste Principes gevaarlijker en schadelijker dan een zondige schurk van Ahloes-Soennah. Want als je bij de laatst genoemde na enige tijd weet wat je misdaan hebt dan kun je er nog berouw van tonen en je weg verbeteren. Maar als je vrienden neemt zoals: Adnaan Ar�oor de Qoetbie politicus, Mohammed Qoetb de Takfierie Charidjie, Mohammed Suroor de Takfierie, Abdur-Rahmaan Abdoel-Chaaliq de Shurocraat en gezworen Bannaawi, Mohammed bin 'Abdoer-Rahmaan el-Meghraawie de Takfierie, Ahmed Salaam Aboe Soehayb de Takfierie en Qoetbie, Abdoel-Hassan el-Masrie etc dan denk je dat ze op leiding zitten en dat hun vervalste principes en innoverende methodologie�n een belichaming zijn van de waarheid en je denkt deze principes en methodologie�n een verlossing voor de Oemmah zijn, en daarom sluit je jezelf bij hen aan, en toon je loyaliteit aan hen, en ontken je de waarheid omwille van hun belang, waarop je het Vuur in valt, en dat terwijl je jezelf beschouwt als zijnde een recht geleide �Selefie�(!!!), terwijl je niets anders bent dan een Hizbie (kliekvormer, sektenvolger) van onder de Ahzaab (sekten), en iets anders volgt dan de Manhadj van Profeten.

Oorspronkelijke titel:Answer to common misconceptions on naming with Salafiyyah.

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 10:52
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam alaikum,

Sheich Albani noemt de selefie's een madhab in bovenstaand stuk, en ook de enige authentieke madhab. Dat wil dus zeggen dat de andere vier wetscholen (Hanafi, Malik, Shafi en Hanbal) het bij het verkeerde eind hebben en dus dwalend zijn? Daarmee plaatsen de selefi's zich dus eigenlijk buiten de soenna waarin de vier wetscholen als rechtgeldig en waar beschouwd worden.

Of zie ik het verkeerd?

Wassalam,

Amier.

wa'alykoem assalaam,

de vier madahib (Hanafi, Maliki, Shafi'i en Hanbali) hebben het niet verkeerd, want hun oprichters behoren zelfs tot onze salaf (vrome voorgangers), de leer van madhab of manhadj assalaf is ook de leer van de vier imams, namelijk de bekende woorden van verschillende grote imams:"als een hadith sahih (authentiek) is bevonden, dan is dat mijn madhab."

als we goed de uitleg erbij pakken van selefiya, namelijk de Quran en de sunnah volgens het begrip van de salaf, dan komen we tot de conclusie dat imam Maalik ook een selefie is, er zijn wat idjtihaad verschillen, en die verschillen kunnen we wegvegen door de voorgaand genoemde woorden:"als een hadith sahih (authentiek) is bevonden, dan is dat mijn madhab."

na de vier imams zijn er veel ahadith expers gekomen, natuurlijk is ��n van hen tevens de laatste van de vier, imam Ahmed, hij was een grote man in de jar7 en ta'diel (het goed- en afkeuren van de overleveraars), na hem heb je de bekende imam Boukharie, Moeslim, At-Tirmidhi, Ad-Dahabi, Ibn Hadjar Al 'Asqalanie en nog veel anderen. 

het is een kwestie van snappen, en that's it.

wassalamoe alykoem,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 14:40
Selamu alejkum we rahmetullah wa barakatahoe inshAllah hieronder een stuk over wat de 4 imams zeggen
 
Het zou van groot nut zijn als we hier een aantal van deze voorbeelden zouden geven, want dit zal degenen berispen of waarschuwen die blindelings de mening van de imaams volgen - of zelfs van degene ver onder het niveau van de imaams - , terwijl ze vasthouden aan hun madhabs of meningen alsof deze regelrecht uit de hemel komen! Maar Allaah, Machtig en Verheven, zegt:

Volgt wat van jullie Heer naar jullie is neergezonden en volgt in plaats van Hem geen andere beschermers; Hoe weinig laten jullie je vermanen! [7:3]


Imaam aboe Haniefa rahimahoe llaah

De eerste van hen is aboe Haniefah Noe'aam ibn Thaabit, door wiens metgezellen diverse uitspraken en waarschuwingen zijn overgeleverd, allemaal leidend tot een zaak: de verplichting de hadieth te accepteren, en te stoppen met het volgen van imaams die tegengestelde meningen hebben:

QUOTE
Als een hadieth sahieh wordt bevonden, dan is dat mijn madhab.


QUOTE
Het is voor niemand halal om meningen te accepteren als ze niet weten waar wij ze vandaan hebben.


QUOTE
Het is Haram voor iemand die mijn bewijsvoering niet kent, om uitspraken te doen op basis van deze woorden.


QUOTE
Wanneer ik iets zeg, dat in tegenspraak is met het Boek van Allaah Ta'ala of met wat verteld is door de boodschapper, vrede en zegeningen zij met hem, negeer dan mijn uitspraak.



Imaam Maaliek ibn Anas rahimahoe llaah

QUOTE
Voorzeker, ik ben slechts een sterveling: ik maak (soms) fouten en ik ben (soms) juist. Kijk daarom naar mijn meningen: accepteer alles wat overeenkomt met het Boek en de Soennah; en negeer al hetgeen dat niet overeenkomt met het Boek en de Soennah.


QUOTE
Van iedereen van na de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, zal zijn uitspraken worden geaccepteerd en worden verworpen - maar niet van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem.


QUOTE
Ibn Wahb heeft gezegd: "Ik hoorde dat er aan Maaliek werd gevraagd over het reinigen tussen de tenen tijdens woedoe-e." Hij zei: De mensen hoeven dit niet te doen.

Ik benaderde hem niet totdat de menigte minder was geworden, en zei toen tegen hem;
QUOTE
"Wij kennen daar een Soennah over." Hij zei: Hoe luidt die? Ik zei, Laith ibn Sa'ed, ibn Lahie'ah en 'Amr al-Ma'aafiri van aboe 'Abdoe-Rahman al-Hoeboeli van Moestawrid ibn Shaddaad al-Qoerayshi die zei: Ik zag de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, tussen zijn tenen wrijven met zijn kleine vinger. Hij zei: Deze hadieth is zuiver; ik had er nog nooit van gehoord tot op heden.

Naderhand hoorde ik dat hij werd gevraagd over hetzelfde onderwerp, waarop hij beval om je te reinigen tussen de tenen.


Imaam Shaafi'i rahimahoe llaah

QUOTE
De Soennah's van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, bereiken ons allemaal, maar ontsnappen ons net zo goed. Dus altijd als ik mijn mening uitspreek, of een principe formuleer: mocht er op gezag van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, iets zijn dat tegen mijn mening in gaat, dan is de correcte mening die van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, en wordt het ook mijn mening.


QUOTE
De moeslimien zijn het er unaniem over eens dat als een Soennah van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, duidelijk is voor iemand, het niet halal is deze te verlaten voor de uitspraak van wie dan ook.


QUOTE
Als je in mijn geschriften iets vindt dat verschilt met de Soennah van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, spreek dan op basis van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, en laat achterwege wat ik heb gezegd.


QUOTE
Als een hadieth sahieh wordt bevonden, dan is dat mijn madhab.


QUOTE
Jij (Ahmad ibn Hanbal) weet meer over hadieth dan ik, dus als een hadieth sahieh is, breng me er dan van op de hoogte, of het nu van Kufah, Basrah of Syri� komt, opdat ik de visie van de hadieth kan overnemen, als het tenminste sahieh is.


QUOTE
In iedere zaak waar de mensen van de overleveringen een uitspraak van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, bevinden, en die mijn uitspraak tegen spreekt, neem dan mijn woorden terug, of het nu tijdens mijn leven of na mijn dood gebeurt.


QUOTE
Als je mij iets hoort zeggen, en tegengesteld daaraan is authentiek overgeleverd van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, weet dan dat mijn intelligentie verloren is gegaan.


QUOTE
Voor alles wat ik zeg geldt, dat als er iets onvervalst van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, is dat tegengesteld is aan mijn woorden, dan komt de hadieth van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, eerst, dus volg dan niet mijn mening.


QUOTE
Iedere verklaring op gezag van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, is ook mijn visie, zelfs al hoor je het niet van mij.


Imaam Ahmad ibn Hanbal rahimahoe llaah

Imaam Ahmad ibn Hanbal was de belangrijkste van de imaams in het verzamelen van de Soennah en het er zich aan houden, zo sterk zelfs dat hij het zelfs afkeurde dat er een boek bestond die uit gevolgtrekkingen en meningen werd geschreven. Daarom heeft hij gezegd:

QUOTE
Volgt mijn mening niet; noch die van Maaliek, Shaafi'i, Awzaa'i of Thawri, maar neem van waar zij namen.


QUOTE
Doe je dien niet na van 1 van hen, maar van alles wat van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, en zijn metgezellen komt; vervolgens komen hun opvolgers, waartussen men kan kiezen.


