Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wiegel: Handen af van de moslimschool

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wiegel: Handen af van de moslimschool
    Geplaatst op: 06 maart 2005 om 16:33

Assalamoe alykoem,

Wiegel: Handen af van de moslimschool

06 maart 2005

Oud-VVD-leider Hans Wiegel waste zaterdag de top van zijn partij de oren met de boodschap dat de VVD pal behoort te staan voor de vrijheid van burgers om hun eigen scholen op te richten.

Hij is het principieel oneens met fractieleider Van Aartsen, minister van integratie Verdonk en het kamerlid Hirsi Ali, die het bijzonder onderwijs willen afschaffen om de groei van islamitische scholen tegen te gaan. "Ik sta volledig achter staatssecretaris Mark Rutte, mijn jonge partijgenoot die de vrijheid van onderwijs een fundamenteel liberaal recht noemt'', zegt hij.

Wiegel keert zich daarom ook tegen de commissie-Dales, die in het Liberaal manifest stelt dat onderwijs seculier hoort te zijn. De gelijkstelling van het bijzonder aan het openbaar onderwijs in 1917 was volgens het manifest een noodzakelijke concessie van de liberalen in ruil voor het algemeen kiesrecht. "Grote liberalen als Bos en Cort van der Linden, de laatste liberale premier, vonden het be�indigen van de schoolstrijd ook op zich van grote betekenis. Cort zei bij zijn aantreden dat deze strijd een wig in de samenleving sloeg, die van ons volk twee volken maakte. Hij vond het een weldaad voor de natie daar een eind aan te maken.''

Wiegel verwijst ook naar de vroegere liberale minister van onderwijs Gerrit Bolkestein (de grootvader van Frits) en naar zijn voorganger Oud, die gehakt maakten van het verwijt dat de liberalen omwille van het algemeen kiesrecht de openbare school verkochten. "Bolkestein gaf aan dat liberalen er een eer in moesten scheppen het openbaar en het bijzonder onderwijs gelijkelijk, zoals hij zei, vooruit en omhoog te helpen. Oud was de man die in 1959 op 72-jarige leeftijd als lijsttrekker de VVD nog een grandioze overwinning bezorgde.

Hij maakt in zijn boek 'Honderd jaren' duidelijk dat het absoluut nodig was aan de verziekende en verdelende schoolstrijd een eind te maken. Die notie moeten we goed voor ogen houden bij de integratie van een miljoen moslims in onze samenleving.''

06/3/2005
Bron: Trouw

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 16:45

Assalamoe alykoem,

opmerkelijk, verbazingwekkend en onbegrijpelijk, als je dit leest....

ANP: Geen islamitische scholen in Delft en Vlaardingen
2-3-2005 11:20

De gemeenten Vlaardingen en Delft hoeven geen islamitische basisscholen binnen de gemeentegrenzen toe te laten. Dat heeft de Raad van State woensdag in hoger beroep bepaald. Eerder wezen de gemeenteraden van Delft en Vlaardingen de verzoeken van de Stichting Islamitisch College (SIC) om twee basisscholen te stichten, van de hand.

Minister Van der Hoeven (Onderwijs) droeg Vlaardingen en Delft op alsnog geld voor de stichting van de scholen beschikbaar te stellen omdat in een vergelijkbare gemeente als Schiedam ook een moslimschool staat. Maar de Raad van State was onder meer van oordeel dat Vlaardingen en Delft niet op ��n lijn met Schiedam kan worden gesteld.

....en dan op onderzoek gaat, en er achter komt hoeveel christelijke scholen Delft telt, zal je versteld staat; zie hier: http://www.delft.nl/stadsportal/portals/delft-nl/content.asp ?sessionid=13M4aGBJhXOuKEXXl!dpD8XH5!f8xG1nmf5WBNDecGa59bs1W zcV!js3tW8jhb9o&objectid=14626

Rooms Katholiek Basisonderwijs: 8, Protestants Christelijk Basisonderwijs: 7, Reformatorisch Basisonderwijs: 1, Rooms Katholiek Speciaal Basisonderwijs: 1. Rooms Katholiek Voortgezet Onderwijs: 1, Protestants Christelijk Voortgezet- en Beroepsonderwijs: 1, Rooms Katholiek Speciaal Voortgezet Onderwijs: 1

Maar ��n school waarin de naam Islam voorkomt, Neeeen !

wassalamoe alykoem,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 16:50
Helemaal mee eens.  Ofwel allemaal afschaffen, ofwel alle godsdiensten hun eigen scholen (mits goede controle natuurlijk).
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 18:00
Als de les stof en uren maar in groote lijnen overeen komen,dan is er geen vuiltje aan de lucht.Maar ja...Gescheiden klassen daar ben ik het absoluut niet mee eens!!!! Ik ben dan meer een voorstander van het scheiden van school en godsdienst.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 03:39
Salaam aLeikum,

Beste ruud er zijn geen gescheiden klassen op islamitische scholen. Echter is er wel een scheiding binnen de klassen bij kinderen van een bepaalde leeftijd.
Ze kunnen elkaar wel gewoon zien en horen in de klas. Dit is niets nieuws aangezien er ook op niet moslim scholen jongens bij elkaar en meisjes bij elkaar gaan zitten. Als er een scheiding komt van religie en school dan moet dit ook doorgevoerd worden binnen de overheid, waarin er niet helemaal van seculariteit gesproken kan worden.