QUOTE
Navolgen betekent dat men datgene volgt wat van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, en zijn metgezellen komt; na de opvolgers, heeft men een keuze.


QUOTE
De mening van Awzaa'i, van Maaliek, van aboe Haniefah: Het zijn allemaal meningen, en in mijn ogen is alles gelijkwaardig. Echter, het bewijs staat in de overleveringen (van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, en zijn metgezellen).


QUOTE
Degene die een verklaring van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, verwerpt, staat aan de rand van destructie.



Dit zijn duidelijke, heldere uitspraken van de imaams (moge Allaah Ta'ala tevreden met hen zijn) over het vasthouden aan de hadieth en het verbieden van het volgen van hun meningen zonder duidelijk aantoonbare bewijzen, zodanig dat louter meningen en interpretaties niet acceptabel zijn.

Kortom, degene die vast zou houden aan alles van de Soennah dat authentiek bevonden was, ook al ging het tegen sommige van de uitspraken van de imaams in, zou niet tegen zijn madhab ingaan, noch van hun pad afwijken; sterker nog, een dergelijk persoon zou ze allemaal volgen en daarmee het meest betrouwbare handvat pakken, dat nooit breekt. Dit zou echter niet het geval zijn voor degene die 1 van de authentieke Soennahs zou verlaten, omdat deze hun visie tegensprak; nee, een dergelijk persoon zou hen ongehoorzaam zijn en tegen bovengenoemde uitspraken in gaan, terwijl Allaah zegt:

Bij jouw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn totdat zij jou (profeet) laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij het volledig aanvaarden. [4:65]

Ook zegt Hij:

Laat daarom degenen die tegen het gebod van de boodschapper in gaan, zich in acht nemen opdat hen geen rampspoed overkomt of een pijnlijke straf hen achterhaalt. [24:63]

Haafidh ibn Radjab al-Hanbali, rahimahoe llaah, heeft gezegd:
QUOTE
Het is daarom verplicht voor iedereen die een opdracht van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, hoort, of deze kent, om het aan de oemmah (gemeenschap) uit te leggen, hen oprecht te adviseren, en hen aan te bevelen om dit bevel op te volgen, ook al spreekt het de mening van een belangrijk iemand tegen. Dit is het geval, omdat het gezag van de booschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, het meeste recht heeft om gerespecteerd en gevolgd te worden, voor en boven de mening van alle belangrijke mensen die in onwetendheid het bevel van de boodschapper, vrede en zegeningen zij met hem, op welke wijze dan ook hebben tegengesproken. Daarom weerlegden de metegezellen en degenen na hen iedereen die de zuivere Soennah tegensprak, waarbij ze soms heel streng waren in hun weerlegging, niet uit haat voor die persoon, want ze hielden van hem en respecteerde hem, maar omdat de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, hen dierbaarder was, en zijn bevel superieur was aan het bevel van iedere andere schepping. Dus wanneer het bevel van de boodschapper, vrede en zegeningen zij met hem, en dat van iemand anders conflicteerde, was het gepaster om het bevel van de booschapper, vrede en zegeningen zij met hem, op te leggen en te volgen. Dit alles weerhield hen er niet van de persoon die werd tegengesproken te respecteren, omdat ze wisten dat hij zou worden vergeven [1]; in feite vond de laatste het niet erg als zijn instructie werd tegengesproken, als het bevel van de boodschapper van Allaah, vrede en zegeningen zij met hem, duidelijk tegengesteld bleek te zijn.


Hoe zouden ze dat ook erg kunnen vinden, als ze hun volgelingen dat zo hadden opgedragen, zoals we gezien hebben, en hen hadden opgelegd om iedere zienswijze die de Soennah tegensprak te verwerpen. In feite heeft imaam Shaafi'i, rahimahoe llaah, zijn metgezellen gezegd om de authentieke Soennah ook aan hem toe te schrijven, ook al had hij het zelf niet, of iets tegengestelds aangenomen. Daarom schreef de analist ibn Daqieq al-'Eid rahimahoe llaah, toen hij in een volumineus boek de zaken samenbracht waarin 1 of meer van de vier imaams madhabs de authentieke hadieth had tegengesproken, aan het begin van het boek; "Het is verboden deze antwoorden toe te schrijven aan de Moedjtahid imaams, en het is voor de rechtsgeleerden die hun mening volgen, verplicht hierover op de hoogte te zijn, zodat ze hen niet onrechtmatig citeren en aldus tegen hen zouden liegen.".


Voetnoot:
[1] - In feite werd hij beloond, vanwege de uitspraak van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem:
Als een rechter zijn oordeel velt, en zich ervoor inspant (idjtihaad) en een correct bevel uitvaardigt, zal hij twee beloningen krijgen: als hij inspanning (idjtihaad) doet en een onjuist bevel uitvaardigt, zal hij 1 beloning krijgen. Overgeleverd door Boechaarie, Moesliem e.a.

Bron:Titel: Een beschrijving van de salaah van de profeet, salallaahoe 'alayhi wa sallaam.
Ondertitel: Van Takbier tot tasliem, alsof je het ziet.
Bidt zoals jullie mij hebben zien bidden. (al-Boechaarie)
Van Sheich: Mohammed Nasir-oeddien al-Albaanie rahimahoellaah.
Pagina's 18 t/m 30

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 16:14

Salaamoe alaikoem wa rahmatullah,

Broeders en zusters.. Waar halen jullie deze lappen stof vandaan? Hebben jullie website's voor me waar ik het kan zoeken? Beter nog, een link?

Djezekka lahoe Ghairan..

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2005 om 05:26

Assalamu alaikum,

maar selefies baseren hun fatawa ook niet alleen maar op sahih ahadith en koranverzen, maar ook op analogie en zelfstandige oordeelsvorming. Vooral voor wat betreft moderne onderwerpen als internetverkeer, politiek en leven als moslim in een niet-islamitische omgeving. Ik heb laatst een boek van Albani gedownload "The Fataawaa of Shaikh Al Albaanee" van Al-Manhaj.com waarin toch veel analogie en ijtihaad voorkomt. Soms verschilt zijn mening van de mening van recente geleerden uit de vier canonieke madhabs (Hanafi, Malik, Shafi en Hanbal). Daarmee is de "manhaj ul-salaf" toch een wetschool naast de andere wetscholen geworden, zeg maar een vijfde madhab. Het is ook niet zo dat de vier wetscholen puur en alleen zijn gebaseerd op de mening van de vier imaams waarnaar de wetscholen zijn vernoemt. Een wetschool wordt gevormd door de mening van vele generaties aan geleerden die in een bepaalde traditie werken en denken. Zo weet ik dat imam Abu Hanifa zelf nooit een wetschool heeft gesticht, maar dat de Hanafi madhab later pas door zijn leerlingen naar hem is vernoemd. Voor wat betreft taqlied, in de soenni traditie is dat niet alleen blinde navolging als iets negatiefs, maar ook vertrouwen op de kennis en inzicht van vroegere geleerden. En dat doen de selefies immers ook met de geleerden uit hun wetschool die overigens pas recent naast de vier andere wetscholen is onstaan.

Ik vind taqlied een moeilijk onderwerp. Aan de ene kant ben ik geneigd er negatief tegenaan te kijken: blinde navolging zonder na te denken. Maar aan de andere kant is het halve leven van iedereen gebaseerd op taqlied; je volgt je ouders na als kind en accepteerd hun authoriteit, je volgt bv de verkeersregels zonder bij ieder rood stoplicht je af te vragen of het wel terecht is en ook in het geloof accepteren wij de koran zonder eraan te twijfelen, of de authentieke mutawatir ahadith.

Ik heb een goed boek gekocht via internet uit Engeland; het heet "Fiqh al-Imam, key proofs in Hanafi fiqh" van Abdurrahman ibn Yusuf. Het gaat over taqlied en de Hanefi interpretatie van de verklaring van Mohammed vzmh "Bidt zoals je mij ziet bidden" (sahih Boekhaari). Het is ongeveer 250 bladzijden in het Engels, dus ik ga er eens goed voor zitten. Insha Allah kan ik er wat dingen uit met jullie delen over het onderwerp "taqlied" zoals het geinterprteerd wordt door de ulema van de Ahl al Soenna.

Volgens mij heeft Sjonny dit boek ook gelezen; ik ben eraan gekomen via www.sunnipath.com .

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
azajamal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 163
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2005 om 07:24

salaam moealykum

Broeders en zuster;

zodra een artikel niet begint met bismilahie warahmanie raheem dan is er iets mis mee en zou ik het niet lezen vooral als het een sekte binnen de islam promoot.

en ook de sites die zich naar een sekte noemen zou ik ook niet open nog lezen. houd het gewoon bij de quran en de soenah. wij zijn moslims PUNT.

die scholen waar de iemams naar zijn vernoemd waren gewoon geleerden ze hebben zich waarscheinlijk nooit iets anders genoemd dan moslims.

maar het waren de mensen na hun die zich verdeeld hebben in groeperingen.

vandaar die verschillende namen en sektes. de meeste namen zijn vernoemd naar de geleerde van die tijd die waarscheinlijk al lang was over leden.

ik denk niet dat de geleerde zich zo noemden. want als je zelf soenie noemt dan ben je in strijd met de quran die ons moslims noemt. het voorbeeld van onze profeet heet soenah als je de soenah van onze profeet volgt ben geen soenie maar doe je de soenah. zo kan je wel als wat je doet een naam geven en je zelf daar naar noemen.

mensen die de quran begrijpen en het veel weten over het leven van onze profeet berijpen dit en zien meteen dat de misleiding hierin.

onze profeet heeft gezegd dat de islamtische umah zich zal verdelen in 73 sektes en een daar van is de juiste. denk hier maar eens over na mensen.

 

Montgomery Watt:''het succes van de islaam was en is een doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te verbergen.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2005 om 08:24

Salaam aleikoum,

Sunnipath heeft het over Sufism, Tassawuf, Taariqa's etc. Ze hebben het niet over de Sunnah. Is geen Sunnah website voor zover ik kan oordelen met mijn beperkte vermogen. 

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
Abu Anas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 20
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2005 om 08:42

Assalaam �aleikom wa Rahmetoella wa Barakatoeh,

 

��� ���� ������ ������

 

Ik hoop dat mijn woorden jullie in goede gezondheid en vrede bereiken.

 

 

 

Ibn 'Uthaymeen waarschuwt de moslims voor de �Salafi�groep.

 

 Het volgende is uit een preek van Shayh Ibn �Uthaymeen (ra) over het boek van Shaykh Safar al-Hawali: �Manhadj Ash�shariah fil-�Aqeedah�

 

 

De Profeet SAWS heeft gezegd:

�Wie van jullie zal voortleven, hij zal veel verschillen zien, dus houdt vast aan mijn Soennah.�

 

 

We kunnen leren dat als partijen (Ahzaab) in de Oemmah met toenemende getallen verschijnen, dan zal er een zich niet moeten aannemen als partij (Hizb).

In de geschiedenis, zijn er veel groepen opgedoken Khawaarij, Mu'tazilah, Jahmiyyah, Shee'ah en zelfs Raafidah. Later verschenen de Ikhwanis, Salafis, Tablighis en de groepen die op hen lijken.

-Schuif al deze partijen van de tafel, en neem het pad rechtdoor-. En dat is tevens wat de Profeet SAWS heeft gezegd: �Hou vast aan mijn Soennah, en de Soennah van de rechtgeleide khalefieten; bijt daarin vast met jullie kiezen.�

Er is geen twijfel, dat het een verplichting is voor iedere moslim om de weg van de Salaf en hun madhab eigen te maken, en NIET van een specifieke partij genaamd:

�De Salafies�

Het is dus plicht de van de Islamitische Oemmah de weg van de Salah as-Sali7 en hun madhab te volgen. En dus NIET de dweepzucht (overdreven en met nadrukkelijke bewondering) en kwezelarij (overdreven vroomheid, onzin/beuzelarij) van degenen die zichzelf �Salafies� noemen!

Let goed op het verschil: Er is de weg van de Salaf en er is een partij (hizb) genaamd �de salafies�

 

Wat is het doel? Het volgen van de Salaf. Waarom? De �salafie broeders� zijn de dichtstbijzijnde sekte tot het goede (van bovenstaande sektes), geen twijfel over dat. Maar hun probleem is dezelfde als die van anderen; dat sommige van deze sektes anderen tot dwalend verklaren, ze verklaren hen tot ahlul bid3ah (innoveerders) en het verklaren van anderen tot zondaars.

We keuren dit niet af, als zij het verdienen, maar wij verwerpen het handelen naar deze bid3ah op deze manier.

Het is een verplichting voor de leiders van deze sektes om samen te komen en te zeggen: �Tussen ons is het Boek van Allah, en de Soennah van zijn Profeet SAWS, dus laten we oordelen bij het Boek en de Soennah. Dus NIET oordelen volgens verlangens, meningen en �volgens die en die persoon�.�

Iedereen maakt fouten en bereikt terechtwijzing; het doet er niet toe wat deze persoon heeft bereikt betreft kennis en aanbidding.  Alleen de Deen van de Islaam is onfeilbaar.

  

In de bovengenoemde hadith geeft de Profeet SAWS hoe men zich veilig kan stellen.

Hij heeft zichzelf niet toegeschreven aan een sekte, enkel en alleen aan de weg van de Salaf as-Sali7 en de Soennah van de Profeet (saws) en de rechtgeleide khalefieten.

 

 

Bron: www.IslamAwakening.com

 

Was-salaam aleikum wa rahmatullah,
jullie broeder Abu Anas.

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2005 om 03:45
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum,

Sunnipath heeft het over Sufism, Tassawuf, Taariqa's etc. Ze hebben het niet over de Sunnah. Is geen Sunnah website voor zover ik kan oordelen met mijn beperkte vermogen. 

Salaam aleikoum,

Assalamu alaikum,

het boek is niet afkomstig van die website en heeft er feitelijk niets mee te maken, maar ik vond de titel ervan op die website waar het werd aangeraden. Daarna ben ik verder gaan zoeken, en het blijkt een goed standaardwerkje te zijn over de fiqh in de Hanafi madhab, vrijwel helemaal gewijdt aan het gebed en het principe van taqlied volgens de Ahl al Soenna en dan meer in het bijzonder de Hanafi madhab. Het is ook geen "anti" boek, dwz niet anti-selefie of anti wat dan ook, maar alleen een verdieping in de Hanafi fiqh. Erg interessant hoor.

Tasawwuf is overigens een geaccepteerd onderdeel van de islam binnen de vier soennitische wetscholen, zij het dat het soms met scepsis wordt bekeken.

Het goede van die website, www.sunnipath.com , vind ik dat in het Q&A gedeelte fatwa's worden gegeven vanuit de Hanafi en Shafi fiqh, en dus niet van altijd dezelfde Albani, Uthaymien en Ibn Baaz. Als je de bekende selefie sites als Al-Yaqeen, Al-Islaam.com, Selefiepublicaties of bv IslamQ&A bekijkt, lijkt het net of dat de enige geleerden op de wereld zijn, en zijn zo'n beetje alle fatawa en intepretaties terug te leiden Ibn Taimiyya. En daar is niks mis mee, maar het geeft wel een heel eenzijdig en verkleind beeld van de islamitische jurisprudentie (fiqh) als je nooit ook andere geleerden en interpretaties leest en / of raadpleegt.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2005 om 13:00
ASALAAMO3ALIKOM JAZAKALAAH OGJEER        MOGE ALLAH ONS SAMEN MET DE OPRECHTEN EN SALIFIN    IN HET PARDIJS DOEN.
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2005 om 04:42

Salaam Aleikum wa rahmatuAllah wa baraktu,

Ik heb al eerder gehoord van selefies, maar ik ben eigenlijk in de war. Is het niet zo dat al je jezelf moslim noemt die de Quran en de soenna volgt dat het dan genoeg is? Die andere stromingen beweren wel dat die de Quran en de soenna volgen, maar dat doen ze toch niet op een correcte manier aangezien ze zich bij verschillende groeperingen gaan aansluiten. Ze volgen misschien wel de basis maar zijn zeker niet op een correcte manier bezig. Ze nemen een deel over terwijl ze een andere deel verwerpen en dit is geen corrcete manier van handelen dan ben je ook niet echt moslim. Dus vind ik het een beetje vreemd dat je jezelf een andere naam moet geven. Terwijl het eigenlijk niet nodig is. Je kan jezelf dus wel onderscheiden van die andere groepen en dat is door te zeggen dat je moslim bent die de Quran en de soenna (volledig en niet slechts een deel) op een correcte manier volgt.

Het kan ook zijn dat ik me vergis, maar ghair insha Allah

Wa Allah a'lam

Wasalaam

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 02:59
neer is ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen
< = src="/sites/admin/news/poetry.js">
������ : ( 27/08/2004  16:33 ) - ����� ( 89 )

Vraag: Een vraagsteller richt zijn vragen aan shaych Oebayd al-Djaaberie en zegt: "Wanneer begon ad-Dawatoes-Salafiyyah voor het eerst? Begon ad-Dawatoes-Salafiyyah � zoals sommige mensen beweren � slechts twee honderd jaar geleden? 