Salaam ALeikum,

Malcolm X
Terug naar boven
criticus Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 154
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote criticus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 08:24
Ik vind dat er vrijheid van schoolonderwijs moet blijven.
Dat is al veel te veel ingeperkt .
Er zouden veelmeer Islamitische scholen moeten komen.
Dan kon een Katholieke school weer gewoon een schoolsysteem voor Katholieken zijn , Een Gereformeerde School gewoon weer een school voor geGeformeerden , een Islamitische school voor Islamiten en een openbare school voor onreligieuzen.
Ik vind dat wat dit betreft het roer echt om zou moeten.
Een ieder zijn Godsdienst en een ieder zijn schoolsysteem.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 15:41

Sa ist en net oers!! (da's Fries en betekend: zo is het en niet anders!)

p.s. ik ben niet Fries maar Saksisch, maar ik ben een beetje melig geloof ik.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 16:06

Alle bijzondere scholen, op religie geschoeid, mogen van mij per direct afgeschaft worden.
Ik zie hier geen enkel voordeel in, het enigste wat ik zie is dat de groepjes vorming alleen maar versterkt wordt.
Kinderen uit alle soorten mileu's en religieuse overtuigingen, horen bij elkaar op school te zitten, en daarbij hoort die school onbevooroordeeld, tijdens b.v maatschappijleer informatie te geven over alle mogelijke religies/overtuigingen die er maar zijn.
Het is aan het kind zelf om eventueel te kiezen voor een religie, niet aan de ouders om hun kind al vanaf de eerste schooljaren in een bepaalde richting te duwen.
Juist kinderen zijn niet bevooroordeeld, en maken snel kontakt met andere kinderen ongeacht geloof of uiterlijk, niets is zo bevordelijk voor kontakten tussen de verschillende religies, als dat kinderen onderling met elkaar naar school gaan en spelen.
Mooi meegenomen is ook nog dat de ouders van die verschillende kinderen elkaar ook leren kennen, zodat de afstand verkleind kan worden.

Dus: ��n vorm van algemeen openbaar onderwijs voor iedereen

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 16:16
Op zich lijkt me dat ook de beste oplossing, maar nu staat het blijkbaar zo voor dat christelijke scholen wel mogen, maar islamitische scholen niet.  Daar heb ik toch wel een probleem mee...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 16:31

In Belgi�?
Daar zou ik ook een probleem mee hebben als het daarop zou uitdraaien.
Ik merk wel dat veel mensen met een Christelijke overtuiging, het bijzonder onderwijs, willen behouden maar tegelijkertijd moeite hebben met het Islamitisch onderwijs, dit is natuurlijk hypocriet.
Daarom zie je in Nederland ook dat de Christelijke partijen, waaronder ook het CDA, de bijzondere scholen (met Subsidie!) wil behouden, waarschijnlijk alleen om de scholen met een Christelijke overtuiging overeind te kunnen houden, en niet omdat ze zo graag Islamitische scholen zien.
Het is alles of niets.......
Ik ben voor Niets.

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 16:41
Salaam,

Dus, mogen kinderen wel worden beinvloed door andere kinderen (op religie/overtuiging) maar niet door ouders/school? Zeg, als ouders/school je geen geloof opleggen maar introduceren, heeft de kind toch nog een keuze? Ik denk dat er wel voorbeelden genoeg zijn van moslims die naar christenscholen zijn geweest zonder invloed op geloof.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 16:45

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam aLeikum,

Beste ruud er zijn geen gescheiden klassen op islamitische scholen. Echter is er wel een scheiding binnen de klassen bij kinderen van een bepaalde leeftijd.
Ze kunnen elkaar wel gewoon zien en horen in de klas. Dit is niets nieuws aangezien er ook op niet moslim scholen jongens bij elkaar en meisjes bij elkaar gaan zitten. Als er een scheiding komt van religie en school dan moet dit ook doorgevoerd worden binnen de overheid, waarin er niet helemaal van seculariteit gesproken kan worden.

Salaam ALeikum,

Malcolm X
Daar ben ik het volkomen met je eens!

Ik weet dat dat geen onderdeel is van moslim scholen op dit moment...Ook sporten gaat nog steeds gewoon samen.En dat moet zo blijven.

Kuisheid moet aangeleerd worden en dat kan men niet onderdrukken door regels.. Bij kinderen is het immers zo......Wat niet mag is des te spannender...Een kind zal dan eerder naar het onbekende op zoek gaan.Ook voor de ontwikkeling van man en vrouw is normaal contact goed. 