Antwoord: Shaych Oebayd al-Djaaberie begon het beantwoorden van de vraag als eerste met het prijzen van Allaah, zeggende, "Alle lof zij Allaah, de Heer der Werelden. De goede afloop (het Paradijs) is voor de vromen. Ik getuig dat er geen godheid het recht heeft aanbeden te worden behalve Allaah, die alleen, zonder deelgenoten, de ware godheid is van de eerste schepping en de ware godheid van de laatste schepping. En verder getuig ik dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is en Zijn uitverkorene, betrouwbare en gelovige dienaar is, moge de Vrede en Zegeningen van Allaah met hem zijn en zijn familie en met zijn goede en ware Metgezellen. Om verder te gaan:

Ik zal eerst spreken over de betekenis van (het woord) Salafiyyah. Wat is Salafiyyah? De taalkundige betekenis van Salafiyyah refereert naar degenen die ons voor zijn gegaan. Dus de Saalif (het enkelvoud van Salaf) betekent voorganger. En de betekenis van het werkwoord salafa betekent afgelopen zijn, voorbij zijn, of om voor te gaan. En de wettige betekenis van het woord Salafiyyah in de Islaam, is iedereen die ons is voorgegaan na de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam), van de Metgezellen en al degene die hen volgden in oprechtheid en vroomheid, de Qor�aan en de authentieke Soennah volgend, dan is hij een Salafie.

Dus hierop gebaseerd, is ad-Dawatoes-Salafiyyah de da�wah (uitnodiging) van de mensen om te handelen in overeenstemming met dat waar de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) op was en dat waar zijn Metgezellen op waren, in aanbidding van Allaah met oprechtheid en in wat betreft aanbidding handelen in overeenstemming met de Qor�aan en de Soennah, net als in onze tijd om op te treden met onze omgang met anderen. Dit is Salafiyyah.


Wat betreft (het beantwoorden van jou vraag) wanneer is ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen, dan vereist dit de uitleg van twee dingen:

Als eerste, ad-Dawatoes-Salafiyyah is de pure Religie die uitnodigt naar Tauwhied en oprechtheid in aanbidding. Het is de da�wah of de uitnodiging om te geloven in Allaah, Zijn Engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Dag des Oordeels, en geloven in Qadar (Voorbestemming). Daarom is ad-Dawatoes-Salafiyyah de da�wah van alle Profeten, van Noeh die de eerste Profeet was, helemaal tot aan Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam), die de laatste en afsluitende Profeet en Boodschapper was die naar de mensheid werd gezonden. Moge Vrede en Zegeningen met hen allen zijn. Daarom, de geschiedenis van ad-Dawatoes-Salafiyyah begint met de eerste Profeet. Het kan zelfs gezegd worden dat ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen is bij Aadam (alayhis salaam) want het is de pure Religie. En ad-Dawatoes-Salafiyyah is het begrijpen van de Qor�aan en de Soennah zoals Allaah en Zijn Boodschapper (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) ons bevolen hebben te doen. En het is doen wat Allaah en Zijn Boodschapper ons bevolen hebben te doen, hopend op de beloning die bij Allaah is. En het is het wegblijven van dat wat Allaah en Zijn Boodschapper hebben verboden, vrezend voor de Bestraffing van Allaah. Dus de geschiedenis van ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet iets dat beperkt kan worden tot honderd jaar of tweehonderd jaar of vijfhonderd jaar. Het enige dat beperkt kan worden tot een specifieke periode zijn de activiteiten van bepaalde dwalende da�wah groepen zoals de Ichwaanoel-Moeslimien en Jamaa�atoet-Tabliegh en de Soeroeriyyah/Qoetoebiyyah en anderen dan hen van de da�wah groepen die recentelijk zijn ontstaan. Dat was het eerste dat ik duidelijk wilde uitleggen.

Wat betreft het tweede, ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet gesticht door een specifiek persoon. En wellicht is dit de reden waarom sommige mensen vragen wanneer ad-Dawatoes-Salafiyyah is begonnen. Dus ik zeg dat ad-Dawatoes-Salafiyyah niet gesticht of gevestigd is door een specifiek persoon. De Profeten en Boodschappers zijn echter door Allaah de Glorieuze en Verhevene met deze da�wah gezonden. Daarom, mijn zoon, is de oorsprong van Dawatoes-Salafiyyah in de tekst (de Qor�aan en de Soennah) en Idjmaa� (consensus van de geleerden) en diens origine is niet gebaseerd op een simpel begrip, idee of mening. Dus de leiders van ad-Dawatoes-Salafiyyah zijn de Profeten (�aleihimoes-salaam) en zij zijn de Imaams van de schepping. En daarna, na hen zijn de Metgezellen van de Profeten. En na hen zijn de geleerden. Zoals we vinden in de authentieke hadieth, �De leiders van de Kinderen van Israa�iel waren de profeten en iedere keer dat een profeet werd vermoord (halaka), kwam een andere profeet na hem, en er is geen Profeet na mij.�[1] Dus Allaah heeft het leiderschap van deze Oemmah doorgegeven in de handen van de geleerden.

En de geleerden zijn degenen die beschreven zijn en bekend staan om het hebben van kennis en zaken van de Religie leggen zij uit aan de hand van de Qor�aan en de Soennah. En alle problemen en moeilijkheden die zij tegenkomen leggen zij uit en lossen zij op met begrip van de teksten (van de Qor�aan en de Soennah) door het gebruiken van de Sierah (biografie�n) van de Salafoes-Saalih (Vrome Voorgangers) van de Metgezellen (radia Allaahoe anhoem) en de geleerden van de Taabi�ien (de generatie na de Metgezellen), en evenzo de geleerden van de drie geprefereerde generatie welke de beste van de generaties van mensen zijn, zoals de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) zei, �De beste van mijn mensen zijn mijn generatie, dan degenen na hen, dan degenen na hen.�[2]

 Daarom is het niet correct om te zeggen dat Salafiyyah een begrip is of een gedachte of een concept waar iemand op gekomen is, want ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet gesticht of gevestigd door een individu, echter, deze da�wah is dat waarmee de Profeten en Boodschappers kwamen, dan degenen die na hen kwamen van de Metgezellen van de Profeten en Boodschappers, dan daarna degenen die met kennis uitnodigden naar de Religie van Allaah. Zij zijn degenen die uitnodigen naar ad-Dawatoes-Salafiyyah. Dus vanonder de Salafiyien van de Oemmah van Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) die Allaah tot hervormers[3] van ad-Dawatoes-Salafiyyah verordende, waren er vier: 

* Ahmad ibn Hanbal (d.241H). Hij hervormde ad-Dawatoes-Salafiyyah onder de Moslims die beproefd werden met de uitspraak dat de Qor�aan geschapen is. Imaam Ahmad en degene met hem verspreidde ad-Dawatoes-Salafiyyah � en hij was de beste van hen en de meest geduldige onder hen en de sterkste onder hen � totdat Allaah de Oemmah middels hem genas. Hij legde aan de mensen uit dat de Qor�aan de ongeschapen Uitspraak van Allaah was en van Hem geopenbaard. En dat Djibriel ermee afdaalde naar Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam).

* De tweede hervormer was Shaychoel-Islaam, al-Imaam Ahmad ibn Taymiyyah (d.728H). Wie zijn boeken leest, waaronder Madjmoe� al-Fataawaa, dan zal hij zien hoe Shaychoel-Islaam de Soennah aanbeveelt en ingaat tegen innovatie (in zaken van Religie). En hoe hij zichzelf inspande voor het verduidelijken van de Soennah en het onderwijzen van de mensen. Echter deze twee Imaams, Imaam Ahmad ibn Hanbal en Ahmed ibn Taymiyyah � Moge Allaah hen beide barmhartig zijn � hadden geen land achter hen om hen te helpen en hen te verdedigen.

* De derde hervormer van ad-Dawatoes-Salafiyyah was Shaychoel-Islaam Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab (d1206H) en met hem was zijn broeder in Islaam al-Amier Mohammed ibn Sa�oed (rahimahoellaah). Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab legde de Religie uit met zijn tong en zijn broeder Mohammed ibn Sa�oed hielp hem met het zwaard en speer. Dus een land, gevestigd op Tauwhied, ontsprong in het hart van Nadjd en daarna gebeurde er meningsverschil, opsplitsing en zwakheid, totdat Allaah de vierde hervormer bracht.

* En hij was Imaam Abdoel-Aziez ibn Abdoer-Rahmaan ibn Faysal en degenen met hem van onder de Imaams van de Da�wah. En gedurende hun tijd was de vierde heropleving. En wij - alle lof zij Allaah - leven onder de schaduw van een land gevestigd op Tauwhied en in de schaduw van de vierde heropleving, en we vragen Allaah om deze zegening voor iedereen te voltooien. En wellicht eindigt hier ons antwoord op jou eerste vraag, O verzameling van Britse studenten.


 

[1] Overgeleverd door Moeslim (6/17)|
[2]  Overgeleverd door al-Boechaarie (nr. 2652) en Moeslim (nr. 2533)

[3] Voetnoot van
Oem Aaliyah: Hervormers houdt hier niet in dat ze het veranderden of aanpasten maar dat ze het deden herleven in een tijd waar de Islaamitische principes niet correct werden nageleeft. Ze corrigeerde de opvattingen van mensen aan de hand van de zuivere en authentieke Islaam.

www.Troid.org

 

Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 04:20
Selamu alejkumw e rahmetullah wa barakatahoe wa maghfiratahoe
Beste Taqwa moge Allah je rijkelijk hiervoor belonen 
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 09:29
asalaamo3alikom  amiiiiiiiiiiiiin jarab jij ook inschalaah en onze broeder en zusters allemaal.asalaamo3alikom.
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 12:41

Salaam Aleikum wa rahmatuAllah wa barakatu,

Eerst begreep ik het niet zo goed, maar nu ben ik wel overtuigd dat een echte moslim zichzelf selefie moet noemen.

Djazaka Allah ghairan voor al jullie informatie.

Wasalaam

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 13:37
asalaamo3alikom  wa ijaaki ogtie fielaah.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 14:56

 

Bismillahi Arrahmani Arraheem, elhamdoulilah wa salatoe wa salam 3ala rasoeloellah,

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi Wabarakatoehoe,

Graag even jullie (de moslims onder ons) mening over onderstaande artikel InchaAllaah.

Waarheid achter de Salafi Dawa.


In de naam van Allah, De Barmhartige, De Genadevolle
Als antwoord op de beschuldigingen (dat de mujahidien afgedwaalde Jihadi�s, Takfiri�s en Khawarij zijn) door de Salafiya beweging, en hun arrogante houding tegenover andere moslims, en hun hoogmoedige bewering dat zij de groep zijn die op de ware weg is (taifa almansoera) en dat zij ahloe dawa zijn, wil ik hen op enkele belangrijke punten attent maken.
Ten eerste, over welke dawa hebben jullie het? De dawa (uitnodiging naar de Islam) van de profeten en boodschappers heeft in ieder geval niets met jullie dawa te maken. Allah zegt in de Qoran, soerra Alhadid vers 25:
�Voorzeker, Wij hebben Onze Boodschappers met de duidelijke bewijzen gezonden en Wij hebben met hen het Boek en de wetgeving neergezonden, opdat de mens in het midden zou staan (rechtvaardig zou handelen). En Wij hebben het ijzer neergezonden, waarin grote macht is en voordelen voor de mensheid, opdat Allah zou doen weten wie Hem en Zijn Boodschappers helpt, zonder dat hij (bv Allah en het Paradijs) kan waarnemen. Voorwaar, Allah is sterk, Geweldig.� (57:25)
Probeer goed te begrijpen wat er in de voorgaande vers word uitgelegd. Naast dat Allah swt het Boek en de wetgeving met de Profeten (Onze voorbeelden in de dawa) heeft gezonden, heeft Hij swt ook het ijzer neer gezonden waarin grote macht is (hiermee worden wapens gemaakt zoals het zwaard), waarom? Zodat Allah swt doet weten wie Hem en Zijn Boodschappers helpt.
De Profeet saws heeft ook in een overlevering dat door Imam Ahmad is overleverd gezegd:
"ik ben met het zwaard gestuurd voor het uur, totdat Allah alleen zonder deelgenoten word aanbeden.�
De Dawa van de Boodschappers, en dat van de uitnodigers naar het ware geloof zou niet door kunnen gaan, behalve doormiddel van het zwaard, aangezien de yahiliya alle middelen gebruikt om de waarheid tegen te houden, nou behalve de Salafi Dawa dan, want deze zijn tegen jihaad.
Dat de Salafi Dawa geen ijzer nodig heeft, om haar dawa voort te zetten is helemaal niet zo vreemd. Ze hebben namelijk een nieuwe revolutionaire oplossing gevonden. Selefi Dawa weet namelijk heel goed wat de reden is waarom de yahiliya ten strijde trekt tegen de waarheid. Dit doet zij omdat zij bang is haar macht te verliezen. Zo zou de Farao zijn goddelijke status kwijtraken wanneer de mensen Moses (a.s.) zouden volgen. Ook in de tijd van onze Profeet saws waren het de vooraanstaanden van de Qoraisj die in opstand kwamen, en waren het de onderdrukten die de boodschap accepteerden. Ook in deze tijd zijn het de machthebbers die de waarheid bestrijden, aangezien zij hun macht kwijt zouden raken, wanneer de waarheid zou overwinnen. Allah zegt in de Qoran:
�Het oordeel is slechts aan Allah. Hij beveelt dat jullie niets aanbidden behalve Hem: dat is de ware godsdient, maar de meeste mensen weten het niet.� (12:40
�Bij jouw heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.� (4: 65)
�Heb jij degenen niet gezien die dachten dat zij geloofden in wat aan jou geopenbaard is? Zij willen volgens de THAGHUT berechten, hoewel hen toch bevolen was er niet in te geloven. En het is zo dat de Satan hen ver weg wil doen afdwalen.� (4:60)
�En wie niet oordeelt met wat Allah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen!� (5:44)
Dit en nog meer van dit soort verzen jagen deze leiders grote angst aan, aangezien zij de mensen aan hun eigen wil willen onderwerpen.
Nou, en welke oplossing heeft salafi Dawa voor dit probleem bedacht? Dat is heel simpel, zij dachten als wij de positie van deze leiders niet in gevaar brengen, en hun een eigenschap van Allah, namelijk Alhakiem (de oordeler) toeschrijven, dan laten zij ons met rust en laten wij hun met rust.
Dit is nog niet alles, ze gaan nog verder en sluiten bondgenootschap met deze corrupte leiders. Ze zijn zelfs bereid om in naam van de Qoran en Soenna valse Fatwa�s uit te brengen.
Waar de opbloei van deze beweging vooral te merken is, is in Saoedie Arabie waar de Sheiks van deze beweging de Taghoet regime volledige steun bieden. Zo stonden zij achter dit regime toen zij de kruisvaarders het heilige land binnen lieten. Op dit moment heeft Amerika een sterkere legermacht dan Saoedie zelf, in het heilige land. Aangezien Amerika ook niet wil dat Israel in een kwaad daglicht word gesteld, moesten er Fatwa�s worden geproduceerd die het verbieden om de Palestijnen bij te staan. En weer zijn er olie Sheiks die staan te springen om zo�n fatwa te mogen uitbrengen, je kan wel raden dat dit soort fatwa�s een hoop opleveren. Voor we het wisten trad de grote moefti naar buiten om te verklaren dat de strijd van de palestijnen vanuit het islamitisch oogpunt niet legitiem is. Dit breng met zich mee dat de moslims niet meer de palestijnen mogen bijstaan in hun strijd tegen de joden, die hun land hebben afgepakt. Ook in de moskee�n, waaronder masjid alharaam mogen geen doea�s gedaan worden voor de moejahidien in palestina.
Over zaken als zakat (20% van de inkomsten van de olie zouden naar de armere moslims in landen zoals Somali�, Soedan, Bangladesh enz moeten) houden zij hun mond. Ook over het feit dat andere moslims niet mogen verblijven in het land van onze profeet saws, en dat moslimmannen uit andere landen geen Saoedische vrouwen mogen huwen en andersom wel hebben ze niets te zeggen. Handen afhakken doen ze alleen nog bij de arme man, maar als koning Fahd door Queen Elisabeth een kruis om zijn nek krijgt mag niemand hier moeilijk over doen, en mag de �leider van de gelovigen� blijven gewoon aanblijven. Hetzelfde geld voor de rest van het koningshuis waar alcohol en zina de meest gewone zaken zijn geworden.
In limo�s of een Rols Roys zie je deze olie Sheiks langsrijden, vaak voor een bezoek aan het koningshuis. Ook in de politiek worden hun goede plaatsen toegekend. Soms worden ze uitgezonden naar andere landen, vooral waar de ware Islam aan het opkomen is. Deze landen zijn hier erg blij mee.
Ook worden er Fatwa�s vervaardigt die oproepen om de moejahidien aan te geven bij de desbetreffende gezaghebbers, want volgens hun zijn de moejahidien verderfzaaiers op aarde.
Volgens hun is strijd fitna terwijl Allah in vers 193 van soerra Al Baqara(2) zegt: �En bestrijdt hen, totdat er geen fitna meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt.�
Over welke fitna heeft Allah swt het? Over shirk natuurlijk! En in vers 191 van Soerra Al Baqara staat: �En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want fitna is erger dan doden.�
Het doet mij oprecht veel pijn om een hoop broeders en zusters misleid te zien worden door de lange baarden en korte qamis van deze mensen. Alleen iemand die weinig weet van de Islam of iemand die een ernstige ziekte in zijn hart heeft zou hun kunnen volgen. Hun beweringen dat zij de Taifa Almansoura (de door Allah gesteunde groep) zijn is nergens op gebaseerd. De Profeet saws heeft over de Taifa Almansoura gezegd:
�Er zal altijd een groep van deze oemmah zijn, die gesteund (mansoura) word (door Allahswt), en zij strijden voor de waarheid(yoeqatiloen). Degene die zich van hen afwend zal hen niet kunnen deren.�
De geleerde Sheikh Soelaiman ibn abdullah ibn muhammad ibn abdulwahad heeft deze hadith als bewijs gebruikt toen de mensen tegen hem zeiden: �Hoe kunnen jullie gaan strijden terwijl jullie niet de Taifa Almansoura zijn.� (De Taifa Almansoura zou zich volgens een andere hadith in Sham, dat is de regio van Palestina en Syrie, bevinden, en deze Sheikh bevond zich niet in Sham) De Sheikh maakte hun toen duidelijk dat deze groep die op de ware weg is zich niet altijd op dezelfde plaats bevond, aangezien in die periode in Sham zich geen groep bevond die aan het strijden was moest deze groep zich elders bevinden.
Ook in de heilige Qoran maakt Allah swt duidelijk wie zich op de ware weg bevinden.
�Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen die in Allah en Zijn Boodschapper geloven, die vervolgens niet twijfelen en die met hun bezittingen en hun levens strijden op de Weg van Allah. Zij zijn de waarachtigen.� Soerra Al-Hoejoerat (49) vers 15
In deze vers geeft Allah swt een beschrijving van de gelovigen. De vers die hierna komt is een mooi antwoord op de excuses die zullen volgen door het volk van nifaq.
�Zeg: �Zouden jullie Allah willen vertellen over (de waarachtigheid) van jullie geloof? Terwijl Hij kent wat zich in de hemelen en op de aarde bevindt? En Allah is Alwetend over alle zaken.� Soerra Al-Hoejoerat (49) vers 16
Ik raad ieder die oprecht een hart voor de Islamt, de ware godsdienst heeft om deze text te verspreiden per email zodat het onze misleide broeders en zusters enige inzicht kan geven in de situatie waarin zij verkeren.