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 16:53

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam,

Dus, mogen kinderen wel worden beinvloed door andere kinderen (op religie/overtuiging) maar niet door ouders/school? Zeg, als ouders/school je geen geloof opleggen maar introduceren, heeft de kind toch nog een keuze? Ik denk dat er wel voorbeelden genoeg zijn van moslims die naar christenscholen zijn geweest zonder invloed op geloof.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Als ik de vrijheid heb om me tot de Islam te bekeren als Christen... Heeft een Moslim dan niet de vrijheid om zich tot het Christendom te bekeren?

Het moet juist zo zijn dat er geen strijd om het geloof moet zijn....

Als je bijde boeken goed leest...Wordt het snel duidelijk dat het om 1 en de zelfde God gaat.

Het maakt eigenlijk dus niet uit via welke weg je wandeld..Als je maar de weg volgt waarin god duidelijk wijst...De weg van vrede en elkaar lief hebben.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2005 om 17:44
'CDA-achterban tegen oprichting islamscholen'
 
DEN HAAG - Zes op de tien mensen uit de achterban van het CDA vinden dat de oprichting van islamscholen verboden moet worden. Ongeveer eenderde van de CDA-aanhang is van mening dat er geen moslims tot de partij mogen worden toegelaten, 53 procent vindt dat dat wel mag.

Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van Interview/NSS in opdracht van het televisieprogramma Nova. Ongeveer driehonderd CDA-aanhangers zijn ondervraagd.

De opvatting van de CDA-achterban over islamscholen wijkt af van de mening van CDA-minister Van der Hoeven van Onderwijs. Zij wil de oprichting van islamitische scholen niet verbieden. Wel moeten leerlingen volgens haar op een dergelijke school de Nederlandse normen en waarden worden bijgebracht. Wie een school op poten wil zetten, moet daarom straks aangeven hoe de leerlingen worden ge�ntegreerd in de Nederlandse maatschappij.

Ook CDA-fractievoorzitter Verhagen is niet tegen de komst van nieuwe islamscholen. Wel moet een dergelijke instelling leerlingen opleiden " voor een toekomst in Nederland", zei hij in Nova. Bovendien benadrukte hij dat moslims welkom zijn bij het CDA.

Ongeveer 46 procent van de CDA-achterban is tegen een generaal pardon voor de 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers. Iets meer dan eenderde van de ondervraagden staat wel achter zo'n pardon.

Veel aanhangers van de christen-democratische partij (42 procent) willen het liefst na de volgende verkiezingen met de VVD verder regeren. Minister-president Balkenende moet dan weer lijsttrekker en premier worden. De achterban ziet VVD-coryfee Hans Wiegel als een goede tweede keuze als premier.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2005 om 17:44

'Moslim heeft recht op eigen school'

van onze redactie onderwijs

 
AMERSFOORT - Alle problemen van de multiculturele samenleving worden ten onrechte direct in verband gebracht met de vrijheid van onderwijs. Dat zei Kars Veling gisteravond in Amersfoort. Vraagstukken als segregatie en angst ten opzichte van de islam worden al gauw gebruikt om de vrijheid van onderwijs ter discussie te stellen, ziet Veling.

De rector van het multiculturele Johan de Wittcollege in Den Haag vindt echter dat moslims de vrijheid moeten krijgen eigen scholen te stichten. ,,Want geloof heeft gevolgen voor opvoeding en onderwijs. Dat begrijpen gereformeerden beter dan andere Nederlanders.''

Veling sprak gisteren in Amersfoort over de vrijheid van onderwijs in het kader van de reeks Bavincklezingen, die het Nederlands Dagblad samen met de Vrije Universiteit organiseert. ,,Vrijheidsrechten zijn altijd omstreden'', stelde Veling. Wat de vrijheid van onderwijs extra interessant maakt, zijn de sociologische consequenties ervan voor de verzuiling, vindt Veling. Hij schetste hoe het in de aanloop naar de Schoolstrijd ging om tolerantie en intolerantie. Afgescheidenen wilden hun kinderen niet langer op de 'liberale scholen'. De eigen schooltjes werden tegengegaan omdat ze zouden voortkomen uit een 'oproerige beweging'.

Later in de negentiende eeuw werd het onderwijsvraagstuk aanleiding tot de vorming van politieke fracties en partijen. De financi�le gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs in 1917 had volgens Veling het karakter van een pacificatie; de zuilen sloten een compromis. De voorwaarden voor het zuilensysteem brokkelden af in de tweede helft van de twintigste eeuw. Er waren nieuwe vragers om onderwijsvrijheid die hun rechten moesten zien af te dwingen tegenover de gevestigde zuilen, terwijl die zuilen zelf meer open en toegankelijk werden.

De context van de discussie over onderwijsvrijheid is opnieuw sterk veranderd door de komst van moslims naar Nederland. Volgens Veling heeft het echter niet zoveel zin het verzuilingsmodel te hanteren in de huidige discussies over de multiculturele samenleving. ,,De voorwaarden voor een pacificatiedemocratie gebaseerd op zuilen zijn echt voorbij.'' De onderwijsvrijheid blijft volgens hem van waarde als een bewijs van ruimte voor eigenheid van groepen burgers. ,,Vrijheid van onderwijs ook nu het verdedigen waard, niet meer in termen van verzuiling, maar als waarborg voor tolerantie.''

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.