 


 

Jullie Zuster Fi Dien!!
 
 









Bron: T.W.J.  / T.W.Q.
"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 03:34
In eerste instantie geplaatst door Maryam

Salaam Aleikum wa rahmatuAllah wa barakatu,

Eerst begreep ik het niet zo goed, maar nu ben ik wel overtuigd dat een echte moslim zichzelf selefie moet noemen.

Djazaka Allah ghairan voor al jullie informatie.

Wasalaam

     wa ijaakie ogtona fielaah.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 15:04

Salaam alaikum,

een echte moslim noemt zichzelf moslim en zoekt bescherming bij zijn / haar Heer Allah subhan wa t'ala, en niet bij politiek georienteerde groepen zoals de Selefi's (daarmee bedoel ik de nieuwe madhab uit SA), de Hizb ut Tahrir, de Hezbollah e.d. Dat is tenminste mijn mening.

Het stukje dat zuster Taqwaa heeft gecopieerd vind ik echt om te huilen (sorry zuster, het is niet persoonlijk bedoeld). Waarom zou imam Ahmed beter zijn dan imam Azam abu Hanifa, of imam Shafi of imam Malik? En Ibn Taimiyya beter dan sheikh Al Ghazali? Om over zelfbenoemde "vernieuwer" en takfiri Abdul Wahab maar te zwijgen. Dat is echt Saudische propaganda. Niet dat het per definitie onwaar hoeft te zijn overigens!

Ik vrees dat de discussie over wlke stroming nou de enige juiste is echt tot aan de Laatste Dag zal voorduren. We zijn de 72 groeperingen al lang overschreden, tenminste als je alle shi'ietische sub-stromingen meerekend. De Ahl us Soenna reken ik maar als 1 stroming voor het gemak; welke madhab je ook wel of niet volgt.

Wil je jezelf graag Selefie noemen? Prima wat mij betreft. Wil je jezelf liever Maliki noemen? Ook goed. Of Soenni, Jaferi (shi'ie), Mu'tazili of Soefi? Als je er zelf maar in gelooft en je de andere niet dwingt jou mening te volgen en niet veroordeelt, want het oordeel is aan Allah swt alleen, als je in de koran gelooft tenminste, en in de godsdienst is geen dwang (ook al koran). Zelfs onder de sahaba was soms meningsverschil over de interpretatie, vooral nadat de profeet s.a.s. overleden was. We zijn toch allemaal moslims?

Salaam voor iedereen,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 15:42
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

 

Bismillahi Arrahmani Arraheem, elhamdoulilah wa salatoe wa salam 3ala rasoeloellah,

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi Wabarakatoehoe,

Graag even jullie (de moslims onder ons) mening over onderstaande artikel InchaAllaah.

Waarheid achter de Salafi Dawa.


In de naam van Allah, De Barmhartige, De Genadevolle
Als antwoord op de beschuldigingen (dat de mujahidien afgedwaalde Jihadi�s, Takfiri�s en Khawarij zijn) door de Salafiya beweging, en hun arrogante houding tegenover andere moslims, en hun hoogmoedige bewering dat zij de groep zijn die op de ware weg is (taifa almansoera) en dat zij ahloe dawa zijn, wil ik hen op enkele belangrijke punten attent maken.
Ten eerste, over welke dawa hebben jullie het? De dawa (uitnodiging naar de Islam) van de profeten en boodschappers heeft in ieder geval niets met jullie dawa te maken. Allah zegt in de Qoran, soerra Alhadid vers 25:
�Voorzeker, Wij hebben Onze Boodschappers met de duidelijke bewijzen gezonden en Wij hebben met hen het Boek en de wetgeving neergezonden, opdat de mens in het midden zou staan (rechtvaardig zou handelen). En Wij hebben het ijzer neergezonden, waarin grote macht is en voordelen voor de mensheid, opdat Allah zou doen weten wie Hem en Zijn Boodschappers helpt, zonder dat hij (bv Allah en het Paradijs) kan waarnemen. Voorwaar, Allah is sterk, Geweldig.� (57:25)
Probeer goed te begrijpen wat er in de voorgaande vers word uitgelegd. Naast dat Allah swt het Boek en de wetgeving met de Profeten (Onze voorbeelden in de dawa) heeft gezonden, heeft Hij swt ook het ijzer neer gezonden waarin grote macht is (hiermee worden wapens gemaakt zoals het zwaard)(Hiermee kunnen ook Hijskranen,Stuwdeuren,Staalconstruckties en andere zaken worden bedoeld die veel machtiger zijn dan welk wapen dan ook gemaakt van ijzer., waarom? Zodat Allah swt doet weten wie Hem en Zijn Boodschappers helpt.
In de vorm van goede werken doen dus....
De Profeet saws heeft ook in een overlevering dat door Imam Ahmad is overleverd gezegd:
"ik ben met het zwaard gestuurd voor het uur, totdat Allah alleen zonder deelgenoten word aanbeden.�
De Dawa van de Boodschappers, en dat van de uitnodigers naar het ware geloof zou niet door kunnen gaan, behalve doormiddel van het zwaard, aangezien de yahiliya alle middelen gebruikt om de waarheid tegen te houden, nou behalve de Salafi Dawa dan, want deze zijn tegen jihaad.
Dat de Salafi Dawa geen ijzer nodig heeft, om haar dawa voort te zetten is helemaal niet zo vreemd. Ze hebben namelijk een nieuwe revolutionaire oplossing gevonden. Selefi Dawa weet namelijk heel goed wat de reden is waarom de yahiliya ten strijde trekt tegen de waarheid. Dit doet zij omdat zij bang is haar macht te verliezen. Zo zou de Farao zijn goddelijke status kwijtraken wanneer de mensen Moses (a.s.) zouden volgen. Ook in de tijd van onze Profeet saws waren het de vooraanstaanden van de Qoraisj die in opstand kwamen, en waren het de onderdrukten die de boodschap accepteerden. Ook in deze tijd zijn het de machthebbers die de waarheid bestrijden, aangezien zij hun macht kwijt zouden raken, wanneer de waarheid zou overwinnen. Allah zegt in de Qoran:
�Het oordeel is slechts aan Allah. Hij beveelt dat jullie niets aanbidden behalve Hem: dat is de ware godsdient, maar de meeste mensen weten het niet.� (12:40
�Bij jouw heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.� (4: 65)
�Heb jij degenen niet gezien die dachten dat zij geloofden in wat aan jou geopenbaard is? Zij willen volgens de THAGHUT berechten, hoewel hen toch bevolen was er niet in te geloven. En het is zo dat de Satan hen ver weg wil doen afdwalen.� (4:60)
�En wie niet oordeelt met wat Allah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen!� (5:44)
Dit en nog meer van dit soort verzen jagen deze leiders grote angst aan, aangezien zij de mensen aan hun eigen wil willen onderwerpen.
Nou, en welke oplossing heeft salafi Dawa voor dit probleem bedacht? Dat is heel simpel, zij dachten als wij de positie van deze leiders niet in gevaar brengen, en hun een eigenschap van Allah, namelijk Alhakiem (de oordeler) toeschrijven, dan laten zij ons met rust en laten wij hun met rust.
Dit is nog niet alles, ze gaan nog verder en sluiten bondgenootschap met deze corrupte leiders. Ze zijn zelfs bereid om in naam van de Qoran en Soenna valse Fatwa�s uit te brengen.
Waar de opbloei van deze beweging vooral te merken is, is in Saoedie Arabie waar de Sheiks van deze beweging de Taghoet regime volledige steun bieden. Zo stonden zij achter dit regime toen zij de kruisvaarders het heilige land binnen lieten. Op dit moment heeft Amerika een sterkere legermacht dan Saoedie zelf, in het heilige land. Aangezien Amerika ook niet wil dat Israel in een kwaad daglicht word gesteld, moesten er Fatwa�s worden geproduceerd die het verbieden om de Palestijnen bij te staan. En weer zijn er olie Sheiks die staan te springen om zo�n fatwa te mogen uitbrengen, je kan wel raden dat dit soort fatwa�s een hoop opleveren. Voor we het wisten trad de grote moefti naar buiten om te verklaren dat de strijd van de palestijnen vanuit het islamitisch oogpunt niet legitiem is. Dit breng met zich mee dat de moslims niet meer de palestijnen mogen bijstaan in hun strijd tegen de joden, die hun land hebben afgepakt. Ook in de moskee�n, waaronder masjid alharaam mogen geen doea�s gedaan worden voor de moejahidien in palestina.
Over zaken als zakat (20% van de inkomsten van de olie zouden naar de armere moslims in landen zoals Somali�, Soedan, Bangladesh enz moeten) houden zij hun mond. Ook over het feit dat andere moslims niet mogen verblijven in het land van onze profeet saws, en dat moslimmannen uit andere landen geen Saoedische vrouwen mogen huwen en andersom wel hebben ze niets te zeggen. Handen afhakken doen ze alleen nog bij de arme man, maar als koning Fahd door Queen Elisabeth een kruis om zijn nek krijgt mag niemand hier moeilijk over doen, en mag de �leider van de gelovigen� blijven gewoon aanblijven. Hetzelfde geld voor de rest van het koningshuis waar alcohol en zina de meest gewone zaken zijn geworden.
In limo�s of een Rols Roys zie je deze olie Sheiks langsrijden, vaak voor een bezoek aan het koningshuis. Ook in de politiek worden hun goede plaatsen toegekend. Soms worden ze uitgezonden naar andere landen, vooral waar de ware Islam aan het opkomen is. Deze landen zijn hier erg blij mee.
Ook worden er Fatwa�s vervaardigt die oproepen om de moejahidien aan te geven bij de desbetreffende gezaghebbers, want volgens hun zijn de moejahidien verderfzaaiers op aarde.
Volgens hun is strijd fitna terwijl Allah in vers 193 van soerra Al Baqara(2) zegt: �En bestrijdt hen, totdat er geen fitna meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt.�
Over welke fitna heeft Allah swt het? Over shirk natuurlijk! En in vers 191 van Soerra Al Baqara staat: �En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want fitna is erger dan doden.�
Het doet mij oprecht veel pijn om een hoop broeders en zusters misleid te zien worden door de lange baarden en korte qamis van deze mensen. Alleen iemand die weinig weet van de Islam of iemand die een ernstige ziekte in zijn hart heeft zou hun kunnen volgen. Hun beweringen dat zij de Taifa Almansoura (de door Allah gesteunde groep) zijn is nergens op gebaseerd. De Profeet saws heeft over de Taifa Almansoura gezegd:
�Er zal altijd een groep van deze oemmah zijn, die gesteund (mansoura) word (door Allahswt), en zij strijden voor de waarheid(yoeqatiloen). Degene die zich van hen afwend zal hen niet kunnen deren.�
De geleerde Sheikh Soelaiman ibn abdullah ibn muhammad ibn abdulwahad heeft deze hadith als bewijs gebruikt toen de mensen tegen hem zeiden: �Hoe kunnen jullie gaan strijden terwijl jullie niet de Taifa Almansoura zijn.� (De Taifa Almansoura zou zich volgens een andere hadith in Sham, dat is de regio van Palestina en Syrie, bevinden, en deze Sheikh bevond zich niet in Sham) De Sheikh maakte hun toen duidelijk dat deze groep die op de ware weg is zich niet altijd op dezelfde plaats bevond, aangezien in die periode in Sham zich geen groep bevond die aan het strijden was moest deze groep zich elders bevinden.
Ook in de heilige Qoran maakt Allah swt duidelijk wie zich op de ware weg bevinden.
�Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen die in Allah en Zijn Boodschapper geloven, die vervolgens niet twijfelen en die met hun bezittingen en hun levens strijden op de Weg van Allah. Zij zijn de waarachtigen.� Soerra Al-Hoejoerat (49) vers 15
In deze vers geeft Allah swt een beschrijving van de gelovigen. De vers die hierna komt is een mooi antwoord op de excuses die zullen volgen door het volk van nifaq.
�Zeg: �Zouden jullie Allah willen vertellen over (de waarachtigheid) van jullie geloof? Terwijl Hij kent wat zich in de hemelen en op de aarde bevindt? En Allah is Alwetend over alle zaken.� Soerra Al-Hoejoerat (49) vers 16
Ik raad ieder die oprecht een hart voor de Islamt, de ware godsdienst heeft om deze text te verspreiden per email zodat het onze misleide broeders en zusters enige inzicht kan geven in de situatie waarin zij verkeren.

 


 

Jullie Zuster Fi Dien!!
 
 









Bron: T.W.J.  / T.W.Q.
Strijd hoeft niet altijd met een wapen geleverd te worden....Net zoals ijzer niet zijn sterkste en machtigste kant laat zien in de vorm van een wapen.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 09:25
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam alaikum,

een echte moslim noemt zichzelf moslim en zoekt bescherming bij zijn / haar Heer Allah subhan wa t'ala, en niet bij politiek georienteerde groepen zoals de Selefi's (daarmee bedoel ik de nieuwe madhab uit

 

 

 

Wanneer is iemand van de onwetende mensen geen Selefie?


Vraag:

�Wanneer zeggen we dat een onwetend persoon geen Selefie is?�

Antwoord:

�De onwetende persoon, zoals de gemiddelde raafidie, of de gemiddelde soefie, of zoals hun soort van de mensen van partijgeest (Hizbiejah), als hij hun idee�n bevestigt en hij hen volgt, en mensen tot vrienden neemt omwille van dit, en bijvoorbeeld de Selefies tegenstrijdig is, dan is hij ��n van hen.

Maar als hij niet actief is (niet het bovenstaande doet), en hij een persoon is die de waarheid accepteert, dan behoort hij geadviseerd te worden en de Selefie manhadj geleerd te worden. Men moet niet haastig zijn in hem te beoordelen. Maar als hij actief is met hen en hun idee�n accepteerd, zoals ik heb vermeld, dan is hij ��n van hen.

In een ander geval, van de onwetende persoon die niet begrijpen waar zij op zijn, degene die geen vijandschap of standpunt tegen de Selefie methodologie toont, zulk een persoon daar dient men geduldig mee om te gaan, hem leren, en adviseren. Men dient niet haastig te zijn in hem te beoordelen.

Shaych Rabie� ibn Haadie al-Madchalie 

Bron: www.bakkah.net, deze fatwa is afkomstig van een cassette opname,
file nummer AARM001, gedateerd op 1423/7/23
Vertaald door: Amin Aboe Nouhad

 

 

 

 

 

 

SA), de Hizb ut Tahrir, de Hezbollah e.d. Dat is tenminste mijn mening.

Het stukje dat zuster Taqwaa heeft gecopieerd vind ik echt om te huilen (sorry zuster, het is niet persoonlijk bedoeld). Waarom zou imam Ahmed beter zijn dan imam Azam abu Hanifa, of imam Shafi of imam Malik? En Ibn Taimiyya beter dan sheikh Al Ghazali? Om over zelfbenoemde "vernieuwer" en takfiri Abdul Wahab maar te zwijgen. Dat is echt Saudische propaganda. Niet dat het per definitie onwaar hoeft te zijn overigens!

Ik vrees dat de discussie over wlke stroming nou de enige juiste is echt tot aan de Laatste Dag zal voorduren. We zijn de 72 groeperingen al lang overschreden, tenminste als je alle shi'ietische sub-stromingen meerekend. De Ahl us Soenna reken ik maar als 1 stroming voor het gemak; welke madhab je ook wel of niet volgt.

Wil je jezelf graag Selefie noemen? Prima wat mij betreft. Wil je jezelf liever Maliki noemen? Ook goed. Of Soenni, Jaferi (shi'ie), Mu'tazili of Soefi? Als je er zelf maar in gelooft en je de andere niet dwingt jou mening te volgen en niet veroordeelt, want het oordeel is aan Allah swt alleen, als je in de koran gelooft tenminste, en in de godsdienst is geen dwang (ook al koran). Zelfs onder de sahaba was soms meningsverschil over de interpretatie, vooral nadat de profeet s.a.s. overleden was. We zijn toch allemaal moslims?

Salaam voor iedereen,

Amier.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 09:30

 

Wie zijn Ahloes-Soenah wal Djamaa�ah?


En daarom begaat diegene een fout die zegt Ahloes-Soennah wal Jamaa�ah bestaan uit drie: Salafyoen, Ash�ariyoen en Maturidyoen. Dit is fout. En hoe kunnen zij samen Ahloes-Soennah genoemd worden terwijl zij met elkaar ikhtilaaf (onenigheid) hebben. Wat is er buiten de waarheid behalve dwaling? En hoe kunnen we hen Ahl-as-Soennah noemen terwijl ze elkaar weerleggen? Dit is niet mogelijk, tenzij zij die tegenstellingen met elkaar in overeenstemming kunnen worden gebracht, dan wel. Als dit (laatste) niet het geval is, dan moet� dan is er geen twijfel aan dat ��n van hen Ahloes-Soennah is. Wie is dat dan? Is het al-Ash�arijah, as-Selefiejah of al-Maaturidiejah? Laten we dat bekijken: Wie in overeenstemming is met de Soennah, dan is hij iemand van de Soennah (saahibusoennah Lett.: eigenaar van de soennah) en iemand die tegenstrijdig is aan de Soennah, dan is hij niet iemand van de Soennah (saahib soennah). Duidelijk? Dus wij zeggen: as-Selef, zij zijn Ahloes-Soennah wal Jamaa�ah. Het is absoluut niet correct om iemand anders daarmee toe te schrijven. En woorden worden begrepen naar gelang van hun betekenis. Dus laten we kijken... hoe kunnen we iemand die de Soennah tegenstrijdig is Ahloes-Soennah noemen? Dit is niet mogelijk. En hoe kunnen we dus over hen zeggen, dat zij ��n firqah (sekte) zijn, terwijl ze het oneens met elkaar zijn, dat ze toch bij elkaar horen. Waar is de idjmaa� (eensgezindheid, overeenstemming)? Ahloes-Soennah wal Jamaa�ah zijn dus de Selef. Bedoelen we daarmee de Selef in de betekenis van tijd of in de betekenis van geloof? (We bedoelen daarmee) de Selef in de betekenis van geloof. Zelfs de laatkomer tot aan de Dag der Wederopstanding, als hij op dezelfde weg zit als de Profeet en zijn Metgezellen, dan is hij
Selefie. Dus wie is Ahloes-Soennah wal Jamaa�ah dan? Corrigeer mij of vertel mij wanneer ik het goed heb. �Ahl-us-Soennah wal Jamaa�ah zijn de Selefiyoen en de Ash�aryoen en de Maturidieyoen?� Fout! Fout? Daarom, Ahl-us-Soennah wal Jamaa�ah zijn slechts zij die vasthouden aan hetgeen de Profeet en zijn Metgezellen op zaten, en diegene die hen tegenstrijdig is, is hen tegenstrijdig (khalaf).

Mohammed bin Saalih al-�Otheymien 

Ahloes-Soennah zijn de Selefieyoon en de Selefieyoon zijn geen hizb
Bron: http://www.salafiaudio.com/
Vertaald door: �Abdelhafiedh Ibn Idrees as-Sa�iedie


Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 09:52
------------------------------------------------------------ ------------------- 
 

Er is slecht E�n (soort) Selefiejah!

Vraag: 

�Is er sprake van een vroegere Selefiejah en een nieuwe Selefiejah, of is Selefiejah slechts ��n?�

Antwoord:

�As-Selefiejah is slechts ��n Selefiejah, en degene die beweert dat er een vroegere Selefieyah is en een nieuwe Selefieyah, die heeft een leugen begaan. Als we de 'Aqiedah van de Selef overpeinzen, van het tijdperk van de Sahaabah tot aan de dag van vandaag, zien we dat de 'Aqiedah ��n is. Er is helemaal geen verschil aanwezig. En als er al een verschil aanwezig is, dan betreft het een verschil in de aftakkingen, dat niet tot de fundamenten van de geloofspunten behoort. Dat is het enige waarin men verschilt, en zij doen dan daarmee geen afbreuk aan elkaar. En dat is de weg van de Sahaabah, moge Allaah's welbehagen met hen zijn. Wat betreft de geloofspunten, hun methodiek daarin is slechts ��n, vanaf het tijdperk van de Sahaabah tot aan de dag van vandaag.�

Shaykh Ahmed bin Yahyaa An-Nadjmie

Bron: Het boek "Al-Fataawah Al-Djilieyah 'anil Manaahidj Ad-Da'awieyah."


Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 09:57

Selamu alejkum we rahmetullahi wa barakatahoe
djazakAllahoe ghairan voor je mooie bijdrage

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 16:02

Assalamu alaikum,

Salafiyya of Selefiyya betekend eigenlijk voorouders of diegenen die de voorgangers volgen, in dit geval dus wordt bedoeld de eerste generaties moslims, dwz sahaba en tabi'ien. Daarom is iedereen van de Ahl us Soenna in weze "selefie", omdat zij zich houden aan de soenna van de profeet s.a.s. Imam Hanifa bijvoorbeeld was een tabi, in die zin dat de ulema de term "tabi" hebben gegeven aan iedereen die een metgezel van de profeet heeft ontmoet, en dat heeft hij. Zodoende zijn de moslims die de madhab van Abu Hanifa volgen ook selefies. En de Malikieten ook, en de Shafi'ieten en de Hanbalieten, zonder onderscheid.

Echter, er is een "nieuwe" madhab, uit Saudi Arabie, die zich de naam "Selefie" hebben toegeeigend en iedereen die niet "hun" geleerden volgt op z'n minst als dwalend beschouwen. Over die "selefies" hebben we het als we het onderscheid maken tussen de verschillende wetscholen. Die geleerden zijn o.a. Ibn Baaz, Al Albani, Uthaymeen e.d., die de meeste van hun fatwa's baseren op de ideen van Abdul Wahab en Ibn Taimiyya. Ze zeggen dat ze alleen de sahih ahadith en koran volgen, maar dit is niet waar; ook deze madhab maakt gebruik van zelfstandige oordeelsvorming, consensus en analogie, echter, alleen van meningen uit eigen groep. Dwz de Saudische Selefie madhab. Dat is heel makkelijk na te gaan door gewoon fatwa's te lezen van deze geleerden waarbij ze zich beroepen op hun inzicht van de interpretatie van de bedoeling van bv een hadith of een aya, en die te vergelijken met de interpretatie van bv een Maliki geleerde over dezelfde hadith of aya. Als de hadith og aya multi-interpretabel blijkt zal de "selefi" geleerde in negen van de tien keer de mening van Ibn Taimiyya als "dalil" gebruiken om zijn mening te onderbouwen, en anders zijn ijtihaad (zelfstandige oordeelsvorming) of analogie. Net als geleerden van de andere wetscholen.

Dat verhaal over Al Ashari staat hier volledig los van, omdat de Asharieten over het algemeen niet tot de Ahl al Soenna gerekend worden. Het was een theologische stroming, net als bijvoorbeeld de Mu'tazila.

En nogmaals, het principe van de tasawwuf (soefisme) wordt als rechtsgeldig gezien door alle vier de wetscholen, dus van Abu Hanifa, Malik, Shafi en Hanbal. Daar hebben deze heren uitspraken over gedaan die ik op verzoek wel wil kopieren en plakken, dus daar valt niet over te discussieren lijkt mij. Alleen Ibn Taimiyya en vooral Abdul Wahab waren anti-tassawwuf, en daarom zeggen de volgenlingen van de Saudische selefi-madhab, dat tasawwuf bida en shirk is. De verhalen over wat soefi's doen en geloven van deze "wahabi" (naar de doctrine van Abdul Wahab die alle moslims die hem niet erkenden als afvalligen en ongelovigen rekende) geleerden die op diverse websites te lezen zijn, zijn voor het grootste deel gewoonweg onjuist (soefi's aanbidden geen graven) of de bida van enkelen wordt op de hele Ilm al Tasawwuf afgeschoven, wat ook onjuist is. Als een soefi wel een graf aanbidt, of een heilige aanbidt, dan is dat shirk. Maar in de Ilm al Tasawwuf wordt dat ook als shirk gezien, omdat de tasawwuf uitgaat van de sharia zoals iedere soenni-moslim dat doet.

 

Voor de duidelijkheid dus, in deze discussie wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen de letterlijke betekenis van het woord "selefie", en de groepering die zich deze naam als exclusief rechthebbende heeft toegeeigend. Als ik het woord "selefies" tussen aanhalingstekens zet betekend dat niet dat ik de term selefie of manhaj ul salaf betwijfel, maar betekend het dat ik het dan over de madhab uit Saudi Arabie heb (niet de Hanbali!!) die zich de naam Selefiyya heeft toegeigend en zichzelf los ziet van de vier wetscholen, te weten Hanefi, Shafi, Malik en Hanbal.

Oh ja, die wetscholen gaan over verschillen in fiqh, jurisprudentie, niet over geloofsleer zoals onterecht soms wordt beweerd!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.